Golf II -ajotietokoneprojekti

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

Misna_1
-
Viestit: 35
Liittynyt: 10.1.2008 17:27
Viesti:

Golf II -ajotietokoneprojekti

ViestiKirjoittaja Misna_1 » 15.1.2008 11:15

Terve!

Olisi tarkoituksena tehdä kouluprojektina ajotietokone/digitaalinen mittaristo. Pohjana tulee olemaan Atmelin ATMega16 -mikro-ohjain, jolla pusketaan tietoa 4x20-LCD-näytölle. Nyt ensimmäiseksi tarvitsisi saada nopeustieto mittarinvaijerista sähköiseen muotoon. Löysin mahdollisia anturiehdokkaita osoitteesta: http://shop.autoracing.fi/index.php?mai ... ath=95_180

En löytänyt googlettamalle että sopisiko joku noista suoraan laatikkoon tulevista antureista omaa golffiini tai että olisikohan mahdollista saada joku volkkarin oma anturi suoraan laatikkoon kiinni niin että pääsisi eroon siitä vaijerista.

Elikkäs jos jollain olisi tietoa mistä tuollaisen anturin voisi saada Suomesta niin olisin kiitollinen.

hykkyrä
-
Viestit: 1068
Liittynyt: 20.8.2004 13:05

ViestiKirjoittaja hykkyrä » 15.1.2008 11:21


EsaT
-
Viestit: 318
Liittynyt: 18.7.2004 17:44

ViestiKirjoittaja EsaT » 15.1.2008 11:29

Takseissa on ennen käytetty vaijerin väliin tulevia antureita. Niitä saattaa vielä löytyä jostain pajoista, jotka taksamittareita ovat asentaneet. Ei ihan se mitä olit hakemassa mutta aika lähelle kuitenkin.

Jos autossasi on ABSit, niin sen anturilta saat varastettua signaalit itsellesi, kunhan et liikaa kuormita sitä.

Mulla on AS-autoissa ollut matkan mittaamista varten magneettianturit pyörässä tai jossain voiman siirron osassa. Sieltä saa suht helpolla metrin tai kahden metrin välein tulevan pulssin, josta nopeuden saa laskettua. Kakkikseen laittaisin anturin jonnekin takapyörään.

Käytännössä anturiksi käy joko hall anturi tai reed rele, joka on valettu hartsiin ja kiinnitetty jonnekin pyörän napaan yms. Jarruihin on sitten kiinnitetty yksi, tai useampia, magneetteja jotka antaa pulssin kun menee anturin ohi.

Misna_1
-
Viestit: 35
Liittynyt: 10.1.2008 17:27
Viesti:

ViestiKirjoittaja Misna_1 » 15.1.2008 11:54

ABSeja ei tuosta rakkineesta löydy eikä oikeestaan olisi aikaa ruveta rakentamaan mitää omia systeemeitä, eli tarttis vissiin saada selville mikä laatikko tuossa on että sais volkkarilta ostaa valmiin anturin.

Juice
ffp jäsen
Viestit: 5700
Liittynyt: 16.7.2003 22:51

ViestiKirjoittaja Juice » 15.1.2008 12:48

Mittaristossa voi olla hall-anturi valmiina joka antaa nopeussignaalin radiolle. Ainakin vm. 90 on anturi valmiina, 89 en ole varma kun mittaristo on muutenkin vähän erilainen.

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 15.1.2008 13:26

^miksi se sinne antaa sen nopeuden?

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 15.1.2008 13:29

Olisiko automaattista äänenvoimakkuuden nostoa varten?

Ajat lujempaa = enemmän tuulen suhinaa -> nostetaan ääntä :)

Juice
ffp jäsen
Viestit: 5700
Liittynyt: 16.7.2003 22:51

ViestiKirjoittaja Juice » 15.1.2008 13:31

Juuri näin. Ja ainakin mun Golffissa VDO-Dayton ymmärsi mittariston tuottamaa signaalia ;)

Misna_1
-
Viestit: 35
Liittynyt: 10.1.2008 17:27
Viesti:

ViestiKirjoittaja Misna_1 » 15.1.2008 13:50

OK. Mihis johtoon se mittari sit antaa sitä signaalia ja onko se pulsseja vai nouseeko jännite nopeuden noustessa? Ja näänkö purkamalla mittariston että onko siellä anturi?

