Ilmastointi FAQ
Valvoja: ffp jäsenet
Ilmastointi FAQ
Ilmastointi FAQ (=Frequently Asked Questions, suom. UKK)
===========
Kylmäaineet:
R12 vuoteen -92 asti (Ei saa virallisesti enää).
RS-24 on korvaava aine R12-kylmäaineelle vanhempiin autoihin. >>>
R413A (Iceon49) on sekoitus useampaa ainetta (9% R218, 88% R134a ja 3% R600a) ja mm. yksi korvaava aine R12 -kylmäaineelle. Sopii käytettäväksi ilmastoinnissa käytetyn mineraaliöljyn kanssa.
R134a vuodesta -93 alkaen. R134a-kylmäainetta haihtuu osa jo 3-4 vuodessa (50-100g vuosivauhdilla, esim. Golfissa koko 800g kylmäaineen määrästä).
Yleiskäyttöinen kylmäaineiden valintataulukko
R134a:n ominaisuudet | Ilmastoinnin toimintaperiaate
Tietoa kylmäaineista
Tuulilasi-lehti: Ilmastoinnin huolto (lukeminen vaatii rekisteröitymisen)
Ilmastoinnissa olevan kylmäaineen tunnistaminen ilman tarraa:
"R12 kylmäaineella täytettyjen ilmastointien tarkastus- ja täyttöventtiilit muistuttavat pyöränventtiiliä eli ulkopuolisella kierteellä. Kun taas R134a-aineella täytettyjen järjestelmien venttiilit ovat halkaisijaltaan suurempia ja sisäpuolisella kierteellä."
Mistä tiedän että ilmastointi toimii oikein ja ei tarvitse huoltoa?
Kun auto on käynyt jonkin aikaa, säädä ilmastointi kylmimmälle mahdollisella ja laita puhallus aika pienelle voimakkuudelle. Jos auton keskisuuttimista tulee jääkaappikylmää (0-10 astetta) ja kompressori ei pidä rohinaa, niin ilmastointisi on kunnossa. Tarkka mittaus voidaan suorittaa työntämällä mittausanturi keski-ilmasuuttimesta reilusti sisään, ettei lämmintä ilmaa sekoittuisi kylmän ilman sekaan häiritsemään mittausta. Ajossa kannattaa tarkkailla että ilmastointi ei kytke itseään jatkuvasti päälle ja pois, aiheuttaen ajoon nykäyksiä. Kompura nykäisee käynnistyessään enemmän, jos ainemäärä on vähäinen. Vanhemmilla R12-kylmäaineilla saa auton lähes pakastimeksi, kun taas uudemmilla aineilla kylmäntuotto on pienempää.
Mainoksissa sanotaan että ilmastointi on pakko huoltaa joka toinen vuosi, onko se totta?
Jos ilmastointi toimii yllä olevalla tavalla testattuna, niin huolto ei ole vielä ajankohtainen. Kannattaa itse mitata ilmastoinnin kylmäntuotto vuosittain ja kun kylmää ei enää tule, on n. puolet kylmäaineesta karannut (800g/2=400g), jolloin täyttö/huolto viimeistään on ajankohtainen. Ota myös huomioon että järjestelmään kertynyt kosteus on huono asia pitkäikäisen toimivuoden kannalta. Kylmäaineita ei tavallisesti tarvitse kierrättää huollon laitteiston läpi tai vaihtaa. Syy siihen, että huoltoja suositellaan, on ilmastointiin kertyvässä kosteudessa. Kosteus saadaan samalla imettyä pois, kun koko järjestelmä imetään tyhjäksi. Jonka jälkeen lisätään vanhojen aineiden lisäksi puuttuva määrä uutta kylmäainetta ja lisäksi tarvittaessa öljy (tarkista öljyn määrä kompressorin tyyppikilvestä).
(Lisäys: Nuo suhinat sammuttamisen jälkeen kuuluvat asiaan. Silloin on järjestelmä kunnossa. Äänet johtuvat paineiden tasautumisesta järjestelmässä, kun kompressori ei enää pyöri. )
Ilmastoinnin täyttäminen, huolto ja hintataso:
Pelkkä aineiden lisääminen maksaa 20-35 euroa pienissä erikoisliikkeissä tyhjentämättä koko järjestelmää. Täyttö 85-130 euroa isommissa liikkeissä ja järjestelmä tyhjennetään, jolloin saadaan tietää tarkka vajaus. Laajempi ilmastointihuolto jopa yli 300 euroa (aineet + työt + osat). Vanha aine käytetään hyödyksi tyhjennyksen jälkeen täytössä. Laajemmissa huolloissa tulevat tarvittaessa osat päälle, joissakin jopa kylmäaineet tämän hinnan päälle. Merkkiliikkeissä ja laajemmissa ilmastointihuolloissa vaihdetaan usein myös kuivain (105 eur), koska sen kosteuden imukyky on rajallinen ja se yleensä imee itseensä lisää kosteutta kun ilmastointi avataan. Kuivainvalmistajat takaavat kuivaimelle 2 vuoden toimivuuden, mutta silti jopa 10 vuotiaissa autoissa on vielä löydetty täysin toimivia kuivaimia. Samalla kun järjestelmä imetään tyhjäksi, sieltä poistuu myös kosteus. Ilmastointeihin on saatavissa myös kylmäainekohtaista öljyä, tyypillinen täyttömäärä henkilöautoissa n. 1,8 dl (tarkista oikea öljyn määrä kompressorin tyyppikilvestä). Perhealbumista öljy löytyy koodilla: G 052 154 A2 (250 ml, for refrigerant R134a). Ilmastointeja huoltavia liikkeitä löydät parhaiten puhelinluettelon keltaisilta sivuilta.
R12 -> R134a onnistuuko?
Ei onnistu helposti. Mineraaliöljy on vaihdettava PAG-öljyyn ja järjestelmä huuhdeltava jos siirrytään R12-aineista R134a-kylmäaineisiin. Mikäli vaihto halutaan tehdä oikein, on vaihdettava letkut teräspunottuihin, kuivain, paisuntaventtiilin suodatin, kaikki o-renkaat, uudentyyppiset täyttöliittimet ja öljyt, koska useimmissa automerkeissä ei ole varauduttu pienimolekyylisemmän R134a:n pysymiseen ilmastoinnin sisällä. Kannattaa kysellä jenkkiautoharrastajilta tai ilmastointikorjaajilta neuvoja. R134a:n kylmäntuottokyky noin 20-25 % pienempi kuin R12:n. Esim. projekti >>
Korvaavat R22 mikserit?
Nämä ovat muita korvaavia aineita R12-kylmäaineelle, niissä on pääaineena R22, johon on sekoitettu lisäksi muita aineita. Ovat yleensä nimetty valmistajan mukaan.
Voinko vaihtaa manuaaliseen ilmastointiin automaattisen ilmastoinnin (Climatronic) ohjauspaneelin?
"Uusiksi menee mm. johtosarja, anturit, läppien moottorit ja ohjausboxit. Käsittääkseni climatronicissa ja normaali ilmastoinnissa ei ole kovin montaa samaa osaa."
Climatronic vilkuttaa kaikkia merkkejä näytössä n. 10 sekunnin ajan?
Tämä on jokaisella johtunut vähän eri asioista: joissakin liikkeissä uusivat vikakoodin perusteella paineanturia (n. 159eur). Jokin antureista antaa vikakoodia. Sisätilan lämpöanturi tukossa/likainen. Liian vähän kylmäainetta tai kennon jäähdytysflekti hajonnut. Usein paineanturin vikakoodi on myös merkki liian vähäisestä kylmäaineen määrästä.
