Autoveroon tulossa suurremontti?

Kaikki auto ja liikenne jutustelut joita varten ei ole omaa kanavaa...

Valvoja: ffp jäsenet

weasel
-
Viestit: 3392
Liittynyt: 23.7.2003 15:37

ViestiKirjoittaja weasel » 21.11.2007 12:54

Ja miten sitten vaikuttaa näissä autoissa joissa vero nousee vuoden alusta? - Teoriassa, esim. S6 / RS6 jne. hintojen pitäisi nousta myös käytettynä, jos arvioitu hinnan nousu uudessa on luokkaa 20-25ke (eli Porilaisen kerrostalolähiön kaksion hinta lähestulkoon).

zero
ffp jäsen
Viestit: 2100
Liittynyt: 19.8.2003 17:11

ViestiKirjoittaja zero » 21.11.2007 13:34

Kysyntä varmaan määrää enemmän noissa erikoisemmissa. Vaikka uuden hinnat nousee, niin jos ihmiset ei halua enää niitä käytettyjäkään ostaa "kun se tulee niin kalliiksi käyttää", niin ei käytettyjen hinnat silloin nouse. Eri asia sitten, että jos RS6:n omistaja maksaa käyttöveroa 600e vuodessa, niin onko se mitenkään merkitsevä summa loppujen lopuksi tuossa autossa..(vs. huollot, varaosat).
Autoliikkeet on varmasti aika varovaisia nyt hinnoissaan/hyvityksissään kun eivät tiedä miten ostajat reagoi ensi vuonna hintoihin, ja minkähintaista vaihtoautoa tulee/pitää ottaa, ja kuinka paljon..
Nyt voi saada myös poikkeuksellisen hyviäkin kauppoja, ainakin suorilla ostaessa, mutta vaihtoautojen kanssa onkin sitten ehkä vähän hakuammuntaa.

Nyt voisi harmittaa, jos olisi juuri ostanut uudehkon dieselin, josta pelkällä veromuutoksella olis tipahtanut 4-6000e pois hinnasta. Vuoden-parin ikäisenä vaihtavan väliraha onkin pompsahtanut 5000-10000e:stä 10-15te:hen..

SR2001
-
Viestit: 742
Liittynyt: 12.6.2006 9:54

ViestiKirjoittaja SR2001 » 21.11.2007 14:29

Bisnestähän tuo on. Myytävien autojen keskimääräinen myyntihinta laskee --> Hyvitys käytetystä laskee suhteessa enemmän koska eihän kauppiaan saama rahallinen voitto toteudu muuten kuin prosentuaalisesti. Eli kateprosentin pysyessä samana autoliike menettää rahaa joka ei tietenkään käy --> kuluttaja maksaa, luonnollisesti.

Onneksi tällä maksetaan tehyn korotukset...#%&!!
Viimeksi muokannut SR2001, 21.11.2007 15:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

keranen86
-
Viestit: 236
Liittynyt: 25.3.2005 17:35
Viesti:

ViestiKirjoittaja keranen86 » 21.11.2007 15:44

mitä mieltä porukka on paljonka vw passat 1,8T vm.05 (3bg) aj.60tkm hinta tulee putoamaan ton verouudistuksen jälkeen tai mikä tollaisen oikea hinta mahtaisi olla ?
olen jo etukäteen sopinut kaupat mutta tosta hinnasta ollaan myyjän kanssa vähän kättä väänetty ku luulen itse että tollaisenki hinta tulee putoamaan n.2000€ uudistuksen jälkeen.

kiitos jo etukäteen.

MikaL
-
Viestit: 224
Liittynyt: 29.7.2003 22:30

ViestiKirjoittaja MikaL » 28.11.2007 23:00

Eli tuo uusi autovero astuu voimaan vuoden alusta. Kannattaako siis tuoda Ruotsista Audi 100 C4 2.5tdi vielä tämän vuoden puolella, vaiko ensi vuonna?

Tero V.
ffp jäsen
Viestit: 5273
Liittynyt: 16.7.2003 22:48
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tero V. » 14.1.2008 18:49


Murre
-
Viestit: 1761
Liittynyt: 23.7.2003 10:31

ViestiKirjoittaja Murre » 14.1.2008 20:04

^Tää on niin tätä!!

