Autoon maakaasua?

Kaikki auto ja liikenne jutustelut joita varten ei ole omaa kanavaa...

Valvoja: ffp jäsenet

Juvonen
-
Viestit: 1694
Liittynyt: 23.7.2003 14:15

Autoon maakaasua?

ViestiKirjoittaja Juvonen » 20.5.2008 21:04

Tossa kun nyt on ollu tota juttua polttoaineiden hinnoista niin huomasin, että noi rakentaa Gasumin kaasutankkausasemaa tänne Riihimäelle. HS Motoshowssa muistan keskustelleeni Mersun osastolla jonkun edustajan kanssa näytillä ollestaa muistaakseni E-sarjalaisesta, joka kulki myös maakaasulla ja olikin oikein hieno laitos. Ainoo vaan, että tuo E200 Kompressor NGT näyttää maksavan ~57ke, mikä on köyhälle aika paljon. Onkos noita muilta valmistajilta näkyny, tai onkos esim. volkkareihin tai skodiin olemassa jotain valmiita hyväksyttyjä muutossarjoja?

Vilkaisu AKE:n sivuille kertoo, että jos itse meinaa moisen tehdä niin pitää olla E-säännön 110 (?) vaatimukset täyttävät kaasuun liittyvät osat ja ne jotkut päästötkin kuulemma pitäisi täyttyä. Nykyisellä kehityssuunnalla näyttää, että joutuu taas kaivamaan ne kakkakopat takametsästä, niin oliskohan moinen kummoinen temppu muuttaa kulkemaan kaasulla?

Amideus
-
Viestit: 580
Liittynyt: 23.7.2003 12:56
Viesti:

ViestiKirjoittaja Amideus » 20.5.2008 21:53

Onhan noita muitakin malleja saatavana ja lisää on tulossa. Nyt löytyy esim.

MB B170 NGT (ensiesittely oli Veholla eilen)
VW Caddy
Opel Zafira ja Combo
Fiat Punto

Muitakin on jossain vaiheessa tulossa. Jälkiasennuksia ei Suomessa toistaiseksi tehdä mutta esim. Saksassa kylläkin. Mobile.de:stä löytyy kyllä paljon maakaasuautoja.

Tapsala
-
Viestit: 510
Liittynyt: 22.8.2006 18:01

ViestiKirjoittaja Tapsala » 20.5.2008 23:11

Se oliskin mielenkiintoinen rojekti pistää kakkakoppa liikkuun maakaasulla, tai sit nestekaasukin olis yks vaihtoehto. Pullon vois vaihtaa melke millä huoltsikalla vaan. Paljonkos bensassa on erinäisiä lisäaineita, jotka on moottorille pakollisia, sellasia mitä kaasussa ei oo? Tää alko kiinnostaan :D

Finnhopper
-
Viestit: 262
Liittynyt: 23.9.2005 8:23

ViestiKirjoittaja Finnhopper » 21.5.2008 11:19

Ilmeisesti myös Passatista on tulossa maakaasuversio, oisko tosin ollut 2009 tai 2010 vasta. Ja Volvon vanhempaa V70 on kaasuna olemassa, en tosin tiedä ovatko kaikki ruotsista tai muualta tuotuja.

Ipe
-
Viestit: 889
Liittynyt: 23.7.2003 11:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja Ipe » 21.5.2008 12:01

^ Kyllä Bi-Fuel Volvoja on myyty jo 2006 alusta Suomessakin, ainakin Keski-Suomen korkeuksilla kaikki taitaa kulkea biokaasulla.

Amideus
-
Viestit: 580
Liittynyt: 23.7.2003 12:56
Viesti:

ViestiKirjoittaja Amideus » 21.5.2008 12:10

Joo Bi-Fuel Volvoja sai vielä viime vuonna Suomesta, sitten loppui valmistus.

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 21.5.2008 12:19


Juice
ffp jäsen
Viestit: 5700
Liittynyt: 16.7.2003 22:51

ViestiKirjoittaja Juice » 21.5.2008 12:25

Vanhoihin bensavehkeisiin noita on jälkiasennettu Saksassa ja Hollannissa. Hollannissa tuo on ainakin ollut suosittua, vuonna 97 taisi jokaisella huoltoasemalla olla myynnissä LPG:tä joka maksoi puolet dieselin hinnasta... Jälkiasenteisen kaasuauton tunnisti helposti ylimääräisestä mustasta täyttöaukosta joka on jääkiekon kokoinen lätkä.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 21.5.2008 12:40

Aikanaan kilvan rakenneltiin petroliautoja ja niitä tuli jopa tehtaalta saakka. Asemilla oli ihan mittaristakin tuota ihmeainetta saatavana varsin halpaan hintaan. Toinen villitys oli nestekaasu, kaverilla oli Datsunin avolava, jossa oli pullolle lavalla hyvin tilaa. Bensalla se vielä kulki jotenkin, mutta kaasulla kulku oli varsin verkkaista. Käyttövoimaveron porsaanreiät tukittiin myöhemmin, joten lysti oli silloin lyhytaikaista.