Onko Climatic automaatti-ilmastointi?
Climatic on puoliautomaattinen ilmastointi, jossa lämpötilan säätimessä on asteluvut, mutta puhaltimen nopeus ja ilman suuntaus säädetään käsin. Climatic on aina päällä ellei ECON-napista paineta. Päällä ollessaan, kompura käynnistyy tarvittaessa. Kuva
Voinko jälkiasentaa ilmastoinnin ja mitä se maksaa?
Jälkiasennettu ilmastointi maksaa 1800-2100 euroa, Alex tai Diavia ovat yleisimpiä merkkejä. Voit hyvällä tuurilla saada esimerkiksi n. 700 eurolla jopa uuden tai hieman halvemmalla purkuautosta otetun ilmastoinnin ja mikäli taidot riittävät, voit asentaa sen paljon edullisemmin. Tämän päälle tulee vielä ilmastoinnin täyttö (öljyineen). Joidenkin lähteiden mukaan tulppaamaton kuivain on pilalla parissa tunnissa ollessaan avonaisena. Koetäytön ja ponnistustestin voi tehdä typpikaasulla tai väriaineella, jos epäilee vuotoa.
Tarvitseeko ilmastointia käyttää talvella?
Ilmastoinnin kompressorin tiivisteet ja ilmastoinnin osat kuivuvat, jos se on liian kauan käyttämättä. Suositeltavaa on käyttää sitä edes muutaman kerran talvessa tilassa, jossa on vähintään +5 astetta lämmintä (20-30 min riittää). Kerran kuukaudessa on vielä parempi. Vrt. Eberiäkin pitää käyttää joskus kesäisin. VV-auton vastauksen mukaan Climatronic ei laita kompuraa päälle jos ulkolämpötila on alle +5.
Mistä tiedän onko kompura päällä vai ei?
Jos sitä ei näe climan ohjauspanelista voit avata konepellin ja katsoa pyöriikö kompuran hihnapyörän keskiosa vai onko se vain paikallaan ulko-osan pyöriessä.
Milloin ja miten ilmastointi tarvitsee puhdistaa?
Kun ilmastointiin kerääntyy tarpeeksi bakteerikasvustoa ja kosteutta, se alkaa haisemaan, haju muistuttaa hieman märän betonin hajua. Kaupoista on saatavissa puhdistusainetta spray-pulloissa, aine laitetaan suihkuamaan autoon ja poistutaan itse autosta (auto käynnissä ja sisäkierto päällä). Jonkin ajan päästä (n. 15 min) voidaan avata ovet ja tuulettaa auto. Ylläoleva ohje on suuntaa antava, noudata ensisijaisesti purkin mukana tulleita ohjeita. Kosteuden kertymistä voi yrittää välttää sillä että ajaa viimeiset kilometrit välillä ilmastointi pois päältä (ECON-mode). Myös vaihtamaton kostea raitisilmasuodatin saattaa aiheuttaa kostean hajun autoon.
Apukuskin jalkatilassa haisee pahalta, vuotaako ilmastointi?
Ilmastointi vuotaa hyvin todennäköisesti, kylmäaineiden haju ei ole kovin hyvä, lähinnä kissan kusi tai mätä kananmuna voi ehkä kuvata sitä hajua. Yleensä vaan reikä on niin pieni että sitä vuotamista voi jatkua jopa vuorokausia. Suositteltavaa on kuitenkin ensin tutkia kaikki liitokset, toisin kuin itse putkistosta on turha etsiä vuotoa kotikonstein. Vuotoa liitoksista voi yrittää etsiä laittamalla saippuavettä kiinnikeiden päälle ja tutkia kuplimista. Älä käytä ilmastointia, jos tuntuu siltä että se vuotaa, tyhjä eli kylmäaineettoman ilmastoinnin käyttö rikkoo kompuran aika nopeasti, jos elektroniikka ei suojaa järjestelmää rikkoutumiselta (useimmissa kuitenkin suojaa).
Auton parkkeeraamisen jälkeen autosta vuotaa jotain mautonta, väritöntä nestettä?
Ilmastoinnin kondensiovettä saattaa lämpimällä säällä ilmestyä kunnon lammikko auton alle. Tämä on täysin normaalia (vrt. jääkaapissakin on huurretta, miten käy kun se sammutetaan). Jos taas vedet vuotavat apukuskin jalkatilaan, ovat vedenpoistoreiät silloin todennäköisesti tulipellissä / konehuoneen takaosassa tukossa puiden lehtimoskasta tai roskista.
Onko ilmastoinnin jäätymisestä vaaraa että ilmastointi hajoaa?
Kaikissa ilmastointilaitteissa on jäätymisen estoanturi, joka pysäyttää kompuran mikäli järjestelmä jäätyy. Näin ollen eivät toimi pakkasella, mutta +5 asteen tuntumassa tarvitaan, jotta ilmastointi kuivattaa sisälle tulevaa ilmaa. Joskus myös kesällä saattaa alkaa jäätämään kun laite käy täysillä pitkiä aikoja. Sen huomaa lähinnä siitä että kylmäntuotto vähenee huomattavasti joksikin aikaa ja kun ilmastoinnin sammuttaa hetkeksi (5-15 min), se alkaa taas toimia. Jos ilmastointi jäätää usein, on syynä usein kosteus ja silloin on syytä vaihtaa kuivain tai seurauksena voi pahimmillaan olla kompuran päätytiivisteen pettäminen.
Voinko tehdä puretusta autojääkaapista itselleni ilmastoinnin autoon?
Tavallisten 48W peltier-elementillä olevien [utokylmälaukkujen teho on vain 1/100 - 1/500 oikean ilmastoinnin tehosta. Tämän elementin teho on mitoitettu juuri ja juuri sen 20 litran suljetun astian viilentämiseen.
Mitkä kaikki asiat vaikuttavat kompuran päälle lähtemiseen?
Katkaisija, rele, sulake, höyrystimen lämpökatkaisin ja kylmäaineen alapaineanturi ohjaa sähkön kulkua magneettikytkimelle, joka voi myös olla rikki. Nämä ainakin kakkoskopassa, lienee aika pitkälle samoista osista kasattu kolmosessakin (sama toimintaperiaate kaikissa ilmastoinneissa on). Ylipaineanturi ei katkaise kakkoskopassa kompuraa pois.
[edit. Climalle on myös jäähdytysnesteen lämpötila-anturi, jonka rikkoutuminen estää kompuran käynnistymisen]
Mitä muuta voin tehdä ilmastoinnin toimintakunnon takaamiseksi?
1) Kannattaa pitää etupuskurissa oleva ilmastoinnin lauhdutuskenno puhtaana ja vaikka asentaa verkko sen eteen suojaamaan lentäviltä kiviltä. Kennon hinta ei ole edullisimmasta päästä (~400 eur), jos kivi siihen osuu kivi ja hajottaa sen.
2) Käynnistä ilmastointi joskus talvisinkin.
3) Käytä sitä joskus kesäisinkin vaikka se lisäisi polttoaineen kulutusta.
Keskustelua on suositeltavaa jatkaa allaolevissa tai haulla löytyvissä viestiketjuissa.