Heikki J.
admin
Viestit: 8315
Liittynyt: 16.7.2003 19:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 14.1.2008 21:41

Hmmm... jossain olisi varmaan jokin simppeli valmis pohja tuollaisen ALV/ELV-valituksen tekemiseen? 2,5 vuotta on nyt oman auton tuonnista, vielä olisi puoli vuotta aikaa tehdä valitus... näyttää siltä, että se kuitenkin taitais kannattaa tehdä.

zidane74
-
Viestit: 62
Liittynyt: 18.1.2005 8:33

ViestiKirjoittaja zidane74 » 15.1.2008 11:38

Voisko tosta käyttövoimaverosta tehdä eu:hun valitusta?Lieneeköhän muissa eu-maissa vastaavaa?Ja jos on niin minkähän verran sitä kannetaan?Tietääkseni ei ainakaa eestimaala ole vastaavaa,sillä juttelin yhden taksisuharin kanssa siitä ja se sanoi että "ei taala öle selaast ollegan".VALITUSTA kehiin vaan PÄÄTTÄJÄT!!!

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 15.1.2008 11:42

Käsittääkseni EU:ssa ei olla niinkään huolissaan kunkin maan auton käyttöä koskevasta verotuksesta. Onhan esimerkiksi Saksassa suurempi vuotuinen käyttömaksu kuin suomessa. Käyttövoimavero taidetaan rinnastaa kuitenkin tuohon käytön verottamiseen, kuten myös suomen korkea polttoaineverokin. Voi olla aika turhaa hommaa lähteä tuota EU:hun valittamaan.

Vesku
ffp jäsen
Viestit: 7374
Liittynyt: 16.7.2003 23:55

ViestiKirjoittaja Vesku » 15.1.2008 11:53

Prosessin loppusuoralle nyt edennyttä verotuskiistaa on käyty valtion ja autoja tuovien sekä Suomen ja komission välillä vuodesta 1998


Toivottavasti valitukset saa tehdä tuonne 1998 saakka.

Kuju
-
Viestit: 123
Liittynyt: 23.4.2004 9:33

ViestiKirjoittaja Kuju » 1.2.2008 10:18

Autoverosta ei saa periä arvonlisä- veroa

Turun Sanomat

Euroopan komission mukaan autoverosta ei saa periä arvonlisäveroa. Komissio on virallisesti pyytänyt Suomea, Itävaltaa ja Maltaa muuttamaan lainsäädäntöään, jonka mukaan autovero sisällytetään määrään, jonka perusteella arvonlisävero määräytyy ajoneuvon myynnin yhteydessä.

Komissio voi seuraavaksi viedä asian Euroopan yhteisöjen tuomioistuimeen, jos maat eivät kahden kuukauden kuluessa muuta kansallista lainsäädäntöään.

Julkaistu 1.2.2008 1:32:38

http://europa.eu/rapid/pressReleasesAct ... anguage=en
Viimeksi muokannut Kuju, 1.2.2008 18:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Heikki J.
admin
Viestit: 8315
Liittynyt: 16.7.2003 19:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 1.2.2008 12:34

Noniin, kaivakaas joku nyt laiskalle jo hyvä verovalituspohja tuosta ALV/ELV-hommasta, ja vain siitä. Mitä itse googlettelin, niin noissa pohjissa aina valitetaan auton arvon määräytymisestä yms... ne ei mua nyt kiinnosta, mielestäni auton arvo oli ihan oikein arvioitu, mutta tuosta verosta voisi kyllä valittaa.

Samppaz
-
Viestit: 63
Liittynyt: 11.2.2007 14:19

ViestiKirjoittaja Samppaz » 2.2.2008 13:12

Zidane: Ruotsissa on kovempi käyttövoimavero kuin täällä. Mikäli ei ole aivan uusi hiukkassuodattimella varustettu. Ja lisäksi disukka maksaa enemmän.

Jantse165
-
Viestit: 10
Liittynyt: 22.1.2008 0:53

ViestiKirjoittaja Jantse165 » 6.2.2008 14:22

Jos Suomen verotus häiritsee, aina on niitä muitakin maita missä asua ja nauttia halvemmasta autonomistuksesta :D

dEnA
-
Viestit: 193
Liittynyt: 3.1.2006 13:59

ViestiKirjoittaja dEnA » 10.3.2008 14:55

varmaan jossain välissä mainittukin, mutten vaan osaa. Muistakaa kommentoida sitä !

