(uusi) kameravalvonta

Kaikki auto ja liikenne jutustelut joita varten ei ole omaa kanavaa...

Valvoja: ffp jäsenet

SR2001
-
Viestit: 742
Liittynyt: 12.6.2006 9:54

ViestiKirjoittaja SR2001 » 3.6.2008 14:46

Juurikin tommosia kameroita tarkoitin.
Eli kyseessä on tällä hetkellä "tiehallinnon uusi tapa kerätä tietoa", vittu, noillakin rahoilla olisi saanut jonkun metrin pikeä, korjattua esim. sen risteyksen siinä 100m päässä, kyllä mua poijaat niin vituttaa!

Ei hätää:D Joo:D, nämähän ovat nimenomaan se uusi rahankeruuautomaatti, syy miksi eivät ole käytössä on varmaan että "automatiikka" ei ole valmis eikä ole varmuutta kuinka laillista on kuvata liikkuvat tappovälineet.

Babar
-
Viestit: 2730
Liittynyt: 23.7.2003 14:35

ViestiKirjoittaja Babar » 3.6.2008 18:49

vittu, noillakin rahoilla olisi saanut jonkun metrin pikeä, korjattua esim. sen risteyksen siinä 100m päässä, kyllä mua poijaat niin vituttaa!

Matka-aikapalvelun kameroilla seurataan liikenteen sujuvuutta

Kesäkuussa käyttöön otettava palvelu tuottaa ajantasaista tietoa liikenteestä sekä Tiehallinnon omaan käyttöön että yrityksille edelleen jalostettavaksi. Tulevaisuudessa tienkäyttäjä voi esimerkiksi hankkia oman työreittinsä sujuvuustiedot suoraan kännykkään tai navigaattoriin.

Mikä siinä niin vituttaa, että tulevaisuudessa sinunkin navigaattorisi ilmoittaa, että kierräppäs toista kautta kun edessä on paha ruuhka? Ihan tervetullutta tuollainen palvelu on.

SR2001
-
Viestit: 742
Liittynyt: 12.6.2006 9:54

ViestiKirjoittaja SR2001 » 4.6.2008 11:17

^Joo, sitä vartenhan noi onkin...

Sitäpaitsi Suomessa ei mitään ilmoittelua ruuhkien takia tarvita.

wili.
-
Viestit: 201
Liittynyt: 17.3.2004 11:09

ViestiKirjoittaja wili. » 4.6.2008 18:58

Noita Tiehallinnon kameroita on laitettu pirusti viime aikoina ainakin tänne Turun suunnalle...
Ilmeisesti Helsingin alueella jo nämä (tai vastaavat) kameran toimivat kun Destian palvelussa näyttävän jo matka-ajan ja ruuhkan.

Babar
-
Viestit: 2730
Liittynyt: 23.7.2003 14:35

ViestiKirjoittaja Babar » 4.6.2008 19:25

Sitäpaitsi Suomessa ei mitään ilmoittelua ruuhkien takia tarvita.

Ymmärrän kyllä, että linja-autoaseman ja Esson väliä ajavaa Karjalalippis amista ei ruuhkat kiinnosta siinä oman kyläpahasen kulmilla, mutta se voi jo kiinnostaa sellaisia, jotka ajavat ammatikseen satatuhatta vuodessa. Itse en ammatikseni aja, ammatin vuoksi kylläkin ympäriinsä maakuntia ja viikonloppuisin parin sadan kilsan päähän mökille ja kyllä minua kiinnostaa sellainen palvelu, jossa ilmoitetaan kun liikenne matelee edessä ja tarjotaan kiertotietä. Oli se ruuhkan syy sitten tietyö, onnettomuus, hidas erikoiskuljetus, huono sää tai vaikka vieraan kaupungin jumittuva liikenne juuri tiettyyn kellon aikaan. Se on Reino Kalajoelta hieman hukassa esim. Helsingin ruuhkista ja myös sille kelpaisi varmasti tuollainen ruuhkasta reaaliajasta ilmoittava navigaattori.

