EGR talveksi käyttöön?

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

Pikku_Paha
-
Viestit: 434
Liittynyt: 25.11.2005 9:52

EGR talveksi käyttöön?

ViestiKirjoittaja Pikku_Paha » 15.9.2006 14:17

Eli tiedustellaan hiukan että kuinka moni meinaa ottaa EGR:n talveksi käyttöön ja koskas meinaatte kytkeä sen päälle? Itsellä tuli jo tänä aamuna mieleen että vois olla jo aika kun kesti noin 15kilometriä ennenkun passatin huijaava lämpötila mittari näytti normaalia 90 astetta...

Mustis
-
Viestit: 112
Liittynyt: 23.8.2004 12:39

ViestiKirjoittaja Mustis » 15.9.2006 15:32

en kyllä laita päälle vaikka lunta sataisi, räppänöistä...

hatemi
-
Viestit: 533
Liittynyt: 2.7.2005 15:02

ViestiKirjoittaja hatemi » 15.9.2006 18:50

Ei pelkoa että tulis laitettua... Ei sillä että sitä edes nykyisessä kokoonpanossa pystyisikään ;)

vaggine
-
Viestit: 545
Liittynyt: 20.4.2006 20:08

ViestiKirjoittaja vaggine » 15.9.2006 19:01

Minulla olisi tarkoitus laittaa käyttöön, tämän/ensi kuun aikana.

ukormi
-
Viestit: 237
Liittynyt: 2.11.2005 20:14

ViestiKirjoittaja ukormi » 15.9.2006 21:59

Taidanpa vaan alkaa laittamaan Eberiä käyttöön aikaisemmin. En taida moista EGR imusarjan paska*jaa laittaa käyttöön..
No kunhan nyt saan ensin tuon Passatin yleensä omin voimin liikkumaan:O)

68Corvette
-
Viestit: 693
Liittynyt: 27.2.2005 20:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja 68Corvette » 16.9.2006 17:18

Hommaa holysmokelta tai tee itse niinkuin minä sellainen huohotusöljyn keräys säiliö, niin ei paskaa enää ja voit ajella talvet EGR kytkettynä.

Mullakaan ei kantti kestä ajella skodalla matkaa jos lämmöt ovat koko ajan alle 70 asteessa.

Laitan käyttöön sitten kun ei enää mosa lämpene..

OPC
-
Viestit: 94
Liittynyt: 21.11.2004 20:20

ViestiKirjoittaja OPC » 16.9.2006 22:34

muuten hyvä idea mutta egr:än toiminta perustuu siihen että palotapahtuman lämpötilaa saadaan laskettu -> päästöt pienentyy.
elikkä lämpöä sillä ei enempää saa, päinvastoin.

edit: paitsi jos kyseisessä kokoonpanossa on egr:än jäähdytys niin apuja saattaa olla.

Pasaatti
-
Viestit: 1424
Liittynyt: 26.1.2005 22:12

ViestiKirjoittaja Pasaatti » 16.9.2006 22:43

Liekkö sitten kuvitelmaa vai alkavaa luulosairautta, mutta ainakin omassa autossa paremman lämpeämisen huomasi välittömästi kun laitto venan takaisin toimintakuntoon.

68Corvette
-
Viestit: 693
Liittynyt: 27.2.2005 20:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja 68Corvette » 16.9.2006 23:16

Hyvä että löytyy asijantuntijoita.. Mulla kanssa paha luulosairaus, kun ilman EGR luulin kestävän 40km että pääsi pakkasilla 70-asteeseen ja EGR kanssa meni 10km kun oli jo 80-astetta koneen lämpöjä ja 20km jälkeen oli 90 astetta.

Samaten luulin että koneen lämmöt tippuivat liikennevaloissa ilman EGR mutta EGR toiminnassa pysyivät 90 asteessa aina.

mulla ei ole skodassa EGR jäähdytystä, joten henkinen tilanne lienee vielä pahempi kuin pasaatilla.

ukormi
-
Viestit: 237
Liittynyt: 2.11.2005 20:14

ViestiKirjoittaja ukormi » 17.9.2006 12:30

68corvette kirjoitti:Hommaa holysmokelta tai tee itse niinkuin minä sellainen huohotusöljyn keräys säiliö, niin ei paskaa enää ja voit ajella talvet EGR kytkettynä.