Viestiketjut aiheesta:
Ilmastoinnin huolto ja kuivaimen vaihto
Pulputus Audi 1.8t
Audifinns: Ilmastointi päälle/pois tyhjäkäynnillä | S4:n ilmastointi takkuaa
Ilmastointi / tuuletusongelma | Ilmastointi/lämmitys sekoilee
Vuotaakohan ilmastointi? | Mitä tehdä ennen freonin täyttöä ilmastoinnille?
Tekstit > English texts > mk4 Golf & Audi 1.8T on-board diagnostic codes
Hakusanat: R12, R134A, R134, Ilmastointi, Ilmastoinnin, täyttö, Climatronic, kylmää, freon, freonit (lähinnä Yleinen Jutustelu ja Tekniikka -alueilta). Ilmastoinnin osat voit tarkistaa nettietkasta. Climatronicin vikakoodit voit lukea VAG-COM:illa.
Korjausehdotukset ja palaute: private msg:lla. Alle asiallista keskustelua aiheesta ja aiheeseen liittyviä linkkejä. Voidaan jatkaa keskustelua myös Ilmastoinnin huolto -viestiketjussa. Tiedot on poimittu useamman foorumin keskusteluista, newsseistä ja parilta ilmastointikorjaajalta. Hinnat ovat suuntaa antavia ja myös poimittu keskusteluista. Kiitokset kaikille keskusteluihin osallistuneille.
Viimeksi muokannut jmr, 7.8.2005 14:49. Yhteensä muokattu 23 kertaa.
Tämmöisen löysin aiheesta;
http://passatplus.de/arbeitshilfen/klima/codes.htm
Eli jos ei omista VAG-COM:ia ja epäilee että ilmastoinnissa on vikaa, climatronicista saa vikakoodit ulos painamalla sisäilmankierto ja ECON nappuloita yhtäaikaa 3 sek. ajan. Sitten + - nappuloilla voi selata kolminumeroisia koodeja. 000 tarkoittaa että enempää koodeja ei ole. Normaaliin näyttöön palataan painamalla ECON.
Koodien merkityksestä ei tietoa :-) Kokeile google.
http://passatplus.de/arbeitshilfen/klima/codes.htm
Eli jos ei omista VAG-COM:ia ja epäilee että ilmastoinnissa on vikaa, climatronicista saa vikakoodit ulos painamalla sisäilmankierto ja ECON nappuloita yhtäaikaa 3 sek. ajan. Sitten + - nappuloilla voi selata kolminumeroisia koodeja. 000 tarkoittaa että enempää koodeja ei ole. Normaaliin näyttöön palataan painamalla ECON.
Koodien merkityksestä ei tietoa :-) Kokeile google.
Kävin täytättämässä Corradon ilmastointia, mutta komean suhinan säestyksellä tulivat aineet heti pihalle. Ei ihme ettei ole tullut kylmää.. Nyt pitäisi tarkemmin paikallistaa vuoto, jossain akun lähettyvillä se on.. Auttaakohan tuossa pelkkä paikkaaminen ja uusien aineiden täyttö, vai onkohan tuossa tullut enemmänkin vauriota? Varmaankin yli puoli vuotta ollut puhki, ehkä enemmänkin.
Viimeksi muokannut HJ, 28.7.2005 22:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Minkäs hintaisia nuo puhdistus aineet on? Ilmeisesti aivan varaosaliikkeistä löytyy? Omassa focuksessa on nyt alkanut pitkien lämpimien jaksojen jälkeen tuoksumaan tunkkaiselta kun ilmastointia on käytetty paljon. Siinä vaiheessa on ilmastoinnin sammuttaa alkaa yleensä tuoksumaan. Vois tietenki raitisilmasuodattimenkin vaihtaa kun mahtaa olla ainakin vuoden vanha.
Lisäyksenä vielä, että ilmeisesti ilmastoinnin kompurasta vuotaa öljyä. Aivan varma en ole kyllä mistä se tulee, mutta selvästi öljyinen se on, kastelee kyllä ohjaustehostimenkin, mutta mielestäni tulee jo ylempää. Öljyä ei vuoda tarpeeksi tippumaan maahan asti, mutta selvästi näkyy. Onkohan ilmastointilaitteisto jo korjauskelvoton?
ilmastoinnin osia
Autostani, golf gti -98 on climatronic melkoisen paskana ja nyt tiedustelen mistä (mahdollisesti turun seutu) saisi järkevään hintaan kompuran, ex-venttiilin ja kuivaimen. Liike ilmoitti osien ja työn hinnaksi 1030e, ai niin siihen kuului vielä järjestelmän huuhtelu, mikä oli kuulemma kanssa välttämätön. Ilmastointiin vaihdettiin magneettikytkin ja tehtiin huolto.
Vikana oli helvetin kova kolina kun laittoi ilmastoinnin päälle. Vinkkejä otetaan vastaan avosylin.
Onko jollain ollut vastaavia ongelmia/osien hankkimista joskus ja mitä ja missä olette ilmastoinnin fiksanneet?
Vikana oli helvetin kova kolina kun laittoi ilmastoinnin päälle. Vinkkejä otetaan vastaan avosylin.
Onko jollain ollut vastaavia ongelmia/osien hankkimista joskus ja mitä ja missä olette ilmastoinnin fiksanneet?
G3 ilmastoinnista
Hommasin saksasta G3 97 TDI golffin ja siinä on climatronic niin onko ilmastointi päällä silloin kun ECON lukee näytössä?
Edellisen golffin mukana meni käsikirja missä asia olisi selitetty niin kokeilen tätä kautta..Kiitos etukäteen.
Edellisen golffin mukana meni käsikirja missä asia olisi selitetty niin kokeilen tätä kautta..Kiitos etukäteen.
Yleiskäyttöinen kylmäaineiden valintataulukko
Toi taulukko on hävinnyt johonkin, mutta mikäs kylmäainemalli/tyyppi käy tohon 4 golfiin ja climatronic vm-98
Nyt ois ropleema. Käytin auton ilmastointihuollossa, mutta kylmää ei siltikään tule. Siellä oli ennen huoltoa tavaraa aivan liian paljon, n.1200g, mutta kun täyttivät uudelleen, ni laittoivat oikean määrän.
Ja edelleenkään ei tunnu puhaltavan kylmää, vaan sellaista perus "taskulämmintä". Mistä kannattaisi tuon ongelman tutkiminen aloittaa?
Vuotoja ei ollu kun tarkistivat sen siellä huollossa. Kompura pyörii ku ilmastoinnin laittaa päälle.
On kohtuuttoman kuuma tuolla mustassa autossa mustilla nahkapenkeillä kun kylmää ilmaa ei tule... :(
Ja edelleenkään ei tunnu puhaltavan kylmää, vaan sellaista perus "taskulämmintä". Mistä kannattaisi tuon ongelman tutkiminen aloittaa?
Vuotoja ei ollu kun tarkistivat sen siellä huollossa. Kompura pyörii ku ilmastoinnin laittaa päälle.
On kohtuuttoman kuuma tuolla mustassa autossa mustilla nahkapenkeillä kun kylmää ilmaa ei tule... :(
Tarkista expansion venttiili ja siitä lähtevät putket, että ovatko kylmiä pyynnin ollessa kylmimmällä? Ja vaihda tarvittaessa!
Toimiiko koelaudan alla puhallus järjestelmässä olevat läpät, jotka ohjaavat ilmavirtaa?
Toivottavasti se kompura vielä oikeasti toimii (liian täynnä oleva järjestelmä tuhoaa kompuran useimmiten!)..
