EGR talveksi käyttöön?
Valvoja: ffp jäsenet
-
- -
- Viestit: 434
- Liittynyt: 25.11.2005 9:52
EGR talveksi käyttöön?
Eli tiedustellaan hiukan että kuinka moni meinaa ottaa EGR:n talveksi käyttöön ja koskas meinaatte kytkeä sen päälle? Itsellä tuli jo tänä aamuna mieleen että vois olla jo aika kun kesti noin 15kilometriä ennenkun passatin huijaava lämpötila mittari näytti normaalia 90 astetta...
-
- -
- Viestit: 693
- Liittynyt: 27.2.2005 20:51
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 693
- Liittynyt: 27.2.2005 20:51
- Viesti:
Hyvä että löytyy asijantuntijoita.. Mulla kanssa paha luulosairaus, kun ilman EGR luulin kestävän 40km että pääsi pakkasilla 70-asteeseen ja EGR kanssa meni 10km kun oli jo 80-astetta koneen lämpöjä ja 20km jälkeen oli 90 astetta.
Samaten luulin että koneen lämmöt tippuivat liikennevaloissa ilman EGR mutta EGR toiminnassa pysyivät 90 asteessa aina.
mulla ei ole skodassa EGR jäähdytystä, joten henkinen tilanne lienee vielä pahempi kuin pasaatilla.
Samaten luulin että koneen lämmöt tippuivat liikennevaloissa ilman EGR mutta EGR toiminnassa pysyivät 90 asteessa aina.
mulla ei ole skodassa EGR jäähdytystä, joten henkinen tilanne lienee vielä pahempi kuin pasaatilla.
68corvette kirjoitti:Hommaa holysmokelta tai tee itse niinkuin minä sellainen huohotusöljyn keräys säiliö, niin ei paskaa enää ja voit ajella talvet EGR kytkettynä.
Olisiko kuvaa miten tuon olet toteuttanut? Kyllä sitä öljyä tosiaan aika reippaasti imupuolelle pääsee..
Tuosta EGR:n lämmittämisestä. Kun on tulpattu vain siitä ylemmästä liitoksesta niin kuinkahan paljon vähemmän lämmittää normitilanteeseen verrattuna. Nythän kuuma pakokaasu pääsee kuitenkin siihen vesipötikkään saakka vaikkakaan ei mene kokonaan läpi imusarjaan.. No talvihan tuonkin sitten näyttää.
Ei se sen kummoisenpi ole, kuin venttiilikopan päältä lähtevä letku poistetaan (se joka menee turbon imupuolen putkeen) ja laitetaan uusi letku, joka mene vaikka johonkin pulloon, siten että öljy jää pohjalle, mutta huohotusilma pääsee pois.
Ja tosiaan holysmoke.fi myy valmiita ruostumattomia sarjoja.
Ja tosiaan holysmoke.fi myy valmiita ruostumattomia sarjoja.
Mulla auto pitää lämpöjä samalla tavalla 18 asteen pakkasessa, kuin egr:n kanssa 30 asteen pakkasella... Eli ei kehuttavasti. :D Mutta liki keulan kokonen pahvi korjasi asian... =) Auto myös lämpeää hitaammin kuin egr:llä. Mutta mielestäni se on pieni kiusa. Etenkin kun sen pahvin laittaa ajoissa ennen kovimpia pakkasia.
Pidä suomi siistinä. Aloita imusarjastasi.
Pidä suomi siistinä. Aloita imusarjastasi.
"Takaisin kierrätys vähentää päästöjä etenkin moottoria kuormitettaessa, eli esimerkiksi kiihdytyksissä, tällöin palamislämpötila nousee ja pakokaasujen NOx -pitoisuudet kasvavat. EGR-venttiilin tehtävä on tuolloin sekoittaa osa pakokaasuista moottoriin johdatettavaan ilmaa. Näin lasketaan palamislämpötilaa ja NOx-pitoisuutta."
siinä suora lainaus jostain tekstistä mutta jos lämpenee niin sitten lämpenee.
asiantuntijoita tai ei.
siinä suora lainaus jostain tekstistä mutta jos lämpenee niin sitten lämpenee.
asiantuntijoita tai ei.
