Autoon maakaasua?
Valvoja: ffp jäsenet
Autoon maakaasua?
Tossa kun nyt on ollu tota juttua polttoaineiden hinnoista niin huomasin, että noi rakentaa Gasumin kaasutankkausasemaa tänne Riihimäelle. HS Motoshowssa muistan keskustelleeni Mersun osastolla jonkun edustajan kanssa näytillä ollestaa muistaakseni E-sarjalaisesta, joka kulki myös maakaasulla ja olikin oikein hieno laitos. Ainoo vaan, että tuo E200 Kompressor NGT näyttää maksavan ~57ke, mikä on köyhälle aika paljon. Onkos noita muilta valmistajilta näkyny, tai onkos esim. volkkareihin tai skodiin olemassa jotain valmiita hyväksyttyjä muutossarjoja?
Vilkaisu AKE:n sivuille kertoo, että jos itse meinaa moisen tehdä niin pitää olla E-säännön 110 (?) vaatimukset täyttävät kaasuun liittyvät osat ja ne jotkut päästötkin kuulemma pitäisi täyttyä. Nykyisellä kehityssuunnalla näyttää, että joutuu taas kaivamaan ne kakkakopat takametsästä, niin oliskohan moinen kummoinen temppu muuttaa kulkemaan kaasulla?
Vilkaisu AKE:n sivuille kertoo, että jos itse meinaa moisen tehdä niin pitää olla E-säännön 110 (?) vaatimukset täyttävät kaasuun liittyvät osat ja ne jotkut päästötkin kuulemma pitäisi täyttyä. Nykyisellä kehityssuunnalla näyttää, että joutuu taas kaivamaan ne kakkakopat takametsästä, niin oliskohan moinen kummoinen temppu muuttaa kulkemaan kaasulla?
Onhan noita muitakin malleja saatavana ja lisää on tulossa. Nyt löytyy esim.
MB B170 NGT (ensiesittely oli Veholla eilen)
VW Caddy
Opel Zafira ja Combo
Fiat Punto
Muitakin on jossain vaiheessa tulossa. Jälkiasennuksia ei Suomessa toistaiseksi tehdä mutta esim. Saksassa kylläkin. Mobile.de:stä löytyy kyllä paljon maakaasuautoja.
MB B170 NGT (ensiesittely oli Veholla eilen)
VW Caddy
Opel Zafira ja Combo
Fiat Punto
Muitakin on jossain vaiheessa tulossa. Jälkiasennuksia ei Suomessa toistaiseksi tehdä mutta esim. Saksassa kylläkin. Mobile.de:stä löytyy kyllä paljon maakaasuautoja.
Se oliskin mielenkiintoinen rojekti pistää kakkakoppa liikkuun maakaasulla, tai sit nestekaasukin olis yks vaihtoehto. Pullon vois vaihtaa melke millä huoltsikalla vaan. Paljonkos bensassa on erinäisiä lisäaineita, jotka on moottorille pakollisia, sellasia mitä kaasussa ei oo? Tää alko kiinnostaan :D
-
- -
- Viestit: 262
- Liittynyt: 23.9.2005 8:23
Vanhoihin bensavehkeisiin noita on jälkiasennettu Saksassa ja Hollannissa. Hollannissa tuo on ainakin ollut suosittua, vuonna 97 taisi jokaisella huoltoasemalla olla myynnissä LPG:tä joka maksoi puolet dieselin hinnasta... Jälkiasenteisen kaasuauton tunnisti helposti ylimääräisestä mustasta täyttöaukosta joka on jääkiekon kokoinen lätkä.
Aikanaan kilvan rakenneltiin petroliautoja ja niitä tuli jopa tehtaalta saakka. Asemilla oli ihan mittaristakin tuota ihmeainetta saatavana varsin halpaan hintaan. Toinen villitys oli nestekaasu, kaverilla oli Datsunin avolava, jossa oli pullolle lavalla hyvin tilaa. Bensalla se vielä kulki jotenkin, mutta kaasulla kulku oli varsin verkkaista. Käyttövoimaveron porsaanreiät tukittiin myöhemmin, joten lysti oli silloin lyhytaikaista.
Ajankohtaista asiaa, nyt kun alkukesästä Riihimäellekkin aukeaa maka-asema.