Kerro ihmeessä, miksi sinusta tuollaista palvelua ei Suomessa tarvita?

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 4.6.2008 19:54

Vahvasti veikkaan, että noi samat kamerat tulevat palvelemaan monessa: edellämainitussa ruuhkapalvelussa, nopeusvalvonnassa, varastettujen ajoneuvojen jäljittämisessä, maksamattomien ajoneuvoverojen jäljityksessä jne. Eikä välttämättä ole pitkäkään aika kun tuo kaikki toteutuu, tekniikka on kerta olemassa.
Ei se Orwell kovin pahasti metsään osunut.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 4.6.2008 20:16

Miettikääpä: kaupunkien keskustoissa on kymmeniä valvontakameroita. Jos käyttäydyt kunnolla, kuten yleensä teetkin, ei kameran tallentama kuva kiinnosta ketään -eikä lakiteknisesti saakaan kiinnostaa, muuta jos törttöilet ja aiheutat vahinkoa, kameran kuva auttaa viranomaista tmv. selvittämään tapauksen.
Liikennekameroiden avulla on saatu kiinni mainittuja rikollisia, eikö sekin ole kaikkien etu?

opapopa
-
Viestit: 567
Liittynyt: 1.7.2007 17:02

ViestiKirjoittaja opapopa » 4.6.2008 20:26

Nokia-Rauma tielle tullut noita uusia kameroita. Mist sellasen aasian poikien tapaisen rekisterinumeron vaihtajan voi tilata?

Heikki J.
admin
Viestit: 8315
Liittynyt: 16.7.2003 19:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 4.6.2008 21:53

Älkää vaan kertoko, isoveli valvoo näitäkin sivuja... rikokseen opastamisesta voi saada penalttia yhtälailla kuin yllyttämisestäkin ;)

SR2001
-
Viestit: 742
Liittynyt: 12.6.2006 9:54

ViestiKirjoittaja SR2001 » 5.6.2008 8:25

Kyllä se mulle kelpaa että niitä käytetään niiden ruuhkien ilmoittamiseen, juttuhan on vaan niin että niiden päätarkoitus on rahan kerääminen sakkojen kautta, eikä mikään muu.

Ja Babarille tiedoksi että minä ajan työkseni, enkä todellakaan tarvitse mitään palvelua ruuhkien ilmoitteluun. Vähän kun käyttää järkeä ja tuntee "muutaman" kaupungin suomessa, katsoo kelloa ja käyttää järkeä niin se on siinä, ja eiköhän sillä peräkylän Reinolla ole lomamatkalla aikaakin seisoa pari minuuttia ruuhkassa.

weasel
-
Viestit: 3392
Liittynyt: 23.7.2003 15:37

ViestiKirjoittaja weasel » 5.6.2008 9:20

Taitaa meikäläinen pikkuhiljaa jättää rekkarin aina pesemättä...

Markus_K (make80)
-
Viestit: 640
Liittynyt: 10.3.2004 8:25

ViestiKirjoittaja Markus_K (make80) » 5.6.2008 9:40

http://www.kaleva.fi/plus/juttu732467_page0.htm
Tiehallinnon kamerat mittaavat matka-aikaa

Teiden varsille ilmestyneet, pylväisiin asennetut kamerat ovat herättäneet kiinnostusta autoilijoissa.
Kyse ei ole poliisin nopeusvalvontakameroista vaan Tiehallinnon asentamista matka-ajan seurantalaitteista.

Kamerajärjestelmä seuraa matka-aikaa kahden mittauspisteen välisellä matkalla. Aikaisemmin tietoa liikenteen sujuvuudesta on saatu vain siitä, millä nopeudella liikenne kulkee yhden mittauspisteen kohdalla.

Oulun seudulla kameroita on asennettu Nelostielle sekä Oulunsaloon johtavalle Lentokentäntielle. Nelostien kamerat jatkuvat pohjoisessa Rovaniemelle saakka ja etelässä aina Helsingin esikaupunkialueelle.

