Kokemuksia VNT ahtimen "puhdistamisesta/huollosta"
Valvoja: ffp jäsenet
Kokemuksia VNT ahtimen "puhdistamisesta/huollosta"
Auto siis 110hp tdi golf. Minkälainen homma on ottaa tuo ahdin ensinnäkin irti, ja toiseksi saako sitä itse puhdistettua? Taitaa olla seuraavaksi luvassa tommonen homma, kun todennäköisesti siivet on niin jumissa...
Tuoista mallista ei ole kokemusta, mutta tuskin on sen vaikeampaa kun tässä omassakaan virityksessä. Imusarja ja imuputket irti, putket irti turbolta ja pakosarja vaan irti kannesta.
Täällä ainakin jonkinlaiset ohjeet tuohon putsaamiseen: http://www.technologie-entwicklung.de/G ... turbo.html
Kikkakolmosena kannattaa ehkä ennen tuota purkuprojektia kokeilla semmosta että auto tyhjäkäynnille ja vag comilla sieltä engine->11 kohdasta missä näyttää pyydetyn ja todellisen ahtopaineen niin painat sitä basic settings nappia. Kone alkaa silloin liikuttamaan sitä alipainekelloa/siipiä jossain 10s sykleissä. Siinä kun antaa raksuttaa tunnin jos toisenkin niin voi alkaa taas liikkumaan ne siivet halutulla tavalla.
Täällä ainakin jonkinlaiset ohjeet tuohon putsaamiseen: http://www.technologie-entwicklung.de/G ... turbo.html
Kikkakolmosena kannattaa ehkä ennen tuota purkuprojektia kokeilla semmosta että auto tyhjäkäynnille ja vag comilla sieltä engine->11 kohdasta missä näyttää pyydetyn ja todellisen ahtopaineen niin painat sitä basic settings nappia. Kone alkaa silloin liikuttamaan sitä alipainekelloa/siipiä jossain 10s sykleissä. Siinä kun antaa raksuttaa tunnin jos toisenkin niin voi alkaa taas liikkumaan ne siivet halutulla tavalla.
-
- -
Mulla ratkaisuna on toiminut 3bar mappi. Sen avulla ahdot nousee matka-ajossakin hiukan vakio mappii suuremmiksi ja sen takia ahdin ei niin herkkään karstoitu. Näin olen ainakin joiltain viisaimmilta kuullut...
1749V:n kanssa toi 3bar mappi nostaa vaan ahdot vähän turhan suuriksi. Mulla on ollut 1749VA ja sen kanssa toimii ok. Aikaisempi yhdistelmä 1749V + Racet + 2.5bar mappi karstoitti turboa aika pahasti.
1749V:n kanssa toi 3bar mappi nostaa vaan ahdot vähän turhan suuriksi. Mulla on ollut 1749VA ja sen kanssa toimii ok. Aikaisempi yhdistelmä 1749V + Racet + 2.5bar mappi karstoitti turboa aika pahasti.
Kyllä ne n.1,2 baria on kun 3 esim. vedättää, isommilla vaihteilla kyllä tasottuu siihen normaaliin vähä alle 1 baariin hyvin kun sitä vähä aikaa ajeli pienemmillä syötöillä. Ehkäpä niitä paineita vois vähä nostaa jos se ny jtn. auttais siihen karstoittumiseen? Kannattaako/pystyykö varren säädöllä vai bleedauksella/3barin mapilla? Kumpi rasittaa ahdinta vähemmän? Taitaa olla ihan sama?
Itse olen huomannut että ihan vaihteleva ajotyyli pitää ahtimen puhtaana. Tuossa ostin alta 15tkm ajetun joka oli lähes jumissa ja kun oman 50tkm ajetun irrotin, niin ahdinta heiluttamalla liikkui vnt-n säätö.
Esim cruise päällä ajaessa mäkisemmässä maastossa liikuttaa kivasti niitä johde siipiä... =)
Esim cruise päällä ajaessa mäkisemmässä maastossa liikuttaa kivasti niitä johde siipiä... =)
-
- -
- Viesti:
Minä kanssa ajelen työmatkaa 100 / 80km/h ja vaikka koko matka on ylä/ala mäkeä, niin race suuttimilla ja 3bar mapilla ahdin tykkäsi karstoittua.. olin tosin säätänyt tangon niin että ahtoja oli ~0.1bar matka ajossa.
VNT alkoi jumimaan ~4kk syklissä ja pari kertaa sen putsasinkin käsin..
Ennen kuin vaihdoin vakion ahtaimen takaisin, niin VNT alkoi taas jumimaan, Ajelin reilumman matkan suljetulla alueella ~140-160km/h niin ahdin liikkui sen jälkeen hereästi monta viikkoa ennen kuin otin sen irti.
Ja hyppysissäkin VNT siivet liikkuivat hienosti joskin putsasin siivikon ennen kuin laitoin eteenpäin.
Eli moottoritie ajolla voisi saada elvytettyä ilman irroitusta jos muillakin sattuu sellainen varasto alueeltaan löytymään.
VNT alkoi jumimaan ~4kk syklissä ja pari kertaa sen putsasinkin käsin..
Ennen kuin vaihdoin vakion ahtaimen takaisin, niin VNT alkoi taas jumimaan, Ajelin reilumman matkan suljetulla alueella ~140-160km/h niin ahdin liikkui sen jälkeen hereästi monta viikkoa ennen kuin otin sen irti.
Ja hyppysissäkin VNT siivet liikkuivat hienosti joskin putsasin siivikon ennen kuin laitoin eteenpäin.
Eli moottoritie ajolla voisi saada elvytettyä ilman irroitusta jos muillakin sattuu sellainen varasto alueeltaan löytymään.
Mä olen tehnyt välillä silleen että tossa duunimatkalla (noin 40km per suunta) ajelen siinä satkun rajoitusalueella sen 5min pätkän noin 4000rpm mittarissa.
Tämän aina pari kertaa viikossa ja ainakaan itse en ole mitään jumittamista havainnut, käsin kun koitan liikuttaa vnt-tankoa niin liikkuu kyllä, muttei se mikään kevyt kyllä ole mielestäni.
Tämän aina pari kertaa viikossa ja ainakaan itse en ole mitään jumittamista havainnut, käsin kun koitan liikuttaa vnt-tankoa niin liikkuu kyllä, muttei se mikään kevyt kyllä ole mielestäni.
Nostetaan vanhaa aihetta...
ATD:ssä kokeiltiin siipien liikkumista. Se kellon varsi jynssää jotain 1-1½cm ees-taas.
Normaalia? Paljonko sen tulis heilua.
Jos vikatilasta pääsis eroon.
Uus n75 ei auttanu.
ATD:ssä kokeiltiin siipien liikkumista. Se kellon varsi jynssää jotain 1-1½cm ees-taas.
Normaalia? Paljonko sen tulis heilua.
Jos vikatilasta pääsis eroon.
Uus n75 ei auttanu.
-
- -
Tuli avattua ja puhdistettua toi turbon tapainen, eli vnt-ahdin jumittaa tuota säätöä. Apuna on joku kunnon revittely tai sitten ahtimen purku ja pakopuolen puhdistaminen. Ahtimella ajettu 295 tkm.
Ei kovin karstainen, mutta tarpeeksi
Täälläkin karstaa
Ja myös täällä
Toi kehä liikuttaa noita siipiä ja säätää pakokaasujen virtausta.
Puhdistetut osat kiinni ja kovaa ajoa.
Kasausvaiheesta en havainnut ottaa kuvia, mutta kasaaminen suoritetaan päinvastaisessa järjestyksessä kuin purkaminen.
Samalla tuli hieman säädettyä IQ:ta ja lyhennettyä säätimen vartta.
EDIT. Puhdistamisen kustannukset noin 20€ ;)
Ei kovin karstainen, mutta tarpeeksi