Siinä pari kuvaa BI-Fuel neloskoppa Golffista.
http://i63.photobucket.com/albums/h142/aeskola/IMG_4830.jpg
http://i63.photobucket.com/albums/h142/aeskola/IMG_4826.jpg
Tankkauslaite (kompura jolla auton tankit täytetään).
http://i63.photobucket.com/albums/h142/aeskola/IMG_4820.jpg
Siinä pari kuvaa BI-Fuel neloskoppa Golffista.
http://i63.photobucket.com/albums/h142/aeskola/IMG_4830.jpg
http://i63.photobucket.com/albums/h142/aeskola/IMG_4826.jpg
Tankkauslaite (kompura jolla auton tankit täytetään).
http://i63.photobucket.com/albums/h142/aeskola/IMG_4820.jpg
-
- -
- Viestit: 262
- Liittynyt: 23.9.2005 8:23
Karua luettavaa:
http://www.ake.fi/AKE/Katsastus_ja_ajoneuvotekniikka/Usein+kysytty%C3%A4/
Täytyykin lukasta tuo overdriven ketju, kun vain löytyy aikaa:
http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic.php?t=80529
5. Auton muuttaminen neste-/maakaasukäyttöiseksi (myös tuonti)
Mitä vaatimuksia asetetaan neste-/maakaasukäyttöiselle autolle? Entä jos sellaisen tuo valmiina ulkomaita?
Nestekaasukäyttöisestä henkilöautosta joutuu polttoainemaksulain mukaisesti maksamaan polttoainemaksua 330 €/päivä (pakettiautolla 500€/päivä), joten sellaisen tuominen tuskin on kannattavaa.
Tehdasvalmisteinen auto voidaan todennäköisesti hyväksyä rekisteröintikatsastuksessa, kunhan se on hyväksytty ulkomailla (EU) ilman poikkeuslupia. Jälkiasennetun laitteiston kohdalla mennään saman kaavan mukaan kuin jos laitteisto olisi asennettu vasta Suomessa.
Maa- tai nestekaasulaitteiston asennuksesta määrätään liikenne- ja viestintäministeriön asetuksessa seuraavaa:
"5. Muutettaessa auton moottoria siten, että käyttövoimaksi tulee neste- tai maakaasu, tulee kaasulaitteiston asennus tarkastaa vaarallisten kemikaalien ja räjähteiden käsittelyn turvallisuudesta annetun lain (390/2005) 6 luvussa tarkoitetulla tavalla. Nestekaasulaitteiston asennuksessa tulee käyttää E-säännön n:o 67 mukaan hyväksyttyjä osia ja maakaasulaitteiston asennuksessa E-säännön n:o 110 vaatimuksia vastaavia osia."
ja
"4. Muutettaessa auton moottoria siten, että käyttövoimaksi tulee neste- tai maakaasu, muutoksen kohteena olevaa autoa koskevien pakokaasuvaatimusten tulee täyttyä. Pakokaasuvaatimusten katsotaan täyttyvän, jos käytettävä muutossarja on tarkoitettu kyseisessä autossa käytettäväksi ja vastaa E-säännön n:o 115 vaatimuksia."
Kaasulaitteiston asennuksen tarkastuksen suorittaa turvatekniikan keskuksen valtuuttama taho.
E-säännöt ovat nähtävissä osoitteessa:
http://www.unece.org/trans/main/wp29/wp29regs.html
http://www.ake.fi/AKE/Katsastus_ja_ajoneuvotekniikka/Usein+kysytty%C3%A4/
Täytyykin lukasta tuo overdriven ketju, kun vain löytyy aikaa:
http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic.php?t=80529
Ruotsistahan noita bi-fueleja löytyy joka lähtöön. Vasta eilen ajoin yhden ruotsin kilvissä olleen Focuksen perässä, missä oli bi-fuel tarra persiissä.
Volvo ja Saab noita on tehnyt jo useamman vuoden. Maakaasulämmitteisiin taloihin on ruotsissa saatavilla (taitaa muuten onnistua Suomessakin jo) "tankkauspiste" mistä voi tuupata auton tankkiin kaasua talon säiliöstä. Kätevää.
Volvo ja Saab noita on tehnyt jo useamman vuoden. Maakaasulämmitteisiin taloihin on ruotsissa saatavilla (taitaa muuten onnistua Suomessakin jo) "tankkauspiste" mistä voi tuupata auton tankkiin kaasua talon säiliöstä. Kätevää.
Lueskellut tuota overdriven topiccia ja ilmeisesti siis maakaasu olisi ilman raippaveroa, mutta jos erehdyt laittamaan nestekaasulaitteet autoon tulee tuo 330e/päivä maksettavaksi.
Eroja, nestekaasulla ajaa pidemmälle eikä tarvitse niin suurta säiliötä. Samoten säiliöpaine on nestekaasulla pienempi 30bar vs. 200bar.
