Peräkärrykeskustelua
Valvoja: ffp jäsenet
Peräkärrykeskustelua
Täältä foorumilta kun löytyy apu kaikkeen vaivaan, niin kysytänpä tällä kertaa tällaista.
Olen ajatellut tehdä tai teettää pienen jarrullisen peräkärryn tavaran kuskaamiseen. Siis kokoluokka on : "isompi kuin tavan kuomukärryt, pienempi kuin autotraileri".
Nyt kaipaan tietoa siitä, mikä mahtaa olla minimi lavakoko, johon saa kohtuudella kaksi moottorikelkkaa mahtumaan ? Tähän asti nuo kahden kelkan kuskaukset on hoideltu milloin minkäkinlaisella vuokrakärryllä.
Mitä kaikkea kannattaa huomioida lavakokoa miettiessä ? Mitä muita asioita kannattaa ottaa huomioon, jos kärryä lähtee "tyhjästä teettämään"
Lisäyksenä vielä, että ensivaiheessa tuo kärry tullee palvelemaan OK-rakennustyömaan tavaroiden kuskaamisessa ennalta arvaamatoman pitkän ajan :)
Olen ajatellut tehdä tai teettää pienen jarrullisen peräkärryn tavaran kuskaamiseen. Siis kokoluokka on : "isompi kuin tavan kuomukärryt, pienempi kuin autotraileri".
Nyt kaipaan tietoa siitä, mikä mahtaa olla minimi lavakoko, johon saa kohtuudella kaksi moottorikelkkaa mahtumaan ? Tähän asti nuo kahden kelkan kuskaukset on hoideltu milloin minkäkinlaisella vuokrakärryllä.
Mitä kaikkea kannattaa huomioida lavakokoa miettiessä ? Mitä muita asioita kannattaa ottaa huomioon, jos kärryä lähtee "tyhjästä teettämään"
Lisäyksenä vielä, että ensivaiheessa tuo kärry tullee palvelemaan OK-rakennustyömaan tavaroiden kuskaamisessa ennalta arvaamatoman pitkän ajan :)
Viimeksi muokannut Janne_P, 28.10.2007 20:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kahta kelkkaa varten noin 350x180cm lava sisämitoiltaan. Toisekseen vähimmällä pääset kun menet kauppaan ja valkkaat sieltä mieleisen. Teettäminen ei todellakaan ole kannattavaa. Vaikka tuollaisen tekisit etkä töille laske mitään niin voitat siinä parisataa. Nykyään kun aisa pitää olla omatekoisissakin direktiivin mukainen.
No teettämispaikkana olen ajatellut lähinnä tätä paikkaa.
Tekevät laatuisaa jälkeä, tuotteet on kuumasinkitty ja mittatilaustuotteetkin ihan järkevästi hinnoiteltu.
Tuo aisajuttu oli kyllä tiedossa, enkä kyllä uskokaan, että tekemällä mitenkään palkoille pääsisi. Ovat vaan ihan miehekkään hintaisia tuollaiset pienetkin jarrulliset kärryt... Yksi vaihtoehto olisi tietty etsiä käytetty, mutta niissä myynnissä olevissa tahtoo olla vakiosittain vähintään valot ja jarrut uusintakunnossa.
Tekevät laatuisaa jälkeä, tuotteet on kuumasinkitty ja mittatilaustuotteetkin ihan järkevästi hinnoiteltu.
Tuo aisajuttu oli kyllä tiedossa, enkä kyllä uskokaan, että tekemällä mitenkään palkoille pääsisi. Ovat vaan ihan miehekkään hintaisia tuollaiset pienetkin jarrulliset kärryt... Yksi vaihtoehto olisi tietty etsiä käytetty, mutta niissä myynnissä olevissa tahtoo olla vakiosittain vähintään valot ja jarrut uusintakunnossa.
Ööö? Miksi jarrullinen? Kyllä jarruttomallakin tonnin kuormia vetää jos niikseen tulee.
Jarrullisia joutuu katsastamaan, missä on taas oma vaivansa. Toki jos jarrullista tarvii niin.... Ainakin raksahommissa pärjää kyllä ihan peruskärrylläkin. Juuri kesällä hommasin metrin kuomulla olevan Tekno-Trailerin 3000L:n (1-akselinen tietty)...kevyesti tulee perässä kyllä.
Jarrullisia joutuu katsastamaan, missä on taas oma vaivansa. Toki jos jarrullista tarvii niin.... Ainakin raksahommissa pärjää kyllä ihan peruskärrylläkin. Juuri kesällä hommasin metrin kuomulla olevan Tekno-Trailerin 3000L:n (1-akselinen tietty)...kevyesti tulee perässä kyllä.