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 21.5.2008 12:49

mutta miten mahtaa nykypäivänä sähköautoilla sun muilla luontoystävällisillä autoilla olla verotus?

Aje
-
Viestit: 240
Liittynyt: 27.5.2006 13:45
Viesti:

ViestiKirjoittaja Aje » 21.5.2008 13:08

Ajankohtaista asiaa, nyt kun alkukesästä Riihimäellekkin aukeaa maka-asema.

Siinä pari kuvaa BI-Fuel neloskoppa Golffista.

http://i63.photobucket.com/albums/h142/aeskola/IMG_4830.jpg

http://i63.photobucket.com/albums/h142/aeskola/IMG_4826.jpg

Tankkauslaite (kompura jolla auton tankit täytetään).

http://i63.photobucket.com/albums/h142/aeskola/IMG_4820.jpg

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 21.5.2008 13:28

^ miten tuommonen muutos toisin sanoen onnistuu? ja minkälaisen suorituskyvyn golffi omistaa?

Finnhopper
-
Viestit: 262
Liittynyt: 23.9.2005 8:23

ViestiKirjoittaja Finnhopper » 21.5.2008 14:26

Itseäkin kaasutus kiinnostaisi näillä nykyisillä dieselin hinnoilla. Ja tosiaan toi Riksun asema pitäisi aueta kesäkuun lopulla ja on kyllä hyvällä hollilla noin omaa ajoa ajatellen. Vielä ei taida olla tarjolla Diesel-Kaasu yhdistelmiä, ovat kaikki bensa-kaasu yhdistelmiä?

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 21.5.2008 14:33

Karua luettavaa:
5. Auton muuttaminen neste-/maakaasukäyttöiseksi (myös tuonti)

Mitä vaatimuksia asetetaan neste-/maakaasukäyttöiselle autolle? Entä jos sellaisen tuo valmiina ulkomaita?

Nestekaasukäyttöisestä henkilöautosta joutuu polttoainemaksulain mukaisesti maksamaan polttoainemaksua 330 €/päivä (pakettiautolla 500€/päivä), joten sellaisen tuominen tuskin on kannattavaa.

Tehdasvalmisteinen auto voidaan todennäköisesti hyväksyä rekisteröintikatsastuksessa, kunhan se on hyväksytty ulkomailla (EU) ilman poikkeuslupia. Jälkiasennetun laitteiston kohdalla mennään saman kaavan mukaan kuin jos laitteisto olisi asennettu vasta Suomessa.



Maa- tai nestekaasulaitteiston asennuksesta määrätään liikenne- ja viestintäministeriön asetuksessa seuraavaa:

"5. Muutettaessa auton moottoria siten, että käyttövoimaksi tulee neste- tai maakaasu, tulee kaasulaitteiston asennus tarkastaa vaarallisten kemikaalien ja räjähteiden käsittelyn turvallisuudesta annetun lain (390/2005) 6 luvussa tarkoitetulla tavalla. Nestekaasulaitteiston asennuksessa tulee käyttää E-säännön n:o 67 mukaan hyväksyttyjä osia ja maakaasulaitteiston asennuksessa E-säännön n:o 110 vaatimuksia vastaavia osia."

ja

"4. Muutettaessa auton moottoria siten, että käyttövoimaksi tulee neste- tai maakaasu, muutoksen kohteena olevaa autoa koskevien pakokaasuvaatimusten tulee täyttyä. Pakokaasuvaatimusten katsotaan täyttyvän, jos käytettävä muutossarja on tarkoitettu kyseisessä autossa käytettäväksi ja vastaa E-säännön n:o 115 vaatimuksia."



Kaasulaitteiston asennuksen tarkastuksen suorittaa turvatekniikan keskuksen valtuuttama taho.