Eroja, nestekaasulla ajaa pidemmälle eikä tarvitse niin suurta säiliötä. Samoten säiliöpaine on nestekaasulla pienempi 30bar vs. 200bar.
Jos nestekaasulliseksi olis auto mahdollista muuttaa, ilman helvetillisiä sanktioveroja, niin houkuttelis kovasti toi V8 semmoseksi muuttaa. Tietty pitäs jakelukin toimia, mutta jos sillä halvemmalla pääsis ja ympäristöä vähemmän saastuttaisi, niin kivahan se olis.
Harmi vaan että täällä junttilassa päättäjät katsovat vain sitä mitä kassaan kilahtaa, muuten saa maksaa ittensä kipeäksi... prkle!
Johan se oli sillon kun niitä sähköautoja kokeiltiin, niin kun ei kerran polttoaineesta niiltä saanut rahaa, niin diesel-veroa päälle vaan... "ilmasiks" (nykyään myöskään halvemmalla) ei kukaan saa ajaa.
Harmi vaan että täällä junttilassa päättäjät katsovat vain sitä mitä kassaan kilahtaa, muuten saa maksaa ittensä kipeäksi... prkle!
Johan se oli sillon kun niitä sähköautoja kokeiltiin, niin kun ei kerran polttoaineesta niiltä saanut rahaa, niin diesel-veroa päälle vaan... "ilmasiks" (nykyään myöskään halvemmalla) ei kukaan saa ajaa.
Asiaan viitaten tuli yhdessä perjantai-illan ideapalaverissa semmoinen idea, että jos autoon laittaisi tuollaisen maakaasutankin, mutta käyttäisi kaasuna häkää. Takapihalle sitten rakentaisi häkäkaasulaitoksen ja sillä täyttelisi auton tankkia.
Kaikkea sitä mieleen pätkähtää, mutta ei kaiketi mitenkään mahdotonta toteuttaa? Eikä tarvisi raijata sitä häkäpönttöä mukana.
Varmaan löytyy miljoona lakia missä tuo kielletään, mutta ainahan pitää keksiä jotakin "uutta".
Kaikkea sitä mieleen pätkähtää, mutta ei kaiketi mitenkään mahdotonta toteuttaa? Eikä tarvisi raijata sitä häkäpönttöä mukana.
Varmaan löytyy miljoona lakia missä tuo kielletään, mutta ainahan pitää keksiä jotakin "uutta".
VM:ssä oli juttu kun suomessa on Evo Lancer ralliauto muutettu tuollaiseksi kaasulla toimivaksi, siitä pystytään ottamaan vähintään samanverran tai jopa enemmän tehoa kuin bensiiniä polttoaineenaan käyttävänä.
Neste/maakaasu mahdollisti suuremmat sytytyksen ennakot ja suuremmat ahtopaineet, tämä oli perusteltu sillä että ko. aine ei ala nakuttamaan kovinkaan helposti.
Eron polttoaineilla pystyi ulkoatapäin toteamaan ainoastaan siitä etttä maakaasulla toimiva jätti jälkeensä hieman ilotulitteilta tuoksahtavan hajun, muuten kulku oli samanlaista.
Jutusta on hetki kun sen luin, eli jotain asia virheitä on saattanut tulla.
Mutta hyvät edellytyksethän tuolla maakaasulla olisi autojen yleisempäänkin polttoaine käyttöön, sitä nyt vaan koitetaan vitkutella ja syrjäyttää koska kyseessä on heikosti verotettu ja myöskin saastuttava polttoaine muoto, tosin verotushan tässä nyt suurin syy tietenkin on. Luonnolliseti.
Neste/maakaasu mahdollisti suuremmat sytytyksen ennakot ja suuremmat ahtopaineet, tämä oli perusteltu sillä että ko. aine ei ala nakuttamaan kovinkaan helposti.
Eron polttoaineilla pystyi ulkoatapäin toteamaan ainoastaan siitä etttä maakaasulla toimiva jätti jälkeensä hieman ilotulitteilta tuoksahtavan hajun, muuten kulku oli samanlaista.
Jutusta on hetki kun sen luin, eli jotain asia virheitä on saattanut tulla.
