Millä tuulilasi puhtaaksi?
Valvoja: ffp jäsenet
Millä tuulilasi puhtaaksi?
Koko talven on oudoksuttanut ja ärsyttänyt tuulilasiin kertynyt "kalvo". Kalvo näkyy ihan päivänvalossa, mutta varsinaisesti haittaa tuosta on pyyhkimiä käytettäessä. Näkymä sumenee aina pyhkäisyn jälkeen, mikä varsinkin pimeällä haittaa näkyvyyttä huomattavasti. Kysymys siis kuuluu, millä ilveellä tuon kalvon saa pois?
Lasissa oleva kalvo ei ole tasainen, vaan sellainen "valunut". Tuli mieleen, että onko Ultraviolet-pesuaine tehnyt nuo valumat, sen jäljiltä vesi valuu kuin hanhen selästä. Auto tulee pestyä tuolla tavaralla kuitenkin viikottain.
Lasin puhdistamiseen olen tähän asti kokeillut Autoglymin ikkunapesuainetta, mikrokuituliinaa ja lasikiilloketta. Tilanne parani, mutta ei huomattavasti. Tästä sisuuntuneena kokeillin brake cleaneria, mikä kyllä haihtuu niin nopeasti ettei puhdistamisesta tahtonut tulla mitään. Lasinpesunesteen vaihdoin myös Autotarvikkeen "kalvottomaan" malliin. Aikaisemmin huomasin, että 5 Sateesta tekee tuollaisen kalvoefektin, mutta sitä tavaraa en ole käyttänyt pitkään aikaan.
Pyyhkijät on vielä vaihtamatta, mutta tuntuu että juurihan nuo vaihdoin... SWF:n sulat eivät ole ihan ilmaisia, mutta pakko kai nuo on seuraavaksi uusia. Raa'alla pesunesteellä olen sulkija sivellyt, ilman havaittavaa lopputulosta.
Lasissa oleva kalvo ei ole tasainen, vaan sellainen "valunut". Tuli mieleen, että onko Ultraviolet-pesuaine tehnyt nuo valumat, sen jäljiltä vesi valuu kuin hanhen selästä. Auto tulee pestyä tuolla tavaralla kuitenkin viikottain.
Lasin puhdistamiseen olen tähän asti kokeillut Autoglymin ikkunapesuainetta, mikrokuituliinaa ja lasikiilloketta. Tilanne parani, mutta ei huomattavasti. Tästä sisuuntuneena kokeillin brake cleaneria, mikä kyllä haihtuu niin nopeasti ettei puhdistamisesta tahtonut tulla mitään. Lasinpesunesteen vaihdoin myös Autotarvikkeen "kalvottomaan" malliin. Aikaisemmin huomasin, että 5 Sateesta tekee tuollaisen kalvoefektin, mutta sitä tavaraa en ole käyttänyt pitkään aikaan.
Pyyhkijät on vielä vaihtamatta, mutta tuntuu että juurihan nuo vaihdoin... SWF:n sulat eivät ole ihan ilmaisia, mutta pakko kai nuo on seuraavaksi uusia. Raa'alla pesunesteellä olen sulkija sivellyt, ilman havaittavaa lopputulosta.
Tuon "rasvalasin" kanssa painii muutkin talvisin.
Kymysys, kuinka uusi lasi kyseessä?
Kannattaa suhtautua varauksella näihin tuulilasinpesuneisteisiin tai yleensäkin pesuaineisiin jotka tekevät lasille jotain "ihmeitä". Niissä kun sopivasti jää lika sinne vettähylkivän kerroksen alle niin siellä pysyy.
Se on ilmeisesti silikonia, mitä siinä lasissa nyt on. Autofiksaamoissa on ainakin näitä silikoninpoistoaineita, jolla lasin saa oikeasti puhtaaksi. Jos lasi on "vanha" ja huokonen, kannattaa siihen laittaa joku lasinkäsittely puhdistuksen jälkeen, niin pysyy puhtaana jatkossakin.
Yleensä "kalvoaineet" toimivat (toiset huonommin toiset paremmin luonnollisesti) kunhan lasi on puhdas ennen käsittelyä, eli sitä silikonia ei lasissa saa olla yhtään.
Brakecleanerit yms, on huonoja lasille, koska ne imeytyvät lasin huokosiin lian kanssa, ja liuotin haihtuu samantien pois..
Kymysys, kuinka uusi lasi kyseessä?
Kannattaa suhtautua varauksella näihin tuulilasinpesuneisteisiin tai yleensäkin pesuaineisiin jotka tekevät lasille jotain "ihmeitä". Niissä kun sopivasti jää lika sinne vettähylkivän kerroksen alle niin siellä pysyy.
Se on ilmeisesti silikonia, mitä siinä lasissa nyt on. Autofiksaamoissa on ainakin näitä silikoninpoistoaineita, jolla lasin saa oikeasti puhtaaksi. Jos lasi on "vanha" ja huokonen, kannattaa siihen laittaa joku lasinkäsittely puhdistuksen jälkeen, niin pysyy puhtaana jatkossakin.
Yleensä "kalvoaineet" toimivat (toiset huonommin toiset paremmin luonnollisesti) kunhan lasi on puhdas ennen käsittelyä, eli sitä silikonia ei lasissa saa olla yhtään.
Brakecleanerit yms, on huonoja lasille, koska ne imeytyvät lasin huokosiin lian kanssa, ja liuotin haihtuu samantien pois..
Mite joku sellainen aina mitä saa automaaliliikkeistä millä putsataan vanha maalipinta/maalattava pinta ennen maalausta eli suomeksi rasvan poisto aine mistä ei jää mitään ylimääräistä putsattavalle pinnalle. Omassa pullossa muistaakseni luki vp pesuneste tai jotain maaliliikkeen its pullottamaa kamaa.
-
- -
- Viestit: 3377
- Liittynyt: 23.7.2003 21:20
Sulat on max 1,5 vuotta vanhat, autolle eli tuulilasille tulee neljä vuotta täyteen tammikuun lopussa :) Alkuperäiset sulat (myös SWF) kestivät pitkään, siksi odotusarvo näillä uusillakin oli vastaava...
Ei tuo kalvottuminen mikään tuntematon ongelma ole, Hertzin uudehkossa Nipponissa oli samaa havaittavissa. Etikkaa ei taida olla varastossa, se on tosiaan Wanhan kansan aine moneen pulmaan.