E-säännöt ovat nähtävissä osoitteessa:

http://www.unece.org/trans/main/wp29/wp29regs.html


http://www.ake.fi/AKE/Katsastus_ja_ajoneuvotekniikka/Usein+kysytty%C3%A4/

Täytyykin lukasta tuo overdriven ketju, kun vain löytyy aikaa:
http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic.php?t=80529

Tapsala
-
Viestit: 510
Liittynyt: 22.8.2006 18:01

ViestiKirjoittaja Tapsala » 21.5.2008 19:09

Mikähän siinä niin kaameeta on et siitä täytys monta sataa maksaa päivältä? :/

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 21.5.2008 19:13

suomen byrokratia :) jos ajattelet ympäristöystävällisesti niin joudut maksamaan :)

Juvonen
-
Viestit: 1694
Liittynyt: 23.7.2003 14:15

ViestiKirjoittaja Juvonen » 21.5.2008 21:19

Lähinnä varmaan AKE taistelee kunniakkaasti ilkeätä EU:ta vastaan sen puolesta, että saisi laskuttaa autoilijoita mielinmäärin.

Ipe
-
Viestit: 889
Liittynyt: 23.7.2003 11:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja Ipe » 21.5.2008 22:12

ja minkälaisen suorituskyvyn golffi omistaa?


Sattumalta huomasin doppel-wobberissa tuon mk4 bi-fuelin moottorin, hieman se maakaasun käyttö verottaa tehoa tuossa AGW-moottorikoodin omaavassa 2.0 8v kiukaassa.

Maakaasu: 75kW/102hv, 151Nm @3500rpm
Bensa: 85kW/115hv, 172Nm @3200rpm

Tapsala
-
Viestit: 510
Liittynyt: 22.8.2006 18:01

ViestiKirjoittaja Tapsala » 21.5.2008 22:46

Kuinkas laitonta olis jos rupeis tislaan itte alkoholia polttoaineeksi? :D

Meni ehkä vähä ohi aiheen...

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 21.5.2008 23:31

taitaa mennä "parempaan" käyttöön ku auton tankkiin :)

taggis
-
Viestit: 1691
Liittynyt: 8.8.2006 20:55

ViestiKirjoittaja taggis » 22.5.2008 6:58

Ruotsistahan noita bi-fueleja löytyy joka lähtöön. Vasta eilen ajoin yhden ruotsin kilvissä olleen Focuksen perässä, missä oli bi-fuel tarra persiissä.

Volvo ja Saab noita on tehnyt jo useamman vuoden. Maakaasulämmitteisiin taloihin on ruotsissa saatavilla (taitaa muuten onnistua Suomessakin jo) "tankkauspiste" mistä voi tuupata auton tankkiin kaasua talon säiliöstä. Kätevää.

Amideus
-
Viestit: 580
Liittynyt: 23.7.2003 12:56
Viesti:

ViestiKirjoittaja Amideus » 22.5.2008 7:59

^ Joo kotitankkauslaite on saatavilla reilulla 5 tonnilla tai sitten osamaksulla.

Habbo
-
Viestit: 397
Liittynyt: 13.9.2005 19:48

ViestiKirjoittaja Habbo » 22.5.2008 9:03

Alkoholi asiaan palatakseni. Alkoholissahan ei olisi muuten ongelmaa Suomessa käyttää kuin sen jäähdytys ominaisuudet. Bensiini laskee höyrystäessä kurkussa lämpötilaa noin 20 astetta, kun taas muistaakseni metanoli laskee 50 astetta ja etanoli 55 astetta. Että tällaista ohi aiheen.

Petteri
-
Viestit: 1344
Liittynyt: 1.1.2004 15:46
Viesti:

ViestiKirjoittaja Petteri » 22.5.2008 9:26

Bensiini laskee höyrystäessä kurkussa lämpötilaa noin 20 astetta, kun taas muistaakseni metanoli laskee 50 astetta ja etanoli 55 astetta. Että tällaista ohi aiheen.


Ja sitten vielä sanotaan, että "otetaanpa lämmikkeeksi" :-D

Tapsala
-
Viestit: 510
Liittynyt: 22.8.2006 18:01

ViestiKirjoittaja Tapsala » 22.5.2008 9:35

Mutta ei sitä vois juoda, kun ei erottelis etanolia ja metanolia, kummatkin palaa hyvin. Johki mettään oma tislaamo. Ensinnä tekee tuhannen litraa kilhua ja siitä rupee tislaan. Muistaakseni kiljua tislatessa alkoholia tulis joku 10-15% kiljun määrästä, eli 100-150l tankkiin laitettavaa...

