
Ilmastointi FAQ (=Frequently Asked Questions, suom. UKK)
===========
Kylmäaineet:
R12 vuoteen -92 asti (Ei saa virallisesti enää).
RS-24 on korvaava aine R12-kylmäaineelle vanhempiin autoihin. >>>
R413A (Iceon49) on sekoitus useampaa ainetta (9% R218, 88% R134a ja 3% R600a) ja mm. yksi korvaava aine R12 -kylmäaineelle. Sopii käytettäväksi ilmastoinnissa käytetyn mineraaliöljyn kanssa.
R134a vuodesta -93 alkaen. R134a-kylmäainetta haihtuu osa jo 3-4 vuodessa (50-100g vuosivauhdilla, esim. Golfissa koko 800g kylmäaineen määrästä).
Yleiskäyttöinen kylmäaineiden valintataulukko
R134a:n ominaisuudet | Ilmastoinnin toimintaperiaate
Tietoa kylmäaineista
Tuulilasi-lehti: Ilmastoinnin huolto (lukeminen vaatii rekisteröitymisen)
Ilmastoinnissa olevan kylmäaineen tunnistaminen ilman tarraa:
"R12 kylmäaineella täytettyjen ilmastointien tarkastus- ja täyttöventtiilit muistuttavat pyöränventtiiliä eli ulkopuolisella kierteellä. Kun taas R134a-aineella täytettyjen järjestelmien venttiilit ovat halkaisijaltaan suurempia ja sisäpuolisella kierteellä."
Mistä tiedän että ilmastointi toimii oikein ja ei tarvitse huoltoa?
Kun auto on käynyt jonkin aikaa, säädä ilmastointi kylmimmälle mahdollisella ja laita puhallus aika pienelle voimakkuudelle. Jos auton keskisuuttimista tulee jääkaappikylmää (0-10 astetta) ja kompressori ei pidä rohinaa, niin ilmastointisi on kunnossa. Tarkka mittaus voidaan suorittaa työntämällä mittausanturi keski-ilmasuuttimesta reilusti sisään, ettei lämmintä ilmaa sekoittuisi kylmän ilman sekaan häiritsemään mittausta. Ajossa kannattaa tarkkailla että ilmastointi ei kytke itseään jatkuvasti päälle ja pois, aiheuttaen ajoon nykäyksiä. Kompura nykäisee käynnistyessään enemmän, jos ainemäärä on vähäinen. Vanhemmilla R12-kylmäaineilla saa auton lähes pakastimeksi, kun taas uudemmilla aineilla kylmäntuotto on pienempää.
Mainoksissa sanotaan että ilmastointi on pakko huoltaa joka toinen vuosi, onko se totta?
Jos ilmastointi toimii yllä olevalla tavalla testattuna, niin huolto ei ole vielä ajankohtainen. Kannattaa itse mitata ilmastoinnin kylmäntuotto vuosittain ja kun kylmää ei enää tule, on n. puolet kylmäaineesta karannut (800g/2=400g), jolloin täyttö/huolto viimeistään on ajankohtainen. Ota myös huomioon että järjestelmään kertynyt kosteus on huono asia pitkäikäisen toimivuoden kannalta. Kylmäaineita ei tavallisesti tarvitse kierrättää huollon laitteiston läpi tai vaihtaa. Syy siihen, että huoltoja suositellaan, on ilmastointiin kertyvässä kosteudessa. Kosteus saadaan samalla imettyä pois, kun koko järjestelmä imetään tyhjäksi. Jonka jälkeen lisätään vanhojen aineiden lisäksi puuttuva määrä uutta kylmäainetta ja lisäksi tarvittaessa öljy (tarkista öljyn määrä kompressorin tyyppikilvestä).
