Mikä v*tuttaa eniten liikenteessä?
Valvoja: ffp jäsenet
-
- -
- Viestit: 126
- Liittynyt: 22.5.2004 22:40
- Viesti:
Suola, suola ja se perkeleen suola! Mitä sitä helevetin sontaa pitää kylvää kun on 5 astetta lämmintä. Jumalauta, kun nytkin olis tie jo kuiva ja näkyvyys hyvä, mutta kun joku saatanan älypää käskee suola-autot sotkemaan tiet muka turvallisuuden nimissä. Helevetin turvallista kun ei mistää lasista näe mitään, ajovalot on sen perkeleen kuran peitossa ja tie on musta. On siitä tietty se etu, ettei ehdi näkemään mihinkä osuu! Siis voi vittu mitä touhua! Kun sais tuonki homman hoitaa ite saatana...
Kiitos ja anteex :)
Out...
Kiitos ja anteex :)
Out...
Suola, suola ja se perkeleen suola! Mitä sitä helevetin sontaa pitää kylvää kun on 5 astetta lämmintä. Jumalauta, kun nytkin olis tie jo kuiva ja näkyvyys hyvä, mutta kun joku saatanan älypää käskee suola-autot sotkemaan tiet muka turvallisuuden nimissä.
Tämänkun lukee läpi niin tajuaa miksi suolataan juuri silloin kun suolataan.
Täällä Itä-Suomessa asuessa myös tuo liikenneympyrä käyttäytyminen ärsyttää. Naapurivaltion asukkaat vilkuttavat ihan miten sattuu ja eivät osaa ajaa yhtään sääntöjen mukaan. Yleensä kuorma-autoilla on vilkku vasemmalle jo pitkään ennen ympyrään tuloa ja sitten se sammutetaan kun lähdetään pois ympyrästä. Itse olen meinannu kerran jäädä kuorma-auton alle ja tuskin en ole ainoa joka on luullut niiden kääntyvän koska vilkku on päällä.
Mielestäni pitäisi olla liikenneympyrä ajokoulutus ennenkuin ne päästää tänne liikenteeseen.
over and out :)
Mielestäni pitäisi olla liikenneympyrä ajokoulutus ennenkuin ne päästää tänne liikenteeseen.
over and out :)
Pete`` kirjoitti:Täällä Itä-Suomessa asuessa myös tuo liikenneympyrä käyttäytyminen ärsyttää. Naapurivaltion asukkaat vilkuttavat ihan miten sattuu ja eivät osaa ajaa yhtään sääntöjen mukaan. Yleensä kuorma-autoilla on vilkku vasemmalle jo pitkään ennen ympyrään tuloa ja sitten se sammutetaan kun lähdetään pois ympyrästä. Itse olen meinannu kerran jäädä kuorma-auton alle ja tuskin en ole ainoa joka on luullut niiden kääntyvän koska vilkku on päällä.
Venäjällä kuulema liikennesääntöjen mukaan pitäis vilkuttaa ympyrään mentäessä mut ei poistuessa. Niin kertoi venäjällä käyvä kaveri.
Yks perjantai iltapäivä oli sellanen vitutus päällänsä, kun ajelin tampereelta vaasaanpäin kolmostietä ja liikenteessä oli sotilasajoneuvoja, tietenkin neljän aikaan, no ei ne sotilasajoneuvot vielä mitään vaikka 60 niillä olikin vauhtia, mut heti tampereen jälkeen perään tuli joku sprinteri tai vastaava jolla oli hillittömät lisäpitkät päällä koko matkan ja aivan puskurissa kiinni, eikä ollu edes hämärää. 20-30 kilometriä se ajo perässä ne pitkät päällä, pysähtyä en voinut kun autoja oli jonossa monta kilometriä takana, kun ei olis päässy takas tielle liikenteenmukaan pitkään aikaan... vasta ekalla olhituskaistalla sain tehtyä siihen muutaman auton välin, ja tyyppi jatkaa vaan pitkät päällä...
liityn keskusteluun mukaan:
lahden liikenteessä ottaa pattiin se kun ajelee tuolla tuollaista kuorma-autoa pitkin päivää,niin kun yrittää pitää turvaväliä edellä ajavaan niin eikös siihen tunge autoja kokoajan. Se lähinnä ärsyttää,no ei siinä muuten mitään mutta kun sinne syöksytään vauhdilla,ja ilman vilkkuakin suurimmaksi osaksi niin vaikeuttaa ajelemista jonkin verran.
näin,sainpa minäkin avautua,kiitos.
lahden liikenteessä ottaa pattiin se kun ajelee tuolla tuollaista kuorma-autoa pitkin päivää,niin kun yrittää pitää turvaväliä edellä ajavaan niin eikös siihen tunge autoja kokoajan. Se lähinnä ärsyttää,no ei siinä muuten mitään mutta kun sinne syöksytään vauhdilla,ja ilman vilkkuakin suurimmaksi osaksi niin vaikeuttaa ajelemista jonkin verran.
näin,sainpa minäkin avautua,kiitos.
Itse ajan autoa työkseni, kilometrejä kertyy vuodessa noin 40-50 tuhatta, suurimmaksi osaksi kaupunkialueella. Olenpa pistänyt kolme ERITYISEN ärsyttävää autoilijatyyppiä merkille tässä ajellessani...
1. Kiihdytyskaista. Se on kiihdyttämistä varten. En ymmärrä, miten kuitenkin melko suuri osa ihmisistä ajaa sen kaistan loppuun asti 50km/h ja sitten ruvetaan vielä jarruttamaan, kun peilistä näkyy auton valot. Parhaassa tapauksessa pysähdytään kaistan päähän. Tai sit vaan väkisin tungetaan muun liikenteen sekaan 50km/h ja aletaan vasta sitten "kiihdyttämään". Toki mahdollisimman suurella vaihteella, ja ajatellaan, että "Onhan se ainakin minun mielestäni taloudellista kiihdyttää 50->80km/h vitosella." Kyllä siinä kiihdytyskaistalla saa kuitenkin kaverin 1.7D vaparidiesel-corsallakin sen 80km/h vauhtia!
Ja sitten toinen. Jos ajetaan rampista 80km/h tielle ja postutaan seuraavasta liittymästä, niin miksi helvetissä se väli pitää ajaa 60km/h? Ok, onhan se lyhyt väli, mutta silti! Kyllä siinä 500m pätkälläkin on se 80km/h rajoitus ja varmasti se 1.4 Firstline-Golffikin kiihtyy ja kulkee sen 80km/h. Liikennekin olisi huomattavasti sujuvampaa, jos ei tarvitsisi väistää ja jarrutella näiden 50-60km/h ajavien väkisin tielle tunkijoiden takia. 80km/h tiellä kuitenkin ne takana tulijat yleensä ajaa 80km/h.
Ja kolmantena vielä nämä (valtaosaltaan keski-ikäisiä tai keskiäiän ylittäneitä naisihmisiä) jotka ajelee hämärällä/pimeällä 50-70km/h 80km/h rajoitetulla tiellä. Mutta auta armias, kun rajoitus muuttuu viideksikympiksi ja katuvalot astuu kuvaan! Kyllä sit lasketaan kaasu pohjassa! Parhaimmillaan kerran ajoin yhden tällaisen täti-ihmisen perässä ja kirosin, kun se ajaa 50-60km/h vaikka rajoitus oli 80km/h. Noh, katuvalot alkoi ja rajoitus muuttui 50:ksi, niin johan löyty tädin kippoon vauhtia. Varmaan liki 80km/h! Sinne se hävis, kun en itse viittinyt lähteä kaahaamaan perässä. :D "Kun pimeällä on niin pelottavaa ajaa." Näin kuulin yhdeltä täti-ihmiseltä selitykseksi, kun kysyin, että mistä tämä oikein mahtaa johtua...
Jos ajaminen pelottaa näin paljon, kuin mainitsemissani esimerkeissä, niin on olemassa oikein hyviä vaihtoehtoja. Kuten yleiset kulkuneuvot tai kotiin jääminen, näin esimerkiksi.
Että näin.
1. Kiihdytyskaista. Se on kiihdyttämistä varten. En ymmärrä, miten kuitenkin melko suuri osa ihmisistä ajaa sen kaistan loppuun asti 50km/h ja sitten ruvetaan vielä jarruttamaan, kun peilistä näkyy auton valot. Parhaassa tapauksessa pysähdytään kaistan päähän. Tai sit vaan väkisin tungetaan muun liikenteen sekaan 50km/h ja aletaan vasta sitten "kiihdyttämään". Toki mahdollisimman suurella vaihteella, ja ajatellaan, että "Onhan se ainakin minun mielestäni taloudellista kiihdyttää 50->80km/h vitosella." Kyllä siinä kiihdytyskaistalla saa kuitenkin kaverin 1.7D vaparidiesel-corsallakin sen 80km/h vauhtia!
Ja sitten toinen. Jos ajetaan rampista 80km/h tielle ja postutaan seuraavasta liittymästä, niin miksi helvetissä se väli pitää ajaa 60km/h? Ok, onhan se lyhyt väli, mutta silti! Kyllä siinä 500m pätkälläkin on se 80km/h rajoitus ja varmasti se 1.4 Firstline-Golffikin kiihtyy ja kulkee sen 80km/h. Liikennekin olisi huomattavasti sujuvampaa, jos ei tarvitsisi väistää ja jarrutella näiden 50-60km/h ajavien väkisin tielle tunkijoiden takia. 80km/h tiellä kuitenkin ne takana tulijat yleensä ajaa 80km/h.
Ja kolmantena vielä nämä (valtaosaltaan keski-ikäisiä tai keskiäiän ylittäneitä naisihmisiä) jotka ajelee hämärällä/pimeällä 50-70km/h 80km/h rajoitetulla tiellä. Mutta auta armias, kun rajoitus muuttuu viideksikympiksi ja katuvalot astuu kuvaan! Kyllä sit lasketaan kaasu pohjassa! Parhaimmillaan kerran ajoin yhden tällaisen täti-ihmisen perässä ja kirosin, kun se ajaa 50-60km/h vaikka rajoitus oli 80km/h. Noh, katuvalot alkoi ja rajoitus muuttui 50:ksi, niin johan löyty tädin kippoon vauhtia. Varmaan liki 80km/h! Sinne se hävis, kun en itse viittinyt lähteä kaahaamaan perässä. :D "Kun pimeällä on niin pelottavaa ajaa." Näin kuulin yhdeltä täti-ihmiseltä selitykseksi, kun kysyin, että mistä tämä oikein mahtaa johtua...
Jos ajaminen pelottaa näin paljon, kuin mainitsemissani esimerkeissä, niin on olemassa oikein hyviä vaihtoehtoja. Kuten yleiset kulkuneuvot tai kotiin jääminen, näin esimerkiksi.
Että näin.
Sotilasajoneuvoista sen verran, että jos niillä on henkilöitä kyydissä niin max nopeus on 60km/h. Eli ei siellä tahalleen hidastele vaan kiitos EU tai jotain niin sen takia marssinopeuksia on jouduttu tiputtamaan.
Eräs tuttu upseeri sanoi"Kun 60kM/h tuli voimaan, hän on nähnyt enemmän vaaratilanteita vuodessa kuin edeltävänä 16 vuotena yhteensä" Kun rekat yms yrittää ohitse..
Eräs tuttu upseeri sanoi"Kun 60kM/h tuli voimaan, hän on nähnyt enemmän vaaratilanteita vuodessa kuin edeltävänä 16 vuotena yhteensä" Kun rekat yms yrittää ohitse..
