Nastannyppijöiden rippituoli - nypitkö?
Valvoja: ffp jäsenet
Nastannyppijöiden rippituoli - nypitkö?
Aloitan rohkeasti odotettavissa olevan kaapeista ulos tulemisen vyöryn, ja tunnustan nyppineeni tänään portterin viimetalvisista Continentaleista nastat pois, sekä leiponeeni ne auton alle.
Puolustuksen puheenvuoro:
Portterilla ei ajeta rata-ajoa kuin satunnaisesti, jos koskaan. Kierrosajat eivät siis näyttele merkittävää osaa tällä autolla liikuttaessa, eikävätkä estettä tolloilulle aseta myöskään contien kesärenkaita heikompi jarrutuspito märällä asfaltilla, koska en lainaa autoa TM:n testiin vaikka maksaisivat.
Renkaissa on pintaa noin 5-6mm, joten talveksi en niitä enää olisi alle laittanut. Talvirenkaan on kesärenkaasta poiketen oltava kelvollinen, muuten sulaa hermo.
Mitä siis tehdä talvirenkailla joilla ei tee enää talvella mitään? No katsokaa vastaus ensimmäisestä kappaleesta.
Jopas onkin nyt helpottunut olo kun tulin ulos kaapista. Kuka uskaltaa tunnustaa seuraavana?
Saa täällä kai myös moittia nyppijä-idiootteja? Ainakaan minä en loukkaannu. :)
Puolustuksen puheenvuoro:
Portterilla ei ajeta rata-ajoa kuin satunnaisesti, jos koskaan. Kierrosajat eivät siis näyttele merkittävää osaa tällä autolla liikuttaessa, eikävätkä estettä tolloilulle aseta myöskään contien kesärenkaita heikompi jarrutuspito märällä asfaltilla, koska en lainaa autoa TM:n testiin vaikka maksaisivat.
Renkaissa on pintaa noin 5-6mm, joten talveksi en niitä enää olisi alle laittanut. Talvirenkaan on kesärenkaasta poiketen oltava kelvollinen, muuten sulaa hermo.
Mitä siis tehdä talvirenkailla joilla ei tee enää talvella mitään? No katsokaa vastaus ensimmäisestä kappaleesta.
Jopas onkin nyt helpottunut olo kun tulin ulos kaapista. Kuka uskaltaa tunnustaa seuraavana?
Saa täällä kai myös moittia nyppijä-idiootteja? Ainakaan minä en loukkaannu. :)
-
- -
- Viestit: 628
- Liittynyt: 23.7.2003 17:18
No mites loppuun te ajatte ylipäätään teidän nastarenkaat..? ite vaan katselin keväällä passatin renkaita että pitäisköhän nuo jo uusia, kun niissä oli "nastat" enää vain semmosia laattoja, että se piikki oli kulunut jo ihan loppuun.. meni sitten Laakkoselle ne renkaat, että luulin päässeeni ongelmasta tuolla, mutta Hondan talvi renkaat näyttää ihan samalta. mutta nyt onneksi vetää joka nurkka, niin ei ole niin väliä vaikka onkin vähän heikot piikit, kunhan vaan on riittävästi kulutuspintaa, ettei tuu sakkoja.. (((=
No mites loppuun te ajatte ylipäätään teidän nastarenkaat..?
No noissa eilen nypityissä oli ja on pintaa noin 5mm ja nastoitus oli sanoisinko 80%:inen. Koko talvea ei siis olisi enää päässyt, ja romukoppatuomio olisi tuottanut 50% tappiot, koska renkaista olisi jäänyt käyttämättä puolet.
Periaatteet menevät joskus nuukuudenkin edelle. :)
No kyllä itse ainakin vaihdan ihan oikeat kesärenkaat kesäksi alle. En taatusti ala millään nastoista kynityillä talvirenkailla ajelemaan. Onhan ne kesärenkaat kuitenkin aivan toista maata ajella mitä mitkään talvirenkaat. Joskus venähti kitkojen vaihto melko pitkäksi keväällä ja silloin kyllä huomasi että ei nekään mitkään kesärenkaat ole. Kovin löysät ovat alla ja lähtee vesiliirtoon aivan pirun herkästi.
