Mistä LAMBDA -anturi edullisesti?

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

-jarkko-

Mistä LAMBDA -anturi edullisesti?

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 27.11.2007 20:28

Mistäs kannattaa tuota lambda -anturia golffiin ja ventoon alkaa kyselemään? Paikallinen varaosaliike tarjosi FAQ -merkkistä noin 70e hintaan, Bosch lienee päälle 100e?
Tuo Faq tekee myös moottorin muitakin antureita mm öljynpaine ja vedenlämpö joten lienee hyvä vaikka tarvike?

TimppaK
-
Viestit: 154
Liittynyt: 24.12.2004 23:21

ViestiKirjoittaja TimppaK » 27.11.2007 20:37

http://www.vpv-motorracing.com/index.htm
Tuolta kannattaa katsella.

Rynnäkköpäärynä
-
Viestit: 408
Liittynyt: 3.1.2004 22:24

ViestiKirjoittaja Rynnäkköpäärynä » 28.11.2007 8:48

Ei taida olla millään lailla kannattavaa laittaa mitä tahansa tarvikeanturia, jos Boschin saa likelle samaan hintaan. Tuo VPV:n Vuoristo on asiallinen sälli, suosittelen hänen palvelujaan.

Vaihto on kiinnijuuttumisen takia todella ikävä tehdä, eikä halvat lambdat aina kestä kuin muutaman 10tkm huonoimmillaan.

Mikhauta
-
Viestit: 3845
Liittynyt: 23.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja Mikhauta » 28.11.2007 11:37

Onko anturin vaihdossa mitä erikoista huomioitavaa ? Muuta kuin että vanha pois ja uutta tilalle ? Voisi varmaan myös itselle vaihtaa, ajettu kohta 250tkm ilmeisesti samalla anturilla.
Ilmeisesti BOSCH 0 258 005 729 olisi sopiva, hintaa 75€
Viimeksi muokannut Mikhauta, 11.12.2007 15:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 28.11.2007 14:46

Lisätään vielä että itellä S2:ssa kesti about 3tkm tarvikelambda kun piruuttani selliasta kokeilin, orkkis Boschi oli kestänyt jo 290tkm matka, eikä totaalisen sökö ollut vielä.

Vaihdossa ei ole mitään erikoista, muutakuin johtoja ei saa juottaa jos yleismalliseen laittaa vanhan liittimen.

LauriJT
-
Viestit: 1480
Liittynyt: 17.9.2004 11:14

ViestiKirjoittaja LauriJT » 28.11.2007 16:25

ota se bosch, niin minunkin ois pitäny tehä. ei oo anturin vaihdon jälkeen enää kulkenu niin vähällä bensalla mitä ennen. että kyllä se maksaa ittensä takasin ajan mittaan. kestää myös varaankin pitempään kun tarvike.

ei varmaan muuhun tarvii varautua, jos liitin löytyy johdoista kun että vanha anturi on varmasti pirun tiukasti kiinni. minulla se oli sekä pirun tiukassa että tosi hankalassa paikassa.

ite ainakin aion joskus lähiaikoina vaihtaa tuon kw:n anturin tilalle sen kunnollisen boschin.

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 11.12.2007 10:17

Kovat hinnat Vaasan liikkeissä kun tämä Bosch 0 258 005 729 4-johto yleis-lambda 75.00 € maksaa täällä 145.15e.

Sopiiko tuo malli suoraan vento / golf eli onko sama kierre, halkasija ja johdotus?

Benbudunen
-
Viestit: 136
Liittynyt: 13.9.2006 12:36

ViestiKirjoittaja Benbudunen » 11.12.2007 10:25

Samat kierteet ja halkaisijat on sekä mukana tulee boschin yleismallin johdonliitos kamat.

juhema
-
Viestit: 162
Liittynyt: 23.7.2003 12:28

ViestiKirjoittaja juhema » 11.12.2007 11:26

MikaJ: Ihan mielenkiinnosta kysäisen, että miksi ei saa juottaa jos siirtää vanhan liittimen uuteen tarvikelambdaan?

