(uusi) kameravalvonta
Valvoja: ffp jäsenet
Juurikin tommosia kameroita tarkoitin.
Eli kyseessä on tällä hetkellä "tiehallinnon uusi tapa kerätä tietoa", vittu, noillakin rahoilla olisi saanut jonkun metrin pikeä, korjattua esim. sen risteyksen siinä 100m päässä, kyllä mua poijaat niin vituttaa!
Ei hätää:D Joo:D, nämähän ovat nimenomaan se uusi rahankeruuautomaatti, syy miksi eivät ole käytössä on varmaan että "automatiikka" ei ole valmis eikä ole varmuutta kuinka laillista on kuvata liikkuvat tappovälineet.
Eli kyseessä on tällä hetkellä "tiehallinnon uusi tapa kerätä tietoa", vittu, noillakin rahoilla olisi saanut jonkun metrin pikeä, korjattua esim. sen risteyksen siinä 100m päässä, kyllä mua poijaat niin vituttaa!
Ei hätää:D Joo:D, nämähän ovat nimenomaan se uusi rahankeruuautomaatti, syy miksi eivät ole käytössä on varmaan että "automatiikka" ei ole valmis eikä ole varmuutta kuinka laillista on kuvata liikkuvat tappovälineet.
vittu, noillakin rahoilla olisi saanut jonkun metrin pikeä, korjattua esim. sen risteyksen siinä 100m päässä, kyllä mua poijaat niin vituttaa!
Matka-aikapalvelun kameroilla seurataan liikenteen sujuvuutta
Kesäkuussa käyttöön otettava palvelu tuottaa ajantasaista tietoa liikenteestä sekä Tiehallinnon omaan käyttöön että yrityksille edelleen jalostettavaksi. Tulevaisuudessa tienkäyttäjä voi esimerkiksi hankkia oman työreittinsä sujuvuustiedot suoraan kännykkään tai navigaattoriin.
Mikä siinä niin vituttaa, että tulevaisuudessa sinunkin navigaattorisi ilmoittaa, että kierräppäs toista kautta kun edessä on paha ruuhka? Ihan tervetullutta tuollainen palvelu on.
Noita Tiehallinnon kameroita on laitettu pirusti viime aikoina ainakin tänne Turun suunnalle...
Ilmeisesti Helsingin alueella jo nämä (tai vastaavat) kameran toimivat kun Destian palvelussa näyttävän jo matka-ajan ja ruuhkan.
Ilmeisesti Helsingin alueella jo nämä (tai vastaavat) kameran toimivat kun Destian palvelussa näyttävän jo matka-ajan ja ruuhkan.
Sitäpaitsi Suomessa ei mitään ilmoittelua ruuhkien takia tarvita.
Ymmärrän kyllä, että linja-autoaseman ja Esson väliä ajavaa Karjalalippis amista ei ruuhkat kiinnosta siinä oman kyläpahasen kulmilla, mutta se voi jo kiinnostaa sellaisia, jotka ajavat ammatikseen satatuhatta vuodessa. Itse en ammatikseni aja, ammatin vuoksi kylläkin ympäriinsä maakuntia ja viikonloppuisin parin sadan kilsan päähän mökille ja kyllä minua kiinnostaa sellainen palvelu, jossa ilmoitetaan kun liikenne matelee edessä ja tarjotaan kiertotietä. Oli se ruuhkan syy sitten tietyö, onnettomuus, hidas erikoiskuljetus, huono sää tai vaikka vieraan kaupungin jumittuva liikenne juuri tiettyyn kellon aikaan. Se on Reino Kalajoelta hieman hukassa esim. Helsingin ruuhkista ja myös sille kelpaisi varmasti tuollainen ruuhkasta reaaliajasta ilmoittava navigaattori.
Kerro ihmeessä, miksi sinusta tuollaista palvelua ei Suomessa tarvita?
Vahvasti veikkaan, että noi samat kamerat tulevat palvelemaan monessa: edellämainitussa ruuhkapalvelussa, nopeusvalvonnassa, varastettujen ajoneuvojen jäljittämisessä, maksamattomien ajoneuvoverojen jäljityksessä jne. Eikä välttämättä ole pitkäkään aika kun tuo kaikki toteutuu, tekniikka on kerta olemassa.
Ei se Orwell kovin pahasti metsään osunut.
Ei se Orwell kovin pahasti metsään osunut.
Miettikääpä: kaupunkien keskustoissa on kymmeniä valvontakameroita. Jos käyttäydyt kunnolla, kuten yleensä teetkin, ei kameran tallentama kuva kiinnosta ketään -eikä lakiteknisesti saakaan kiinnostaa, muuta jos törttöilet ja aiheutat vahinkoa, kameran kuva auttaa viranomaista tmv. selvittämään tapauksen.