Eli jos tuon 2007 mallisen golf tsi 140 auton, päästöt 169, prosenteiksi saataisiin tuolla hienolla kaavalla 20,9 %
Heittää auton arvoksi se 22000 mitä suomessa on halvin tällä hetkellä, uusi 25000,
Tulokseksi saadaan 4598(22000) - 5225(25000)
Meneekö juttu näin vai ei, kun auto on vanhempi kuin -08 niin ei kai se silti mene vanhan kaavan mukaan ?

Uskallanko luottaa että vero mahtuu tuohon haarukkaan? Vai mitä muuta pitäisi ottaa huomioon ?

harald
-
Viestit: 241
Liittynyt: 26.3.2005 22:59

ViestiKirjoittaja harald » 11.3.2008 18:20

Koitas tuolta katsoa: http://asiointi.tulli.fi/mahtiinternet/

Tuosta 20,9%:iin tulee vielä 22% ELV/ALV/ELV päälle, toistaiseksi vielä ainakin.

eli auton hinta muodostuu seuraavasti:

ostohinta
mahdin arviohinta * (0,209 * 1.22) = autovero
kustannukset johonkin rajaan asti

taggis
-
Viestit: 1691
Liittynyt: 8.8.2006 20:55

ViestiKirjoittaja taggis » 14.11.2010 15:54

Mua sinänsä nyt hiukan ihmetyttää että tuo verolappu tuli postista ja verotettiin 1670kg perusteella joka siis on rekisteriotteeseen merkitty enimmäismassa. Omamassa on kuitenkin 1170kg. Eli periaatteessa mun pitäisi ajaa kokoajan täysi kuorma niskassa että saisin "rahoille vastinetta".

Mikä tuon järki on, muu kuin rahastus?

Mulderi
-
Viestit: 126
Liittynyt: 23.9.2003 21:49

ViestiKirjoittaja Mulderi » 14.11.2010 18:02

Juurikin se rahastus. Pakuissakin pomppaa ihanasti vuotuinen käyttömaksu kun menee kokonaismasssan mukaan. Eipä auta vaikka miten ajelisi kontti tyhjänä.

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 14.11.2010 21:25

Autojen omapainojen merkintä on vuosien varrella vaihdellut, nyt ei pysty kukaan väittämään veroperustetta syrjiväksi.

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 23.11.2010 7:11

Tosin syrjivähän se on jatkossakin, kun ei ota mitenkään huomioon vuotuista ajomäärää.

Sam79
-
Viestit: 143
Liittynyt: 31.8.2003 0:48

ViestiKirjoittaja Sam79 » 23.11.2010 11:39

Kaikki autoiluun liittyvä verotus pitäisi kerätä polttoaineen hinnassa niin menis todellisen käytön ja päästöjen mukaan.

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 23.11.2010 12:38

Aivan samaa mieltä. Vaikka mun autot viekin jokainen yli 10l/100km korkeaoktaanista, niin siltikin polttoaineen verotus olisi se paras.

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 24.11.2010 19:07

Naftan hintaetu bensaan nähden litrahinnassa näyttäis olevan kutistunu noin 20 senttiin, joten siihen ku mätkästään päälle se ite dorkavero niin kyllä kelpaa hymyssä suin maksella normi käyttömaksutkin.

alspe
-
Viestit: 823
Liittynyt: 24.6.2009 10:40

ViestiKirjoittaja alspe » 17.12.2012 15:30

Miksi en löydä tai tajua, missä on selkeä taulukko josta näkee paljonko on verotusprosentti jollekin tietylle autolle?

Esim. joku A6 2.0TDI 2008, päästöt x g/100km CO2, eikö tälle ole verotusprosentti tiedossa? Siis vero kun tuo auton maahan, oliko se ajoneuvovero?

Paanu
-
Viestit: 215
Liittynyt: 13.10.2006 13:32

ViestiKirjoittaja Paanu » 17.12.2012 16:00


alspe
-
Viestit: 823
Liittynyt: 24.6.2009 10:40

ViestiKirjoittaja alspe » 17.12.2012 17:43

No eikös tuosta ole tullut vielä prosenttitaulukkoa, eikös se prosentti nykyään mene suoraan CO2-päästön mukaan (jos se on tiedossa)?

PalliArt
-
Viestit: 131
Liittynyt: 5.3.2005 22:25

ViestiKirjoittaja PalliArt » 18.12.2012 12:10

Kai se tämän saman mukaan menee uusissa ja käytetyissä kun ei muuta löytynyt:

http://www.tulli.fi/fi/tiedotteet/tht/t ... 401012.pdf

Mukavat prosentit esim. RS4 ym. vehkeillä :(


Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 15 vierailijaa