Toimiiko koelaudan alla puhallus järjestelmässä olevat läpät, jotka ohjaavat ilmavirtaa?
Toivottavasti se kompura vielä oikeasti toimii (liian täynnä oleva järjestelmä tuhoaa kompuran useimmiten!)..
albanzo: Kokeilitko exä-venttiilin molemmilta puolilta sitä putkea? Oliko kylmä mollemmilta puolilta exää? JOS ei, niin expansion venttiili vaihtoon!
Löytyy sieltä rintapellin edestä, repsikan puolelta, kuten IV:ssä! (helppo vaihtaa!)
Iiro: Onkohan tuossa Albanzon autossa mitään ylisuuren korkeapaineen katkaisijaa? Mun mielestä ei ole, vaan siellä pitäisi olla varoventtiili joka päästää painetta pois? Ja jos sitä ei oo, niin tulee kirosanoja liian isoilla paineilla!
Löytyy sieltä rintapellin edestä, repsikan puolelta, kuten IV:ssä! (helppo vaihtaa!)
Iiro: Onkohan tuossa Albanzon autossa mitään ylisuuren korkeapaineen katkaisijaa? Mun mielestä ei ole, vaan siellä pitäisi olla varoventtiili joka päästää painetta pois? Ja jos sitä ei oo, niin tulee kirosanoja liian isoilla paineilla!
Toinen vaan on kylmä.Painekytkimen homma on estää kompuraa pyörimästä liian pienellä paineella jolloin ainetta puuttuu tai liian korkealla paineella jolloin järjestelmä ei jäähdy.Paine ei varmaan nouse normaalisti about 20 barin päälle ja järjestelmässä on varoventiili tms. joka posahtaa n. 30 barin kohdalla jos "turvamekanismi tms" lakkaa toimimasta.Luulisin että tuon jälkeen järjestelmä pitää uusia jostain kohti koska käsittääkseni systeemi on avoin eikä enää tiivis.Kuulostais kyllä siltä että järjestelmä ei näissä tapauksissa jäähdy ja painekytkin estää siksi toiminnan.
Tätä teoriaa tukee se että toimii viileämmällä ilmalla,eikö?
Tätä teoriaa tukee se että toimii viileämmällä ilmalla,eikö?
Kannattaa kokeilla putkien lämpötilaa ilmastoinnin päällä ollessa. Itsellä auto kävi viime vuonna autoliikkessä joka mainosti ilmastoinnin huoltoja. Oireena oli ilmastoinnin olematon teho lämpimillä keleillä. Isäukko käytti autoa huollossa, sanoivat huollon jälkeen että järjestelmä ok.
No, tuli ekat helteet, ilmastointi päälle, ei kylmää! Kiukkuinen soitto liikkeeseen ja uusi käynti. Oli heidän mukaansa paisuntaventiili kaput. Vaihdettiin uusi, ei vaikutusta. Seuraavaksi painekytkin, ei vaikutusta. Huoltomiehen kommentti: "En ennee oekeen ossoo sannoo että mikähän tuossa oes". Meikältä palo hermot ja rupesin polvilleen hallin lattialle ja kokeilin putkea ennen kuivainta. se oli lämmin niikuin pitääkin. seuraavaksi kuivain, se oli tosi kylmä.
Eli kuivain oli melkein kokonaan tukossa ja kylmäaineen paine putosi kuivaimessa ja kylmänmuodostus alkoi liian aikaisin. Kuivaimelta paisuntaventiilille menevän putken kuuluu olla lämmin.
No, tuli ekat helteet, ilmastointi päälle, ei kylmää! Kiukkuinen soitto liikkeeseen ja uusi käynti. Oli heidän mukaansa paisuntaventiili kaput. Vaihdettiin uusi, ei vaikutusta. Seuraavaksi painekytkin, ei vaikutusta. Huoltomiehen kommentti: "En ennee oekeen ossoo sannoo että mikähän tuossa oes". Meikältä palo hermot ja rupesin polvilleen hallin lattialle ja kokeilin putkea ennen kuivainta. se oli lämmin niikuin pitääkin. seuraavaksi kuivain, se oli tosi kylmä.
Eli kuivain oli melkein kokonaan tukossa ja kylmäaineen paine putosi kuivaimessa ja kylmänmuodostus alkoi liian aikaisin. Kuivaimelta paisuntaventiilille menevän putken kuuluu olla lämmin.
Tuli sen verran mutkia matkaan, että kuivaimeen tulevan putken kierre meni pahaan kuntoon irrotettaessa, se on nyt kunnossa ja tänään pitäisi saada aineet takaisin sisään... Jännityksellä odotellaan ( nimim: huomenna 1000 km reissuun viikonlopuksi.... )
Edit: TOIMII!!! Aika ihana tunne, ensimmäistä kertaa mulla on auto jossa on toimiva ilmastointi. Kun systeemi oli tyhjennetty, niin öljyt olivat olleet ihan paskassa ja kuivain aivan tukossa. Nyt tulee jo muutaman sekunnin päästä käynnistyksestä ihanan jääkylmää ilmaa :) Huomenna on aika paljon mukavampi lähteä reissuun, pojallekin ehti tänään tulla uusi Recaron jakkara pieneksi käyneen vanhan tilalle....
Edit: TOIMII!!! Aika ihana tunne, ensimmäistä kertaa mulla on auto jossa on toimiva ilmastointi. Kun systeemi oli tyhjennetty, niin öljyt olivat olleet ihan paskassa ja kuivain aivan tukossa. Nyt tulee jo muutaman sekunnin päästä käynnistyksestä ihanan jääkylmää ilmaa :) Huomenna on aika paljon mukavampi lähteä reissuun, pojallekin ehti tänään tulla uusi Recaron jakkara pieneksi käyneen vanhan tilalle....
Jopa kirpasi, makso nimittäin toi kuivain+työt yhteensä 200€... Mut nyt tulee kylmää! \o/
Ja taas saivat Salon Traktoautossa huollon aikana räplättyä mun soittimesta asetukset pitkin *ittuja! PRKL! Siellä ne on varmaan rokitellu mun autolaitteistolla koko huollon ajan.. Ei taida nimittäin soittimen säätäminen kuulua kuivaimenvaihdon töihin.
Ja taas saivat Salon Traktoautossa huollon aikana räplättyä mun soittimesta asetukset pitkin *ittuja! PRKL! Siellä ne on varmaan rokitellu mun autolaitteistolla koko huollon ajan.. Ei taida nimittäin soittimen säätäminen kuulua kuivaimenvaihdon töihin.
Äiten passatissa (~00 1.8 20v) samantyylistä vikaa, ei tule kylmää, vaikka paineet ok, ja aineet täynnä. Vikakoodia ei lykkää vag-comilla, eikä omalla ilmastoinnin näytöllä.
Tulipellin edessä kaksi putkea, joissa ne liittimet. Toinen putkista menee kylmäksi kun laittaa viileälle. Kuivain ei kylmiä, eikä putket jotka siitä lähtee.
Mikähän voisi olla vialla, ja miten tuon ex venttiilin pystyy kokeilemaan?
Tulipellin edessä kaksi putkea, joissa ne liittimet. Toinen putkista menee kylmäksi kun laittaa viileälle. Kuivain ei kylmiä, eikä putket jotka siitä lähtee.
Mikähän voisi olla vialla, ja miten tuon ex venttiilin pystyy kokeilemaan?
