Kokemuksia VNT ahtimen "puhdistamisesta/huollosta"

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

fface
-
Viestit: 28
Liittynyt: 6.10.2005 14:53

Kokemuksia VNT ahtimen "puhdistamisesta/huollosta"

ViestiKirjoittaja fface » 9.5.2006 16:49

Auto siis 110hp tdi golf. Minkälainen homma on ottaa tuo ahdin ensinnäkin irti, ja toiseksi saako sitä itse puhdistettua? Taitaa olla seuraavaksi luvassa tommonen homma, kun todennäköisesti siivet on niin jumissa...

hatemi
-
Viestit: 533
Liittynyt: 2.7.2005 15:02

ViestiKirjoittaja hatemi » 9.5.2006 19:41

Tuoista mallista ei ole kokemusta, mutta tuskin on sen vaikeampaa kun tässä omassakaan virityksessä. Imusarja ja imuputket irti, putket irti turbolta ja pakosarja vaan irti kannesta.

Täällä ainakin jonkinlaiset ohjeet tuohon putsaamiseen: http://www.technologie-entwicklung.de/G ... turbo.html

Kikkakolmosena kannattaa ehkä ennen tuota purkuprojektia kokeilla semmosta että auto tyhjäkäynnille ja vag comilla sieltä engine->11 kohdasta missä näyttää pyydetyn ja todellisen ahtopaineen niin painat sitä basic settings nappia. Kone alkaa silloin liikuttamaan sitä alipainekelloa/siipiä jossain 10s sykleissä. Siinä kun antaa raksuttaa tunnin jos toisenkin niin voi alkaa taas liikkumaan ne siivet halutulla tavalla.

Hese
-
Viestit: 409
Liittynyt: 23.7.2003 8:24

ViestiKirjoittaja Hese » 9.5.2006 22:39

Joskus turbohuollosta kysyessä sanoivat "pesevänsä" siivet ultraäänellä. Ei hajua kuka tekee, mutta kuulemma tulee hyvä.

pipo_esa
-
Viestit: 1803
Liittynyt: 7.8.2003 8:24

ViestiKirjoittaja pipo_esa » 9.5.2006 23:24

Onkos sulla tallia missä tehdä?

Kova jätkä tietysti hakee biltemasta autorampit ja tekee homman kerrostalon pihassa.

Ostaa valmiiksi imu/pakosarjan tiivisteet, downpipen tiivisteet, muutaman kuparimutterin. Pari pinnapulttia kun on niin halpoja

Iso kasa työkaluja ja eikun asentaa.

mico
-
Viestit: 577
Liittynyt: 1.9.2004 23:56

ViestiKirjoittaja mico » 9.6.2007 16:09

Kannattaako tuota turboa alkaa itte puhdisteleen meneekö ikä ja terveys.vai kannattaako purkaa ja suosiolla viedä osat jonnekkin puhdistettavaksi?

diesel power
-
Viestit: 130
Liittynyt: 19.7.2006 15:56

ViestiKirjoittaja diesel power » 9.6.2007 20:01

Onnistuu puhdistus vaikkei ole ammattilainen. Muutama kuukausi sitten itse puhdistelin tuon vanhan vnt:n. Liottelin polttoaineessa pitkään ja hartaasti. Kaikki rakoset vain tarkkaan puhtaaksi. Ainut "työhän" se on saada sieltä irti.

HannuSeat
-
Viestit: 91
Liittynyt: 14.6.2007 15:30

ViestiKirjoittaja HannuSeat » 16.8.2007 10:59

Olis tarkotus ottaa ahdin irti ja putsata. Tarviiko turbon sisälle uudet tiivisteet vai meneekö vanhoilla? Ja tarviiko VAG-comiin lisenssin että saa siipiä liikuteltua? Ainakin herjaa jos yrittää auto käynnissä yhteyttä.

Kinnunen
-
Viestit: 484
Liittynyt: 27.2.2007 22:46

ViestiKirjoittaja Kinnunen » 19.8.2007 22:09

Mites tossa ahtimessa käy jos kiillottaisi noita kriittisiä kohtia ja koittaisi tällä tavoin edes hieman vähentää karstan kiinnittymistä pintaan?

Onko aivan kuolleena syntynyt idea?