Mä voin lahjoittaa teille noi nastat ensi talven jälkeen niin saatte kruisailla niillä sitten ainakin yhden kesän vielä :D
Heh, en tiedä millaisia nykyiset talvirenkaat on, mutta joskus aikoinaan kun kaveri repi nastat irti talvinakeista ja ajeli niillä kesällä niiin melkoiset Hollywood Radialit niistä tuli. mustaa vanaa piirti pirun herkästi ja norminopeuksissakin joka kaarteessa ulvoi renkaat :D
Joo, ja se neliveto auttaa ihan pirusti pysähtyessäkin kun on paskat renkaat ;D
Mä voin lahjoittaa teille noi nastat ensi talven jälkeen niin saatte kruisailla niillä sitten ainakin yhden kesän vielä :D
Heh, en tiedä millaisia nykyiset talvirenkaat on, mutta joskus aikoinaan kun kaveri repi nastat irti talvinakeista ja ajeli niillä kesällä niiin melkoiset Hollywood Radialit niistä tuli. mustaa vanaa piirti pirun herkästi ja norminopeuksissakin joka kaarteessa ulvoi renkaat :D
mutta nyt onneksi vetää joka nurkka, niin ei ole niin väliä vaikka onkin vähän heikot piikit, kunhan vaan on riittävästi kulutuspintaa, ettei tuu sakkoja.. (((=
Joo, ja se neliveto auttaa ihan pirusti pysähtyessäkin kun on paskat renkaat ;D
Heh, en tiedä millaisia nykyiset talvirenkaat on, mutta joskus aikoinaan kun kaveri repi nastat irti talvinakeista ja ajeli niillä kesällä niiin melkoiset Hollywood Radialit niistä tuli. mustaa vanaa piirti pirun herkästi ja norminopeuksissakin joka kaarteessa ulvoi renkaat :D
Samanlaisia ne nykyään on. Pitoa oli melkoisesti, kun 80-luvun vaparidiesel-transit poltti nakkia iloisesti nypityillä nastarenkailla.
En nyt vanhoilla nastoilla aja, mutta reilun talven ajetuilla kitkoilla. Pintaa ois ollu vielä vaikka 2 talveksi.
TALVIkeleillä totesin, ettei niillä (Dunlop SP Sport jotain) tee yhtään mitään. Hakkapeliitta 1 ilman nastoja olisi ollut parempi pitoiset.
Vesipito noissa on yllättävän hyvä, mutta kesäkelillä kun on lämmin keli, niin kyllä huomaa, että on kitkat alla. Tänä kesänä ois tarkoitus hinkata nuo pilalle ja enstalveksi ostaa sitten oikeat talvirenkaat. Kesärenkaat ois pitänyt täksi kesäksi ostaa, mutta nuukuuksissani sitten ajelen kitkoilla, joilla ei tehny TALVELLA mitään.
Kokoa 17", niin kehtaa yhden kesän ajella talvivanteilla.=)
TALVIkeleillä totesin, ettei niillä (Dunlop SP Sport jotain) tee yhtään mitään. Hakkapeliitta 1 ilman nastoja olisi ollut parempi pitoiset.
Vesipito noissa on yllättävän hyvä, mutta kesäkelillä kun on lämmin keli, niin kyllä huomaa, että on kitkat alla. Tänä kesänä ois tarkoitus hinkata nuo pilalle ja enstalveksi ostaa sitten oikeat talvirenkaat. Kesärenkaat ois pitänyt täksi kesäksi ostaa, mutta nuukuuksissani sitten ajelen kitkoilla, joilla ei tehny TALVELLA mitään.
Kokoa 17", niin kehtaa yhden kesän ajella talvivanteilla.=)
-
- -
- Viestit: 640
- Liittynyt: 10.3.2004 8:25
Kesällä kesärenkaat ja talvella talvirenkaat.
