Nyt tarviin apuanne tietävät ihmiset. Autoni VW Golf -95 1.8 8v rupes yhtäkkiä kuumenee ihan pirust. Ei tarvii ajaa ku lyhyttä pätkää, niin pakkasnesteet käy suorastaan kiehumaan paisuntasäiliössä, VAIKKA lämpömittari näyttääkin 90C'! Lisäksi mittaristossa rupee vilkkumaan punainen lämpötilamerkki, mikä on siel mittaristossa alhaalla vasemmalla. Cooleri ei pyöri, kun auto on joutokäynnillä, eli puhallin ei työnnä ilmaa radiaattorille. Voisko se olla syypäänä ongelmaan, jos vaikka pakkasnesteet ei pääsee jäähtymään, vaan pyörii kuumana siel koneessa? Oisko menny vaikka termostaatti vanhaks?
Niin, vielä sellainen. Kun auton sammuttaa vähäks aikaa (n.5min) ja iskee taas tulille, niin lämpömittari näyttää nollaa, mut sit se rupee aika nopeasti nousemaan sinne ysikymppiin.
Eihän se tosiaan ehdi niin lyhyessä ajassa jäähtymään? Mahtasko siin mittärissakin olla joku häikkä? vahvasti kyl epäilen.
Auton käynti on muuten tasaista, ajossa vaan tuntuu et pari kolme heppaa ois lähtent kävelee.. :(
Auto on ollut mulla viime joulukuusta asti, aina toiminut moitteettomasti, parikyttuhatta on jo tullu ajettuu sillä, ml:kin on suht vähänen, täl hetkel 150tkm. Entinen omistaja on tietäkseni muistanu huoltaa sitä ajoissa eikä sitä ole vissiin sen pahemmin rääkättykää, mut pensaa sille on kyl aina maistunt. Olen lyhyen ajan kuluessa vaihtanu tulpat, tulpan johdot, virranjakajan kannen, pyörijän, öljyt, pensa-, öljy-, sekä ilmasuodattimet, viime viikolla lambdan, mut millään en saanu kulutusta kuriin. Ajotavastani riippumatta se on aina syöni reilun kympin satasella maantieajossakin. Olen tarkistanut pakuputkenkin, sekään ei ole tukossa. Siis yhtä mittarin viivanväliä riittää vajaan 50 kilsaan. Kyllä se on syöny miestäkin koko ajan, ku pensahinnat vaan jatkaa nousemistaan, mut kulutukselle ei vaa osannu tehdä mitään. Diagnostiikassa käytin sitä lambda-anturin vaihdon yhteydessä, mut siel vaa todettiin, et kaikki toimii, ei vikoja. mitvittuu..!? Kiitti ja näkemisiin
Kaikki vinkin ja arvaukset on tervetulleita! Vaikka toi onkin noin huomiota, huolenpitoa ja rakkautta vaativa ajoneuvo, en kuitenkaa viittis luopua siitä :P
III Golf käy kuumana
Valvoja: ffp jäsenet
VW
Edit:
Valo vilkku koneen ollessa kylmäkin. Tarkistin konehuoneen parhaani mukaan, en muistanut mainita, että jouduin lisäämään hieman pakkasnestettä, vaikka mitään putkivuotoja en ole huomannut, radiaattori ei vuoda. Onko se sitten kiehunu sielt pois vai mihin se ois voint hävitä?
Pensakulutuskeskustelun olen jo joskus avant, siellä sain jotain hyviä vinkkejä kyllä. Eivät tahtonu vaa auttaa ongelmaan, joten jos jollai on jotain muuta mielessä, antakaa kuulua! :)
Valo vilkku koneen ollessa kylmäkin. Tarkistin konehuoneen parhaani mukaan, en muistanut mainita, että jouduin lisäämään hieman pakkasnestettä, vaikka mitään putkivuotoja en ole huomannut, radiaattori ei vuoda. Onko se sitten kiehunu sielt pois vai mihin se ois voint hävitä?
