Poliisit ja nopeudenvalvonta

Kaikki auto ja liikenne jutustelut joita varten ei ole omaa kanavaa...

Valvoja: ffp jäsenet

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 10.4.2008 11:31

Tuo GolfViitosen kirjoitus vain vahvistaa käsitystäni siitä, ettei sinne raastupaan kannata lähteä taistelemaan tuulimyllyjä vastaan...

murtsi
-
Viestit: 475
Liittynyt: 23.7.2003 14:45

ViestiKirjoittaja murtsi » 22.4.2008 16:58

Millainen juttu on jos valittaa kamerasakosta? Kamera räpsähti, rajoitusmerkki oli näkymättömissä, rikesakkonopeus, kolmas sakko vuoden ajalta. Lähteekö kortti kuinka pitkäksi aikaa? Koska kutsutaan nimismiehen puheille? Voiko ylinopeuden koplata jonkun muun tekemäksi?

SR2001
-
Viestit: 742
Liittynyt: 12.6.2006 9:54

ViestiKirjoittaja SR2001 » 23.4.2008 8:33

Voithan valittaa mutta tuskin hyödyt siitä mitenkään.
Voithan kokeilla laittaa senjonkun muun syyksi, senkun kirjoitat siihen lappuun jonkun muun ajajaksi kun se tulee kotiin. Tällöin et voi alkaa valittamaan jos sun naamavärkki kuitenkin loistaa siinä kuvasssa ja erehtyvät sitä tarkastamaan. En kuitenkaan suosittele tätä tapaa...

Ei se kortti käsittäkseni 3 sakosta välttämättä lähde jos on todellista tarvetta, riippu toki sakkojen laadusta.

Iiro
ffp jäsen
Viestit: 1910
Liittynyt: 23.7.2003 8:59

ViestiKirjoittaja Iiro » 23.4.2008 8:37

Ainakin parilla etelä-suomen nimismiehellä on ollut nykyään erittäin jyrkkä suhtautuminen kortin lähtöön kolmen sakon vuoksi. Ehdotonta toimintaa ja aina vähintään kk. ilman korttia, eikä työt vaikuta lainkaan. Ainakin toisessa tapauksessa kaksi kolmesta oli lieviä, juuri sakkorajan yli. Taisi kamerasakosta nimismies tokaista että ei nämä normaalisti näin vähästä edes ota kuvaa.

Eli ainakin täällä heikoilla jäillä.

chinz
-
Viestit: 273
Liittynyt: 24.9.2005 19:56

ViestiKirjoittaja chinz » 23.4.2008 8:38

[q]Ei se kortti käsittäkseni 3 sakosta välttämättä lähde jos on todellista tarvetta, riippu toki sakkojen laadusta.[/q]

Ei kai poliisi tuossa voi joustaa? Aika perseestä on, jos voi. Naamakerroin ja suhteet kunniaan.

SR2001
-
Viestit: 742
Liittynyt: 12.6.2006 9:54

ViestiKirjoittaja SR2001 » 23.4.2008 9:16

Juurikin tuosta 3 sakon jutusta voi joustaa jos haluaa, nimismiehestä kiinni.
Jos lähtee niin minimi on kuukausi, tähän ei ole mitään poikkeuksia, just kaveri yritti eikä mitään mahiksia vaikka oli erittäin painavat syyt.

weasel
-
Viestit: 3392
Liittynyt: 23.7.2003 15:37

ViestiKirjoittaja weasel » 23.4.2008 9:31

Millainen juttu on jos valittaa kamerasakosta? Kamera räpsähti, rajoitusmerkki oli näkymättömissä, rikesakkonopeus, kolmas sakko vuoden ajalta. Lähteekö kortti kuinka pitkäksi aikaa? Koska kutsutaan nimismiehen puheille? Voiko ylinopeuden koplata jonkun muun tekemäksi?


