ilmastointi ei pelaa

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

TDIT
-
Viestit: 204
Liittynyt: 17.4.2006 16:16

ilmastointi ei pelaa

ViestiKirjoittaja TDIT » 20.12.2007 18:09

Tere! Käytin auton ilmastoinnin huollossa, tekivät paineistuksen ja laittoivat varjoaineet ja uudet kylmäaineet. Kompura lähtee päälle, mutta katkasee vähän ajan päästä virran. Ilmastoinnille toinen flekti ei lähde jostain kumman syystä pyörimään, vaikka pitäisi. Mistähän moinen vika voisi johtua? Onko kellään ollut samanlaisia ongelmia.. ilmastointi ollut käyttämättä/tyhjänä reilun vuoden...

ilpopi
-
Viestit: 226
Liittynyt: 20.12.2006 17:25

ViestiKirjoittaja ilpopi » 20.12.2007 22:44

Kai olet koittanut yli +5 asteen lämpötilassa?

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 20.12.2007 22:48

taiitaa riittää että on plussan puolella.

golf gtd
-
Viestit: 605
Liittynyt: 22.10.2004 20:48

ViestiKirjoittaja golf gtd » 20.12.2007 22:54

Jos on laitettu liikaa ainetta ni voi tehä ehkä noinkin? Mulla oli kesällä laitettu liikaa tavaraa huollossa ni se kävi hetken ok ja sen jälkeen rupes pätkimään ja kylmää ei tullut. Tosin kylmällä ilmalla se toimi paremmin ku kuumalla.

ilpopi
-
Viestit: 226
Liittynyt: 20.12.2006 17:25

ViestiKirjoittaja ilpopi » 20.12.2007 22:58

Voipi johtua aineen määrästäkin, jos liian vähän niin ei kyllä pitäisi yrittääkään käynnistyä.
Lämpötilaraja on yleensä +4 tai +5.
Nämä siis niissä, joiden kanssa olen itse tapellut.

Murre
-
Viestit: 1761
Liittynyt: 23.7.2003 10:31

ViestiKirjoittaja Murre » 21.12.2007 2:51

laittoivat varjoaineet

Niin että mitkä??? Tämän haluan tietää...

Jos on laitettu liikaa ainetta ni voi tehä ehkä noinkin? Mulla oli kesällä laitettu liikaa tavaraa huollossa ni se kävi hetken ok ja sen jälkeen rupes pätkimään ja kylmää ei tullut. Tosin kylmällä ilmalla se toimi paremmin ku kuumalla.

Tämä ilmiö tapahtuu siksi, koska lämpöisellä/kuumalla ilmalla ylitäyttöisillä järjestelmillä korkeapaineet nousevat rajusti ja korkeapaine kytkin katkaiseen kompuran toiminnan. Huonossa tapauksessa varoventiili laukoo! Kun taas kylmällä/viileällä ilmalla järjestelmä lauhtuu paremmin ja kompura käy pidemmän aikaa. Saattaa olla juuri ja juuri niillä rajoilla, ettei katkaise.

Matala- ja korkeapaine kulkevat aina käsi kädessä, eli mitä suurempi on korkeapaineen lämpötila, niin sitä korkeampi matalapaineen läpötila..Eli ei tee kylmää :(

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 21.12.2007 9:35

varjoaine
On tainnut golffi käydä ihan oikealla autotohtorilla :D

brainsurgery
-
Viestit: 342
Liittynyt: 13.1.2007 20:10

ViestiKirjoittaja brainsurgery » 21.12.2007 10:06

Pystyykö tuota ulkolämpötilasta johtuvaa toimimattomutta ohittaa mitenkään?