Tuossa joululiikenteessä tuli kyllä todettua nuo kiihdytyskaistahidastelijat melkoisen hyviksi tukkeiksi. Neljääkymppiä ajetaan ramppi alas, ja sitten kytätään just ja just liikkuen, että onko riittävän isoa väliä moottoritiellä, mihin kiihdyttää väliin. Mutta tässä vaiheessa kyllä hatunnosto kaikille jotka Oulun moottoritiellä sattuivat siihen aikaan ja siihen kohtaan, nätisti annettiin tilaa täti-ihmisen ohjastamalle farmari-c5-citroenillekin kiihdyttää, kuten myös minulle ja muille kanssakärsijöille. Päästiin jatkamaan matkaa kuitenkin. :)
1/06 vielä mittään tommosia ollut 80km/h sai periaatteessa päästellä tykki lavalla porukat kyydissä. Jarruttoman kärryn kanssa kuutta kymppiä.
En tiedä missä olet palveluksesi suorittanu mutta ite olin parolan autok:ssa 1/06 ja 60 km/h rajotus henkilökuljetuksissa tehtiin harvinaisen selväksi jo mosakaudella.
farmari-c5-citroenillekin kiihdyttää
Tuo onki oikea elämys, kiihdyttää ko. kulkine sinne satasen vauhtiin tai edes lähelle! Ainakin 2.0 16v mallissa, se täytyy tehdä kakkosvaihteella jos haluaa tehdä sen edes suht. nopeasti..
Mutta asiaa, nuo "valovammaiset" ne ottaa päähän (ja silmään) kun valot sojottaa aivan minne sattuu. Toisena sitten nämä nysvät kellä ei ole kiire mihinkään ja rystyset valkosena jurnuttaa nokkalasissa menemään. Kolmantena tienhoito, ainakin tässä Kuusamon seudulla, kun aivan helvetin moista jurinaa ja pauketta kun ei raskita ilmeisesti ajaa aura alhaalla noilla vehkeillä, viimeisen kuukauden ajan ollu nuo samat polannemontut tuossa valtatiellä kun kotitieltä siihen kääntyy! Pitäs vissiin käydä ite vasaralla naputtelemassa ne sileäksi..
Nuo kiihdytyskaistaköröttelijät onneksi bongaa jo rampille lähdettäessä. Tällöin jättäydyn suosiolla riittävän kauaksi, jotta ennätän itse kerätä päätien vauhdin liittymäkohtaan saapuessani. Takanatulijat saattavat ehkä ihmetellä, suorastaan vittuuntua, mutta niin kävisi silloinkin jos köröteltäisiin viittäkymppiä letkassa sinne rampin päätyyn pysäköimään.
Eihän noissa kiihdytyskaistaköröttelijöissä mitään, jos ite tuut sen perästä sinne kaistalle, mut sit jos ajat sitä ohitustietä jo, ja vasen kaista on täynnä ja ajat itte oikeaa kaistaa ja joku tunkee eteen sen 50km/h sieltä kiihdytyskaistalta ja joudut polkee jarruja sen takia, kun ei oo tilaa väistää vasemmalle (joka sitäpaitsi olisi laiton siirto tieliikennelain mukaan) etkä pääse kaasua polkemalla ohikaan, ennenkuin se sieltä lipuu eteen, kun sen köröttelijän edessä menee toinen samanlainen, joka on jo kerennyt lipumaan siihen kaistalle, mitä ajat...
Silloin meinaa aina keittää. Kyllä siinä kiihdytyskaistalla saa oikeasti yli 50km/h vauhtia autolla kuin autolla. Jos ei uskalla kiihdyttää siinä tavoitenopeuteen, tai jos tavoitenopeus on tosiaan tuo 50-60km/h, niin mun puolesta vois auton jättää kotiin.
Silloin meinaa aina keittää. Kyllä siinä kiihdytyskaistalla saa oikeasti yli 50km/h vauhtia autolla kuin autolla. Jos ei uskalla kiihdyttää siinä tavoitenopeuteen, tai jos tavoitenopeus on tosiaan tuo 50-60km/h, niin mun puolesta vois auton jättää kotiin.
kun ei oo tilaa väistää vasemmalle (joka sitäpaitsi olisi laiton siirto tieliikennelain mukaan) etkä pääse kaasua polkemalla ohikaan
Aina kun ohitat, eli siis tässä tapauksessa ohitat sen ramppia ajavan, niin se on laillista. Tulkinnanvaraista toki, mutta "turhia kaistanvaihtoja" tulee myös välttää.
Enemmän näillä mustilla kurakeleillä on haitannut ne jurpot, jotka ajavat ohi ja TYHJÄLLÄ tielllä vetäsevät puskurin tuntumassa takaisin oikealle kaistalle ihan eteen. En kyllä tajua, että mikä kiire siinä on takaisin, jos motari on vapaa, huonossa lykyssä siinä saa itse vielä kiven lasiin.
^Näin on, joskus jopa puskuria hipoen (~30cm) niin että on joutunut jarruttamaan! Ei mitään järkeä.
En silti näe syytä, mitä haittaa väistämisestä olisi _jos_ vasemmalla kaistalla ei tule takana ketään. Parantaa liikenteen sujuvuutta.
Mutta vasemmalle ei silti saisi väistää, tästä on monesti ollut poliisien kommentteja lehdissä.Aina kun ohitat, eli siis tässä tapauksessa ohitat sen ramppia ajavan, niin se on laillista. Tulkinnanvaraista toki, mutta "turhia kaistanvaihtoja" tulee myös välttää.
En silti näe syytä, mitä haittaa väistämisestä olisi _jos_ vasemmalla kaistalla ei tule takana ketään. Parantaa liikenteen sujuvuutta.
Tämä patenttivastaus on täällä jo varmasti moneen kertaan, mutta laitetaanpas juhlauusinta #327:
Jonossa ohittelevat puikkelehtijat, jotka kuvittelevat, että suksiboksi ja Volvo ovat Rukalla 7 tuntia aiemmin, jos ohitellaan koko matka lumipyryssä välittämättä muiden tielläliikkujien turvallisuudesta, turvallisista ohituspaikoista ja kyydissä olijoiden turvallisuudesta.
Toinen otsasuonia kuormittava ryhmä ovat luonnollisesti alinopeutta ajavat jononmouodostajat.
Traktori ja lietekärri - kuuluvatko ne valtatielle? Hevoset?
Peltotöiden aikaan ovat peltoliittymät 400Km matkalta suuntaansa tuumaa paksussa liukkaassa p*skassa-->selkeä turvallisuutta alentava liikenteen epäkohta. Jos ei muuten niin sen takia, että on vaarana että kuljettajan päästä katkeaa verisuoni kesken ajon, tai viimeistään siinä vaiheessa kun huomataan että pyöränkoteloissa ja auton alustassa on 50 kiloa sianp*skaa.
Suomalainen ruoka maistuu, mutta niin maistuu yös pakinointi. :)
Jonossa ohittelevat puikkelehtijat, jotka kuvittelevat, että suksiboksi ja Volvo ovat Rukalla 7 tuntia aiemmin, jos ohitellaan koko matka lumipyryssä välittämättä muiden tielläliikkujien turvallisuudesta, turvallisista ohituspaikoista ja kyydissä olijoiden turvallisuudesta.
Toinen otsasuonia kuormittava ryhmä ovat luonnollisesti alinopeutta ajavat jononmouodostajat.
Traktori ja lietekärri - kuuluvatko ne valtatielle? Hevoset?
Peltotöiden aikaan ovat peltoliittymät 400Km matkalta suuntaansa tuumaa paksussa liukkaassa p*skassa-->selkeä turvallisuutta alentava liikenteen epäkohta. Jos ei muuten niin sen takia, että on vaarana että kuljettajan päästä katkeaa verisuoni kesken ajon, tai viimeistään siinä vaiheessa kun huomataan että pyöränkoteloissa ja auton alustassa on 50 kiloa sianp*skaa.
Suomalainen ruoka maistuu, mutta niin maistuu yös pakinointi. :)
Kuuluvat, usein tuo nyt vaan sattuu olemaan ainoa vaihtoehto sille tien varressa sijaitsevalle pellolle. Tai ehkäpä ovat olleet tyhjentämässä jonkun talon paskakaivoa, töitään tekevät. Jos tälle linjalle lähdetään niin ihan hyvin voisi tulilinjalle ottaa mopoautot, 60km/h etenevät nosturit ja armeijan vehkeet. No, onhan se kauheaa jos yksi traktori hidastaa matkaa ehkä jopa minuutin.Traktori ja lietekärri - kuuluvatko ne valtatielle?
Varmasti yrittävät parhaansa mukaan pysytellä pois isommilta teiltä, mutta aina sekään ei onnistu. Kai ne jalankulkijat koirinensa täytyy myös pitää pois julkisilta teiltä? Hevostelijat taas kiroavat autoilijoita, jotka eivät piittaa käsimerkeistä ja kaahaavat ohi varomatta. Silti hirvien kohdalla hiljennetään, hevonen on pillastuttuaan aika arvaamaton eläin!Hevoset?
Edelleenkään sille ei aina voi mitään, niitä renkaita on mahdotota putsata niin ettei tielle mitään tippuisi. Myönnettäkööt kyllä, että valitettavasti osa ei edes yritä konetta siistiä. Mutta kun tehdään urakkahommaa pienellä taksalla niin työajasta sekin on pois :(Peltotöiden aikaan ovat peltoliittymät 400Km matkalta suuntaansa tuumaa paksussa liukkaassa p*skassa-->selkeä turvallisuutta alentava liikenteen epäkohta. Jos ei muuten niin sen takia, että on vaarana että kuljettajan päästä katkeaa verisuoni kesken ajon, tai viimeistään siinä vaiheessa kun huomataan että pyöränkoteloissa ja auton alustassa on 50 kiloa sianp*skaa.
Ilmeisesti sinne tielle ei sitten saisi laskea muita kuin puhtailla renkailla ajelevia henkilöautoja ;)
Suomalainen ruoka maistuu, mutta niin maistuu yös pakinointi. :)
Näin on, ei herneitä.
E: Yritän ravistella palkokasvit pois nenästäni :)
Edelleenkään sille ei aina voi mitään, niitä renkaita on mahdotota putsata niin ettei tielle mitään tippuisi.
Sakothan siitä saa jos tuo renkaissaan viistonnia paskaa tielle. Mä en ole koskaan edes nähnyt, että joku maajussi niitä renkaitaan putsailisi.
Nimimerkillä intissä ihan tarpeeksi renkaita tikulla putsannut
Traktori ja lietekärri - kuuluvatko ne valtatielle?
Kuuluvat siinä missä sinäkin sen autosi kanssa, vai lentämälläkö sitä pellolle päästään?
Peltotöiden aikaan ovat peltoliittymät 400Km.....
Tapana ollut pahimmat paskat kopistella pois, mutta rupeaisitko itse hammasharjalla jynssäämään koneita puhtaaksi kesken peltohommien? Se tehdään töiden jälkeen kotona.
Itseänihän liikenteessä ottaa päähän sumaripellet ja jonoissa puikkelehtijat.
