90hv->180hv ja VTT:n hyväksyntä.
Valvoja: ffp jäsenet
-
- -
- Viestit: 434
- Liittynyt: 22.6.2004 23:22
90hv->180hv ja VTT:n hyväksyntä.
Kuulin tästä Mikalta eilen, mutta ainakin Friikki voisit valaista hieman lisää, kun kuulemma olet tuohonkin sotkeentunut. :)
Kyseessä on minun insinöörityö, jossa tutkitaan päästöjä ja hyötysuhdetta jakajapumpullisesta tdi-pannusta.
FIN-Turbo Oy on ystävällisesti antanut tämän mahdollisuuden, jonka halusin toteuttaa. Osaltaan kustannan itse projektia, mutta mukana on myös muita, joiden panostus työhön on suuri sekä rahallisesti että osien suhteen. Unohtamatta suurta työapua Friikiltä, Valliuksen Markolta ja FIN-Turbon Niko Turuselta.
Projektin tuloksia tulevat käyttämään FIN-Turbo Oy ja yhteistyökumppanit, joten tarkemmat komponenttitiedot jätän kertomatta.
Alkuun tehtiin päästö- ja tehomittaus, jotta on mihin verrata tulevia lukemia.
Seuraava muutos oli FIN-Turbon ahdin, Karalan Mikan muokkaama ohjelma ja Friikin suuttimet.. Näillä päästiin odotettuihin tuloksiin.
Nyt kolmas muutos on jonkun verran kovempi, edelleen tarkoitus saada hyvät tulokset Otaniemen laboratoriosta. Tämän kokoonpanon osat ovat vielä asennusvaiheessa, mutta pääpiirteittäin pakoputki, cooleri, turbo, r-pumppu, suuttimet ja ohjelma uusiutuu.
Tässä vaiheessa ISO KIITOS Hämeenlinnaan eerolle.
FIN-Turbo Oy on ystävällisesti antanut tämän mahdollisuuden, jonka halusin toteuttaa. Osaltaan kustannan itse projektia, mutta mukana on myös muita, joiden panostus työhön on suuri sekä rahallisesti että osien suhteen. Unohtamatta suurta työapua Friikiltä, Valliuksen Markolta ja FIN-Turbon Niko Turuselta.
Projektin tuloksia tulevat käyttämään FIN-Turbo Oy ja yhteistyökumppanit, joten tarkemmat komponenttitiedot jätän kertomatta.
Alkuun tehtiin päästö- ja tehomittaus, jotta on mihin verrata tulevia lukemia.
Seuraava muutos oli FIN-Turbon ahdin, Karalan Mikan muokkaama ohjelma ja Friikin suuttimet.. Näillä päästiin odotettuihin tuloksiin.
Nyt kolmas muutos on jonkun verran kovempi, edelleen tarkoitus saada hyvät tulokset Otaniemen laboratoriosta. Tämän kokoonpanon osat ovat vielä asennusvaiheessa, mutta pääpiirteittäin pakoputki, cooleri, turbo, r-pumppu, suuttimet ja ohjelma uusiutuu.
Tässä vaiheessa ISO KIITOS Hämeenlinnaan eerolle.
Nyt auto jälleen kasattu testausta ja säätöä varten. Uutta osaa vielä tuloillaan Kajaanin suunnalta - Kiitos tuikku ja rengaspalvelu Karjalainen.
Uuden monsterin veto on melko kova ja ongelmia kytkimen kanssa odotellaan. Koska auto ei jää tälle setupille, sille ei haluttaisi tehdä nyt mitään. Katsellaan mitä Otaniemi tuo mukanaan kunhan Karala on käsitellyt ohjelmaa silkkihansikkain! joillekkin kun ei kohtuullinen tehonlisäys riitä..
Uuden monsterin veto on melko kova ja ongelmia kytkimen kanssa odotellaan. Koska auto ei jää tälle setupille, sille ei haluttaisi tehdä nyt mitään. Katsellaan mitä Otaniemi tuo mukanaan kunhan Karala on käsitellyt ohjelmaa silkkihansikkain! joillekkin kun ei kohtuullinen tehonlisäys riitä..
Joo, Mika laittoi tulokset esille.
PM nousi hieman turhan korkealle 2. mittauksessa ja siinä tulee olemaan suurin huoli 3. mittauksessakin. Jos joku välttämättä haluaisi sponssata 4. mittauskerran, niin tarkempia säätöjä päästäisiin tekemään. Joka tapauksessa päästöt nousevat nyt kautta linjan, kun voimaa on yli 200hp. Putkikaan ei ole ihan paras mahdollinen, eikä sille ole tehty Porsche tyylistä soundimaailmaa.