Kutsu voi tulla vaikka puolen vuoden-vuodenkin päästä. Siellä sitten voi esittää perusteitaan, mutta veikkaan ettei auta. Oma ajokielto joskus muinoin oli 3kk, nimismies kovasti paukutteli henkseleitään että laki on uudistumassa, ja ajokiellot pitemässä eli ilm. uuden lain mukaan olisi saanut jo 4-5kk ajokieltoa. (omassa casessa juurikin se 3 sakkoa vuoden aikana). - Toisaalta, ei sitä autoa kuitenkaan kortilla ajeta. Työssään autoa tarvitsevalle tuo ajokielto tarkoittaisi joko ajokiellon aikaa ilman palkkaa, duunin vaihtoa, autonkuljettajan palkkaamista, kortistoon siirtymistä.

Matti_H
-
Viestit: 901
Liittynyt: 31.10.2007 18:11

ViestiKirjoittaja Matti_H » 23.4.2008 12:41

Tai sitten on yksinkertaisesti fiksumpi ja keventää kaasujalkaa ;)

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 23.4.2008 12:54

Kummasti historian aikana saamani 2 ylinopeussakkoa on keventänyt tossua. Ainakin sen verta, ettei kahta ole saanu edes 4 vuoden sisään. Asenteessa vikaa jos sakolla ei ole mitään vaikutusta käyttäytymiseen.

weasel
-
Viestit: 3392
Liittynyt: 23.7.2003 15:37

ViestiKirjoittaja weasel » 23.4.2008 13:56

Asenteessa vikaa jos sakolla ei ole mitään vaikutusta käyttäytymiseen.


Pöh. Ylinopeussakoissakin aika pitkälti kyse tuurista. Toki, jos joku vannoo ajavansa AINA rajoitusten mukaan, toivon ettei tämä kaveri ohita maantiellä muita kuin traktoreita, taikka suorittaa ohityksen vain ja ainoastaan ohituskaistaa käyttäen, ja niin että mahdollista ylinopeutta ohituksessa käyttävä saa myös latua.

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 23.4.2008 14:05

Ilmeisesti toiset on sitten vain enemmän Hannu Hanhia, jotenkin olen vain ollut siinä uskossa, että kyllä se oma käyttäytyminen tienpäällä jotenkin näkyy myös tässä asiassa.

Matti_H
-
Viestit: 901
Liittynyt: 31.10.2007 18:11

ViestiKirjoittaja Matti_H » 23.4.2008 14:20

Kyllähän sitä välillä pitää ohitella, jos näyttää että edellä ajava kulkupeli hidastaa matkaa. Esim 100 alueella 80kmh rajotinta vasten hakkaava rekka-auto pölyyttää edessä hiekkaa, (onhan tässä se hyvä puoli, että saa ilmaisen hiekkapuhallutuksen) niin kyllä siitä suosiolla nostaa vauhtia sinne 120-130kmh luokkaan että pääsee vikkelästi ohi, heti kun on ohittanut, niin tasaa vauhdin. Ja järki käteen ohittelussa, tarpeeksi pitkä suora ja kattoo ettei tule ketään vastaan.

Näkeehän noita hurjia ohituksia kyllä aina silloin tällöin, mutta onhan meitä moneen junaan.

Niin nopeusrajoituksissa kuin ohitustilanteissakin.

Esim. tyttöystävällä meinaa aina mittarissa olla se +20kmh vauhtia, kun itsellä pysyy aina siinä +-0. Että kuskistakin riippuu minkälainen on luonteeltaan
Viimeksi muokannut Matti_H, 24.4.2008 17:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Antero
-
Viestit: 1279
Liittynyt: 19.8.2003 10:51