Ei ne uudetkaan kalliita ole: viime vikkolla hain Aku 265L -mallin, joka maksoi 699€. Lehtijouset ja kippi, kuormansivontakoukut myös lavan sisäpuolella, tehollinen lavan koko 133x268. Hyvin tukevan tuntuinen vaunu hintaisekseen. Vaihtoehtona olisi ollut muuli samaan hintaan -ilman kippiä. Pitää vielä rakentaa lisälaidat, että saa polttopuut kyytiin.
Ei taida laillisesti vetää kuitenkaan? Eikös jarruttoman perävaunun kokonaispaino saa olla 750kg?
Juu ei, sakkolappu tulee jos ylikuormalla painelee menemään.
Kantavuuspuolta jos miettii niin teli on jarruttomassa kärryssä melko turha, pienentää kantavuutta. Monet ovat muutenkin manailleet telikärryn oston jälkeen käytettävyyttä kun teli haraa käännöksissä vastaan jonkin verran. Kuomukin pienentää painonsa verran itse kärryn kantavuutta, mutta lisää taas käytettävyyttä melkoisesti...ainakin siinä tarkoituksessa mihin itse kärryn hankin eli kaikennäköisen remppakaman, kalusteiden ja puutarhajätteiden yms. kuljetukseen.
Jos jarrulista tarvitsee niin ei siinä mitään, mutta kannattaa miettiä, että onko sitä käyttöä oikeasti niin paljon, että jarrullisuus on välttämätöntä. Itsellä ei tule mieleen ihan heti tilannetta jossa jarrullisen vaunun suurempi kantavuus olisi tarpeen....vaikka rakennustyömaa olisikin. Sen sijaan kahden kelkan kuljettaminen vaatii jo melko ison kärryn niin silloin itse kärryn massakin kasvaa väkisinkin niin suureksi, että jarrut on oltava kun muuten jää käytettävissä olevat kilot mitäänsanomattomaksi. Kait siinä tapauksessa kärryn pituus pitäisi olla jotain 4,5 metrin luokkaa jos kelkat saisi vähän vinoon.
[edit] tämmöisellä näyttää joku kahta kelkkaa roudanneen.
Ukolla on kärryn lavan koko 200x450, menee kaksi kelkkaa "heittämällä". 4 kelkkaa ku vähän järjestelee tai 2 kelkkaa ja 2 rekeä. Kärryn omapaina 570 kg, hieman paino vähenisi, jos pohjalevynä toimivan 15 mm vanerin vaihtais vaikka verkoksi.
Maksimi kantavuutta en muista, mutta monista 14" renkaista loppuu kantavuus. Eli kannattaa 15-16" suosiolla heti laittaa. Lisäksi sähköt ja valaisimien paikat kannattaa tehdä huolella ja suojat, ettei tarvii joka reissun jälkeen laitaa uusia kupuja.
Olisi tää kärry myynnissä, ku hieman isompaa tarvisi.
Maksimi kantavuutta en muista, mutta monista 14" renkaista loppuu kantavuus. Eli kannattaa 15-16" suosiolla heti laittaa. Lisäksi sähköt ja valaisimien paikat kannattaa tehdä huolella ja suojat, ettei tarvii joka reissun jälkeen laitaa uusia kupuja.
Olisi tää kärry myynnissä, ku hieman isompaa tarvisi.
http://www.loove.se/ Tuolta löytyy peräkärryjen mersu. Tuossa pihalla yksi tuomonen lööve ja siellä ralli auto kyydissä kuvun alla. Osaavat tehdä peräkärryjä, mutta osaavat kyllä hinnoitellakki ne "mersu" tyyliin.
-
- -
- Viestit: 2556
- Liittynyt: 3.9.2005 13:59
Ei ne uudetkaan kalliita ole: viime vikkolla hain Aku 265L -mallin, joka maksoi 699€. Lehtijouset ja kippi, kuormansivontakoukut myös lavan sisäpuolella, tehollinen lavan koko 133x268. Hyvin tukevan tuntuinen vaunu hintaisekseen. Vaihtoehtona olisi ollut muuli samaan hintaan -ilman kippiä. Pitää vielä rakentaa lisälaidat, että saa polttopuut kyytiin.
Ainoa huono puoli noissa akuissa on, että ne on pulttaamalla kasattu. Saapi käydä niitä pultteja läpi tämän tästä. Itellä Muuli 760, joka on hitsaamalla kasattu, varustettu lehtijousilla, kipillä ja nokkapyörällä.
On hyvä vetää! Ei pompi, ei rämise ja kantavuutta on tarpeeks!