Olisiko kuvaa miten tuon olet toteuttanut? Kyllä sitä öljyä tosiaan aika reippaasti imupuolelle pääsee..

Tuosta EGR:n lämmittämisestä. Kun on tulpattu vain siitä ylemmästä liitoksesta niin kuinkahan paljon vähemmän lämmittää normitilanteeseen verrattuna. Nythän kuuma pakokaasu pääsee kuitenkin siihen vesipötikkään saakka vaikkakaan ei mene kokonaan läpi imusarjaan.. No talvihan tuonkin sitten näyttää.

sms
-
Viestit: 190
Liittynyt: 4.5.2005 9:13

ViestiKirjoittaja sms » 18.9.2006 11:39

Muakin tuo keräyssäiliön toteutus kiinnostaisi - voisin sellaisen askarella.

Trompi
-
Viestit: 753
Liittynyt: 13.12.2004 14:21
Viesti:

ViestiKirjoittaja Trompi » 18.9.2006 12:11

Ei se sen kummoisenpi ole, kuin venttiilikopan päältä lähtevä letku poistetaan (se joka menee turbon imupuolen putkeen) ja laitetaan uusi letku, joka mene vaikka johonkin pulloon, siten että öljy jää pohjalle, mutta huohotusilma pääsee pois.

Ja tosiaan holysmoke.fi myy valmiita ruostumattomia sarjoja.

pipo_esa
-
Viestit: 1803
Liittynyt: 7.8.2003 8:24

ViestiKirjoittaja pipo_esa » 18.9.2006 12:13

Mulla ei ole ollut mitään eroa koneen lämmöissä egr:rän kanssa tai ilman.

Myös lämpö on piisannut aina

Micco
-
Viestit: 679
Liittynyt: 25.8.2003 18:24
Viesti:

ViestiKirjoittaja Micco » 18.9.2006 20:40

Mulla auto pitää lämpöjä samalla tavalla 18 asteen pakkasessa, kuin egr:n kanssa 30 asteen pakkasella... Eli ei kehuttavasti. :D Mutta liki keulan kokonen pahvi korjasi asian... =) Auto myös lämpeää hitaammin kuin egr:llä. Mutta mielestäni se on pieni kiusa. Etenkin kun sen pahvin laittaa ajoissa ennen kovimpia pakkasia.

Pidä suomi siistinä. Aloita imusarjastasi.

mico
-
Viestit: 577
Liittynyt: 1.9.2004 23:56

ViestiKirjoittaja mico » 18.9.2006 22:16

Joo kyllä oli mullakin imusarja sen verran törkynen, että en aivan vähällä egr:ää takaisin käyttöön ota.

OPC
-
Viestit: 94
Liittynyt: 21.11.2004 20:20

ViestiKirjoittaja OPC » 20.9.2006 22:24

"Takaisin kierrätys vähentää päästöjä etenkin moottoria kuormitettaessa, eli esimerkiksi kiihdytyksissä, tällöin palamislämpötila nousee ja pakokaasujen NOx -pitoisuudet kasvavat. EGR-venttiilin tehtävä on tuolloin sekoittaa osa pakokaasuista moottoriin johdatettavaan ilmaa. Näin lasketaan palamislämpötilaa ja NOx-pitoisuutta."

siinä suora lainaus jostain tekstistä mutta jos lämpenee niin sitten lämpenee.
asiantuntijoita tai ei.

ukormi
-
Viestit: 237
Liittynyt: 2.11.2005 20:14

ViestiKirjoittaja ukormi » 20.9.2006 22:50

Tokihan sen tarkoitus on laskea palotilan lämpötilaa. Mutta samalla se lämmittää moottorin jäähdytysnestettä juuri sen "pötikän" kautta. Se pötikkä jäähdyttää palamiskaasuja jotka johdetaan imusarjaan ja tästä pötikän kautta nesteeseen johtunut lämpö sitten lämmittää kabiiniakin mugavammin.