Kuigi
-
Viestit: 7
Liittynyt: 13.1.2007 17:30

ViestiKirjoittaja Kuigi » 30.9.2007 13:22

Kun tolla vag-comilla sit laittaa sen turbon työstään itteään, niin minkälaisia lukemia sen pitäisi siinä samalla näytellä?? Ja mistä sen todella tietää, että ne siivet on jumissa??[/quote]

HannuSeat
-
Viestit: 91
Liittynyt: 14.6.2007 15:30

ViestiKirjoittaja HannuSeat » 1.10.2007 17:11

Eihän sitä montaa tuhatta kilsaa tarvinnu ajaa että taas siipien säätö takkuaa ja vedätettäessä menee limbille. Miten se noki niin hyvin sinne tarttuu? Tosin IQ-arvoa olen säätäny alas mutta vain n. 2.0 mg eikä kovin paljon mustaa tule ja silti jumittaa?

Toheltaja
-
Viestit: 2597
Liittynyt: 18.7.2003 21:51

ViestiKirjoittaja Toheltaja » 1.10.2007 17:25

lumpulla peiliks vaan niin ei tartu ihan niin hereesti... Mutta tarttuu kuitenkin.

HannuSeat
-
Viestit: 91
Liittynyt: 14.6.2007 15:30

ViestiKirjoittaja HannuSeat » 1.10.2007 17:51

Mitäs uudessa turbossa on sellasta että siihen ei tartu? Siis jos uusi auto ja uusi kone. Vai tarttuuko?

Kinnunen
-
Viestit: 484
Liittynyt: 27.2.2007 22:46

ViestiKirjoittaja Kinnunen » 3.10.2007 14:08

Voiskohan noissa olla jokin pinnoitus, tai sitten se vaan muuttuu pakokaasujen seurasta karheammaksi ajan mittaan.

HannuSeat
-
Viestit: 91
Liittynyt: 14.6.2007 15:30

ViestiKirjoittaja HannuSeat » 3.10.2007 15:04

Senku tietäis. Kyllä se taas rupes vähä paremmin toimii ku vedätteli. Ja sitä syöttöö vähä pienensin.

JukkaA
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 18.4.2004 19:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja JukkaA » 3.10.2007 16:19

Mulla ratkaisuna on toiminut 3bar mappi. Sen avulla ahdot nousee matka-ajossakin hiukan vakio mappii suuremmiksi ja sen takia ahdin ei niin herkkään karstoitu. Näin olen ainakin joiltain viisaimmilta kuullut...

1749V:n kanssa toi 3bar mappi nostaa vaan ahdot vähän turhan suuriksi. Mulla on ollut 1749VA ja sen kanssa toimii ok. Aikaisempi yhdistelmä 1749V + Racet + 2.5bar mappi karstoitti turboa aika pahasti.

HannuSeat
-
Viestit: 91
Liittynyt: 14.6.2007 15:30

ViestiKirjoittaja HannuSeat » 4.10.2007 15:22

3 Baarin mappia oon kyllä miettiny, se siinä vaan on että käy sen ahtimen päälle sitte enemmän. Pitää ny seurata sitä ja kiusata välillä jos se vähä sitä nokee kuluttais pois.

TDIfreak
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 28.7.2003 13:49
Viesti:

ViestiKirjoittaja TDIfreak » 4.10.2007 16:19

Pikkuisen kun lyhentää vnt-kellon vartta niin nostaa herkemmin ahdot ja pitää matka-ajossakin hiukan korkeammalla, jos nyt meinaa olla mielummin alle pyynnin kuin yli.

HannuSeat
-
Viestit: 91
Liittynyt: 14.6.2007 15:30

ViestiKirjoittaja HannuSeat » 4.10.2007 18:34

Kyllä ne n.1,2 baria on kun 3 esim. vedättää, isommilla vaihteilla kyllä tasottuu siihen normaaliin vähä alle 1 baariin hyvin kun sitä vähä aikaa ajeli pienemmillä syötöillä. Ehkäpä niitä paineita vois vähä nostaa jos se ny jtn. auttais siihen karstoittumiseen? Kannattaako/pystyykö varren säädöllä vai bleedauksella/3barin mapilla? Kumpi rasittaa ahdinta vähemmän? Taitaa olla ihan sama?

malandio
-
Viestit: 237
Liittynyt: 11.9.2005 23:34

ViestiKirjoittaja malandio » 4.10.2007 21:33

Itse olen huomannut että ihan vaihteleva ajotyyli pitää ahtimen puhtaana. Tuossa ostin alta 15tkm ajetun joka oli lähes jumissa ja kun oman 50tkm ajetun irrotin, niin ahdinta heiluttamalla liikkui vnt-n säätö.
Esim cruise päällä ajaessa mäkisemmässä maastossa liikuttaa kivasti niitä johde siipiä... =)