Matka-aikatietoa kerätään digitaalisten videokameroiden avulla. Kamerat havaitsevat vain auton rekisterikilvet. Kun sama rekisterinumero havaitaan kahden peräkkäisen kameran kuvaamana, saadaan tietojen pohjalta laskettua liikennevirran toteutunut aika.

Tiehallinnon tieinsinööri Pasi Halttunen vakuuttaa, ettei matka-ajan seurantalaitteita voida käyttää esimerkiksi poliisin nopeusvalvontaan.

"Rekisterinumeron tieto kryptataan eli havaintopisteestä ei lähde yhtään selkokielistä tietoa ulospäin. Sitä salausta ei pysty purkamaan, eikä havaittuihin rekisterinumeroihin päästä kiinni", Halttunen kertoo.

Tiehallinnosta painotetaan, ettei numeroita kerätä rekisteriin, vaan tieto katoaa heti sen jälkeen, kun rekisterinumero havaitaan seuraavalla asemalla.

"Moni on huolestunut siitä, kerätäänkö heidän liikkeistään tietoa. Emme missään nimessä kerää mitään henkilörekisteriä ja yksilönsuoja varmasti säilyy", tiestötietopäällikkö Reijo Prokkola Tiehallinnosta selventää.

Tiehallinto uskoo raskaan liikenteen saavan palvelusta suuren hyödyn. Palvelun toivotaan tavoittavan myös lomalaiset ja työmatkaa taittavat.
"Esimerkiksi työmatkalainen voi tarkistaa liikenteen sujuvuuden kotoa lähtiessä ja valita reitin sen mukaan. Matkan aikana hän voi saada lisätietoa, jos tilanne muuttuu", Prokkola sanoo.

Palvelun katsotaan parantavan myös liikenneturvallisuutta, kun ruuhkiin pystytään varautumaan ennalta, eikä kiirettä pureta turhilla ohituksilla.

Kameroiden asennus on viime silausta vaille valmis. Tiehallinto toivoo pääsevänsä testaamaan omaa liikenteenseurantaa juhannusliikenteessä.

Tiehallinto ei kuitenkaan tarjoa ajantasaista liikennetietoa suoraan asiakkaalle, vaan tieto siirtyy yritysten ja palveluntuottajien käyttöön. Ne voivat tarjota tietoa liikenteen sujuvuudesta navigaattoreihin, matkapuhelimiin tai internetiin.

Pasi Halttusen mukaan yrittäjät ovat kiinnostuneet palvelusta, mutta sopimuksia ei ole vielä allekirjoitettu.


Tuosta kyllä saa sellasen kuvan ettei niitä rekisterikilpien tietoja saa järjestelmästä ulos kovin helposti. Kilpien tiedot eivät myöskään jää järjestelmään. Tiedä sitten...

SR2001
-
Viestit: 742
Liittynyt: 12.6.2006 9:54

ViestiKirjoittaja SR2001 » 5.6.2008 9:42

Niin, vielä eivät kerää niitä... Keskinopeuden mittaamista vartenhan nämä ovat, kunhan setien järjestelmät saadaan toimimaan niin sakkoautomaatti n valmis, eli systeemi on vielä keskeneräinen.

Pitää ostaa tuota kuivapesuainetta niin ei vahingossa huuhtele kilpeä:D

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 5.6.2008 10:03

no tuohan on selvä juttu. tällä hetkellä ei saa tietoja ulos. syy ehkä lainsäädäntö?
ehkä tämä jo todistaa että autoilija on suomen rikollisuus :)

weasel
-
Viestit: 3392
Liittynyt: 23.7.2003 15:37

ViestiKirjoittaja weasel » 5.6.2008 11:09

Nykyisin tuntu että jokapaikassa holhotaan / kerätään tietoa. Käteisen käyttö on kohta historiaa, ja erilaiset etu/pankki/luotto sun muut kortit puhuvat.