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 22.5.2008 9:39

Lueskellut tuota overdriven topiccia ja ilmeisesti siis maakaasu olisi ilman raippaveroa, mutta jos erehdyt laittamaan nestekaasulaitteet autoon tulee tuo 330e/päivä maksettavaksi.

Eroja, nestekaasulla ajaa pidemmälle eikä tarvitse niin suurta säiliötä. Samoten säiliöpaine on nestekaasulla pienempi 30bar vs. 200bar.

T.Hell
-
Viestit: 579
Liittynyt: 11.3.2005 9:02

ViestiKirjoittaja T.Hell » 22.5.2008 10:34

Jos nestekaasulliseksi olis auto mahdollista muuttaa, ilman helvetillisiä sanktioveroja, niin houkuttelis kovasti toi V8 semmoseksi muuttaa. Tietty pitäs jakelukin toimia, mutta jos sillä halvemmalla pääsis ja ympäristöä vähemmän saastuttaisi, niin kivahan se olis.
Harmi vaan että täällä junttilassa päättäjät katsovat vain sitä mitä kassaan kilahtaa, muuten saa maksaa ittensä kipeäksi... prkle!
Johan se oli sillon kun niitä sähköautoja kokeiltiin, niin kun ei kerran polttoaineesta niiltä saanut rahaa, niin diesel-veroa päälle vaan... "ilmasiks" (nykyään myöskään halvemmalla) ei kukaan saa ajaa.

Petteri
-
Viestit: 1344
Liittynyt: 1.1.2004 15:46
Viesti:

ViestiKirjoittaja Petteri » 23.5.2008 7:49

Aika vanhanaikaista tuo kaasuautoilu:



Kuva

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 23.5.2008 7:55

^ Asiallista :) Saattaa ituhippejä ärsyttää.

lasses
-
Viestit: 607
Liittynyt: 25.8.2003 15:27

ViestiKirjoittaja lasses » 23.5.2008 9:54

Asiaan viitaten tuli yhdessä perjantai-illan ideapalaverissa semmoinen idea, että jos autoon laittaisi tuollaisen maakaasutankin, mutta käyttäisi kaasuna häkää. Takapihalle sitten rakentaisi häkäkaasulaitoksen ja sillä täyttelisi auton tankkia.

Kaikkea sitä mieleen pätkähtää, mutta ei kaiketi mitenkään mahdotonta toteuttaa? Eikä tarvisi raijata sitä häkäpönttöä mukana.

Varmaan löytyy miljoona lakia missä tuo kielletään, mutta ainahan pitää keksiä jotakin "uutta".

taggis
-
Viestit: 1691
Liittynyt: 8.8.2006 20:55

ViestiKirjoittaja taggis » 23.5.2008 9:57

Aikamoiset saasteet tuostakin tulee jos hamppukasseja tulee yhden auton pakoputkesta 5 kappaletta kilometrille :D

Petteri
-
Viestit: 1344
Liittynyt: 1.1.2004 15:46
Viesti:

ViestiKirjoittaja Petteri » 23.5.2008 10:12

Aikamoiset saasteet tuostakin tulee jos hamppukasseja tulee yhden auton pakoputkesta 5 kappaletta kilometrille :D


Joo, mutta ajattelepa miten paljon saastetta tuo tuhoaa! Yksikin kettutyttö per 100 km on jo suuri ympäristörasitteen vähenemä.

Kinnunen
-
Viestit: 484
Liittynyt: 27.2.2007 22:46

ViestiKirjoittaja Kinnunen » 23.5.2008 11:02

VM:ssä oli juttu kun suomessa on Evo Lancer ralliauto muutettu tuollaiseksi kaasulla toimivaksi, siitä pystytään ottamaan vähintään samanverran tai jopa enemmän tehoa kuin bensiiniä polttoaineenaan käyttävänä.
Neste/maakaasu mahdollisti suuremmat sytytyksen ennakot ja suuremmat ahtopaineet, tämä oli perusteltu sillä että ko. aine ei ala nakuttamaan kovinkaan helposti.
Eron polttoaineilla pystyi ulkoatapäin toteamaan ainoastaan siitä etttä maakaasulla toimiva jätti jälkeensä hieman ilotulitteilta tuoksahtavan hajun, muuten kulku oli samanlaista.

Jutusta on hetki kun sen luin, eli jotain asia virheitä on saattanut tulla.

