90hv->180hv ja VTT:n hyväksyntä.

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

valonviejä
-
Viestit: 434
Liittynyt: 22.6.2004 23:22

90hv->180hv ja VTT:n hyväksyntä.

ViestiKirjoittaja valonviejä » 16.2.2008 11:42

Kuulin tästä Mikalta eilen, mutta ainakin Friikki voisit valaista hieman lisää, kun kuulemma olet tuohonkin sotkeentunut. :)

TDIfreak
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 28.7.2003 13:49
Viesti:

ViestiKirjoittaja TDIfreak » 16.2.2008 21:05

Jaa juu onhan sitä tullut kaikenlaista touhuttua ;).

Mutta kertokoon auton- ja asianomistaja itse hienosta projektista sitten kun on sen aika.

malandio
-
Viestit: 237
Liittynyt: 11.9.2005 23:34

ViestiKirjoittaja malandio » 16.2.2008 22:03

Wou ja nyt alkoi kummasti syyhyttämään :P

MarcusS
-
Viestit: 358
Liittynyt: 11.2.2004 22:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja MarcusS » 28.2.2008 19:58

Kyseessä on minun insinöörityö, jossa tutkitaan päästöjä ja hyötysuhdetta jakajapumpullisesta tdi-pannusta.

FIN-Turbo Oy on ystävällisesti antanut tämän mahdollisuuden, jonka halusin toteuttaa. Osaltaan kustannan itse projektia, mutta mukana on myös muita, joiden panostus työhön on suuri sekä rahallisesti että osien suhteen. Unohtamatta suurta työapua Friikiltä, Valliuksen Markolta ja FIN-Turbon Niko Turuselta.

Projektin tuloksia tulevat käyttämään FIN-Turbo Oy ja yhteistyökumppanit, joten tarkemmat komponenttitiedot jätän kertomatta.


Alkuun tehtiin päästö- ja tehomittaus, jotta on mihin verrata tulevia lukemia.

Seuraava muutos oli FIN-Turbon ahdin, Karalan Mikan muokkaama ohjelma ja Friikin suuttimet.. Näillä päästiin odotettuihin tuloksiin.

Nyt kolmas muutos on jonkun verran kovempi, edelleen tarkoitus saada hyvät tulokset Otaniemen laboratoriosta. Tämän kokoonpanon osat ovat vielä asennusvaiheessa, mutta pääpiirteittäin pakoputki, cooleri, turbo, r-pumppu, suuttimet ja ohjelma uusiutuu.

Tässä vaiheessa ISO KIITOS Hämeenlinnaan eerolle.

MarcusS
-
Viestit: 358
Liittynyt: 11.2.2004 22:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja MarcusS » 7.3.2008 14:10

Nyt auto jälleen kasattu testausta ja säätöä varten. Uutta osaa vielä tuloillaan Kajaanin suunnalta - Kiitos tuikku ja rengaspalvelu Karjalainen.

Uuden monsterin veto on melko kova ja ongelmia kytkimen kanssa odotellaan. Koska auto ei jää tälle setupille, sille ei haluttaisi tehdä nyt mitään. Katsellaan mitä Otaniemi tuo mukanaan kunhan Karala on käsitellyt ohjelmaa silkkihansikkain! joillekkin kun ei kohtuullinen tehonlisäys riitä..

Una
-
Viestit: 992
Liittynyt: 15.2.2004 16:58

ViestiKirjoittaja Una » 7.3.2008 15:46

http://www.turbotec.com/_uutiset/skoda_tdi_vtt.html

Tämmöinen löytyi aiheeseen liittyen.

MarcusS
-
Viestit: 358
Liittynyt: 11.2.2004 22:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja MarcusS » 7.3.2008 20:59

Joo, Mika laittoi tulokset esille.

PM nousi hieman turhan korkealle 2. mittauksessa ja siinä tulee olemaan suurin huoli 3. mittauksessakin. Jos joku välttämättä haluaisi sponssata 4. mittauskerran, niin tarkempia säätöjä päästäisiin tekemään. Joka tapauksessa päästöt nousevat nyt kautta linjan, kun voimaa on yli 200hp. Putkikaan ei ole ihan paras mahdollinen, eikä sille ole tehty Porsche tyylistä soundimaailmaa.

Jetman
-
Viestit: 866
Liittynyt: 24.7.2003 17:09
Viesti:

ViestiKirjoittaja Jetman » 21.4.2008 15:59

Mitäs tällä rojektille kuuluu?

MarcusS
-
Viestit: 358
Liittynyt: 11.2.2004 22:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja MarcusS » 22.4.2008 7:25

ensikuun alussa 4. mittaus.

Kolmas meni jo, mutta pientä säätöä kaipaa.

