(uusi) kameravalvonta
Valvoja: ffp jäsenet
-
- -
- Viestit: 3377
- Liittynyt: 23.7.2003 21:20
(uusi) kameravalvonta
Nyt on sitten keksitty keino pudottaa ne loputkin häikäilemättömistä yhteiskunnan hylkiöistä pois.
Eli:
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2008051 ... 0_uu.shtml
Jep joo . Mitenhän nuo paskalakkien systeemit erottaa eri autot?
Vai nappaako se jokaisesta ohimenevästä kuvan, ja joku donitseihin tukehtuva sitten laskee nopeuden?
Ei sillä, mun mopo on alumiinia ja muovia, mutta kiinnostaa muuten :-)
Eli:
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2008051 ... 0_uu.shtml
Jep joo . Mitenhän nuo paskalakkien systeemit erottaa eri autot?
Vai nappaako se jokaisesta ohimenevästä kuvan, ja joku donitseihin tukehtuva sitten laskee nopeuden?
Ei sillä, mun mopo on alumiinia ja muovia, mutta kiinnostaa muuten :-)
Jos nytkin on jarruteltu tolppien kohdalla hiljentäen siitä 90-75:en, ettei vaan välähdä, niin mitähän tämän jälkeen siellä tapahtuu. PAppelit, mummelit ja sunnuntaiajelijat yrittää miettiä et mitä se keskinopeus-tarkoittaa ja tuleeko nyt sittenkin sakkoa vaikka ajan 60:iä, jos vähän vielä jarruttaisin... Kaikki tolpparahat voisi laittaa edelleen oikeisiin poliiseihin, monella tapaa turvallisempaa valvontaa.
Kun tämä asia tuntuu niin kiehuttavan, onko jonkun mielestä tietyn tolppavälin keskinopeuteen perustuva nopeuden valvonta huonompi juttu kuin yksittäiset, nopeutta mittaavat tolpat? Eikös tämä ole hyvin reilu tapa mitata ylinopeutta.
Kyllä kai poliisille jyvitetyt rahat voisi käyttää hyödyllisemminkin, mutta eikö paljon henkilöresursseja syövästä nopeusvalvonnasta jääkin virkamiehiä valvomaan rattijuoppouksia ja holtitonta liikennöintiä esim. koulujen lähellä.
Eiköhän se suurin investointi ole jo tehty, kun tolppa on tien varteen laitettu ja siihen kamera asennettu.
Kyllä kai poliisille jyvitetyt rahat voisi käyttää hyödyllisemminkin, mutta eikö paljon henkilöresursseja syövästä nopeusvalvonnasta jääkin virkamiehiä valvomaan rattijuoppouksia ja holtitonta liikennöintiä esim. koulujen lähellä.
Eiköhän se suurin investointi ole jo tehty, kun tolppa on tien varteen laitettu ja siihen kamera asennettu.
Eikös tälläistä valvontaa varten täydy jokainen tolppa yhdistää sitten tietojärjestelmään, eihän nuo muutoin voi tietää, millä kellon lyömällä edellinen tolppa on ohitettu? Eli varmana lisää investointikustannuksia, ei riitä että tolpat on jo olemassa.
Olen kyllä sitä mieltä, että näkyvä valvonta, eli se virkamies tienpäällä on parempi kuin peltipoliisi, valmistuuhan tätä nykyä paljon poliiseja pelkästään kortistoon.
Ikuna poliisin näkeminen tienpäällä ei ole päähän ottanut, mutta tuo tolppien aiheuttama pumppaus kylläkin.
Olen kyllä sitä mieltä, että näkyvä valvonta, eli se virkamies tienpäällä on parempi kuin peltipoliisi, valmistuuhan tätä nykyä paljon poliiseja pelkästään kortistoon.
Ikuna poliisin näkeminen tienpäällä ei ole päähän ottanut, mutta tuo tolppien aiheuttama pumppaus kylläkin.
Juu, sen lisäksi, että tolpat täytyy liittää tietojärjestelmään (esim gprs:n välityksellä), täytyy myös kamerat uusia.
Nykyisethän ovat vain digikameroita, jotka nappaavat kuvan, jos auto ajaa ylinopeutta induktioanturien yli. Ja joka autosta kuvan nappaaminen taas ei käy päinsä, kun sitten räpsyy salama jatkuvalla soitolla. Eli kamerat täytyisi päivittää (infrapuna)videokuvaa ottaviin malleihin, jotka joko lähettävät koko videokuvan tietojärjestelmään käsiteltäväksi, tai omaavat itsessään ohjelman, joka tunnistaa videokuvasta rekisterikilvet. Eli kuten Babar sanoikin jo.
Tästähän tuli vähän aikaa sitten ihan tv:stäkin tulleessa Fifth Gearin jaksossa, että ko. järjestelmä on mm. briteissä jo käytössä, tosin sitä käytetään vain varastettujen tms. autojen etsimiseen ja niiden liikkeiden paikantamiseen.
Nykyisethän ovat vain digikameroita, jotka nappaavat kuvan, jos auto ajaa ylinopeutta induktioanturien yli. Ja joka autosta kuvan nappaaminen taas ei käy päinsä, kun sitten räpsyy salama jatkuvalla soitolla. Eli kamerat täytyisi päivittää (infrapuna)videokuvaa ottaviin malleihin, jotka joko lähettävät koko videokuvan tietojärjestelmään käsiteltäväksi, tai omaavat itsessään ohjelman, joka tunnistaa videokuvasta rekisterikilvet. Eli kuten Babar sanoikin jo.
Tästähän tuli vähän aikaa sitten ihan tv:stäkin tulleessa Fifth Gearin jaksossa, että ko. järjestelmä on mm. briteissä jo käytössä, tosin sitä käytetään vain varastettujen tms. autojen etsimiseen ja niiden liikkeiden paikantamiseen.
Mistä noita rekisterin piilottajia saa? Mobiilidatanahan voidaan nuo tiedot ainakin lähettää suoraan sakon kirjoittajalle, joten ei tarvi poliisin enää käydä tonkimassa kameroita alas ja vaihtamassa paikkaa. Tulee halvemmaks. Tuleeko noille nykyisille kameroille sähköjohto jotenkin vai onko niissä akku? Eikä noiden autotietojen välittämiseen toiselle tolpalle tarvita mobiilidataa, se voidaan lähettää samoilla taajuuksilla kuin mitä radiopuhelimet käyttävät. Saa niissä kyllä siltikin olla aika hyvät akut jos joka autosta lähetetään tietoa seuraavalle tolpalle.
-
- -
- Viestit: 163
- Liittynyt: 26.6.2005 22:48
alkaa olla jo aika häikäilemätöntä rahastuksen makua tuossa touhussa... on se jännä että vaikka kuinka olisi tiukka budjetti, niin noita on varaa pystyttää vaikka kuinka paljon.
Eiköhän tuon tarkoituksena ole kuitenkin edistää sitä kuuluisaa liikenne turvallisuutta. Eikä tarvi vetää pussillista herneitä nyt nokkaan....
Ja minä olen jopa rekalla saanu sakot 80 km/h alueella kamerasta.
Kuulostaa järkevältä, kunhan noissa pidetään kuitenkin jonkinlainen toleranssi ja rajoitukset kohtuullisina. Loppuu se kameroiden kohdalla jarruttelu, mikä on todella rasittavaa!
Kohta varmaan tulee navigaattoreihin softia, jotka laskevat keskinopeutta ja kehottavat hiljentämään jos keskinopeus ylittää sallitun.
Kohta varmaan tulee navigaattoreihin softia, jotka laskevat keskinopeutta ja kehottavat hiljentämään jos keskinopeus ylittää sallitun.
Silti ainakin mun on vaikeata tajuta tätä jatkuvaa holhoamista.
Etenkin, kun yleensä lehdissä uutisoidaan niistä jotka ajaa kännissä alaikäisenä poliisia karkuun ja paalaa. - Ihan kuin näihin tepsisi keskinopeuksia yms. valvova systeemi.
Samaan hengenvetoon tuntuu väärältä että ylinopeuksien valvontaan / rahastukseen panostetaan enemmän kuin kaikemaailman pikkukriminaalien pieksentään.
Etenkin, kun yleensä lehdissä uutisoidaan niistä jotka ajaa kännissä alaikäisenä poliisia karkuun ja paalaa. - Ihan kuin näihin tepsisi keskinopeuksia yms. valvova systeemi.
Samaan hengenvetoon tuntuu väärältä että ylinopeuksien valvontaan / rahastukseen panostetaan enemmän kuin kaikemaailman pikkukriminaalien pieksentään.
-
- -
- Viestit: 3377
- Liittynyt: 23.7.2003 21:20
Niin, mutta sehän parantaa liikenneturvallisuutta=)
Vois joskus kokeilla viikon uusia tapoja, joka paikassa rajoitusten mukaan vaikka liikenne sitä ei sallisi. Vilkut epäkuntontoon ja ajelemaan päin punaisia yms. Miksei esim. kameraa valjastettaisiin tähän tarkoitukseen?
Joo, kohta kuulostaisi hyvältä ajatukselta muuttaa jonnekin takapajulaan. Stockankin taso heikentynyt sen verran että enää ei vituta kunnon kaupankaan puute:)
Vois joskus kokeilla viikon uusia tapoja, joka paikassa rajoitusten mukaan vaikka liikenne sitä ei sallisi. Vilkut epäkuntontoon ja ajelemaan päin punaisia yms. Miksei esim. kameraa valjastettaisiin tähän tarkoitukseen?
