Nastannyppijöiden rippituoli - nypitkö?

Kaikki auto ja liikenne jutustelut joita varten ei ole omaa kanavaa...

Valvoja: ffp jäsenet

HVM
-
Viestit: 852
Liittynyt: 16.12.2007 17:35

Nastannyppijöiden rippituoli - nypitkö?

ViestiKirjoittaja HVM » 7.6.2008 22:06

Aloitan rohkeasti odotettavissa olevan kaapeista ulos tulemisen vyöryn, ja tunnustan nyppineeni tänään portterin viimetalvisista Continentaleista nastat pois, sekä leiponeeni ne auton alle.

Puolustuksen puheenvuoro:

Portterilla ei ajeta rata-ajoa kuin satunnaisesti, jos koskaan. Kierrosajat eivät siis näyttele merkittävää osaa tällä autolla liikuttaessa, eikävätkä estettä tolloilulle aseta myöskään contien kesärenkaita heikompi jarrutuspito märällä asfaltilla, koska en lainaa autoa TM:n testiin vaikka maksaisivat.

Renkaissa on pintaa noin 5-6mm, joten talveksi en niitä enää olisi alle laittanut. Talvirenkaan on kesärenkaasta poiketen oltava kelvollinen, muuten sulaa hermo.

Mitä siis tehdä talvirenkailla joilla ei tee enää talvella mitään? No katsokaa vastaus ensimmäisestä kappaleesta.

Jopas onkin nyt helpottunut olo kun tulin ulos kaapista. Kuka uskaltaa tunnustaa seuraavana?

Saa täällä kai myös moittia nyppijä-idiootteja? Ainakaan minä en loukkaannu. :)

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 7.6.2008 22:15

Tuossa odottaa yhet rattaat nastojen irroitusta, mutta ku kehtais :)

Aku_81
-
Viestit: 388
Liittynyt: 13.9.2004 22:29

ViestiKirjoittaja Aku_81 » 7.6.2008 22:22

Mulle tuli valmiiks nastattomia talvirenkaita, kai niistä pitää pinta sulatella kesän mittaan pois :)

EscMk3
-
Viestit: 2140
Liittynyt: 30.1.2006 17:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja EscMk3 » 7.6.2008 22:24

Autoja kesällä myydessä saa näppärästi hävitettyä noita vanhoja talvirenkaita kun nyppii nastat pois, pari viikkoa sitten lähti viimeisin corolla nypityilla nastoilla eteenpäin ja ostaja oli renkaisiin oikein tyytyväinen =D

Hri
-
Viestit: 88
Liittynyt: 27.10.2005 15:06

ViestiKirjoittaja Hri » 7.6.2008 22:47

Kyllä nypitään. Ihan hyvin pärjää normaaliajossa kesälläkin.

Antto-
-
Viestit: 886
Liittynyt: 1.10.2006 1:05

ViestiKirjoittaja Antto- » 7.6.2008 22:52

Hullua hommaa, kesärenkailla ajellaa kesällä ja talvirenkailla talvella ;)
Olis mullaki yks kierros paskoja talvirenkaita varastossa muttako 15" pellit nii eihä niillä kehtaa naamaa näyttää tuolla kylillä.. :-)
Tän topicin nimi vois myös olla pers-aukisten topic (heh mikä vitsi taas ;))

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 7.6.2008 23:05

Kyllä muutama kesä on tullu nastattomilla talvirenkailla ajettua ja mm viime kesä kitkoilla ja hyvin meni. Tällä hetkellä ei tarvetta nyppimiseen vaikka nykyisten vanteiden mukana tulleet kesäkumit alkaa olla sliksi -tyyliset.
Eiköhän se riitä että renkaat on mustat ja pyöreät.

Leskinen
-
Viestit: 1385
Liittynyt: 25.2.2005 12:01

ViestiKirjoittaja Leskinen » 7.6.2008 23:10

Totta vitussa nypin.. Rahaahan siinä hukkaa jos ei wanhoja talvikiekkoja sudi loppuun kesällä..

Niin joo ja olen niin persaukinen etten nypi vaan mulla on kone siihen:
Kuva

Kaverille yritin selittää tuota ja se ei tajunnu niin tein oikeen kuvan..