Wolle
-
Viestit: 557
Liittynyt: 10.10.2005 14:45

ViestiKirjoittaja Wolle » 11.12.2007 13:38

^ Lambda-anturi ottaa referenssi-ilman johdon kautta, tinaaminen sulkee ilman kulun (ihan totta! :)

progress
-
Viestit: 144
Liittynyt: 5.2.2006 19:46

ViestiKirjoittaja progress » 11.12.2007 15:23

^^^^
kyllä,totta se on.
itsekkin kertaalleen juotin vanhan liittimen oikein viimeisen päälle ja suojasin kutistesukalla-->edelleen antoi vikakoodia lambdasta ja moottorinohjaus hyppäsi safe-modeen.
asiasta hieman kyselin ja kuulin saman,silläpä paketissa tuli mukana omituisen näköiset avonaiset liittimet jotka jätin laittamatta koska näyttivät oikeasti rimpuloilta.
purin juotokset/kutistesukat ja laitoin noi liittimet eli liitos jäi avoimeksi ja sen jälkeen toiminut.
kyseessä siis japaninihme jos joku ihmettelee vikakoodeja yms...
halpoja lambdoja moni tuntuu haukkuvan mutta NGK hintaan 34,90e on nyt toiminut 3v ja 40tkm.
samoin kaverille laitettiin moinen,2v toimi ainakin kunnes auto meni vaihtoon.
bosch kai se tietysti on parasta mitä rahalla saa(tarvikkeista)mutta ei sitä aina raski sijoittaa tuplahintaa ;)

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 11.12.2007 16:01

NGK, tai oikeastaan pitäisi olla NTK (NGK:n sensorimerkki) on laadukas lambda. Hyvin pelittänyt itselläkin, sai parikymppiä halvemmalla kuin Boschin.

LauriJT
-
Viestit: 1480
Liittynyt: 17.9.2004 11:14

ViestiKirjoittaja LauriJT » 12.12.2007 12:55

perjantaina laitan (mikäli saapuu) omaan uuden boschin kw:n tilalle. sikäli mikäli vanha suostuu irtoamaan... viimeksi oli aika tappelua kun anturi oli katin edessä putken päällä, eli aika hankalassa paikassa. nykyinen ei sentään ole ollut kahta vuotta pitempään vielä niin toivoa irtoamisesta vielä on.

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 14.12.2007 14:07

Kysyin VPV:ltä tuon Bosch 0 258 005 729 4-johto yleis-lambdan sopivuutta vento/golf niin vastaus oli:
Ihan 100% sopivuutta en osaa sanoa Boschin luettelon perusteella. Jos
pystyt mittaamaan huoneenlämpöisestä anturista kahden valkoisen johdon
välisen vastusarvon niin sen tiedon perusteella tiedän sopivan anturin
hieman suuremmalla varmuudella.

LauriJT
-
Viestit: 1480
Liittynyt: 17.9.2004 11:14

ViestiKirjoittaja LauriJT » 14.12.2007 21:29

anturi on taas vaihdettu ja kyllähän se suurimmaksi osaksi musta oli, eli tarvike antaa selkeästi epätarkempaa infoa kun rikkaammalla oli käynyt. kallis mutta opettavainen kokeilu. tulpatkin meinasin vaihtaa mutta ei pirulainen ollutkaan uusissa orkkistulpissa päässä sitä paksunnosta että sais tulpanhatun pysymään kunnolla.

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 27.12.2007 14:24

Lambdat tilattu VPV:ltä ja katotaan nyt tippuuko noiden juoppojen kulutus kunhan saadaan anturit vaihdettua, farkulla on päässyt nyt 9-10L eikä eroa kaupunki/maantie ja vento hörppii 10L tuntumassa.

Juvonen
-
Viestit: 1694
Liittynyt: 23.7.2003 14:15

ViestiKirjoittaja Juvonen » 28.12.2007 17:33

Itse ostin paikalliselta tommose tarvikelambda kuin mobiletron, 50e. Myyjä sano, että tämän pitäis olla semmone lambda mikä myös toimii. Tuli siinä kysyttyä tota kolvaushommaa kanssa ja oli sitä mieltä, että urbaania legendaa. Hänen mielestää todennäköisempää on se, että tinat sulaa lähellä kuumaa katalysaattoria ja aiheuttaa näinollen häiriöitä.

J-M
-
Viestit: 29
Liittynyt: 14.3.2006 17:13

ViestiKirjoittaja J-M » 29.12.2007 13:28

^ myyjä on varmaan niitä "asiantuntijoita" joita istuskelee essolla työpäivan jälkeen

AMI
-
Viestit: 251
Liittynyt: 7.4.2005 18:45

ViestiKirjoittaja AMI » 29.12.2007 14:11

Lambdan ostossa on sellainen homma, että jos haluaa hyvän ja halvan on ostettava kaksi. Polttanut kaksi halppis lambdaa 2kk sisään ja halvaksi tuli.

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 29.12.2007 14:52

Lambdat tuli VPV:ltä kahdessa päivässä, huomenna pitäis ventoon asentaa.
Kuinkas muuten jos nuo johdot liittää esim sokerinpalalla? Onko liian avonainen kaikelle paskalle?