Silikonia ei Autoglymin tuotteissa pitäisi olla... Takalasissa on ihan samanlainen kalvo, sinnekin olen kiilloketta hinkannut eli mistä sitä tietää.
Ei tuo kalvottuminen mikään tuntematon ongelma ole, Hertzin uudehkossa Nipponissa oli samaa havaittavissa. Etikkaa ei taida olla varastossa, se on tosiaan Wanhan kansan aine moneen pulmaan.
Silikonia ei Autoglymin tuotteissa pitäisi olla... Takalasissa on ihan samanlainen kalvo, sinnekin olen kiilloketta hinkannut eli mistä sitä tietää.
Itse en ainakaan saanut Glymin vaalean sinisellä ikkunanpuhdistusaineella toivottua tulosta, vaan piti jälkeen päin vielä ihan perus Windus-tyyppisellä kotikäyttöön suunnitelulla ikkunanpesuaineella pestä.. Jäi siitä glymistäkin jonkinlainen "vaha"kerros lasin pintaan..
Mites ihan Fairyllä ja vedellä? Joku konetiskiaine saattaa olla jo hieman liian ärhäkkää...
Mites ihan Fairyllä ja vedellä? Joku konetiskiaine saattaa olla jo hieman liian ärhäkkää...
Itse en ainakaan ole uskaltanut laittaa lasiin mitään ihmeaineita. Perus halpaa lasinpesunestettä säiliöön ja pesun yhteydessä lasinpesunesteellä ja jonkinlaisella sienellä tjsp kunnollinen putsaus lasille. Sulat pyyhkäisee siinä samalla.
Alkaa vain olemaan tuo golfin lasi kuin haulikolla ammuttu kun vasten aurinkoa tiiraa ulos. Noihin pieniin kiveniskeymiin tuskin mitään konstia on häivyttää? Ihmeen kaupalla lasi on edelleen muutoin ehjä, mutta pikkureikää on niin perkeleesti.
Alkaa vain olemaan tuo golfin lasi kuin haulikolla ammuttu kun vasten aurinkoa tiiraa ulos. Noihin pieniin kiveniskeymiin tuskin mitään konstia on häivyttää? Ihmeen kaupalla lasi on edelleen muutoin ehjä, mutta pikkureikää on niin perkeleesti.
Kannattaa vaihtaa koko lasi. Minullakin oli entinen lasi ihan järkyttävässä kunnossa, oli tosiaan kuin haulikolla ammuttu. Lopulta se kuitenkin railosi pahasti ja tänään vaihdatin uuden. Kokonaan vihertävä lasi oli 220€ asennettuna, että ei kannata alkaa häivyttämään niitä kiveniskuja vaan vaihtaa suosiolla uuden lasin.
jos ketään ei haittaa kysäsen tyhmän kysymyksen täällä.
Millä aineella kannattaisi ikkunat suojata ettei esim tuo suola yms paska tartu siihen lasiin ihan noin helposti mitä nyt?
Mietin että täytys pestä se lasi tollasella pesuaineella jonka pitäs puhistaa silikonit, rasvat ja muut paskat (ja joo sopii se laseille), ja sitten kun se on pesty voisi lasia suojata jollain mutta millä? olen miettiny aineita kuten 5 sateesta tai vastaavia mutta onko niistä mihinkään?
Millä aineella kannattaisi ikkunat suojata ettei esim tuo suola yms paska tartu siihen lasiin ihan noin helposti mitä nyt?
Mietin että täytys pestä se lasi tollasella pesuaineella jonka pitäs puhistaa silikonit, rasvat ja muut paskat (ja joo sopii se laseille), ja sitten kun se on pesty voisi lasia suojata jollain mutta millä? olen miettiny aineita kuten 5 sateesta tai vastaavia mutta onko niistä mihinkään?
Tuolla topicin lopussa on ainaki kehuttu tota tcnano tuulilasin käsittely ainetta. http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=70639
Ite tilasin sitä tohon paikalliseen varaosa putiikkin ja tänää pitäis käydä hakemassa. Johonki lämpimään kun sen vielä pääsis laittamaan lasiin. Aikaisempaa kokemusta on tuosta 5 sateesta ja iha toimivaa sekin on, ei vaan ole kovin pitkä ikäistä mutta uuttena ainakin toimivaa. ja pyyhkästessähän siitä jää ihan hetkeksi sellainen harmaa kalvo, mutta haihtuu nopesti pois, ja kun on tollainen aine tuulilasissa nii eihän niitä pyyhkijöitä tarvi käyttää sillon kun vain harvoin. Kunnon sateessa 80 vauhdissa tarvi pyyhkijöitä ollenkaan. Tihku ei oikee jaksa nousta kakkiksen lasista ylös.
Ite tilasin sitä tohon paikalliseen varaosa putiikkin ja tänää pitäis käydä hakemassa. Johonki lämpimään kun sen vielä pääsis laittamaan lasiin. Aikaisempaa kokemusta on tuosta 5 sateesta ja iha toimivaa sekin on, ei vaan ole kovin pitkä ikäistä mutta uuttena ainakin toimivaa. ja pyyhkästessähän siitä jää ihan hetkeksi sellainen harmaa kalvo, mutta haihtuu nopesti pois, ja kun on tollainen aine tuulilasissa nii eihän niitä pyyhkijöitä tarvi käyttää sillon kun vain harvoin. Kunnon sateessa 80 vauhdissa tarvi pyyhkijöitä ollenkaan. Tihku ei oikee jaksa nousta kakkiksen lasista ylös.
Kyllä mä olen kleanerilla saanut lasit puhtaiksi, oli ne sit ollu minkälaisia tahansa. Nykyään käytän Nono-ainetta lasiin ja nyt on kaikki murheet tuulilasin osalta unohdettu. Tulen käyttämään jatkossakin vastaavaa ainetta, ihan samaa ei taida enää oikein saada. [mortti]-nimerkiltä ainetta sai, mutta ei enää, tää oli ainakin se todella hyvä aine. Puol vuotta ainakin pysyy mun käytöllä lasissa.
Daatta, mäkin pesen Violetilla tai VB:llä ja ei se aiheuta mitään tollasta, niissä on seassa vahaa, mutta vähäisiä määriähän ne on. Kuivumaan tollasia aineita ei kannata päästää, voi näkyä läikkiä maalipinnallakin...Je tietenkin pesun jälkeen huolellinen kuivaus.