ViestiKirjoittaja Antero » 24.4.2008 15:12

Heh heh... täytyy sano näille "rekan ohittajille", ei tehdä tästä mitään galluppia, mutta uskoisin että tässäkin säikeessä nopeusrikkomussanktioista itkevät on sen tekonsa tehneet ihan muuten kuin hitaampaa ohittaen. Omat syntini voin tunnustaa: 1. Nopeusmittarin vaijeri poikki, pitkä suora taajamassa ja nopeus nousi "hiipien" 50>74 ja Saabin takapenkille (aino tapaus missä "ulkoinen" syy). 2. Laina-auto alla ja 5-tiellä saavutan edellä ajavan joka etenee noin 95-98 kmh "katotaas miten tällä sujuu ohitus" ja sieltähän se Vectra tulee vastaan (siis ihan tarpeeton ohitus). 3. Matkalla kotiin ruokiksella, "ja tuohan ei tuolta kolmion takaa eteen tule..." reipas kiihdytys ja taas on tulee kumpareen takaa Transporten vastaan (ihan omaa tyhmyyttä, oliko pakko...) 4. Kameratolppa (tolppa tiedossa vuosien ajan). Juuri ennen tolppaa joku älypää vetää ohi jonossa tuplakeltasilla ja sitten polkee niin pirusti jarrua kun onkin se tolppa siinä. Ei välähdä ja ajattelen että pakko olla tyhjä tolppa, ei voinut pudota nopeus tarpeeksi ja rullaan sitten siihen itse sen enempää jarruttamatta ja "läiskis" komee kuva ja 96 kmh 80-alueelle (ja taas ihan omaa näppäryyttä).
Sen sijaan niillä tuhansilla kerroilla kun olen ohittanut aidosti hitaampaa ja palannut omalle kaistalle reilua nopeutta ei koskaan ole sattunut mitään. Että eiköhän lopeteta se "mutkun mutkun, rekkaa ohitin" jutut.

SR2001
-
Viestit: 742
Liittynyt: 12.6.2006 9:54

ViestiKirjoittaja SR2001 » 24.4.2008 15:21

^Sillähän ei ole mitään väliä ohititko vai et, jos tutkaan ajat niin saman sakon saat. Itsekin kirjoitit ohittaneesi alle satasta ajavan joten mikä tässä oli pointti? Ja miten niin "turha ohitus"?

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja Petri R. » 24.4.2008 17:29

Kyllä se aika paljon tuurissa on kenelle ne sakot rapsahtaa. Jotku ajelee vuosia miten tahtoo ilman sakkoja ja joku rauhallisempi kuski saa sakot niillä harvoilla kerroilla ku ajaa ylinopeutta.

Kaikenlaistahan voi aina selittää valkoinen kehä pään päällä, "edes ohitustilanteessa en aja ylinopeutta" yms. paskaa mutta kaikkea ei tarvitse kenenkään uskoa :) Aika vaaralliseksi tai ainakin tukkoiseksi tuo liikennöinti menis jos rekat ja muut hitaammat pitäis ohittaa rajoitusten mukaan. "Ei ole pakko ohittaa", just joo :)

Ite olen saanu kaks ylinopeussakkoa, eka tais olla 92@80 ja toinen 96@80, euroissa opiskeluaikana 115€ ja 140€. Nyttemmin on vakionopeudensäätimen - ja varmaan myös nuiden aiempien sakkojen - ansiosta tullu vältettyä ainakin suuret ylinopeudet. Monestihan tuolla liikenne menee ihan yleisesti 110-120km/h satasen alueella, se on sitten tuurissa että kenelle se sakko sieltä napsahtaa.

Aika paljon näyttää olevan iälläkin merkitystä; 9 vuotta sitten kun sain kortin niin oli pikkusen eri riskinottokyky nuiden ylinopeussakkojen kans ku nykyään. Tuli kokeiltua huippuja niin corollalla ku kakkiksellaki, Volvon huiput on vieläki testaamatta ja auto ollu omistuksessa 2 vuotta :)

Nämä klassiset päiväkodin edessä kaahailut ja muut kovat taajamaylinopeudet on minusta aivan eri asia kuin että ajat pitkällä suoralla 111km/jh satasen alueella. Kyllä niitä resursseja sais siirtää tuonne pillurallin suuntaan. Mutta kai se on valtiolle tuottavampaa ratsata isoilla teillä vaikka työsuhdeautoilla hurjastelevia porhoja ku ammattikouluikäsiä, näin kärjistetysti.