^Ne laittaa sen siellä Traktoautossa kiinni. Sanoivat että koppaavat vanhat aineet talteen, joten uusia ei tarvita!
Ne kierrättää vanhat, että kyllä siellä uuttakin sekaan tulee ;)
Jopa kirpasi, makso nimittäin toi kuivain+työt yhteensä 200€...
Paljonko maksoi kuivain ja mikä oli tuntiveloitus työlle?
No, sellainen paikka ja ihminen löytyi jo. Tässä pk-seudun ilmastointi firmoja kun
olen käynyt läpi, niin ainakin se on jäänyt käteen, että jokaisesta paikasta
saa eri version tuosta huollosta/korjauksesta, niin hinnaltaan kuin toimenpiteiltään.
olen käynyt läpi, niin ainakin se on jäänyt käteen, että jokaisesta paikasta
saa eri version tuosta huollosta/korjauksesta, niin hinnaltaan kuin toimenpiteiltään.
Viimeksi muokannut mikaks, 6.9.2006 18:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tuo taitaa ilmastointi ja sen huolto olevan kuitenkin melko uusi asia jopa niitä huoltaville firmoille.Ei löydetä vikoja ja kaikki on esim. niiden huoltotarpeista ja menetelmistä eri mieltä.
Se on oikeesti todella simppeli laite toiminnaltaan, sen voin sanoa kokemuksella koska omaan autoon asensin laitteen.Ei siis mitään aiempaa kokemusta noista vehkeistä.Tietysti automaattiset ovat sitten läppämoottoreiden yms ohjaukseen liittyvien asioiden kohdalla monimutkaisempia.Ne taas ei suoraan liity itse laitteeseen.
Jos noissa laitteissa tulee jotain tukoksia se varmasti johtuu huollon puutteesta.Silloin sieltä imetään paskat ja muut pois sekä aineet menee puhtaina takaisin.
Arvokastahan noiden huolto voi olla ja yleensä noille ei mitään tehdä ennekuin tulee vikaa.Sitten tulee tuollaisia mystisiä juttuja joista ei tunnuta tietävän edes alan liikkeissä.
Siperia opettaa tässäkin tapauksessa..
Se on oikeesti todella simppeli laite toiminnaltaan, sen voin sanoa kokemuksella koska omaan autoon asensin laitteen.Ei siis mitään aiempaa kokemusta noista vehkeistä.Tietysti automaattiset ovat sitten läppämoottoreiden yms ohjaukseen liittyvien asioiden kohdalla monimutkaisempia.Ne taas ei suoraan liity itse laitteeseen.
Jos noissa laitteissa tulee jotain tukoksia se varmasti johtuu huollon puutteesta.Silloin sieltä imetään paskat ja muut pois sekä aineet menee puhtaina takaisin.
Arvokastahan noiden huolto voi olla ja yleensä noille ei mitään tehdä ennekuin tulee vikaa.Sitten tulee tuollaisia mystisiä juttuja joista ei tunnuta tietävän edes alan liikkeissä.
Siperia opettaa tässäkin tapauksessa..
Climatronicin vikakoodit
Näppäilin vtwinin neuvon mukaan Climaa ja se työnsi seuraavat koodit:
4FA
318
Mahtaako kenellekään olla hajua koodien merkityksistä? Jotenkin kuvittelisin, että liittyvät kylmäaineen vähäisyyteen...
Edit:
Turhaan kuvittelin!
4FA "Recirculation flap motor"
318 "Druckshalter für Klimaanlage"
Eli sitä hintaa taitaakin tulla mukavasti, stna. Mikähän tuolle säätömoottorille ja painonapille olisi paras suomennos, jotta osaa asioida pajalla?
4FA
318
Mahtaako kenellekään olla hajua koodien merkityksistä? Jotenkin kuvittelisin, että liittyvät kylmäaineen vähäisyyteen...
Edit:
Turhaan kuvittelin!
4FA "Recirculation flap motor"
318 "Druckshalter für Klimaanlage"
Eli sitä hintaa taitaakin tulla mukavasti, stna. Mikähän tuolle säätömoottorille ja painonapille olisi paras suomennos, jotta osaa asioida pajalla?
Murinaa
Tyhjäkäynnillä kuuluu joskus sellasta murinaa, kun kompura lähtee pyöriin.
Onko tuo murahdus normaalia, auto resonoi jonkin verran.
Värkki huolatettu ja aineita lisätty kesäkuun alussa.
E:
Syys selvis...
-Akun päällä olevas sulakeaskissa, jäähdyttimen tuulettajan sulake (30A) hapettunut täysin.
-Murahdus johtunee siitä kun puhaltimet lähtevät suoraa pyörimään kakkosnopeudella, normaalisti pyörisivät hiljakseen kokoajan kun clima päällä.
Onko tuo murahdus normaalia, auto resonoi jonkin verran.
Värkki huolatettu ja aineita lisätty kesäkuun alussa.
E:
Syys selvis...
-Akun päällä olevas sulakeaskissa, jäähdyttimen tuulettajan sulake (30A) hapettunut täysin.
-Murahdus johtunee siitä kun puhaltimet lähtevät suoraa pyörimään kakkosnopeudella, normaalisti pyörisivät hiljakseen kokoajan kun clima päällä.
Viimeksi muokannut tos, 24.7.2006 13:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Osaako joku sanoa mikä vika olisi kyseessä? Climan omadiagnoosi antaa koodin 4F7 ja VAG-Comilla seuraavanlaisen:
Control Module Part Number: 3B1 907 044 A
Component and/or Version: CLIMATRONIC S 9.0
Software Coding: 02000
Work Shop Code: WSC 05314
1 Fault Found:
01271 - Positioning Motor for Temperature Flap (V68)
35-10 - - - Intermittent
Eli säätömoottorin ajoittaminen noin äkkiä suomentaen. Mitään silmin havaittavaa oiretta en ole huomannut, mutta auton sielunelämää tutkiessa tällainen löytyi. Onko kellään kokemuksia?
Control Module Part Number: 3B1 907 044 A
Component and/or Version: CLIMATRONIC S 9.0
Software Coding: 02000
Work Shop Code: WSC 05314
1 Fault Found:
01271 - Positioning Motor for Temperature Flap (V68)
35-10 - - - Intermittent
Eli säätömoottorin ajoittaminen noin äkkiä suomentaen. Mitään silmin havaittavaa oiretta en ole huomannut, mutta auton sielunelämää tutkiessa tällainen löytyi. Onko kellään kokemuksia?
Mitä on tehtävissä kun Golf IV manuaali-ilmastoinnissa ei tapahdu mitään kun AC nappia painaa. Oi "huollossa/täytössä" aiemmin ja lisättiin n.20% ainetta. Pelas ok jonkunaikaa kunnes sitten lakkas kerrasta. Kierrokset ei muutu kun idlessä yrittää päälle eli kompura ei nappaa kiinni ja tuskin edes sähköinen ohjaus tulee vai onko joku ohjausoxi tälle systeemille ?
Sulake on ok akun päällä.
Sulake on ok akun päällä.
TMOS: vapaasti suomennettuna kuulostaa sisäilmakierron läpältä, täältä saatat saada suuntaa antavan hinnan, jos jollain on hinnasto ja kertoimet edes sinne päin, mutta kun soitat marmoritiskin varaosamyyntiin, niin ne kaverit tekee sitä ihan työkseen että etsii asiakkaille hinnat ja kertoo varaosasaldon. Yleensä myös osaavat kertoa montako on mennyt viime/tänävuonna, eli voi päätellä onko yleinen vika.
