Terve.
Olisi kysymys tuollaisesta transporterista jossa on 2.5 litrainen kone, kone on tyypiltään ACV.
Moottori käy hienosti eikä siinä oikeastaan mitään vikaakaan ole paitsi mielestäni hieman korkea kulutus(10-12l/100km).
Tutkailin ihan huvikseni tuota ruiskutusennakkoa vag-comilla ja lukema heitteli 15-32 välillä, joskus se käyrä meni yli alueen.
Pystyykö tuohon ennakkoon vaikuttaa säätämällä jotain parametriä vag-comin kautta, vai pitääkö sitä säätää ihan mekaanisesti ruiskupumpusta. Onko jollain kokemusta kyseisen koneen ruiskupumpun säädöistä?
Vai kannattaako tuohon ennakkoon kajota laisinkaan, kertokaa mielipiteitä ja kokemuksia?
2.5 TDI:n ruiskutusennakon säätö
Valvoja: ffp jäsenet
Vag-comilla ei pysty säätämään.
Ruiskupumpun hihnalla kun on kiristinrulla ja ohjainrulla, niin sen ohjainrullan asentoa muuttamalla saat hieman hienosäädettyä pumpunennakkoa. Ohjainrulla mistä sitä hienosäätöä tehdään on siis se taaempi rulla, kiinnitysmutterin kanta tais olla 15mm tai 16mm ja rullassa 6mm kuusiokolo avaimen paikka.
Saattaa olla että hienosäätö ei riitä siihen että saat ennakon siihen 55-60 lukemille.
Joten silloin heittokellon kanssa ajoittamaan pumppua, joka on tuossa 2.5tdi koneessa aika helppoa kunhan löytyy: heittokello adapterilla, työkalu jolla pidät nokka-akselin hihnapyörästä kiinni(avattaessa ja kiristettäessä ruiskupumpun hihnan nokkapyörän pulttia) ja momenttiavain.
En kylläkään suosittele koskemaan ajoitukseen jos ei ole tarvittavia työkaluja tai tuntuu ettei välttämättä onnistu, halvempaa ajaa korjaamolle kuin hinata...
Ruiskupumpun hihnalla kun on kiristinrulla ja ohjainrulla, niin sen ohjainrullan asentoa muuttamalla saat hieman hienosäädettyä pumpunennakkoa. Ohjainrulla mistä sitä hienosäätöä tehdään on siis se taaempi rulla, kiinnitysmutterin kanta tais olla 15mm tai 16mm ja rullassa 6mm kuusiokolo avaimen paikka.
Saattaa olla että hienosäätö ei riitä siihen että saat ennakon siihen 55-60 lukemille.
Joten silloin heittokellon kanssa ajoittamaan pumppua, joka on tuossa 2.5tdi koneessa aika helppoa kunhan löytyy: heittokello adapterilla, työkalu jolla pidät nokka-akselin hihnapyörästä kiinni(avattaessa ja kiristettäessä ruiskupumpun hihnan nokkapyörän pulttia) ja momenttiavain.
En kylläkään suosittele koskemaan ajoitukseen jos ei ole tarvittavia työkaluja tai tuntuu ettei välttämättä onnistu, halvempaa ajaa korjaamolle kuin hinata...
Pumpun perusennakko säädetään edelläkerrotun mukaisesti mekaanisesti. Se pitää olla melko kohdallaan, että kone lähtee hyvin käyntiin, varsinkin kylmänä.
VAG-COM adaptaatiolla voi säätää ns. dynaamista ennakkoa, eli mitä ECU pyytää ennakoksi eri tilanteissa. Säätö on sellainen että koko kolmiulotteinen ennakkokartta liikkuu sellaisenaan ylös tai alas eli aikaisemmalle tai myöhäisemmälle. Tästä voi sitten päätellä, miten käyttökelpoinen tai -kelvoton kyseinen säätökeino on.