Maalla asuvana ymmärrän oikeinkin hyvin että sinne pellolle on päästävä, ja työpäivää ei voi kuluttaa traktorin kiillotukseen. Olihan täällä ymmärrettykin että läppää heitin, mutta tosiasia on se, että tuollaisia kirjoituksia yleisönosastoissa näkee. Suurimmat suupaltit ovat yleensä motoristeja, joiden pitää päästä pieniä peltojen reunustamia mutkateitä ajelemaan, ja sitten pääseekin itku, kun tartaani ei olekaan puhdas ja joka mutkaa ei voi nuolla läpi korva kipinää lyöden. :)
Suomalainen työ ja ruoka kunniaan - vaikka sinne pikitielle vähän rapaa tarktorin renkaissa kantautuisikin. :)
Tämän aamun päänvaiva: Minkä takia niitä laseja ei voi raapata, tai lämmittää autoa ennen liikkeelle lähtöä sen verran, että sieltä näkisi uloskin? Silmänreiät tehdään tuulilasiin, tai sitten ajetaan pää sivuikkunasta ulkona nortti huulessa tuhkan lentäessä siihen ainoaan silmään, jota on mahdollista pitää viiman takia auki? Ei käsitä.
Kaveri ajoi tässä hiljan mersunsa ojaan saman tien kun kerkesi sitä viisi metriä siirtää --> etupuskuri paskana. Harkitsee kuulemma nyt puolivakavissaan jääraappaan investoimista - mikäli jää vielä pakkelisankon ostamisen jälkeen lantteja lompuukiin.
Suomalainen työ ja ruoka kunniaan - vaikka sinne pikitielle vähän rapaa tarktorin renkaissa kantautuisikin. :)
Tämän aamun päänvaiva: Minkä takia niitä laseja ei voi raapata, tai lämmittää autoa ennen liikkeelle lähtöä sen verran, että sieltä näkisi uloskin? Silmänreiät tehdään tuulilasiin, tai sitten ajetaan pää sivuikkunasta ulkona nortti huulessa tuhkan lentäessä siihen ainoaan silmään, jota on mahdollista pitää viiman takia auki? Ei käsitä.
Kaveri ajoi tässä hiljan mersunsa ojaan saman tien kun kerkesi sitä viisi metriä siirtää --> etupuskuri paskana. Harkitsee kuulemma nyt puolivakavissaan jääraappaan investoimista - mikäli jää vielä pakkelisankon ostamisen jälkeen lantteja lompuukiin.
Tämän päivän Keskisuomalaisesta lainattua:
Tuollaisilta "ammattiautoilijoilta" pitäisi ottaa luvat lopullisesti pois.
Rekkakuski kyllästyi perässäroikkuvaan poliisiin
14:52 Heikki Kärki
Poliisipartio joutui vaarallisen ajotavan kohteeksi tiistai-iltapäivällä valtatiellä 9 Korpilahden ja Jämsän välillä. Poliisien edellä ajanut ajoneuvoyhdistelmän kuljettaja jarrutti kolme kertaa voimakkaasti ilman näkyvästi havaittavaa syytä. Lopulta poliisiauton kuljettaja joutui tekemään lukkojarrutuksen välttääkseen yhteentörmäyksen.
Myös poliisiauton takana tulleet autot olivat vaarassa törmätä poliisiauton perään.
Rekka pysäytettiin ja kuljettaja kertoi jarrutuksien syyksi kyllästymisen perässäroikkujiin.
Vuonna 1965 syntynyt turkulainen mies määrättiin väliaikaiseen ajokieltoon ja häntä epäillään törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta
Tuollaisilta "ammattiautoilijoilta" pitäisi ottaa luvat lopullisesti pois.
Nyt on rauhallinen mieli kun on joululomaa tullut pidettyä kotosalla. Parina päivänä autoilemassa ja todella vähäistä liikennettä että meinas alkaa vituttamaan se että yksinään ajelee... :D
Ennen joululoman alkua oli yhellä ajelulla sellanen pienehkö vitutus, tie oli märkä ja vastaantulevat sekä ohittelevat autot visko kuravettä tuulilasille. Ei siinä mitään, voishan sitä pesuriaki käyttää.. Se pirulainen vain ruuttas katon yli, kesällä koitin säätää mutta kun ei pissapoika liikkunut mihkään, ilmeisesti liikaa likaa jossain välissä. No kun levähdysalueelle pysähdyin ja piruuttani päätin koittaa uudelleen, oli ihmetykseni melkoinen, pissapojat saikin säädettyä!
No siitä sitten onnesta soikeena jatkamaan ajelua, ja sitte alko vituttaa se että joku pälli ohitti ja niin läheltä tuli takas omalle kaistalle että melkonen määrä rapaa tuulilasiin. Eikä ollut vastaantulijoita. Päätin siinä sitten että vituttakoon tuotaki tyyppiä ja polkasin kaasupolkimen lähes lattiasta ja odottelin että Saab 9000 CD 2.0i kiihtyis huikeilla 130hv tehoilla.. Aikaa ei mennyt kuin 2.5 minuuttia kun jo pääsin ohittamaan ja kostamaan, tosin ajoin itse noin 5 kertaa kauempaa ohitettavan eteen.
Jostain kumman syystä se tyyppi ei enää ohittanu vaikka ois luullu että sillä oli kauhea kiire kun rajoitusten mukaan ajavan ohi piti päästä?
T: Edesvastuuton rikollinen autoilija.
Ennen joululoman alkua oli yhellä ajelulla sellanen pienehkö vitutus, tie oli märkä ja vastaantulevat sekä ohittelevat autot visko kuravettä tuulilasille. Ei siinä mitään, voishan sitä pesuriaki käyttää.. Se pirulainen vain ruuttas katon yli, kesällä koitin säätää mutta kun ei pissapoika liikkunut mihkään, ilmeisesti liikaa likaa jossain välissä. No kun levähdysalueelle pysähdyin ja piruuttani päätin koittaa uudelleen, oli ihmetykseni melkoinen, pissapojat saikin säädettyä!
No siitä sitten onnesta soikeena jatkamaan ajelua, ja sitte alko vituttaa se että joku pälli ohitti ja niin läheltä tuli takas omalle kaistalle että melkonen määrä rapaa tuulilasiin. Eikä ollut vastaantulijoita. Päätin siinä sitten että vituttakoon tuotaki tyyppiä ja polkasin kaasupolkimen lähes lattiasta ja odottelin että Saab 9000 CD 2.0i kiihtyis huikeilla 130hv tehoilla.. Aikaa ei mennyt kuin 2.5 minuuttia kun jo pääsin ohittamaan ja kostamaan, tosin ajoin itse noin 5 kertaa kauempaa ohitettavan eteen.
Jostain kumman syystä se tyyppi ei enää ohittanu vaikka ois luullu että sillä oli kauhea kiire kun rajoitusten mukaan ajavan ohi piti päästä?
T: Edesvastuuton rikollinen autoilija.
Rekkakuski kyllästyi perässäroikkuvaan poliisiin
14:52 Heikki Kärki
Poliisipartio joutui vaarallisen ajotavan kohteeksi tiistai-iltapäivällä valtatiellä 9 Korpilahden ja Jämsän välillä. Poliisien edellä ajanut ajoneuvoyhdistelmän kuljettaja jarrutti kolme kertaa voimakkaasti ilman näkyvästi havaittavaa syytä. Lopulta poliisiauton kuljettaja joutui tekemään lukkojarrutuksen välttääkseen yhteentörmäyksen.
Myös poliisiauton takana tulleet autot olivat vaarassa törmätä poliisiauton perään.
Rekka pysäytettiin ja kuljettaja kertoi jarrutuksien syyksi kyllästymisen perässäroikkujiin.
Vuonna 1965 syntynyt turkulainen mies määrättiin väliaikaiseen ajokieltoon ja häntä epäillään törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta
tarina ei kerro, millainen turvaväli poliiseilla oli, jos kerran meinasivat törmätä, tuo rekka kun ei ihan äkkiä pysähdy...... niitä tuskin sakotettiin... ne nimittäin osaa roikkua persees kii.
Jos joku tekee arvaamattomia jarrutuksia ilman selkeää syytä jatkuvasti, niin silloin poliisilla on ollut jo epäily siitä että kuljettaja ei ole ajokuntoinen, mutta jos on todettu, että on, niin silloin tuo on ilkivaltaa. Syystä se todennäköisesti sai sakot, ei vain siksi, että poliisia huvitti.
Turvaväli on turhaa saivartelua, jos joku häiritsee liikennevirtaa tahallaan toimimalla noin. Tuon kun tekee ruuhkaisella pääväylällä, niin jopa tunnin ruuhka saattaa aiheuta välittömästi yhdestä typeryksestä, jarrutuksilla on tapana kertautua ja ikäänkuin "kaikua" virrassa.
Turvaväli on turhaa saivartelua, jos joku häiritsee liikennevirtaa tahallaan toimimalla noin. Tuon kun tekee ruuhkaisella pääväylällä, niin jopa tunnin ruuhka saattaa aiheuta välittömästi yhdestä typeryksestä, jarrutuksilla on tapana kertautua ja ikäänkuin "kaikua" virrassa.
tarina ei kerro, millainen turvaväli poliiseilla oli, jos kerran meinasivat törmätä, tuo rekka kun ei ihan äkkiä pysähdy...... niitä tuskin sakotettiin... ne nimittäin osaa roikkua persees kii.
Ei kerro, ei. Mutta ammattiautoilija joka vetelee huvin vuoksi rekalla toistuvia äkillisiä jarrutuksia, ei kyllä kyllä ansaitse paljon sympatiaa, roikkuipa siellä perässä sitten vaikka poliisien ylin johtaja. Uskomatonta touhua.
sitte alko vituttaa se että joku pälli ohitti ja niin läheltä tuli takas omalle kaistalle että melkonen määrä rapaa tuulilasiin. Eikä ollut vastaantulijoita. Päätin siinä sitten että vituttakoon tuotaki tyyppiä ja polkasin kaasupolkimen lähes lattiasta ja odottelin että Saab 9000 CD 2.0i kiihtyis huikeilla 130hv tehoilla.. Aikaa ei mennyt kuin 2.5 minuuttia kun jo pääsin ohittamaan ja kostamaan, tosin ajoin itse noin 5 kertaa kauempaa ohitettavan eteen.
Jostain kumman syystä se tyyppi ei enää ohittanu vaikka ois luullu että sillä oli kauhea kiire kun rajoitusten mukaan ajavan ohi piti päästä?
Hienoa. Mun mielestä tälläinen lapsellinen kiukuttelu on yksi eniten vituttava asia tuolla liikenteessä. - Joskus itsekin olen sortunut, mutta pyrin välttämään.
Kannattaa jäädä kotiin jos pelkää / vihaa sitä että joku roiskii autoasi.
Muistakaa kostaa, sitä varten maantiet on tehty... *huoh*
Perässä roikkujista pääsee eroon yleensä sillä, että hidastaa sopivassa ohituspaikassa ja näyttää takapäännuolijalle vilkulla merkin, että nyt passaa kiiruhtaa.
Toki kaikki ei ymmärrä sitä, että omalle kaistalle paluuta ei riittävän ohitusnopeuden hankkimalla tarvitse tehdä ohitettavan etupuskuria hipoen. Vaan kymmenien, mahdollisesti jopa satojen metrien päässä :D
Perässä roikkujista pääsee eroon yleensä sillä, että hidastaa sopivassa ohituspaikassa ja näyttää takapäännuolijalle vilkulla merkin, että nyt passaa kiiruhtaa.