Daatta, mäkin pesen Violetilla tai VB:llä ja ei se aiheuta mitään tollasta, niissä on seassa vahaa, mutta vähäisiä määriähän ne on. Kuivumaan tollasia aineita ei kannata päästää, voi näkyä läikkiä maalipinnallakin...Je tietenkin pesun jälkeen huolellinen kuivaus.
Tappelin aiemmin saman ongelman kanssa ja jostain syystä ongelma hävisi kun vaihdoin Bilteman rungottomiin sulkiin (parhaat sulat tähän mennessä). Toki osasyy saattaa olla siinä, etten ole vähään aikaan pessyt autoa vahapesuaineella. Ilmeisesti sitä pesuainetta jää aina lasiin ja sulkiin pesun yhteydessä --> kalvoa pukkaa. Nyt kun uudet sulat ovat täysin puhtaat, ei kalvoa jää.
Tuo mortin myymä nanokalvo kyllä auttoi myös ongelmaan, mutta aine hävisi hajonneen tuulilasin mukana :(
Tuo mortin myymä nanokalvo kyllä auttoi myös ongelmaan, mutta aine hävisi hajonneen tuulilasin mukana :(
-
- -
- Viestit: 25
- Liittynyt: 25.5.2007 15:34
Mulla jää tuulilasissa muutama kohta pyyhkimättä kunnolla varsinkin sillon kun vauhtia on edes vähän. Alueet tuntuu öljymäisiltä ja näyttääkin siltä kun lasia ravaa jäästä. Lasia on putsattu kaikilla mahdollisilla aineilla tinneristä lähtien. Välillä lasiin jää pyyhkimisen jälkeen hetkeksi tähtimäisiä kuvioita. Sulkia on vaihdeltu ja pyyhkijöiden varsia taivuteltu. Tuulilasi on vain muutaman kuukauden vanha. Alkaa neuvot pikkuhiljaa loppumaan. Ei oikein huvita ajella jos vähänkin vettä/lunta sataa.
Nanokäsittely oli kyllä hyvä varsinkin vanhalle lasille, Peke taisi laittaa sen ihan uuteen lasiin? Siinä pestiin lasi täysin rasvattomaksi ja hierottiin nanokalvo pintaan. Vähän ku vahaus muttei sinnepäinkään. Ei jäänyt rasvakalvoa enää lasiin sen jälkeen.
Hyvää ei oo kauaa tarjolla.. Oliko joku koittanut muita nanohössötyksiä lasiinsa?
Hyvää ei oo kauaa tarjolla.. Oliko joku koittanut muita nanohössötyksiä lasiinsa?
-
- -
- Viestit: 138
- Liittynyt: 30.8.2007 23:05
Isäntä oli ostanu HalpaHallista tuommosta Provisionin Fog clearia. Eli huurunesto geeliä. Jotain nanomömmöä sekin on. Tuli itse käsiteltyä golffin ikkunat sillä, täytyy sanoa että ihan pätevää ainetta on, ei oo ikkunat huurtunu sen jälkeen. Pitää vaan muistaa varoo ettei tuhoa sitä kalvoa talvella käsistä tulevilla rasvajäljillä koska sillon se tietää uudelleen käsittelyä tai huurtuu siitä kohti. Myös isännän mazdaan tuo autto.Hyvää ei oo kauaa tarjolla.. Oliko joku koittanut muita nanohössötyksiä lasiinsa?
[mortti] näin oli, "lasi" oli muutaman viikon vanha. :)
Silti putsasin lasin ekaks cleanerilla oikein huolella ja sit vielä vahapaketin mukana tulleella puhdistusaineella ja sit vasta vaha perään. Tää oli alkuvuotta -07. Saman käsittelyn uusin keväällä -07, oisko ollu toukokuussa ja nyt alkas vasta olee uusintakäsittelyn tarpeessa. Autolla ajettu nyt 18 000tkm. Onneks tuota ainetta nyt on vielä pariin käsittelykertaan...Laittakaahan vastaavista aineista kokemuksia, niin osais sit ostaa hyvää ainetta ton [mortin] kautta saadun aineen tilalle...
Silti putsasin lasin ekaks cleanerilla oikein huolella ja sit vielä vahapaketin mukana tulleella puhdistusaineella ja sit vasta vaha perään. Tää oli alkuvuotta -07. Saman käsittelyn uusin keväällä -07, oisko ollu toukokuussa ja nyt alkas vasta olee uusintakäsittelyn tarpeessa. Autolla ajettu nyt 18 000tkm. Onneks tuota ainetta nyt on vielä pariin käsittelykertaan...Laittakaahan vastaavista aineista kokemuksia, niin osais sit ostaa hyvää ainetta ton [mortin] kautta saadun aineen tilalle...
No voi pee. Eikö sitä nanosettiä enää saakaan mortin kautta? Hitto. Tässä jonkun kuukauden miettinyt sitä nimimerkkiä, ja nyt kun sit selvis se, niin samalla selvis ettei sitä ainetta saa enää :S
Se oli oikeasti hyvää tavaraa se nanohässäkkä. Kesti mulla yli puol vuotta reippaasti. Ja kilsoja tossa ajassa paiskasin jonkun 25-30 tuhatta.
Se oli oikeasti hyvää tavaraa se nanohässäkkä. Kesti mulla yli puol vuotta reippaasti. Ja kilsoja tossa ajassa paiskasin jonkun 25-30 tuhatta.
Teetettynä näyttäisi saavan 20e:lla jonkinlaisen nanokäsittelyn:
http://www.spectra.fi/autonhoitopalveluiden_ajanvaraus.php
Myös seuraavia löysin pikaisella hakemisella:
http://www.aquastore.fi/store/prodpage/SIVO/index.html (kallis)
Percentaakin (eikös tuo ollut se mortin aine?) näyttää saavan joiltakin jälleenmyyjiltä:
http://www.haaramestari.fi/
http://www.spectra.fi/autonhoitopalveluiden_ajanvaraus.php
Myös seuraavia löysin pikaisella hakemisella:
http://www.aquastore.fi/store/prodpage/SIVO/index.html (kallis)
Percentaakin (eikös tuo ollut se mortin aine?) näyttää saavan joiltakin jälleenmyyjiltä:
http://www.haaramestari.fi/
-
- -
- Viestit: 19
- Liittynyt: 12.1.2008 22:01
Aiemmin hehkutin ettei ole kalvoa vähään aikaan ollut lasissa. Tällä viikolla sitten oli tie pitkästä aikaa suolattu ja johan alkoi kalvoa ilmestynään :(
Etanolipesuainetta mulla on säiliössä (Biltema) mutta ei se pesuaine tuon kalvon syntymistä estä. Kaipa sitä täytyy taas nanoainetta jostain etsiä.