Ei kait tuo EGR oikein toimiessaan hirveästi imusarjaa likaa, mutta jos tulee virhetoimintoja niin sitten sitä moskaa alkaa kerääntymään. Ja joskus sitä öljy/ pakokaasukarstaa kertyy todella paljon. Omassa tapauksessani nelonen ei useampaan tuhanteen kilometriin juurikaan saanut nauttia imuventtiilin toiminnasta ja siksi pakoputkeen meni paljon palamatonta dieseliä. Siitä osa tuosta palamattomasta dieselmoskasta kulkeutui EGR venan kautta EGR -runkoon ja imusarjaan.

Jos turbolta ja huohottimesta ei pääsisi öljyä imupuolelle niin asiat olisivat varmasti toisin.

LM
-
Viestit: 985
Liittynyt: 23.1.2004 9:05

ViestiKirjoittaja LM » 21.9.2006 0:34

^Jakajapumpullisissa sitä egr-jäähdytintä ei ole, mahtaakohan kaikissa pd:eissäkään..

Kun ajattelee ko. pötikän kokoa ja kaasuvirtaamaa, niin en _uskoisi_ sen kovin tehokkaasti vettä lämmittävän.

68Corvette
-
Viestit: 693
Liittynyt: 27.2.2005 20:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja 68Corvette » 21.9.2006 7:24

Octaviassa ei ole jäähdytetty egr.. mä en ole kyllä muuta keksinyt lämpenemiseen kuin että pakokaasu lämmittää imukanavia / kantta imupuolelta kun taas ilman EGR imukanavista menee pelkästään kylmää ilmaa joka jäähdyttää kantta.

Palotapahtuma on kyllä hieman viileämpi EGR päällä, mutta en usko sen juuri vaikuttavan koneen lämpenemiseen.

Jossain näin "lämmön vaihtimen" rakennettuna pakoputken ympärille, eli käytännössä kupariputkea oli pyöritetty downpipen ympärille ja se oli eristetty jollain.. kuulemma toimi.
Eli toi egr "jäähdytys" voisi hieman lämmittää vettä ja toisaalta viilentää pakokaasuja imupuolella jolloin öljyn palamista (karstoittumista) tapahtuisi vähemmän.

Moottorin kuormitus tilanteissa EGR otetaan päin vastoin pois käytöstä ja lisätään pinta kaasulla ajettaessa. Täydellä kaasulla EGR ei pitäisi olla käytössä ollenkaan.


ccv letkujen virityksessä kannattaa pitää mielessä jäätymis riski.
olen joskus purkanut TDi kannen ja imupuolella on yli 100tkm ajetuissa 3-5mm karstaa. Pakopuolen venttiili alkaa kiiltämään, kun pyyhkäisee rätillä ohuen noki kerroksen pois.. sama homma pako kanavissa.
Olis kyllä hauska tarkistaa virtaukset tuollaisesta 200+tkm ajetusta TDi imu kanavasta =)

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 21.9.2006 7:51

^ koska projektoidaan, alla olisi 284tkm egr käytössä ajettu tdi :)

Trompi
-
Viestit: 753
Liittynyt: 13.12.2004 14:21
Viesti:

ViestiKirjoittaja Trompi » 21.9.2006 9:31

Omassa Seatissa kun vaihtelin osia tuossa menneellä viikolla, niin imukanavissa oli niin paljon öljynsekaista karstaa että hirvitti. Pinta-ala oli pienentynyt puolella. Siis sormella kaavin töhnää sieltä pois. Paljon sinne vielä jäi, mutta jääköön. Keväällä teen uuden kannen, niin olkoot siellä nyt talven yli.
Niin autossa oli EGR päällä 340tkm :D, vaan ei ole enää.