Toki kaikki ei ymmärrä sitä, että omalle kaistalle paluuta ei riittävän ohitusnopeuden hankkimalla tarvitse tehdä ohitettavan etupuskuria hipoen. Vaan kymmenien, mahdollisesti jopa satojen metrien päässä :D
En tahdo missään nimessä käydä jeesustelemaan, mutta omalta kohdaltani huomasin aikoinaan, että tämän kostomenttaliteetin kärki taittuu kun ikää ja ajokilometrejä karttuu, ja taustapeiliin kurkattaessa siellä irvistelee muutama kersa. Nykyään ei ole kiire minnekään - lähden vaikka minuuttia aiemmin jos tuntuu siltä, ettei tahdo ennättää ajoissa perille. :)
Itse tuoreena autoilijana(7tkm) olen törmännyt muutamiin vitutuksen aiheisiin.
1.Turvaväli. Ihmetyttää ihan itseäkin miten jollakin riittää hermo kytätä ihan puskurissa kiinni? Itse ihan ajomukavuuden takia jätän väliä ettei tarvi kyylätä niin tarkasti edellä menevän liikkeitä. Ohituspaikkoja avautuu kun avautuu, ei niitä tarvitse kilometrikaupalla puskurissa etsiä, etenkään mutkissa.
2.Juuri tuo kiihdytyskaistalla hidastelu. Omaksi haitaksi ajaa 40kph. Itse ainakin vaihdan vasemmalle kaistalle jos joku tulee kiihdytyskaistaa ja on kaksi kaistaa suuntaansa. Vaikkei näin opetetakkaan.
3.Taajamassa kaahailu. Siis mitä vitun järkeä sitä on posottaa 60-70kph 40-50 alueella. Jotenkin kiehahtaa aina. Tätä huomaa erityisesti keski-ikäisten audi ja mersumiesten toimesta.
Jos joku ajaa pitkillä perässä, kuten itselle sattui vahingossa yksi ilta. Edellä menevä kuitenkin väläytti pitkiä pari kertaa jolloin tajusin virheeni ja vaihdoin lyhkäsille.
1.Turvaväli. Ihmetyttää ihan itseäkin miten jollakin riittää hermo kytätä ihan puskurissa kiinni? Itse ihan ajomukavuuden takia jätän väliä ettei tarvi kyylätä niin tarkasti edellä menevän liikkeitä. Ohituspaikkoja avautuu kun avautuu, ei niitä tarvitse kilometrikaupalla puskurissa etsiä, etenkään mutkissa.
2.Juuri tuo kiihdytyskaistalla hidastelu. Omaksi haitaksi ajaa 40kph. Itse ainakin vaihdan vasemmalle kaistalle jos joku tulee kiihdytyskaistaa ja on kaksi kaistaa suuntaansa. Vaikkei näin opetetakkaan.
3.Taajamassa kaahailu. Siis mitä vitun järkeä sitä on posottaa 60-70kph 40-50 alueella. Jotenkin kiehahtaa aina. Tätä huomaa erityisesti keski-ikäisten audi ja mersumiesten toimesta.
Jos joku ajaa pitkillä perässä, kuten itselle sattui vahingossa yksi ilta. Edellä menevä kuitenkin väläytti pitkiä pari kertaa jolloin tajusin virheeni ja vaihdoin lyhkäsille.
Ohituskaistapelleilijät. Pakko avautua kun risoo taas.
Kun työmatkalla noita on onneksi useampiakin. Viimeksi eilen aamulla kun ajelin vakkari päällä 90 km/h (todellista nopeutta) ja ekalla ohituskaistalla ohitin jonkun riisikipon ja kuorma-auton. 7km tavallista tietä ja sain samaa rauhallista vauhtia ajaen seuraavan letkan lähes kiinni. Uusi ohituskaista, ja rauhallisesti muutamasta autosta ohi, mukaan lukien harmaa avensis joka roikkui jossain välissä. Vähän ennen ohituskaistan loppua katselin kun sama avensis puskee perässä vähän lujempaa, vaihtaa kaistaa ja ajaa rinnalle ja on vähän edellä. Noh, tässä vaiheessa oli ohituskaista jo loppumassa ja vastaankin tulossa auto. Avensiskuskin onneksi itsesuojeluvaisto pelaa refleksinä, joten jarruttelemaanhan siinä aloin, jotta tuo idän ihme pääsisi edelle. Jäi sellaiset 5cm väliä minun etupuolelle, eikä varmaan montaa metriä vastaantulevaankaan. Hieman piti esitellä lisähelloja.
Avensiksella vauhtia satanen kun oli edellä, ja heittänyt suolapaskat mun lasille. Vakkarille reset ja taas jatkui passatilla vauhti ihan samana. Kilometrin päässä sai taas jarruttaa vakkarin pois päältä kun avensis hiipi perä edellä vastaan, eli vauhtia ehkä 85km/h. Eka sauma niin ohi, ja vakkari taas samaan. Ei jaksa enää sormea nostaa.
Jos ei olisi ollut aamupalaveria töissä, olisin kyllä seurannut avensista vaikka Ivaloon ja sanonut muutaman sanan liikennekäyttäytymisestä. On se outoa, että autossa ollaan niin kovaa poikaa, mutta naamatusten ei uskalleta edes katsoa silmiin, vaikka minä vain hieman valistaisin keskustelulla. Isotkin aikamiehet juosseet karkuun.
Ja samaan syssyyn pitää hieman avautua lisää. Porterilla ja muilla "muka hitailla" kun liikkunut, syö miestä nuo väkisin ohittajat, jotka sitten jäävät jarruttelemaan. Jos bussi kulkee satasta tai sataa kymmentä alamäkeen, voi se kulkea saman ylämäkeenkin vaikka olisikin toinen kaista, ja kulkee samaa vauhtia ohituskaistan jälkeenkin. Joskus pitänyt kuitata takaisin, tukehtukoon mustaan savuun. Pitääkö perk.... hommata joku ledinäyttö auton perään, malliin "vakionopeussäädin päällä, todellinen nopeuteni 105km/h, älä ohita jos ajat ohituskaistan jälkeen hitaammin)
Pahoja aikoja olla liikenteessä nuo aamut ja iltapäivät, porukoilla verensokerit liian alhaalla, kuten itselläkin.
Jo vain helpotti. Kiitos ja anteeksi.
Kun työmatkalla noita on onneksi useampiakin. Viimeksi eilen aamulla kun ajelin vakkari päällä 90 km/h (todellista nopeutta) ja ekalla ohituskaistalla ohitin jonkun riisikipon ja kuorma-auton. 7km tavallista tietä ja sain samaa rauhallista vauhtia ajaen seuraavan letkan lähes kiinni. Uusi ohituskaista, ja rauhallisesti muutamasta autosta ohi, mukaan lukien harmaa avensis joka roikkui jossain välissä. Vähän ennen ohituskaistan loppua katselin kun sama avensis puskee perässä vähän lujempaa, vaihtaa kaistaa ja ajaa rinnalle ja on vähän edellä. Noh, tässä vaiheessa oli ohituskaista jo loppumassa ja vastaankin tulossa auto. Avensiskuskin onneksi itsesuojeluvaisto pelaa refleksinä, joten jarruttelemaanhan siinä aloin, jotta tuo idän ihme pääsisi edelle. Jäi sellaiset 5cm väliä minun etupuolelle, eikä varmaan montaa metriä vastaantulevaankaan. Hieman piti esitellä lisähelloja.
Avensiksella vauhtia satanen kun oli edellä, ja heittänyt suolapaskat mun lasille. Vakkarille reset ja taas jatkui passatilla vauhti ihan samana. Kilometrin päässä sai taas jarruttaa vakkarin pois päältä kun avensis hiipi perä edellä vastaan, eli vauhtia ehkä 85km/h. Eka sauma niin ohi, ja vakkari taas samaan. Ei jaksa enää sormea nostaa.
Jos ei olisi ollut aamupalaveria töissä, olisin kyllä seurannut avensista vaikka Ivaloon ja sanonut muutaman sanan liikennekäyttäytymisestä. On se outoa, että autossa ollaan niin kovaa poikaa, mutta naamatusten ei uskalleta edes katsoa silmiin, vaikka minä vain hieman valistaisin keskustelulla. Isotkin aikamiehet juosseet karkuun.
Ja samaan syssyyn pitää hieman avautua lisää. Porterilla ja muilla "muka hitailla" kun liikkunut, syö miestä nuo väkisin ohittajat, jotka sitten jäävät jarruttelemaan. Jos bussi kulkee satasta tai sataa kymmentä alamäkeen, voi se kulkea saman ylämäkeenkin vaikka olisikin toinen kaista, ja kulkee samaa vauhtia ohituskaistan jälkeenkin. Joskus pitänyt kuitata takaisin, tukehtukoon mustaan savuun. Pitääkö perk.... hommata joku ledinäyttö auton perään, malliin "vakionopeussäädin päällä, todellinen nopeuteni 105km/h, älä ohita jos ajat ohituskaistan jälkeen hitaammin)
Pahoja aikoja olla liikenteessä nuo aamut ja iltapäivät, porukoilla verensokerit liian alhaalla, kuten itselläkin.
Jo vain helpotti. Kiitos ja anteeksi.
Tuosta rekkajutusta vielä, niin Iltasanomissa oli vähän tarkemmin asiasta:
Rekkakuski jarrutteli tahallaan, poliisi oli joutua ketjukolariin
2.1.2008 16:18
Poliisipartio joutui rekkakuskin järjettömän koston kohteeksi nelostiellä uudenvuoden aattoiltana. Perässäroikkujiin kyllästynyt 42-vuotias turkulainen kuljetusliikkeen työmies jarrutteli tahallaan kesken ajon Jämsän ja Korpilahden välillä ja aiheutti näin vakavia vaaratilanteita takanaan tulleille autoille. Tilannetta pahensi se, etteivät rekan jarruvalot toimineet.
Ensimmäisenä rekan takana ajoi Jämsän poliisin normaaleilla tunnuksilla varustettu partioauto, joka joutui peräänajon välttääkseen tekemään kolmesti lukkojarrutuksen vajaan viiden kilometrin matkalla. Teot olivat johtaa ketjukolariin, sillä myös poliisiauton takana tulleet ajoneuvot joutuivat jarruttamaan vaarallisesti.
Kun poliisi sai lopulta pysäytettyä jarruttelijan, tämä kertoi tekonsa syyksi kyllästymisensä perässäroikkujiin. Varsinainen kuulustelu on tekemättä, joten epäselvää on, huomasiko kuski, että jonon ensimmäisenä ajokkina rekan takana ajoi poliisi.
Poliisi määräsi 42-vuotiaan määräaikaiseen ajokieltoon. Miestä epäillään törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta.
- Koko maailman sivuhan on tällaisia yksilöitä, jotka ärsyyntyvät toisten tekemisistä. Mutta tällaisen kostomentaliteetin herääminen liikenteessä on kyllä hyvin epäviisasta, vanhempi konstaapeli Arto Koivumäki Jämsän poliisista kommentoi.