Diesel inside
-
Viestit: 628
Liittynyt: 23.7.2003 17:18

ViestiKirjoittaja Diesel inside » 7.6.2008 23:23

No mites loppuun te ajatte ylipäätään teidän nastarenkaat..? ite vaan katselin keväällä passatin renkaita että pitäisköhän nuo jo uusia, kun niissä oli "nastat" enää vain semmosia laattoja, että se piikki oli kulunut jo ihan loppuun.. meni sitten Laakkoselle ne renkaat, että luulin päässeeni ongelmasta tuolla, mutta Hondan talvi renkaat näyttää ihan samalta. mutta nyt onneksi vetää joka nurkka, niin ei ole niin väliä vaikka onkin vähän heikot piikit, kunhan vaan on riittävästi kulutuspintaa, ettei tuu sakkoja.. (((=

Hannu_H
-
Viestit: 992
Liittynyt: 24.7.2003 19:03

ViestiKirjoittaja Hannu_H » 7.6.2008 23:48

Ääh helpoin tapa irroittaa nastat on kun näpäsee pyörimissuunnan väärinpäin ja kumit katuun. Nasta siellä ja toinen täällä ei haittaa menoa :D.

HVM
-
Viestit: 852
Liittynyt: 16.12.2007 17:35

ViestiKirjoittaja HVM » 8.6.2008 10:09

No mites loppuun te ajatte ylipäätään teidän nastarenkaat..?


No noissa eilen nypityissä oli ja on pintaa noin 5mm ja nastoitus oli sanoisinko 80%:inen. Koko talvea ei siis olisi enää päässyt, ja romukoppatuomio olisi tuottanut 50% tappiot, koska renkaista olisi jäänyt käyttämättä puolet.

Periaatteet menevät joskus nuukuudenkin edelle. :)

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 8.6.2008 10:24

Kesällä tosiaan riittää että renkaat on mustat ja pyöreät, niinku joku tuossa ylempänä kirjottelikin. Vesikelilläkin menee kunhan isommat rapakot väistelee, tietysti kulutuspinnasta riippuen :)

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 8.6.2008 10:46

No kyllä itse ainakin vaihdan ihan oikeat kesärenkaat kesäksi alle. En taatusti ala millään nastoista kynityillä talvirenkailla ajelemaan. Onhan ne kesärenkaat kuitenkin aivan toista maata ajella mitä mitkään talvirenkaat. Joskus venähti kitkojen vaihto melko pitkäksi keväällä ja silloin kyllä huomasi että ei nekään mitkään kesärenkaat ole. Kovin löysät ovat alla ja lähtee vesiliirtoon aivan pirun herkästi.
Mä voin lahjoittaa teille noi nastat ensi talven jälkeen niin saatte kruisailla niillä sitten ainakin yhden kesän vielä :D
Heh, en tiedä millaisia nykyiset talvirenkaat on, mutta joskus aikoinaan kun kaveri repi nastat irti talvinakeista ja ajeli niillä kesällä niiin melkoiset Hollywood Radialit niistä tuli. mustaa vanaa piirti pirun herkästi ja norminopeuksissakin joka kaarteessa ulvoi renkaat :D

mutta nyt onneksi vetää joka nurkka, niin ei ole niin väliä vaikka onkin vähän heikot piikit, kunhan vaan on riittävästi kulutuspintaa, ettei tuu sakkoja.. (((=

Joo, ja se neliveto auttaa ihan pirusti pysähtyessäkin kun on paskat renkaat ;D

chinz
-
Viestit: 273
Liittynyt: 24.9.2005 19:56

ViestiKirjoittaja chinz » 8.6.2008 11:20

Heh, en tiedä millaisia nykyiset talvirenkaat on, mutta joskus aikoinaan kun kaveri repi nastat irti talvinakeista ja ajeli niillä kesällä niiin melkoiset Hollywood Radialit niistä tuli. mustaa vanaa piirti pirun herkästi ja norminopeuksissakin joka kaarteessa ulvoi renkaat :D


Samanlaisia ne nykyään on. Pitoa oli melkoisesti, kun 80-luvun vaparidiesel-transit poltti nakkia iloisesti nypityillä nastarenkailla.

JUMA
-
Viestit: 539
Liittynyt: 24.6.2005 14:40

ViestiKirjoittaja JUMA » 8.6.2008 11:33

En nyt vanhoilla nastoilla aja, mutta reilun talven ajetuilla kitkoilla. Pintaa ois ollu vielä vaikka 2 talveksi.
TALVIkeleillä totesin, ettei niillä (Dunlop SP Sport jotain) tee yhtään mitään. Hakkapeliitta 1 ilman nastoja olisi ollut parempi pitoiset.

Vesipito noissa on yllättävän hyvä, mutta kesäkelillä kun on lämmin keli, niin kyllä huomaa, että on kitkat alla. Tänä kesänä ois tarkoitus hinkata nuo pilalle ja enstalveksi ostaa sitten oikeat talvirenkaat. Kesärenkaat ois pitänyt täksi kesäksi ostaa, mutta nuukuuksissani sitten ajelen kitkoilla, joilla ei tehny TALVELLA mitään.