Liikennekameroiden avulla on saatu kiinni mainittuja rikollisia, eikö sekin ole kaikkien etu?
Liikennekameroiden avulla on saatu kiinni mainittuja rikollisia, eikö sekin ole kaikkien etu?
Kyllä se mulle kelpaa että niitä käytetään niiden ruuhkien ilmoittamiseen, juttuhan on vaan niin että niiden päätarkoitus on rahan kerääminen sakkojen kautta, eikä mikään muu.
Ja Babarille tiedoksi että minä ajan työkseni, enkä todellakaan tarvitse mitään palvelua ruuhkien ilmoitteluun. Vähän kun käyttää järkeä ja tuntee "muutaman" kaupungin suomessa, katsoo kelloa ja käyttää järkeä niin se on siinä, ja eiköhän sillä peräkylän Reinolla ole lomamatkalla aikaakin seisoa pari minuuttia ruuhkassa.
Ja Babarille tiedoksi että minä ajan työkseni, enkä todellakaan tarvitse mitään palvelua ruuhkien ilmoitteluun. Vähän kun käyttää järkeä ja tuntee "muutaman" kaupungin suomessa, katsoo kelloa ja käyttää järkeä niin se on siinä, ja eiköhän sillä peräkylän Reinolla ole lomamatkalla aikaakin seisoa pari minuuttia ruuhkassa.
-
- -
- Viestit: 640
- Liittynyt: 10.3.2004 8:25
http://www.kaleva.fi/plus/juttu732467_page0.htm
Tuosta kyllä saa sellasen kuvan ettei niitä rekisterikilpien tietoja saa järjestelmästä ulos kovin helposti. Kilpien tiedot eivät myöskään jää järjestelmään. Tiedä sitten...
Tiehallinnon kamerat mittaavat matka-aikaa
Teiden varsille ilmestyneet, pylväisiin asennetut kamerat ovat herättäneet kiinnostusta autoilijoissa.
Kyse ei ole poliisin nopeusvalvontakameroista vaan Tiehallinnon asentamista matka-ajan seurantalaitteista.
Kamerajärjestelmä seuraa matka-aikaa kahden mittauspisteen välisellä matkalla. Aikaisemmin tietoa liikenteen sujuvuudesta on saatu vain siitä, millä nopeudella liikenne kulkee yhden mittauspisteen kohdalla.
Oulun seudulla kameroita on asennettu Nelostielle sekä Oulunsaloon johtavalle Lentokentäntielle. Nelostien kamerat jatkuvat pohjoisessa Rovaniemelle saakka ja etelässä aina Helsingin esikaupunkialueelle.
Matka-aikatietoa kerätään digitaalisten videokameroiden avulla. Kamerat havaitsevat vain auton rekisterikilvet. Kun sama rekisterinumero havaitaan kahden peräkkäisen kameran kuvaamana, saadaan tietojen pohjalta laskettua liikennevirran toteutunut aika.
Tiehallinnon tieinsinööri Pasi Halttunen vakuuttaa, ettei matka-ajan seurantalaitteita voida käyttää esimerkiksi poliisin nopeusvalvontaan.
"Rekisterinumeron tieto kryptataan eli havaintopisteestä ei lähde yhtään selkokielistä tietoa ulospäin. Sitä salausta ei pysty purkamaan, eikä havaittuihin rekisterinumeroihin päästä kiinni", Halttunen kertoo.
Tiehallinnosta painotetaan, ettei numeroita kerätä rekisteriin, vaan tieto katoaa heti sen jälkeen, kun rekisterinumero havaitaan seuraavalla asemalla.
"Moni on huolestunut siitä, kerätäänkö heidän liikkeistään tietoa. Emme missään nimessä kerää mitään henkilörekisteriä ja yksilönsuoja varmasti säilyy", tiestötietopäällikkö Reijo Prokkola Tiehallinnosta selventää.
Tiehallinto uskoo raskaan liikenteen saavan palvelusta suuren hyödyn. Palvelun toivotaan tavoittavan myös lomalaiset ja työmatkaa taittavat.
"Esimerkiksi työmatkalainen voi tarkistaa liikenteen sujuvuuden kotoa lähtiessä ja valita reitin sen mukaan. Matkan aikana hän voi saada lisätietoa, jos tilanne muuttuu", Prokkola sanoo.
Palvelun katsotaan parantavan myös liikenneturvallisuutta, kun ruuhkiin pystytään varautumaan ennalta, eikä kiirettä pureta turhilla ohituksilla.