MIKÄ V***TTAA ENITEN LIIKENTEESSÄ
LIIKENTEESSÄ ÄRSYTTÄÄ. 1_KIIHDYTYS KAISTAN TUMPELOT,JOTKA EI SAA EDES SITÄ 80KM/ RAMPILLE TULTAESSA,HYVÄ ESIMERKKI KEHÄ 1:LTÄ LAHDEN (MOOTTORITIELLE MENEVÄT,KIIHDYTYS KAISTAA RIITTÄÄ TAVALLAAN NOIN 1KM JA100KM/H RAJOTUKSESTA RAMPIN LOPPUUN 500M ,NIIN KYLTIN (100KM/) KOHDALLA AJETAAN PÄÄSÄÄNTÖISESTI 45-65KM/H.AINA TÄSSÄ SUMA VAIKKA AIKAA JA RAMPPIA ON.IHMETYTTÄÄ KUN KESKUSTASTA TULEVAT KUMMISKIN AJAA SITÄ N.100KM/h,KYSEISEN PAIKAN OHI JA SEURAAVAT LIIKENNEVALOT ON VASTA ROVANIEMELLÄ (820KM)LIIKENNE SEISOO TÄSTÄ SYYSTÄ VÄLILLÄ JO KEHÄ 1:LLÄ.EIKÄ JOHDU RUUHKASTA KOSKA ESIM.VÄLIÄ PUKINMÄKI-MALMI MENNÄÄN VIELÄ N.80KM/H.ARVIOSIN MOOTTORITIEN KÄYTTÄJÄT KIIHDYTYSKAISTOILLA SUUNNILLEEN NÄIN.JOS MOTARIN NOPEUS RAJOITUS 100KM/H.10%AJAA SUHT" OK,20% N,80KM/H.30%N,70KM/H.40%N,60KM/H TAI ALLE...MISTÄKÖHÄN JOHTUU KOLARIT RAMPEISSA(HUOMAA KESÄLLÄ AINA RAMPPEJEN KOHDALLA MOTARILLA HYVIÄ PIRUETTI KUVIOITA KUN ON JÄÄNYT ASSUUN DONITSIT) SIITÄ KUN TULLAAN MOTARIA AJAVIEN ETEEN 50-70 KYMPPIÄ....ITELLÄ EI OO KUN 45HEPPAA(JA NIISTÄKIN OSA LAITUMELLA)NIIN ON SAANU KELATTUA NOPEUTTA VÄHINTÄÄN SE MIKÄ RAJOTUS JA VÄLILLÄ VAIKKA SEN 142 MITÄ TEHDAS LUPAA JA EI SE KAISTA LOPU VAIKKA MAALIMERKINNÄT PÄÄTTYY,EI KASVA PUUT ,NIIN ETT VARA RESERVIÄKIN ON.....[/quote]
Rekkakuskit.
Kyllä niin kovin säikähdin toissapäivänä kun kaksiosainen jättiläinen kurvaa 60kmh alueella (kylän keskusta, periaatteessa taajama) tiukkaan kurviin vähintään suurimman sallitun nopeuden verran väistäen kahta jalankulkijaa huoletta puoliksi minun kaistalleni ajattelematta, että mutkasta voi joku tulla vastaan. Äkkikäännös minut huomattuaan omalle kaistalle unohtaen 10 tonnia painavan perävaunun ja liukkaan kelin.
Luisuunhan se perävaunu lähti, mutta tais ottaa pidon juuri oikealla hetkellä. Kädet kerkisin jo heittää kasvojen eteen ja huutaa hallelujaa. Pelästyksestä selvittyäni ärräpäitä sit lensikin seuraavan vartin, taukoamatta.
Lähinnä siis rekkakuskien tilannenopeus. Sitä kun ajetaan aina vähintään sen verran kun laki sallii mikä on täysin väärä nopeus noin isoilla ajoneuvoilla tiukkiin mutkiin saati liukkaalla kelillä. Useinhan ne tuolla posottaa satasta koko valtatien omistajina, vaikka eihän noilla sais kun sen 80 kmh päästellä?
Kyllä niin kovin säikähdin toissapäivänä kun kaksiosainen jättiläinen kurvaa 60kmh alueella (kylän keskusta, periaatteessa taajama) tiukkaan kurviin vähintään suurimman sallitun nopeuden verran väistäen kahta jalankulkijaa huoletta puoliksi minun kaistalleni ajattelematta, että mutkasta voi joku tulla vastaan. Äkkikäännös minut huomattuaan omalle kaistalle unohtaen 10 tonnia painavan perävaunun ja liukkaan kelin.
Luisuunhan se perävaunu lähti, mutta tais ottaa pidon juuri oikealla hetkellä. Kädet kerkisin jo heittää kasvojen eteen ja huutaa hallelujaa. Pelästyksestä selvittyäni ärräpäitä sit lensikin seuraavan vartin, taukoamatta.
Lähinnä siis rekkakuskien tilannenopeus. Sitä kun ajetaan aina vähintään sen verran kun laki sallii mikä on täysin väärä nopeus noin isoilla ajoneuvoilla tiukkiin mutkiin saati liukkaalla kelillä. Useinhan ne tuolla posottaa satasta koko valtatien omistajina, vaikka eihän noilla sais kun sen 80 kmh päästellä?
Jospa ei yleistettäis rekkakuskeja, taikka muidenkaan ammattikuntien edustajia...? Itekkin oon yhdistelmää ammatikseni ajanut, ja voin kertoa että kuskeja löytyy kyllä laidasta laitaan. Sanoisin että kuitenkin 98% "rahtimateista" on aivan asiallisia ja vastuunsa tiedostavia kavereita. Häpeäpilkkuja vihaavat henkilö-autoilijoiden lisäksi myös kollegat. Hehän pilaavat törttöilyllään koko ammattikunnan maineen...
Ihmisen muisti kun on niin kummallinen. 27 asiallisesti ja muut huomioon ottaen ajavaa kuormuria jää unholaan, mutta kun tulee se yksi törttö, niin jo ollaan koko ammattikunnalle keso pystyssä.... =/
Kyseisiä hommia tehdessä välillä vitutti, joskin myös nauratti uskomattoman kiireiset henkilö-autoilijat. Ajelin kaiken lisäksi suurimman osan kehä3:sen sisäpuolella, jossa kiire ja syke on vielä kolminkertainen muuhun Suomeen verrattuna. Kun hetken ajaa 60t junalla kehän iltapäiväruuhkissa, alkaa oikeasti hahmottamaan, paljonko se mielenosoituksellinen kiihdyttely ja hetikohta jarruttelu oikeasti vaikuttaa perille ehtimiseen.Muuttuu tuo oma pikkuautoilu tyylikin jonnin verran...
Suurin kiire on yleensä se, jonka tekee ihan itse. Välillä sitä havahtuu siihen kun baanaa hiasella 140 lasissa verenmaku suussa ohituskaistaa, vaikkei mihinkään ole kiire...=D Ainakin yleensä tulee himmailtua, pysyy verenpainekin aisoissa... =D
BTW uudemmissa kuormureissa on rajoitin, joka estää yli 85 ajamisen, ainakin periaatteessa. Vanhemmissa ei rajoittimia. Paremmin muistavat voi kertoa vm, jolloin rajoitin tuli pakolliseksi.
Ihmisen muisti kun on niin kummallinen. 27 asiallisesti ja muut huomioon ottaen ajavaa kuormuria jää unholaan, mutta kun tulee se yksi törttö, niin jo ollaan koko ammattikunnalle keso pystyssä.... =/
Kyseisiä hommia tehdessä välillä vitutti, joskin myös nauratti uskomattoman kiireiset henkilö-autoilijat. Ajelin kaiken lisäksi suurimman osan kehä3:sen sisäpuolella, jossa kiire ja syke on vielä kolminkertainen muuhun Suomeen verrattuna. Kun hetken ajaa 60t junalla kehän iltapäiväruuhkissa, alkaa oikeasti hahmottamaan, paljonko se mielenosoituksellinen kiihdyttely ja hetikohta jarruttelu oikeasti vaikuttaa perille ehtimiseen.Muuttuu tuo oma pikkuautoilu tyylikin jonnin verran...
Suurin kiire on yleensä se, jonka tekee ihan itse. Välillä sitä havahtuu siihen kun baanaa hiasella 140 lasissa verenmaku suussa ohituskaistaa, vaikkei mihinkään ole kiire...=D Ainakin yleensä tulee himmailtua, pysyy verenpainekin aisoissa... =D
BTW uudemmissa kuormureissa on rajoitin, joka estää yli 85 ajamisen, ainakin periaatteessa. Vanhemmissa ei rajoittimia. Paremmin muistavat voi kertoa vm, jolloin rajoitin tuli pakolliseksi.
^^Mistä näitä aina löytyy mitkä väittää kuormureiden kulkevan sataa? Rajotin on 89km/h mutta lain mukaan ajaen nopeus max. on 80km/h itse ajan lain mukaan (mäkiin toki kelaan rajotinta vasten) joskus on tullu mietittyä kuinka käsittämättön kovia jätkiä on ne jotka ajaa 89km/h, roikkuvat kärryn valoissa kiinni ja yrittävät esittää kuinka kiireisiä ovat. Yleisesti moiset jannut eivät juurikaan piittaa mistään lain pykälästä, pääasia on että saa ajaa vaikkei palkkaa sais.
No just niinhän sen homman pitää mennäkkin tai sitten EI.
Joten kaikki jotka ajatte työksenne huutakaa vaikka raivonne P alueen roskiksille tai terminaalin johdolle. Mutta älkää nyt hyvänen aika ruvetko liikenteessä leikkimään. Jos tuntuu että moinen ei onnistu vaihtakaa alaa. Kiitos.
No just niinhän sen homman pitää mennäkkin tai sitten EI.
Joten kaikki jotka ajatte työksenne huutakaa vaikka raivonne P alueen roskiksille tai terminaalin johdolle. Mutta älkää nyt hyvänen aika ruvetko liikenteessä leikkimään. Jos tuntuu että moinen ei onnistu vaihtakaa alaa. Kiitos.
Nyt tällä hetkellä ei oikeastaan v...ta kuin nuo järjetöntä alinopeutta ajavat. Nyt tässä oulun alueella on ainakin minun mielestä ollut ihan mukavan selkeät säät niin eikun mitä ajellaa 80 alueella hätäseen n.65 ellei jopa sitä 60... Sitten kun ohittaa niin lähetään hiillostaan puskuriin kiinni ja kalastellaan idiootti ohituksia 200m ennen risteystä.
No nyt kun asiaa ajattelee niin on vielä nämä peräkärryä vetävät sankarit. Eikös jossain ole määrätty, että ylipitkä kuorma esim 4,5m lauta kuorma pitää perään laittaa se punainen "merkki" ja suurin sallittu nopeushan on peräkärryn kanssa se 80km/h. Mitä nyt on todennut niin aika usealla taitaa olla se sallittu minimi n. 120km/h tuon kärryn kanssa. Ja saahan sen kuorman tietenkin sitoakkin oikeasti kiinni ettei vain leikisti "sidota"
No nyt kun asiaa ajattelee niin on vielä nämä peräkärryä vetävät sankarit. Eikös jossain ole määrätty, että ylipitkä kuorma esim 4,5m lauta kuorma pitää perään laittaa se punainen "merkki" ja suurin sallittu nopeushan on peräkärryn kanssa se 80km/h. Mitä nyt on todennut niin aika usealla taitaa olla se sallittu minimi n. 120km/h tuon kärryn kanssa. Ja saahan sen kuorman tietenkin sitoakkin oikeasti kiinni ettei vain leikisti "sidota"
1: Teiden suolaus
2: Teiden hiekoitus
3: Alinopeutta ajavat (on paljon)
4: Nuoret bemarikuskit joiden autossa on ainakin tuhat heppaa (luulevat)
5: Agressiiviset kuljettajat(en lukeudu) jotka vilkuttavat valoja tai tyyttäävät kun ohittaa pikatiellä vaikka he ajavat alinopeutta.
6: 70 alueella ajan mittarissa 75-80 (mittariheitto 3km/h) niin rekat roikkuu takapuskurissa.
7: Traktori menee edellä ja pari autoa siinä mun edessä ja vastaantulijat väistää pientareelle niin eivät ohita ei vaikka tilaa on.