Joo, kohta kuulostaisi hyvältä ajatukselta muuttaa jonnekin takapajulaan. Stockankin taso heikentynyt sen verran että enää ei vituta kunnon kaupankaan puute:)
pitää ajaa hirveetä vauhtia ja pysähtyä ennen tolppaa kahville kun tupakkaa en onneksi polta... tai sitten niinkuin joku tuossa jo sanoi että ajaa toista kaistaa jos se ottaa vaan sen kaistan mikä on oikea.mitenköhän onnistus jos ohittaa jotakuta parhaillaan ja ite "välttyy" tolpalta eli on toisen auton takana juuri silloin?
Tervetuloa. Viikonloppuna ajellessani Enon Louhiojalla yllätyin, kun lyhyellä tienpätkällä oli kolme kameraa. Sikäli yllättävästi sijoitettu, että kamera oli sijoitettu kahdeksankympin alueelle ja kuudenkympin alue alkoi vasta kameran jälkeen. Yleensä päinvastoin. Tuossa kohden kannattaakin valvoa liikennettä, sillä hyvin varustetun kyläkaupan kohdalla liikenne onkin vilkasta.kohta kuulostaisi hyvältä ajatukselta muuttaa jonnekin takapajulaan
Viimeksi muokannut lukkari, 13.5.2008 10:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vai onko jossain kirjoitettu, etteikö niistä ensimmäisistäkin tolpista saataisi sakkoja pihalle??
Uskoisin, että tulee ihan normaalisti sakot jos tuollaiseen kameraan ylinopeutta ajat.
EDIT: Kun tarkemmin mietin, niin saakohan siitä videokuvasta selvää kuljettajasta...
Sikäli yllättävästi sijoitettu, että kamera oli sijoitettu kahdeksankympin alueelle ja kuudenkympin alue alkoi vasta kameran jälkeen. Yleensä päinvastoin.
Itse olen ihmetellyt sitä kun kamerat on risteyksen jälkeen eikä ennen sitä. Esimerkiksi niin, että risteystä ennen 200m tippuu nopeusrajoitus 80kmh-->60 kmh ja kamera risteyksen toisella puolella. Tämä antaa mahdollisuuden helpommin ajella ylinopeutta läpi risteyksen.
Viimeksi muokannut Babar, 13.5.2008 12:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Itse olen ihmetellyt sitä kun kamerat on risteyksen jälkeen eikä ennen sitä. Esimerkiksi niin, että risteystä ennen 200m tippuu nopeusrajoitus 80kmh-->60 kmh ja kamera risteyksen toisella puolella. Tämä antaa mahdollisuuden helpommin ajella ylinopeutta läpi risteyksen.
Näin saadaan kuvattu punaista päin ajavat.
Näin saadaan kuvattu punaista päin ajavat.
alkaa olla jo aika häikäilemätöntä rahastuksen makua tuossa touhussa... on se jännä että vaikka kuinka olisi tiukka budjetti, niin noita on varaa pystyttää vaikka kuinka paljon.
Jos tuo systeemi oikeasti nostaa tuota "yhden tolpan ylityksen" (eli kuinka paljon saa hetkellinen nopeus tolpalla olla) rajaa yhtään, on se mielestäni vain hyvä juttu. Jos 80-alueella keskinopeus 5km pätkällä keskinopeus on vaikka 91, voisi sakot tulla, mutta hetkellisestä 91km/h tolpalla ei.
Petteri kirjoitti:Pitäsköhän boikotoida koko järjestelmää ja alkaa ajaa rajoitusten mukaan. Jumaliste, siinäpähän jäävät rahoitta ;-)
Petterin kosto on kauheampi kuin petetyn naisen. En tahtoisi olla kameratolpan housuissa kun Petteri karauttaa siitä ohi. :/
Mutta samaa mieltä. Ajan kuten tähänkin saakka, eikä elämäni muutu tämän uudistuksen myötä miksikään. Tyhmät maksavat jos tahtovat.
kilpijoki kirjoitti:Habbo kirjoitti:Näin saadaan kuvattu punaista päin ajavat.
Eipä tuolla maantiellä ole liikennevaloja...
Tätä juuri tarkoitin. Ei ole valoja maantiellä. Tulee itsekkin monesti nostettua se kaasu siinä 80/60 rajalla ja vauhti putoo risteyksen läpi sinne lähemmäksi 60kmh vasta risteyksen jälkeen.
sitä tarkoitin aikasemmin että noihin on kyllä rahaa tärvätä muttei oikeeseen valvontaan. mieluummin näkisin enemmän poliiseja liikenteessä kun noita rahastusvehkeitä. ei ne kamerat oo ikinä minulle sakkoja antanu saati edes välähtäny mutta se noissa ärsyttää että liikenne pumppaa eikä ne millään lailla estä rikkomuksia. en jaksa uskoa että tuo uusi järjestelmä auttaisi jonojen pumppaukseen, vaan ennemminkin aiheuttaa lisää jonoja kun pumppaajat ajavat jatkuvasti reilua alinopeutta ettei vaan tulis sakkoja. laittasivat noita kameroita mieluummin johonkin hyödylliseen paikkaa jos niitä on niin kova tarve pystyttää, niinkun vaikka koulujen ja vastaavien läheisyyteen eikä jonnekin keskelle korpea missä liikennettä on vain nimeksi.
-
- -
- Viestit: 3377
- Liittynyt: 23.7.2003 21:20
On sitä monessa paikassa nähty välittömästi kameran jälkeen auto kiihdyttämässä "renkaat tulessa" ja taas seuraavalla tolpalla kiltisti rajoitusten mukaan.
Ihan persettä tuollaiset.
Se yleensäkin on jännä juttu, että esim. täällä Seinäjoella poliiseja on parhaillaan samassa risteyksessä tulossa neljästä suunnasta eli liikennevalvontaan kyllä panostetaan. Mutta, 2 kertaa oon soittanut poliisit kun olisi oikeasti ollut "hälytystehtävä", mutta kummallakaan kerralla ei ollut partiota irroittaa.
Ihan persettä tuollaiset.
Se yleensäkin on jännä juttu, että esim. täällä Seinäjoella poliiseja on parhaillaan samassa risteyksessä tulossa neljästä suunnasta eli liikennevalvontaan kyllä panostetaan. Mutta, 2 kertaa oon soittanut poliisit kun olisi oikeasti ollut "hälytystehtävä", mutta kummallakaan kerralla ei ollut partiota irroittaa.
IlkkaMoilanen:
Sinänsä kummallista, että kameravalvontatutkimuksissa hehkutetaan, että perinteisten kameroiden välilläkin on liikenneturvallisuus parantunut oleellisesti ja kolarit ovat vähentyneet. Nyt sitten todetaan, että tarvitaan tälläinen järjestelmä estämään tolppien välillä ylinopeudella ajaminen. Äkkiseltään tuosta voisi päätellä ettei se ylinopeus olekkaan vaarallista...
Sellainen huomio vielä, että nykyisin kamerat on sijoitettu vaarallisiin ja/tai kolarialttiisiin kohtiin. Tuo kahden kameran välillä sitten ei ole välttämättä vaarallisia tai kolarialttiita risteyksiä ollenkaan joten keskinopeuden mittaamisen lisäturva on hyvin arveluttavaa. Löytyykö vielä ketään joka uskoo taustalla olevan jotain muuta kuin piiloverottamista?
Eiköhän tuon tarkoituksena ole kuitenkin edistää sitä kuuluisaa liikenne turvallisuutta. Eikä tarvi vetää pussillista herneitä nyt nokkaan....
Sinänsä kummallista, että kameravalvontatutkimuksissa hehkutetaan, että perinteisten kameroiden välilläkin on liikenneturvallisuus parantunut oleellisesti ja kolarit ovat vähentyneet. Nyt sitten todetaan, että tarvitaan tälläinen järjestelmä estämään tolppien välillä ylinopeudella ajaminen. Äkkiseltään tuosta voisi päätellä ettei se ylinopeus olekkaan vaarallista...
Sellainen huomio vielä, että nykyisin kamerat on sijoitettu vaarallisiin ja/tai kolarialttiisiin kohtiin. Tuo kahden kameran välillä sitten ei ole välttämättä vaarallisia tai kolarialttiita risteyksiä ollenkaan joten keskinopeuden mittaamisen lisäturva on hyvin arveluttavaa. Löytyykö vielä ketään joka uskoo taustalla olevan jotain muuta kuin piiloverottamista?
Ylinopeutta ei saa ajaa ohitustilanteessakaan.Ai että on taas perseestä, ite kyllä tulen kiertämään tollaset tieosuudet hyvin kaukaa. Ajelet suurinpiirtein rajoitusten mukaan, teet muutaman reilun ohituksen välillä ja kappas, olet ajellut ylinopeutta!!!
Itse en kyllä tällaisista suunnitelmista ota stressiä, ajellaan niinkuin tähänkin asti (en ole saanut sakkoja useisiin vuosiin vaikka ajaisinkin sen "normaalin" 10% ylinopeutta maantiellä) ja muutetaan ajotapaa sitten jos joskus sakot tuollaisesta keskinopeuskamerasydeemistä saadaan.
Canserman:
Seinjoen seudulla kytillä ei ole muuta tekemistä kun ylinopeuksien mittaaminen, täälä pyörinyt taas jonkun aikaa ja asia huomattu.
Kunnon tehtäviin heillä ei ole tästä johtuen aikaa irrottautua, onhan ne ylinopeutta ajavat niin suuria rikollisia. Taitaa seudun kytiltä puuttua rohkeus/taito minkään muun asian hoitamiseen. Seinäjoki oli vieläpä muistaakseni tilastoissa aika rikollinen kaupunki.
Seinjoen seudulla kytillä ei ole muuta tekemistä kun ylinopeuksien mittaaminen, täälä pyörinyt taas jonkun aikaa ja asia huomattu.
Kunnon tehtäviin heillä ei ole tästä johtuen aikaa irrottautua, onhan ne ylinopeutta ajavat niin suuria rikollisia. Taitaa seudun kytiltä puuttua rohkeus/taito minkään muun asian hoitamiseen. Seinäjoki oli vieläpä muistaakseni tilastoissa aika rikollinen kaupunki.