Mutta hyvät edellytyksethän tuolla maakaasulla olisi autojen yleisempäänkin polttoaine käyttöön, sitä nyt vaan koitetaan vitkutella ja syrjäyttää koska kyseessä on heikosti verotettu ja myöskin saastuttava polttoaine muoto, tosin verotushan tässä nyt suurin syy tietenkin on. Luonnolliseti.

tuti
-
Viestit: 130
Liittynyt: 2.12.2004 18:24

gasum

ViestiKirjoittaja tuti » 23.5.2008 17:13

GASUMin sivuilta lisäinfoa:
http://www.gasum.fi/yksityisille/liiken ... fault.aspx

Autokoululla ollut tuollainen volvo s60 bifuel kouluautona nyt muutaman vuoden. Toiminut ihan mukavasti, käsittääkseni ei ollut ongelmia tekniikan kanssa ja tehoissakaan ei huomaa eroa kaasulle vaihdettaessa.

maspe
-
Viestit: 433
Liittynyt: 5.9.2003 14:59

ViestiKirjoittaja maspe » 23.5.2008 17:19

Maakaasu on hiukan vähemmän saastuttava polttoaine kun nämä muut fossiiliset polttoaineet (öljy, hiili...) koska siinä ei synny noita rikki- ja typpioksideita palamisen sivutuotteena. Näin ainakin sen fysiikan kirjan mukaan, mistä opetin asiaa yläasteella jokunen viikko sitten. Eli päästönä on vaan hiilidioksidia.

opapopa
-
Viestit: 567
Liittynyt: 1.7.2007 17:02

ViestiKirjoittaja opapopa » 24.5.2008 18:56

Mikäköhän lienee aken uusin kanta tuohon maakaasuun, et onko taas arpapeliä konttorikohtaisesti meneekö läpi? Vois meinaa ihan oikeesti asennuttaa tuollaiset laitteet, kun gasumi avaa tänne riksuun aseman.

Warmaster
-
Viestit: 1770
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja Warmaster » 25.5.2008 16:37

Ajaa vaan sillä maakaasulla ja pitää naamansa kiinni.

opapopa
-
Viestit: 567
Liittynyt: 1.7.2007 17:02

ViestiKirjoittaja opapopa » 25.5.2008 23:01

Mitä kautta toi maakaasu sitten syötetään moottorille? Näkeekö katsastaja sen jotenkin muuten kuin kurkkaamalla takaboksiin ja näkemällä pullot? Meneekö auton alla jotakin putkia? Mikä firma noita systeemeitä asentelee?

Amideus
-
Viestit: 580
Liittynyt: 23.7.2003 12:56
Viesti:

ViestiKirjoittaja Amideus » 26.5.2008 10:58

Suomessa ei vielä tehdä jälkiasennuksia...

Ahto Paine
uusi tulokas
Viestit: 2
Liittynyt: 18.9.2007 13:33

ViestiKirjoittaja Ahto Paine » 26.5.2008 12:13

Vaimon veli toi muutamia viikkoja sitten Saksasta 1.8T passatin jossa jälkiasennettuna on maakaasulaitteisto. Ilmeisesti ei tullut mitään probleemia jos löytyy tuv-papereita esittää. Pitää kysellä hieman lisää että miten hoitui..
No, eivät ole ihan ekaa kertaa kaasuautojen kanssa tappelemassa...

Pitää ehdottaa jotta käyttäisi Karalalla säädättämässä nimenomaan kaasulle, sillähän oktaaniluku on n. 130.. ;)

Petri
ffp jäsen
Viestit: 2079
Liittynyt: 17.7.2003 19:02
Viesti:

ViestiKirjoittaja Petri » 26.5.2008 12:45

Onko mitään käsitystä miten menee autoverot jos tuo vaikka Golf IV farkun missä on orkkiksena tuollaiset kaasusysteemit..? Nythän kun se menee sen co2 päästön mukaan. Onko se sitten bensan vai kaasun co2 mitä tuijotetaan...?

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 26.5.2008 12:50

Käsittääkseni sen huonoimman polttoaineen mukaan.

matti.l
-
Viestit: 1068
Liittynyt: 16.9.2003 8:46

ViestiKirjoittaja matti.l » 26.5.2008 14:47

Paljonkos nuo maakaasulaitteet kuluttaa ainetta / 100km. Ja onko tuo gasumin asemalta saatava n. 0.40 maksava aine suoraan verrattavissa yhden bensa litran määrään.