Pensakulutuskeskustelun olen jo joskus avant, siellä sain jotain hyviä vinkkejä kyllä. Eivät tahtonu vaa auttaa ongelmaan, joten jos jollai on jotain muuta mielessä, antakaa kuulua! :)
Tuohon lämpenemiseen veikkaan rikkinäistä termostaattia joka jumissa ja puhaltimelle on lämpöanturi jäähdyttimessä joka ohjaa tuota puhallinta.
Tuo kulutus on ihan normaalia vaikka täällä monet väittävät aivan muuta eli jos haluat pieniruokaisen niin osta joltain foorumilaiselta tai Rinta-Joupin Autoliikkeestä joiden hintalapuissa aina maininta "maantiekulutus 6.5L" JEP JEP!!
Tuo kulutus on ihan normaalia vaikka täällä monet väittävät aivan muuta eli jos haluat pieniruokaisen niin osta joltain foorumilaiselta tai Rinta-Joupin Autoliikkeestä joiden hintalapuissa aina maininta "maantiekulutus 6.5L" JEP JEP!!
Talvella -20 pakkasella -94 G3 1.8 abs koneella, meni ~90km/h matka-ajossa 6,5 litralla sata kilsaa. Lyhyessä pyörityksessä ei liippaa kaukaa kympistä, ja kaarassa kilsoja 275tkm. Jakajan kannen + pyörijän uusiminen pudotti kulutusta litratolkulla.
Tuossa muuten jos ajelee polttoaine mittarin mukaan niin sillon kyllä saa olla tankilla kokoajan, mittari heittelee sinne tänne ja kun menee punaselle niin tankkiin ei mene ku 25 litraa.
Aiheeseen: paisarin korkki, tukkonen syyläri tai termari viimesillään. Nuo 1.8:t tuntuu olevan herkkiä lämpeemään, mutta orggis 87 ast. termari ja flektin anturit kuntoo niin pärjää. Eikä muuten ole mikään ihme vaikka kannentiivistekki vois oireilla.
Tuossa muuten jos ajelee polttoaine mittarin mukaan niin sillon kyllä saa olla tankilla kokoajan, mittari heittelee sinne tänne ja kun menee punaselle niin tankkiin ei mene ku 25 litraa.
Aiheeseen: paisarin korkki, tukkonen syyläri tai termari viimesillään. Nuo 1.8:t tuntuu olevan herkkiä lämpeemään, mutta orggis 87 ast. termari ja flektin anturit kuntoo niin pärjää. Eikä muuten ole mikään ihme vaikka kannentiivistekki vois oireilla.
golffi perkele
Kannentiiviste näyttäs olevan ihan kunnossa. Ei siis ainakaan vuoda. Syylärin tukkoisuutta kyllä epäilen, mut mistä sen tietää..
Joutuu varmaan vaihtamaan termarin ja sen vitun termari anturin, ku toi puhallin ei pyöri edelleenkää. Pidin autoo tänää joutokäynnillä vähää aikaa lyhyen ajelun jlkee, ku lämpötila oli n.90C', ei lähtent puhaltaa kuitenkaa, vaikka mittari alko kääntyy lämpimämmälle puolelle, vittu..
Himaan tultua rupesin ihmettelee motonetin tarvikehintoja, ja sielt yllättäin selvis yks juttu:
JÄÄHD. TERMOSTAATTIANTURIT VOLKSWAGEN GOLF III 92--98
Jäähdyttäjän sähkötoimisen puhaltimen käynnistävä anturi (tota en siis tienny) eli se voi olla sökönä ku puhallin ei pyöri. suht halpaa kamaa siis, lähtis alle 15 eskol. Mut valinnanvaraa näyttäs olevan, siel puhutaa väreistä ja napapikaliittimien määrästä. Täytyypi kait käydä tutkimassa mistä vastaava löytyy omastani, ja minkä värinen yms on.. Toivottavasti puhallin ny olis kunnos! :)
Tarkkailen vielä miten nuitten vaihto vaikuttas pensakulutukseen..