Tokihan sen tarkoitus on laskea palotilan lämpötilaa. Mutta samalla se lämmittää moottorin jäähdytysnestettä juuri sen "pötikän" kautta. Se pötikkä jäähdyttää palamiskaasuja jotka johdetaan imusarjaan ja tästä pötikän kautta nesteeseen johtunut lämpö sitten lämmittää kabiiniakin mugavammin.
Ei kait tuo EGR oikein toimiessaan hirveästi imusarjaa likaa, mutta jos tulee virhetoimintoja niin sitten sitä moskaa alkaa kerääntymään. Ja joskus sitä öljy/ pakokaasukarstaa kertyy todella paljon. Omassa tapauksessani nelonen ei useampaan tuhanteen kilometriin juurikaan saanut nauttia imuventtiilin toiminnasta ja siksi pakoputkeen meni paljon palamatonta dieseliä. Siitä osa tuosta palamattomasta dieselmoskasta kulkeutui EGR venan kautta EGR -runkoon ja imusarjaan.
Jos turbolta ja huohottimesta ei pääsisi öljyä imupuolelle niin asiat olisivat varmasti toisin.
Ei kait tuo EGR oikein toimiessaan hirveästi imusarjaa likaa, mutta jos tulee virhetoimintoja niin sitten sitä moskaa alkaa kerääntymään. Ja joskus sitä öljy/ pakokaasukarstaa kertyy todella paljon. Omassa tapauksessani nelonen ei useampaan tuhanteen kilometriin juurikaan saanut nauttia imuventtiilin toiminnasta ja siksi pakoputkeen meni paljon palamatonta dieseliä. Siitä osa tuosta palamattomasta dieselmoskasta kulkeutui EGR venan kautta EGR -runkoon ja imusarjaan.
Jos turbolta ja huohottimesta ei pääsisi öljyä imupuolelle niin asiat olisivat varmasti toisin.
-
- -
- Viestit: 693
- Liittynyt: 27.2.2005 20:51
- Viesti:
Octaviassa ei ole jäähdytetty egr.. mä en ole kyllä muuta keksinyt lämpenemiseen kuin että pakokaasu lämmittää imukanavia / kantta imupuolelta kun taas ilman EGR imukanavista menee pelkästään kylmää ilmaa joka jäähdyttää kantta.
Palotapahtuma on kyllä hieman viileämpi EGR päällä, mutta en usko sen juuri vaikuttavan koneen lämpenemiseen.
Jossain näin "lämmön vaihtimen" rakennettuna pakoputken ympärille, eli käytännössä kupariputkea oli pyöritetty downpipen ympärille ja se oli eristetty jollain.. kuulemma toimi.
Eli toi egr "jäähdytys" voisi hieman lämmittää vettä ja toisaalta viilentää pakokaasuja imupuolella jolloin öljyn palamista (karstoittumista) tapahtuisi vähemmän.
Moottorin kuormitus tilanteissa EGR otetaan päin vastoin pois käytöstä ja lisätään pinta kaasulla ajettaessa. Täydellä kaasulla EGR ei pitäisi olla käytössä ollenkaan.
ccv letkujen virityksessä kannattaa pitää mielessä jäätymis riski.
olen joskus purkanut TDi kannen ja imupuolella on yli 100tkm ajetuissa 3-5mm karstaa. Pakopuolen venttiili alkaa kiiltämään, kun pyyhkäisee rätillä ohuen noki kerroksen pois.. sama homma pako kanavissa.
Olis kyllä hauska tarkistaa virtaukset tuollaisesta 200+tkm ajetusta TDi imu kanavasta =)
Palotapahtuma on kyllä hieman viileämpi EGR päällä, mutta en usko sen juuri vaikuttavan koneen lämpenemiseen.
