Golf IV - moottorin lämpötila

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

Tompero
-
Viestit: 162
Liittynyt: 7.2.2006 23:14

Golf IV - moottorin lämpötila

ViestiKirjoittaja Tompero » 6.5.2008 20:48

Rupesi tuossa ihmetyttämään tuon golffin moottorin lämpötila. Ajaessa kun tuo lämpömittarin viisari ei nouse juuri nimeksikään, mutta sitten kun jonkin aikaa parkittaa paikallaan niin nousee kyllä sinne normaaliin lähes 90- asteeseen.
Tämän jälkeen kun taas lähtee painamaan baanalle niin viisari tipahtaa melkeen pohjaan.
Onko tämä ihan terveellistä/normaalia??

Jaran
-
Viestit: 185
Liittynyt: 28.2.2006 15:23

ViestiKirjoittaja Jaran » 7.5.2008 7:23

Vaikuttaisi siltä että termostaatti on jumittunut auki -> vesi kiertää jatkuvasti jäähdyttimen kautta. Tällöin parkkipaikkapyörittelyssä lämmöt nousee kun ajoviima ei jäähdytä. Vastaavasti kovemmassa vauhdissa jäähdytin toimii niin kuin kuuluukin jäähdyttäen veden.

Eli termostaatin vaihtourakka lienee edessä..

Tompero
-
Viestit: 162
Liittynyt: 7.2.2006 23:14

ViestiKirjoittaja Tompero » 7.5.2008 13:59

Missäs välillä ton lämmön sitten pitäis normaalisti pyöriä ajon/tyhjäkäynnin aikana. Koko ajan siinä 90- asteessa?

Jaran
-
Viestit: 185
Liittynyt: 28.2.2006 15:23

ViestiKirjoittaja Jaran » 7.5.2008 16:07

Optimi kaiketi on tuo 90 mihin termostaatti sen pyrkii säätämään. Itsellä tosin lämmöt meinaa pudota talvikelillä hitaassa kaupunkiajossa. Varsinkin jos puhallin on 2:lla tai suuremmalla. Dieseli kun tuottaa vähemmän "hukkalämpöä" että sisälämmittimen kenno toimii tuolloin(kin) jäähdyttimenä eikä tyhjäkäynnin tuntumassa pyörivä moottori riitä pitämään lämpöjä ylhäällä.

Kuulemma jos lämpöjä seuraa VAG-COM:lla läppäriltä, niin normaalisti lämmöt saattaa vaihdella aika lailla, vaikka mittariston lämpömittari olisi koko ajan samassa asennossa. Tietenkin moottorissa on varmaan monta veden mittapistettä ja totta kai itse termosttikin aiheuttaa vaihtelua mm. hystereesistä johtuen.. Itse en VAG-COMia omista niin en ole testannut.

tuubiaas
-
Viestit: 158
Liittynyt: 4.3.2007 23:56

ViestiKirjoittaja tuubiaas » 7.5.2008 17:10

tarvisin kanssa apua samanlaisessa asiassa eli huomasin tossa yks ilta kun olin parkissa ja auto oli päällä niin lämmöt oli noussut sinne 90 asteesta ylöspäin puoleen väliin ja sit kun lähdin ajamaan niin ne laski ihan normaalille tasolleeli 90 asteeseen! mistä tuo voi johtua ? :)

Jaran
-
Viestit: 185
Liittynyt: 28.2.2006 15:23

ViestiKirjoittaja Jaran » 7.5.2008 18:33

Toimiiko jäähdyttimen edessä oleva puhallin?

tuubiaas
-
Viestit: 158
Liittynyt: 4.3.2007 23:56

ViestiKirjoittaja tuubiaas » 8.5.2008 8:19

eli mun autoon on vaihdettu isompi cooleri ja ahtoputket eli jäähdyttimen edessä ei ole puhallinta vaan sen takana! mut cooleri saa tarpeeksi ilmaa koska tällä hetkellä ei ole etupuskuria ollenkaan! joten siitä ei voi olla kyse?!?

Jaran
-
Viestit: 185
Liittynyt: 28.2.2006 15:23

ViestiKirjoittaja Jaran » 8.5.2008 11:25

Juu kyllä se flekti siellä varmaan on, mutta toimiiko se? Lähteekö se päälle kun lämmöt alkaa nousta? Sulake ok yms..

Tietty jotkut autot saattaa nostaa lämpötilaa lähelle punaista lämpöisellä säällä kun ajon jälkeen auto pysäytetään. Sinällään kaikki hyvin kunhan lämmöt ei liikaa nouse.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 54 vierailijaa