Kokoa 17", niin kehtaa yhden kesän ajella talvivanteilla.=)

Markus_K (make80)
-
Viestit: 640
Liittynyt: 10.3.2004 8:25

ViestiKirjoittaja Markus_K (make80) » 9.6.2008 9:38

Kesällä kesärenkaat ja talvella talvirenkaat. Talvirenkaat kestää sen 2 talvea. Kesärenkaat 2 tai 3 kesää. Kilsoja vuodessa 35-40 tkm. Talvirenkaat vaihdan kun alkaa tuntua liian kuluneilta.

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 9.6.2008 11:42

Kesällä kesärenkaat ja talvella talvirenkaat.


Totta.
Hyvät, vuodenaikaan oikeastikin kuuluvat renkaat on kuitenkin halpa henkivakuutus. Itse olen sortunut joskus yksistä talvirenkaista nyppimään nastat ja totesin kyllä, että oli ihan viimenen kerta. Ei nimittäin vastaa ominaisuuksiltaan sitten sinnepäinkään kesärenkaita tuollaiset melko kuluneet talvirenkaat. Etenkään vesikelillä.

"Normaalikokoisten" (15-16") renkaiden hinnatkin on tullut tänäpäivänä niin paljon alas, että ei pitäisi enää kenenkään rahapussista ainakaan olla kiinni oikeanlaisten renkaiden hankinta. Maksaahan se autoilu muutenkin (polttoaine, vakuutukset, huollot) niin jumalattomasti, että renkaat on loppujenlopuksi yksi pienimmistä menoeristä. Poislukien tietty hapsuviiksi-lippispäät, joiden on pakko revittää ainakin yksi rengaskierros paskaksi per kesä/talvi ja ne rengasrahat pistetään tottakai mielummin subbareihin ja lasikuitulirpakkeisiin. Niistähän on paljon enemmän hyötyä!

Eikä sitä kukaan pakota mitään Michelinejä tai Nokioita ostamaan. On niitä muitakin hyviä (ja jopa yli puolet halvempia). Itsellä mm. tällähetkellä kesällä Falkenit ja talvella Hankookit. Eikä häpeä kyllä "merkkirenkaille" millään tavalla normaaliajossa. Falkeneilla pystyy jopa parempiin suorituksiin, kuin monilla kalliimmilla.

Tosin jos TM:n ja Tuulilasin testejä vaan tuijottaa, niin eihän sitä ole olemassakaan muita renkaita, kuin Nokian, Continentalin ja Michelinin. Mutta kysynpä vaan, että kuka ko. testit rahoittaa... :D

Kiitos ja anteeksi.

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 9.6.2008 12:22

no mutta esim pakuissa ja maastureissa renkailla tulee hintaa jo sitten enemmän. ja tarviiko siihen nyt niin sporttista ajo-ominaisuuksia? itse nypin viime kesänä yhet 13" talvirenkaat ja myönnän että viimeinen kerta oli.

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 9.6.2008 12:34

Lähinnä turvallisuudesta tässä nyt oli kyse. Nypitty nastarengas kun ei etenkään märällä asfaltilla pidä juuri ollenkaan. Kuivalla kelilläkin talvirengas pitää huomattavasti huonommin, kuin oikea kesärengas. Kitkoistakin voin sanoa samaa yhden kesän kitkoilla ajaneena. Ja hätähätäkiirekiire-tapauksessa tämä heijastuu muunmuassa huomattavasti pidempänä jarrutusmatkana ja auton huonompana kääntymisenä haluttuun suuntaan, koska rengas ei vaan yksinkertaisesti pidä.
Mutta tokihan myös ne "sporttiset" ajo-ominaisuudet on mitättömät verrattuna huonoonkin kesärenkaaseen. Juurikin tuon pidon huonouden vuoksi, sekä pehmeämmän kudoksen vuoksi.
Eli summa summarum: Vähän huonompikin kesärengas on kesällä parempi, kuin hyvä talvirengas.

HVM
-
Viestit: 852
Liittynyt: 16.12.2007 17:35

ViestiKirjoittaja HVM » 9.6.2008 13:26

Hyviä mielipiteitä! :)

Tätä on ihan pakko kommentoida:

Nypitty nastarengas kun ei etenkään märällä asfaltilla pidä juuri ollenkaan.