Vikakoodista yleensä lukee onko satunnainen vika ja kun viat nollaa niin näkee kuinka äkkiä vika uusiutuu. Voi sen jälkeen hetken harkita ja kysellä hintoja ennenkuin rynnii ostamaan osan.
Vikakoodista yleensä lukee onko satunnainen vika ja kun viat nollaa niin näkee kuinka äkkiä vika uusiutuu. Voi sen jälkeen hetken harkita ja kysellä hintoja ennenkuin rynnii ostamaan osan.
google haku: Climatronic codes tuottaa tulosta:
http://istargazer.blogspot.com/2001_12_01_archive.html
http://www.google.fi/search?hl=fi&q=Climatronic+codes
http://istargazer.blogspot.com/2001_12_01_archive.html
http://www.google.fi/search?hl=fi&q=Climatronic+codes
Tuollahan ylempänä se oli mainittu
vtwin
VW Passat Variant TDI
Posted: 8.4.2005 7:51
Tämmöisen löysin aiheesta;
http://passatplus.de/arbeitshilfen/klima/codes.htm
Eli jos ei omista VAG-COM:ia ja epäilee että ilmastoinnissa on vikaa, climatronicista saa vikakoodit ulos painamalla sisäilmankierto ja ECON nappuloita yhtäaikaa 3 sek. ajan. Sitten + - nappuloilla voi selata kolminumeroisia koodeja. 000 tarkoittaa että enempää koodeja ei ole. Normaaliin näyttöön palataan painamalla ECON.
Koodien merkityksestä ei tietoa :-) Kokeile google.
Tuli nyt hommattua tohon kakkoseen ilmastointi ja nyt on sormi suussa sähköjen kanssa. Löytyykö mistään sähkökaaviota asennukseen, kun mukana tuli kyllä johtosarja, mutta kun ei ole varma, kaikista johdoista ja niiden kytkennöistä?
Plus, että ilmastointi on amerikkalaisesta golfista ja näin ollen erilaisilla sähköliittimillä ja releboxilla.
Löytyykö esim. kirjastosta jostain korjausoppaasta sähkökaavioita niiin pääsisi asentamaan? Otin jo johtoja erilleen sähkösarjasta ja merkkasin releet sekä pisteet missä johdot olivat, mutta nyt täytyisi liittää nämä johdot alkuperäiseen sarjaan puhaltimen tilalle ja sähkökaavio olisi enemmän kuin hyvä juttu.
Plus, että ilmastointi on amerikkalaisesta golfista ja näin ollen erilaisilla sähköliittimillä ja releboxilla.
Löytyykö esim. kirjastosta jostain korjausoppaasta sähkökaavioita niiin pääsisi asentamaan? Otin jo johtoja erilleen sähkösarjasta ja merkkasin releet sekä pisteet missä johdot olivat, mutta nyt täytyisi liittää nämä johdot alkuperäiseen sarjaan puhaltimen tilalle ja sähkökaavio olisi enemmän kuin hyvä juttu.
Tuolta löytyi omaan jenkki Jettaan ilmastoinnin kytkiset:
http://www.autolib.diakom.ru/CAR/Volkswagen/1987/Golf/
http://www.autolib.diakom.ru/CAR/Volkswagen/1987/Golf/
mulla on 1995 golf gt jossa climatronic ilman econ-nappia. siinä on nyt semmonen probleema että ilmastointia ei saa täydelle puhallukselle millään lämpätilalla. kolmannen pykälän jälkeen jos yrittää laittaa isommalle ni pomppaa normi puhallukselle. mikähän mahtaisi olla vikana ku ei oma tietämys riitä.
Viimeksi muokannut P.E.T.U, 17.10.2008 7:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Bara wrote:
4FA "Recirculation flap motor"
Mitä jouduit tekemään asialle?
Itsellä antaa samaa koodia.
Samoin kiinnostaisi minuakin, samaa koodia tulee.
Ilmeisesti tuohon pääsee käsiksi hansikaslokeron kautta?
Täällähän on muitakin samalla ongelmalla. Omassa alkoi eilen ilmastointi pukkaamaan välillä kuumaa, välillä kylmää ja apukuskin puolelta keskikonsolista/jalkatilasta kuuluu sellaista napsumista. Katsoin nuo vikakoodit climatronicista ja samaa 4FA-koodia pukkaa.
Onko muilla ollut vastaavia oireita vai onko vika ollut pelkästään koodina näytöllä ja muuten ilmastointi on toiminut?
Mitä olette joutuneet tekemään asialle?
Tietääkö joku yhtäläisyydet?
Sanden V16 kompura, niin onko viimeisellä kirjaimella väliä?
Itsellä on Golf IV:ssä
1J0 820 803 A
Käykö siihen esim. sitten?
1J0 820 803 F
1J0 820 803 K
Niin ja ongelmana on tosiaan että jyristää ja kolistaa kun laittaa ilmastoinnin päälle (ei ole Climatronic autom.ilm). Olen kahden vaiheilla, koska kylmää tulee että onko vika sittenkään kompurassa vai magneettipyörän laakerissa?
Sanden V16 kompura, niin onko viimeisellä kirjaimella väliä?
Itsellä on Golf IV:ssä
1J0 820 803 A
Käykö siihen esim. sitten?
1J0 820 803 F
1J0 820 803 K
Niin ja ongelmana on tosiaan että jyristää ja kolistaa kun laittaa ilmastoinnin päälle (ei ole Climatronic autom.ilm). Olen kahden vaiheilla, koska kylmää tulee että onko vika sittenkään kompurassa vai magneettipyörän laakerissa?
Autokylmä
Naurattaa vähän toi alku textien romaani ja mistäköhän sekin on revitty, ainakin jo väärillä vuosiluvuilla.
No joo, auton ilmastoinnin jäähdytys ongelmissa kannattaa aina kääntyä ammatilaisen puoleen, ihan vaan suosittelen lämpimästi. Myös minulta voi kysellä jos on ongelmia kylmälaitteen kanssa. Jos lienee kysyttävää niin kysykää.
-paatunut kylmämies-
No joo, auton ilmastoinnin jäähdytys ongelmissa kannattaa aina kääntyä ammatilaisen puoleen, ihan vaan suosittelen lämpimästi. Myös minulta voi kysellä jos on ongelmia kylmälaitteen kanssa. Jos lienee kysyttävää niin kysykää.
-paatunut kylmämies-
Tarkastuta ja vaihdata exä-venttiili....
E: Voit itsekkin tarkastaa toimivuuden! Laita ilmastointi pyytämään kylmää ja puhallin täysille. Koita putkesta kädellä exä-venttiilin molemmin puolin.
Jos exä-venttiilin JÄLKEEN putki ei ole kylmä, niin venttiili on tukossa!!
Venttiili löytyy konepellin alta ennen rintapeltiä repsikanpuolelta, putkessa on iso laippaliitos mutteri!
E: Voit itsekkin tarkastaa toimivuuden! Laita ilmastointi pyytämään kylmää ja puhallin täysille. Koita putkesta kädellä exä-venttiilin molemmin puolin.
Jos exä-venttiilin JÄLKEEN putki ei ole kylmä, niin venttiili on tukossa!!
Venttiili löytyy konepellin alta ennen rintapeltiä repsikanpuolelta, putkessa on iso laippaliitos mutteri!