Jep. Itse en maantiellä myöskään jaksa ottaa ressiä sakoista yms aina. Typerä holhoaminen saa aikaan äkkiä sen että kohta ketään ei kiinnosta. Kuitenkin se ylinopeussakko on kiinni useasti tuurista. Jos sakko tulee, ei ainakaan mun päivä siitä ole koskaan mennyt pilalle.
Mun mielestä kaupunkialueella sais olla vaan enempi valvontaa sen sijaan että kytätään puskassa pikatiellä.
Ylinopeuden vaarallisuus on helppo toki perustella jarrutusmatkoin yms, mutta silti, shit happens. Suuri osa onnettomuuksista on kuitenkin näitä todellisia ylilyöntejä, ajetaan 80 alueella 200 kännissä ja sitten sattuu. - Koomista edes ajatella, että rajoitukset sun muut puree millään tavoin näihin. Kielletään autoilu, tai siirrytään tosiaan max 15km/h huippunopeuden saavuttaviin kulkupeleihin. Tai pysytään kotona pehmustetussa huoneessa ettei vaan ketään satu.
Tämä maa tuntuu taas olevan tälläinen vitun kukkahattutätien luvattu maa. Normaalit kansalaiset kärsii kun kriminaalit yms yhteiskunnan perslävet juhlii. Ylinopeus on täällä suurempi rikos kuin kaverin puukottaminen kännissä.
Mun mielestä kaupunkialueella sais olla vaan enempi valvontaa sen sijaan että kytätään puskassa pikatiellä.
Ylinopeuden vaarallisuus on helppo toki perustella jarrutusmatkoin yms, mutta silti, shit happens. Suuri osa onnettomuuksista on kuitenkin näitä todellisia ylilyöntejä, ajetaan 80 alueella 200 kännissä ja sitten sattuu. - Koomista edes ajatella, että rajoitukset sun muut puree millään tavoin näihin. Kielletään autoilu, tai siirrytään tosiaan max 15km/h huippunopeuden saavuttaviin kulkupeleihin. Tai pysytään kotona pehmustetussa huoneessa ettei vaan ketään satu.
Tämä maa tuntuu taas olevan tälläinen vitun kukkahattutätien luvattu maa. Normaalit kansalaiset kärsii kun kriminaalit yms yhteiskunnan perslävet juhlii. Ylinopeus on täällä suurempi rikos kuin kaverin puukottaminen kännissä.
-
- -
- Viestit: 2556
- Liittynyt: 3.9.2005 13:59
Ollaan jo melkein vaatimassa 15km/h yleisrajoitusta. Aina siellä kuitenkin joku valopää haluaa ajaa viritetyllä mopolla muun liikenteen seassa viittä kymppiä.
Kotona sattuu yli 700 000 tapaturmaa vuosittain, että se siitä turvallisuudesta.
Omaa kaasujalkaa aikanaan kyllä hillitsi pari lyhyen aikavälin sisällä saatua, päiväsakkoihin yltänyttä rangaistusvaatimusta, joten sanktio toimi.
Kotona sattuu yli 700 000 tapaturmaa vuosittain, että se siitä turvallisuudesta.
Omaa kaasujalkaa aikanaan kyllä hillitsi pari lyhyen aikavälin sisällä saatua, päiväsakkoihin yltänyttä rangaistusvaatimusta, joten sanktio toimi.
Kyllä silläkin laittomiin nopeuksiin yltää, mutta pakoon on turha yrittää.ois vissiin se 2.4 vapari ollu parempi vaihtoehto
Köröttelemällä ohittaminen sopii sitten motarille...
Toivottavasti silti niin, että se ohitus oikeasti tapahtuu, eikä niin että munitaan varttitunti rinnalla ja ihmetellään jok vilauttelee pitkiä takapuskurissa.
Ihan sama. Itse tule kyllä jatkossakin tekemään ohitukset turvallisesti eli nopeusmittaria tuijottamatta...
Juuri näin, oikee asenne. Nopeusrajoituksen onkin nynnyille, ei tosimiehille.
Niin on.
No onko ohitus sit kauheen kannattava jos ohi ei pääse ajamatta ylinopeutta?
En muista tiedä, mutta ainakaan mulla ohituksen syy ei aina ole se että toinen ajaa liian hitaasti. Usein jo se, että edelläajava rekka tms. vie näkyvyyttä ja vaikeuttaa ennakointia, aiheuttaa ohitusajatuksia (jos muu liikenne sen sallii). Toki aina voisi hetkellisesti hidastaa vaikka -20km/h nykyisestä, ja kasvattaa etäisyyttä, ei vaan taida olla fiksua kun ajatellaan muita esim. takanatulevia kanssa-autoilijoita.
Itse ainakin teen ohituksen ripeästi, jos vaan latua on niin ohitan kyllä sanalla rahalla kerralla enempikin.
Tulee mieleen useampikin paniikkitilanne kun joku helvetin vatipää tekee vastaantulevana ohituksen tällä "en varmana aja ylinopeutta-tai vehje ei oikeesti kulje" meiningillä, ja itse saanut polkea jarrua ja väistää pientareen kautta. - Entä jos tuossa olisi jalankulkija tai pyöräilijä?
Kyllähän turvallisin ohitus tehdään ripeästi. Itsekään ymmärrä noita, jotka ohittavat niin maantiellä kuin motarillakin kilometrikaupalla.
E: ripeä ei suinkaan tarkoita, että mentäisiin tuplanopeutta rajoitusmerkkiin nähden. Hieman kun ennakoi, niin alitehoisella mopollakin pääsee tekemään ripeän ohituksen.
E: ripeä ei suinkaan tarkoita, että mentäisiin tuplanopeutta rajoitusmerkkiin nähden. Hieman kun ennakoi, niin alitehoisella mopollakin pääsee tekemään ripeän ohituksen.
Viimeksi muokannut kilpijoki, 20.5.2008 19:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kauheeta kitinää, jos kaikki ei aja ylinopeutta niin kuin jotkut kankkusesta ja vatasesta seuraavat rattimiehet. Täällä taitaa suuri osa porukasta olla sitä sakkia, jolle nopeusrajoitukset on turha rajoite?
Ne on laitettu juuri sen takia, että liikennekelpoisuuden täyttävät kuljettajat ja autot voisivat turvallisesti tehdä matkaa. Toki ne joskus tuntuvat alhaisilta. Jos ne tuntuvat liian pieniltä, niin karsitaan sitten turvattomampia kuskeja pois liikenteestä. Käykää hakemassa vanhemmiltanne, isovanhemmiltanne, pikkuveljeltänne, tyttökaveriltanne, naapurin sedältä jne... ajokortit pois ja tehkää kansanedustajanne lakimuutos, jolla nostetaan suurimpia rajotuksia maanteillä vaikkapa 150, moottoriteillä 200 asti, kun liikenteessä on enää vain hyviä kuskeja hyvillä autoilla.
Tokihan sitä tulee itselläkin ohitettua reilulla nopeudella, mutta yleensä kohtuullisella. Jos tuntuu, että turvallisesti ehtii ohitse kohtuullisella nopeudella, niin turha sitä on kaasua enempää polkea. Nopeuden kasvaessa tulee näillä Suomen teillä muitakin riskitekijöitä vastaan kuin ainoastaan vastaantulijat. Jos tuntuu, että ohitse ei muuten pääse kuin vain ahtopaineet tapissa ja kaasu pohjassa, niin silloin ohituspaikan valinta ei ole onnistunut. Parempiakin paikkoja on ohitella.
Ne on laitettu juuri sen takia, että liikennekelpoisuuden täyttävät kuljettajat ja autot voisivat turvallisesti tehdä matkaa. Toki ne joskus tuntuvat alhaisilta. Jos ne tuntuvat liian pieniltä, niin karsitaan sitten turvattomampia kuskeja pois liikenteestä. Käykää hakemassa vanhemmiltanne, isovanhemmiltanne, pikkuveljeltänne, tyttökaveriltanne, naapurin sedältä jne... ajokortit pois ja tehkää kansanedustajanne lakimuutos, jolla nostetaan suurimpia rajotuksia maanteillä vaikkapa 150, moottoriteillä 200 asti, kun liikenteessä on enää vain hyviä kuskeja hyvillä autoilla.
Tokihan sitä tulee itselläkin ohitettua reilulla nopeudella, mutta yleensä kohtuullisella. Jos tuntuu, että turvallisesti ehtii ohitse kohtuullisella nopeudella, niin turha sitä on kaasua enempää polkea. Nopeuden kasvaessa tulee näillä Suomen teillä muitakin riskitekijöitä vastaan kuin ainoastaan vastaantulijat. Jos tuntuu, että ohitse ei muuten pääse kuin vain ahtopaineet tapissa ja kaasu pohjassa, niin silloin ohituspaikan valinta ei ole onnistunut. Parempiakin paikkoja on ohitella.
Jos albanzo odottaa pohjanmaan lakeuksia ja pitkiä suoria että pääsee ohi...
Jos ohitettava auto menee n. 20km/h hitaampaa ku minä, ni silloin ohitus ei kauheen kauaa kestä. Jos edellä oleva auto ajaa vain n.10km/h hitaampaa ku mä, sillon jätän ohittamatta. Moinen ohitus ku vaatii sen pohjanmaan lakeuden verran aikaa.
Ohitat siis esim. täyspitkän yhdistelmän 100km/h rajoitusalueella juuri rajoitusten mukaan?
Sopiva suora, ni eiks se 100km/h riitä jos yhdistelmä ajaa sallittua 80km/h nopeutta? Jos yhdistelmä ajaa 90km/h, jätän edelleen ohittamatta. Saavutettu ajallinen hyöty kun on niin mitätön 10km/h nopeuserolla.