EDIT: Niin ja semmonen vielä että jos mittaristossa ei tuollaista anturia ole, niin voisiko joku kertoa että miten saan selvitettyä millainen vaihdelaatikko tuossa on. Vaihteita on 4.

Juice
ffp jäsen
Viestit: 5700
Liittynyt: 16.7.2003 22:51

ViestiKirjoittaja Juice » 15.1.2008 15:09

Hall-anturi on pieni satiainen mittarivaijerin liitoksen vieressä. Tieto siitä välittyy sulaketaululle ja siitä edelleen radion johdoille.

Jos kone on 1.6 niin vaihteisto pitäisi sitten olla 020.

Heikki J.
admin
Viestit: 8315
Liittynyt: 16.7.2003 19:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 15.1.2008 15:26

Leonissa se signaali oli ainakin kanttiaaltoa, jonka taajuus muuttui nopeuden mukaan.

Misna_1
-
Viestit: 35
Liittynyt: 10.1.2008 17:27
Viesti:

ViestiKirjoittaja Misna_1 » 15.1.2008 15:43

Siis mittarin päässä vai laatikon päässä?

Juice
ffp jäsen
Viestit: 5700
Liittynyt: 16.7.2003 22:51

ViestiKirjoittaja Juice » 15.1.2008 15:56

Mittarin.

Misna_1
-
Viestit: 35
Liittynyt: 10.1.2008 17:27
Viesti:

ViestiKirjoittaja Misna_1 » 15.1.2008 16:04

ok, kiitoksia. Pitänee illalla repiä mittari irti ja kattella.

Misna_1
-
Viestit: 35
Liittynyt: 10.1.2008 17:27
Viesti:

ViestiKirjoittaja Misna_1 » 25.1.2008 20:41

Noniin, tuli ostettua pulssianturi laatikkoon. Huomenna tallille asentamaan. Nyt tarvis tietää suurinpiirtein että kuinka monen metrin välein sieltä tulee pulssia että pääsisi alustavasti koodia vääntämään.

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 29.1.2008 13:46

Eikai sitä auta kuin lähteä ajamalla koittamaan, tai tunkkaat keulan ylös ja mittailet. Skooppi on varmaan kiva apuväline.

Misna_1
-
Viestit: 35
Liittynyt: 10.1.2008 17:27
Viesti:

ViestiKirjoittaja Misna_1 » 29.1.2008 15:17

Juu niin ois, mut ei taida koulussa olla 12V skooppeja eikä jaksais ruveta tunkkailemaan. Pitänee vissiin sitten vaan kokkeilla. Mutta kun ei ole mitään tietoa et mistä sitä lähtis liikkeelle, esim 1pulssi/metri tai jotain..

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 29.1.2008 18:03

No jopas on laiskaa jos ei jaksa ees tunkkia käyttää. Rupesin tuossa miettimään, että tuollaista vastaavaa mittausta ei varmaankaan tarvitse tehdä ikinä, jos autolla ajaa ihan normaalisti ja tekee pientä huoltoa itse. Senpä takia sitä ei varmaan kukaan tiedäkään.

Spekuloidaan; Voisin kuvitella että yksi pyörähdys nopeusmittarin vaijerilla vastaa yhtä pyörähdystä vetävillä pyörillä. 195/60R15 kokoisella renkaalla yksi pyörähdys vastaa siis pyöristettynä n. 1,95 metrin kuljettua matkaa. 100 km/h on ~27,7 m/s. Satasen vauhdissa vaijeri pyörisi siis 14,2 kierrosta sekunnissa.

ATmega16:sta voit laskea pulsseja laskevalta reunalta vaikkapa keskeytyksellä counteriin. Timerilla käyt sekunnin välein noutamassa counterin arvon, kerrot sen renkaan piirillä (metreissä) ja sen jälkeen vielä 3,6:lla. Saat tulokseksi kilometriä per tunti. Pukkaa arvo LCD-näytölle, tai mitä ikinä käytätkään tuloksen esittämiseen. Vertaa johonkin tarkkaan ja varmasti oikeaan nopeustietoon (esim. GPS). Olisi toki vielä kätevä laittaa esimerkiksi joku korjauskerroin tuolle laskulle, jolla saisit tuunattua sen tarkalleen kohdalleen jos nopeusanturi ei annakkaan tasan yhtä pulssia per yksi pyörähtänyt kierros vetävillä pyörillä.