68Corvette
-
Viestit: 693
Liittynyt: 27.2.2005 20:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja 68Corvette » 6.10.2007 16:34

Minä kanssa ajelen työmatkaa 100 / 80km/h ja vaikka koko matka on ylä/ala mäkeä, niin race suuttimilla ja 3bar mapilla ahdin tykkäsi karstoittua.. olin tosin säätänyt tangon niin että ahtoja oli ~0.1bar matka ajossa.

VNT alkoi jumimaan ~4kk syklissä ja pari kertaa sen putsasinkin käsin..
Ennen kuin vaihdoin vakion ahtaimen takaisin, niin VNT alkoi taas jumimaan, Ajelin reilumman matkan suljetulla alueella ~140-160km/h niin ahdin liikkui sen jälkeen hereästi monta viikkoa ennen kuin otin sen irti.
Ja hyppysissäkin VNT siivet liikkuivat hienosti joskin putsasin siivikon ennen kuin laitoin eteenpäin.

Eli moottoritie ajolla voisi saada elvytettyä ilman irroitusta jos muillakin sattuu sellainen varasto alueeltaan löytymään.

JukkaA
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 18.4.2004 19:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja JukkaA » 6.10.2007 18:44

Mulla on matka-ajossa raceilla ja 3bar mapilla n. 0.3bar ahdot. Lisäksi kaasujalka on sen verran painava ettei oo vielä alkanut karstoittumaan.

Kinnunen
-
Viestit: 484
Liittynyt: 27.2.2007 22:46

ViestiKirjoittaja Kinnunen » 6.10.2007 19:07

Mä olen tehnyt välillä silleen että tossa duunimatkalla (noin 40km per suunta) ajelen siinä satkun rajoitusalueella sen 5min pätkän noin 4000rpm mittarissa.
Tämän aina pari kertaa viikossa ja ainakaan itse en ole mitään jumittamista havainnut, käsin kun koitan liikuttaa vnt-tankoa niin liikkuu kyllä, muttei se mikään kevyt kyllä ole mielestäni.

ari gta
-
Viestit: 52
Liittynyt: 15.5.2007 21:07

ViestiKirjoittaja ari gta » 9.10.2007 18:35

mullaki on rytössäni samanlainen (AVF) ja kysyin kamultani joka huoltaa/vaihtaa niitä työk-
seen,pystyykö putsaamaan? vastaus: EI. vähän aikaa voi toimia,mutta jumii varmasti taas.
uuden hinta vaihdettuna n,1000e.

tos
-
Viestit: 2001
Liittynyt: 26.2.2004 15:43
Viesti:

ViestiKirjoittaja tos » 26.3.2009 23:07

Nostetaan vanhaa aihetta...

Kikkakolmosena kannattaa ehkä ennen tuota purkuprojektia kokeilla semmosta että auto tyhjäkäynnille ja vag comilla sieltä engine->11 kohdasta missä näyttää pyydetyn ja todellisen ahtopaineen niin painat sitä basic settings nappia. Kone alkaa silloin liikuttamaan sitä alipainekelloa/siipiä jossain 10s sykleissä. Siinä kun antaa raksuttaa tunnin jos toisenkin niin voi alkaa taas liikkumaan ne siivet halutulla tavalla.


ATD:ssä kokeiltiin siipien liikkumista. Se kellon varsi jynssää jotain 1-1½cm ees-taas.
Normaalia? Paljonko sen tulis heilua.

Jos vikatilasta pääsis eroon.
Uus n75 ei auttanu.

Janssoni
-
Viestit: 212
Liittynyt: 11.5.2005 21:03

ViestiKirjoittaja Janssoni » 28.3.2009 20:04

AFN Passat rupes vetämään vikatilaan siipien takia, pari viikkoa kunnolla happea nii kohta 5kk on toiminu niinku pitääki.

HannuSeat
-
Viestit: 91
Liittynyt: 14.6.2007 15:30

ViestiKirjoittaja HannuSeat » 3.4.2009 22:27

ATD:ssä kokeiltiin siipien liikkumista. Se kellon varsi jynssää jotain 1-1½cm ees-taas.
Normaalia? Paljonko sen tulis heilua.