(Lisäys: Nuo suhinat sammuttamisen jälkeen kuuluvat asiaan. Silloin on järjestelmä kunnossa. Äänet johtuvat paineiden tasautumisesta järjestelmässä, kun kompressori ei enää pyöri. )
Ilmastoinnin täyttäminen, huolto ja hintataso:
Pelkkä aineiden lisääminen maksaa 20-35 euroa pienissä erikoisliikkeissä tyhjentämättä koko järjestelmää. Täyttö 85-130 euroa isommissa liikkeissä ja järjestelmä tyhjennetään, jolloin saadaan tietää tarkka vajaus. Laajempi ilmastointihuolto jopa yli 300 euroa (aineet + työt + osat). Vanha aine käytetään hyödyksi tyhjennyksen jälkeen täytössä. Laajemmissa huolloissa tulevat tarvittaessa osat päälle, joissakin jopa kylmäaineet tämän hinnan päälle. Merkkiliikkeissä ja laajemmissa ilmastointihuolloissa vaihdetaan usein myös kuivain (105 eur), koska sen kosteuden imukyky on rajallinen ja se yleensä imee itseensä lisää kosteutta kun ilmastointi avataan. Kuivainvalmistajat takaavat kuivaimelle 2 vuoden toimivuuden, mutta silti jopa 10 vuotiaissa autoissa on vielä löydetty täysin toimivia kuivaimia. Samalla kun järjestelmä imetään tyhjäksi, sieltä poistuu myös kosteus. Ilmastointeihin on saatavissa myös kylmäainekohtaista öljyä, tyypillinen täyttömäärä henkilöautoissa n. 1,8 dl (tarkista oikea öljyn määrä kompressorin tyyppikilvestä). Perhealbumista öljy löytyy koodilla: G 052 154 A2 (250 ml, for refrigerant R134a). Ilmastointeja huoltavia liikkeitä löydät parhaiten puhelinluettelon keltaisilta sivuilta.
R12 -> R134a onnistuuko?
Ei onnistu helposti. Mineraaliöljy on vaihdettava PAG-öljyyn ja järjestelmä huuhdeltava jos siirrytään R12-aineista R134a-kylmäaineisiin. Mikäli vaihto halutaan tehdä oikein, on vaihdettava letkut teräspunottuihin, kuivain, paisuntaventtiilin suodatin, kaikki o-renkaat, uudentyyppiset täyttöliittimet ja öljyt, koska useimmissa automerkeissä ei ole varauduttu pienimolekyylisemmän R134a:n pysymiseen ilmastoinnin sisällä. Kannattaa kysellä jenkkiautoharrastajilta tai ilmastointikorjaajilta neuvoja. R134a:n kylmäntuottokyky noin 20-25 % pienempi kuin R12:n. Esim. projekti >>
Korvaavat R22 mikserit?
Nämä ovat muita korvaavia aineita R12-kylmäaineelle, niissä on pääaineena R22, johon on sekoitettu lisäksi muita aineita. Ovat yleensä nimetty valmistajan mukaan.
Voinko vaihtaa manuaaliseen ilmastointiin automaattisen ilmastoinnin (Climatronic) ohjauspaneelin?
"Uusiksi menee mm. johtosarja, anturit, läppien moottorit ja ohjausboxit. Käsittääkseni climatronicissa ja normaali ilmastoinnissa ei ole kovin montaa samaa osaa."
Climatronic vilkuttaa kaikkia merkkejä näytössä n. 10 sekunnin ajan?
Tämä on jokaisella johtunut vähän eri asioista: joissakin liikkeissä uusivat vikakoodin perusteella paineanturia (n. 159eur). Jokin antureista antaa vikakoodia. Sisätilan lämpöanturi tukossa/likainen. Liian vähän kylmäainetta tai kennon jäähdytysflekti hajonnut. Usein paineanturin vikakoodi on myös merkki liian vähäisestä kylmäaineen määrästä.
Onko Climatic automaatti-ilmastointi?
Climatic on puoliautomaattinen ilmastointi, jossa lämpötilan säätimessä on asteluvut, mutta puhaltimen nopeus ja ilman suuntaus säädetään käsin. Climatic on aina päällä ellei ECON-napista paineta. Päällä ollessaan, kompura käynnistyy tarvittaessa. Kuva
Voinko jälkiasentaa ilmastoinnin ja mitä se maksaa?
