Laturin hiilet vaihtoon

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

Spantse
-
Viestit: 90
Liittynyt: 29.8.2003 19:47

Laturin hiilet vaihtoon

ViestiKirjoittaja Spantse » 12.1.2008 15:23

Alkoi tuossa vilauttelemaan kerran laturin merkkivaloa tuo Goloffi (1,9TDI, ATD). Sittemmin rauhottu, elikkäs lienee alkaa nuot laturin hiillet olemaan vaihtokunnossa (190000km lasissa)

Siis, onko tuo miten hankalata vaihtaa nuo hiilet, ja pystyykö niitä ylipäätään vaihtamaan? Laturi on kyllä hyvin esillä.

TerZi1982
-
Viestit: 1631
Liittynyt: 1.3.2004 0:17
Viesti:

ViestiKirjoittaja TerZi1982 » 12.1.2008 15:35

eikös siihen tullu perään hiili/säädinpaketti.,,, helppo vaihtaa =)

AMI
-
Viestit: 251
Liittynyt: 7.4.2005 18:45

ViestiKirjoittaja AMI » 12.1.2008 17:31

^Sitä mieltä olen minäkin, että hiili/säädin paketin saa kokonaisena ja on kahdella ruuvilla kiinni laturissa.

Spantse
-
Viestit: 90
Liittynyt: 29.8.2003 19:47

ViestiKirjoittaja Spantse » 12.1.2008 22:27

Niin... tottakai vaikka koko laturin vaihtaa... vaan kun tuskin säädin on sinänsä mitenkään hajalla, hiilet vaihtamalla kun vissiin selviäis. Ja sitä tässä tiedustellaankin.

AMI
-
Viestit: 251
Liittynyt: 7.4.2005 18:45

ViestiKirjoittaja AMI » 12.1.2008 22:37

En rupeis arpomaan hiilien vaihtoa, kun ei tuo säädin nyt niin kallis ole.

AGU
-
Viestit: 323
Liittynyt: 7.9.2003 20:28

ViestiKirjoittaja AGU » 13.1.2008 8:44

Saahan siihen pelkät hiiletkin, vaatii vaan vähän juottamista ja askartelua.
Pelkät hiilet n.6 euroa. Koko säätimen hinta 90A laturiin 20 euroa.
Jos haluaa ansaita n.14 euroa 1/2 tunnin työstä kannattaa ostaa pelkät hiilet.
Tosin 20 euron sijoituksella pääsee aika paljon helpommalla...

kupukka
-
Viestit: 454
Liittynyt: 18.11.2004 10:01

ViestiKirjoittaja kupukka » 13.1.2008 9:43

Paikalliselta purkaamolta ostin aikoinaan "korkeajännitesäätimen". Siinä oli pieni vastus, jota orkkiksessa ei ollut. Kun orkkis antoi max. 13.4V niin tämä ihmesäädin antoi kuormitettuna ~14.3V. Täten ei talvella tarvinnut latailla akkua, kun jaksoi lyhkäisillä ajoilla ladata ihan hyvin.

(tuon vastuksen ansiosta laturi sitten antaa kaikkensa peliin)

Netistä en vaan löytänyt mistään tuota ko. säädintä... Hintaa oli silloin 15e joten taitaa olla sama orkkiksella.

Mikhauta
-
Viestit: 3845
Liittynyt: 23.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja Mikhauta » 13.1.2008 10:51

Siinä oli pieni vastus, jota orkkiksessa ei ollut.


Diodin kun laittaa jännitteensäätimen miinuspuolelle, niiin latausjännite nouseen sen diodin kynnysjännitteen verran, yleensä 0.7V

kupukka
-
Viestit: 454
Liittynyt: 18.11.2004 10:01

ViestiKirjoittaja kupukka » 13.1.2008 11:27

aivan diodihan se on :) muistelin vaan että vastuksen näköinen möhkäle siinä oli. (mutta olisihan siinä ollut värikoodi :) )

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 13.1.2008 12:20

Kyllähän ainakin tuommoisen 90A laturin pitäis ladata ihan originaalinakin se 14 volttia ja risat, jos ehjä on siis.