Ja nyppimätön ei pidä sitäkään vähää, että kyllä ne nastat kannattaa jo ihan oman ja muiden tiellä liikkujien turvallisuudenkin nimissä nyppiä pois. =D

Sakottavatkin... :/

Niin, olen kyllä sitä mieltä, että tuollaisessa vanhassa pikkubussin reuhkassa on aikalailla sama mitä sinne alle laittaa. Pysähdy se ei joka tapauksessa ajoissa jos tarvis tulee, ja toisaalta se muutaman metrin ero jarrutusmatkoissa kurotaan kiinni kärpän reflekseillä. 8)

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 9.6.2008 14:21

Juuri tuoreet Nokian H -malliset kesärenkaat alle laittaneena sitä arvostaa laaturenkaan ajo-ominaisuuksia ja -mukavuutta. Noinkin äänekkäässä autossa pienikin melun vähennys tuntuu.
Jarrutuspitokin tuli kokeiltua viikonloppuna Tampereella, kun hurja hämäläinen rullasuksihemmo kääntyi jalkakäytävältä sata lasissa suojatielle suoraan eteeni -melkein osui.

Kerran olen nastat renkaista nyppinyt, mutta toiste sitä tuskin teen.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 9.6.2008 14:36

Joskus on tullut ajeltua, tuo kesäpito on aikalailla kiinni renkaasta. Osa pitää ihan kohtalaisesti, osa ei. Vastaavasti todella liukkaita kesärenkaitakin löytyy kaupasta, ei ole yhtään parempi vaihtoehto.

Kitkat on liukkaat, mutta niillä on Golfin kanssa menty jo monta kesää.

Thorgen
-
Viestit: 206
Liittynyt: 5.4.2004 7:57

ViestiKirjoittaja Thorgen » 9.6.2008 15:48

Turvallisuudestahan sitä tinkii ajamalla ihan vääräntyyppisellä renkaalla, ei siihen mitään sporttisuusnäkökulmia tarvitse liittää. Talvirengas pysähtyy vauhdista riippuen metrejä, satasen vauhdissa puhutaan jo kymmenestä, pidemmällä matkalla kuin vastaava kesärengas. Eikä välttämättä sekään ole se pahin ominaisuus, väistössä tapahtuva sortuminen on kertaluokkaa pahempaa. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että Ville 5v raahautuu auton alla pari metriä pidempään kun tuli varomattomasti tielle tai siellä maantiellä tapahtuvassa väistössä mennäänkin kylki edellä metsään ja katsotaan kun palomiehet irroittavat perhettä autosta. Näin siis pahimmillaan ja faktahan on että vaikka itse ajaa varovasti, niin siellä liikenteessä on muitakin joiden tekemiseen ei voi varautua. Renkaat ovat ehdottomasti autossa merkittävin passiivinen turvatekijä, sillä hyvillä kumeilla voidaan estää tai ainakin vähentää niiden muiden (korirakenteet, ESP, turvavyöt ja tyynyt, ...) tarvitsemista. Kesäkumit saa kolmen-neljän tankkauksen hinnalla ja kestävät huoletta pari kesää. Ei ole minusta yhtään säästämisen arvoinen juttu.

Ei se auto ole se tärkein asia elämässä, mutta miettikää nyt tovi kuitenkin kun seuraavan kerran niitä tärkeämpiä asioita siihen autoonne lastaatte.. ;)

GTi-Perttu
-
Viestit: 2556
Liittynyt: 3.9.2005 13:59

ViestiKirjoittaja GTi-Perttu » 9.6.2008 19:18

Eipä tule nypittyä, ku ei oo varaa ostaa kahteen autoon 17" nastakumeja.
Kesät mennään 17" nakeilla ja talvella 15". :) Voin kyllä lahjottaa vanhat 15" nastarenkaat jollekki, joka tykkää nyppiä! ;)

HVM
-
Viestit: 852
Liittynyt: 16.12.2007 17:35

ViestiKirjoittaja HVM » 10.6.2008 13:25

Jotenkin tuntuu, että tuolla Thorgenin logiikalla perhettä ei voisi päästää autoon talvella ollenkaan. Eikös silloin ole vaarallisen liukasta, ja renkaatkin käyttäytyvät kesään verratuna ihan miten sattuu? :)

Mutta tottahan tuo tietysti on - ja valitettavasti vieläpä tuonkin "neljän tankkauksen hinnalla uudet kesärenkaat" -toteamuksenkin osalta. Kekkosen aikaan asiat olivat kuitenkin vielä vähän paremmin mittasuhteissa - kiitos urkin hintasäännöstelyn. Niisk. ;(