Aiemmin puhuin vilkkuvasta lämpätilamerkistä mittaristossa. Lainasin ohjekirjaa kaverilta, siel sanotaan aika selkeesti, et valo rupee vilkkuman koneen/nesteen olevan liian kuuma tai jos pakkasnestettä on liian vähän.. Nestettä on tapeeks, kylmänä vilkkuu kuitenkin, mistä helvetistä sekin vois johtua..?
Kattoo miten toi käyttäytyy sitte ku sais termarin ja sen anturin vaihdettua.
Tähän mennes on tullu ihan hyviä vinkkijä joista kovasti kiitän!
Joutuu varmaan vaihtamaan termarin ja sen vitun termari anturin, ku toi puhallin ei pyöri edelleenkää. Pidin autoo tänää joutokäynnillä vähää aikaa lyhyen ajelun jlkee, ku lämpötila oli n.90C', ei lähtent puhaltaa kuitenkaa, vaikka mittari alko kääntyy lämpimämmälle puolelle, vittu..
Himaan tultua rupesin ihmettelee motonetin tarvikehintoja, ja sielt yllättäin selvis yks juttu:
JÄÄHD. TERMOSTAATTIANTURIT VOLKSWAGEN GOLF III 92--98
Jäähdyttäjän sähkötoimisen puhaltimen käynnistävä anturi (tota en siis tienny) eli se voi olla sökönä ku puhallin ei pyöri. suht halpaa kamaa siis, lähtis alle 15 eskol. Mut valinnanvaraa näyttäs olevan, siel puhutaa väreistä ja napapikaliittimien määrästä. Täytyypi kait käydä tutkimassa mistä vastaava löytyy omastani, ja minkä värinen yms on.. Toivottavasti puhallin ny olis kunnos! :)
Tarkkailen vielä miten nuitten vaihto vaikuttas pensakulutukseen..
Aiemmin puhuin vilkkuvasta lämpätilamerkistä mittaristossa. Lainasin ohjekirjaa kaverilta, siel sanotaan aika selkeesti, et valo rupee vilkkuman koneen/nesteen olevan liian kuuma tai jos pakkasnestettä on liian vähän.. Nestettä on tapeeks, kylmänä vilkkuu kuitenkin, mistä helvetistä sekin vois johtua..?
Kattoo miten toi käyttäytyy sitte ku sais termarin ja sen anturin vaihdettua.
Tähän mennes on tullu ihan hyviä vinkkijä joista kovasti kiitän!
Oolrait, jotain kuvaa nuist antureistkii..
Sit termarit. Niitähän on useampaa mallia, toiset on 87-asteiset, toiset muistakseni 92C', mist tietää, mikä normi omassani -95 vuosmallia Golffissa?
Täl viikol pitäs saaha varaosat hankittua, et vaik viikonloppuu mennes sais korjattua folkkarin, palautettuu kaverille auton ja kiittää lainasta. Tuntuu muuten perseen alla helvetin mukavalta toi sen ysikolmonen -01 saappi! :)
Sit termarit. Niitähän on useampaa mallia, toiset on 87-asteiset, toiset muistakseni 92C', mist tietää, mikä normi omassani -95 vuosmallia Golffissa?
Täl viikol pitäs saaha varaosat hankittua, et vaik viikonloppuu mennes sais korjattua folkkarin, palautettuu kaverille auton ja kiittää lainasta. Tuntuu muuten perseen alla helvetin mukavalta toi sen ysikolmonen -01 saappi! :)
<-- Mutta hetkittäin sitä silti kaipaa sitä volkkarimaista jämäkkyyttä ja ohjauksen täsmällisyyttä...Tuntuu muuten perseen alla helvetin mukavalta toi sen ysikolmonen -01 saappi! :)
Ehdottomasti alkuperäinen termari, tarvikkeet on mitä sattuu. Onko mahdollisuutta mitata sitä koneen lämpötilaa millään irtomittarilla? Jos kyse on vaan mittariston sekoilusta, esimerkiksi maadoitusvika jossain voi aiheuttaa mitä sattuu oireita.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 21 vierailijaa