Jossain näin "lämmön vaihtimen" rakennettuna pakoputken ympärille, eli käytännössä kupariputkea oli pyöritetty downpipen ympärille ja se oli eristetty jollain.. kuulemma toimi.
Eli toi egr "jäähdytys" voisi hieman lämmittää vettä ja toisaalta viilentää pakokaasuja imupuolella jolloin öljyn palamista (karstoittumista) tapahtuisi vähemmän.
Moottorin kuormitus tilanteissa EGR otetaan päin vastoin pois käytöstä ja lisätään pinta kaasulla ajettaessa. Täydellä kaasulla EGR ei pitäisi olla käytössä ollenkaan.
ccv letkujen virityksessä kannattaa pitää mielessä jäätymis riski.
olen joskus purkanut TDi kannen ja imupuolella on yli 100tkm ajetuissa 3-5mm karstaa. Pakopuolen venttiili alkaa kiiltämään, kun pyyhkäisee rätillä ohuen noki kerroksen pois.. sama homma pako kanavissa.
Olis kyllä hauska tarkistaa virtaukset tuollaisesta 200+tkm ajetusta TDi imu kanavasta =)
Omassa Seatissa kun vaihtelin osia tuossa menneellä viikolla, niin imukanavissa oli niin paljon öljynsekaista karstaa että hirvitti. Pinta-ala oli pienentynyt puolella. Siis sormella kaavin töhnää sieltä pois. Paljon sinne vielä jäi, mutta jääköön. Keväällä teen uuden kannen, niin olkoot siellä nyt talven yli.
Niin autossa oli EGR päällä 340tkm :D, vaan ei ole enää.
Niin autossa oli EGR päällä 340tkm :D, vaan ei ole enää.
-
- -
- Viestit: 146
- Liittynyt: 28.4.2006 10:59
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 693
- Liittynyt: 27.2.2005 20:51
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 146
- Liittynyt: 28.4.2006 10:59
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 640
- Liittynyt: 10.3.2004 8:25
-
- -
- Viestit: 262
- Liittynyt: 23.9.2005 8:23
Mietin ihan samaa että kertyykö sinne tuota skeidaa jos ajelee moottoritietä päivittäin sen 50km suuntaansa? Harmi kun en ollut paikalla kun vaihtoivat pumppusuutinten johtosarjan meidän autoon kun kerran kannen ottivat irti. Soitin kyllä korjaajalle ja hän sanoi että motti näytti hyvältä ja puhtaalta. Toivottavasti näin oli...
Ja jos sitä monjää sinne kertyy, niin sen saa kyllä ainakin osittain pienellä vaivalla ja riskillä sieltä poistettua... ;) Omalla vastuulla sitten.
http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic. ... ight=savua
Huomasin muutama päivä tapahtuman jälkee nimittäin, että EGR:n laippojen liitokset oli tummuneet jota ne ei aikaisemmin olleet. Eli siellä on selvästi TDI tonttu yrittänyt kokkoa sytyttää.
http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic. ... ight=savua
Huomasin muutama päivä tapahtuman jälkee nimittäin, että EGR:n laippojen liitokset oli tummuneet jota ne ei aikaisemmin olleet. Eli siellä on selvästi TDI tonttu yrittänyt kokkoa sytyttää.
-
- -
- Viestit: 434
- Liittynyt: 22.6.2004 23:22
Tuolta rofiilinharrastevoorumilta pari kuvaa: http://www.opelclubfinland.fi/forum/vie ... hlight=egr
;) Arvatkaa avasinko omasta katiskasta aika hätäseen imusarjan, ei näyttänyt ihan noin pahalta mutta oli totisesti putsauksen tarpeessa. Eipä ole enään EGR-toiminnassa..