Mulla kun on tolla ajokortilla melko paljon, mm. duunit ja sitä myöten toimeentulo, ni ei tee mieli sitä menettää vaan sen takia et joku idiootti ihmettelee perässä mun rauhallista ohitusta. Mulla kun ei oo kiire kuolla tuolla liikenteessä, mieluummin vanhana kiikkustuolissa... Nimittäin kun itsensä totuttaa tekemään "reippaita ohituksia", on silloin paljon suurempi riski tehdä se ohitus vähemmän turvallisessa paikassa, jolloin syntyy vaaratilanteita. Luotetaan liikaa siihen et se "oma auto kulkee", tai et "kyl tosta ehtii ku menee reippaasti vaan niinku ennenkin".
Mikä meihin fiksuihin ihmisiin menee liikenteessä?
^ Nyt en yhtään ihmettele miksi niitä jonoja muodostuu tuolla tienpäällä hitaampien taakse. Jos ensimmäinen jarruttaa menoaan sen 10km/h niin jonon 10. jarruttaakin jo melkein 20km/h ja se alkaa kyllä pitemmällä matkalla jo näkyä.
Sitten matkaa jouduuttaakseen joutuukin jo ohittamaan sen rekan lisäksi siinä perässä nuuskivan henkilöauton. Ei ainakaan lisää turvallisuutta tuo.
Itselleni aikanaan autokoulussa kyllä opetettiin ohittaminen maantiellä, nykyään varmaan sitten vältetään tuota ohittamista kuin ruttoa...
Sitten matkaa jouduuttaakseen joutuukin jo ohittamaan sen rekan lisäksi siinä perässä nuuskivan henkilöauton. Ei ainakaan lisää turvallisuutta tuo.
Itselleni aikanaan autokoulussa kyllä opetettiin ohittaminen maantiellä, nykyään varmaan sitten vältetään tuota ohittamista kuin ruttoa...
Jos ensimmäinen jarruttaa menoaan sen 10km/h niin jonon 10. jarruttaakin jo melkein 20km/h
Miks ihmeessä näin? Miksei kaikki voi ajella sen jonon ensimmäisen mukaista vauhtia? Jos keulilla oleva ajaa 90km/h, ni eiks sillon oo järkevää, et loputkin jonossa ajavat sen 90km/h pitäen hyvät turvavälit toisiinsa? Näin ollen koko jono etenee tasaisella vauhdilla, eikä ohituksen tarvetta synny, kunhan kaikki pitävät asianmukaista turvaväliä. Turvallisesti ja joustavasti nääs. Never heard?
Itselleni aikanaan autokoulussa kyllä opetettiin ohittaminen maantiellä, nykyään varmaan sitten vältetään tuota ohittamista kuin ruttoa...
Ei sitä mitenkään vältellä, mut ei meillä myöskään ohitella ylinopeutta ajaen.
Meijän iskä on kovempi ku teijän iskä. :D
Ihminen joka haluaa ymmärtää, ymmärtää. Se joka ei halua ymmärtää, ei ymmärrä vaikka asian kuinka järkevästi selittäisi. Näin se vaan on, ja asennevamma on perin ikävä vamma jota on hankala korjata.
Miks ihmeessä näin? Miksei kaikki voi ajella sen jonon ensimmäisen mukaista vauhtia?
Kerroppa miksi ihmeessä muiden tulee ajaa samaa nopeutta, jos kerta lapussa lukee vaikka 100km/h, jota voi kyseisellä tiellä päästää turvallisesti.
Ihminen joka haluaa ymmärtää, ymmärtää. Se joka ei halua ymmärtää, ei ymmärrä vaikka asian kuinka järkevästi selittäisi. Näin se vaan on, ja asennevamma on perin ikävä vamma jota on hankala korjata.
Arvasin, että asennevammaiseksi leimataan heti kun esittää eriävän mielipiteen. Itselleni kyllä riittää nykyiset rajoitukset ja niitä kuuliaisesti noudatankin. Siitä en tykkää, että joudun jonkun toisen takia muuttamaan omaa ajorytmiän,i joka noudattaa tienpitäjän asettamia maksiminopeus rajoituksia.
Meijän iskä on kovempi ku teijän iskä. :D
Saattaa ollakin, mutta miten se liittyy tähän?
Kerroppa miksi ihmeessä muiden tulee ajaa samaa nopeutta, jos kerta lapussa lukee vaikka 100km/h, jota voi kyseisellä tiellä päästää turvallisesti.
No jos vaikka siksi, että se on turvallinen ja liikennesääntöjä noudattava tapa.
Vertaa esim. tilanteeseen jossa ajat talvella todella huonolla kelillä, ni ajatko aina niin kovaa mitä "lapussa" lukee, vai ajatko tarpeen tullen hieman alle jotta ajaminen olisi turvallista?
Saattaa ollakin, mutta miten se liittyy tähän?
Tuntuu menevän sen tasoiseksi keskusteluksi, että seuraavaksi kinastellaan kumman iskä voittaa tappelussa.
edit. Muistakaa et se nopeusrajoitus on nimenomaan maksiminopeusrajoitus, ei pakote ajaa jotain tiettyä nopeutta.
Mä päätän tän keskustelun omalta osaltani tähän, turha tässä on taistella tuulimyllyjä vastaan.
Viimeksi muokannut albanzo, 21.5.2008 10:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mää pieksen teidän kummankin isukit vaikka yhtäaikaa :d
Itse kuulun luokkaan ohitukset aina urku auki, kun on tilaa niin isommalla vaihteella.
Sen verran itsekäs olen että jos sataa saa ajaa niin ajan ja ohitan hitaammat. Kannattaisi miettiä että jos ei osaa/uskalla ajaa sitä mitä rajoituksessa lukee niin pitääkö silloin ajaa? Paskat kelit on erikseen mutta sen takia on näitä nelivetoja, en ole vielä 300tkm ajolla törmännyt sellaiseen keliin ettei pystyisi ajamaan rajoituksen mukaan.
Mukavaahan se olisi muuttaa tieliikennelakia niin että jonon ensimmäinen määrää tiellä noudatettavan nopeusrajoituksen.
Itse kuulun luokkaan ohitukset aina urku auki, kun on tilaa niin isommalla vaihteella.
Sen verran itsekäs olen että jos sataa saa ajaa niin ajan ja ohitan hitaammat. Kannattaisi miettiä että jos ei osaa/uskalla ajaa sitä mitä rajoituksessa lukee niin pitääkö silloin ajaa? Paskat kelit on erikseen mutta sen takia on näitä nelivetoja, en ole vielä 300tkm ajolla törmännyt sellaiseen keliin ettei pystyisi ajamaan rajoituksen mukaan.
Mukavaahan se olisi muuttaa tieliikennelakia niin että jonon ensimmäinen määrää tiellä noudatettavan nopeusrajoituksen.
Ei tulis mieleenkään ajaa 10km/h alle rajoitusten TOISTEN takia. Mulla on muutakin tekemistä ku ajella MUIDEN mukaan. Muutenkin isommilla teillä on Suomessa ihan liian alhaiset rajoitukset(kesällä). Isäukko oli kerran saanut posliineilta sakot, ku olivat olleet kyttäämässä ohituskaistalla. No ukko oli vähän avautunut ja oli poliisikin myöntänyt, että turvallisempia ohitukset olisi, jos siinä sallittas pieni(esim. prosenteilla) ylitys. Mutta siihen oli lisännyt, että laki on laki, valitettavasti. Yli kymmenen vuotta on ollut kortti taskussa ja ohitukset olen tehnyt turvallisesti eli yleensä pienellä ylinopeudella, kertaakaan en ole siitä sakkoja saanut. Onneksi näin...Ja näin myös jatkan, tuli sakot tai ei.
Itse kuulun luokkaan ohitukset aina urku auki, kun on tilaa niin isommalla vaihteella.
Joo, saa edes joskus nauttia auton kiihtyvyydestä.
Vertaa esim. tilanteeseen jossa ajat talvella todella huonolla kelillä, ni ajatko aina niin kovaa mitä "lapussa" lukee, vai ajatko tarpeen tullen hieman alle jotta ajaminen olisi turvallista?
Kyllä ainakin mä osaan ajaa tilanteen mukaan. Paskalla kelillä saatan ajaa reippaastikin alle suurinta sallittua. Samoin jos on katkeamaton aamuruuhka en väkipakolla ajele suurinta sallittua.
Quote:
Miks ihmeessä näin? Miksei kaikki voi ajella sen jonon ensimmäisen mukaista vauhtia?
Kerroppa miksi ihmeessä muiden tulee ajaa samaa nopeutta, jos kerta lapussa lukee vaikka 100km/h, jota voi kyseisellä tiellä päästää turvallisesti.
Ei ne hitaasti ajavat tee niitä jonoja, vaan ne jotka jää nysväämään sinne perään. Usein jäädään vielä edelläajan perseeseen kiinni ja sitten itketään ja vilkutellaan valoja jos joku ohituksessa tulee siihen väliin. Usein nuo vielä kertautuu siellä jonon hännillä.
Kyllä suomessa turvallisuus liikenteessä on valtiovallalle toissijainen juttu. Pääasia on kerätä rahaa kaikenmaailman autoveroilla sun muilla, niitä voidaan sitten jakaa mm. vähemmistöjen ja ituhippien hyysäämiseen. Samalla kun autoileva kansa maksaa autoistaan hirveän autoveron, käyttömaksun, samalla vielä tankkaavat sinne euroopan mittakaavassa suht kallista polttoainetta. Vastineeksi tästä, saadaan ajella paskoilla teillä 80km/h lasissa.
No jos vaikka siksi, että se on turvallinen ja liikennesääntöjä noudattava tapa.
Käsittääkseni liikennesäännöissä ei kielletä ohittamasta? Ja oikein suoritettuna, sopivaa nopeutta noudattaen ei kyllä turvallisuus heikkene.