Totta.
Hyvät, vuodenaikaan oikeastikin kuuluvat renkaat on kuitenkin halpa henkivakuutus. Itse olen sortunut joskus yksistä talvirenkaista nyppimään nastat ja totesin kyllä, että oli ihan viimenen kerta. Ei nimittäin vastaa ominaisuuksiltaan sitten sinnepäinkään kesärenkaita tuollaiset melko kuluneet talvirenkaat. Etenkään vesikelillä.
"Normaalikokoisten" (15-16") renkaiden hinnatkin on tullut tänäpäivänä niin paljon alas, että ei pitäisi enää kenenkään rahapussista ainakaan olla kiinni oikeanlaisten renkaiden hankinta. Maksaahan se autoilu muutenkin (polttoaine, vakuutukset, huollot) niin jumalattomasti, että renkaat on loppujenlopuksi yksi pienimmistä menoeristä. Poislukien tietty hapsuviiksi-lippispäät, joiden on pakko revittää ainakin yksi rengaskierros paskaksi per kesä/talvi ja ne rengasrahat pistetään tottakai mielummin subbareihin ja lasikuitulirpakkeisiin. Niistähän on paljon enemmän hyötyä!
Eikä sitä kukaan pakota mitään Michelinejä tai Nokioita ostamaan. On niitä muitakin hyviä (ja jopa yli puolet halvempia). Itsellä mm. tällähetkellä kesällä Falkenit ja talvella Hankookit. Eikä häpeä kyllä "merkkirenkaille" millään tavalla normaaliajossa. Falkeneilla pystyy jopa parempiin suorituksiin, kuin monilla kalliimmilla.
Tosin jos TM:n ja Tuulilasin testejä vaan tuijottaa, niin eihän sitä ole olemassakaan muita renkaita, kuin Nokian, Continentalin ja Michelinin. Mutta kysynpä vaan, että kuka ko. testit rahoittaa... :D
Kiitos ja anteeksi.
Lähinnä turvallisuudesta tässä nyt oli kyse. Nypitty nastarengas kun ei etenkään märällä asfaltilla pidä juuri ollenkaan. Kuivalla kelilläkin talvirengas pitää huomattavasti huonommin, kuin oikea kesärengas. Kitkoistakin voin sanoa samaa yhden kesän kitkoilla ajaneena. Ja hätähätäkiirekiire-tapauksessa tämä heijastuu muunmuassa huomattavasti pidempänä jarrutusmatkana ja auton huonompana kääntymisenä haluttuun suuntaan, koska rengas ei vaan yksinkertaisesti pidä.
Mutta tokihan myös ne "sporttiset" ajo-ominaisuudet on mitättömät verrattuna huonoonkin kesärenkaaseen. Juurikin tuon pidon huonouden vuoksi, sekä pehmeämmän kudoksen vuoksi.
Eli summa summarum: Vähän huonompikin kesärengas on kesällä parempi, kuin hyvä talvirengas.
Mutta tokihan myös ne "sporttiset" ajo-ominaisuudet on mitättömät verrattuna huonoonkin kesärenkaaseen. Juurikin tuon pidon huonouden vuoksi, sekä pehmeämmän kudoksen vuoksi.
Eli summa summarum: Vähän huonompikin kesärengas on kesällä parempi, kuin hyvä talvirengas.
Hyviä mielipiteitä! :)
Tätä on ihan pakko kommentoida:
Ja nyppimätön ei pidä sitäkään vähää, että kyllä ne nastat kannattaa jo ihan oman ja muiden tiellä liikkujien turvallisuudenkin nimissä nyppiä pois. =D
Sakottavatkin... :/
Niin, olen kyllä sitä mieltä, että tuollaisessa vanhassa pikkubussin reuhkassa on aikalailla sama mitä sinne alle laittaa. Pysähdy se ei joka tapauksessa ajoissa jos tarvis tulee, ja toisaalta se muutaman metrin ero jarrutusmatkoissa kurotaan kiinni kärpän reflekseillä. 8)
Tätä on ihan pakko kommentoida:
Nypitty nastarengas kun ei etenkään märällä asfaltilla pidä juuri ollenkaan.