;) Arvatkaa avasinko omasta katiskasta aika hätäseen imusarjan, ei näyttänyt ihan noin pahalta mutta oli totisesti putsauksen tarpeessa. Eipä ole enään EGR-toiminnassa..
Trompi, mjoo kyllä omastakin katiskasta, tai sen imusarjasta sai lääppiä tota samaa tavaraa aika ison läjän lattialle. Tossa kun silmäili niin about 10mm oli imukanavat pienentyny + tietty imusarjan tilavuus pienentyny ties kuinka paljon :) (nuo OCF:n kuvat siis eivät ole minun autostani, mutta ne nähtyäni tein saman operaation aika hätäseen :) )
No, persedynolla mittailtuna vääntää huomattavasti ilosemmin alhaalla + liikahtelee kummasti paremmin myös isommilla kiekoilla. Eli putsaus + tulppaus aiheutti erittäin positiivista paranemista laiskan kulkuun. Ja saman olen huomannu, lämpiää ehkä hieman hitaammin, mitä nyt muutama vagisti on sitä tuossa ylhäällä valitellut. Tosin, opeliksin kone pitää kyllä lämmöt ajossa ihan ok-alueella. Imo enemmän ne laski (kun tuli kone lämpösenä parkkiin ja anto käydä tyhjäkäyntiä jonkun 10-15min) kun egr oli käytössä ja paskat imusarjassa.
No, persedynolla mittailtuna vääntää huomattavasti ilosemmin alhaalla + liikahtelee kummasti paremmin myös isommilla kiekoilla. Eli putsaus + tulppaus aiheutti erittäin positiivista paranemista laiskan kulkuun. Ja saman olen huomannu, lämpiää ehkä hieman hitaammin, mitä nyt muutama vagisti on sitä tuossa ylhäällä valitellut. Tosin, opeliksin kone pitää kyllä lämmöt ajossa ihan ok-alueella. Imo enemmän ne laski (kun tuli kone lämpösenä parkkiin ja anto käydä tyhjäkäyntiä jonkun 10-15min) kun egr oli käytössä ja paskat imusarjassa.
Tuon oman TDI:ni vien heti öljypisteelle kun saan auton liikkumaan omin voimin. Tehdään Fortekäsittely koneen sisuksille ja sitten taas uudet liemet tilalle.
Olisi varmaan asiaa teettää Forte ruiskupuolellekin.
Offtopicina:
Haynesin manuaali kehoittaa vaihtamaan tai huoltamaan pumppusuuttimet viimeistään 100000 mailin (n. 160tkm) jälkeen.
Olisi varmaan asiaa teettää Forte ruiskupuolellekin.
Offtopicina:
Haynesin manuaali kehoittaa vaihtamaan tai huoltamaan pumppusuuttimet viimeistään 100000 mailin (n. 160tkm) jälkeen.
-
- -
- Viestit: 357
- Liittynyt: 27.5.2006 18:13
-
- -
- Viestit: 357
- Liittynyt: 27.5.2006 18:13
Pakko oli antaa periksi... Pakkasta ole kun viisi astetta, niin himmeliä meinaa saada lämpenemään millään... Otin laipan pois, niin johan lämpenee!! ...Hyvin oli millinen pelti kestänyt kesän rasitukset = )
...Tosin tuntuu kuin voimaa olisi vähemmän. No, eipä tuota talvella tarvikaan, kun ei näillä yksvetosilla mihinkään pääse liukkaalla... Taidan samantien paukuttaa IQ:n kympin tienoille, niin ei nokea niin paljon... Niin ja pitäis katsastaakin tuo... Ajellaan talvi näin, kesää odotellessa...
...Tosin tuntuu kuin voimaa olisi vähemmän. No, eipä tuota talvella tarvikaan, kun ei näillä yksvetosilla mihinkään pääse liukkaalla... Taidan samantien paukuttaa IQ:n kympin tienoille, niin ei nokea niin paljon... Niin ja pitäis katsastaakin tuo... Ajellaan talvi näin, kesää odotellessa...