Golf-8v
-
Viestit: 902
Liittynyt: 23.7.2003 16:41

ViestiKirjoittaja Golf-8v » 29.12.2007 20:43

En mä kyllä sokeripalaa pistäis... sellaset putkimallin abikot missä on päällä kutistesukka ja sit vaikka vielä joku vulganoituva teippi vielä lopuksi päälle niin luulis säilyvän pahimmalta paskalta suojassa...

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 30.12.2007 19:09

Koitin tuossa anturia vaihtaa mutta eipä ollut sopivaa 22 mm lenkkiä/pitkää hylsyä irrottamiseen.
Viimeksi muokannut -jarkko-, 5.1.2008 20:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

LauriJT
-
Viestit: 1480
Liittynyt: 17.9.2004 11:14

ViestiKirjoittaja LauriJT » 5.1.2008 19:49

voi perse. jokohan se boschilainen hajosi. kulutus pomppas eilisestä alkaen aikas reippaasti.

kuka muistaa miten anturin ehjyys katottiin niistä johdoista? väristähän sen karkeesti näkee mutta johdoista varmaan vähän tarkemmin

Rynnäkköpäärynä
-
Viestit: 408
Liittynyt: 3.1.2004 22:24

ViestiKirjoittaja Rynnäkköpäärynä » 6.1.2008 15:06

Biltemasta löytyy lambda-anturin irrotushylsy. En ole testannut joten en sano laatuun mitään.
Tuotenro 10244

Sokeripalalla ei mun mielestä autossa kannata liittää yhtään mitään muuta kuin tilapäisesti. Hyvä liitin on esimerkiksi AMPin Superseal. Ja abikoilla pärjäilee kuivassa paikassa. Eipä se tina mihinkään sula siellä lambdan johdoissa. Jos 20cm päässä katista on niin kuuma että tina sulaa, silloin palaa kyllä koko autokin. Tai missä se liitos nyt sijaitseekaan.

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 6.1.2008 15:56

Joo mutta kun ei kuulemma sais tinailla kuten tuossa hieman edempänä oli juttua.

Pitää 22mm hylsy katkasta ja hitsata sopivan mittanen putki väliin. kuinka muuten noi anturit irtoaa, pitääkö lämmittää vai lähteekö raakaa voimaa käyttäen?

Homma menee taas ensviikonlopulle kun vento on viikot ajossa, jos ei sitten taas vie johonkin pajalle.

Ari Karhu
-
Viestit: 45
Liittynyt: 31.12.2007 14:56

Lambdan vaihto?

ViestiKirjoittaja Ari Karhu » 10.1.2008 1:51

Pystyiskö kukaan tarjoamaan selvää ohjetta lambda-anturin vaihtamiseen? Netissä oli van niin sekavasti kerrottu tuo, ettei päähän oikein mennyt. Aikaisempaa kokemusta vaihtamisesta ei ole, viikonloppuna joutuu vaihtamaa. Ois vaa hyvä tietää, mihin kytken mitkäkin johdot, mitä kannattaa ottaa huomioon ja mitä ei tulisi tehdä

Heikki J.
admin
Viestit: 8315
Liittynyt: 16.7.2003 19:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 10.1.2008 8:56

^ Ihan hirveästi taas helpottaisi, jos kertoisi mistä autosta on kyse, ja voisi ne oman auton tiedot myös profiiliin pistää.

Ari Karhu
-
Viestit: 45
Liittynyt: 31.12.2007 14:56

ViestiKirjoittaja Ari Karhu » 10.1.2008 10:48

Nii se on siis toi volkkari, mihin meinasin vaihtaa ))

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 26.1.2008 15:57

Do diin, ventuskaan on lambda vaihdettu ja ainakin tuntuu että käy paremmin ja tietynlainen nykiminen ja uneliaisuus poljettaessa loppui. Katotaan tippuuko kulutus.

Jotakin häikkää on tankin mittarissa kun alle puolen tankin menee niin viisari voi yhtäkkiä tipahtaa punaiselle vaikka tankissa lientä vielä onkin. mistä vois vikaa etsiä?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 26.1.2008 15:59

Tipahtaako se ihan ala-asentoon niinkuin virrat pois ollessa vai alkaako näyttämään punaista aluetta?

Jos kokonaan menee nollille niin vois kuvitella että siitä katoaa sähköt ja jos menee punaiselle niin anturi kuulostais todennäköisemmältä.