Etanolipesuainetta mulla on säiliössä (Biltema) mutta ei se pesuaine tuon kalvon syntymistä estä. Kaipa sitä täytyy taas nanoainetta jostain etsiä.
wurthin pinecleaner 1:1 sekoituksena suihkupullolla lasiin autopesuun jonottaessa ja tien päällä aina tarvittaessa. Lähtee ainakin multa kaikki likakalvot. En tosin ole kyllästänyt lasia millään lisäaineilla ikinä.
Lisäksi olen huomannut että tuulilasinpesuaineet (Nesteen tuotteet ainakin) jättävät kalvoa jos on seos liian sakeaa lämpötilaan verrattuna. Eli se -20 tehty seos jättää kalvoa lasiin nollakelissä.
Lisäksi olen huomannut että tuulilasinpesuaineet (Nesteen tuotteet ainakin) jättävät kalvoa jos on seos liian sakeaa lämpötilaan verrattuna. Eli se -20 tehty seos jättää kalvoa lasiin nollakelissä.
Taisteluni osa kolme: Ostin 3M:n Citrus Cleaner sprayta, hyvät suositukset aineella ja maksoikin parikymppiä. Kolme kertaa puhdistin lasin tuolla, sitten vielä ikkunanpesuaineella hinkkasin kiiltäväksi. Näyttää hyvältä, mutta pikainen testi sateessa osoitti ettei se kalvo mihinkään lähde...Heti kun pinta kastuu, niin juovat tulevat näkyviin. Tuulilasinpesunesteen ruiskuttelu tuntui vaan pahentavan tilannetta. Kalvo ei voi tulla pyyhkijöistä, mutta kaipa nekin on seuraavaksi vaihdettava.
Sen verran tuo kalvo haittaa sateella näkemistä, että kun vastaantulevan auton valot osuvat lasiin muuttuu se lähes läpinäkymättömäksi! Ei mikään pikkukiusa siis. Kuivalla ilmalla ei ole mitään ongelmaa, kalvo aktivoituu vasta sadesäällä.
Takaikkunassa on samanlainen kalvo, siinä on outo iso läntti keskellä lasia ja muuten tasaisen juovikas.
Seuraavaksi käyn kysymässä apuja autofixeriltä, pitääkö lasille tarjota myllyä vai jotain kovempaa kemikaalia.
Sen verran tuo kalvo haittaa sateella näkemistä, että kun vastaantulevan auton valot osuvat lasiin muuttuu se lähes läpinäkymättömäksi! Ei mikään pikkukiusa siis. Kuivalla ilmalla ei ole mitään ongelmaa, kalvo aktivoituu vasta sadesäällä.
Takaikkunassa on samanlainen kalvo, siinä on outo iso läntti keskellä lasia ja muuten tasaisen juovikas.
Seuraavaksi käyn kysymässä apuja autofixeriltä, pitääkö lasille tarjota myllyä vai jotain kovempaa kemikaalia.
-
- -
- Viestit: 2953
- Liittynyt: 23.7.2003 21:31
- Viesti:
Tuulilasin kanssa sitä tulee ittekkin tapeltua, tosin sisäpuolelta. Kaikenmaailman asetoneja, rasvanpoistajia, hioma-aineita ja mörjiä kokeilleena en vaan käsitä mikä lasia vaivaa. Sen saa näennäisesti puhtaaksi, mutta muutaman päivän päästä taas sama viirut ja raidat ilmestyy lasiin sisäpuolelle. Hihallakin kun pyyhkäsee, niin taas katoaa ja muutaman päivän päästä taas sama paskaraita lasissa. Mikä ihme?! Täytyykö tosta hioa sadasosamilli pois koko lasista vai?
Vaihdoin aikaisemmin pesunesteen etanolista "kalvottomaan" metanoliin, jolla on hyvät referenssit. Ajoin säiliön melko tyhjäksi, mutta ainahan sinne tilkka vanhaa ainetta jää.
Kalvo on ja pysyy, eilen tehtiin koko hoito mutta... Auton pesu, kuivaus, lasin hionto myllyllä ja hioma-aineella, lasin pesu uudestaan. Vaihdoin vielä uudet SWF:n sulatkin, varmuuden vuoksi. Eilen ajelin kotiin toiviorikkaalla mielellä, oli vaihteeksi kuivaa joten ei tarvinnut pyyhkijöitä... Mutta tänään kun vettä satelee, niin tuttu kalvo on havaittavissa! Kuvio on muuttunut, entisen juovien sijasta nyt on leopardikuvio eli pilkkuja tasaisesti :o Näkyvät pari sekuntia sen jälkeen kun pyyhkijät käyvät lasilla -> jatkuvalla sateella pysyvä kalvo. Kuulemma seuraava vaihe on lasiliike ja kovemmat aineet myllyssä. Tai sitten se lasin vaihto, pitääkö lähteä motarille ajelemaan ees taas jos napsahtaisi :/
Heh, täytyypä itsekin pestä lasi myös sisäpuolelta... Jos lasi likastuu jatkuvasti sisäpuolelta, niin voisiko sisäilmankierrossa/tuuletusventtiileissä olla jotain? Eikä lämppärin kennokaan vuoda? Kuulemma on aika sumuiset oltavat jos kenno vuotaa...
Kalvo on ja pysyy, eilen tehtiin koko hoito mutta... Auton pesu, kuivaus, lasin hionto myllyllä ja hioma-aineella, lasin pesu uudestaan. Vaihdoin vielä uudet SWF:n sulatkin, varmuuden vuoksi. Eilen ajelin kotiin toiviorikkaalla mielellä, oli vaihteeksi kuivaa joten ei tarvinnut pyyhkijöitä... Mutta tänään kun vettä satelee, niin tuttu kalvo on havaittavissa! Kuvio on muuttunut, entisen juovien sijasta nyt on leopardikuvio eli pilkkuja tasaisesti :o Näkyvät pari sekuntia sen jälkeen kun pyyhkijät käyvät lasilla -> jatkuvalla sateella pysyvä kalvo. Kuulemma seuraava vaihe on lasiliike ja kovemmat aineet myllyssä. Tai sitten se lasin vaihto, pitääkö lähteä motarille ajelemaan ees taas jos napsahtaisi :/
Heh, täytyypä itsekin pestä lasi myös sisäpuolelta... Jos lasi likastuu jatkuvasti sisäpuolelta, niin voisiko sisäilmankierrossa/tuuletusventtiileissä olla jotain? Eikä lämppärin kennokaan vuoda? Kuulemma on aika sumuiset oltavat jos kenno vuotaa...