Albanzo taitaa olla vanhemmiten semmoinen hattupäinen setä, joka pui nyrkkiä kun tulee maantiellä ohitetuksi :) Kun nyt ollaan näin hyvin jo aiheesta sivussa, niin minkä ihmeen takia sitä audia sitten pitää virittää, jos kerta ajetaan 10km/h alle nopeusrajoitusten? Tuoko se sitä turvallisuutta?
Kannattaa vähän myös miettiä mitä niillä ohituksilla saavuttaa.
Toki ymmärrän ohitustilanteen kun edessä on tyhjä baana lukuunottamatta sitä isossa kuormassa jurnuttavaa rekkaa. Mutta jos liikennettä vähänkään vilkkaammin on, ei niillä muutaman auton ohituksilla voita yhtään mitään. Seuraavan jononpätkän kuroo kiinni muutamassa minuutissa ja taas tilanne on sama.
Nyt muksun tultua mukaan matkoille turvaistuimeen, alkoi kiinnittää omaan ajotapaan eri tavalla huomiota. Tein myös perstuntumalta vertailun, kun säännöllisesti ajetaan tuota Vantaa-Varkaus väliä sukuloimaan. Karkeasti matka-ajallisesti arvioitu ero tyhjällä tiellä rajoitusten mukaisesti posottaessa ja vähän suuremmalla liikennemäärällä letkassa jatkuvasti vähän alle rajoitusten (noin 10km/h) ajaessa oli noin 10-15 minuutia.
Mitätön aika elämässä, kun vaakakupissa painaa se että ohitustilanne on AINA riski.
Toki ymmärrän ohitustilanteen kun edessä on tyhjä baana lukuunottamatta sitä isossa kuormassa jurnuttavaa rekkaa. Mutta jos liikennettä vähänkään vilkkaammin on, ei niillä muutaman auton ohituksilla voita yhtään mitään. Seuraavan jononpätkän kuroo kiinni muutamassa minuutissa ja taas tilanne on sama.
Nyt muksun tultua mukaan matkoille turvaistuimeen, alkoi kiinnittää omaan ajotapaan eri tavalla huomiota. Tein myös perstuntumalta vertailun, kun säännöllisesti ajetaan tuota Vantaa-Varkaus väliä sukuloimaan. Karkeasti matka-ajallisesti arvioitu ero tyhjällä tiellä rajoitusten mukaisesti posottaessa ja vähän suuremmalla liikennemäärällä letkassa jatkuvasti vähän alle rajoitusten (noin 10km/h) ajaessa oli noin 10-15 minuutia.
Mitätön aika elämässä, kun vaakakupissa painaa se että ohitustilanne on AINA riski.
Usein jäädään vielä edelläajan perseeseen kiinni ja sitten itketään ja vilkutellaan valoja jos joku ohituksessa tulee siihen väliin.
Tähän pakko piikittää takaisin.
On nimittäin harvinaisen ärsyttävää kun itse nuhapumppu pensarosvo ykskutosella golffilla odottelet rekan perässä sopivaa ohituspaikkaa ja pidät pientä turvaväliä (pari autonmittaa) rekan perseeseen, jotta näkeekin jotain.
Niin eikö PERKELE joku egoisti ole aina ohittelemassa takaapäin ja tunkemassa siihen väliin. Joka aiheuttaa sekä ohittajalla että minulla pakollisen jarrunpolkaisuefektin ja taas koko jono pumppaa.
En minä sitä rakoa pidä sen takia että joku mulqvist voi tunkea väliin ja nopeammin rekasta ohi, vaan että itse saisin tilaa ohitukselleni. Tottakai ykskutosella saa vähän odotella parempaa ohituspaikkaa kuin nelilitraisella turboquatrolla, mutta ei lie kenenkään sappi ehdi kiehua jos omaa ohitusvuoroaan odottelee muutaman minuutin.
Tai jos on kiire, niin vetää sitten kerralla ohi koko paskasta, eikä harrasta moista etuilua.
Itse ajan sillon tällön Helsinki-Iisalmi väliä ja matka-ajassa on huima ero, ajanko yöllä vai päivällä ruuhka-aikaan. Yöllä voi pitää ihan koko matkan saman nopeuden, mutta liikenne hidastaa aika tavalla, varsinkin jos ruuhkaa on vähääkään. Siksi ajan nykyään oikeastaan aina tuon välin yöllä. 4h-5.5h tuossa menee, riippuu ajankohdasta ja nopeudesta tietenkin, mutta nykyään en enää uskalla juurikaan ylinopeuttaa ajaa. Tolppiakin tuolla välillä alkaa olee paljon.
On nimittäin harvinaisen ärsyttävää kun itse nuhapumppu pensarosvo ykskutosella golffilla odottelet rekan perässä sopivaa ohituspaikkaa ja pidät pientä turvaväliä (pari autonmittaa) rekan perseeseen, jotta näkeekin jotain.
Usein on myös näitä jotka odottaa pohjanmaan lakeuksia sitä ohitusta varten, ts. minkäänlaisia ohitusaikeita ei ole nähtävissä.
Ja jos se turvaväli on kunnossa, ei tuossa mitään ongelmaa. Moni kun näyttää huohottavan sunnuntaihesarin päässä edellä ajavasta.
-
- -
- Viestit: 640
- Liittynyt: 10.3.2004 8:25
Kyllä mä komppaan Albanzoa. Kannattaa todella miettiä mitä sillä ohituksella ja 10km/h erolla saavuttaa. Pikkusen voisi sitä kiirettä vähentää siellä liikenteessä. Samoin voisi löysätä sitä vannetta pään ympärillä.
Kuvastaa kyllä hyvin suvaitsevaa ja toiset huomioivaa asennetta. NOT
Kuvastaa kyllä hyvin suvaitsevaa ja toiset huomioivaa asennetta. NOT
Mikä meihin fiksuihin ihmisiin menee liikenteessä? ...entäs niihin vähemmän fiksuihin?
Ei tulis mieleenkään ajaa 10km/h alle rajoitusten TOISTEN takia.
Kuvastaa kyllä hyvin suvaitsevaa ja toiset huomioivaa asennetta. NOT
Sen verran itsekäs olen että jos sataa saa ajaa niin ajan ja ohitan hitaammat. Kannattaisi miettiä että jos ei osaa/uskalla ajaa sitä mitä rajoituksessa lukee niin pitääkö silloin ajaa? Paskat kelit on erikseen mutta sen takia on näitä nelivetoja, en ole vielä 300tkm ajolla törmännyt sellaiseen keliin ettei pystyisi ajamaan rajoituksen mukaan.
Kuvastaa kyllä hyvin suvaitsevaa ja toiset huomioivaa asennetta. NOT
Mikä meihin fiksuihin ihmisiin menee liikenteessä? ...entäs niihin vähemmän fiksuihin?
Quote:
Ei tulis mieleenkään ajaa 10km/h alle rajoitusten TOISTEN takia.
Kuvastaa kyllä hyvin suvaitsevaa ja toiset huomioivaa asennetta. NOT
Quote:
Sen verran itsekäs olen että jos sataa saa ajaa niin ajan ja ohitan hitaammat. Kannattaisi miettiä että jos ei osaa/uskalla ajaa sitä mitä rajoituksessa lukee niin pitääkö silloin ajaa? Paskat kelit on erikseen mutta sen takia on näitä nelivetoja, en ole vielä 300tkm ajolla törmännyt sellaiseen keliin ettei pystyisi ajamaan rajoituksen mukaan.
Mikä tuossa on ongelma? - Tuo jos Herra 47 joka ajelee 1,6:llaan lumikelissä rystyset valkoisena 100 alueella 80-90 lasissa, omasta mielestäni tuo on ko. tilanteessa kuitenkin turhan alhainen nopeus ja ajan ohi. Mun mielestä ihmisillä on itsellään asennevamma jos pitää ottaa ressiä jos joku ei noudata Lakikirjaa ylinopeuden merkeissä tms.
Yksi eniten vituttava ja joskus vaarallisiakin tilanteita aiheuttava ryhmä on tämä helvetin kotipoliisi-lähiödemari sakki jolle päivän suurin tappio on se että tulee maantiellä ohitetuksi, tai se automyyjän myymä velkavolvo ei olekaan motarin kovin tykki (sen kun piti olla, olihan siinä t-urpo), kun joku posauttaa ohi. Saadaan hirvee itkupotkuraivari jos joku ohittaa maantiellä, vilkutellaan valoja sun muuta. Osa jopa pyrkii estämään ohituksen polkemalla kaasua hampaat irvessä.. ja on tainnut pari kertaa olla jopa kiilailuakin. (BTDT, omalle kohdalle sattunut kerran, kaverin kyydissä ollessa toisen kerran)
Kyllä mä komppaan Albanzoa. Kannattaa todella miettiä mitä sillä ohituksella ja 10km/h erolla saavuttaa. Pikkusen voisi sitä kiirettä vähentää siellä liikenteessä. Samoin voisi löysätä sitä vannetta pään ympärillä.
Quote:
Ei tulis mieleenkään ajaa 10km/h alle rajoitusten TOISTEN takia.
Kuvastaa kyllä hyvin suvaitsevaa ja toiset huomioivaa asennetta. NOT
Quote:
Sen verran itsekäs olen että jos sataa saa ajaa niin ajan ja ohitan hitaammat. Kannattaisi miettiä että jos ei osaa/uskalla ajaa sitä mitä rajoituksessa lukee niin pitääkö silloin ajaa? Paskat kelit on erikseen mutta sen takia on näitä nelivetoja, en ole vielä 300tkm ajolla törmännyt sellaiseen keliin ettei pystyisi ajamaan rajoituksen mukaan.
Kuvastaa kyllä hyvin suvaitsevaa ja toiset huomioivaa asennetta. NOT
Mikä meihin fiksuihin ihmisiin menee liikenteessä? ...entäs niihin vähemmän fiksuihin?