-
- -
- Viestit: 2556
- Liittynyt: 3.9.2005 13:59
Voi toki, mutta herkästi lähtee happanemaan heftin kohdalta! Ja sitte vielä ku kärry on kasattu sinkatuilla pulteilla ja muttereilla, ni se heftailu on yhtä helvettiä! Tulee vaan huokosta ja roiskeita! Eikä asiaa auta yhtään, että kärryn osatkin on sinkattu!
Jos haluaa kestävän kärryn, jota on mukava vetää, kannatan lehtijousitettua ja hitsaamalla kasattua kärryä! Esim. Muuli, Majava, Kiito ja Tekno trailer.
Jos haluaa kestävän kärryn, jota on mukava vetää, kannatan lehtijousitettua ja hitsaamalla kasattua kärryä! Esim. Muuli, Majava, Kiito ja Tekno trailer.
Olisin toki itsekin ottanut mieluummin samanhintaisen Muulin, mutta kipin puute sai kallistumaan Akun puolelle. Tarkoittaako tuo pulttikasauksen heikkous sitä, että pelti repeää pultin kohdalta? Mutterit on mallia nyloc ja varustettu leveällä pitokauluksella. Pelti itsessään on kaksi milliä paksua, kaipa se jotain kestää. Uusissa kärryissä hyvää on myös se, että lavalukot ovat tosi järeää tekoa.
-
- -
- Viestit: 2556
- Liittynyt: 3.9.2005 13:59
Tarkoittaako tuo pulttikasauksen heikkous sitä, että pelti repeää pultin kohdalta?
Tuskin repeää.
Niin se vaan tahtoo olla, että nuo nylocitkin löystyy ajanmittaan. Varsinki jos ajelee monttusella tiellä. Niihinhän vois kokeilla ruuvilukitetta! Saattas pian auttaakki!
Lukkari: Tuo mun Muuli 760 on just saman kokonen ku tuo sun Aku ja se on varustettu kipillä!
Niitä saa edelleen uutena. Hinta on siellä 800€ -1000€:n kinkamilla, varusteista riippuen.
Tuskinpa ne liitokset tosiaan varsinaisesti repeää. Ennemmin siinä käy niin, että pulttiliitosten löystyessä reiät kuluu väljäksi ja lopputuloksena on "kolinakärry" josta ei jämäkkää saa enää muuten kuin hitsaamalla pellinreunat kiinni. BTDT.
Toinen huomionarvoinen seikka mielestäni on sinkitys. Osa kärryistä on sähkösinkitty osina ja osa kärryistä on kuumasinkitty kokonaisena. On vaan kaks eri asiaa nuo ruostesuojaustavat.
Toinen huomionarvoinen seikka mielestäni on sinkitys. Osa kärryistä on sähkösinkitty osina ja osa kärryistä on kuumasinkitty kokonaisena. On vaan kaks eri asiaa nuo ruostesuojaustavat.
Alumiinisissa kärryissä on etunsa, kestäviksi kehutut custom-mallit vaikka tuolta valmistajalta >> http://www.peravaunutaloviitala.fi/
Jos haluaa kestävän kärryn, jota on mukava vetää, kannatan lehtijousitettua ja hitsaamalla kasattua kärryä! Esim. Muuli, Majava, Kiito ja Tekno trailer.
Kyllä tuo meikäläisen TeknoTrailer on ihan pulttaamalla niputettu. Eipä noita liitospaikkoja niin paljoa ole, että siitä tarvitsisi ongelmaa ottaa. Kun kärry pihaan tuli niin pidin itsekseni pienet kiristelytalkoot. Suurin puute ainakin tuossa TeknoTrailerissa on se ettei prikkoja ole käytetty juuri ollenkaan. Joka tapauksessa löysiä liitoksia oli melkoisesti ja aisan kasauksessa johtosarja oli jäänyt peltien väliin...tulipa korjattua tuokin samalla siis. Samalla muutin lavan sisäpuolen kuormansidontalenkit pulttiliitokseisiksi kun olivat alkujaan popniiteillä....hirveästi huvita ottaa räikkäliinan koukkua otsalohkoon kuormaa sitoessa jos popparit pettäisi.
Pulttikasatussa kärryssä on se hyvä puoli, että jos ottaa laita tms. damagea niin se on helppo vaihtaa...toisin kuin hitsatussa kärryssä.
Kannattaa muuten panostaa siihen kärryn kuomuunkin jos sellaista on hankkimassa. Joissakinn kärryissä kuomu on verrattavissa ämpäriimuoviin ja on ihan flegua. Jaxalin kuomut ovat ainakin tukevia (sisuksissa on rosterikehikko, joka antaa kummasti tukevuutta), mutta melko painavia.