Murre: missä kohdassa toi x-venttiili näkyy?
Läpivienti:
http://smg.photobucket.com/albums/v635/ ... IM1279.jpg
Täyttöventtiilit:
http://smg.photobucket.com/albums/v635/ ... IM1278.jpg
Läpivienti:
http://smg.photobucket.com/albums/v635/ ... IM1279.jpg
Täyttöventtiilit:
http://smg.photobucket.com/albums/v635/ ... IM1278.jpg
Taipaapi olla tuossa ekassa kuvassa suoraan. Mulla kun on jälkiasenteinen keksintö niin on paremmin käsillä.Tuossa näyttää ettei pääse kokeilemaan kuin venttiilin edestä.
Jälkiasenteisessa tulee 2 suoraa putkea tuolta läpiviennistä ja sitten iso venttiili josta varsinaiset putket lähtevät keulaa kohti.
Eli tuo olisi silloin helpompi kokeilla.
Ehkä jos tuo kumi antaa vaan tarpeeksi periksi pääsee sieltä sormella kokeilemaan?
Jälkiasenteisessa tulee 2 suoraa putkea tuolta läpiviennistä ja sitten iso venttiili josta varsinaiset putket lähtevät keulaa kohti.
Eli tuo olisi silloin helpompi kokeilla.
Ehkä jos tuo kumi antaa vaan tarpeeksi periksi pääsee sieltä sormella kokeilemaan?
No nyt sitten sisäkierron moottori rupes raksuttamaan.
Vika löytyi sen sisältä:
http://tos.pp.fi/koukku/moottori.jpg
ratas halki juuresta... pitää koittaa pikaliimaa jos auttas.
Vika löytyi sen sisältä:
http://tos.pp.fi/koukku/moottori.jpg
ratas halki juuresta... pitää koittaa pikaliimaa jos auttas.
Kompressorinöljyt?
Onko kokemuksia kompressoriöljyjen vaihdosta?
Ilmastoinin ongelmana on paisuntasuuttimen tukkeutiminen metallisiruista ja mustasta öljystä. Kompurassa paineet on ok mutta joskus ilmeisesti saanut kipeää.
Kuivain/suodatinkin on vaihdettu. Tosin se ei kyllä suodata mitään vaan sitoo vain kosteutta.
Ilmastoinin ongelmana on paisuntasuuttimen tukkeutiminen metallisiruista ja mustasta öljystä. Kompurassa paineet on ok mutta joskus ilmeisesti saanut kipeää.
Kuivain/suodatinkin on vaihdettu. Tosin se ei kyllä suodata mitään vaan sitoo vain kosteutta.
Jooh, no ei se ollut ihme että ton mun Corron ilmastointi ei toimi. Vaihtelin tuossa ahdinpyörän ja otin sen ilmansuodattimen kotelon irti jolloin näkymä oli aika mukava. Siitä putkesta mikä kulkee sieltä alta kompuralle oli kadonnut sellaiset 5cm tavaraa välistä. En tiedä mikä kuppa siihen putkeen oli iskenyt, mutta aivan oli murentunut paskaksi. Joten on tainnut kylmäaineetkin karata harakoille :D
Täytyy varmaan käydä kysymässä marmoritiskiltä miten paljon mansikoita maksaa uusi putki.
Onkos tuosta mitä kaikkea haittaa voinut olla kun laitteisto on täysin tyhjentynyt kylmäaineista??
Täytyy varmaan käydä kysymässä marmoritiskiltä miten paljon mansikoita maksaa uusi putki.
Onkos tuosta mitä kaikkea haittaa voinut olla kun laitteisto on täysin tyhjentynyt kylmäaineista??
Kun omaani "huollettiin" öljyt imettiin koneella kylmäaineiden kanssa.. ja ne valu johki puteliin.. sit uutta tilalle.
Edit: En tiä sit onko siel kompuran sisällä jotain muutaki öljyä...
Kompuran öljyjä EI IMETÄ kyseisellä koneella, vaan öljy imeytyy järjestelmästä!!
Kompura öljyt poistetaan kompurasta esim avaamalla sille tarkoitettu oma tulppa, tällöin yleensä kompura on irroitettu autosta!
Öljyjen kanssa tulee olla tarkkana "mineraali/esteri", koska öljylaatuja molemmilla on useita ja auton kompressoreissa on eroja!!
Viimeksi muokannut Murre, 31.7.2007 22:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Täytyy varmaan käydä kysymässä marmoritiskiltä miten paljon mansikoita maksaa uusi putki.
Onkos tuosta mitä kaikkea haittaa voinut olla kun laitteisto on täysin tyhjentynyt kylmäaineista??
Kysy vaikka lähimmästä autokylmää erikoistuneelta yritykseltä letkun tekoa, pääset halvemmalla!!
Normaali huolto toimenpide vain riittää + uusi letku!
G 052 154 A2
-Esteriöljy, R134a, (Sanden-kompressoriin SD6V12 / SD7V16)
Vastaava suositeltu öljy on SP10, Viskositeetti 46, PAG-1
http://www.compressortech.co.uk/downloa ... art_05.pdf
G 052 200 A2
-Esteriöljy, R134a, 250ml ?? (NipponDenso- kompressoriin 7SB / 10P)
-Vastaava suositeltu öljy on ND8, Viskositeetti 46, PAG-1
http://www.compressortech.co.uk/downloa ... art_05.pdf
Lisää:
http://community.dieselschrauber.de/con ... php?t=3508
Öljyjä esim voi kysellä CombiCoolista Helsingistä, taitaa vaatia EHKÄ tilin, en varma!!??
Kysy vaikka lähimmästä autokylmää erikoistuneelta yritykseltä letkun tekoa, pääset halvemmalla!!
Normaali huolto toimenpide vain riittää + uusi letku!
Joo, näin on varmaan tehtävä. Kävin nimittäin tuossa marmoritiskillä ja kyseinen putki maksaa vajaa 500e... Ja sitten kun tuossa on ne vanhat kylmäaineet niin uusiin vaihdon vuoksi pitäisi tiivisteet vaihtaa uusiin. Koko paskan korjaamisen hinta-arvio oli 800-900e. Joten taidan hikoilla vielä jonkun aikaa... :D
Tietääkös kukaan pk-seudulta pätevää ja mielellään edullista yritystä jonne kannattaisi ottaa yhteyttä.
Voisi tietysti koittaa metsästää jostain tuota putkea käytettynäkin.
Eli jos joku onnistuu mälläämään ilmastoidun corradon niin että tuo oikea etukulma ei kovin pahaa hittiä ota, niin kertokaa ihmeessä... :D
Viimeksi muokannut Eemeli, 1.8.2007 14:49. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Kysyppäs täältä http://www.jaahdytinpalvelu.com/
Hämeenlinnassa, korjasivat pikkurahalla appiukon borasta iskua saaneen ilmastoinnin alumiiniputken. Varmaan tuokin saattaa olla korjattavissa jos juottavat pätkän väliin.
Hämeenlinnassa, korjasivat pikkurahalla appiukon borasta iskua saaneen ilmastoinnin alumiiniputken. Varmaan tuokin saattaa olla korjattavissa jos juottavat pätkän väliin.
Eihän tuo toisaalta tarttis kun pätkän uutta putkea väliin. Vois koittaa rassata ton irti tuolta jotenkin ja sit kävis vähän kyselee jos jossain sais juotettua sen yhteen.