Täälläkin karstaa

Ja myös täällä

Toi kehä liikuttaa noita siipiä ja säätää pakokaasujen virtausta.

Puhdistetut osat kiinni ja kovaa ajoa.

Kasausvaiheesta en havainnut ottaa kuvia, mutta kasaaminen suoritetaan päinvastaisessa järjestyksessä kuin purkaminen.
Samalla tuli hieman säädettyä IQ:ta ja lyhennettyä säätimen vartta.
EDIT. Puhdistamisen kustannukset noin 20€ ;)
Viimeksi muokannut Mikhauta, 28.6.2009 21:36. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
itsellä afn ja pitäisi varmaan puhdistaa tuo puhallin.
Niin olisiko jollain hyviä vinkkejä kuvia tai jotain muuta asiaan auttavaa matskua.?
Edit: eli jos joku muukin sattuu tarvitsemaan apua vnt puhaltimen putsaamisessa niin
tässä olisi tarkasti näytetty kuinka homma hoituu. tosin itse en ole kyuseistä hommaa tehnyt koskaan. mutta luulisin että tuo on hyvä apu.
http://pics.tdiclub.com/data/500/Drivbi ... _small.pdf
Niin olisiko jollain hyviä vinkkejä kuvia tai jotain muuta asiaan auttavaa matskua.?
Edit: eli jos joku muukin sattuu tarvitsemaan apua vnt puhaltimen putsaamisessa niin
tässä olisi tarkasti näytetty kuinka homma hoituu. tosin itse en ole kyuseistä hommaa tehnyt koskaan. mutta luulisin että tuo on hyvä apu.
http://pics.tdiclub.com/data/500/Drivbi ... _small.pdf
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”