Tämä kaikki siis olettaen että anturi antaa yhden pulssin joka kerta kun pyörä on pyörähtänyt tasan yhden kierroksen.

Misna_1
-
Viestit: 35
Liittynyt: 10.1.2008 17:27
Viesti:

ViestiKirjoittaja Misna_1 » 30.1.2008 12:16

Juu täytyy kokkeilla jos tuon tiedon perusteella saisi tehtyä. Ajatuksena olisi kuitenkin tehdä se niin, että Timer1 asetetaan askeltamaan 64us välein. Kun anturilta sitten tulee pulssi niin nopeus lasketaan sen perusteella että kuinka monta 64us askelmaa laskuri on kerennyt askeltamaan kun kerran matka tiedetään (esim 1,95m). Tällä saavutetaan se etu että nopeutta saadaan päivitettyä aina kun pulssi tulee eikä 1 sekunnin välein.

Minimaalinen
-
Viestit: 21
Liittynyt: 16.1.2008 8:35

ViestiKirjoittaja Minimaalinen » 30.1.2008 15:44

Jos pulsseja tulee tosiaan 1/kierros, toi 64us voi olla pikkunen ylilyönti. Tarkoittaen sitä että max nopeus jonka saat mitattua edellä olevin oletuksin on noin 30500 m/s :D Eli jos auto kulkee niin lujaa että tulee vain 1 pulssi / 64 us. Siitä taas seuraa että jos ajat 1 km/h saat laskurilta n. 110 000 arvoksi (1,95m / (0,278 m/s) = 7,02 s, 7,02s / 0,000064s = n. 110000). Eihän tuosta mitään haittaa ole mutta tulee lukuja jotka ei mahdu int muuttujaan ja sekös on ikävää :)

Luulisi että pulsseja tulee enemmän kuin 1 / renkaan kierros. Vanhassa minissä laatikon pääakseli pyörähtää 3.44 kierrosta kun renkaat pyörähtää kierroksen. Pääakselilta on vielä 16/6 välitys nopeusmittarin vaijerille. Mittarin vaijeri pyörii siis 9,17 kierrosta / renkaan kierros. Näin laskeskelin.

E: Eli tuo 64us alkaa näyttämään ihan hyvältä :D Ainakin SKF:llä on olemassa sellaisia laakereita joitta on pulssianturi valmiiksi kyljessä. Se antaa jonkun tietyn määrän pulsseja / kierros. Elimäen kadulla Pasilassa ainakin oli laakeriliike, josta niitä luulisi saavan.

Misna_1
-
Viestit: 35
Liittynyt: 10.1.2008 17:27
Viesti:

ViestiKirjoittaja Misna_1 » 31.1.2008 8:55

Juu voisihan tuo olla enemmänkin kuin 64us, mutta kun mikro-ohjain käy 16MHz kiteellä ja esijakajana on 1024 niin (16*10^6)/1024=15,625kHz -> T=64us. Eli ei tuota oikeen saa askeltamaan hitammin ilman ulkoista oskillaattoria. Testasin tuota eilen funktiogeneraattorilla ja toimi juuri laskelmieni mukaan. Nyt tarttis vaan saada johdot vedettyä anturilta niin pääsis koittamaan. Taitaa venyä ens viikkoon.

EDIT: Niin siis tuo 64us ei ole keskeytysväli, jos sotkit sen siihen vaan Timer1 askeltaa TCNT1-laskentarekisteriä tuon 64us välein.

Minimaalinen
-
Viestit: 21
Liittynyt: 16.1.2008 8:35

ViestiKirjoittaja Minimaalinen » 31.1.2008 11:49

Katos vaan, eipä saakkaan pidemmäksi tuolla taajuudella. Pidä ajantasalla miten projekti etenee. Itsellä oli tarkoitus tehdä jotain saman tapaista kunhan muut hommat antaa aikaa.

PS En sotkenut keskeytykseen

Misna_1
-
Viestit: 35
Liittynyt: 10.1.2008 17:27
Viesti:

ViestiKirjoittaja Misna_1 » 31.1.2008 12:28

Juu täytyy päivitellä. Ens viikolla varmaan pääsen kokeilemaan ensimmäistä prototyyppiä.

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 15.2.2008 1:21

Mikäs on tilanne?