Kameroiden asennus on viime silausta vaille valmis. Tiehallinto toivoo pääsevänsä testaamaan omaa liikenteenseurantaa juhannusliikenteessä.
Tiehallinto ei kuitenkaan tarjoa ajantasaista liikennetietoa suoraan asiakkaalle, vaan tieto siirtyy yritysten ja palveluntuottajien käyttöön. Ne voivat tarjota tietoa liikenteen sujuvuudesta navigaattoreihin, matkapuhelimiin tai internetiin.
Pasi Halttusen mukaan yrittäjät ovat kiinnostuneet palvelusta, mutta sopimuksia ei ole vielä allekirjoitettu.
Tuosta kyllä saa sellasen kuvan ettei niitä rekisterikilpien tietoja saa järjestelmästä ulos kovin helposti. Kilpien tiedot eivät myöskään jää järjestelmään. Tiedä sitten...
Nykyisin tuntu että jokapaikassa holhotaan / kerätään tietoa. Käteisen käyttö on kohta historiaa, ja erilaiset etu/pankki/luotto sun muut kortit puhuvat.
Silti, vaikka miten täällä holhotaan, kaikki pikkukriminaali taas pääsee kuin rakit veräjästä..
Silti, vaikka miten täällä holhotaan, kaikki pikkukriminaali taas pääsee kuin rakit veräjästä..
Viimeksi muokannut weasel, 5.6.2008 14:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ja Babarille tiedoksi että minä ajan työkseni, enkä todellakaan tarvitse mitään palvelua ruuhkien ilmoitteluun. Vähän kun käyttää järkeä ja tuntee "muutaman" kaupungin suomessa, katsoo kelloa ja käyttää järkeä niin se on siinä, ja eiköhän sillä peräkylän Reinolla ole lomamatkalla aikaakin seisoa pari minuuttia ruuhkassa.
Miten sinä tiedät milloin edessä on tietyö, onnettomuus tai vaikka se hidas erikoiskuljetus? No, sinua ei kiinnosta ja haluat ruuhkissa seisoskella. Moni meistä ei halua.
juttuhan on vaan niin että niiden päätarkoitus on rahan kerääminen sakkojen kautta
Jos näin on, niin silloin voi katsoa peiliin. Varsinkin jos sinä ammatiksesi ajat autoa ja tietoisesti rikot liikennesääntöjä niin on ihan oikein, että sinunkaltaisesi ammattiautoilijat saadaan liikenteestä pois. Sinä varmaan haluaisit kaikki liikennesäännöt ja rajoitukset pois, mutta ei se homma toimi niin.
Tänään oli lehdissä juttua poliisin tekemästä asiakaskyselystä. Eli valtateillä puskasta/siviilikalustolla tutkaukset, ohituskaistojen päässä rahan kerääminen ja kameratolpat olisi tuon mukaan suurimmalle osalle ok.. Vähän pistää miettimään että miltä ryhmältä tuota nyt onkaan sitten kysytty.
-
- -
- Viestit: 640
- Liittynyt: 10.3.2004 8:25
Miten joku kuvittelee että noilla kameroilla voitas jakaa sakkoja keskinopeuden perusteella jos peräkkäisten kameroiden väli on 10-15 kilsaa vähimmillään ja välillä on useita risteyksiä ja liittymiä ja nopeusrajotuksetkin vaihtuu moneen kertaan???
Tätä en kyllä käsittänyt. Ihan yhtälailla se laillinen keskinopeus voidaan pätkälle laskea, vaikka nopeusrajoitus vaihtuisi kuinka monta kertaa. Jos vaikka 7km matkasta on neljä kilometriä 80-rajoituksella ja kolme kilometriä 60-rajoituksella, on laillinen keskinopeus pätkälle 70km/h. Jos keskinopeus on 85km/h, niin matka on ajettu keskimäärin 15km/h ylityksellä, mikä tässä on niin vaikeaa? ...ja mitenhän ihmeessä nuo liittymät ja risteykset siihen vaikuttavat, jos joku softa automaattisesti tunnistaa rekkarit?
Niin ja matkoistakin, mitä pidempi matka, sitä oikeudenmukaisempi tuo keskinopeuden mittaus mielestäni on, kun vaikkapa rekan ohitus nostaisi aika reippaasti keskinopeutta esim. kilometrin pätkälle.
Kameravalvonta on kyllä aina aivan perseestä, mutta onhan noissa keskinopeuskameroissa huomattavasti enemmän järkeä kuin jossain pistemittauksessa.
Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 41 vierailijaa