Niin joo, kannattaa myös selvittää kärryn ominaisuudet huolella ennen ostoa...esim. muistaakseni Tehon kärryissä ei saa etulaitaa pois, joka puolestaa hankaloittaa pitkän tavaran kuljetusta. Tämä siis vain esimerkkinä.
Kuulin tuossa sellaisen väitteen, että nykyään myös jarruttomilta kärryiltä vaadittaisiin M+S merkinnällä varustetut renkaat talvella. Nastarenkaita tai samanlaisia renkaita kuin vetoautossa ei siis tarvittaisi, kuten jarrullisten tapauksessa. Mutta siis renkaista tulisi löytyä M+S merkintä?
Onko kukaan kuullut moisesta tai laittaa linkkiä, jossa näin lukisi?
Onko kukaan kuullut moisesta tai laittaa linkkiä, jossa näin lukisi?
Kuulin tuossa sellaisen väitteen, että nykyään myös jarruttomilta kärryiltä vaadittaisiin M+S merkinnällä varustetut renkaat talvella. Nastarenkaita tai samanlaisia renkaita kuin vetoautossa ei siis tarvittaisi, kuten jarrullisten tapauksessa. Mutta siis renkaista tulisi löytyä M+S merkintä?
Onko kukaan kuullut moisesta tai laittaa linkkiä, jossa näin lukisi?
Onko kukaan kuullut moisesta tai laittaa linkkiä, jossa näin lukisi?
-
- -
- Viestit: 2556
- Liittynyt: 3.9.2005 13:59
-
- -
- Viestit: 2556
- Liittynyt: 3.9.2005 13:59
AKE:n tiedote:
Perävaunun käyttöohje:
Poliisi FAQ
Näyttää uusissa <750 kg vaunuissakin olevan jo tehtaalla asennettuna M+S -renkaat.
Kokonaismassaltaan yli 750 kg, mutta alle 3500 kg painavissa perävaunuissa on käytettävä nastarenkaita, jos vetoautossa on sellaiset.
Perävaunun käyttöohje:
jarrullisissa perävaunuissa täytyy talvirengasaikana käyttää nastarenkaita mikäli vetoautossa on nastarenkaat ja mikäli vetoautossa on kitkarenkaat, saa myös vaunussa käyttää kitkarenkaita, nastattomia talvirenkaita (renkaasta täytyy löytyä M+S merkintä) tai nastarenkaita.
Poliisi FAQ
Jarrullisen perävaunun talvirengassäännöt
Olen ymmärtänyt, että jarrullisessa perävaunussa on käytettävä talvella talvirenkaita joulukuusta helmikuun loppuun. Onko talvirengaspakon aikana myös peräkärryssä oltava nastarenkaat, jos vetoautossa on? Entä onko sallittua vetää marraskuussa nastarenkaallisella autolla jarrullista perävaunua, jossa on normaalit kesärenkaat. Marraskuussahan talvirengaspakko ei ole voimassa.
Henkilöautossa, jonka kokonaismassa on enintään 3,5 tonnia sekä kokonaismassaltaan yli 0,75 tonnin ja enintään 3,5 tonnin perävaunussa on joulu-, tammi- ja helmikuun aikana käytettävä talvirenkaita.
Kokonaismassaltaan yli 0,75 tonnin ja enintään 3,5 tonnin perävaunussa on käytettävä nastarenkaita, jos vetoautossa on sellaiset.
Marraskuussakaan ei nastarenkain varustetulla autolla voi vetää yli 0,75 tonnin perävaunua, jossa on nastattomat renkaat.
Näyttää uusissa <750 kg vaunuissakin olevan jo tehtaalla asennettuna M+S -renkaat.
Ittellä on isomman kärryn hankinta Pohdinnassa. Vanha kärry on Majavan 200x125 ja sillä on tullut kuskailtua yhtä ja toista. Kärryä voi ainakin kehua kestäväksi, sellaisia kuormia sillä on viety.
Uudelle kärrylle on alkaneet jo speksitkin hahmottua.
150 leveä. vähintään 300 pitkä, kuomu, kippi. teli (jarrullinen tai jarruton, sitä en ole vielä ratkaissut.) Etu ja takalaita Avattavissa/irrotettavissa (sokalla varusettu tappi mieluitenn)
Ostaisin kiljuen Majavan kärryn mutta kippi sulkee sen pois.
tällä hetkellä taitaa olla Farmin vahvimpana Farmi-pron FKT tai FKTJ.