Ja nyppimätön ei pidä sitäkään vähää, että kyllä ne nastat kannattaa jo ihan oman ja muiden tiellä liikkujien turvallisuudenkin nimissä nyppiä pois. =D
Sakottavatkin... :/
Niin, olen kyllä sitä mieltä, että tuollaisessa vanhassa pikkubussin reuhkassa on aikalailla sama mitä sinne alle laittaa. Pysähdy se ei joka tapauksessa ajoissa jos tarvis tulee, ja toisaalta se muutaman metrin ero jarrutusmatkoissa kurotaan kiinni kärpän reflekseillä. 8)
Juuri tuoreet Nokian H -malliset kesärenkaat alle laittaneena sitä arvostaa laaturenkaan ajo-ominaisuuksia ja -mukavuutta. Noinkin äänekkäässä autossa pienikin melun vähennys tuntuu.
Jarrutuspitokin tuli kokeiltua viikonloppuna Tampereella, kun hurja hämäläinen rullasuksihemmo kääntyi jalkakäytävältä sata lasissa suojatielle suoraan eteeni -melkein osui.
Kerran olen nastat renkaista nyppinyt, mutta toiste sitä tuskin teen.
Jarrutuspitokin tuli kokeiltua viikonloppuna Tampereella, kun hurja hämäläinen rullasuksihemmo kääntyi jalkakäytävältä sata lasissa suojatielle suoraan eteeni -melkein osui.
Kerran olen nastat renkaista nyppinyt, mutta toiste sitä tuskin teen.
Turvallisuudestahan sitä tinkii ajamalla ihan vääräntyyppisellä renkaalla, ei siihen mitään sporttisuusnäkökulmia tarvitse liittää. Talvirengas pysähtyy vauhdista riippuen metrejä, satasen vauhdissa puhutaan jo kymmenestä, pidemmällä matkalla kuin vastaava kesärengas. Eikä välttämättä sekään ole se pahin ominaisuus, väistössä tapahtuva sortuminen on kertaluokkaa pahempaa. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että Ville 5v raahautuu auton alla pari metriä pidempään kun tuli varomattomasti tielle tai siellä maantiellä tapahtuvassa väistössä mennäänkin kylki edellä metsään ja katsotaan kun palomiehet irroittavat perhettä autosta. Näin siis pahimmillaan ja faktahan on että vaikka itse ajaa varovasti, niin siellä liikenteessä on muitakin joiden tekemiseen ei voi varautua. Renkaat ovat ehdottomasti autossa merkittävin passiivinen turvatekijä, sillä hyvillä kumeilla voidaan estää tai ainakin vähentää niiden muiden (korirakenteet, ESP, turvavyöt ja tyynyt, ...) tarvitsemista. Kesäkumit saa kolmen-neljän tankkauksen hinnalla ja kestävät huoletta pari kesää. Ei ole minusta yhtään säästämisen arvoinen juttu.