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 22.4.2008 16:19

Mikä tuossa päästömittauksessa oikein maksaa niin paljon että sitä ei ole sponsorivoiminkaan varaa tehdä kuin pari-kolme kertaa? Eikö VTT lähtenyt mukaan inssityöhön jotta olisit saanut ilmaiset mittaukset?

FIN-Turbo
-
Viestit: 142
Liittynyt: 13.2.2006 23:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja FIN-Turbo » 22.4.2008 16:48

Eikö VTT lähtenyt mukaan inssityöhön jotta olisit saanut ilmaiset mittaukset?


ei.

valtio haluaa omansa ja tähänkin projektiin vtt antoi jo reilun alennuksen. Päästöjen tutkinta työllistää useita henkilöitä, joten pelkät palkkakulut peittääkseen kustannukset ovat reilut.

Toki olisi ollut mukavaa tehdä vielä useita testejä, mutta aika ja raha ei kaikkeen riitä ja työn määritteissä ei ollut enempään tarvetta. Tuloksia tulee, kunhan työ on saatu päätökseen.

HannuK
-
Viestit: 69
Liittynyt: 10.10.2006 2:20

ViestiKirjoittaja HannuK » 23.5.2008 7:17

Onko tässä nyt odotettavissa, että fin-turbolta olisi jossain välissä tulossa hyväksytty virityssarja myyntiin?

chinz
-
Viestit: 273
Liittynyt: 24.9.2005 19:56

ViestiKirjoittaja chinz » 23.5.2008 7:33

Ainakin joskus oli juttua, että ei kelpaa vastaavalla tehdyt testit, vaan pitäisi olla joka autosta omat testilaput. Muutenhan Suomessa olisi vaikka kuinka TÜV-lapuilla katsastettuja jälkiahdetttuja autoja... Vai onko tähän löytynyt joku ratkaisu?

rane_69
-
Viestit: 479
Liittynyt: 26.1.2008 21:04

ViestiKirjoittaja rane_69 » 26.5.2008 21:19

Kuhan katsotaan miten lakia ja pykäliä sovelletaan.Eu:n ja Ey:n myötä on tullut lisää tulkinnan
vaikeuksia.Tuntuu vähän riippuvan asiasta mikä käy tai mikä ei. Sama on oikeuskäytännössä.
On samoista rikoksista ennakkotapauksia ja sitten ei.Eli joka tapaus on uusi.

MarcusS
-
Viestit: 358
Liittynyt: 11.2.2004 22:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja MarcusS » 27.5.2008 19:00

Onko tässä nyt odotettavissa, että fin-turbolta olisi jossain välissä tulossa hyväksytty virityssarja myyntiin?


Olisihan se kivaa saada tehokkaat setit kaupan, mutta tosiasia on että halpaa se ei ainakaan olisi.. ja vieläpä vanhaan tekniikkaan pohjautuva kun on kyseessä.

Työ on edennyt, viimeisetkin mittaukset on takana ja nyt odotellaan laskua + virallisia tuloksia Otaniemestä.

maspe
-
Viestit: 433
Liittynyt: 5.9.2003 14:59

ViestiKirjoittaja maspe » 27.5.2008 20:30

Selvittäkääs joku, että voiko nuo päästömittaukset teettää jossakin toisessa EU-alueen virallisessa mittauslaitoksessa. Voisi olla edullisempaa teettää jossakin muualla, kuin täällä virkamiesten ja verokarhun maassa.

Työpaikalla nuo tekivät jonkun palonestoaineen tutkimuksen Ruotsissa, kun se oli alle puolet siitä mitä VTT olisi veloittanut. Ja yhtä pätevän todistuksen ne siitä kirjoittivat mitä VTT:kin.

rane_69
-
Viestit: 479
Liittynyt: 26.1.2008 21:04

ViestiKirjoittaja rane_69 » 27.5.2008 20:43

Voi ja voi,mutta kun kotimaan puupäät soveltaa kansallisia asetuksia ja lakeja.Eli vähän
riippuu asiasta miten on. Muistakaas alkoholiverotus miten oli.Autoverotus,plus monet muut
asiat jotka ei liippaa autoilua.Asioista on tulkintoja. Yritä sitten valittaa eu tai ey tuomioistuimeen niin on melko hankalaa.On paljon autopuolen kamaa jotka on Tuv hyväksyttyjä mutta meillä ei ole kelvannut esim. spacerit.No jo se taas siitä nillityksestä!
Omaa työtä liipaten niin isojen veneiden palosammutusjärjestelmät.On hyväksytty euroopassa ja jenkeissä mutta Suomessapa ei käykkään samoilla papruilla.Sitten taas
jenkkipaatit joissa on ce hyväksyntä.Ei kelpaa akku asennus kun on konetilassa.
Kulkuvalot,Läpivientejä ulos,lämmitin asennukset ym.Kuitenkin puhutaan Suomen mittakaavassa isoista veneistä 17-82 jalkaa.On vaan venetehtaat amatöörejä Suomen venekatsastajiin verrattuna.

ramiv
-
Viestit: 150
Liittynyt: 23.10.2003 10:00

ViestiKirjoittaja ramiv » 28.5.2008 9:18

Siis väittääkö joku että VTT tekee päästönormitestit jonkun oman standardinsa mukaisesti, eikä EU-normin mukaan?.