Thorgen
-
Viestit: 206
Liittynyt: 5.4.2004 7:57

ViestiKirjoittaja Thorgen » 10.6.2008 15:17

Jotenkin tuntuu, että tuolla Thorgenin logiikalla perhettä ei voisi päästää autoon talvella ollenkaan. Eikös silloin ole vaarallisen liukasta, ja renkaatkin käyttäytyvät kesään verratuna ihan miten sattuu? :)
Ehkä sen jollain naisten logiikalla voi noinkin ymmärtää.. ;)
Ei tässä kenenkään pidä linnottautua kotiinsa, mutta mielestäni ihan asiallista pitää renkaat ja auto kunnossa. Ja jos jotain niin kyllä ne renkaat vähintään sietää olla asianmukaiset. Tuskin teistä moni antaa lastensakaan juosta kilpaa takapenkillä turvavöittä (jota kyllä valitettavasti aika-ajoin näkee), joten miksei sitä turvallisuuskäsitystä voi ulottaa hieman pidemmälle. Lakihan sallii tämän, mutta ei mikään järkisyy kiellä ylittämästä lain vaatimuksia tässäkään asiassa.

Heikki J.
admin
Viestit: 8315
Liittynyt: 16.7.2003 19:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 10.6.2008 16:24

Lahjoitetaan kolme talvea ajetut Michelinin 225/45-17 nastarenkaat, liki puolet nastoista jo valmiiksi irti. Maksat matkakustannusten lisäksi renkaiden vääntämisen pois vanteilta. Sitä pintaa noissakin on varmaan se 5-6 mm (en ole mitannut).

Kyllä se vaan niin on, ettei sitä keväällä aina meinaa uskoakaan autoa samaksi, kun talvirenkaista vaihtaa kesärenkaisiin, niin paljon on auton käyttäytymisellä eroa. Vaikka HVM:n kirjoituksista varmasti iso osa onkin provosointia, niin silti en suosittele, että ajelet paljoa yli taajamanopeuksien sillä Transporterillasi, jos asenne on tuo, mikä kirjoituksista läpi paistaa.

chinz
-
Viestit: 273
Liittynyt: 24.9.2005 19:56

ViestiKirjoittaja chinz » 10.6.2008 16:35

No mutta eihän sitä jää enää renkaisiin varaa, kun pitää neljää autoa pitää.... :P

Mielestäni on kyllä vähän outoa, että autoharrastajafoorumilla käyttäjät ajelee jollain talvirenkailla kesät. Ostetaan kyllä reilun tonnin säädettävät alustasarjat, kun ne halvemmat on huonompia ajo-ominaisuuksiltaan, mutta kyllähän nyt talvirenkailla ihan hyvin kesät ajaa.

On se vaan edullisin tapa parantaa auton suorituskykyä, ajomukavuutta ja turvallisuutta kun sijoittaa sen vajaa satkun per vuosi enemmän renkaisiin. Mutta kukin taplaa tyylillään.

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 10.6.2008 17:26

Jokainen tyylillään, kyllä tämä autoilu alkaa kukkarolle käymään ja itelle tulee vuodessa enää 10-15 000km joten ei niin kiinnosta mitkä siellä alla pyörii. Tuli tuossa konttorin tädille maksettua taas 110e että sai leiman 11 vuotta vanhaan autoon ja luvan ajaa taas vuoden.

Viime kesä ajettiin kitkoilla ja hyvin meni, ei pito-ongelmia ja ainoastaan kuumana kesäpäivänä huomasi pientä vetelyä.
Syksyllä ostin uudet Kleber Kapnor 5 -nastat ja meno oli samanlaista luistelua kun edellisillä lähes nastattomilla ja 5 vuotta vanhoilla nokialaisilla.

trp.freak
-
Viestit: 496
Liittynyt: 6.10.2006 18:26

ViestiKirjoittaja trp.freak » 10.6.2008 17:42

en nypi, mut en silti tunne olevani mitenkään parempi kuin ne, jotka nyppivät...
joskus 90-luvun alus tuli nypittyä ja ajettua samoilla renkailla vuodesta toiseen ku oli työtön.

Heikki J.
admin
Viestit: 8315
Liittynyt: 16.7.2003 19:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 10.6.2008 17:43

itelle tulee vuodessa enää 10-15 000km joten ei niin kiinnosta mitkä siellä alla pyörii

Luulis, että juuri silloin kiinnostaa... kun niillä vähän paremmillakin voisi ajaa useamman vuoden.