Jälkiasennettu ilmastointi maksaa 1800-2100 euroa, Alex tai Diavia ovat yleisimpiä merkkejä. Voit hyvällä tuurilla saada esimerkiksi n. 700 eurolla jopa uuden tai hieman halvemmalla purkuautosta otetun ilmastoinnin ja mikäli taidot riittävät, voit asentaa sen paljon edullisemmin. Tämän päälle tulee vielä ilmastoinnin täyttö (öljyineen). Joidenkin lähteiden mukaan tulppaamaton kuivain on pilalla parissa tunnissa ollessaan avonaisena. Koetäytön ja ponnistustestin voi tehdä typpikaasulla tai väriaineella, jos epäilee vuotoa.
Tarvitseeko ilmastointia käyttää talvella?
Ilmastoinnin kompressorin tiivisteet ja ilmastoinnin osat kuivuvat, jos se on liian kauan käyttämättä. Suositeltavaa on käyttää sitä edes muutaman kerran talvessa tilassa, jossa on vähintään +5 astetta lämmintä (20-30 min riittää). Kerran kuukaudessa on vielä parempi. Vrt. Eberiäkin pitää käyttää joskus kesäisin. VV-auton vastauksen mukaan Climatronic ei laita kompuraa päälle jos ulkolämpötila on alle +5.
Mistä tiedän onko kompura päällä vai ei?
Jos sitä ei näe climan ohjauspanelista voit avata konepellin ja katsoa pyöriikö kompuran hihnapyörän keskiosa vai onko se vain paikallaan ulko-osan pyöriessä.
Milloin ja miten ilmastointi tarvitsee puhdistaa?
Kun ilmastointiin kerääntyy tarpeeksi bakteerikasvustoa ja kosteutta, se alkaa haisemaan, haju muistuttaa hieman märän betonin hajua. Kaupoista on saatavissa puhdistusainetta spray-pulloissa, aine laitetaan suihkuamaan autoon ja poistutaan itse autosta (auto käynnissä ja sisäkierto päällä). Jonkin ajan päästä (n. 15 min) voidaan avata ovet ja tuulettaa auto. Ylläoleva ohje on suuntaa antava, noudata ensisijaisesti purkin mukana tulleita ohjeita. Kosteuden kertymistä voi yrittää välttää sillä että ajaa viimeiset kilometrit välillä ilmastointi pois päältä (ECON-mode). Myös vaihtamaton kostea raitisilmasuodatin saattaa aiheuttaa kostean hajun autoon.
Apukuskin jalkatilassa haisee pahalta, vuotaako ilmastointi?
Ilmastointi vuotaa hyvin todennäköisesti, kylmäaineiden haju ei ole kovin hyvä, lähinnä kissan kusi tai mätä kananmuna voi ehkä kuvata sitä hajua. Yleensä vaan reikä on niin pieni että sitä vuotamista voi jatkua jopa vuorokausia. Suositteltavaa on kuitenkin ensin tutkia kaikki liitokset, toisin kuin itse putkistosta on turha etsiä vuotoa kotikonstein. Vuotoa liitoksista voi yrittää etsiä laittamalla saippuavettä kiinnikeiden päälle ja tutkia kuplimista. Älä käytä ilmastointia, jos tuntuu siltä että se vuotaa, tyhjä eli kylmäaineettoman ilmastoinnin käyttö rikkoo kompuran aika nopeasti, jos elektroniikka ei suojaa järjestelmää rikkoutumiselta (useimmissa kuitenkin suojaa).
Auton parkkeeraamisen jälkeen autosta vuotaa jotain mautonta, väritöntä nestettä?
Ilmastoinnin kondensiovettä saattaa lämpimällä säällä ilmestyä kunnon lammikko auton alle. Tämä on täysin normaalia (vrt. jääkaapissakin on huurretta, miten käy kun se sammutetaan). Jos taas vedet vuotavat apukuskin jalkatilaan, ovat vedenpoistoreiät silloin todennäköisesti tulipellissä / konehuoneen takaosassa tukossa puiden lehtimoskasta tai roskista.