Siis tarkoitin, että sieltä Combilta saa valmiita letkuja/putkia, joissa on valmiit laipat letkujen päihin puristettuna ja alumiiniisiin juotettuna!
Mun mielestä sitä vanhaa haperoa alumiini putkea ei kannata juotella!
Ilmastoinnin täyttö / huolto Jkl:n seudulla?
Mistähän saisi edullisimmin täytön / mahd. huollon ilmastoinnille Jkl:n seudulla?
Ehdotukset tervetulleita!
Ehdotukset tervetulleita!
-
- -
- Viestit: 22
- Liittynyt: 25.7.2007 9:12
Mistähän mahtaa löytyä syyllinen; kun manuaali-ilmastoinnin pamauttaa päälle, niin kabiiniin alkaa kuulumaan moottorin kierroslukujen mukaan ääntelevää hurinaa/ulinaa/mölinää? Kompura nytkähtää, ja ilmastointi puhaltaa viileää, muttei kylmää. Ilmastoinnin ollessa pois päältä tätä epämiellyttävää ääntä ei kuulu.
Auto on Toledo -00. Kiitokset auttajille.
Auto on Toledo -00. Kiitokset auttajille.
Murre mites toi x-venttiili sit tarkastetaa? Pitää ensin laskea jostain aineet pihalle ja sit ruuvailee auki vai onko noin yksinkertasta?
Juhop: Expansion venttiili löytyy A4:sta apukuskin puolelta, rintapellin läpi menevästä kylmäputkesta, jossa laippa liitos! Venttiili on malliltaan putkimainen, jonka seinämät on verkkoa ja toisessa päässä suutin!
Kyllä ensiksi kylmälaitos tulee tyhjentää ja ottaa talteen tietenkin, eikä päästää harakoille :) Sit vaan laippa liitos auki ja pitkä kärkisillä pihdeillä pois putkesta.
Sithän sen kunnon jo näkeekin, usein siihen jäänyt kertymä on ikävä kyllä metallisilppua :(
Ja sit vaan kuivaimen vaihto ja uuden aineet sisään osaavan huoltajan toimesta ;)
Mistähän mahtaa löytyä syyllinen; kun manuaali-ilmastoinnin pamauttaa päälle, niin kabiiniin alkaa kuulumaan moottorin kierroslukujen mukaan ääntelevää hurinaa/ulinaa/mölinää? Kompura nytkähtää, ja ilmastointi puhaltaa viileää, muttei kylmää. Ilmastoinnin ollessa pois päältä tätä epämiellyttävää ääntä ei kuulu.
Auto on Toledo -00. Kiitokset auttajille.
Onko toiminut aiemmin kunnolla, vai ei?
Kompuran laakeri menossa ja ahdistaa pyörimistä, samalla saattaa olla vajautta ilmastoinnissa...onhan niitä vikoja :( Se tarvis eka nähdä omin silmin, mutta...
Vinkkejä mistä etsiä vikaa kun tarina kuulostaa tältä, auto golf III 1.8 GL '93 manuaali ilmastoinnilla. Tehty: kylmäaineiden tyhjäys (oli 1,35kg ainetta, eli kohtuullisesti liikaa!!!) sen jälkeen normaalisti tyhjiöimu (30min) ja täyttö (800g) eli tähän asti näin.
Oma epäily oli että magneettivena tai kompura on paskana kun ei ala pyörimään vaikka ilmastointi kytkettynä, kuitenkin vahingossa huomasin että ilmastoinnin kompura naksahtaa päälle ainostaan silloin kun puhallin on asennossa 1, eli 0 asennossahan se ei luonnollisesti kytke kompuraa päälle, mutta miksi systeemi nyt löysää kompuran kun puhaltimen kytkee asentoon 2 tai 3. Lisäksi asennossa 1 ei puhallin toimi! Voisiko esim. viallinen esivastus kyetä luomaan ko. oiretta?
Kun puhallinta pitää siinä 1 asennossa tovin ja kääntää sitten vaikka 3:lle tulee järjestelmästä mukavan oikean viileää ilmaa (tietenkin vain sen ajan kun sitä putkissa riittää) <-- eli siis aineet kiertää kuitenkin järjestelmässä ilmeisesti oikein, silloin kun puhallin on 1 asennossa?
Oma epäily oli että magneettivena tai kompura on paskana kun ei ala pyörimään vaikka ilmastointi kytkettynä, kuitenkin vahingossa huomasin että ilmastoinnin kompura naksahtaa päälle ainostaan silloin kun puhallin on asennossa 1, eli 0 asennossahan se ei luonnollisesti kytke kompuraa päälle, mutta miksi systeemi nyt löysää kompuran kun puhaltimen kytkee asentoon 2 tai 3. Lisäksi asennossa 1 ei puhallin toimi! Voisiko esim. viallinen esivastus kyetä luomaan ko. oiretta?
Kun puhallinta pitää siinä 1 asennossa tovin ja kääntää sitten vaikka 3:lle tulee järjestelmästä mukavan oikean viileää ilmaa (tietenkin vain sen ajan kun sitä putkissa riittää) <-- eli siis aineet kiertää kuitenkin järjestelmässä ilmeisesti oikein, silloin kun puhallin on 1 asennossa?
Mistä löytäisi OSAAVAN ilmastointihuoltopajan turku-rauma-pori sektorilta? Omasta autosta ei tuu muuta kuin todella kuumaa ilmaa on sitten ilmastointi kylmälle tai kuumalle säädetty.. Kylmä aineet on tarkastettu ja lisätty.. ei ilmeisesti aukaise jotakin hanaa tai jotain? Kyseessä diavia jälkiasennusilmastointi. Kiitos jo etukäteen...
^Näkyis ihan siel teilläpäin olevan yks paja
Turun VW auto printtas mulle noi ETKA:n räjäytyskuvat koko golf kakkosen -91 ilmastointilaitteistosta. Ja viime vuonna ostin yhdeltä FFP:n jäseneltä täydellisen paketin purku golffista (ilman kuivainta). Hetken tutkailin noita papereita ja tajusin ettei mulla oo ees puoliakaan noista. Eli vissii noista on jonkun verran jo autossa kiinni. Tarkoitus olisi viedä auto liikkeeseen ja he pistäis osat paikoilleen.
Esim ilmastoidun golffin puhallinvipu laitteisto on erilaine joka maksaa vähä reilu satase vw auto/laakkone. Menee varmaan aikas suolaseks tää touhu.
Esim ilmastoidun golffin puhallinvipu laitteisto on erilaine joka maksaa vähä reilu satase vw auto/laakkone. Menee varmaan aikas suolaseks tää touhu.
Sisäkierron säätömoottorin vaihto
Onko kukaan vaihtanu/ottanu irti sisäkierron säätömoottoria? Onko miten työläs operaatio? Hanskalokerohan siinä pitää irroittaa aluks.
Kyseinen laitos pitäisi vaihtaa/ottaa irti ja tarkistaa mitä on syöny. Pitää ääntä ja antaa vikakoodin kyseiselle laitteelle. Uusi moottori olis á 160€ plus noin kolmen tunnin työt kuulemma.
Kyseinen laitos pitäisi vaihtaa/ottaa irti ja tarkistaa mitä on syöny. Pitää ääntä ja antaa vikakoodin kyseiselle laitteelle. Uusi moottori olis á 160€ plus noin kolmen tunnin työt kuulemma.
Palaa sivulle “Sisusta & Autohifi”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 12 vierailijaa