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 26.1.2008 19:21

Tuossa siskon kolmosessa myöskin bensamittari näyttää omiaan, kävivät tankilla kun oli melkeen punaisella neula niin eipä sinne mennyt kuin 28 litraa. Neula ei edes nouse ihan loppuun asti kun tankki täysi. Kulutuskin tuosta putosi reilusti vaihtamalla ikivanhat jakajan hilut ja polttoainesuodatin uusiin.

Tuolloin viime tankkauksella kuulemma 370km tripissä joista pelkkää kaupunkiajoa 300km, eli 7,5 litraa suunnilleen syönti. Varsin kohtuullinen, kun ollut näitä pakkasiakin ja autolla ajetaan enimmäkseen vaan lyhyttä työmatka-ajoa 4km suunta ja illalla takaisin.

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 26.1.2008 20:11

Neula ei putoa samoin kun virrat katkaisee vaan salakavalasti ja yllättäen tipahtaa eli muutaman kerran muija on meinannut saada slaagin kun aamulla pihasta töihin lähdettäessä on mittarin viisari ollut puna-alueen alussa mutta muutaman metrin ajon jälkeen yllättäen alueen lopussa. Muuten mittari toimii ok eli täyteen tankatessa näyttää täyttä ym.
Tuossa tankilla kävin ja mittari oli puna-alueen ihan lopussa mutta tankkiin meni 48L.
Missä tuo tankin anturi on ja mitä sille voi tehdä?

Golffiin pitäis tuo lambda vielä vaihtaa mutta kummasti on kulutus siinäkin tippunut,pari kertaa on trippariin rullattu 570km lukemat ja tankkiin saatu 50L.
Lieneekö syynä tukkoinen takapönttö joka hiljattain vaihdettiin reijän takia vai säälimätön polkeminen?
Ventoa tulee myös kuritettua kun se mulla ajossa on kun ei muija sitä koskaan rankaise.

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 26.1.2008 22:31

^Varmastihan se tukkonen putki ahistaa. Se anturi taitaa löytyä takakontin maton alla olevan mustan pyöreän peltilätkän alta (joka kolmella ruuvilla kiinni). Tai siis sieltä alta löytyy tankki, ja siinä on se korkki mihin menee anturin piuhat ja anturi siis siinä korkissa.

Nuo 1.8 myllyt on niin vääntäviä, ettei niitä tarvitse rängyttää niin silläpä ne tietenki karstautuu ajan myötä, jos ei anneta välillä kunnolla kyytiä :)

quasi
-
Viestit: 39
Liittynyt: 16.4.2007 8:06

ViestiKirjoittaja quasi » 27.1.2008 9:11

Työkalusta oli puhe aiemmin, ei kannata paljoo itse hitsailla kun valmis maksaa 6e
http://www.motonet.fi/?id=23&Tuote=80-4032

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 27.1.2008 11:53

Lyhennetyllä 22mm lenkillä sain auki ja tuleepa hylsylle hintaa kun 6e+ pk 10e.

eeropoeka
-
Viestit: 166
Liittynyt: 14.9.2006 17:41

ViestiKirjoittaja eeropoeka » 26.3.2008 19:59

Minkälaista vikaa tuo Lambdan rikkoutuminen aiheuttaa?Itsellä Golf 1.8abs kierroksilla ja tyhjänä römpöttää/pätkii putkeen hieman niinkun syöttö olisi piloilla ja kun lambdan johdon otti irti käynti ei muuttunut miksikään eli selvästi lambda-anturi sökönä?

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 15.4.2008 12:22

Koita vaihtaa lambda, VPV:ltä bosch noin 70e. Venton kulutukseen ei tuon vaihtaminen vaikuttanut, edellinen tankillinen 9.9L.
Kummasti heittelee golffinkin kulutus, välillä 50L riittää 650km, välillä 550km.

taggis
-
Viestit: 1691
Liittynyt: 8.8.2006 20:55

ViestiKirjoittaja taggis » 16.4.2008 14:15

Omassa 2.0 8v variantissa ajotietokoneen mukaan keskikulutus viimeisellä 3500 kilometrillä 10.1L/100km. Keskinopeus päätähuimaava 37km/h. Edellinen omistaja vaihtanut lambdan röpöttämisen ja bensankulutuksen takia, turhaan. Vika olikin vuotavassa pakoputkessa, eli vuodo ennen lambdaa -> käy rikkaalla.

Pitää itseasiassa aika hyvin paikkansa tuo ajotietokoneen lukema, ainakin mitä viimeksi tankilla käydessä laskin, desin verran heittoa.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 7 vierailijaa