Tässä on myös kysymys että kenen annat määrittää turvallisen nopeuden? Oletettavasti lähes kaikki ajaa rajoituksen mukaan, jos jäät roikkumaan tälläisen hitaammin liikkuvan auton perään niin sinua ohitellaan, jolloin riski kasvaa. Et millään tiedä miten edessä oleva liikenneväline tekee vaikkpa seuraavan risteyksen luona taikka kun tulee ohitetuksi kun se ei kerran aja rajoitusten mukaan.
Liikenne pitäis toimia niin että kaikki toimii samojen reunaehtojen mukaan. Siellä on sitten joku joka ajaa liian lujaa tai hiljaa niin riski kasvaa kyseisen ajoneuvon läheisyydessä.
Tietysti nmä teiden ritarit täällä pitää vaikka kusitauon että saa taas pari kilsaa etäisyyttä siihen 50km/h ajavaan sokeaan mummoon satasen alueella, kun se ohittaminen on niin saatanasta. Mulle on ainakin noi viikonlopun sen verran lyhkäsiä ettei kahden tunnin ajomatkaan millään viitsi käytää neljää tuntia, suuntaansa.
-
- -
- Viestit: 640
- Liittynyt: 10.3.2004 8:25
En nyt kuitenkaan menisi yhdistämään EGOautoilijoita ja normaaliin liikennekäyttäytymiseen liittyviä ohituksia.
Itselläni ei ainakaan nouse sarvet päähän, jos/kun joku painaa minusta ohi. Kun ohittaminen hoidetaan hyvässä paikassa ja kaikkien pelisääntöjen mukaan (vaikkakin hetkellisesti ylinopeutta ajaen), ei ainakaan minulle tule mitään kotipoliisi fiilistä. Meitä kun on joka lähtöön, ei sitä voi tietää minkä takia se toinen ajaa lujempaa. Jokainen saa ajaa toki hiljempaakin kuin mitä merkit opastavat, mutta ei tällöin tule estää muiden etenemistä.
Jollain 10km matkalla tuolla 10-20km/h nopeuserolla ei ole merkitystä, mutta meitä on paljon jotka saattavat puskea 200-300km samaan syssyyn. Siinä ero jo alkaa näkymään.
E: Eihän kukaan näistä maantiellä hitaammin ajavista sitten vain syyllisty kaupungissa esim. 30km/h alueella ylinopeuksiin? Siellä käsittääkseni riskit on suurempia, ainakin sille jalankulkija osastolle.
Itselläni ei ainakaan nouse sarvet päähän, jos/kun joku painaa minusta ohi. Kun ohittaminen hoidetaan hyvässä paikassa ja kaikkien pelisääntöjen mukaan (vaikkakin hetkellisesti ylinopeutta ajaen), ei ainakaan minulle tule mitään kotipoliisi fiilistä. Meitä kun on joka lähtöön, ei sitä voi tietää minkä takia se toinen ajaa lujempaa. Jokainen saa ajaa toki hiljempaakin kuin mitä merkit opastavat, mutta ei tällöin tule estää muiden etenemistä.
Jollain 10km matkalla tuolla 10-20km/h nopeuserolla ei ole merkitystä, mutta meitä on paljon jotka saattavat puskea 200-300km samaan syssyyn. Siinä ero jo alkaa näkymään.
E: Eihän kukaan näistä maantiellä hitaammin ajavista sitten vain syyllisty kaupungissa esim. 30km/h alueella ylinopeuksiin? Siellä käsittääkseni riskit on suurempia, ainakin sille jalankulkija osastolle.
Täällä tuntuu itku-potku-raivareita saavan eniten ne jotka epätoivoisesti koittavat hakea sosiaalista hyväksyntää ylinopeuden ajamiseen. Totta kyllä on että melko vaarallisia tilanteita nämä egoautoilijat saavat aikaan.
Mä en edelleenkään saa päähäni, mitä vaarallista hyvin tehdyssä rivakassa ohituksessa on. Verrokkina edelleen se ykspistekuus joka ylämäkeen henkensä uhalla haluaa ohittaa sen 70 satkun alueella puuskuttavan tukkirekan. Mutta, tyylinsä kullakin. Toivottavasti ei kauhean usein satu meitin kohdalla vastaantulevana tälläinen "ohitan just rajoitusten mukaan" tyyppi joka ei ole huomannutkaan lähestyvää vastaantulevaa autoa.
Tottakai, liikenteessä on aina riskinsä. Jos riskejä pelkää kannattaa pysyä kotona ja vuorata seinät pumpulilla.. Ai niin, kotiinkin on moni kuollut.
Itse harvemmin saan liikenteessä itkupotkuraivareita, joskus tosin on tehnyt mieli pysähtyä valojen vilkuttajalta mikä on hätänä?
Enkä myöskään hae hyväksyntää sille, että mieluummin ohitan rivakasti kuin odottelisin niitä pohjanmaan lakeuksia. Ei mene meitin päivä pilalle siitä jos jollakulla nousee verenpaine jos näkee tienpäällä rivakan ohituksen. - Ja jösses jos sen vielä tekisi vaikka uudehkolla premium autolla.. (mullahan ei ole kuin vanhoja ruoskia, joissa ei edes _tarpeeksi_ voimaa)
E: Eihän kukaan näistä maantiellä hitaammin ajavista sitten vain syyllisty kaupungissa esim. 30km/h alueella ylinopeuksiin? Siellä käsittääkseni riskit on suurempia, ainakin sille jalankulkija osastolle.
Minä ainakin uskallan tunnustaa, että kaupungissa pääosin ajan rajoituksen mukaan, aika usein allekin. Aika usein jos Treeltä ajelee Lempäälään vanhaa tietä, joku kiilusilmä päästelee ohi.. 60km/h tuossa ilmeisesti on hidastelua.
Posted: 21.5.2008 11:28 Post subject:
--------------------------------------------------------------------------------
Quote:
Täällä tuntuu itku-potku-raivareita saavan eniten ne jotka epätoivoisesti koittavat hakea sosiaalista hyväksyntää ylinopeuden ajamiseen.
Varsin hyvin sanottu. Seurataan, mikä koira ensin älähtää, kun kalikka kalahtaa
Sitten on tietysti näitä hellapoliiseja jotka ovat sitä sitä mieltä että jos minä ajan alinopeutta niin pitää muidenkin ajaa sekä jos minä en ohita niin eivät muutkaan ohita
Sitten on tietysti näitä hellapoliiseja jotka ovat sitä sitä mieltä että jos minä ajan alinopeutta niin pitää muidenkin ajaa sekä jos minä en ohita niin eivät muutkaan ohita
Ja vastaavasti pällejä jotka ajattelevat että jos minä ajan ylinopeutta, pitää muidenkin ajaa - Eli roikutaan ihan puskurissa kiinni hiostaen, sitä pientäkin ohitusrakoa odotelen.
Itse harvemmin saan liikenteessä itkupotkuraivareita, joskus tosin on tehnyt mieli pysähtyä valojen vilkuttajalta mikä on hätänä?
Tuosta tulee elävästi mieleen tilanne joku aika takaperin, josta taisin tännekin tilittää...
Lyhyesti sanottuna kaveri tuikkasi taajamassa ohi kun ajoin sitä kuuluisaa "10km/h alinopeutta", meinasi jäädä liikenteenjakajan väärälle puolelle. Sitten kun väläyttelin protestina pitkiä, kaveri runttasi lukkojarrutuksen edessä ja tuli lihapullat roiskuen räyhäämään ikkunan taakse muutamaksi minuutiksi :D
Kai se verenpaine sitten voi huimasti kasvaa tuommoisen järjettömän alinopeudenkin takia.
Tuolla teiden varsilla edelleen on ne muinaisjäänteet, ajalta kun tiet olivat vielä soraa, ja autot jotain muuta kuin nykyään. Jos joku haluaa tuolla tienpäällä ajaa edes niiden sallimaa nopeutta, ja ohittaa jonkun matkalla rivakammin, jotta saisi pitää sen sallitun nopeuden, edes lähellä sitä todellista (ei mittarinopeutta), en siitä todellakaan vedä herneitä nenään. Omakaan pirssi ei mikään hirveän ripeä ole, mutta ohi pääsee hitaammista. Tosin, ei sitä ohiteltua tule, jos letkaa näkyy edessä. Mutta tyhjällä tiellä, varmasti tulee suhautettua ohi, jos edellämenijä ei sitä kaasupedaalia löydä.
Se ahistaa, jos joku väkipakolla ajaa huomattavaa ylinopeutta ohituskaistan ajan, ja painaa ohi. Mutta kaistan loputtua, tulee eteen ja tiputtaa nopeuden taas reilusti sallitun alle.. Kiusantekoa, sano. Huomaa varsin hyvin, kun kruisella tiputtaa sitä yhtä ja samaa sallittua todellista nopeutta. PL tietty ohitukset, nopeus saattaa hetkellisesti kohota, jotta se ohitus olisi turvallinen, eikä piiiiiitkä ja vaivainen. Kuluttaakin vähemmän. Kannattaa kokeilla joskus, kaasupolkimessa on myös elämää jopa alle kolmasosakaasun.
Vielä pieni kevennys loppuun:
" Moi, tässä erään yli 70 000 km vuodessa ajavan kaverini - näköjään tuleva
liikenneministeri- ajatuksia:
Perkele, kun alkaa taas ottaa tuo liikenne hermoon. Kaikki saatanan
urpot, jotka ovat löytäneet korttinsa aamiasmuropaketista saavat ajella
meidän työssäkäyvien vastuksena vieläpä samalla kaistalla. Jurrataan 10-15
km/h alinopeutta ja kerätään jonoja taakse. Jurraajilla on kuulemma oma
yhdistys ja ne järjestää oikein kisojakin siitä, että kuka saa pisimmät
jonot kerättyä. Liikenneturva vieläpä sponsoroi näitä skaboja.