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 26.5.2008 15:07

http://www.gasum.fi/yrityksille/ammattiliikenne/Documents/Tiedote_helmikuu2008.pdf
Energiamäärältään
bensiinilitraa vastaava määrä maakaasua maksaa
0,664 euroa.

Pikku Janne
-
Viestit: 928
Liittynyt: 31.7.2003 1:45
Viesti:

ViestiKirjoittaja Pikku Janne » 26.5.2008 16:29

Kyllähän ne suomessakin sen muuttaa yhtä kalliiksi mitä bensa tai dieseli, ei valtio anna helpotusta kaasulle, kaasuveron ne keksii sitten.

Wuzzy
-
Viestit: 241
Liittynyt: 15.7.2004 16:39

ViestiKirjoittaja Wuzzy » 28.5.2008 14:05

Siis, ymmärsinköhän nyt ihan oikein:

1. Nestekaasuautolla joutuu maksamaan monta sataa euroa per päivä + polttoaineen hinta
2. Maakaasuautolla joutuu maksamaan tällä hetkellä pelkän polttoaineen hinnan?

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 28.5.2008 14:10

Ymmärsit.

Mikhauta
-
Viestit: 3845
Liittynyt: 23.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja Mikhauta » 28.5.2008 14:10

2. Maakaasuautolla joutuu maksamaan tällä hetkellä pelkän polttoaineen hinnan?

Yhden Volvo V70 Bi-fuelin omistajan kanssa juttelin tuossa joku aikaa, ja hän sanoin ettei ole ylimääräisiä vero yms. Eli vain maakaasu itsessään maksaa.

Jii
uusi tulokas
Viestit: 2
Liittynyt: 30.5.2008 11:21

ViestiKirjoittaja Jii » 30.5.2008 11:29

Muistakaapa sitten, että auton tulee olla CNG ei LPG. Suomessa käytetään CNG:tä, jonka paine on tankkauksessa ~300 bar:a. Lähtee auto iloisesti lentoon, jos yrittää tankata lpg autoon kaasua Suomessa (vaatii tosin adapterin, että kyseinen toimenpide onnistuisi). Että älkää missään tapauksessa ruvetko pelle pelottomiksi ja väsäilemään adaptereita, jos olette sattuneet ostamaan lpg auton.

Kale
-
Viestit: 1439
Liittynyt: 23.7.2003 19:48

ViestiKirjoittaja Kale » 30.5.2008 13:33

Tai sitten ruvetaan ajamaan hedelmillä.

Fast Fruit -projektissa ;) omenilla 255km

opapopa
-
Viestit: 567
Liittynyt: 1.7.2007 17:02

ViestiKirjoittaja opapopa » 13.6.2008 10:53

[email protected]

Hei!

Auton käyttövoima on mahdollista muuttaa. Jälkikäteen asennettu maakaasulaitteisto tulee muutoskatsastaa. Asennuksesta vaaditaan seuraavat asiat:

1. Kaasulaitteiston asennus tulee tarkastaa turvatekniikan keskuksen hyväksymässä asennus-, huolto- ja tarkastusliikkeessä.

2. Maakaasulaitteen asennuksessa tulee käyttää E-säännön nro. 110 vaatimuksia vastaavia osia (laitteistolle myönnetty E-säännön nro.110 mukainen tyyppihyväksyntä on yksi tapa osoittaa laitteiston vastaavan kyseessä olevia vaatimuksia)

3. Muutoksen kohteena olevaa autoa koskevien päästövaatimusten tulee täyttyä myös muutosten jälkeen; pakokaasupäästövaatimusten katsotaan täyttyvän, jos käytettävä muutossarja on tarkoitettu kyseisessä autossa käytettäväksi ja vastaa E-säännön nro.115 vaatimuksia.

Polttoainemaksulain (1280/2003) muutosten 329/2006 myötä EURO 4-päästötason täyttyminen ei ole enää edellytyksenä polttoainemaksusta vapautumiseen.

Auton, joka on otettu käyttöön 1.10.2002 tai sen jälkeen, tulee tehtyjen muutosten jälkeen täyttää myös siltä edellytettävät sähkömagneettista yhteensopivuutta (EMC) koskevat vaatimukset.

Muutostöihin luvan saaneista korjaamoista saa tietoa TUKES:lta

http://www.tukes.fi

Verotusasioissa teidän kannattaa ottaa
yhteyttä vero-osastoon p. 020 696 321

Pistän tällä viikolla tuonne vero-osastoon mailia.


Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 39 vierailijaa