HVM
-
Viestit: 852
Liittynyt: 16.12.2007 17:35

ViestiKirjoittaja HVM » 10.6.2008 17:48

No en, Heikki J, ihan provosoimisestakaan puhuisi, mutta oikein olet asian ymmärtänyt. Suhtaudun asiaan pilke silmäkulmassa ja etupäässä naureksin omalle köyhyydelleni, omituisissa asioissa säästämiselleni ja tyhmyydelleni. Siitähän tässä ei ole ollenkaan kyse ettenkö saisi ostettua autoon uusiakin renkaita, mutta joku piru kieltää heittämästä ajokuntoisia renkaita kakkikuuppaan. :) Eikä tästä nyt niin kovin kauaa tarvitse taaksepäin mennä, kun tämä nyppiminen oli vielä maan tapa ja bensa maksoi markan. Kapitalismin hapatus on tehnyt nastannyppijästä citymaasturikuskiin verrattavissa olevan rikollisen. Ajat muuttuvat, Eskoseni. :/

Provosoinnista voidaan puhua kyllä siinä mielessä, että herättelen aiheesta keskustelua niin paljon kuin pystyn - kuten monesta muustakin aiheesta. Keskustelupalstoilla on kiva vaihtaa mielipiteitä ja keskustella. :)

Sagg
-
Viestit: 392
Liittynyt: 9.7.2004 11:49

ViestiKirjoittaja Sagg » 10.6.2008 17:51

Kyllä käyttökiesissä pyörii tasan neljä pyöreää takarenkaat nypittynä, ja joskus ei ole varaa ees pyöreisiin.

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 10.6.2008 19:24

itelle tulee vuodessa enää 10-15 000km joten ei niin kiinnosta mitkä siellä alla pyörii


Luulis, että juuri silloin kiinnostaa... kun niillä vähän paremmillakin voisi ajaa useamman vuoden.


Eipä kiinnosta. Juurihan syksyllä oikein sijoitin ja ostin tuikut nastat ja eikä edes pinnatut.
Ihan paskat, olis pitänyt luistella nokialaisilla viime talvi niin olis nyt saanut nyppiä loputkin nastat ja ajaa kesä perään.

Edelliseen 70-luvun takavetodiiseliin ostin tuikut nokialaiset vuonna -00. No niillä mentiin 5 talvea, kesä ja vielä syksy jouluun asti kunnes renkaiden pinta oli totaalisesti loppu.
Tämä oli renkaiden hyötykäyttöä eikä se kun nykytrendin mukaan nakataan kumit roskiin kun 5 nastaa puuttuu tai on poikki.

Murre
-
Viestit: 1761
Liittynyt: 23.7.2003 10:31

ViestiKirjoittaja Murre » 10.6.2008 20:04

Kitkoista on paha nastoja nyppiä pois =)

Mutta jos olisi nastarengas, niin nyppisin..

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 11.6.2008 8:25

Joskus on käynyt mielessä, että ajaisinko kitkarenkailla vuoden ympäri, mutta nykyään ei enää. Lämpötilan alkaessa nousta plussan puolelle esim. Continentalin kitkan ajo-ominaisuudet muuttuvat varsin ikäviksi.

Duke
-
Viestit: 433
Liittynyt: 28.7.2003 0:13
Viesti:

ViestiKirjoittaja Duke » 11.6.2008 10:04

Itellä kestää kesärenkaat yhden kesän ja kitkat kaksi talvea. Kitkat kun myy keväällä vielä jollekkin joka tohtii niillä vielä talven tai kaksi ajella niin ei tuu siinäkään "tappiota".

Ei tulis kyllä mieleenkään ajaa millään talvirenkailla kesällä. Isännällä on tapana nyppiä nastoja ja ajella alkukesästä talvirenkaita sileiksi. Onhan ne aivan järkyttävän veteliä ajettavia kuivalla asfaltilla. Jarrutusmatkatkin venyy aivan tolkuttomiksi.

Migu
-
Viestit: 1412
Liittynyt: 24.7.2003 20:41

ViestiKirjoittaja Migu » 11.6.2008 11:13

Ainoa aika, jolloin vois ajella noilla nypityillä renkailla, olis juuri nuo ensimmäiset ja karkeimmat kevään kelit. Appiukon Mazdassa oli melkoinen elokuvarengasmeininki, kun nypityillä nastarenkailla oli yhden kesän.