Silti, vaikka miten täällä holhotaan, kaikki pikkukriminaali taas pääsee kuin rakit veräjästä..
Viimeksi muokannut weasel, 5.6.2008 14:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 5.6.2008 11:38

paitsi autoilijat :D

Babar
-
Viestit: 2730
Liittynyt: 23.7.2003 14:35

ViestiKirjoittaja Babar » 6.6.2008 17:12

Ja Babarille tiedoksi että minä ajan työkseni, enkä todellakaan tarvitse mitään palvelua ruuhkien ilmoitteluun. Vähän kun käyttää järkeä ja tuntee "muutaman" kaupungin suomessa, katsoo kelloa ja käyttää järkeä niin se on siinä, ja eiköhän sillä peräkylän Reinolla ole lomamatkalla aikaakin seisoa pari minuuttia ruuhkassa.

Miten sinä tiedät milloin edessä on tietyö, onnettomuus tai vaikka se hidas erikoiskuljetus? No, sinua ei kiinnosta ja haluat ruuhkissa seisoskella. Moni meistä ei halua.

juttuhan on vaan niin että niiden päätarkoitus on rahan kerääminen sakkojen kautta

Jos näin on, niin silloin voi katsoa peiliin. Varsinkin jos sinä ammatiksesi ajat autoa ja tietoisesti rikot liikennesääntöjä niin on ihan oikein, että sinunkaltaisesi ammattiautoilijat saadaan liikenteestä pois. Sinä varmaan haluaisit kaikki liikennesäännöt ja rajoitukset pois, mutta ei se homma toimi niin.

SR2001
-
Viestit: 742
Liittynyt: 12.6.2006 9:54

ViestiKirjoittaja SR2001 » 9.6.2008 9:28

En halua sääntöjä pois, mutta haluan niihin jotain järkeä.

Panostaisivat mieluummin esimerkiksi muuttuvien nopeusrajoitusten asentamiseen jolloin saattaisi säilyä edes jonkinlainen kunnioitus nopeusrajoituksia kohtaan.

En viitsi enempää vängätä Babarin kanssa, ymmärtää jos haluaa.

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 9.6.2008 9:39

ruuhkista tietoa??? :O esim keminmaa-rovaniemi välillä johon noita kameroita on tullu niin ei oo ikinä ollu niin pahoja ruuhkia että minua olisi häirinny. ja tietyömaista on kyllä ollu tarpeeksi asialliset varoitukset

Antero
-
Viestit: 1279
Liittynyt: 19.8.2003 10:51

ViestiKirjoittaja Antero » 9.6.2008 14:37

OT: Muuttuvista rajoituksista lähinnä kokemusta vain keskisen-suomen alueelta, mutta sen perusteella noilla ei millään muotoa nosteta rajoitusten "kunnioitusta". (tauluissa ihan mitä sattuu, mitenkään korreloimatta vallitseviin olosuhteisiin..)

Peke
-
Viestit: 1750
Liittynyt: 27.7.2003 13:02
Viesti:

ViestiKirjoittaja Peke » 9.6.2008 14:42

Nuo vaihtuvat nopeusrajoitukset ois tosiaan loistojuttu, jos ne yleistys ja niissä ois oikeasti kelin mukaiset ne rajoitukset, eikä aina mitä sattuu.

SR2001
-
Viestit: 742
Liittynyt: 12.6.2006 9:54

ViestiKirjoittaja SR2001 » 9.6.2008 15:07

Niinpä, eipä niihin paljon ole panostettu. Intressit jossain ihan muualla.

Antero
-
Viestit: 1279
Liittynyt: 19.8.2003 10:51

ViestiKirjoittaja Antero » 10.6.2008 11:17

Hieman hankalaahan se on naittaa kamerapönttöjä ja nopeusnäyttöjä, kun kyseessä kuitenkin kaksi eri firmaa. Ymmärtääkseni rajoitusmerkkejä hallinnoi tieliikennelaitos ja pönttöjä poliisi.

