Golf II -ajotietokoneprojekti
Valvoja: ffp jäsenet
Golf II -ajotietokoneprojekti
Terve!
Olisi tarkoituksena tehdä kouluprojektina ajotietokone/digitaalinen mittaristo. Pohjana tulee olemaan Atmelin ATMega16 -mikro-ohjain, jolla pusketaan tietoa 4x20-LCD-näytölle. Nyt ensimmäiseksi tarvitsisi saada nopeustieto mittarinvaijerista sähköiseen muotoon. Löysin mahdollisia anturiehdokkaita osoitteesta: http://shop.autoracing.fi/index.php?mai ... ath=95_180
En löytänyt googlettamalle että sopisiko joku noista suoraan laatikkoon tulevista antureista omaa golffiini tai että olisikohan mahdollista saada joku volkkarin oma anturi suoraan laatikkoon kiinni niin että pääsisi eroon siitä vaijerista.
Elikkäs jos jollain olisi tietoa mistä tuollaisen anturin voisi saada Suomesta niin olisin kiitollinen.
Olisi tarkoituksena tehdä kouluprojektina ajotietokone/digitaalinen mittaristo. Pohjana tulee olemaan Atmelin ATMega16 -mikro-ohjain, jolla pusketaan tietoa 4x20-LCD-näytölle. Nyt ensimmäiseksi tarvitsisi saada nopeustieto mittarinvaijerista sähköiseen muotoon. Löysin mahdollisia anturiehdokkaita osoitteesta: http://shop.autoracing.fi/index.php?mai ... ath=95_180
En löytänyt googlettamalle että sopisiko joku noista suoraan laatikkoon tulevista antureista omaa golffiini tai että olisikohan mahdollista saada joku volkkarin oma anturi suoraan laatikkoon kiinni niin että pääsisi eroon siitä vaijerista.
Elikkäs jos jollain olisi tietoa mistä tuollaisen anturin voisi saada Suomesta niin olisin kiitollinen.
Takseissa on ennen käytetty vaijerin väliin tulevia antureita. Niitä saattaa vielä löytyä jostain pajoista, jotka taksamittareita ovat asentaneet. Ei ihan se mitä olit hakemassa mutta aika lähelle kuitenkin.
Jos autossasi on ABSit, niin sen anturilta saat varastettua signaalit itsellesi, kunhan et liikaa kuormita sitä.
Mulla on AS-autoissa ollut matkan mittaamista varten magneettianturit pyörässä tai jossain voiman siirron osassa. Sieltä saa suht helpolla metrin tai kahden metrin välein tulevan pulssin, josta nopeuden saa laskettua. Kakkikseen laittaisin anturin jonnekin takapyörään.
Käytännössä anturiksi käy joko hall anturi tai reed rele, joka on valettu hartsiin ja kiinnitetty jonnekin pyörän napaan yms. Jarruihin on sitten kiinnitetty yksi, tai useampia, magneetteja jotka antaa pulssin kun menee anturin ohi.
Jos autossasi on ABSit, niin sen anturilta saat varastettua signaalit itsellesi, kunhan et liikaa kuormita sitä.
Mulla on AS-autoissa ollut matkan mittaamista varten magneettianturit pyörässä tai jossain voiman siirron osassa. Sieltä saa suht helpolla metrin tai kahden metrin välein tulevan pulssin, josta nopeuden saa laskettua. Kakkikseen laittaisin anturin jonnekin takapyörään.
Käytännössä anturiksi käy joko hall anturi tai reed rele, joka on valettu hartsiin ja kiinnitetty jonnekin pyörän napaan yms. Jarruihin on sitten kiinnitetty yksi, tai useampia, magneetteja jotka antaa pulssin kun menee anturin ohi.
OK. Mihis johtoon se mittari sit antaa sitä signaalia ja onko se pulsseja vai nouseeko jännite nopeuden noustessa? Ja näänkö purkamalla mittariston että onko siellä anturi?
EDIT: Niin ja semmonen vielä että jos mittaristossa ei tuollaista anturia ole, niin voisiko joku kertoa että miten saan selvitettyä millainen vaihdelaatikko tuossa on. Vaihteita on 4.
EDIT: Niin ja semmonen vielä että jos mittaristossa ei tuollaista anturia ole, niin voisiko joku kertoa että miten saan selvitettyä millainen vaihdelaatikko tuossa on. Vaihteita on 4.
No jopas on laiskaa jos ei jaksa ees tunkkia käyttää. Rupesin tuossa miettimään, että tuollaista vastaavaa mittausta ei varmaankaan tarvitse tehdä ikinä, jos autolla ajaa ihan normaalisti ja tekee pientä huoltoa itse. Senpä takia sitä ei varmaan kukaan tiedäkään.