Misna_1
-
Viestit: 35
Liittynyt: 10.1.2008 17:27
Viesti:

ViestiKirjoittaja Misna_1 » 15.2.2008 8:51

Sellanen on tilanne että olen just lähdössä kouluun syövyttämään ensimmäistä piirilevyä. Osat on tilattu ja tulevat ensi maanantaina. Eli silloin päästään kokkeilemaan.

Misna_1
-
Viestit: 35
Liittynyt: 10.1.2008 17:27
Viesti:

ViestiKirjoittaja Misna_1 » 29.2.2008 9:56

Nonniin

Nyt on päästy testaamaan nopeusmittaria ja saatiinhan se viiden tunnin session jälkeen kalibroituakin. Tuli todettua semmonen asia että anturilta tulee 8pulssia/pyörän kierros. Voisin tänään vaikka vähän räpsiä kuvia ja ottaa vaikka videokuvaa vehkeen toiminnasta.

Semmosessa asiassa tarttisin vielä apua että mihin johtoihin mittariston taakse tulee signaalit moottorinlämpöanturilta ja bensatankin anturilta?

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 29.2.2008 10:58

http://www.doppel-wobber.de/wbb2/Information_162_VW-Golf-Kombiinstrument.html

Oletan että autosi on vanhoilla sähköillä, eli valkoisessa liittimessä pinni 4 on jäähdytysveden lämpötilalle ja 5 polttoaineen määrälle. Noita pitänee mittailla komparaattoreilla, kun antavat jännitettä mittasuureiden muutoksen suhteen.

Misna_1
-
Viestit: 35
Liittynyt: 10.1.2008 17:27
Viesti:

ViestiKirjoittaja Misna_1 » 29.2.2008 11:39

Juu ATMega16:ssa on kahdeksan kanavainen 10-bittinen A/D-muunnin, sillä varmaankin otan talteen.

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 1.3.2008 19:03

Laitahan jonkunlaista kuvaa ja/tai videota projektista, vaikuttaa sen verran mielenkiintoiselta.

Misna_1
-
Viestit: 35
Liittynyt: 10.1.2008 17:27
Viesti:

ViestiKirjoittaja Misna_1 » 2.3.2008 9:53

Juu voisin tänään vaikka ottaa muutaman kuvan

Misna_1
-
Viestit: 35
Liittynyt: 10.1.2008 17:27
Viesti:

ViestiKirjoittaja Misna_1 » 2.3.2008 16:36

Tässä nyt muutama kuva ensimmäisestä prototyypistä:
ATMega16
Koko värkki
Winstarin 4x20 LCD
Vaiheessa oleva relekortti
Virransyöttö
Viimeksi muokannut Misna_1, 10.4.2008 22:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Misna_1
-
Viestit: 35
Liittynyt: 10.1.2008 17:27
Viesti:

ViestiKirjoittaja Misna_1 » 10.4.2008 22:54

Jeps

Projekti taas edistynyt. Toinen prototyyppi alkaa olla valmis ja pienen relekortinkin tein. Nyt tarttis vaan päästä kiinni takalasin pyyhkijälle menevään johtoon, koska luukun avaava solenoidi on johdon päässä. Eli mistäs auton etuosasta löydän tuon johdon?

Kuva toisesta protosta kasausvaiheessa:
2. proto


Nii ja semmosta et mitäs meinaatte mihin kannattais sijottaa sisä- ja ulkolämpötila-anturit?

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 12.4.2008 19:06

Ulkolämpöanturi on GTI:ssä etupuskurin sisällä vasemmalla puolella. Siellä ei ainakaan pääse ilmavirta kovin vaikuttamaan mittaustulokseen.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 12.4.2008 23:36

Sehän pitäisi olla niin että ilma pääsee siihen hyvin, mutta kosteus ei.

Misna_1
-
Viestit: 35
Liittynyt: 10.1.2008 17:27
Viesti:

ViestiKirjoittaja Misna_1 » 23.4.2008 20:41

Alkais projekti olemaan suurinpiirtein valmis. Tein tuossa viikonloppuna moottorin kaukokäynnistysyksikön ja nyt tarttis saada selville että mistä saan autosta virrat päälle ja mistä starttimoottorin päälle.

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 26.4.2008 13:17

Varmaankin pitää jollain releellä ensin kytkeä sytytysvirta virtalukon ohi ja vaikka toisella releellä hoita se tehtävä mitä virtalukon käynnistys-asentoon kääntäminen tekee. Mitä jos esimerkiksi vaihde on unohtunut päälle, tai rattilukko on päällä?


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 40 vierailijaa