Ei se auto ole se tärkein asia elämässä, mutta miettikää nyt tovi kuitenkin kun seuraavan kerran niitä tärkeämpiä asioita siihen autoonne lastaatte.. ;)
Ei se auto ole se tärkein asia elämässä, mutta miettikää nyt tovi kuitenkin kun seuraavan kerran niitä tärkeämpiä asioita siihen autoonne lastaatte.. ;)
-
- -
- Viestit: 2556
- Liittynyt: 3.9.2005 13:59
Jotenkin tuntuu, että tuolla Thorgenin logiikalla perhettä ei voisi päästää autoon talvella ollenkaan. Eikös silloin ole vaarallisen liukasta, ja renkaatkin käyttäytyvät kesään verratuna ihan miten sattuu? :)
Mutta tottahan tuo tietysti on - ja valitettavasti vieläpä tuonkin "neljän tankkauksen hinnalla uudet kesärenkaat" -toteamuksenkin osalta. Kekkosen aikaan asiat olivat kuitenkin vielä vähän paremmin mittasuhteissa - kiitos urkin hintasäännöstelyn. Niisk. ;(
Mutta tottahan tuo tietysti on - ja valitettavasti vieläpä tuonkin "neljän tankkauksen hinnalla uudet kesärenkaat" -toteamuksenkin osalta. Kekkosen aikaan asiat olivat kuitenkin vielä vähän paremmin mittasuhteissa - kiitos urkin hintasäännöstelyn. Niisk. ;(
Ehkä sen jollain naisten logiikalla voi noinkin ymmärtää.. ;)Jotenkin tuntuu, että tuolla Thorgenin logiikalla perhettä ei voisi päästää autoon talvella ollenkaan. Eikös silloin ole vaarallisen liukasta, ja renkaatkin käyttäytyvät kesään verratuna ihan miten sattuu? :)
Ei tässä kenenkään pidä linnottautua kotiinsa, mutta mielestäni ihan asiallista pitää renkaat ja auto kunnossa. Ja jos jotain niin kyllä ne renkaat vähintään sietää olla asianmukaiset. Tuskin teistä moni antaa lastensakaan juosta kilpaa takapenkillä turvavöittä (jota kyllä valitettavasti aika-ajoin näkee), joten miksei sitä turvallisuuskäsitystä voi ulottaa hieman pidemmälle. Lakihan sallii tämän, mutta ei mikään järkisyy kiellä ylittämästä lain vaatimuksia tässäkään asiassa.
Lahjoitetaan kolme talvea ajetut Michelinin 225/45-17 nastarenkaat, liki puolet nastoista jo valmiiksi irti. Maksat matkakustannusten lisäksi renkaiden vääntämisen pois vanteilta. Sitä pintaa noissakin on varmaan se 5-6 mm (en ole mitannut).
Kyllä se vaan niin on, ettei sitä keväällä aina meinaa uskoakaan autoa samaksi, kun talvirenkaista vaihtaa kesärenkaisiin, niin paljon on auton käyttäytymisellä eroa. Vaikka HVM:n kirjoituksista varmasti iso osa onkin provosointia, niin silti en suosittele, että ajelet paljoa yli taajamanopeuksien sillä Transporterillasi, jos asenne on tuo, mikä kirjoituksista läpi paistaa.
Kyllä se vaan niin on, ettei sitä keväällä aina meinaa uskoakaan autoa samaksi, kun talvirenkaista vaihtaa kesärenkaisiin, niin paljon on auton käyttäytymisellä eroa. Vaikka HVM:n kirjoituksista varmasti iso osa onkin provosointia, niin silti en suosittele, että ajelet paljoa yli taajamanopeuksien sillä Transporterillasi, jos asenne on tuo, mikä kirjoituksista läpi paistaa.
No mutta eihän sitä jää enää renkaisiin varaa, kun pitää neljää autoa pitää.... :P
Mielestäni on kyllä vähän outoa, että autoharrastajafoorumilla käyttäjät ajelee jollain talvirenkailla kesät. Ostetaan kyllä reilun tonnin säädettävät alustasarjat, kun ne halvemmat on huonompia ajo-ominaisuuksiltaan, mutta kyllähän nyt talvirenkailla ihan hyvin kesät ajaa.
On se vaan edullisin tapa parantaa auton suorituskykyä, ajomukavuutta ja turvallisuutta kun sijoittaa sen vajaa satkun per vuosi enemmän renkaisiin. Mutta kukin taplaa tyylillään.
Mielestäni on kyllä vähän outoa, että autoharrastajafoorumilla käyttäjät ajelee jollain talvirenkailla kesät. Ostetaan kyllä reilun tonnin säädettävät alustasarjat, kun ne halvemmat on huonompia ajo-ominaisuuksiltaan, mutta kyllähän nyt talvirenkailla ihan hyvin kesät ajaa.