Mutta hyvät edellytyksethän tuolla maakaasulla olisi autojen yleisempäänkin polttoaine käyttöön, sitä nyt vaan koitetaan vitkutella ja syrjäyttää koska kyseessä on heikosti verotettu ja myöskin saastuttava polttoaine muoto, tosin verotushan tässä nyt suurin syy tietenkin on. Luonnolliseti.
gasum
GASUMin sivuilta lisäinfoa:
http://www.gasum.fi/yksityisille/liiken ... fault.aspx
Autokoululla ollut tuollainen volvo s60 bifuel kouluautona nyt muutaman vuoden. Toiminut ihan mukavasti, käsittääkseni ei ollut ongelmia tekniikan kanssa ja tehoissakaan ei huomaa eroa kaasulle vaihdettaessa.
http://www.gasum.fi/yksityisille/liiken ... fault.aspx
Autokoululla ollut tuollainen volvo s60 bifuel kouluautona nyt muutaman vuoden. Toiminut ihan mukavasti, käsittääkseni ei ollut ongelmia tekniikan kanssa ja tehoissakaan ei huomaa eroa kaasulle vaihdettaessa.
Maakaasu on hiukan vähemmän saastuttava polttoaine kun nämä muut fossiiliset polttoaineet (öljy, hiili...) koska siinä ei synny noita rikki- ja typpioksideita palamisen sivutuotteena. Näin ainakin sen fysiikan kirjan mukaan, mistä opetin asiaa yläasteella jokunen viikko sitten. Eli päästönä on vaan hiilidioksidia.
-
- uusi tulokas
- Viestit: 2
- Liittynyt: 18.9.2007 13:33
Vaimon veli toi muutamia viikkoja sitten Saksasta 1.8T passatin jossa jälkiasennettuna on maakaasulaitteisto. Ilmeisesti ei tullut mitään probleemia jos löytyy tuv-papereita esittää. Pitää kysellä hieman lisää että miten hoitui..
No, eivät ole ihan ekaa kertaa kaasuautojen kanssa tappelemassa...
Pitää ehdottaa jotta käyttäisi Karalalla säädättämässä nimenomaan kaasulle, sillähän oktaaniluku on n. 130.. ;)
No, eivät ole ihan ekaa kertaa kaasuautojen kanssa tappelemassa...
Pitää ehdottaa jotta käyttäisi Karalalla säädättämässä nimenomaan kaasulle, sillähän oktaaniluku on n. 130.. ;)
http://www.gasum.fi/yrityksille/ammattiliikenne/Documents/Tiedote_helmikuu2008.pdf
Energiamäärältään
bensiinilitraa vastaava määrä maakaasua maksaa
0,664 euroa.
-
- -
- Viestit: 928
- Liittynyt: 31.7.2003 1:45
- Viesti:
Muistakaapa sitten, että auton tulee olla CNG ei LPG. Suomessa käytetään CNG:tä, jonka paine on tankkauksessa ~300 bar:a. Lähtee auto iloisesti lentoon, jos yrittää tankata lpg autoon kaasua Suomessa (vaatii tosin adapterin, että kyseinen toimenpide onnistuisi). Että älkää missään tapauksessa ruvetko pelle pelottomiksi ja väsäilemään adaptereita, jos olette sattuneet ostamaan lpg auton.
[email protected]
Hei!
Auton käyttövoima on mahdollista muuttaa. Jälkikäteen asennettu maakaasulaitteisto tulee muutoskatsastaa. Asennuksesta vaaditaan seuraavat asiat:
1. Kaasulaitteiston asennus tulee tarkastaa turvatekniikan keskuksen hyväksymässä asennus-, huolto- ja tarkastusliikkeessä.
2. Maakaasulaitteen asennuksessa tulee käyttää E-säännön nro. 110 vaatimuksia vastaavia osia (laitteistolle myönnetty E-säännön nro.110 mukainen tyyppihyväksyntä on yksi tapa osoittaa laitteiston vastaavan kyseessä olevia vaatimuksia)
3. Muutoksen kohteena olevaa autoa koskevien päästövaatimusten tulee täyttyä myös muutosten jälkeen; pakokaasupäästövaatimusten katsotaan täyttyvän, jos käytettävä muutossarja on tarkoitettu kyseisessä autossa käytettäväksi ja vastaa E-säännön nro.115 vaatimuksia.
Polttoainemaksulain (1280/2003) muutosten 329/2006 myötä EURO 4-päästötason täyttyminen ei ole enää edellytyksenä polttoainemaksusta vapautumiseen.
Auton, joka on otettu käyttöön 1.10.2002 tai sen jälkeen, tulee tehtyjen muutosten jälkeen täyttää myös siltä edellytettävät sähkömagneettista yhteensopivuutta (EMC) koskevat vaatimukset.
Muutostöihin luvan saaneista korjaamoista saa tietoa TUKES:lta
http://www.tukes.fi
Verotusasioissa teidän kannattaa ottaa
yhteyttä vero-osastoon p. 020 696 321
Pistän tällä viikolla tuonne vero-osastoon mailia.
Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 15 vierailijaa