Taajuus
-
Viestit: 597
Liittynyt: 8.5.2005 22:31
Viesti:

ViestiKirjoittaja Taajuus » 24.4.2008 20:18

Pakko itsekin avautua tuosta tutkapolitiikasta. Itse en ylinopeussakkoja ole saanut kuin kerran ja aivan naurettavasta tilanteesta (320km ajon jälkeen oma vauhtisokeus taajamassa).

Mutta mutta. Juuri viimeeksi maakunnista palatessa oli tehovalvonta päällä ja aika rauhassa ajelin kun jo alkumatkasta useamman sinivuokon hoksannut. Niin eikös 300km matkalla KOLMEN ohituskaista päässä kökitty föönit kädessä. Itse en ohitellut, kun ei tuntunut tarpeelliseksi (jonoa riitti tasaisesti edessä kuitenkin), mutta kyllähän noille asiakkaita riitti.

Siis joo joo, edes ohitustilanteessa ei ole ylinopeus sallittua. Mutta onhan se nyt jumaliste käytännön sanelema pakko. Mitä nopeammin ohitustilanne sujuu, sen parempi (vähemmän aikaa roikutaan siinä rekan rinnalla) ja sen useampi ehtii kaistan aikana ohi väljemmille vesille. Tämän pitäisi mielestäni olla jokin kirjoittamaton hyväksyntä poliisinkin taholta, mutta paskat. Siellä sitä budjettia ollaan vääntämässä kasaan juuri niissä mestoissa missä varmasti saadaan rysään hyviä lukemia.

En vastusta poliisia enkä liikenteenvalvontaa, mutta joku roti ja prioriteetit pitäisi olla. Samalla kun harva se päivä näkee täällä taajamassa koulujen ja päiväkoulujen edessä tykitteleviä teinibiimereitä.

Prkl.

murtsi
-
Viestit: 475
Liittynyt: 23.7.2003 14:45

ViestiKirjoittaja murtsi » 24.4.2008 20:48

No ajan taksia joten kortti on jokseenkin välttämätön, elän toivossa että kirje akelta tulee vasta syksyllä, jolloin kuukauden kortittomuus ei ehkä niin pahoin kirpaise kuin nyt. Ajattelin lisäksi kiistää sen, tuo kuitenkin ainakin pari viikkoa lisää aikaa.. Taksia ajaessa käytän vakkaria kaupungissakin ettei vaan tule mitään vahinkoja, valitetavasti omassa autossa ei ole ja tässä sitä sitten ollaan..

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 28.4.2008 3:23

Tulihan tota napattua elämänsä ensimmäiset ylinopeussakot viimeyönä. Oulu-Kemi välillä velipojalle selittäessä autojen eroja (Mopar) en huomannu 100->80 rajoitusta jossa oli kamera heti 80 lätkän jälkeen ja RÄPS hymyile olet kuvassa.... Kyllähän toi kyrsii... Ensimmäiset sakot ja kortti ollut 19 vuotta.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 28.4.2008 10:52

Kahteenkymmeneen vuoteen en ole sakkoja saanut. Vaikka nykyään tulee n. 20tkm/vuosi ja rajoituksia tulee noudatettua sen mitä gps:n lukemasta omatunto sallii, ihan tuuripelillä on selvitty. Enimmäkseen tilanteet ovat olleet sitä, että kameravalvonnassa olevalla tiellä rajoituksen vaihtuminen on jäänyt huomaamatta.


Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 9 vierailijaa