Jani.K
-
Viestit: 680
Liittynyt: 26.11.2005 13:53

ViestiKirjoittaja Jani.K » 11.6.2008 23:53

Rengaskeskustelua oli kerran radiossa niin joku soittaja ehdotti että laitetaan laki, joka syksy pakko ostaa uudet talvirenkaat ja ne voi ajaa sitten seuraavana kesänä loppuun:D

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 12.6.2008 0:09

No niinhän se menikin... :D

Kari.L
-
Viestit: 1746
Liittynyt: 23.7.2003 21:48

ViestiKirjoittaja Kari.L » 12.6.2008 7:41

Jos mulla olis autooni sopivat renkaat joissa pintaa tuo 6mm ja nastoja ihan nypittäväksi asti, en edes harkitsisi nyppimistä. Laittaisin ne varastoon odottamaan syksyä. Ostaisin sitte uudet, kun entiset on parimilliä huonommat . Viime talvena tais muistaakseni kakskertaa olla etäisesti liukasta. Lunta tuli kolmesti.

Ymmärrän kyllä nyppimisen siinä tapauksessa, että moiset kumit tulee alle johonkin "ylimääräiseen" autoon tai siirtoajoon. Perheen käyttikseen tai varsinkaan harrastepeliini en tuollaisia laittaisi.

J-M Koopikka
-
Viestit: 671
Liittynyt: 5.8.2003 20:57

ViestiKirjoittaja J-M Koopikka » 12.6.2008 8:13

Nypityt on todella mainiot syksylle laittaa alle, ennen virallisia talvikelejä. Se reippaampi kuvio on hieman pitävämpi, kun noi slicksit. Viime syksynä taisin toisen rapeen alle laittaa talvinakit vasta kun oli lain mukaan pakko, siihen asti meni todella mukavasti noilla nastattomilla. Toisaalta tämmönen menettely tuo yhen renkaanvaihdon enemmän ja toisen mahdollisesti, jos tekee saman keväällä, ettei nastojen rouhima asfaltti syö heti kalliita kesärenkaita.

liteFun
-
Viestit: 823
Liittynyt: 28.3.2006 20:36

ViestiKirjoittaja liteFun » 15.6.2008 13:44

Ei enää elokuvarenkaita. Ihan vain siks kun 20km/h nopeudessakin kaarteissa ulisi Ford Festalla...

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 15.6.2008 15:02

No varmaan jos alla oli 80-luvun talvirenkaat. Ite en kyllä ole saanut talvirenkaita ulisemaan vaikka oikein yritin, oli gislavedit ja continentalit alla. Tosin ei tuo 55kw tykki pyöritä kun hiekalla tai sateella suojatiellä ja ykkösellä, vanhan takavetonakun sai gislavedeillä oikein luisuun kun suojatien viivoista otti vauhtia.

Hastra
-
Viestit: 41
Liittynyt: 24.7.2005 19:58

ViestiKirjoittaja Hastra » 15.6.2008 21:45

Ite en nypi, koska omaan autoon on vain kesärenkaat ja talvi mennään fillarilla. Jos tilanne olis toinen niin ainakin kokeilisin nypityillä renkailla ajamista.

Puskurissa oli joskus juttua että uusiorenkaita tehtäessä tarvitaan sellaisia kumeja joissa on jäänyt 5mm kuviota jäljelle. Enemmän kulutetut ei kelpaa enää edes pinnoitettavaksi vaan menee tien rakennusaineeksi. Läheskään kaikki ei vaihda kesärenkaita uusiin vielä siinä vaiheessa mutta talvirenkaat pääsee usein kierrätykseen. Ja ainakin appiukon hiacessa pinnoitetut renkaat ovat olleet pirun hyvät. Mutta jos noita rengasaihioita enemmän tarvittaisiin niin silloin niistä pitäisi kyllä maksaa asiakkaalle ja vasta jos asiakas ajaa kumit liian sileäksi niin asiakas maksaisi niitten kierrätyksestä.

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 15.6.2008 22:30

No nyt on hyvä syy ajaa ne kumit sileiksi, saadaan Suomen tiet vihdoin kuntoon ja vastinetta autoilusta koituviin maksuihin.
Jos renkaat pitäis vaihtaa kun pintaa on se 5mm niin nehän sais uusia kahden vuoden välein.
Ite en enää pinnattuihin sorru, onhan tuo pinnoitus tekniikka kehittynyt mutta rungothan noista yleensä pettää ja tänäpäivänä saa uutta kumia pinnatun hinnalla.

Heikki J.
admin
Viestit: 8315
Liittynyt: 16.7.2003 19:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 16.6.2008 12:27

Jos renkaat pitäis vaihtaa kun pintaa on se 5mm niin nehän sais uusia kahden vuoden välein.