Se että vaihdoit, niin varmasti siellä on ollut vanhaa ainetta ja suosittelen että tyhjennät sen säiliön saharan kuivaksi ja sitten laitat uudet aineet. Ainakin se on halpa tapa katsoa olisiko kalvonmuodostusongelma siinä?
Raitisilmansuodatintahan ei vaihdeta missään huolloissa, eli ellet ole sitä vaihtanu, niin tarkista ihmeessä sen kunto. Se ainakin aiheuttaa huurua, ollessaan tukossa, mutta sitä en tiedä, tekeekö lasin likaiseksi!?
Raitisilmansuodatintahan ei vaihdeta missään huolloissa, eli ellet ole sitä vaihtanu, niin tarkista ihmeessä sen kunto. Se ainakin aiheuttaa huurua, ollessaan tukossa, mutta sitä en tiedä, tekeekö lasin likaiseksi!?
-
- -
- Viestit: 2953
- Liittynyt: 23.7.2003 21:31
- Viesti:
Onko kukaan huomannut, että uusien sulkien vaihtamisen jälkee jäisi aiempaa enemmän tuota kalvoa lasiin? Kauppias sanoi, että melkein kaikissa sulkamerkeissä on joku pinnoite kumin päällä (grafiittia tms.) estämässä vinkumista...
Tuli mieleen, että jos tätä liukastetta jääkin siihen lasille hitusen joka pyyhkäisyllä.
Tuli mieleen, että jos tätä liukastetta jääkin siihen lasille hitusen joka pyyhkäisyllä.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
SWF:n sulista jäi viime viikolla jotain melkein mustaa töhnää sormiin. Sitäkö se sitten olikin...
E: Eiku uusista...
E: Eiku uusista...
Viimeksi muokannut H. Jormalainen, 11.2.2008 19:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- -
- Viestit: 138
- Liittynyt: 30.8.2007 23:05
-
- -
- Viestit: 2953
- Liittynyt: 23.7.2003 21:31
- Viesti:
Kun kylmällä autolla lähtee liikkeelle, ajelee pari kilsaa, jättää parkkiin, käy punttisalilla pari tuntia huhtomassa, tulee autolle, niin kaikki lasit ihan sumeena huurusta sisältä. Jäähynestettä katoo pikkuhiljaa. Tuulilasi sisäpuolelta tahnakerroksen peittämä. Tutkinko vikaa yhtään enempää vai vaihdanko lämppärin kennon heti? Ei tossa kai muuta vaihtoehtoa enää ole mikä vian aiheuttaa?
-
- -
- Viestit: 2953
- Liittynyt: 23.7.2003 21:31
- Viesti:
Tämä oli se mortin kautta hankittu aine. Mistähän tuota löytäs Suomesta?
http://nanoteknologia.com/nanoteknologi ... iviste.php
http://nanoteknologia.com/nanoteknologi ... iviste.php
Sinoli auttaa!
Täytyy päivittää ketjua, kun löytyi lääke tuohon kalvoon. Kävin eilen paikallisessa tuulilasi-liikkeessä (VM-Autolasi) näyttämässä lasia, kun iltapäivällä töistä lähtiessä ei meinannut taas läpi nähdä... Ilmiötä ihmeteltiin tovi, tuulilasi näytti todella oudolta valumajälkineen. Kokeiltiin lasikiilloketta tms. vaaleanpunaista tahnaa, joka kyllä kiillottui hyvin mutta näytti ihan hirveältä kun kasteli lasin ja laittoin pyyhkijät päälle.
Lopulta viimeinen oljenkorsi eli raaka Sinoli/tenu puri! Kaveri hinkkasi tuulilasin kolmeen kertaa Sinolilla ja kiillotti välillä, lopulta alkoi kuulua sellainen kitinä mitä puhtaasta lasista tulee kun sitä kiillottaa. Oli aika uskomatonta, kun ensimmäisen kerran kolmeen vuoteen lasista näkyi kunnolla läpi! Pimeällä ajokin taas maittaa. Takalasia pitää vielä hinkata, mutta se on helppoa nyt kun tietää lääkkeen.
Ilmiön syytä voi vain arvailla, mutta 5-Sateesta on voimakas arvaus. Tuulilasi alkoi sumentua heti käsittelyn jälkeen, ilmiö vain paheni puhdistusyritysten myötä. Aika paljon eri aineita tuli kokeiltua, mutta Sinoli korjasi potin. Selvää on, että lasi saa olla nyt hetken ilman mitään käsittelyä tai suoja-aineita :)
Lopulta viimeinen oljenkorsi eli raaka Sinoli/tenu puri! Kaveri hinkkasi tuulilasin kolmeen kertaa Sinolilla ja kiillotti välillä, lopulta alkoi kuulua sellainen kitinä mitä puhtaasta lasista tulee kun sitä kiillottaa. Oli aika uskomatonta, kun ensimmäisen kerran kolmeen vuoteen lasista näkyi kunnolla läpi! Pimeällä ajokin taas maittaa. Takalasia pitää vielä hinkata, mutta se on helppoa nyt kun tietää lääkkeen.
Ilmiön syytä voi vain arvailla, mutta 5-Sateesta on voimakas arvaus. Tuulilasi alkoi sumentua heti käsittelyn jälkeen, ilmiö vain paheni puhdistusyritysten myötä. Aika paljon eri aineita tuli kokeiltua, mutta Sinoli korjasi potin. Selvää on, että lasi saa olla nyt hetken ilman mitään käsittelyä tai suoja-aineita :)
http://nanoteknologia.com/nanoteknologi ... iviste.php
Tästä oli kimppatilaus tuolla SCF:n puolella ja tulee positiivisia kokemuksia. Daatta, just siks siihen lasiin pääsee "iskemään" suolat ym. paskat ku siinä ei ole kunnon suojaa. Vähän sama ku maalipinnalla. Lasi täysin puhtaaks ja sit hyvä suoja päälle. Sit kestää eikä ole "kalvoa".