Juurraaminen loppuisi, jos asiaa tarkasteltaisiin subjektiivisen
ennakkoluulottomasti. Liikenneturvan kiistämä, mutta mm. Englannissa
todeksinäytetty fakta on, että jurraajat aiheuttavat väistämättä tarvetta
ohituksille. Suurin osa ohituskolareista on jurraajien aiheuttamia. Näissä
kolereissa kuolleita ja loukkaantuneita on 10 vuodessa enemmän kuin
talvisodassa kaatuneita. Mutta mitä tekee liikenneministeri ? Vittu
hohkaillee jotain ruuhkamaksuja ! Ok, mutta ruuhkamaksut pitää ulottaa
kaikille teille ja sen maksaa autoilija, jonka takana on enemmän kuin 5
autoa.
Kun jurraamista tarkastellaan hieman laajemmin, niin Suomen rikoslaki tuntee
rikosnimikkeenä myös rikokseen yllytyksen.
Liikennepoliittinen näkemykseni on, että 70 km/h kasikympin alueella
jurraava on syyllistynyt yllytykseen, sillä hänhän yllyttää ohitukseen
ajamalla törkeää alinopeutta. Ihan ilman Liikenneturvan tilastojakin osaan
sanoa, että 20 % autoilijoista aiheuttaa 80 % ohituksista. Mielestäni
yllyttämisestä pitäisi rankaista samassa suhteessa. Ohittaja maksaa sakoista
20 % ja ohitettava 80 %. Törkeää yli 10 km/h alinopeutta jurraava
maksaa sakot kokonaan ja toistuvasta jurraamisesta kortti pois ja auto
valtiolle. Käytännössähän tämä johtaisi siihen, että jos Teemu Selänne
pyyhkäisee Törkeän Jurraajan ohi ja saa siitä 200.000 e sakot, niin Törkeä
Jurraaja maksaa sakot kokonaan. Jos Törkeältä Jurraajalta ei löydy
200.000 e käteisenä, niin hänet passitetaan sakkovankina lääninvankilaan
loppuiäkseen, mikä olisi kaikien kannalta hyvä juttu.
Jurraamisella on myös arvaamattomia taloudellisia vaikutuksia eikä
ainoastaan kolarikorjaamoille. Jos ajatellaan, että ajat vuodessa vaikka
70 000 km ja keskinopeutesi on jurraajien takia 70 km/h, olet käyttänyt
ajosuoritukseen 1000 tuntia. Jos nopeutesi olisi edes suurin sallittu 80
km/h, olisi vastaavaan suoritukseen kulunut aika 875 tuntia. Eli vuodessa
menee 125 tuntia hukkaan vitun jurraajien takia. Jos työpäiväsi on 8
tuntia ja kesälomasi 4 viikkoa, niin käytännössä istut koko lomasi
jurraajan perässä !
Jos lasketaan, että työssäkäyviä on miljoona ja jurraajia 20 % heistä ja
ajosuorite vain 35 000km/v, niin voidaan laskea, että vuodessa menee
hukkaan 62,5 t/autoilija. Kun asiallisia autoilijoita on 800 000, niin
hukkaan menee 800 000x62,5t = 50 000 000 tuntia. Ajattele
VIISIKYMMENTÄMILJOONAA tuntia ! 8 tunnin työpäiviksi muutettuna se on
6.250.000 !
Jos vuodessa on työpäiviä lomat vähennettynä 365-104-30= n. 230, niin
kansantaloudelta menee 27.173 ihmisen työpanos vuodessa hukkaan jurraajien
takia ! Keskimääräinen vuosiansio on jotain 27.000 e joten rahallisesti
menee hukaan 733.695.000 euroa ! Ja joka vuosi ! Vittu, sehän on enemmän
kuin Nokia -liikevaihto ! Ja jurraaminen ei ole muka rangaistavaa ! Perkele! "
:-) <-- pakollinen hymiö, ei herneitä
Se ahistaa, jos joku väkipakolla ajaa huomattavaa ylinopeutta ohituskaistan ajan, ja painaa ohi. Mutta kaistan loputtua, tulee eteen ja tiputtaa nopeuden taas reilusti sallitun alle.. Kiusantekoa, sano. Huomaa varsin hyvin, kun kruisella tiputtaa sitä yhtä ja samaa sallittua todellista nopeutta. PL tietty ohitukset, nopeus saattaa hetkellisesti kohota, jotta se ohitus olisi turvallinen, eikä piiiiiitkä ja vaivainen. Kuluttaakin vähemmän. Kannattaa kokeilla joskus, kaasupolkimessa on myös elämää jopa alle kolmasosakaasun.
Vielä pieni kevennys loppuun:
" Moi, tässä erään yli 70 000 km vuodessa ajavan kaverini - näköjään tuleva
liikenneministeri- ajatuksia:
Perkele, kun alkaa taas ottaa tuo liikenne hermoon. Kaikki saatanan
urpot, jotka ovat löytäneet korttinsa aamiasmuropaketista saavat ajella
meidän työssäkäyvien vastuksena vieläpä samalla kaistalla. Jurrataan 10-15
km/h alinopeutta ja kerätään jonoja taakse. Jurraajilla on kuulemma oma
yhdistys ja ne järjestää oikein kisojakin siitä, että kuka saa pisimmät
jonot kerättyä. Liikenneturva vieläpä sponsoroi näitä skaboja.
Juurraaminen loppuisi, jos asiaa tarkasteltaisiin subjektiivisen
ennakkoluulottomasti. Liikenneturvan kiistämä, mutta mm. Englannissa
todeksinäytetty fakta on, että jurraajat aiheuttavat väistämättä tarvetta
ohituksille. Suurin osa ohituskolareista on jurraajien aiheuttamia. Näissä
kolereissa kuolleita ja loukkaantuneita on 10 vuodessa enemmän kuin
talvisodassa kaatuneita. Mutta mitä tekee liikenneministeri ? Vittu
hohkaillee jotain ruuhkamaksuja ! Ok, mutta ruuhkamaksut pitää ulottaa
kaikille teille ja sen maksaa autoilija, jonka takana on enemmän kuin 5
autoa.
Kun jurraamista tarkastellaan hieman laajemmin, niin Suomen rikoslaki tuntee
rikosnimikkeenä myös rikokseen yllytyksen.
Liikennepoliittinen näkemykseni on, että 70 km/h kasikympin alueella
jurraava on syyllistynyt yllytykseen, sillä hänhän yllyttää ohitukseen
ajamalla törkeää alinopeutta. Ihan ilman Liikenneturvan tilastojakin osaan
sanoa, että 20 % autoilijoista aiheuttaa 80 % ohituksista. Mielestäni
yllyttämisestä pitäisi rankaista samassa suhteessa. Ohittaja maksaa sakoista
20 % ja ohitettava 80 %. Törkeää yli 10 km/h alinopeutta jurraava
maksaa sakot kokonaan ja toistuvasta jurraamisesta kortti pois ja auto
valtiolle. Käytännössähän tämä johtaisi siihen, että jos Teemu Selänne
pyyhkäisee Törkeän Jurraajan ohi ja saa siitä 200.000 e sakot, niin Törkeä
Jurraaja maksaa sakot kokonaan. Jos Törkeältä Jurraajalta ei löydy
200.000 e käteisenä, niin hänet passitetaan sakkovankina lääninvankilaan
loppuiäkseen, mikä olisi kaikien kannalta hyvä juttu.
Jurraamisella on myös arvaamattomia taloudellisia vaikutuksia eikä
ainoastaan kolarikorjaamoille. Jos ajatellaan, että ajat vuodessa vaikka
70 000 km ja keskinopeutesi on jurraajien takia 70 km/h, olet käyttänyt
ajosuoritukseen 1000 tuntia. Jos nopeutesi olisi edes suurin sallittu 80
km/h, olisi vastaavaan suoritukseen kulunut aika 875 tuntia. Eli vuodessa
menee 125 tuntia hukkaan vitun jurraajien takia. Jos työpäiväsi on 8
tuntia ja kesälomasi 4 viikkoa, niin käytännössä istut koko lomasi
jurraajan perässä !
Jos lasketaan, että työssäkäyviä on miljoona ja jurraajia 20 % heistä ja
ajosuorite vain 35 000km/v, niin voidaan laskea, että vuodessa menee
hukkaan 62,5 t/autoilija. Kun asiallisia autoilijoita on 800 000, niin
hukkaan menee 800 000x62,5t = 50 000 000 tuntia. Ajattele
VIISIKYMMENTÄMILJOONAA tuntia ! 8 tunnin työpäiviksi muutettuna se on
6.250.000 !
Jos vuodessa on työpäiviä lomat vähennettynä 365-104-30= n. 230, niin
kansantaloudelta menee 27.173 ihmisen työpanos vuodessa hukkaan jurraajien
takia ! Keskimääräinen vuosiansio on jotain 27.000 e joten rahallisesti
menee hukaan 733.695.000 euroa ! Ja joka vuosi ! Vittu, sehän on enemmän
kuin Nokia -liikevaihto ! Ja jurraaminen ei ole muka rangaistavaa ! Perkele! "
:-) <-- pakollinen hymiö, ei herneitä
-
- -
- Viestit: 163
- Liittynyt: 26.6.2005 22:48
Jos ite ohitan autoa (tai paria), niin en kyllä kesken ohituksen ala mittaria katsomaan, enkä ainakaan hidastamaan vauhtia kesken ohituksen, vain sen takia että on "liikaa" ylinopeutta. Köröttelemällä ohittaminen sopii sitten motarille...