On se vaan edullisin tapa parantaa auton suorituskykyä, ajomukavuutta ja turvallisuutta kun sijoittaa sen vajaa satkun per vuosi enemmän renkaisiin. Mutta kukin taplaa tyylillään.
Jokainen tyylillään, kyllä tämä autoilu alkaa kukkarolle käymään ja itelle tulee vuodessa enää 10-15 000km joten ei niin kiinnosta mitkä siellä alla pyörii. Tuli tuossa konttorin tädille maksettua taas 110e että sai leiman 11 vuotta vanhaan autoon ja luvan ajaa taas vuoden.
Viime kesä ajettiin kitkoilla ja hyvin meni, ei pito-ongelmia ja ainoastaan kuumana kesäpäivänä huomasi pientä vetelyä.
Syksyllä ostin uudet Kleber Kapnor 5 -nastat ja meno oli samanlaista luistelua kun edellisillä lähes nastattomilla ja 5 vuotta vanhoilla nokialaisilla.
Viime kesä ajettiin kitkoilla ja hyvin meni, ei pito-ongelmia ja ainoastaan kuumana kesäpäivänä huomasi pientä vetelyä.
Syksyllä ostin uudet Kleber Kapnor 5 -nastat ja meno oli samanlaista luistelua kun edellisillä lähes nastattomilla ja 5 vuotta vanhoilla nokialaisilla.
No en, Heikki J, ihan provosoimisestakaan puhuisi, mutta oikein olet asian ymmärtänyt. Suhtaudun asiaan pilke silmäkulmassa ja etupäässä naureksin omalle köyhyydelleni, omituisissa asioissa säästämiselleni ja tyhmyydelleni. Siitähän tässä ei ole ollenkaan kyse ettenkö saisi ostettua autoon uusiakin renkaita, mutta joku piru kieltää heittämästä ajokuntoisia renkaita kakkikuuppaan. :) Eikä tästä nyt niin kovin kauaa tarvitse taaksepäin mennä, kun tämä nyppiminen oli vielä maan tapa ja bensa maksoi markan. Kapitalismin hapatus on tehnyt nastannyppijästä citymaasturikuskiin verrattavissa olevan rikollisen. Ajat muuttuvat, Eskoseni. :/
Provosoinnista voidaan puhua kyllä siinä mielessä, että herättelen aiheesta keskustelua niin paljon kuin pystyn - kuten monesta muustakin aiheesta. Keskustelupalstoilla on kiva vaihtaa mielipiteitä ja keskustella. :)
Provosoinnista voidaan puhua kyllä siinä mielessä, että herättelen aiheesta keskustelua niin paljon kuin pystyn - kuten monesta muustakin aiheesta. Keskustelupalstoilla on kiva vaihtaa mielipiteitä ja keskustella. :)
itelle tulee vuodessa enää 10-15 000km joten ei niin kiinnosta mitkä siellä alla pyörii
Luulis, että juuri silloin kiinnostaa... kun niillä vähän paremmillakin voisi ajaa useamman vuoden.
Eipä kiinnosta. Juurihan syksyllä oikein sijoitin ja ostin tuikut nastat ja eikä edes pinnatut.
Ihan paskat, olis pitänyt luistella nokialaisilla viime talvi niin olis nyt saanut nyppiä loputkin nastat ja ajaa kesä perään.
Edelliseen 70-luvun takavetodiiseliin ostin tuikut nokialaiset vuonna -00. No niillä mentiin 5 talvea, kesä ja vielä syksy jouluun asti kunnes renkaiden pinta oli totaalisesti loppu.
Tämä oli renkaiden hyötykäyttöä eikä se kun nykytrendin mukaan nakataan kumit roskiin kun 5 nastaa puuttuu tai on poikki.
Itellä kestää kesärenkaat yhden kesän ja kitkat kaksi talvea. Kitkat kun myy keväällä vielä jollekkin joka tohtii niillä vielä talven tai kaksi ajella niin ei tuu siinäkään "tappiota".