Tästä oli kimppatilaus tuolla SCF:n puolella ja tulee positiivisia kokemuksia. Daatta, just siks siihen lasiin pääsee "iskemään" suolat ym. paskat ku siinä ei ole kunnon suojaa. Vähän sama ku maalipinnalla. Lasi täysin puhtaaks ja sit hyvä suoja päälle. Sit kestää eikä ole "kalvoa".
Kyllä täytyy niin sanoa että ei mun mielestä laseihin kannata mitään tahnoja, vahoja, nono- shine kalvoja yms aineita laittaa.
Auton pesuun käytän Würtin Pinelineä, sillä pesee huoletta kaikki ikkunaluukutkin ilman että jäis mitään hoitosamppoiden jämiä. Sitten lasien puhdistus, perus teollisuuspyyhkeeseen raakaa tuulilasinpesunestettä (biltema, motonet tavaraa), ja pyyhkii lasit puhtaaks. Auto Glym Fast Glassia perään, nyt käteen sanomalehteä ja pyyhkii mötkät lasiin. Antaa hetken kuivahtaa ja sen jälkeen lasit puhtaaksi kuivalla sanomalehdellä niin että vinkuu. ;) On toiminu tähän mennessä tosi hyvin. Ja ne sulat kannattaa kans putsata.
Auton pesuun käytän Würtin Pinelineä, sillä pesee huoletta kaikki ikkunaluukutkin ilman että jäis mitään hoitosamppoiden jämiä. Sitten lasien puhdistus, perus teollisuuspyyhkeeseen raakaa tuulilasinpesunestettä (biltema, motonet tavaraa), ja pyyhkii lasit puhtaaks. Auto Glym Fast Glassia perään, nyt käteen sanomalehteä ja pyyhkii mötkät lasiin. Antaa hetken kuivahtaa ja sen jälkeen lasit puhtaaksi kuivalla sanomalehdellä niin että vinkuu. ;) On toiminu tähän mennessä tosi hyvin. Ja ne sulat kannattaa kans putsata.
-
- -
- Viestit: 2953
- Liittynyt: 23.7.2003 21:31
- Viesti:
simeoni kirjoitti:Kyllä täytyy niin sanoa että ei mun mielestä laseihin kannata mitään tahnoja, vahoja, nono- shine kalvoja yms aineita laittaa.
Perustele. Mitä haittaa siitä on? Hyötyä on paljonkin. Vesi lähtee lasista kuin itsestään ja samoin myös muuten pinttynyt lika, esim. kesällä huttuset
Itse en enää sellasella autolla ajele, mis ei ole laseissa pinnoitetta. Tällä hetkellä ei enää juurikaan ole ja ajaminen on näillä keleillä paljon epämiellyttävämpää.
Joo, Autoglymin lasivahaa täytyy jossain vaiheessa varovaisesti kokeilla. Lasi ei vaan ole vieläkään täysin puhdas, pieniä raitoja löytyy. Huomasin kyllä, että suola tarttuu kuin tauti kun tuli motarilla ajettua... Eli jotain hoitoa se vaatii.
Vaikka hoitoaine ei jättäisikään kalvoa, jää pyyhkijöistä sellainen huntu/varjo joka kohta häviää. Tämä ominaisuus on kuulemma jopa lasiliikkeen 120€ käsittelyllä.
Vaikka hoitoaine ei jättäisikään kalvoa, jää pyyhkijöistä sellainen huntu/varjo joka kohta häviää. Tämä ominaisuus on kuulemma jopa lasiliikkeen 120€ käsittelyllä.
PS. Onko AutoGlymillä muka jotain lasivahaa?
On, Car Glass Polish. Mulla on toiminut erittäin hyvin erimerkkisten lasinpesunesteiden kanssa, mitään kalvottumista en ole havainnut vaikka vuosia olen käyttänyt. Hylkii vettä paremmin kuin 5sateesta, on miellyttävän tuoksuista ja jotenkin sen valkoisen vahapinnan kiillottaminen on tyylikkäämpä kuin kirkkaan litkun pyyhintä lasiin...
Jännä tuote toi CGP muuten -> en tunne montaa ihmistä, edes autoharrastajaa jotka tietäisivät että koko tuotetta on olemassa, saati olisivat sellaista kokeilleet. Suosittelen kyllä lämpimästi.
^ Puhdistus- ja kiillotusaineesta tosiaan lienee kysymys, ei vahasta. Autoglymin sivuilla sanotaan näin:
http://www.autoglym.fi/product-proddetail.asp?v06VQ=EDJI&Range=61
Koodi: Valitse kaikki
Lasin puhdistustahna
Tehokas lasipintojen puhdistaja ja kirkastaja. Ei sisällä heijastuksia ja vääristyksiä aiheuttavia vahoja tai silikonia. Käytetään sekä sisä- että ulkopintoihin.
http://www.autoglym.fi/product-proddetail.asp?v06VQ=EDJI&Range=61
-
- -
- Viestit: 2953
- Liittynyt: 23.7.2003 21:31
- Viesti:
Lopulta viimeinen oljenkorsi eli raaka Sinoli/tenu puri!
Kävimpä piruuttani ostamassa pullon. Siinä maistissa sitten hinkkailleshani alkoi näkymään valoa tunnelin päässä. Hinkattuani ja hangattuani ei lasinpyyhkijät tahtonu oikein luistaa lasilla. Jostain tuli kitkaa lisää. Ilmeisesti liukas paska lähti pois ja alta paljastui lasi. Kannattaa kokeilla!
-
- -
- Viestit: 367
- Liittynyt: 7.8.2007 11:37
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 138
- Liittynyt: 30.8.2007 23:05
Kävin taas lasit läpi Sinolilla, tuulilasin hinkkasin pariin kertaan. Samalla tuli huomattua, että etusivulaseissakin on jotain pisarointia... Tuulilasiin jäi edelleen selvät jäljet niihin kohtiin, missä pyyhkijät käyvät "kääntymässä". Pesin lasit välissä AG:n Fastglassilla ja levitin tuon lasivahan. Kiillotuksen jälkeen lasit olivat aivan kirkkaat.
Testasin lopputulosta kastelemalla lasin ja käyttämällä pyyhkijöitä. Pientä masennusta oli ilmassa kun näkyville tuli taas ne oudot läiskät/valumajäljet... Joskaan ei niin pahana kuin aikaisemmin. Liikenteessä tilanne näytti valoisammalta, pimeässä tihkusateessa näkyvyys oli suht hyvä. Mutta jotain todella outoa noissa laseissa on.