Kannattaa sitte pitää varansa ettei käy niinku mulle. 80 alueella polkasin kahdesta vednäläisestä rekasta ohi jotka ajeli n.70 km/h nopeusmittarin noustessa yli sallitun kahdeksankymmenen. Nooh... kukas siellä suoran päässä tuli vastaan, vallesmanni perkele, nopeuden käväistessä 119 km/h:ssa ylitystä kuivalla nelostiellä oulu-kemi välillä ylitystä 39 km/h ja vain hetkellisesti, ----> KORTTI POIS KUUKAUDEKSI.
Ei helvetti noissa kortin poistoissa ei ole nykyään enää mitään järkeä. Ilman muuta ohitustilanteen tulisi olla lieventävä asianhaara. Eräs vaasalainen taksikuski kertoi kuinka ajeli Maalahdesta Vaasaan eräänä aamuyönä, ei mitään liikennettä. 39 ylityksestä lähti kortti pois.
No, eihän sitä kortilla ajeta..
No, eihän sitä kortilla ajeta..
Kannattaa sitte pitää varansa ettei käy niinku mulle. 80 alueella polkasin kahdesta vednäläisestä rekasta ohi jotka ajeli n.70 km/h nopeusmittarin noustessa yli sallitun kahdeksankymmenen. Nooh... kukas siellä suoran päässä tuli vastaan, vallesmanni perkele, nopeuden käväistessä 119 km/h:ssa ylitystä kuivalla nelostiellä oulu-kemi välillä ylitystä 39 km/h ja vain hetkellisesti, ----> KORTTI POIS KUUKAUDEKSI.
Noinhan siinä voi käydä, mutta melko varmasti turvallisempi tapa ohittaa noin, kun se että olis "tykittänyt" sitä 80km/h niiden ohi ja käyttänyt moninkertaisesti matkaa ohittamiseen.
Taitaa olla asia juuri päinvastoin, koska ohitustilanteessa ollaan vastaantulevan kaistalla, mikä on erityisen vaarallista. Hieman rinnastettavissa siihen, että kiihdyttää keltaisen valo-opasteen syttyessä ehtiäkseen "alta pois" (BTDT). Kiihdyttäminen on raskauttava rike, koska lain mukaan autoilijan tulee varautua pysähtymään valo-opasteisiin hiljentämällä vauhtiaan.Ilman muuta ohitustilanteen tulisi olla lieventävä asianhaara
Aivan ihmeellisen mustavalkoista keskustelua täällä, etten sanoisi jopa jeesustelua puolin ja toisin. Enpä muista ffp:llä ennen lukeneeni näin verenpainetta nostavaa argumentointia, hesarin "keskusteluissa" kylläkin.
Kukin lahjojensa mukaan! Eivät kaikki osaa ajaa yhtä hyvin kuin me, ja välillä syykin voi olla hyvin yllättävä. Eräs työtoverini (ei sama, josa olen joskus avautunut) pelkäsi kyydissäni siinä määrin, että valitti esimiehelleni ajotavoistani, kuten esimerkiksi toistuvista riskiohituksista. Kummeksuin hieman, koska kukaan muu kyydissäni olleista työkavereista ei kokenut yhtä jyrkästi kyydissäni.
Menin sitten hänen kyytiinsä selvitelläkseni salavihkaa hänen itsensä ajamista. No huhhuh. Hän ei havainnut itselleen vieraassa ympäristössä liikennemerkkejä, muun liikenteen ja liikennevalotkin vain vaivoin. Äijä tunnetaan sairaalloisen pihinä, joten kysyin, koska hän on viimeksi uusinut silmälasinsa. Kaksitoista vuotta sitten! Ei siis juuri ihme, jos liikenteessä pelottaa, jos ei siellä mitään näe.
Tuli vain mieleen kun luin
Kummallinen vastakkainasettelu täällä nyt muutenkin. Onko se rekan tai sokean mamman perässä jurraaminen nyt sitten se ainoa turvallinen tapa edetä? Onko ainoa turvallinen tapa ohittaa pyyhkäistä kahtasataa ohitse? Totuus löytyy sieltä välistä, ja jotenkin kummasti uskonkin, että niin tämänkin foorumin lukijat oikeasti ajavat, riippumatta täällä nyt luukutetuista kärjekkäistäkin mielipiteistä.
Kukin lahjojensa mukaan! Eivät kaikki osaa ajaa yhtä hyvin kuin me, ja välillä syykin voi olla hyvin yllättävä. Eräs työtoverini (ei sama, josa olen joskus avautunut) pelkäsi kyydissäni siinä määrin, että valitti esimiehelleni ajotavoistani, kuten esimerkiksi toistuvista riskiohituksista. Kummeksuin hieman, koska kukaan muu kyydissäni olleista työkavereista ei kokenut yhtä jyrkästi kyydissäni.
Menin sitten hänen kyytiinsä selvitelläkseni salavihkaa hänen itsensä ajamista. No huhhuh. Hän ei havainnut itselleen vieraassa ympäristössä liikennemerkkejä, muun liikenteen ja liikennevalotkin vain vaivoin. Äijä tunnetaan sairaalloisen pihinä, joten kysyin, koska hän on viimeksi uusinut silmälasinsa. Kaksitoista vuotta sitten! Ei siis juuri ihme, jos liikenteessä pelottaa, jos ei siellä mitään näe.
Tuli vain mieleen kun luin
. No kui helvetissä aina? Usein ihan käynti optikolla riittää. Sen jälkeen on helpompi erottaa ne riskittömät ohitukset niistä vaarallisemmista ja jättää ne jälkimmäiset tekemättä.ohitustilanne on AINA riski
Kummallinen vastakkainasettelu täällä nyt muutenkin. Onko se rekan tai sokean mamman perässä jurraaminen nyt sitten se ainoa turvallinen tapa edetä? Onko ainoa turvallinen tapa ohittaa pyyhkäistä kahtasataa ohitse? Totuus löytyy sieltä välistä, ja jotenkin kummasti uskonkin, että niin tämänkin foorumin lukijat oikeasti ajavat, riippumatta täällä nyt luukutetuista kärjekkäistäkin mielipiteistä.
Koko ylinopeus/ohitusväittely taisi alkaa minun lauseesta, ettei ylinopeutta saa ajaa ohittaessakaan, ja näin tosiaan lain mukaan on. Ei se sitä tarkoita etteikö ylinopeus monesti tee ohituksesta tuvallisempaa kun viivytään siellä vastaantulijoiden kaistalla hiukan vähemmän aikaa. Poliisin tutkan kohdalla ylinopeus on kuitenkin ylinopeus ja maksumieheksi joutuu.
Jos matkaa on 150km jäljellä se ajaako keskinopeutena 90km/h vai 100km/h tekee eroa 10 minuuttia (ja aika tarkkaan 10%), toisille se on paljon ja toisille vähän.
Jos matkaa on 150km jäljellä se ajaako keskinopeutena 90km/h vai 100km/h tekee eroa 10 minuuttia (ja aika tarkkaan 10%), toisille se on paljon ja toisille vähän.
Palataan otsikon aiheeseen välillä tämän typerän paskanjauhamisen jälkeen.
Onko joku muu kiinnittänyt huomiota Vihdintielle ilmestyneisiin kameroihin tolpissa, tänä aamuna kiinnitin huomiota Konalan uuden liiterin kohdassa tolpassa oleviin kameroihin ja "laatikkoon" jossa tarra "matka-aika", onko nämä nyt niitä hemmetin uusia keskinopeutta laskevia juttuja?
Muutan hevon kuuseen jos noi niitä on.
Onko joku muu kiinnittänyt huomiota Vihdintielle ilmestyneisiin kameroihin tolpissa, tänä aamuna kiinnitin huomiota Konalan uuden liiterin kohdassa tolpassa oleviin kameroihin ja "laatikkoon" jossa tarra "matka-aika", onko nämä nyt niitä hemmetin uusia keskinopeutta laskevia juttuja?
Muutan hevon kuuseen jos noi niitä on.
Tiehallinto selittää...
Heh, eipä ole kaukana, etteikö noi samat kamerat alkaisi toteuttamaan tuota uutta kameravalvontaa. Näin meitä kustaan silmään.
Ja tuota kuvaa katsoessa tulee väkisin mieleen, että ei taida etukilven "hukkaaminen" enää riittää...
Matka-aikatietoa kerätään digitaalisten videokameroiden avulla. Kamerat havaitsevat vain autojen rekisterikilvet. Kun sama rekisterinumero havaitaan kahden peräkkäisen kameran kuvaamana, saadaan tietojen pohjalta laskettua liikennevirran toteutunut matka-aika.
Heh, eipä ole kaukana, etteikö noi samat kamerat alkaisi toteuttamaan tuota uutta kameravalvontaa. Näin meitä kustaan silmään.
Ja tuota kuvaa katsoessa tulee väkisin mieleen, että ei taida etukilven "hukkaaminen" enää riittää...
^Onhan se Big Brotherikin nostanu suosiotaan kokoajan :D
Vähän huvittavaa katella tuommosia moderneja kameraviritelmiä, ja sitten katsoo alas tienpintaa. Helvetti mitä kinttupolkua, rovaniemelläkin kun lähtee niistä valoista missä nuo pompulat on, niin kauhea monttu siinä rinteessä ja aina jysähtää niin pirusti. Pitää tuota alustasarjan tarpeellisuutta ruveta kohta miettimään ihan oikeasti..
Vähän huvittavaa katella tuommosia moderneja kameraviritelmiä, ja sitten katsoo alas tienpintaa. Helvetti mitä kinttupolkua, rovaniemelläkin kun lähtee niistä valoista missä nuo pompulat on, niin kauhea monttu siinä rinteessä ja aina jysähtää niin pirusti. Pitää tuota alustasarjan tarpeellisuutta ruveta kohta miettimään ihan oikeasti..
-
- -
- Viestit: 3377
- Liittynyt: 23.7.2003 21:20
Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 24 vierailijaa