Ei tulis kyllä mieleenkään ajaa millään talvirenkailla kesällä. Isännällä on tapana nyppiä nastoja ja ajella alkukesästä talvirenkaita sileiksi. Onhan ne aivan järkyttävän veteliä ajettavia kuivalla asfaltilla. Jarrutusmatkatkin venyy aivan tolkuttomiksi.
Ei tulis kyllä mieleenkään ajaa millään talvirenkailla kesällä. Isännällä on tapana nyppiä nastoja ja ajella alkukesästä talvirenkaita sileiksi. Onhan ne aivan järkyttävän veteliä ajettavia kuivalla asfaltilla. Jarrutusmatkatkin venyy aivan tolkuttomiksi.
Jos mulla olis autooni sopivat renkaat joissa pintaa tuo 6mm ja nastoja ihan nypittäväksi asti, en edes harkitsisi nyppimistä. Laittaisin ne varastoon odottamaan syksyä. Ostaisin sitte uudet, kun entiset on parimilliä huonommat . Viime talvena tais muistaakseni kakskertaa olla etäisesti liukasta. Lunta tuli kolmesti.
Ymmärrän kyllä nyppimisen siinä tapauksessa, että moiset kumit tulee alle johonkin "ylimääräiseen" autoon tai siirtoajoon. Perheen käyttikseen tai varsinkaan harrastepeliini en tuollaisia laittaisi.
Ymmärrän kyllä nyppimisen siinä tapauksessa, että moiset kumit tulee alle johonkin "ylimääräiseen" autoon tai siirtoajoon. Perheen käyttikseen tai varsinkaan harrastepeliini en tuollaisia laittaisi.
-
- -
- Viestit: 671
- Liittynyt: 5.8.2003 20:57
Nypityt on todella mainiot syksylle laittaa alle, ennen virallisia talvikelejä. Se reippaampi kuvio on hieman pitävämpi, kun noi slicksit. Viime syksynä taisin toisen rapeen alle laittaa talvinakit vasta kun oli lain mukaan pakko, siihen asti meni todella mukavasti noilla nastattomilla. Toisaalta tämmönen menettely tuo yhen renkaanvaihdon enemmän ja toisen mahdollisesti, jos tekee saman keväällä, ettei nastojen rouhima asfaltti syö heti kalliita kesärenkaita.
No varmaan jos alla oli 80-luvun talvirenkaat. Ite en kyllä ole saanut talvirenkaita ulisemaan vaikka oikein yritin, oli gislavedit ja continentalit alla. Tosin ei tuo 55kw tykki pyöritä kun hiekalla tai sateella suojatiellä ja ykkösellä, vanhan takavetonakun sai gislavedeillä oikein luisuun kun suojatien viivoista otti vauhtia.
Ite en nypi, koska omaan autoon on vain kesärenkaat ja talvi mennään fillarilla. Jos tilanne olis toinen niin ainakin kokeilisin nypityillä renkailla ajamista.
Puskurissa oli joskus juttua että uusiorenkaita tehtäessä tarvitaan sellaisia kumeja joissa on jäänyt 5mm kuviota jäljelle. Enemmän kulutetut ei kelpaa enää edes pinnoitettavaksi vaan menee tien rakennusaineeksi. Läheskään kaikki ei vaihda kesärenkaita uusiin vielä siinä vaiheessa mutta talvirenkaat pääsee usein kierrätykseen. Ja ainakin appiukon hiacessa pinnoitetut renkaat ovat olleet pirun hyvät. Mutta jos noita rengasaihioita enemmän tarvittaisiin niin silloin niistä pitäisi kyllä maksaa asiakkaalle ja vasta jos asiakas ajaa kumit liian sileäksi niin asiakas maksaisi niitten kierrätyksestä.