Testasin lopputulosta kastelemalla lasin ja käyttämällä pyyhkijöitä. Pientä masennusta oli ilmassa kun näkyville tuli taas ne oudot läiskät/valumajäljet... Joskaan ei niin pahana kuin aikaisemmin. Liikenteessä tilanne näytti valoisammalta, pimeässä tihkusateessa näkyvyys oli suht hyvä. Mutta jotain todella outoa noissa laseissa on.
-
- -
- Viestit: 2953
- Liittynyt: 23.7.2003 21:31
- Viesti:
Brake Cleaneria kokeilin jo aikaisemmin, ei tehonnut koska aine haihtui niin äkkiä ettei sitä ehtinyt mitenkään työstämään. Tärpätti taas on niin rasvaista, että mahtaako kiillottua ollenkaan... Ohennin on vielä kokeilematta, mutta sen kanssa pitää olla varovainen ettei sulata muovi- ja kumiosia tai maalipintaa.
Pikku hiljaa alkaa uskomaan, että ainoastaan uusi tuulilasi tai lasin perinpohjainen hionta poistaa ongelman kokonaan.
Pikku hiljaa alkaa uskomaan, että ainoastaan uusi tuulilasi tai lasin perinpohjainen hionta poistaa ongelman kokonaan.
-
- -
- Viestit: 2953
- Liittynyt: 23.7.2003 21:31
- Viesti:
Jos Daatta olisit täällä pirkanmaan suunnalla joskus käymässä, niin tule poikkemaan niin kokeillaan tota käsittelyä sunkin lasille jonka tein just omaani.
Tai kuka vaan täällä Kangasalla päin asusteleva jonka lasi on surkeessa kunnossa (laikukas, valumajälkinen jne. mitä paskemmassa kunnossa, sen parempi) vois ottaa yhteyttä, niin kattottais mitä tapahtuu. Omaan lasiin nimittäin puri todella hyvin. Odottelen vaan niitä loskakelejä jotka sitten viimekädessä paljastaa totuuden. Aika optimistinen oon kuitenkin tällä hetkellä.
Tai kuka vaan täällä Kangasalla päin asusteleva jonka lasi on surkeessa kunnossa (laikukas, valumajälkinen jne. mitä paskemmassa kunnossa, sen parempi) vois ottaa yhteyttä, niin kattottais mitä tapahtuu. Omaan lasiin nimittäin puri todella hyvin. Odottelen vaan niitä loskakelejä jotka sitten viimekädessä paljastaa totuuden. Aika optimistinen oon kuitenkin tällä hetkellä.
-
- -
- Viestit: 2953
- Liittynyt: 23.7.2003 21:31
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 2953
- Liittynyt: 23.7.2003 21:31
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 2953
- Liittynyt: 23.7.2003 21:31
- Viesti:
Tossa päätin laittaa tuon fixus-liikkeiden myymän jonkun tc-nanoaineen tuulilasille ja kaikki män ihan ok paitti se ensimmäinen pyyhkäsy pyyhkijöillä käsittelyn jälkeen... meinas tulle keleitä ja tanoita! Kaikki ne pyörrejäljet tuli esiin jotka niistä nanohömppäaineisista räteistä jäi lasille. Lisäks pyyhkijät ei saanu lasia kuivaks vaan jäi ikävät viirut. No eikun vaan tuo salainen ase esiin ja viiden minuutin päästä oli nanoaine pois lasista ja taas näkyi läpi kertapyyhkäsyllä. Mulle ei enää mitään nanohömpötyksiä.
Muuten, olis yks tc-nanopaketti myynnissä 13 erkillä (sis. pk:t), jäi kato sattumalta käyttämättä... ;)
http://www.fixus.fi/www/Koivunenwww.nsf ... ntent26B4D
Muuten, olis yks tc-nanopaketti myynnissä 13 erkillä (sis. pk:t), jäi kato sattumalta käyttämättä... ;)
http://www.fixus.fi/www/Koivunenwww.nsf ... ntent26B4D
En oo ikinä laittanu mitää vahoja enkä nanohömpötyksiä tuulilasiin enkä taida laittaakkaan niinku tämä topic osoittaa ettei niistä ole yksinkertasesti mitää hyötyä. Sitte ku alkaa tapettiliisteriä sataa taivaalta nii kokeilen jotai ultimate nanohömpötystä. Vielä on tuo taivaalta satava vesi lähteny tommosilla kumihärveleillä millä on tarkotus sweepata se vesi pois lasilta... Pyyhkijöiksi jotku hurjat niitä nimittäny.
Paitsi kun kerran kokeilee toimivaa nanoainetta, tulee sitä ikävä. Esimerkiksi vesisumua saa olla jatkuvasti pyyhkimässä pois lasista varsinkin pimeällä, sopivassa kelissä pyyhkijöiden pyyhkäisyjen välissä lasista ei näe vastaantulevien autojen heijastusten takia läpi. Hyvin toimivan aineen kanssa tätä ongelmaa ei ole.
Paitsi kun kerran kokeilee toimivaa nanoainetta, tulee sitä ikävä. Esimerkiksi vesisumua saa olla jatkuvasti pyyhkimässä pois lasista varsinkin pimeällä, sopivassa kelissä pyyhkijöiden pyyhkäisyjen välissä lasista ei näe vastaantulevien autojen heijastusten takia läpi. Hyvin toimivan aineen kanssa tätä ongelmaa ei ole.
Pakko kyllä vähän kyseenalaistaa tätä väittämää. ...Vesisumua saa olla pyyhkimässä kokoajan, eikös pyyhkimet oo just sitä varten että niitä käytetää ku on vettä ilmassa?
(Näillä leveysasteilla missä itse asun sitä vettä joko tulee "kunnolla" tai sitä ei tule ollenkaan. Väitän että 9 kertaa 10:stä vesi tulee pisaramaisena vetenä eikä minään sumuna..)
En nyt tiedä onko tuulilasis niin samea, ettet näe ajaa jos on vesisumua? ilmassa ja pyyhkijän viiksi rikki ku on vaa hidas vaihde?
Borassani ainakin on jo niin nopea pyyhin että pää tulee kipeäks ku koitat seurata sen toimintaa pidemmän aikaa. =)
Toivottavasti tästä nyt ei vedetä kookospähkinöitä nokkaan. ;)
-
- -
- Viestit: 2953
- Liittynyt: 23.7.2003 21:31
- Viesti:
sopivassa kelissä pyyhkijöiden pyyhkäisyjen välissä lasista ei näe vastaantulevien autojen heijastusten takia läpi. Hyvin toimivan aineen kanssa tätä ongelmaa ei ole.