Tarkoitat siis varmaan, että ne pitäisi uusia kaksi kertaa kesässä? :)

weasel
-
Viestit: 3392
Liittynyt: 23.7.2003 15:37

ViestiKirjoittaja weasel » 16.6.2008 13:08

Eipä o koskaan tullu mieleenkään ajaa nypityillä renkailla. Muutenkin, ei tule pahemmin ajettua renkaita ihan loppuun saakka (kankaille saakka).

zero
ffp jäsen
Viestit: 2100
Liittynyt: 19.8.2003 17:11

ViestiKirjoittaja zero » 16.6.2008 13:45

Tulee töissä aika paljon nähtyä ihmisten renkaita ja kuultua niistä selityksiä eli mikä on vielä yhden kesän/talven rengas, mikä hyvä/huono, niin 5-6mm ja 80% nastoja, kuullosta useimmille vielä miltei "uudenveroiselta", vähintään hyvältä..noin niin kuin näkemättä.
Omaan korvaankin näkemättä rengasta tulee mieleen et kyllä niillä ihan ok yhden talven ajaa. Eri asia onkin, jos kumilla on ikää useampi vuosi, niin sitten voipi ollakin melko liukas kumi. Pakusta en niin tiedä, mutta halpaan käyttikseen laitan vaikka uudet pinnatut (alk. joku 120e/sarja, 13"..ja siitä ylöspäin), koska joku pari tuhatta km talven aikana menee noilla hyvin, ja turvallisemmin kuin niillä 4-5mm 50% nastattomilla nokialaisilla.
Eikö joku 4mm jo toisen hylkäämä kesärengaskin ole parempi kuin nuo nypityt talvikiekot?

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 16.6.2008 21:45

Eikö joku 4mm jo toisen hylkäämä kesärengaskin ole parempi kuin nuo nypityt talvikiekot?


On. Toisillehan tuo 4mm pinnalla oleva on vielä "uudenveroinen" kumi... Ja sakkorengas ei ole sakkorengas, ennenkuin toisin todistetaan. :D

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 17.6.2008 9:37

No ite ajoin toissatalvena -02 vuoden nokialaisilla joissa pintaa 4-5mm ja takarenkaissa kaikki nastat paskana, edessä noin 70% tallella, samanlaista lipsuttelua oli viime talvi uusilla klebereillä.
Kyllä täällä ainakin vedetään kumit loppuun, kesärenkaat "sakkonyppylään" asti.

Antero
-
Viestit: 1279
Liittynyt: 19.8.2003 10:51

ViestiKirjoittaja Antero » 17.6.2008 9:47

Sinällään ihan sama millä "vetelette", mutta pysykää sitten sateella siellä kotona. Ei innosta ottaa jotain "kyllä näillä vielä menee, vasta 30%:ssä näkyy kankaat" todellista rattimiestä nokkaan kun pikkusen lähti liirtoon. Työkaveri otti toissa syksynä Ratsunin Golfin nokkaan kun oli syksyisillä liukkailla vastapuolella, ei laittomat, vaan loput renkaat ja hieman liikaa tilannenopeutta. Ja tiedän, kotonakin voi kuolla, mutta onko pakko ehdoin tahdoin leikkiä terveydellä, omalla ja toisten.

J-M Koopikka
-
Viestit: 671
Liittynyt: 5.8.2003 20:57

ViestiKirjoittaja J-M Koopikka » 17.6.2008 10:58

Sinällään ihan sama millä "vetelette", mutta pysykää sitten sateella siellä kotona.

Samaa sitten voin suositella 2wd autojen omistajille sateella ja talvella. Kun tuntuu etteivät pysy "normaalissa" liikennevirrassa mukana.

Antero
-
Viestit: 1279
Liittynyt: 19.8.2003 10:51

ViestiKirjoittaja Antero » 17.6.2008 12:00

^ Outoa? Kumman hyvin tuntuisi pärjäävän ihan yhdellä vetävällä akselistolla.
Sekin oli uutta, että vesiliirron riski vähenee vetotavan mukaan, ilmeisesti tuo onkin sitten piirre joka kompensoi renkaiden kunnon, aina sitä oppii uutta.

chinz
-
Viestit: 273
Liittynyt: 24.9.2005 19:56

ViestiKirjoittaja chinz » 17.6.2008 12:22

No jo on melko ripeää liikennettä siellä päin jos ei vajaavetoiset sadekelillä pysy normaalin liikenteen tahdissa... Nastojen nyppijöille tosiaan, kesärenkaita saanee ilmaiseksi jollain ~4mm pinnalla ja varmasti on paremmat, eikä tarvii edes vaivautua nyppimään niitä nastoja.


Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 17 vierailijaa