PM nousi hieman turhan korkealle 2. mittauksessa ja siinä tulee olemaan suurin huoli 3. mittauksessakin. Jos joku välttämättä haluaisi sponssata 4. mittauskerran, niin tarkempia säätöjä päästäisiin tekemään. Joka tapauksessa päästöt nousevat nyt kautta linjan, kun voimaa on yli 200hp. Putkikaan ei ole ihan paras mahdollinen, eikä sille ole tehty Porsche tyylistä soundimaailmaa.
Eikö VTT lähtenyt mukaan inssityöhön jotta olisit saanut ilmaiset mittaukset?
ei.
valtio haluaa omansa ja tähänkin projektiin vtt antoi jo reilun alennuksen. Päästöjen tutkinta työllistää useita henkilöitä, joten pelkät palkkakulut peittääkseen kustannukset ovat reilut.
Toki olisi ollut mukavaa tehdä vielä useita testejä, mutta aika ja raha ei kaikkeen riitä ja työn määritteissä ei ollut enempään tarvetta. Tuloksia tulee, kunhan työ on saatu päätökseen.
Onko tässä nyt odotettavissa, että fin-turbolta olisi jossain välissä tulossa hyväksytty virityssarja myyntiin?
Olisihan se kivaa saada tehokkaat setit kaupan, mutta tosiasia on että halpaa se ei ainakaan olisi.. ja vieläpä vanhaan tekniikkaan pohjautuva kun on kyseessä.
Työ on edennyt, viimeisetkin mittaukset on takana ja nyt odotellaan laskua + virallisia tuloksia Otaniemestä.
Selvittäkääs joku, että voiko nuo päästömittaukset teettää jossakin toisessa EU-alueen virallisessa mittauslaitoksessa. Voisi olla edullisempaa teettää jossakin muualla, kuin täällä virkamiesten ja verokarhun maassa.
Työpaikalla nuo tekivät jonkun palonestoaineen tutkimuksen Ruotsissa, kun se oli alle puolet siitä mitä VTT olisi veloittanut. Ja yhtä pätevän todistuksen ne siitä kirjoittivat mitä VTT:kin.
Työpaikalla nuo tekivät jonkun palonestoaineen tutkimuksen Ruotsissa, kun se oli alle puolet siitä mitä VTT olisi veloittanut. Ja yhtä pätevän todistuksen ne siitä kirjoittivat mitä VTT:kin.
Voi ja voi,mutta kun kotimaan puupäät soveltaa kansallisia asetuksia ja lakeja.Eli vähän
riippuu asiasta miten on. Muistakaas alkoholiverotus miten oli.Autoverotus,plus monet muut
asiat jotka ei liippaa autoilua.Asioista on tulkintoja. Yritä sitten valittaa eu tai ey tuomioistuimeen niin on melko hankalaa.On paljon autopuolen kamaa jotka on Tuv hyväksyttyjä mutta meillä ei ole kelvannut esim. spacerit.No jo se taas siitä nillityksestä!
Omaa työtä liipaten niin isojen veneiden palosammutusjärjestelmät.On hyväksytty euroopassa ja jenkeissä mutta Suomessapa ei käykkään samoilla papruilla.Sitten taas
jenkkipaatit joissa on ce hyväksyntä.Ei kelpaa akku asennus kun on konetilassa.
Kulkuvalot,Läpivientejä ulos,lämmitin asennukset ym.Kuitenkin puhutaan Suomen mittakaavassa isoista veneistä 17-82 jalkaa.On vaan venetehtaat amatöörejä Suomen venekatsastajiin verrattuna.
riippuu asiasta miten on. Muistakaas alkoholiverotus miten oli.Autoverotus,plus monet muut
asiat jotka ei liippaa autoilua.Asioista on tulkintoja. Yritä sitten valittaa eu tai ey tuomioistuimeen niin on melko hankalaa.On paljon autopuolen kamaa jotka on Tuv hyväksyttyjä mutta meillä ei ole kelvannut esim. spacerit.No jo se taas siitä nillityksestä!
Omaa työtä liipaten niin isojen veneiden palosammutusjärjestelmät.On hyväksytty euroopassa ja jenkeissä mutta Suomessapa ei käykkään samoilla papruilla.Sitten taas
jenkkipaatit joissa on ce hyväksyntä.Ei kelpaa akku asennus kun on konetilassa.
Kulkuvalot,Läpivientejä ulos,lämmitin asennukset ym.Kuitenkin puhutaan Suomen mittakaavassa isoista veneistä 17-82 jalkaa.On vaan venetehtaat amatöörejä Suomen venekatsastajiin verrattuna.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 23 vierailijaa