Jos vikatilasta pääsis eroon.
Uus n75 ei auttanu.


Onko EGR tulpattu?
Omassa ASVssä autto vähän paineisiin kun otti EGRn takas käyttöön.

tos
-
Viestit: 2001
Liittynyt: 26.2.2004 15:43
Viesti:

ViestiKirjoittaja tos » 5.4.2009 21:24

Tuo masiina on täysin vakio... ei olla puututtu edes EGR säätöihin, vielä.

Volkkarilla
-
Viestit: 51
Liittynyt: 22.9.2008 17:57

ViestiKirjoittaja Volkkarilla » 6.4.2009 21:22

Omassa golfissa oli samanlaista vikaa. Turbon siivet liikkui käsin mutta ajossa ahtoi vikatilaan. Uusi n75 ei auttanu joten hyrrä irti ja olihan karstaa. Siivous ja hioin vielä siipiä 0.1 mm matalammaksi niin ei jumita heti uudestaan.

Mikhauta
-
Viestit: 3845
Liittynyt: 23.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja Mikhauta » 28.6.2009 20:44

Tuli avattua ja puhdistettua toi turbon tapainen, eli vnt-ahdin jumittaa tuota säätöä. Apuna on joku kunnon revittely tai sitten ahtimen purku ja pakopuolen puhdistaminen. Ahtimella ajettu 295 tkm.

Ei kovin karstainen, mutta tarpeeksi
Kuva

Täälläkin karstaa
Kuva

Ja myös täällä
Kuva

Toi kehä liikuttaa noita siipiä ja säätää pakokaasujen virtausta.
Kuva

Puhdistetut osat kiinni ja kovaa ajoa.
Kuva

Kasausvaiheesta en havainnut ottaa kuvia, mutta kasaaminen suoritetaan päinvastaisessa järjestyksessä kuin purkaminen.

Samalla tuli hieman säädettyä IQ:ta ja lyhennettyä säätimen vartta.

EDIT. Puhdistamisen kustannukset noin 20€ ;)
Viimeksi muokannut Mikhauta, 28.6.2009 21:36. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Kane
-
Viestit: 344
Liittynyt: 1.11.2003 20:45

ViestiKirjoittaja Kane » 28.6.2009 21:06

mullaki on rytössäni samanlainen (AVF) ja kysyin kamultani joka huoltaa/vaihtaa niitä työk-
seen,pystyykö putsaamaan? vastaus: EI. vähän aikaa voi toimia,mutta jumii varmasti taas.
uuden hinta vaihdettuna n,1000e.


Voi elämä...! Kai niitä asiakkaita noinkin voi kalastaa...

Jo-c
-
Viestit: 211
Liittynyt: 2.12.2007 16:53

ViestiKirjoittaja Jo-c » 15.10.2009 12:01

itsellä afn ja pitäisi varmaan puhdistaa tuo puhallin.

Niin olisiko jollain hyviä vinkkejä kuvia tai jotain muuta asiaan auttavaa matskua.?


Edit: eli jos joku muukin sattuu tarvitsemaan apua vnt puhaltimen putsaamisessa niin
tässä olisi tarkasti näytetty kuinka homma hoituu. tosin itse en ole kyuseistä hommaa tehnyt koskaan. mutta luulisin että tuo on hyvä apu.
http://pics.tdiclub.com/data/500/Drivbi ... _small.pdf

Mikhauta
-
Viestit: 3845
Liittynyt: 23.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja Mikhauta » 15.10.2009 17:30

No, eikös tuossa ole paria postia ylöspäin kuvia ?

ryynanen
-
Viestit: 340
Liittynyt: 5.9.2009 11:40

ViestiKirjoittaja ryynanen » 20.7.2011 14:38

Olis itellä tarkotus putsailla tuo turbo, ni onko noi osat mitä tuossa ylempänäkin on kuvissa, ni pakko tullu just prikulleen oikeisiin paikkoihin, ettei joku tasapaino sydeemi mee vituralleen tuossa turbossa? Riittääkö tuommonen purkaminen vai pitääkö käyttää ihan atomeina tuo koko hässäkkä?

JukkaA
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 18.4.2004 19:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja JukkaA » 20.7.2011 15:25

Kasaat vaan osat samaan järjestykseen ku irroittaessa. Toi riittää, ei siis kompurasiipeä irti akselista! Ei mene tasapainoitus vituilleen.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 47 vierailijaa