Onko porukalla kokemuksia farmin kärryistä?
Uudelle kärrylle on alkaneet jo speksitkin hahmottua.
150 leveä. vähintään 300 pitkä, kuomu, kippi. teli (jarrullinen tai jarruton, sitä en ole vielä ratkaissut.) Etu ja takalaita Avattavissa/irrotettavissa (sokalla varusettu tappi mieluitenn)
Ostaisin kiljuen Majavan kärryn mutta kippi sulkee sen pois.
tällä hetkellä taitaa olla Farmin vahvimpana Farmi-pron FKT tai FKTJ.
Onko porukalla kokemuksia farmin kärryistä?
^Mistäpäin suomea olet? Täällä eteläkarjalassa on ainakin yksi paikallinen peräkärryvalmistaja joka tekee kärrit toiveiden mukaan. Asiakkaan haluamilla mitoilla, telillä, kipillä, kuomumitoilla jne. Ja varmasti kestävämpiä ja paremmin arvonsa pitäviä kuin mikään noista pimpelipom sinkityistä kärreistä mitä tässä topikissa on mainittu. Valmistusmateriaali on sitten ruostumaton teräs. Hinnoista senverran että varsin kilpailukykyisiä..
Reilu 10 vuoden kokemuksella voin suositella :)
Reilu 10 vuoden kokemuksella voin suositella :)
minä elin siinä uskossa ettei henkilöautolla sais vetää varsinaista kärriä.
onko tullu jotain lakimuutoksia?
tuossa on ainakin sellainen myynnissä, toki eihän sitä tarvi henkilöautolla vetää mutta ihan vetokuula aisa tuossa on.
http://www.nettikone.com/viewMachine.php?id_machine=613031
edit: linkki lyhennetty
onko tullu jotain lakimuutoksia?
tuossa on ainakin sellainen myynnissä, toki eihän sitä tarvi henkilöautolla vetää mutta ihan vetokuula aisa tuossa on.
http://www.nettikone.com/viewMachine.php?id_machine=613031
edit: linkki lyhennetty
Viimeksi muokannut lape85, 2.11.2007 12:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Lyhennäppä vähän tuota linkkiä, tuo toimii:
http://www.nettikone.com/viewMachine.ph ... ine=613031
http://www.nettikone.com/viewMachine.ph ... ine=613031
tällä hetkellä taitaa olla Farmin vahvimpana Farmi-pron FKT tai FKTJ.
Onko porukalla kokemuksia farmin kärryistä?
Nostetaas tätä hiukan, sillä päivityksellä, että itselle parhaalta vaihtoehdolta vaikuttaisi tuo Farmin KLT tai KLTJ. Mutta : 3-4 kiloeuroa on hyvästäkin peräkärrystä sellainen hinta, että miettimään pistää, olletikin, että muidenkin valmistajien kärryt maksaa about saman verran.
Farmin kotisivu on yhtä hypetystä ja henkselin paukutusta, mutta :
Onko arvon foorumilaisilla kokemusta Farmin kärryistä, onko ne oikeasti niin hyviä kuin kotisivunsa antaa ymmärtää ?
minä elin siinä uskossa ettei henkilöautolla sais vetää varsinaista kärriä.
onko tullu jotain lakimuutoksia?
tuossa on ainakin sellainen myynnissä, toki eihän sitä tarvi henkilöautolla vetää mutta ihan vetokuula aisa tuossa on.
Varsinaista ei saa vetää kuin kuorma-autoksi rekisteröidyllä kamppeella, olipa se sitten kuulakytkimellä eli millä hyvänsä kytkenttavalla.
Onko arvon foorumilaisilla kokemusta Farmin kärryistä, onko ne oikeasti niin hyviä kuin kotisivunsa antaa ymmärtää ?
Itselläni oli jonkin aikaa käytössä kuomullinen Farmi PRO 10J. Kärry oli erittäin tukevarakenteinen ja kestävä käytössä. Vaikka se oli yksiakselinen, niin mielestäni se oli hyvä vedettävä. Jonkin verran olen vetänyt myös telillä varustettua Farmi PRO 757T -mallia, eikä tuo yksiakselinen 10J hävennyt sille yhtään, päinvastoin. Nuo kärryt eivät tietenkään ole suoraan verrattavissa toisiinsa, mutta kunhan nyt mainitsin.
Ovatko nuo Farmin kärryt sitten parempia kuin muut, niin siihen en osaa vastata, mutta itse olin kärryyn tyytyväinen ja se palveli erinomaisesti siinä käytössä johon se oli hankittu.
Palaa sivulle “Yleinen - muut aiheet”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 26 vierailijaa