2: Teiden hiekoitus
3: Alinopeutta ajavat (on paljon)
4: Nuoret bemarikuskit joiden autossa on ainakin tuhat heppaa (luulevat)
5: Agressiiviset kuljettajat(en lukeudu) jotka vilkuttavat valoja tai tyyttäävät kun ohittaa pikatiellä vaikka he ajavat alinopeutta.
6: 70 alueella ajan mittarissa 75-80 (mittariheitto 3km/h) niin rekat roikkuu takapuskurissa.
7: Traktori menee edellä ja pari autoa siinä mun edessä ja vastaantulijat väistää pientareelle niin eivät ohita ei vaikka tilaa on.
Ottaa päähän kun sitä vilkkua ei voida käyttää,en kyllä tiedä mikä siinä niin vaikeaa on,jos ei tiedä miten se toimii niin auton käyttöohjekirjassa varmaan jotenkin neuvotaan,pelkääkö ihmiset että se vilkku hajoaa jos sitä sattuu vahingossa käyttämään.
Sitten nämä ketkä ajaa ne sumarit päällä pitkin kyliä keskellä kirkasta pvää,parkkivaloiksi on juuri käyty ostamassa ne puljun hienoimmat tuning polttimot,joten ajovaloja ei voi missään tapauksessa pitää päällä,vaan laitetaan ne sumuvalot niin näyttää hienommalta..
Unohtamatta sitä teiden suolausta.
Sitten nämä ketkä ajaa ne sumarit päällä pitkin kyliä keskellä kirkasta pvää,parkkivaloiksi on juuri käyty ostamassa ne puljun hienoimmat tuning polttimot,joten ajovaloja ei voi missään tapauksessa pitää päällä,vaan laitetaan ne sumuvalot niin näyttää hienommalta..
Unohtamatta sitä teiden suolausta.
Tämä taaskaan sinällään vituta, varsin harmitonta, mutta eikös tämä ole säie, jossa voi lytätä toisia tielläliikkujia :)
Tässä parin viimeisen talven aikana huomannut sisä-suomen kantateillä jonkinlaista, sanoisinko, "kaukovalo uusavuttomuutta". Tänäänkin tuollaisen tapasin.
Ilmentymä:
Kun kaksi auto lähestyy toisiaan pimeällä maantiellä niin ne lähivalot räpätään jo jotain 600-800 metrin välimatkalla. Kuten totesin, sinällään ihan harmitonta, voin jatkaa sitä matkaa niillä omilla kaukovaloilla kunnes on oikeampi hetki vaihtaa lyhyille.
Tuossahan nyt ei mitään kummoista mutta tänäkin talvena törmännyt tapauksiin joissa väläytellään sitten pitkiä kun en heti heitäkään itse lyhyille. Mistään silmien herkkyydestä valolle tuskin on kyse, kun aina välillämme on ollut pitkä pimeä, valaisematon alue. Ihan heti en keksi että miten ne valoni voisivat häikäistä jos ne ei kanna edes lähellekkään vastaantulijan lähivaloja.
Tuntuu että tuo välkyttely johtuu ihan siitä että korvien välissä (siellä vastapuolella) välähtää "mitä v*ittua ! se tulee pitkillä, perkele...."
Mielenkiintoinen, joskin tarpeeton havainto, että lähes aina tuollaisen "hätähousun" nokalla on tulet siellä sumuvaloissakin.
Tässä parin viimeisen talven aikana huomannut sisä-suomen kantateillä jonkinlaista, sanoisinko, "kaukovalo uusavuttomuutta". Tänäänkin tuollaisen tapasin.
Ilmentymä:
Kun kaksi auto lähestyy toisiaan pimeällä maantiellä niin ne lähivalot räpätään jo jotain 600-800 metrin välimatkalla. Kuten totesin, sinällään ihan harmitonta, voin jatkaa sitä matkaa niillä omilla kaukovaloilla kunnes on oikeampi hetki vaihtaa lyhyille.
Tuossahan nyt ei mitään kummoista mutta tänäkin talvena törmännyt tapauksiin joissa väläytellään sitten pitkiä kun en heti heitäkään itse lyhyille. Mistään silmien herkkyydestä valolle tuskin on kyse, kun aina välillämme on ollut pitkä pimeä, valaisematon alue. Ihan heti en keksi että miten ne valoni voisivat häikäistä jos ne ei kanna edes lähellekkään vastaantulijan lähivaloja.
Tuntuu että tuo välkyttely johtuu ihan siitä että korvien välissä (siellä vastapuolella) välähtää "mitä v*ittua ! se tulee pitkillä, perkele...."
Mielenkiintoinen, joskin tarpeeton havainto, että lähes aina tuollaisen "hätähousun" nokalla on tulet siellä sumuvaloissakin.
Itseäni vituttaa ainakin sumuvalojen väärinkäyttö...toisilla osaa olla aika kirkkaat! Ja sitten se kun työkseni ajan puutavara-autoa ja painoa on se 60t(yleensa) niin juuri se että ensin roikutaan perässä 15km jonka jälkeen ohitetaan ja 200 metrin päässä olevassa risteyksessä käännytään! Ei siinäkään muuten mitään mutta kun se pitää jäädä ajamaan siihen lähelle ja yhtääkkiä painetaan jarru pohjaan ja hetkeä myöhemmin vilkku...kaikki varmaan arvaavat miten nopeasti tuollainen 60 tonninen rautakasa pysähtyy esim 80 vauhdista?!! Yritän kyllä pitää turvavälin kohdallaan ja nopeudet kurissa mutta joskus sitä tulee itsekkin mokailtua...
Täytyy olla rekkakuskit, eräs pari päivää sitten ajoi perhetutun hengiltä kun rekka lähti käsistä, ja hieman ennen joulua yksi ajoi potkurilla liikkeellä olleen mummoni päälle.
Noiden jälkeen seuraavana tulevat jkl:n seudun taksikuskit jotka eivät ole kuulleet sanaa turvaväli.. Ts; kuskin silmien värin ja kansalaisuuden erottaa taustapeilistä.
Noiden jälkeen seuraavana tulevat jkl:n seudun taksikuskit jotka eivät ole kuulleet sanaa turvaväli.. Ts; kuskin silmien värin ja kansalaisuuden erottaa taustapeilistä.
-
- -
- Viestit: 2953
- Liittynyt: 23.7.2003 21:31
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 2953
- Liittynyt: 23.7.2003 21:31
- Viesti:
Ja sitten se kun työkseni ajan puutavara-autoa ja painoa on se 60t(yleensa) niin juuri se että ensin roikutaan perässä 15km jonka jälkeen ohitetaan ja 200 metrin päässä olevassa risteyksessä käännytään! Ei siinäkään muuten mitään mutta kun se pitää jäädä ajamaan siihen lähelle ja yhtääkkiä painetaan jarru pohjaan ja hetkeä myöhemmin vilkku...kaikki varmaan arvaavat miten nopeasti tuollainen 60 tonninen rautakasa pysähtyy esim 80 vauhdista?!! Yritän kyllä pitää turvavälin kohdallaan ja nopeudet kurissa mutta joskus sitä tulee itsekkin mokailtua...
Auttaisikohan jos yrittäisi jollain mahdollisella tavalla antaa tietä "roikkujalle", näyttää vilkulla kun tie on vapaa, tms.
Sen olen itse kuorma-auton ja rekan ratissa huomannu, että vaikka näytät sitä vilkkua että nyt ohi. Niin ei sieltä silloin suinkaan lähdetä, vaan mietitään kymmeniä sekunteja että uskaltaisko sitä nyt sitten. Sitten vasta porukka lähtee ohi, kun oikeasti ikkuna alkaa oleen kiinni. Kiroavat vielä, että saatanan rahtari, yrittää tapattaa mut vastaantulijalla. Ihan turha sitä vilkkua on näyttää, jos puskurissa roikkujalla on reagointikyky ameeban tasolla.
mittarin heitto olla jopa 10 km/h, joten ajavat tietämättä 10 km/h alinopeutta. Ei muuta kun ohi vaan eikä siitä kannata sen kummemmin murehtia.
Näin juuri. Ja jos edellä ajava kaasuttelee ilman nopeuden vakiosäädintä 75-85km/h niin ohi siitäkin, välimatkaa ja vakkari päälle. Hermot menee pumppaavan perässä ajellessa..
Ei, mutta onko järkevää ajella 20km/h alle rajoituksen? Lisäksi poliisillakin on käytössään jonkin sortin toleranssi, noin 10% ylöspäin rajoituksesta. Näin kirjoiteltiin poliisin toimesta jopa lehdissä taannoin. En siis ymmärrä, miksei voi ajella edes lähellä sitä suurinta sallittua. Tällöin vältetään ainakin osittain pitkien jonojen ja ruuhkien syntyminen.Autokoulussa opetettiin että se numerosarja siinä lätkässä on suurin sallittu nopeus, mutta se olikin pienin sallittu nopeus. Nopeussuositus saadaan kun pienin sallittu nopeus kerrotaan kertoimella 1,1. Näinkö?
No kun &%¤# tuollainen 51kW vehje ei niin vaan kiihdy, ohituspaikat ovat todella harvassa vaikka hieman ennakoisikin. Ja usein siihen köröttelijän perään on jo muutama ehtinyt liimautua :(mittarin heitto olla jopa 10 km/h, joten ajavat tietämättä 10 km/h alinopeutta. Ei muuta kun ohi vaan eikä siitä kannata sen kummemmin murehtia.
E: Mulle ainakin autokoulussa neuvottiin, että nopeusmittarista katsottuna mittarivirheen takia pitäisi ajaa hieman (5...10km/h) yli rajoituksen. Siis silloin kun _olosuhteet_ sen sallivat. Toki ymmärrän jos sankassa sumussa tai tuiskussa ajellaan alle rajoitusten, silloin siihen on selvä syy. Jos niin tehdään kirkkaassa päivänvalossa kuivalla tiellä, sitä en ymmärrä.
Olen tuossa pistänyt merkille, että noita alinopeutta ajavia on yleensä aina silloin kun ajokeli on mitä parhain. Tuossa juuri tuli ajettua 200km melkoisessa lumimyräkässä, niin ihmettelin kun miltei kokoajan jyystää joku takapuskurissa, vaikka siinähän se pahin lumipöläkkä on! Toki ne ohittivat sitten aikansa siinä hinkattuaan. Vauhtia oli kakkiksen mittarin mukaan suunnilleen 100, ja noilla tämänhetkisillä renkailla se näyttää n.12km/h liikaa. Tiellä siis normaali 80 talvinopeusrajoitus.
Tuota samaa matkaa olen ajellu tässä viimeaikoina melko usein, niin yleensä ohittelen 3-5 autoa kun seilaavat 10-20km/h alle rajoituksen, ja monta kertaa tullut ajettua huonommalla kelillä niin enemmän on porukkaa mennyt ohi minusta. Itsellä tapana ajella (kelistä riippuen) hiukan päälle sallitun rajoituksen, eli sen 10% sisään.
Ilmeisesti nuo pelkurit jäävät suosiolla pois tuolta tienpäältä vähän haastavammalla kelillä, ja monet ns. "normaalit" autoilijat huomaa että latu on auki, niin ei muuta kuin hanaa :)
Tuota samaa matkaa olen ajellu tässä viimeaikoina melko usein, niin yleensä ohittelen 3-5 autoa kun seilaavat 10-20km/h alle rajoituksen, ja monta kertaa tullut ajettua huonommalla kelillä niin enemmän on porukkaa mennyt ohi minusta. Itsellä tapana ajella (kelistä riippuen) hiukan päälle sallitun rajoituksen, eli sen 10% sisään.