Poloinen Kiisseli
-
Viestit: 146
Liittynyt: 28.4.2006 10:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja Poloinen Kiisseli » 21.9.2006 9:59

Semmoinen tuli mieleen että koska jotkut haluavat pitää EGRän käytössä talvella mutta tuplattuna kesällä niin eikö se olisi mahdollistya asentaa jokinlainen venttiili/magneettiventtiili josta sen saa kytkettyä päälle/pois päältä?

ukormi
-
Viestit: 237
Liittynyt: 2.11.2005 20:14

ViestiKirjoittaja ukormi » 21.9.2006 11:55

No tuon tulppauksen poistamiseen menee alta kymmenen minuuttia jos juo vielä siinä välissä kupin kaffetta :O)

68Corvette
-
Viestit: 693
Liittynyt: 27.2.2005 20:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja 68Corvette » 21.9.2006 12:06

jos pelkän alipaine letkun tulppaa, niin modernilla keittimellä ton kahvin vielä keittääkin tohon aikaan =)

Jani.K
-
Viestit: 680
Liittynyt: 26.11.2005 13:53

ViestiKirjoittaja Jani.K » 21.9.2006 12:31

Mulla ei egr:ää ollu viime talvena käytössä eikä ihmeempiä ongelmia ollu lämpiämisen suhteen..syylarin edessä oli pahvi, samoin välijäähdyttimen.. 36 asteen pakkasella matka ajossa tarkeni hyvin. jos noita pahveja ei ole niin auto ei kyllä lämpeä.

Poloinen Kiisseli
-
Viestit: 146
Liittynyt: 28.4.2006 10:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja Poloinen Kiisseli » 21.9.2006 12:31

No miehän en mistään mitään tiiä :) Ajatus vain oli mutta turhanpäiväinen näköjään :)

vaggine
-
Viestit: 545
Liittynyt: 20.4.2006 20:08

ViestiKirjoittaja vaggine » 21.9.2006 23:11

EGR tänä aamuna taas käytössä. Ihan selkeästi nopeammin lämpiää moottori, AHU siis.

Markus_K (make80)
-
Viestit: 640
Liittynyt: 10.3.2004 8:25

ViestiKirjoittaja Markus_K (make80) » 22.9.2006 8:36

en taida tulpata omasta EGR:ää. eilen kurkkasin imusarjaan ja eipä siellä juuri nokea ollut. kai se sitte auttaa ku polettaa autoa reilummin joka päivä. ei se kyllä etes tupsauta pahemmin mustaa kiihdytyksissä.

Finnhopper
-
Viestit: 262
Liittynyt: 23.9.2005 8:23

ViestiKirjoittaja Finnhopper » 22.9.2006 9:11

Mietin ihan samaa että kertyykö sinne tuota skeidaa jos ajelee moottoritietä päivittäin sen 50km suuntaansa? Harmi kun en ollut paikalla kun vaihtoivat pumppusuutinten johtosarjan meidän autoon kun kerran kannen ottivat irti. Soitin kyllä korjaajalle ja hän sanoi että motti näytti hyvältä ja puhtaalta. Toivottavasti näin oli...

vaggine
-
Viestit: 545
Liittynyt: 20.4.2006 20:08

ViestiKirjoittaja vaggine » 22.9.2006 11:55

Ja jos sitä monjää sinne kertyy, niin sen saa kyllä ainakin osittain pienellä vaivalla ja riskillä sieltä poistettua... ;) Omalla vastuulla sitten.
http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic. ... ight=savua
Huomasin muutama päivä tapahtuman jälkee nimittäin, että EGR:n laippojen liitokset oli tummuneet jota ne ei aikaisemmin olleet. Eli siellä on selvästi TDI tonttu yrittänyt kokkoa sytyttää.

