ilmastointi ei pelaa
Valvoja: ffp jäsenet
ilmastointi ei pelaa
Tere! Käytin auton ilmastoinnin huollossa, tekivät paineistuksen ja laittoivat varjoaineet ja uudet kylmäaineet. Kompura lähtee päälle, mutta katkasee vähän ajan päästä virran. Ilmastoinnille toinen flekti ei lähde jostain kumman syystä pyörimään, vaikka pitäisi. Mistähän moinen vika voisi johtua? Onko kellään ollut samanlaisia ongelmia.. ilmastointi ollut käyttämättä/tyhjänä reilun vuoden...
laittoivat varjoaineet
Niin että mitkä??? Tämän haluan tietää...
Jos on laitettu liikaa ainetta ni voi tehä ehkä noinkin? Mulla oli kesällä laitettu liikaa tavaraa huollossa ni se kävi hetken ok ja sen jälkeen rupes pätkimään ja kylmää ei tullut. Tosin kylmällä ilmalla se toimi paremmin ku kuumalla.
Tämä ilmiö tapahtuu siksi, koska lämpöisellä/kuumalla ilmalla ylitäyttöisillä järjestelmillä korkeapaineet nousevat rajusti ja korkeapaine kytkin katkaiseen kompuran toiminnan. Huonossa tapauksessa varoventiili laukoo! Kun taas kylmällä/viileällä ilmalla järjestelmä lauhtuu paremmin ja kompura käy pidemmän aikaa. Saattaa olla juuri ja juuri niillä rajoilla, ettei katkaise.
Matala- ja korkeapaine kulkevat aina käsi kädessä, eli mitä suurempi on korkeapaineen lämpötila, niin sitä korkeampi matalapaineen läpötila..Eli ei tee kylmää :(
varjoaine
On tainnut golffi käydä ihan oikealla autotohtorilla :D
On tainnut golffi käydä ihan oikealla autotohtorilla :D
-
- -
"Pystyykö tuota ulkolämpötilasta johtuvaa toimimattomutta ohittaa mitenkään?"
-Pystyy lämmittämällä ulkolämpötila-anturia esim. hiustenkuivaajalla. En tiä missä Golfissa, mutta omassa Pas*atissa oikean etulokarin sisässä. Tiedä kuitenkaan onko mitään lisäantureita missään piilotettuina...
Ensimmäinen lämpöanturi löytyy kolmosgolffista hanskalokeron takaa, joka mittaa sisäilman lämpötilaa.
Sitten on puskurissa oleva ulkolämpötilamittari.
Sen lisäksi on jäähdytys nesteen lämpötila anturi.
Sekä järjestelmän painetta mittaava anturi.
Flektiä ohjaa se iso rele/sulake mokkula akun vieressä paisuntasäiliön alla alkaisin ite etsimään siitä vikaa. Itselläni ilmastoinnin toimimattomuus johtui kyllä releestä. Kaikki nuo muut pisteet tuli käytyä läpi. Mulla kompura ei kyllä pyörähtänytkään. Eikä sen kyllä kuuluisi jos joku noista antureista ei ole toivotussa tilassa.
-
- -
No tota ilmastoinnin antureiden sun muiden sijainti riippuu kyllä vahvasti, onko autossa automaatti climatronicci, manuaali vai mikä. Lisäksi kytkennät on hyvinkin erilaisia johdotuksiltaan riippuen milloin ko. on valmistettu.
Mulla itsellä -95 tehdyssä golfissa climatronicin ulkolämpötila-anturi sijaitsee repsikan puolella etupyörän edessä alalipan lähellä, myös raitisilmasuodattimen alla taitaa olla yksi anturi ja kojelaudassa ratin oikealla puolella ilmasuuttimien lähellä on tuuletettu lämpötila-anturi joka mittaa kabiinin lämpötilaa.
Kannattaisi varmaan tutkia esim. painekytkimen johdot, mulla oli yksi johdoista syöpynyt poikki. Painekytkin löytynee lauhduttimen läheltä auton nokasta.
VAG-COMilla näkee ainakin mulla noitten lämpötila-antureitten lukemia ja muuta dignostiikkaa climatronicista... Yksi keino selvittää vikoja.
Mulla itsellä -95 tehdyssä golfissa climatronicin ulkolämpötila-anturi sijaitsee repsikan puolella etupyörän edessä alalipan lähellä, myös raitisilmasuodattimen alla taitaa olla yksi anturi ja kojelaudassa ratin oikealla puolella ilmasuuttimien lähellä on tuuletettu lämpötila-anturi joka mittaa kabiinin lämpötilaa.
Kannattaisi varmaan tutkia esim. painekytkimen johdot, mulla oli yksi johdoista syöpynyt poikki. Painekytkin löytynee lauhduttimen läheltä auton nokasta.
VAG-COMilla näkee ainakin mulla noitten lämpötila-antureitten lukemia ja muuta dignostiikkaa climatronicista... Yksi keino selvittää vikoja.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”