Tero V.
ffp jäsen
Viestit: 5273
Liittynyt: 16.7.2003 22:48
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tero V. » 10.6.2008 11:55

Tänään oli lehdissä juttua poliisin tekemästä asiakaskyselystä. Eli valtateillä puskasta/siviilikalustolla tutkaukset, ohituskaistojen päässä rahan kerääminen ja kameratolpat olisi tuon mukaan suurimmalle osalle ok.. Vähän pistää miettimään että miltä ryhmältä tuota nyt onkaan sitten kysytty.

Peke
-
Viestit: 1750
Liittynyt: 27.7.2003 13:02
Viesti:

ViestiKirjoittaja Peke » 10.6.2008 12:29

Kuudenkympin ja kuoleman välistä...

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 10.6.2008 13:13

Veikkaisin, että moista on taas kyselty ituhipeiltä...

weasel
-
Viestit: 3392
Liittynyt: 23.7.2003 15:37

ViestiKirjoittaja weasel » 10.6.2008 14:39

Nää. Kysely tehty ajokortittomien hippien tai demareiden keskuudessa. Tottakai, autoilijan pitää maksaa karkotettujen romanien sun muiden hyysääminen ja pito suomessa.

Markus_K (make80)
-
Viestit: 640
Liittynyt: 10.3.2004 8:25

ViestiKirjoittaja Markus_K (make80) » 10.6.2008 14:42

Asiakastutkimus käsittää nimittäin vain niitä, jotka olivat itse juuri saaneet sakot tai kirjallisen huomautuksen. Kaikkiaan vastaajia oli liki 500.

Lukuvaikeuksia porukalla? Vai ettekö ees lukenu juttua?

Tero V.
ffp jäsen
Viestit: 5273
Liittynyt: 16.7.2003 22:48
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tero V. » 10.6.2008 15:26

Lukutaito löytyy kyllä, myös rivien välistä tulee luettua joskus. Lähinnä mietityttää se että miten tuo 500 on valittu, kun tutkimuksen tulokset on kuitenkin melko yllättäviä.

---Jupe
-
Viestit: 44
Liittynyt: 21.1.2005 15:58

ViestiKirjoittaja ---Jupe » 10.6.2008 18:04

Miten joku kuvittelee että noilla kameroilla voitas jakaa sakkoja keskinopeuden perusteella jos peräkkäisten kameroiden väli on 10-15 kilsaa vähimmillään ja välillä on useita risteyksiä ja liittymiä ja nopeusrajotuksetkin vaihtuu moneen kertaan???

chinz
-
Viestit: 273
Liittynyt: 24.9.2005 19:56

ViestiKirjoittaja chinz » 10.6.2008 18:51

Miten joku kuvittelee että noilla kameroilla voitas jakaa sakkoja keskinopeuden perusteella jos peräkkäisten kameroiden väli on 10-15 kilsaa vähimmillään ja välillä on useita risteyksiä ja liittymiä ja nopeusrajotuksetkin vaihtuu moneen kertaan???


Tätä en kyllä käsittänyt. Ihan yhtälailla se laillinen keskinopeus voidaan pätkälle laskea, vaikka nopeusrajoitus vaihtuisi kuinka monta kertaa. Jos vaikka 7km matkasta on neljä kilometriä 80-rajoituksella ja kolme kilometriä 60-rajoituksella, on laillinen keskinopeus pätkälle 70km/h. Jos keskinopeus on 85km/h, niin matka on ajettu keskimäärin 15km/h ylityksellä, mikä tässä on niin vaikeaa? ...ja mitenhän ihmeessä nuo liittymät ja risteykset siihen vaikuttavat, jos joku softa automaattisesti tunnistaa rekkarit?

Niin ja matkoistakin, mitä pidempi matka, sitä oikeudenmukaisempi tuo keskinopeuden mittaus mielestäni on, kun vaikkapa rekan ohitus nostaisi aika reippaasti keskinopeutta esim. kilometrin pätkälle.

Kameravalvonta on kyllä aina aivan perseestä, mutta onhan noissa keskinopeuskameroissa huomattavasti enemmän järkeä kuin jossain pistemittauksessa.


Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 25 vierailijaa