Ja jos em. perusennakko on pahasti pielessä niin ennakkokartan ylimmät tai alimmat arvot ei toteudu, riippuen siitä onko pumppu aikaisella vai myöhäisellä. Esim. panemalla pumppu reilusti aikaiselle, ennakko on pintakaasulla väkisin pikkuisen EYKK vaikka ohjelma pyytää asteen pari JYKK. Tämä voi olla joskus isojen suuttimien kanssa hyvä asia tai sitten ei. Fiksuimmin asian hoitaa kunnollisella ohjelmalla niin ei tarvii kikkailla.
VAG-COM adaptaatiolla voi säätää ns. dynaamista ennakkoa, eli mitä ECU pyytää ennakoksi eri tilanteissa. Säätö on sellainen että koko kolmiulotteinen ennakkokartta liikkuu sellaisenaan ylös tai alas eli aikaisemmalle tai myöhäisemmälle. Tästä voi sitten päätellä, miten käyttökelpoinen tai -kelvoton kyseinen säätökeino on.
Ja jos em. perusennakko on pahasti pielessä niin ennakkokartan ylimmät tai alimmat arvot ei toteudu, riippuen siitä onko pumppu aikaisella vai myöhäisellä. Esim. panemalla pumppu reilusti aikaiselle, ennakko on pintakaasulla väkisin pikkuisen EYKK vaikka ohjelma pyytää asteen pari JYKK. Tämä voi olla joskus isojen suuttimien kanssa hyvä asia tai sitten ei. Fiksuimmin asian hoitaa kunnollisella ohjelmalla niin ei tarvii kikkailla.
Kiitos Friikille, jotain tuollaista epäilinkin tuosta ohjelmallisesta säädöstä...!!
Mulla kulutus on aika tasan 8L saattaa päästä allekin. Ja automaattilaatikko.
Kyselin joskus tästä samasta aiheesta, mutta ei vastauksia. Oliskos nyt mielipiteitä?
Koppiauto ACV 75kW oli remminvaihdossa…
Ajoitukset on nyt tässä asennossa tyhjäkäynnillä kuumalla koneella:
GR 000 -> Basic settings puolella, kenttä 2. *** 80…90
Measuring block 004
Specified 0,4 BTDC *** Actual 3,5-4,5 BTDC *** Cold start duty 14,7%
TDI timing ikkunassa menee ulos asteikosta.
Eli aika paljon liikaa ennakolla. Mutta kuitenkin ajossa mitatessa tuo actual seurailee hienosti specified pyyntiä esim. 80 tasanopeudella sekä osakaasu+täyskaasuvedätyksissä.
Ainoastaan hyvin pienellä kuormituksella tai pienillä kierroksilla (alle1600) actual on suurempi kuin pyynti. Ilmeisesti on niin, että ohjelmallinen säätö pystyy kompensoimaan tuon liian ennakon pois. Kannattaako tuota nyt alkaa säätämään vai työntää menemään. Ajan kuluessahan tuo säätö kuitenkin hiipii myöhäisemmälle. Kertokaas viisaammat.
Mulla kulutus on aika tasan 8L saattaa päästä allekin. Ja automaattilaatikko.
Kyselin joskus tästä samasta aiheesta, mutta ei vastauksia. Oliskos nyt mielipiteitä?
Koppiauto ACV 75kW oli remminvaihdossa…
Ajoitukset on nyt tässä asennossa tyhjäkäynnillä kuumalla koneella:
GR 000 -> Basic settings puolella, kenttä 2. *** 80…90
Measuring block 004
Specified 0,4 BTDC *** Actual 3,5-4,5 BTDC *** Cold start duty 14,7%
TDI timing ikkunassa menee ulos asteikosta.
Eli aika paljon liikaa ennakolla. Mutta kuitenkin ajossa mitatessa tuo actual seurailee hienosti specified pyyntiä esim. 80 tasanopeudella sekä osakaasu+täyskaasuvedätyksissä.
Ainoastaan hyvin pienellä kuormituksella tai pienillä kierroksilla (alle1600) actual on suurempi kuin pyynti. Ilmeisesti on niin, että ohjelmallinen säätö pystyy kompensoimaan tuon liian ennakon pois. Kannattaako tuota nyt alkaa säätämään vai työntää menemään. Ajan kuluessahan tuo säätö kuitenkin hiipii myöhäisemmälle. Kertokaas viisaammat.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 13 vierailijaa