-
- -
- Viestit: 693
- Liittynyt: 27.2.2005 20:51
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 138
- Liittynyt: 30.8.2007 23:05
Nyt kun pakkaset tulivat niin huomasin että koneen lämpötila ei mittarin mukaan paljoa 70c ylitä. En tiedä onko tästä motista otettu egr pois käytöstä edellisen omistajan toimesta. Muttta tämmösen nippuside-kankaanpalanen patentin löysin yhen punosletkun päästä. Mahtaneeko tuo olla syy siihen kun motti ei lämpene. Koppi kyllä lämpenee jotenkin muttei kone.


-
- -
- Viestit: 138
- Liittynyt: 30.8.2007 23:05
-
- -
- Viestit: 357
- Liittynyt: 27.5.2006 18:13
-
- -
- Viestit: 357
- Liittynyt: 27.5.2006 18:13
Osaisiko joku antaa rautalankaesimerkkiä tuosta EGR:n ohjausletkun tulppaamisesta? Tai lähinnä siitä että mikä letku se tuolla konehuoneessa mahtaa olla. Auto on Cordoba Vario ja koneena on 1.9 SDI.
Haluaisin kokeilla että auttaako tuon EGR:n pudotaminen pois pelistä autoa vaivaavaan tyhjäkäyntiravistukseen (luin toisesta ketjusta samanlaisesta ongelmasta johon tuon tulppaus auttoi).
Haluaisin kokeilla että auttaako tuon EGR:n pudotaminen pois pelistä autoa vaivaavaan tyhjäkäyntiravistukseen (luin toisesta ketjusta samanlaisesta ongelmasta johon tuon tulppaus auttoi).
Passatin tapauksesta löytyi nyt hyvä kuva toisesta ketjusta.
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=95339
Eli tuos vasemmas ylänurkas toi egr venttiili ja sen päälle tulee toi musta kangaskudosletku. Sen letkun nyppää irti ja pistää vaikka sopivan ruuvin tulpaksi ja klemmari päälle vielä, niin ei ainakaan ime ilmaa sieltä järjestelmää sekaamaan.
Lisäksi ainakin ite laitoin vain jonkun putken mikä sopi tuohon egr:än niin kiinni ja siihen kans ruuvi putkeen kiinni, että ei mene paskaa sinne sisälle.
Näillä menty jo pian vuosi ja hienosti toimii, eikä ole päästöjen kanssa ongelmia vaikka onkin tulpattuna ;)
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=95339
Eli tuos vasemmas ylänurkas toi egr venttiili ja sen päälle tulee toi musta kangaskudosletku. Sen letkun nyppää irti ja pistää vaikka sopivan ruuvin tulpaksi ja klemmari päälle vielä, niin ei ainakaan ime ilmaa sieltä järjestelmää sekaamaan.
Lisäksi ainakin ite laitoin vain jonkun putken mikä sopi tuohon egr:än niin kiinni ja siihen kans ruuvi putkeen kiinni, että ei mene paskaa sinne sisälle.
Näillä menty jo pian vuosi ja hienosti toimii, eikä ole päästöjen kanssa ongelmia vaikka onkin tulpattuna ;)
Jähäns. Oli näemmä edellisen omistajan toimesta jo liimattu umpeen tuon ohjausletkun lähdön muovinen nippeli. Eli eipä ratkennut meikäläisen tyhjäkäyntiheijarit ja ravistukset EGR:n poistamisellakaan.
Revin nyt kokeeksi irti sen liimatun muovinipan, puhkaisin sen auki ja liimasin takas. Täytyy kattoa helpottaako käynti kun EGR on käytössä.
Revin nyt kokeeksi irti sen liimatun muovinipan, puhkaisin sen auki ja liimasin takas. Täytyy kattoa helpottaako käynti kun EGR on käytössä.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 35 vierailijaa