Ilmeisesti nuo pelkurit jäävät suosiolla pois tuolta tienpäältä vähän haastavammalla kelillä, ja monet ns. "normaalit" autoilijat huomaa että latu on auki, niin ei muuta kuin hanaa :)
Moottoritiellä laittaa aika pahasti korpeemaan kun tyypit vetää ohituskaistaa ja sitten palataan omalle kaistalle heti kun on päästy ohi. Mikä prkl siinä on ettei sitä ohituskaistaa voi ajaa reilusti pidemmälle?? Näitä kusipäitä sikiää ainakin kuopion motarilla jatkuvasti.
Toinen asia mikä vituttaa on teiden suolaus. Ensimmäisen suola-auton näin ensimmäisten yöpakkasten aikaan syksyllä. Lumesta eikä sohjosta ollut tietoakaan. Haluaisin kuulla ns. "ammattiautolijan" mielipiteen suolauksesta.
Kolmas vitutuksen kohde on alinopeutta ajavat, pysyisivät kotona tai käyttäisivät taksia!
Toinen asia mikä vituttaa on teiden suolaus. Ensimmäisen suola-auton näin ensimmäisten yöpakkasten aikaan syksyllä. Lumesta eikä sohjosta ollut tietoakaan. Haluaisin kuulla ns. "ammattiautolijan" mielipiteen suolauksesta.
Kolmas vitutuksen kohde on alinopeutta ajavat, pysyisivät kotona tai käyttäisivät taksia!
^Nyt kuulet ammattikuljettajan mielipiteen suolauksesta. Hyvin harvoin se on tarpeen silloin kun on niin liukasta mun oma järki sanoo pistään teli tiukkaan mäissä niin ylös aina päästy tosin meillä on joka renkaassa nastat myös telillä.. pommeja kun ajetaan, jos tiellä on liukasta niin nopeus pitää sovittaa sen mukaan. Ei se suola kesää tee.
-
- -
- Viestit: 19
- Liittynyt: 12.1.2008 22:01
Varmasti monia ottaa samat asiat päähän, mutta pakko avautua kuitenkin...
Ottaa ihan sairaasti päähän jos joku ajaa puskurissa kiinni kaksikaistasella tiellä, ajais ohi jos pitää ajaa yli 10kmh nopeusrajotusta suuremmalla nopeudella. Ei tunnu tietävän että myös oikealta saa ohittaa jos kyseessä ei ole moottoritie.
Kiitos ja anteeksi.
Ottaa ihan sairaasti päähän jos joku ajaa puskurissa kiinni kaksikaistasella tiellä, ajais ohi jos pitää ajaa yli 10kmh nopeusrajotusta suuremmalla nopeudella. Ei tunnu tietävän että myös oikealta saa ohittaa jos kyseessä ei ole moottoritie.
Kiitos ja anteeksi.
Eniten nyt vituttaa se, jos sattuu olemaan traktorin ja kärryn kanssa liikenteessä ja ajaa pikkasen pientareen päällä niin siinä on sitten 3ajoneuvoa rinnan, kun ei takana tuleva ajoneuvo voi pikkasen hirastaa.Muutaman sentin jää tilaa traktorin etupyörän ja ohittavan auton väliin.tästä päästiin toiseen aiheeseen, kun otetaan tuo edellä oleva tilanne ja traktorissa onkin etukuormaaja ja kauha,piikit tms.ohittava auto ottaakin tiukasti traktorin eteen, niin siihen kauhaan tms.laitteeseen se auton perä kolahtaa ja aina traktorin kuskin vika muka on voi perkele..Lt:llä kun on liikenteessä ja ajaa 80km/h alueella 90km/h tai joskus jopa lujempaa aina sinne joku perkele tulee, jonka on pakko päästä ohittamaan, kun ottaa niin luonnon päälle ajaa pikkasen ruosteisen pakun perässä ja sitten ajaa siihen eteen junnaamaan 80km/h.Niin ja vielä ne helvetin stopin takaa tulijat jotka ajattelee, että ehdinpä tuon eteen, joka tulee 200 metrin päässä siinä ne sitte saatana kiihdyttä seuraavan kilometrin siihen kaheksaankymppiin.ja nämä helevetin sumuvalo perkeleet mutta antaa niitten nyt sitten olla.Voi helvetti..
Täällä Itä-Suomessa asuessa myös tuo liikenneympyrä käyttäytyminen ärsyttää. Naapurivaltion asukkaat vilkuttavat ihan miten sattuu ja eivät osaa ajaa yhtään sääntöjen mukaan. Yleensä kuorma-autoilla on vilkku vasemmalle jo pitkään ennen ympyrään tuloa ja sitten se sammutetaan kun lähdetään pois ympyrästä. Itse olen meinannu kerran jäädä kuorma-auton alle ja tuskin en ole ainoa joka on luullut niiden kääntyvän koska vilkku on päällä.
Sama se on täällä länsi rajalla. Ruotsalaiset vilkuttaa ympyröissä sisään päin.
nojoo... tämä ei nyt varsinaisesti vituta, mut oli uusi asia mulle. että ylinopeuksissa ei laissa ole mitään 10% sääntöä, vaan esim espoossa sakko tulee jo 6km/h ylityksestä.
poliisi näin kertoi taksikurssilla. itsekin olen kameraan ajanut mittarin mukaan, aika paljonkin yli 90km/h, 80 alueella. pöntössä oli kamera,mutta ei välähtänyt. olen kyllä ollut siinä 10% uskossa... uskossa on hyvä elää.
jos joku löytää laista tuollaisen 10% pykälän, niin laittakoon tänne. ei mitään kaverin tutulle juttuja, kiitos
poliisi näin kertoi taksikurssilla. itsekin olen kameraan ajanut mittarin mukaan, aika paljonkin yli 90km/h, 80 alueella. pöntössä oli kamera,mutta ei välähtänyt. olen kyllä ollut siinä 10% uskossa... uskossa on hyvä elää.
jos joku löytää laista tuollaisen 10% pykälän, niin laittakoon tänne. ei mitään kaverin tutulle juttuja, kiitos
-
- -
- Viestit: 2556
- Liittynyt: 3.9.2005 13:59
-
- -
- Viestit: 2556
- Liittynyt: 3.9.2005 13:59
Ei laissa sellaista olekaan, lain mukaan ylinopeus on aina ylinopeus. Poliisi sitten soveltaakin lakia niin että maantiellä toleranssi on noin 10%, kaupunkialueella vähemmän.nojoo... tämä ei nyt varsinaisesti vituta, mut oli uusi asia mulle. että ylinopeuksissa ei laissa ole mitään 10% sääntöä, vaan esim espoossa sakko tulee jo 6km/h ylityksestä.
poliisi näin kertoi taksikurssilla. itsekin olen kameraan ajanut mittarin mukaan, aika paljonkin yli 90km/h, 80 alueella. pöntössä oli kamera,mutta ei välähtänyt. olen kyllä ollut siinä 10% uskossa... uskossa on hyvä elää.
jos joku löytää laista tuollaisen 10% pykälän, niin laittakoon tänne. ei mitään kaverin tutulle juttuja, kiitos
Kamerapönttöjen toleranssi taas on ainakin tuo 10%, eivät ole niin tarkkoja mittaamaan nopeutta että rajan voisi vetää kovin tiukaksi. Muistaakseni 16km/h joku viranomainen lehdessä kirjoitteli, mutta nythän noita on joillakin tieosuuksilla ruuvattu huomattavasti tiukemmaksi.
Ja siinä pöntössä on varmasti kamera eikä oranssilla muovilla päällystetty CD? No, noissa on aika iso toleranssi kuten edellä totesin.Ja ajelen joka päivä kameran ohi noin 10% ylinopeutta, eikä kertaakaan oo tullu ylläriä.
Varmistin vain, niin näkee onneksi täälläkin. Noita oransseja hämäyksiä näkee Itä-Suomessa ja etelämpänä ainakin Tuusulantiellä. Ainakaan en usko, että siellä oli joka pöntössä kamera :)meidän suunnalla ainakin näkee kauas,onko kameraa vai ei. se on vain tyhjä, jos ei ole. tiedän kyl noista cd legendoista.
Edit: Oho, sekoitin henkilöt :/
Viimeksi muokannut SS, 23.1.2008 21:55. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
-
- -
- Viestit: 2556
- Liittynyt: 3.9.2005 13:59
Jouduin eilen melko erikoisen hyökkäyksen kohteeksi.
Ajelin nelostietä Tervolan kohdalla myöhään illalla kun joku vihreä farmari carina ohitti minut (ajoin rajoituksen mukaan 80km/h). Vaihdoin normaalisti lyhkäsille, ja sitten takaisin pitkille ku carina oli mielestäni tarpeeksi kaukana. Hetken kuluttua carina alkoi oudosti heittelehtiä tiellä ja teki vaikka minkälaista koukkausta ja vilkkua näytettiin joka suuntaan. Laitoin taas lyhyet valot päälle ku se carina hidasti vauhtia ja tulin tarpeeksi lähelle. Sitten carina alkoi taas jättää väliä ja kun sitä alkoi olla mielestäni tarpeeksi, laitoin pitkät takaisin päälle. TAAS alko sama vemputtaminen ja valojen vilkuttelu ja sitten auto kävi hieman sekavan käsijarrulla kikkailun jälkeen poikittainkin tiellä kunnes sitten pysähtyi keskelle nelostietä.
Ovi aukes, kuski työnsi jalat ulos ja kumartui (ilmeisesti sitoi kengännauhoja), ajattelin vielä siinäkin vaiheessa että onkohan kyseessä joku sairaskohtaus. Tyyppi käveli minun auton viereen, avasin ikkunan ja jätkä huus että "ET LAITA NIITÄ PITKIÄ PÄÄLLE NUIN ÄKKIÄ...JOS VIELÄ KOLMANNEN KERRAN JOUDUN KOUKKAAMAAN, NIIN TIEDÄT...!!" Olin että WTF? Sitten mies meni takaisin carinaan ja katosi horisonttiin.
Kaikenlaisia sekopäitä tuolla liikkuu, ja minä kun lähdin vielä tarkoituksella niin myöhään liikkeelle että saan ajella rauhassa! :D Oikeastaan koko tilanne oli jo ohi ennen ku tajusin koko hommaa. Piti kyllä vielä perilläki miettiä, että "siis MITÄHH...?". Hyvinhän nuilla xenoneilla näkee, mutta mielestäni jätin jo aivan riittävän hajuraon edellä menevään ennen ku vaihdoin takasin pitkille.
Harmi että carina oli niin lumessa, etten nähny sen rekisterikilpeä. Oisin muuten ottanut auton omistajan nimen selville ja soittanu perään. On tässä ehkä kuitenkin yks pieni keino, jolla saan auton omistajan henkilöllisyyden tietoon, taidan soittaa ja kysellä kuulumisia.
Ajelin nelostietä Tervolan kohdalla myöhään illalla kun joku vihreä farmari carina ohitti minut (ajoin rajoituksen mukaan 80km/h). Vaihdoin normaalisti lyhkäsille, ja sitten takaisin pitkille ku carina oli mielestäni tarpeeksi kaukana. Hetken kuluttua carina alkoi oudosti heittelehtiä tiellä ja teki vaikka minkälaista koukkausta ja vilkkua näytettiin joka suuntaan. Laitoin taas lyhyet valot päälle ku se carina hidasti vauhtia ja tulin tarpeeksi lähelle. Sitten carina alkoi taas jättää väliä ja kun sitä alkoi olla mielestäni tarpeeksi, laitoin pitkät takaisin päälle. TAAS alko sama vemputtaminen ja valojen vilkuttelu ja sitten auto kävi hieman sekavan käsijarrulla kikkailun jälkeen poikittainkin tiellä kunnes sitten pysähtyi keskelle nelostietä.