Spekuloidaan; Voisin kuvitella että yksi pyörähdys nopeusmittarin vaijerilla vastaa yhtä pyörähdystä vetävillä pyörillä. 195/60R15 kokoisella renkaalla yksi pyörähdys vastaa siis pyöristettynä n. 1,95 metrin kuljettua matkaa. 100 km/h on ~27,7 m/s. Satasen vauhdissa vaijeri pyörisi siis 14,2 kierrosta sekunnissa.
ATmega16:sta voit laskea pulsseja laskevalta reunalta vaikkapa keskeytyksellä counteriin. Timerilla käyt sekunnin välein noutamassa counterin arvon, kerrot sen renkaan piirillä (metreissä) ja sen jälkeen vielä 3,6:lla. Saat tulokseksi kilometriä per tunti. Pukkaa arvo LCD-näytölle, tai mitä ikinä käytätkään tuloksen esittämiseen. Vertaa johonkin tarkkaan ja varmasti oikeaan nopeustietoon (esim. GPS). Olisi toki vielä kätevä laittaa esimerkiksi joku korjauskerroin tuolle laskulle, jolla saisit tuunattua sen tarkalleen kohdalleen jos nopeusanturi ei annakkaan tasan yhtä pulssia per yksi pyörähtänyt kierros vetävillä pyörillä.
Tämä kaikki siis olettaen että anturi antaa yhden pulssin joka kerta kun pyörä on pyörähtänyt tasan yhden kierroksen.
Spekuloidaan; Voisin kuvitella että yksi pyörähdys nopeusmittarin vaijerilla vastaa yhtä pyörähdystä vetävillä pyörillä. 195/60R15 kokoisella renkaalla yksi pyörähdys vastaa siis pyöristettynä n. 1,95 metrin kuljettua matkaa. 100 km/h on ~27,7 m/s. Satasen vauhdissa vaijeri pyörisi siis 14,2 kierrosta sekunnissa.
ATmega16:sta voit laskea pulsseja laskevalta reunalta vaikkapa keskeytyksellä counteriin. Timerilla käyt sekunnin välein noutamassa counterin arvon, kerrot sen renkaan piirillä (metreissä) ja sen jälkeen vielä 3,6:lla. Saat tulokseksi kilometriä per tunti. Pukkaa arvo LCD-näytölle, tai mitä ikinä käytätkään tuloksen esittämiseen. Vertaa johonkin tarkkaan ja varmasti oikeaan nopeustietoon (esim. GPS). Olisi toki vielä kätevä laittaa esimerkiksi joku korjauskerroin tuolle laskulle, jolla saisit tuunattua sen tarkalleen kohdalleen jos nopeusanturi ei annakkaan tasan yhtä pulssia per yksi pyörähtänyt kierros vetävillä pyörillä.
Tämä kaikki siis olettaen että anturi antaa yhden pulssin joka kerta kun pyörä on pyörähtänyt tasan yhden kierroksen.
Juu täytyy kokkeilla jos tuon tiedon perusteella saisi tehtyä. Ajatuksena olisi kuitenkin tehdä se niin, että Timer1 asetetaan askeltamaan 64us välein. Kun anturilta sitten tulee pulssi niin nopeus lasketaan sen perusteella että kuinka monta 64us askelmaa laskuri on kerennyt askeltamaan kun kerran matka tiedetään (esim 1,95m). Tällä saavutetaan se etu että nopeutta saadaan päivitettyä aina kun pulssi tulee eikä 1 sekunnin välein.
-
- -
- Viestit: 21
- Liittynyt: 16.1.2008 8:35
Jos pulsseja tulee tosiaan 1/kierros, toi 64us voi olla pikkunen ylilyönti. Tarkoittaen sitä että max nopeus jonka saat mitattua edellä olevin oletuksin on noin 30500 m/s :D Eli jos auto kulkee niin lujaa että tulee vain 1 pulssi / 64 us. Siitä taas seuraa että jos ajat 1 km/h saat laskurilta n. 110 000 arvoksi (1,95m / (0,278 m/s) = 7,02 s, 7,02s / 0,000064s = n. 110000). Eihän tuosta mitään haittaa ole mutta tulee lukuja jotka ei mahdu int muuttujaan ja sekös on ikävää :)
Luulisi että pulsseja tulee enemmän kuin 1 / renkaan kierros. Vanhassa minissä laatikon pääakseli pyörähtää 3.44 kierrosta kun renkaat pyörähtää kierroksen. Pääakselilta on vielä 16/6 välitys nopeusmittarin vaijerille. Mittarin vaijeri pyörii siis 9,17 kierrosta / renkaan kierros. Näin laskeskelin.
E: Eli tuo 64us alkaa näyttämään ihan hyvältä :D Ainakin SKF:llä on olemassa sellaisia laakereita joitta on pulssianturi valmiiksi kyljessä. Se antaa jonkun tietyn määrän pulsseja / kierros. Elimäen kadulla Pasilassa ainakin oli laakeriliike, josta niitä luulisi saavan.