Aje
-
Viestit: 240
Liittynyt: 27.5.2006 13:45
Viesti:

ViestiKirjoittaja Aje » 22.9.2006 12:03

Itse en haluaisi sitä määrää skeidaa mikä omastakin kiesistä löytyi suin surminkaan männän päälle. Ja toisaalta en usko ajamalla saavutettavan tarpeeksi kovaa puhuria jotta liikkeelle lähtisi, muutenhan osien puhdistamisen luulisi onnistuvan helposti paineilmalla puhallellen.

valonviejä
-
Viestit: 434
Liittynyt: 22.6.2004 23:22

ViestiKirjoittaja valonviejä » 22.9.2006 14:27

EGR pysyy auki. Kammottava laite. Villahousut pistän mielummin jalkaan. Toisaalta uusi tehokas Eberi takaa lämmön. :)

mkm
-
Viestit: 702
Liittynyt: 11.12.2003 17:40

ViestiKirjoittaja mkm » 27.9.2006 18:43

Tuolta rofiilinharrastevoorumilta pari kuvaa: http://www.opelclubfinland.fi/forum/vie ... hlight=egr

;) Arvatkaa avasinko omasta katiskasta aika hätäseen imusarjan, ei näyttänyt ihan noin pahalta mutta oli totisesti putsauksen tarpeessa. Eipä ole enään EGR-toiminnassa..

Trompi
-
Viestit: 753
Liittynyt: 13.12.2004 14:21
Viesti:

ViestiKirjoittaja Trompi » 27.9.2006 20:34

^Tuohan on ihan siisti :) Hitsi kun en otanut kuvi kun oli niin "kiire" remontissa. Imukanavista kaavin sormilla jugurttipurkillisen paskaa pois. EGR 340tkm päällä TDI:ssä.

mkm
-
Viestit: 702
Liittynyt: 11.12.2003 17:40

ViestiKirjoittaja mkm » 27.9.2006 23:23

Trompi, mjoo kyllä omastakin katiskasta, tai sen imusarjasta sai lääppiä tota samaa tavaraa aika ison läjän lattialle. Tossa kun silmäili niin about 10mm oli imukanavat pienentyny + tietty imusarjan tilavuus pienentyny ties kuinka paljon :) (nuo OCF:n kuvat siis eivät ole minun autostani, mutta ne nähtyäni tein saman operaation aika hätäseen :) )
No, persedynolla mittailtuna vääntää huomattavasti ilosemmin alhaalla + liikahtelee kummasti paremmin myös isommilla kiekoilla. Eli putsaus + tulppaus aiheutti erittäin positiivista paranemista laiskan kulkuun. Ja saman olen huomannu, lämpiää ehkä hieman hitaammin, mitä nyt muutama vagisti on sitä tuossa ylhäällä valitellut. Tosin, opeliksin kone pitää kyllä lämmöt ajossa ihan ok-alueella. Imo enemmän ne laski (kun tuli kone lämpösenä parkkiin ja anto käydä tyhjäkäyntiä jonkun 10-15min) kun egr oli käytössä ja paskat imusarjassa.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 28.9.2006 8:48

Monessa muussakin topikissa olen tuota Fortéa lobannut, että pitää sitä täälläkin kehua. Todennäköisesti tästä eteenpäin käsittelen tuolla aineella dieselini kerran vuodessa. +300tkm ajetun TD:n käytökseen suolihuuhtelu vaikutti todella huomattavasti.

ukormi
-
Viestit: 237
Liittynyt: 2.11.2005 20:14

ViestiKirjoittaja ukormi » 28.9.2006 10:44

Tuon oman TDI:ni vien heti öljypisteelle kun saan auton liikkumaan omin voimin. Tehdään Fortekäsittely koneen sisuksille ja sitten taas uudet liemet tilalle.
Olisi varmaan asiaa teettää Forte ruiskupuolellekin.

Offtopicina:
Haynesin manuaali kehoittaa vaihtamaan tai huoltamaan pumppusuuttimet viimeistään 100000 mailin (n. 160tkm) jälkeen.

AhdettuSiitin
-
Viestit: 357
Liittynyt: 27.5.2006 18:13

ViestiKirjoittaja AhdettuSiitin » 15.11.2007 12:09

tekis mieli kyllä ottaa, mutta pitää ensin kokeilla keulapahvia. tuossa 10km työmatkalla ei enää lämpömittari noussut ollenkaan vaikka pakkasta n. -10c :|
egr:n kans nousi lämmöt paljon nopeammin.