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 21.12.2007 10:48

Juu, mietin itekki, että eikös varjoaine oo sitä, mitä käytetään röntgen-kuvauksessa? :D Varmaan väriainetta ovat siis laittanu sinne järjestelmään ja kattonu, että vuotaako mistään...? :)

TDIT
-
Viestit: 204
Liittynyt: 17.4.2006 16:16

ViestiKirjoittaja TDIT » 21.12.2007 13:51

varjoaine nimeä käytetään myös, vaikka on kyllä tutumpi röntgen asioissa. Eli siis väriaineet..selvennys!

Don MC
-
Viestit: 139
Liittynyt: 25.1.2007 9:41

ViestiKirjoittaja Don MC » 21.12.2007 14:54

"Pystyykö tuota ulkolämpötilasta johtuvaa toimimattomutta ohittaa mitenkään?"

-Pystyy lämmittämällä ulkolämpötila-anturia esim. hiustenkuivaajalla. En tiä missä Golfissa, mutta omassa Pas*atissa oikean etulokarin sisässä. Tiedä kuitenkaan onko mitään lisäantureita missään piilotettuina...

Nik0
-
Viestit: 280
Liittynyt: 18.9.2003 18:31

ViestiKirjoittaja Nik0 » 21.12.2007 15:09

"Pystyykö tuota ulkolämpötilasta johtuvaa toimimattomutta ohittaa mitenkään?"

-Pystyy lämmittämällä ulkolämpötila-anturia esim. hiustenkuivaajalla. En tiä missä Golfissa, mutta omassa Pas*atissa oikean etulokarin sisässä. Tiedä kuitenkaan onko mitään lisäantureita missään piilotettuina...

Ensimmäinen lämpöanturi löytyy kolmosgolffista hanskalokeron takaa, joka mittaa sisäilman lämpötilaa.
Sitten on puskurissa oleva ulkolämpötilamittari.
Sen lisäksi on jäähdytys nesteen lämpötila anturi.
Sekä järjestelmän painetta mittaava anturi.

Flektiä ohjaa se iso rele/sulake mokkula akun vieressä paisuntasäiliön alla alkaisin ite etsimään siitä vikaa. Itselläni ilmastoinnin toimimattomuus johtui kyllä releestä. Kaikki nuo muut pisteet tuli käytyä läpi. Mulla kompura ei kyllä pyörähtänytkään. Eikä sen kyllä kuuluisi jos joku noista antureista ei ole toivotussa tilassa.

Murre
-
Viestit: 1761
Liittynyt: 23.7.2003 10:31

ViestiKirjoittaja Murre » 21.12.2007 15:53

varjoaine nimeä käytetään myös, vaikka on kyllä tutumpi röntgen asioissa. Eli siis väriaineet..selvennys!

No tätähän minäkin ajattelin, että nyt oli sanat sekaisin :)

Rynnäkköpäärynä
-
Viestit: 408
Liittynyt: 3.1.2004 22:24

ViestiKirjoittaja Rynnäkköpäärynä » 21.12.2007 19:39

No tota ilmastoinnin antureiden sun muiden sijainti riippuu kyllä vahvasti, onko autossa automaatti climatronicci, manuaali vai mikä. Lisäksi kytkennät on hyvinkin erilaisia johdotuksiltaan riippuen milloin ko. on valmistettu.

Mulla itsellä -95 tehdyssä golfissa climatronicin ulkolämpötila-anturi sijaitsee repsikan puolella etupyörän edessä alalipan lähellä, myös raitisilmasuodattimen alla taitaa olla yksi anturi ja kojelaudassa ratin oikealla puolella ilmasuuttimien lähellä on tuuletettu lämpötila-anturi joka mittaa kabiinin lämpötilaa.

Kannattaisi varmaan tutkia esim. painekytkimen johdot, mulla oli yksi johdoista syöpynyt poikki. Painekytkin löytynee lauhduttimen läheltä auton nokasta.

VAG-COMilla näkee ainakin mulla noitten lämpötila-antureitten lukemia ja muuta dignostiikkaa climatronicista... Yksi keino selvittää vikoja.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], Majestic-12 [Bot] ja 13 vierailijaa