Luulisi että pulsseja tulee enemmän kuin 1 / renkaan kierros. Vanhassa minissä laatikon pääakseli pyörähtää 3.44 kierrosta kun renkaat pyörähtää kierroksen. Pääakselilta on vielä 16/6 välitys nopeusmittarin vaijerille. Mittarin vaijeri pyörii siis 9,17 kierrosta / renkaan kierros. Näin laskeskelin.
E: Eli tuo 64us alkaa näyttämään ihan hyvältä :D Ainakin SKF:llä on olemassa sellaisia laakereita joitta on pulssianturi valmiiksi kyljessä. Se antaa jonkun tietyn määrän pulsseja / kierros. Elimäen kadulla Pasilassa ainakin oli laakeriliike, josta niitä luulisi saavan.
Juu voisihan tuo olla enemmänkin kuin 64us, mutta kun mikro-ohjain käy 16MHz kiteellä ja esijakajana on 1024 niin (16*10^6)/1024=15,625kHz -> T=64us. Eli ei tuota oikeen saa askeltamaan hitammin ilman ulkoista oskillaattoria. Testasin tuota eilen funktiogeneraattorilla ja toimi juuri laskelmieni mukaan. Nyt tarttis vaan saada johdot vedettyä anturilta niin pääsis koittamaan. Taitaa venyä ens viikkoon.
EDIT: Niin siis tuo 64us ei ole keskeytysväli, jos sotkit sen siihen vaan Timer1 askeltaa TCNT1-laskentarekisteriä tuon 64us välein.
EDIT: Niin siis tuo 64us ei ole keskeytysväli, jos sotkit sen siihen vaan Timer1 askeltaa TCNT1-laskentarekisteriä tuon 64us välein.
-
- -
- Viestit: 21
- Liittynyt: 16.1.2008 8:35
Nonniin
Nyt on päästy testaamaan nopeusmittaria ja saatiinhan se viiden tunnin session jälkeen kalibroituakin. Tuli todettua semmonen asia että anturilta tulee 8pulssia/pyörän kierros. Voisin tänään vaikka vähän räpsiä kuvia ja ottaa vaikka videokuvaa vehkeen toiminnasta.
Semmosessa asiassa tarttisin vielä apua että mihin johtoihin mittariston taakse tulee signaalit moottorinlämpöanturilta ja bensatankin anturilta?
Nyt on päästy testaamaan nopeusmittaria ja saatiinhan se viiden tunnin session jälkeen kalibroituakin. Tuli todettua semmonen asia että anturilta tulee 8pulssia/pyörän kierros. Voisin tänään vaikka vähän räpsiä kuvia ja ottaa vaikka videokuvaa vehkeen toiminnasta.
Semmosessa asiassa tarttisin vielä apua että mihin johtoihin mittariston taakse tulee signaalit moottorinlämpöanturilta ja bensatankin anturilta?
http://www.doppel-wobber.de/wbb2/Information_162_VW-Golf-Kombiinstrument.html
Oletan että autosi on vanhoilla sähköillä, eli valkoisessa liittimessä pinni 4 on jäähdytysveden lämpötilalle ja 5 polttoaineen määrälle. Noita pitänee mittailla komparaattoreilla, kun antavat jännitettä mittasuureiden muutoksen suhteen.
Oletan että autosi on vanhoilla sähköillä, eli valkoisessa liittimessä pinni 4 on jäähdytysveden lämpötilalle ja 5 polttoaineen määrälle. Noita pitänee mittailla komparaattoreilla, kun antavat jännitettä mittasuureiden muutoksen suhteen.
Tässä nyt muutama kuva ensimmäisestä prototyypistä:
ATMega16
Koko värkki
Winstarin 4x20 LCD
Vaiheessa oleva relekortti
Virransyöttö
ATMega16
Koko värkki
Winstarin 4x20 LCD
Vaiheessa oleva relekortti
Virransyöttö
Viimeksi muokannut Misna_1, 10.4.2008 22:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jeps
Projekti taas edistynyt. Toinen prototyyppi alkaa olla valmis ja pienen relekortinkin tein. Nyt tarttis vaan päästä kiinni takalasin pyyhkijälle menevään johtoon, koska luukun avaava solenoidi on johdon päässä. Eli mistäs auton etuosasta löydän tuon johdon?
Kuva toisesta protosta kasausvaiheessa:
2. proto
Nii ja semmosta et mitäs meinaatte mihin kannattais sijottaa sisä- ja ulkolämpötila-anturit?
Projekti taas edistynyt. Toinen prototyyppi alkaa olla valmis ja pienen relekortinkin tein. Nyt tarttis vaan päästä kiinni takalasin pyyhkijälle menevään johtoon, koska luukun avaava solenoidi on johdon päässä. Eli mistäs auton etuosasta löydän tuon johdon?
Kuva toisesta protosta kasausvaiheessa:
2. proto
Nii ja semmosta et mitäs meinaatte mihin kannattais sijottaa sisä- ja ulkolämpötila-anturit?
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 32 vierailijaa