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 15.11.2007 12:26

Aika kylmää on juu työmatkat. Täytynee viritellä kanssa keulaan taas peitteet. EGR ei tule takaisin, siitä lähdetään.

AhdettuSiitin
-
Viestit: 357
Liittynyt: 27.5.2006 18:13

ViestiKirjoittaja AhdettuSiitin » 25.11.2007 15:13

kyllä se oli sitten otettava käyttöön :(
ite kyllä tarkenis mutta jr:n tutti meinaa kyydissä routia.
vagcomilla tosin säädin egr:n käytön minimiin.
nyt tarkenee.

Kane
-
Viestit: 344
Liittynyt: 1.11.2003 20:45

ViestiKirjoittaja Kane » 5.1.2008 18:42

Pakko oli antaa periksi... Pakkasta ole kun viisi astetta, niin himmeliä meinaa saada lämpenemään millään... Otin laipan pois, niin johan lämpenee!! ...Hyvin oli millinen pelti kestänyt kesän rasitukset = )

...Tosin tuntuu kuin voimaa olisi vähemmän. No, eipä tuota talvella tarvikaan, kun ei näillä yksvetosilla mihinkään pääse liukkaalla... Taidan samantien paukuttaa IQ:n kympin tienoille, niin ei nokea niin paljon... Niin ja pitäis katsastaakin tuo... Ajellaan talvi näin, kesää odotellessa...

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 6.1.2008 10:11

Ei ole takaisin laitettu. Vois pahvista taas viritellä suojaa keulalle.

68Corvette
-
Viestit: 693
Liittynyt: 27.2.2005 20:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja 68Corvette » 6.1.2008 12:08

Mä tein "valonviejät" ja laitatin Webaston.. nyt sitten voi kyttäillä talvetkin pakokaasun kierrätyksen häiriövaloa =O

Eerop
-
Viestit: 525
Liittynyt: 25.4.2005 20:42

ViestiKirjoittaja Eerop » 6.1.2008 12:36

sama täällä, eipä palella kun keula on vuorattu ja webasto päällä, ei enää ikinä egr:ä

HannuSeat
-
Viestit: 91
Liittynyt: 14.6.2007 15:30

ViestiKirjoittaja HannuSeat » 6.1.2008 13:16

Eipä kyllä EGR takaisin laiteta täälläkään. Webastoa ei oo mutta pleksistä tehty suoja syylärin edessä. Kai se jtn. auttaa.

Golffari90
-
Viestit: 138
Liittynyt: 30.8.2007 23:05

ViestiKirjoittaja Golffari90 » 6.1.2008 14:33

Nyt kun pakkaset tulivat niin huomasin että koneen lämpötila ei mittarin mukaan paljoa 70c ylitä. En tiedä onko tästä motista otettu egr pois käytöstä edellisen omistajan toimesta. Muttta tämmösen nippuside-kankaanpalanen patentin löysin yhen punosletkun päästä. Mahtaneeko tuo olla syy siihen kun motti ei lämpene. Koppi kyllä lämpenee jotenkin muttei kone.
Kuva

Eerop
-
Viestit: 525
Liittynyt: 25.4.2005 20:42

ViestiKirjoittaja Eerop » 6.1.2008 18:34

tuon kuuluisi mennä vakio ilmansuodatin koteloon, sulla on tuo vapari tuossa niin se ei nyt käy mihinkään. vaihda vaan takaisin se vakio ilman suodatin

Golffari90
-
Viestit: 138
Liittynyt: 30.8.2007 23:05

ViestiKirjoittaja Golffari90 » 6.1.2008 19:43

Vaikuttaako tuo väärä putsari siihe mitenkää ettei kone lämpene? Ei siihen tarviis muutaku ostaa vaa suodatin nii sen sais takas.

Onko näissä koneissa mitään varsinaista valintavipua kesä ja talviasennolle. Vai pitääkö siihen heittää joku pahvi syylärin eteen kylmästi?

Kane
-
Viestit: 344
Liittynyt: 1.11.2003 20:45

ViestiKirjoittaja Kane » 6.1.2008 20:00

Koppi kyllä lämpenee jotenkin muttei kone.

