Alkoi tuossa vilauttelemaan kerran laturin merkkivaloa tuo Goloffi (1,9TDI, ATD). Sittemmin rauhottu, elikkäs lienee alkaa nuot laturin hiillet olemaan vaihtokunnossa (190000km lasissa)
Siis, onko tuo miten hankalata vaihtaa nuo hiilet, ja pystyykö niitä ylipäätään vaihtamaan? Laturi on kyllä hyvin esillä.
Laturin hiilet vaihtoon
Valvoja: ffp jäsenet
Paikalliselta purkaamolta ostin aikoinaan "korkeajännitesäätimen". Siinä oli pieni vastus, jota orkkiksessa ei ollut. Kun orkkis antoi max. 13.4V niin tämä ihmesäädin antoi kuormitettuna ~14.3V. Täten ei talvella tarvinnut latailla akkua, kun jaksoi lyhkäisillä ajoilla ladata ihan hyvin.
(tuon vastuksen ansiosta laturi sitten antaa kaikkensa peliin)
Netistä en vaan löytänyt mistään tuota ko. säädintä... Hintaa oli silloin 15e joten taitaa olla sama orkkiksella.
(tuon vastuksen ansiosta laturi sitten antaa kaikkensa peliin)
Netistä en vaan löytänyt mistään tuota ko. säädintä... Hintaa oli silloin 15e joten taitaa olla sama orkkiksella.
Laitetaanpas tänne. Kun ei uutta topickia viitsi tehdä.
Auto on Golf IV 2.8 V6 4motion vm.01. Ongelmana on ollut, että välillä käynnisyksen jälkeen
mittaristossa palaa airbagin, esp:n ja abs:n merkkivalot. Mittarin valot saattavat myös pätkiä samoin kuin ajovalot. Tätä ei kuitenkaan tapahdu joka kerta. No ensimmäisen kerran jälkeen kun auto teki tämän sammutin sen ja yritin käynnistää uudelleen, ei lähtenyt. Luulin akun olevan loppu joten otin irti, kaveri sattu sitten tulemaan paikalle ja sanoi, että "laitappa takaisin, jos sattuisi vaan nuo navat olemaan hieman hapettuneet, niin josko virta ei olisi jostain syystä oikein kulkenut. Laitoin akun takaisin ja auto lähti normaalisti käymään. Viikko meni tästä ja seuraavan kerran tapahtui samanlainen tapaus. Auton sai taas hetken odottelun jälkeen käymään, vähän akkukenkiä yritettiin heiluttaa, mutta ei tuntunut auttavan. Auton sai kuitenkin käymään ja sähkötkin alkoivat pelata taas normaalisti kun kierroksia piti hetken ylhäällä.
Auto on lähtenyt aina hyvin käymään, mutta esim. puhallin ei tunnu pyörivän kunnolla ennen kun pääsee kunnolla pihasta liikkeelle ja saa kierroksia nostettua, samalla myös huomaa eron valoissa.
Tänään mitattiin akusta jännitettä ja näytti ~12 volttia, käynnistys hetkellä tuo putosi ~11 voltin tietämille. Koitin kierroksia hiljaa nostamalla katsoa, että missä vaiheessa laturi alkaa lataamaan kunnolla,noin 2000 kierroksen kohdalla se sitten "heräsi" ja voltteja löytyis 14 tietämille, kierroksia nostamalla ei enään mitään vaikutusta eikän myöskään laskemalla tyhjäkäynnille.
Kysymys kuuluisikin, että mitäs mahtaa olla laturissa vikana. Kaverit veikkaili hiilien saattavan kanittaa tai olevan lopussa. Mielipititeitä?
Kiitos!
Auto on Golf IV 2.8 V6 4motion vm.01. Ongelmana on ollut, että välillä käynnisyksen jälkeen
mittaristossa palaa airbagin, esp:n ja abs:n merkkivalot. Mittarin valot saattavat myös pätkiä samoin kuin ajovalot. Tätä ei kuitenkaan tapahdu joka kerta. No ensimmäisen kerran jälkeen kun auto teki tämän sammutin sen ja yritin käynnistää uudelleen, ei lähtenyt. Luulin akun olevan loppu joten otin irti, kaveri sattu sitten tulemaan paikalle ja sanoi, että "laitappa takaisin, jos sattuisi vaan nuo navat olemaan hieman hapettuneet, niin josko virta ei olisi jostain syystä oikein kulkenut. Laitoin akun takaisin ja auto lähti normaalisti käymään. Viikko meni tästä ja seuraavan kerran tapahtui samanlainen tapaus. Auton sai taas hetken odottelun jälkeen käymään, vähän akkukenkiä yritettiin heiluttaa, mutta ei tuntunut auttavan. Auton sai kuitenkin käymään ja sähkötkin alkoivat pelata taas normaalisti kun kierroksia piti hetken ylhäällä.
Auto on lähtenyt aina hyvin käymään, mutta esim. puhallin ei tunnu pyörivän kunnolla ennen kun pääsee kunnolla pihasta liikkeelle ja saa kierroksia nostettua, samalla myös huomaa eron valoissa.
Tänään mitattiin akusta jännitettä ja näytti ~12 volttia, käynnistys hetkellä tuo putosi ~11 voltin tietämille. Koitin kierroksia hiljaa nostamalla katsoa, että missä vaiheessa laturi alkaa lataamaan kunnolla,noin 2000 kierroksen kohdalla se sitten "heräsi" ja voltteja löytyis 14 tietämille, kierroksia nostamalla ei enään mitään vaikutusta eikän myöskään laskemalla tyhjäkäynnille.
Kysymys kuuluisikin, että mitäs mahtaa olla laturissa vikana. Kaverit veikkaili hiilien saattavan kanittaa tai olevan lopussa. Mielipititeitä?
Kiitos!
hiili-säädinpaketti itsessään on ihan naurettavan helppo vaihtaa. kaksi ruuvia irti ja uusi tilalle. vaikea puoli siinä sitten on sen laturin perässä olevan muovikuoren irrotus. jos jaksaa irrottaa koko laturin nin ongelmaa ei ole, jos taas vaihtaa laturin ollessa paikoillaan, saattaa ärräpäitä lentää sillä se muovikoppa on sillon aika työläs tilanpuutteen vuoksi irrottaa.
lyhyesti ohje: laturin perästä johdot irti, mustan muovi "hatun" päästä kolme ristipääruuvia irti. hattu on itse kolmella muovihampaalla kiinni siinä laturissa reunoiltaan. sitten alta paljastuu säädin. säätimen päältä kaksi ruuvia irti ja uusi kiinni.
omaan autoon vasta vaihdoin. oli lähes 230tkm jäljiltä jo todella finaalissa, eli aika viime tipassa vaihdoin.
lyhyesti ohje: laturin perästä johdot irti, mustan muovi "hatun" päästä kolme ristipääruuvia irti. hattu on itse kolmella muovihampaalla kiinni siinä laturissa reunoiltaan. sitten alta paljastuu säädin. säätimen päältä kaksi ruuvia irti ja uusi kiinni.
omaan autoon vasta vaihdoin. oli lähes 230tkm jäljiltä jo todella finaalissa, eli aika viime tipassa vaihdoin.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 11 vierailijaa