Se on ihan sama missä maassa testit tekee, kun paperissa seisoo minkä normin mukaan testi on tehty, jos normi on se oikea.

SR2001
-
Viestit: 742
Liittynyt: 12.6.2006 9:54

ViestiKirjoittaja SR2001 » 26.8.2008 11:17

Mikäs tämän projektin tila on?

FIN-Turbo
-
Viestit: 142
Liittynyt: 13.2.2006 23:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja FIN-Turbo » 26.8.2008 11:44

työn kirjallisuusosio on työnalla.

MarcusS
-
Viestit: 358
Liittynyt: 11.2.2004 22:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja MarcusS » 25.9.2008 23:31

Aamulla klo 10 alkaa työn esitys, hieman on helpottunut olo tässä vaiheessa. Tuloksia myöhemmin..

JukkaA
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 18.4.2004 19:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja JukkaA » 30.11.2008 14:59

Onkos tämän insinöörityön julkinen osuus jo jossain luettavissa vai julistetaako koko työ salaiseksi? ;)

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 30.11.2008 19:47

Nykyään ei saa enää opinnäytetöitä julistaa salaisiksi.

Una
-
Viestit: 992
Liittynyt: 15.2.2004 16:58

ViestiKirjoittaja Una » 30.11.2008 20:36

Mistäs moinen tieto on peräisin? Täysin salaiseksi ei tietenkään saa vaan jonkinlainen versio jää aina koulun kirjastoon, mutta se ei välttämättä vastaa itse työtä pienimmässäkään määrin.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 30.11.2008 20:56

Meillä taas saa viis vuotta salaiseksi...

Baltic
-
Viestit: 267
Liittynyt: 6.8.2003 12:52

ViestiKirjoittaja Baltic » 1.12.2008 7:41

Pistäkää nyt ihmeessä tietoa, että missä tätä opinnäytettä voi käydä lukemassa!!
Kerrankin on kiinnostava aihe!

MarcusS
-
Viestit: 358
Liittynyt: 11.2.2004 22:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja MarcusS » 2.12.2008 9:21

Oho, jäänyt huomaamatta koko aihe.

Työ on kuopion tekun kirjastossa varmaan vuoden vaihteen jälkeen. Työ ei ole salainen, mutta julkisessa versiossa ei ole salaisuuksia esillä.. Pitäisi jaksaa jossakin vaiheessa referoida työ 5:lle riville, jotta sen saisi tänne.

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 2.12.2008 11:15

Una: Näin on käytäntö ainakin Seinäjoen AMK:ssa. Jos oparissa on jotain luottamuksellista/salaista niin ne jätetään pois tai sitten työnantajafirmaa ei mainita.

JukkaA
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 18.4.2004 19:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja JukkaA » 2.12.2008 14:14

PDF -muotoinen olisi kyllä poikaa :)

Jetman
-
Viestit: 866
Liittynyt: 24.7.2003 17:09
Viesti:

ViestiKirjoittaja Jetman » 3.12.2008 6:39

pdf myöskln odotellessa..

Jetman
-
Viestit: 866
Liittynyt: 24.7.2003 17:09
Viesti:

ViestiKirjoittaja Jetman » 11.11.2010 9:23

Up :D

MarcusS
-
Viestit: 358
Liittynyt: 11.2.2004 22:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja MarcusS » 11.11.2010 12:15

Lopputulosta saa käydä työpaikallani lukemassa tai tekun kirjastossa kuopiossa. Nykyisellään PDF-tiedosto on vanhan koneen särkyneellä kiintolevyllä. Vain osa on tallessa sähköpostissa.

JukkaA
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 18.4.2004 19:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja JukkaA » 11.11.2010 13:01

Saa sen etälainaan kuopiosta, on tullut luettua tuo kyseinen teos. Tuo lopputulos olisi ollut paljon mielenkiintoisempia, jos autoon ei olisi missään vaiheessa asennettu niitä Bosion 7. reikäisiä Race kärkiä...

MarcusS
-
Viestit: 358
Liittynyt: 11.2.2004 22:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja MarcusS » 11.11.2010 13:27

silloin asia oli toisin ja otettiin mitä saatiin, kiitokset kajaaniin. Myös VTT:n laimennuslinjan virhe aiheutti omat ongelmansa aiheeseen.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 20 vierailijaa