Ja tarvikeliikkeessä tuo Boschin jännitteensäädin/hiili -paketti maksaa about kympin. Eli en näkis järkeä eli vaivaa ruveta kolvailemaan, kun koko paketti on noin edullinen.

#Juhis#
-
Viestit: 4
Liittynyt: 30.11.2007 18:03

ViestiKirjoittaja #Juhis# » 13.1.2008 22:45

Laitetaanpas tänne. Kun ei uutta topickia viitsi tehdä.

Auto on Golf IV 2.8 V6 4motion vm.01. Ongelmana on ollut, että välillä käynnisyksen jälkeen
mittaristossa palaa airbagin, esp:n ja abs:n merkkivalot. Mittarin valot saattavat myös pätkiä samoin kuin ajovalot. Tätä ei kuitenkaan tapahdu joka kerta. No ensimmäisen kerran jälkeen kun auto teki tämän sammutin sen ja yritin käynnistää uudelleen, ei lähtenyt. Luulin akun olevan loppu joten otin irti, kaveri sattu sitten tulemaan paikalle ja sanoi, että "laitappa takaisin, jos sattuisi vaan nuo navat olemaan hieman hapettuneet, niin josko virta ei olisi jostain syystä oikein kulkenut. Laitoin akun takaisin ja auto lähti normaalisti käymään. Viikko meni tästä ja seuraavan kerran tapahtui samanlainen tapaus. Auton sai taas hetken odottelun jälkeen käymään, vähän akkukenkiä yritettiin heiluttaa, mutta ei tuntunut auttavan. Auton sai kuitenkin käymään ja sähkötkin alkoivat pelata taas normaalisti kun kierroksia piti hetken ylhäällä.

Auto on lähtenyt aina hyvin käymään, mutta esim. puhallin ei tunnu pyörivän kunnolla ennen kun pääsee kunnolla pihasta liikkeelle ja saa kierroksia nostettua, samalla myös huomaa eron valoissa.

Tänään mitattiin akusta jännitettä ja näytti ~12 volttia, käynnistys hetkellä tuo putosi ~11 voltin tietämille. Koitin kierroksia hiljaa nostamalla katsoa, että missä vaiheessa laturi alkaa lataamaan kunnolla,noin 2000 kierroksen kohdalla se sitten "heräsi" ja voltteja löytyis 14 tietämille, kierroksia nostamalla ei enään mitään vaikutusta eikän myöskään laskemalla tyhjäkäynnille.

Kysymys kuuluisikin, että mitäs mahtaa olla laturissa vikana. Kaverit veikkaili hiilien saattavan kanittaa tai olevan lopussa. Mielipititeitä?

Kiitos!

LauriJT
-
Viestit: 1480
Liittynyt: 17.9.2004 11:14

ViestiKirjoittaja LauriJT » 14.1.2008 20:08

hiili-säädinpaketti itsessään on ihan naurettavan helppo vaihtaa. kaksi ruuvia irti ja uusi tilalle. vaikea puoli siinä sitten on sen laturin perässä olevan muovikuoren irrotus. jos jaksaa irrottaa koko laturin nin ongelmaa ei ole, jos taas vaihtaa laturin ollessa paikoillaan, saattaa ärräpäitä lentää sillä se muovikoppa on sillon aika työläs tilanpuutteen vuoksi irrottaa.

lyhyesti ohje: laturin perästä johdot irti, mustan muovi "hatun" päästä kolme ristipääruuvia irti. hattu on itse kolmella muovihampaalla kiinni siinä laturissa reunoiltaan. sitten alta paljastuu säädin. säätimen päältä kaksi ruuvia irti ja uusi kiinni.

omaan autoon vasta vaihdoin. oli lähes 230tkm jäljiltä jo todella finaalissa, eli aika viime tipassa vaihdoin.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 28 vierailijaa