Puskurissa oli joskus juttua että uusiorenkaita tehtäessä tarvitaan sellaisia kumeja joissa on jäänyt 5mm kuviota jäljelle. Enemmän kulutetut ei kelpaa enää edes pinnoitettavaksi vaan menee tien rakennusaineeksi. Läheskään kaikki ei vaihda kesärenkaita uusiin vielä siinä vaiheessa mutta talvirenkaat pääsee usein kierrätykseen. Ja ainakin appiukon hiacessa pinnoitetut renkaat ovat olleet pirun hyvät. Mutta jos noita rengasaihioita enemmän tarvittaisiin niin silloin niistä pitäisi kyllä maksaa asiakkaalle ja vasta jos asiakas ajaa kumit liian sileäksi niin asiakas maksaisi niitten kierrätyksestä.
No nyt on hyvä syy ajaa ne kumit sileiksi, saadaan Suomen tiet vihdoin kuntoon ja vastinetta autoilusta koituviin maksuihin.
Jos renkaat pitäis vaihtaa kun pintaa on se 5mm niin nehän sais uusia kahden vuoden välein.
Ite en enää pinnattuihin sorru, onhan tuo pinnoitus tekniikka kehittynyt mutta rungothan noista yleensä pettää ja tänäpäivänä saa uutta kumia pinnatun hinnalla.
Jos renkaat pitäis vaihtaa kun pintaa on se 5mm niin nehän sais uusia kahden vuoden välein.
Ite en enää pinnattuihin sorru, onhan tuo pinnoitus tekniikka kehittynyt mutta rungothan noista yleensä pettää ja tänäpäivänä saa uutta kumia pinnatun hinnalla.
Tulee töissä aika paljon nähtyä ihmisten renkaita ja kuultua niistä selityksiä eli mikä on vielä yhden kesän/talven rengas, mikä hyvä/huono, niin 5-6mm ja 80% nastoja, kuullosta useimmille vielä miltei "uudenveroiselta", vähintään hyvältä..noin niin kuin näkemättä.
Omaan korvaankin näkemättä rengasta tulee mieleen et kyllä niillä ihan ok yhden talven ajaa. Eri asia onkin, jos kumilla on ikää useampi vuosi, niin sitten voipi ollakin melko liukas kumi. Pakusta en niin tiedä, mutta halpaan käyttikseen laitan vaikka uudet pinnatut (alk. joku 120e/sarja, 13"..ja siitä ylöspäin), koska joku pari tuhatta km talven aikana menee noilla hyvin, ja turvallisemmin kuin niillä 4-5mm 50% nastattomilla nokialaisilla.
Eikö joku 4mm jo toisen hylkäämä kesärengaskin ole parempi kuin nuo nypityt talvikiekot?
Omaan korvaankin näkemättä rengasta tulee mieleen et kyllä niillä ihan ok yhden talven ajaa. Eri asia onkin, jos kumilla on ikää useampi vuosi, niin sitten voipi ollakin melko liukas kumi. Pakusta en niin tiedä, mutta halpaan käyttikseen laitan vaikka uudet pinnatut (alk. joku 120e/sarja, 13"..ja siitä ylöspäin), koska joku pari tuhatta km talven aikana menee noilla hyvin, ja turvallisemmin kuin niillä 4-5mm 50% nastattomilla nokialaisilla.
Eikö joku 4mm jo toisen hylkäämä kesärengaskin ole parempi kuin nuo nypityt talvikiekot?
Sinällään ihan sama millä "vetelette", mutta pysykää sitten sateella siellä kotona. Ei innosta ottaa jotain "kyllä näillä vielä menee, vasta 30%:ssä näkyy kankaat" todellista rattimiestä nokkaan kun pikkusen lähti liirtoon. Työkaveri otti toissa syksynä Ratsunin Golfin nokkaan kun oli syksyisillä liukkailla vastapuolella, ei laittomat, vaan loput renkaat ja hieman liikaa tilannenopeutta. Ja tiedän, kotonakin voi kuolla, mutta onko pakko ehdoin tahdoin leikkiä terveydellä, omalla ja toisten.
-
- -
- Viestit: 671
- Liittynyt: 5.8.2003 20:57
Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 22 vierailijaa