Ainakin mun lasissa ton tc-nanon takia lasista ei nähny läpitte pyyhkäsyjen välillä. Ja yks veemäinen ominaisuus oli myös että pyyhkijät hyppi ja pomppi lasilla ja kulki muutenkin nykimällä. Kunnon lasinputsaus ja pyyhkijät vie yhdellä sweeppauksella kaiken pois eikä jätä mitään lasille. Tietysti oletan että pyyhkijät on kunnossa. Ittellä denson sulat ja hyvin pelittää. Kyllä mä mielummin pyyhkijöitä käytän kuin koittaisin jonkun nanohömpän tehdä asian sulkien puolesta.
Taas on nanot laseissa ja en kyl ikinä jätä tuota pois. Tuulilasille oli satanut lunta, Webasto päälle vähäks aikaa ja lasi oli melkein kirkas ku tulin autolle! Nopeus kuuteenkymppiin ja lasi oli oikeasti jo täysin kuivakin. Kehäteiden nopeuksilla ei tartte käyttää pyyhkijöitä ja jos käyttääkin, mitään "kalvoa" ei lasiin todellakaan tule.
tc-nanosta ei kokemuksia, mutta kuulostaa joko huonolta aineelta tai sitten käsittelyssä on joku mennyt pieleen. Noita aineita on kumminkin aika erilaisia, esimerkiksi RainX ja 5 Sateesta vain haittaavat pimeällä ajoa. Puolestaan esimerkiksi Lidlin myymä nanomömmö toimii hintaisekseen ihan asiallisesti, samoin foorumilta joskus ostamani näytekappale, jonka nimi on jo unohtunut. Kunnon aineen kanssa pyyhkijät eivät pompi eikä vesi leviä sumuksi lasin pintaan.Ainakin mun lasissa ton tc-nanon takia lasista ei nähny läpitte pyyhkäsyjen välillä. Ja yks veemäinen ominaisuus oli myös että pyyhkijät hyppi ja pomppi lasilla ja kulki muutenkin nykimällä.
-
- -
- Viestit: 2953
- Liittynyt: 23.7.2003 21:31
- Viesti:
Video ennen käsittelyä
Video käsittelyn jälkeen
Hyvin toimii toi aine. Ainoo huono puoli on se että se vaan putsaa, ei suojaa. Mutta tuon ku tekee kerran kuussa (5min) niin ei paljoo haittaa.
Pyyhkijät vaan pompottaa. Ne ei taida olla ihan oikeassa linjassa lasiin nähden. Tosin ne on myös about 7cm pidemmät kuin alkuperäiset.
Video käsittelyn jälkeen
Hyvin toimii toi aine. Ainoo huono puoli on se että se vaan putsaa, ei suojaa. Mutta tuon ku tekee kerran kuussa (5min) niin ei paljoo haittaa.
Pyyhkijät vaan pompottaa. Ne ei taida olla ihan oikeassa linjassa lasiin nähden. Tosin ne on myös about 7cm pidemmät kuin alkuperäiset.
Rasvalasi.. minä olen ainakin käyttänyt niin lasiin kuin aluvanteisiin yms. etikkaa, ruoka soodaa, astioiden puhdistus ainetta joka poistaa rasvaa kuten mm. suihkepullossa olevaa cif merkkistä tehokasta rasvan poistajaa.. toimii myös ötököiden täyttämiin puskureihin poistaa nekin tehokkaasti.. :) ainoa huono puoli aineessa on että jos ei ole lakka pintainen maali (jos käyttää pelti/muoviosiin) se poistaa koko maalin siitä kohdalta mutta ei ole onneksi tehnyt niin minun autolleni, ainoastaan hellalle.. :D
-
- -
- Viestit: 209
- Liittynyt: 25.12.2010 7:22
Noista "sadekarkoitteista" eli 5-sateesta jne. sen verran että tuulilasin tulee olla täysin puhdas ennenkuin käsittely tehdään ja vedellä huuhtelu ennen kiillotusta on tärkeä.
Itse olen yleensä käytellyt esim. CRC rasvanpoistajaa, asetonia sekä sinolia, mitä nyt milloinkin ja joskus vähän kaikkia vuorotellen. Enkä ole vielä reilun viiden vuoden aikana törmännyt harmaantuvaan tai kalvoa tekevään lasiin. Kolmen eri valmistajan tuotteita oon käyttäny, eli 5-sateesta, Lidlin Nano solution sekä Pro Visionin Rain Clear.
Yleensä käsittelen autojen lasit pari kertaa vuodessa, ainakin keväisin ja syksyisin. Ja ilman noita aineita en kyllä enää aio ajaa metriäkään ellei ole ihan pakko.
Syksyllä kun auto vaihtui eikä kerennyt käsittelyä tekemään niin tuli kyllä ihan omituinen olo kun piti opetella vinkkareiden käyttö uudestaan. Ja vielä kun autossa oli ihan finito asteelle kuluneet sulat niin olihan se piinaa.
Piti sitten jo lumien tultua tehdä vielä käsittely tuulilasiin ja etusivuikkunoihin. Onnistui parin asteen pakkasessa kun pisti sisätilan lämmittimen puhaltamaan tuulilasille
Itse olen yleensä käytellyt esim. CRC rasvanpoistajaa, asetonia sekä sinolia, mitä nyt milloinkin ja joskus vähän kaikkia vuorotellen. Enkä ole vielä reilun viiden vuoden aikana törmännyt harmaantuvaan tai kalvoa tekevään lasiin. Kolmen eri valmistajan tuotteita oon käyttäny, eli 5-sateesta, Lidlin Nano solution sekä Pro Visionin Rain Clear.
Yleensä käsittelen autojen lasit pari kertaa vuodessa, ainakin keväisin ja syksyisin. Ja ilman noita aineita en kyllä enää aio ajaa metriäkään ellei ole ihan pakko.
Syksyllä kun auto vaihtui eikä kerennyt käsittelyä tekemään niin tuli kyllä ihan omituinen olo kun piti opetella vinkkareiden käyttö uudestaan. Ja vielä kun autossa oli ihan finito asteelle kuluneet sulat niin olihan se piinaa.
Piti sitten jo lumien tultua tehdä vielä käsittely tuulilasiin ja etusivuikkunoihin. Onnistui parin asteen pakkasessa kun pisti sisätilan lämmittimen puhaltamaan tuulilasille
Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 23 vierailijaa