... Eipä olis ensimmäinen lpt-anturi näissä vehkeissä mikä on rikki... Tai termostaatti... Sikäli jos EGR on tukkimatta.
Ei sillä putsarilla suurta merkitystä liene. Suora hormihan siitä alkuperäisestäkin ahtimelle menee, eikä mitään vaihtovipuja ole...

AhdettuSiitin
-
Viestit: 357
Liittynyt: 27.5.2006 18:13

ViestiKirjoittaja AhdettuSiitin » 31.3.2008 17:02

jos kurkkais tonne imusarjaan että miltä näyttää niin minkälainen lie itse imusarjantiiviste?
menenee uusiin samalla?
muita tiivisteitä jne juttuja otettava huomioon imusarjan poistotossa?
kone siis 1.9 TDI AGR

AhdettuSiitin
-
Viestit: 357
Liittynyt: 27.5.2006 18:13

ViestiKirjoittaja AhdettuSiitin » 24.2.2009 12:01

IMUSARJAN TIIVISTE SEAT CORDOBA 94--03
1,9TDi 1Z/AHU/ALH/AGR 98--. . . . . . . . . . .


tuo hommattu, tarviiko muuta kun käyttäs imusarjaa pois ja puhaltais noet *ittuun?

D-Iivil
-
Viestit: 60
Liittynyt: 30.1.2009 12:24
Viesti:

ViestiKirjoittaja D-Iivil » 24.2.2009 13:07

Osaisiko joku antaa rautalankaesimerkkiä tuosta EGR:n ohjausletkun tulppaamisesta? Tai lähinnä siitä että mikä letku se tuolla konehuoneessa mahtaa olla. Auto on Cordoba Vario ja koneena on 1.9 SDI.

Haluaisin kokeilla että auttaako tuon EGR:n pudotaminen pois pelistä autoa vaivaavaan tyhjäkäyntiravistukseen (luin toisesta ketjusta samanlaisesta ongelmasta johon tuon tulppaus auttoi).

Tuna_
-
Viestit: 343
Liittynyt: 12.3.2008 19:18

ViestiKirjoittaja Tuna_ » 24.2.2009 14:47

Passatin tapauksesta löytyi nyt hyvä kuva toisesta ketjusta.
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=95339

Eli tuos vasemmas ylänurkas toi egr venttiili ja sen päälle tulee toi musta kangaskudosletku. Sen letkun nyppää irti ja pistää vaikka sopivan ruuvin tulpaksi ja klemmari päälle vielä, niin ei ainakaan ime ilmaa sieltä järjestelmää sekaamaan.

Lisäksi ainakin ite laitoin vain jonkun putken mikä sopi tuohon egr:än niin kiinni ja siihen kans ruuvi putkeen kiinni, että ei mene paskaa sinne sisälle.

Näillä menty jo pian vuosi ja hienosti toimii, eikä ole päästöjen kanssa ongelmia vaikka onkin tulpattuna ;)

D-Iivil
-
Viestit: 60
Liittynyt: 30.1.2009 12:24
Viesti:

ViestiKirjoittaja D-Iivil » 24.2.2009 14:57

Kiitosta, jo löytyi EGR konehuoneesta.

Mahtaisiko tuohon riittää kun vaan taittaa tuon putken lyttyyn ja vetää nippusiteillä / rautalangalla läjään?

D-Iivil
-
Viestit: 60
Liittynyt: 30.1.2009 12:24
Viesti:

ViestiKirjoittaja D-Iivil » 25.2.2009 11:49

Jähäns. Oli näemmä edellisen omistajan toimesta jo liimattu umpeen tuon ohjausletkun lähdön muovinen nippeli. Eli eipä ratkennut meikäläisen tyhjäkäyntiheijarit ja ravistukset EGR:n poistamisellakaan.

Revin nyt kokeeksi irti sen liimatun muovinipan, puhkaisin sen auki ja liimasin takas. Täytyy kattoa helpottaako käynti kun EGR on käytössä.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 22 vierailijaa