Onko ilmastoinnin jäätymisestä vaaraa että ilmastointi hajoaa?
Kaikissa ilmastointilaitteissa on jäätymisen estoanturi, joka pysäyttää kompuran mikäli järjestelmä jäätyy. Näin ollen eivät toimi pakkasella, mutta +5 asteen tuntumassa tarvitaan, jotta ilmastointi kuivattaa sisälle tulevaa ilmaa. Joskus myös kesällä saattaa alkaa jäätämään kun laite käy täysillä pitkiä aikoja. Sen huomaa lähinnä siitä että kylmäntuotto vähenee huomattavasti joksikin aikaa ja kun ilmastoinnin sammuttaa hetkeksi (5-15 min), se alkaa taas toimia. Jos ilmastointi jäätää usein, on syynä usein kosteus ja silloin on syytä vaihtaa kuivain tai seurauksena voi pahimmillaan olla kompuran päätytiivisteen pettäminen.
Voinko tehdä puretusta autojääkaapista itselleni ilmastoinnin autoon?
Tavallisten 48W peltier-elementillä olevien [utokylmälaukkujen teho on vain 1/100 - 1/500 oikean ilmastoinnin tehosta. Tämän elementin teho on mitoitettu juuri ja juuri sen 20 litran suljetun astian viilentämiseen.
Mitkä kaikki asiat vaikuttavat kompuran päälle lähtemiseen?
Katkaisija, rele, sulake, höyrystimen lämpökatkaisin ja kylmäaineen alapaineanturi ohjaa sähkön kulkua magneettikytkimelle, joka voi myös olla rikki. Nämä ainakin kakkoskopassa, lienee aika pitkälle samoista osista kasattu kolmosessakin (sama toimintaperiaate kaikissa ilmastoinneissa on). Ylipaineanturi ei katkaise kakkoskopassa kompuraa pois.
[edit. Climalle on myös jäähdytysnesteen lämpötila-anturi, jonka rikkoutuminen estää kompuran käynnistymisen]
Mitä muuta voin tehdä ilmastoinnin toimintakunnon takaamiseksi?
1) Kannattaa pitää etupuskurissa oleva ilmastoinnin lauhdutuskenno puhtaana ja vaikka asentaa verkko sen eteen suojaamaan lentäviltä kiviltä. Kennon hinta ei ole edullisimmasta päästä (~400 eur), jos kivi siihen osuu kivi ja hajottaa sen.
2) Käynnistä ilmastointi joskus talvisinkin.
3) Käytä sitä joskus kesäisinkin vaikka se lisäisi polttoaineen kulutusta.
Keskustelua on suositeltavaa jatkaa allaolevissa tai haulla löytyvissä viestiketjuissa.
Viestiketjut aiheesta:
Ilmastoinnin huolto ja kuivaimen vaihto
Pulputus Audi 1.8t
Audifinns: Ilmastointi päälle/pois tyhjäkäynnillä | S4:n ilmastointi takkuaa
Ilmastointi / tuuletusongelma | Ilmastointi/lämmitys sekoilee
Vuotaakohan ilmastointi? | Mitä tehdä ennen freonin täyttöä ilmastoinnille?
Tekstit > English texts > mk4 Golf & Audi 1.8T on-board diagnostic codes
Hakusanat: R12, R134A, R134, Ilmastointi, Ilmastoinnin, täyttö, Climatronic, kylmää, freon, freonit (lähinnä Yleinen Jutustelu ja Tekniikka -alueilta). Ilmastoinnin osat voit tarkistaa nettietkasta. Climatronicin vikakoodit voit lukea VAG-COM:illa.
Korjausehdotukset ja palaute: private msg:lla. Alle asiallista keskustelua aiheesta ja aiheeseen liittyviä linkkejä. Voidaan jatkaa keskustelua myös Ilmastoinnin huolto -viestiketjussa. Tiedot on poimittu useamman foorumin keskusteluista, newsseistä ja parilta ilmastointikorjaajalta. Hinnat ovat suuntaa antavia ja myös poimittu keskusteluista. Kiitokset kaikille keskusteluihin osallistuneille.