2.5 TDI:n ruiskutusennakon säätö

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

Johtomies
-
Viestit: 215
Liittynyt: 15.7.2006 21:19

2.5 TDI:n ruiskutusennakon säätö

ViestiKirjoittaja Johtomies » 21.1.2008 11:05

Terve.
Olisi kysymys tuollaisesta transporterista jossa on 2.5 litrainen kone, kone on tyypiltään ACV.
Moottori käy hienosti eikä siinä oikeastaan mitään vikaakaan ole paitsi mielestäni hieman korkea kulutus(10-12l/100km).
Tutkailin ihan huvikseni tuota ruiskutusennakkoa vag-comilla ja lukema heitteli 15-32 välillä, joskus se käyrä meni yli alueen.
Pystyykö tuohon ennakkoon vaikuttaa säätämällä jotain parametriä vag-comin kautta, vai pitääkö sitä säätää ihan mekaanisesti ruiskupumpusta. Onko jollain kokemusta kyseisen koneen ruiskupumpun säädöistä?
Vai kannattaako tuohon ennakkoon kajota laisinkaan, kertokaa mielipiteitä ja kokemuksia?

pk
-
Viestit: 449
Liittynyt: 23.7.2003 11:53

ViestiKirjoittaja pk » 21.1.2008 19:17

Vag-comilla ei pysty säätämään.

Ruiskupumpun hihnalla kun on kiristinrulla ja ohjainrulla, niin sen ohjainrullan asentoa muuttamalla saat hieman hienosäädettyä pumpunennakkoa. Ohjainrulla mistä sitä hienosäätöä tehdään on siis se taaempi rulla, kiinnitysmutterin kanta tais olla 15mm tai 16mm ja rullassa 6mm kuusiokolo avaimen paikka.

Saattaa olla että hienosäätö ei riitä siihen että saat ennakon siihen 55-60 lukemille.
Joten silloin heittokellon kanssa ajoittamaan pumppua, joka on tuossa 2.5tdi koneessa aika helppoa kunhan löytyy: heittokello adapterilla, työkalu jolla pidät nokka-akselin hihnapyörästä kiinni(avattaessa ja kiristettäessä ruiskupumpun hihnan nokkapyörän pulttia) ja momenttiavain.

En kylläkään suosittele koskemaan ajoitukseen jos ei ole tarvittavia työkaluja tai tuntuu ettei välttämättä onnistu, halvempaa ajaa korjaamolle kuin hinata...

Johtomies
-
Viestit: 215
Liittynyt: 15.7.2006 21:19

ViestiKirjoittaja Johtomies » 21.1.2008 19:47

Tattis vastauksesta.
Täytynee vaihtaa tuo pumpunhihna viikonloppuna ja samalla tutkia tilannetta mihin päin ennakko menee. Onko näin että itse pumppua ei pysty kyseisessä moottorimallissa kääntämään. Pitää tosiaan opiskella tuota säätöä hieman kun nuo hinauksetkin on ilmaisia...

TDIfreak
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 28.7.2003 13:49
Viesti:

ViestiKirjoittaja TDIfreak » 21.1.2008 19:55

taaempaa rullaa kun on säätänyt niin sitten pitää säätää etummaisesta merkit takaisin kohdalleen.

PK:n ohjeet on kyllä ihan kohdallaan muuten, eli pumppua ei voi kääntää eikä hihnapyörä ole kaksiosainen.

Baltic
-
Viestit: 267
Liittynyt: 6.8.2003 12:52

ViestiKirjoittaja Baltic » 22.1.2008 12:36

Siis pystyyhän Vag-Comilla säätämään ennakkoa. Adaptation kentissä.

Sitä ei kyllä suositella tehtäväksi... miksi, vastatkoon viisaammat!

Lasse
-
Viestit: 352
Liittynyt: 30.7.2003 22:45

ViestiKirjoittaja Lasse » 22.1.2008 22:05

kulutuksesta vielä kun mullakin on 1997 vm 2.5tdi acv 102 hv ja kulutus tyhjillään noin 7.2-7.7 litraa satasella riippu vähän ajosta.Paljonkohan noi muilla vie.

TDIfreak
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 28.7.2003 13:49
Viesti:

ViestiKirjoittaja TDIfreak » 22.1.2008 23:13

Pumpun perusennakko säädetään edelläkerrotun mukaisesti mekaanisesti. Se pitää olla melko kohdallaan, että kone lähtee hyvin käyntiin, varsinkin kylmänä.

VAG-COM adaptaatiolla voi säätää ns. dynaamista ennakkoa, eli mitä ECU pyytää ennakoksi eri tilanteissa. Säätö on sellainen että koko kolmiulotteinen ennakkokartta liikkuu sellaisenaan ylös tai alas eli aikaisemmalle tai myöhäisemmälle. Tästä voi sitten päätellä, miten käyttökelpoinen tai -kelvoton kyseinen säätökeino on.

Ja jos em. perusennakko on pahasti pielessä niin ennakkokartan ylimmät tai alimmat arvot ei toteudu, riippuen siitä onko pumppu aikaisella vai myöhäisellä. Esim. panemalla pumppu reilusti aikaiselle, ennakko on pintakaasulla väkisin pikkuisen EYKK vaikka ohjelma pyytää asteen pari JYKK. Tämä voi olla joskus isojen suuttimien kanssa hyvä asia tai sitten ei. Fiksuimmin asian hoitaa kunnollisella ohjelmalla niin ei tarvii kikkailla.

Baltic
-
Viestit: 267
Liittynyt: 6.8.2003 12:52

ViestiKirjoittaja Baltic » 23.1.2008 7:44

Kiitos Friikille, jotain tuollaista epäilinkin tuosta ohjelmallisesta säädöstä...!!

Mulla kulutus on aika tasan 8L saattaa päästä allekin. Ja automaattilaatikko.
Kyselin joskus tästä samasta aiheesta, mutta ei vastauksia. Oliskos nyt mielipiteitä?


Koppiauto ACV 75kW oli remminvaihdossa…

Ajoitukset on nyt tässä asennossa tyhjäkäynnillä kuumalla koneella:

GR 000 -> Basic settings puolella, kenttä 2. *** 80…90

Measuring block 004
Specified 0,4 BTDC *** Actual 3,5-4,5 BTDC *** Cold start duty 14,7%
TDI timing ikkunassa menee ulos asteikosta.

Eli aika paljon liikaa ennakolla. Mutta kuitenkin ajossa mitatessa tuo actual seurailee hienosti specified pyyntiä esim. 80 tasanopeudella sekä osakaasu+täyskaasuvedätyksissä.
Ainoastaan hyvin pienellä kuormituksella tai pienillä kierroksilla (alle1600) actual on suurempi kuin pyynti. Ilmeisesti on niin, että ohjelmallinen säätö pystyy kompensoimaan tuon liian ennakon pois. Kannattaako tuota nyt alkaa säätämään vai työntää menemään. Ajan kuluessahan tuo säätö kuitenkin hiipii myöhäisemmälle. Kertokaas viisaammat.

TDIfreak
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 28.7.2003 13:49
Viesti:

ViestiKirjoittaja TDIfreak » 24.1.2008 9:37

^Toi on hyvä noin, lähtee ainakin hyvin käyntiin kylmänä. Jos kulutus ei tunnu suurelta niin antaa vaan olla.
Ja tuosta selviää hyvin perusajoituksen vaikutus ja miten ECU pystyy sitä 'kompensoimaan' tai sen kanssa elämään.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 9 vierailijaa