Ovi aukes, kuski työnsi jalat ulos ja kumartui (ilmeisesti sitoi kengännauhoja), ajattelin vielä siinäkin vaiheessa että onkohan kyseessä joku sairaskohtaus. Tyyppi käveli minun auton viereen, avasin ikkunan ja jätkä huus että "ET LAITA NIITÄ PITKIÄ PÄÄLLE NUIN ÄKKIÄ...JOS VIELÄ KOLMANNEN KERRAN JOUDUN KOUKKAAMAAN, NIIN TIEDÄT...!!" Olin että WTF? Sitten mies meni takaisin carinaan ja katosi horisonttiin.
Kaikenlaisia sekopäitä tuolla liikkuu, ja minä kun lähdin vielä tarkoituksella niin myöhään liikkeelle että saan ajella rauhassa! :D Oikeastaan koko tilanne oli jo ohi ennen ku tajusin koko hommaa. Piti kyllä vielä perilläki miettiä, että "siis MITÄHH...?". Hyvinhän nuilla xenoneilla näkee, mutta mielestäni jätin jo aivan riittävän hajuraon edellä menevään ennen ku vaihdoin takasin pitkille.
Harmi että carina oli niin lumessa, etten nähny sen rekisterikilpeä. Oisin muuten ottanut auton omistajan nimen selville ja soittanu perään. On tässä ehkä kuitenkin yks pieni keino, jolla saan auton omistajan henkilöllisyyden tietoon, taidan soittaa ja kysellä kuulumisia.
mattigr
LähetäLähetetty: 20.12.2007 15:05 Viestin aihe:
Just tänään ei juurikaan vituta mutta vilkun käytön opastusta kaikkiin ympyröihin kuten porisssa kannatan:)
Tullessa
Lähtiessä
Tuli tässä tuosta ympyrässä ajamisesta mieleen. Kerran erä tuttu rupesi ihmettelemään, että kuinka käytän vilkkua niin aikaisin. Olin ajamassa siis sellaisessa ympyrässä suoraan johon tullaan neljästä eri suunnasta ja laitoin vilkun päälle heti ensimmäisen poistumisliittymän jälkeen. Toiset autoiliat kuulemma luulee, että aion kääntyä ympyrästä pois sinne vataantulijoiden kastalle josta tullaan ympyrään, kun käytän vilkkua noin. Vilkkua pitäisi käyttää kuulemma heti siinä kohdalla kun postutaan ympyrästä. No tämä ihminen ajeleekin kuin reikäpää liikenteessä ja kiroaa kaikki eteen sattuvat hidastajat alimpaan helvettiin. Ruuhka-aikanahan se on toki sen edellä ajavan vika, ettei saa vetää yli 60km/h, neljänkympin alueella.
Kaikista eniten vituttaa ne jotka ajavat alinopeutta ohituskaistalla. Minkä takia ei voi pysyä satasen alueella siellä 85 km/h tunnissa ajavassa jonossa, vaan on lähdettävä ohittamaan 87 km/h. Vittu!
Sitten kun vilautat takana pitkiä, niin pahimmat isännät vetää kurpitsat korvakäytäviin ja hiljentävät entisestään. Sitten alkaa jarruvalo-sumuvalo-nyrkki-keskisormi-show... Vielä joskus minä ajan jonkun vitun toppahousun perässä sinne hevon vitun kuuseen, potkin takavalot paskaksi ja taitan ranteet. Vittu.
Sitten kun vilautat takana pitkiä, niin pahimmat isännät vetää kurpitsat korvakäytäviin ja hiljentävät entisestään. Sitten alkaa jarruvalo-sumuvalo-nyrkki-keskisormi-show... Vielä joskus minä ajan jonkun vitun toppahousun perässä sinne hevon vitun kuuseen, potkin takavalot paskaksi ja taitan ranteet. Vittu.
Jupe B kirjoitti:Kaikista eniten vituttaa ne jotka ajavat alinopeutta ohituskaistalla. Minkä takia ei voi pysyä satasen alueella siellä 85 km/h tunnissa ajavassa jonossa, vaan on lähdettävä ohittamaan 87 km/h. Vittu!
Sitten kun vilautat takana pitkiä, niin pahimmat isännät vetää kurpitsat korvakäytäviin ja hiljentävät entisestään. Sitten alkaa jarruvalo-sumuvalo-nyrkki-keskisormi-show... Vielä joskus minä ajan jonkun vitun toppahousun perässä sinne hevon vitun kuuseen, potkin takavalot paskaksi ja taitan ranteet. Vittu.
Aika hyvin sanottu siellä takana. :)
Noin käy valitettavan usein ku haluat ohi. Ja ei siis kyseessä tälläinen Thorgenin mainitsema juttu...
En tiedä miksi mutta...
- Lexusvalot (yleensä ei edes toimi, ainakaan oikein)
- M3-peilit (yleensä istuu kuin kalalle polkupyörä)
- Angel eyes valot (löytyy nykyisin joka vitun vessasta mikä vastaan tulee)
Noin äkkiseltään tulee mieleen ku tuolla päivät ajelee.
Nuo kaikenmaailman tuninvalot näyttää kyllä välillä toimiva ja näyttävän miten sattuu. Ilmeisesti ainakin monesti e-hyväksymättömät. Monesta etuvaloista ei välttämättä erota päivällä onko valot vai parkit päällä, tai onko ne yleensäkkään päällä. Jotkut on sitten säädetty taivaisiin että häikäisee selvästi. Takavalot näyttää monesti päivällä ettei pala ollenkaan, vilkut on kirkkaat kun ei ole välttämättä osattu laittaa niitä oikeita polttimoita sinne.
Uskokaa sitä katsastusmiestä ei se turhaan käske teitä repiä niitä e-hyväksymättömiä pilipalivaloja pois. Toivottavasti kenenään ei tarvitse vetästä hernettä nenään. Ei niissä Lexus ja Angel Eyes valoissa mitään vikaa ole, jos ovat kunnolliset ja oikein asennettu, eivätkä mitkää pilipali Kiinalaiset kopiot, ihan hienojahan ne on ;).
^Nuo yllä mainitut valo ongelmat on mun mielestä paljon yleisempiä niissä akkojen/muorien kauppakasseissa joita on pökitty sieltä täältä parkkihallissa jolloin valot sojottaa mihin sattuu, sit ku joku poltin on hajalla niin stadilainen pikkujohtaja-insinööri menee huoltikselle ja ostaa ensimmäisen mikä käteen sattuu ja vaihtaa itse:D
Ei niin mitenkään, todella rasittavaa jos edessä on kaista tukossa ja takana tulija roikkuu puskurissa vilkutellen valoja. Silloin tuon vilkuttelun ymmärrän jos oikealla on tyhjä kaista ja edellä ajava ei tajua väistää sinne.Joku tätä harrastavista voisi tulla selventämään minullekin miten minun hiillostaminen saa edelläkulkevia liikkumaan nopeammin?
Ryhmittyminen: Miksi ihmeessä sitä autoa ei voi vasemmalle kääntyessä siirtää keskikorokkeen tai viivan viereen vaan pitää roikkua keskellä kaistaa ja pysäyttää takana tuleva liikenne. Sama pätee oikealle kääntyjiin silloin kun tiessä on keskikoroke eikä vasemmalta sovi ohi.
Ajonopeus: Jos 50...60km/h alueella ei lumisella tiellä uskalla ajaa 40km/h nopeampaa niin on syytä jättää auto kotiin ja liikkua bussilla.
^Nuo yllä mainitut valo ongelmat on mun mielestä paljon yleisempiä niissä akkojen/muorien kauppakasseissa joita on pökitty sieltä täältä parkkihallissa jolloin valot sojottaa mihin sattuu, sit ku joku poltin on hajalla niin stadilainen pikkujohtaja-insinööri menee huoltikselle ja ostaa ensimmäisen mikä käteen sattuu ja vaihtaa itse:D
Omilta amis kouluajoilta muistan kun siellä oli eräs naispuolinen sijainen. Se asui sitten koulumatkan varrella ja näytti autot vaihtuvan pihassa tiuhaan tahtiin. Aluksi sillä oli kuppasen näkönen pösö joka näytti siltä, että oli pökitty vähä joka puolelta, umpiot paskana ym. Autoja näytti vaihtuvan ja ne oli kohta samassa kunnossa. Kerran tuli ajeltua kouluun niin akka vetää kauheaa ohi jää sitten eteen maleksimaan ja jossain välissä rupeaa hidastaan kuudenkympin alueella mateluvauhdille siinä se sitten mateli melko kauan kun ei laittanut vilkkuja päälle päätin mennä ohi. Eiköhän nainen meinaa tulla sitten melkeen kylkeen, miten tommosten ylipäätään voidaan antaa liikkua muun liikenteen perässä, tappa vielä jonkun? Nyt siinä on tosin jo kauemman aikaa majaillut sama auto, josta kyllä roikkuu etupuskuri ja umpio on rikki.
Meikäläistäkin kyllä kyrpii noi hidastetöyssyt aivan ylettömän paljon Periaatteessa kun auton minimi maavara on se 80mm mitä laki sanoo. Niin miten vitussa voi olla mahdollista laillisesti tehä tiehen esteitä joista ei lakipykälien mukaisella autolla pääse yli. Saatana, joku järki pitäs olla tuossakin. Ehkä vittumaisimma töyssyt mitä tiedän on synnyinkuntani tiemestarin luovuuden vimmassa suunnittelemat hidasteet. Prkl sellasta viistoa kanttikiveä poikittain tiellä hidasteen reunoissa. Siis sitä sellasta mitä on jalkakäytävien reunassa mistä mennään esim pihaan. Kyllähän siitä sinne pihaan pääsee jotenkin kun kuitenkin vauhtia on joku 5km/h, mutta kun sitä laitetaan poikittain 40 alueelle niin siihen on käytännössä pakko pysähtyä jos ei halua kieroja vanteita.
Tööttää töyssyssä kampanja pitäs herättää taas henkiin, sen verran pistää kyrpimään noi töyssyt.
Tööttää töyssyssä kampanja pitäs herättää taas henkiin, sen verran pistää kyrpimään noi töyssyt.
Ylläolevan kaltaisia on mm. Espoossa joissain paikoin, ovat kivoja 40-sarjalaisilla ajaa päin. On pari ylläriä tullut, kun 40 alueella itse kiskaisee jarrua ja perheenisä tulee täysillä katumaasturillaan, hiukan hirvittää, mutta sen vika se on jos konttiin tulee. Nuo hidasteet on tehty normaaliautoille, ja ilmeisesti esteeksi juuri citymaastureille, että niille olisi jotain käyttöä.
ilmeisesti esteeksi juuri citymaastureille, että niille olisi jotain käyttöä.
Eheheee! Nyt se löytyi sitten niillekin tarkoitus! Mutta nythän tässä selviää myös se, että hidastetöyssythän todellakin ajavat asiansa. Hidastavat juuri niiden menoa, jotka ovat liikenteen suurimpia riskin aiheuttajia ja tunteettomia tappajia. Siis tuunig-autoilijat ja sangen vaarallisilla matalaprofiilirenkailla ajavat hulttiot! ;-)
Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 16 vierailijaa