Corradon tuulilasista ja ahtimesta.
Valvoja: ffp jäsenet
Corradon tuulilasista ja ahtimesta.
Eli alkanut tässä himottaa tollanen G60 Corrado kovasti ja yhtä tuossa kävinkin katsomassa. Missähän hintaluokissa pyörii noiden tuuliasit töineen?
Ja onko mitään vinkkejä millä saisi edes jonkilaista käsitystä tuosta ahtimen kunnosta näin niinkuin pintapuolisesti? Vai onko ainoa tapa kunnon selvittämiseksi sen avaaminen? Ja missä kilometreissä noita yleensä joutuu huoltamaan? Ahdinpyörän vaihto ja lastu varmaankin olisi heti edessä jos tuollainen tulee hommattua Siinä lienee parasta kääntyä tuonne Laitilan suuntaan.
Tietysti muitakin vinkkejä voi antaa siitä mitä noista kannattaa tarkastaa ostaessa.
Ja onko mitään vinkkejä millä saisi edes jonkilaista käsitystä tuosta ahtimen kunnosta näin niinkuin pintapuolisesti? Vai onko ainoa tapa kunnon selvittämiseksi sen avaaminen? Ja missä kilometreissä noita yleensä joutuu huoltamaan? Ahdinpyörän vaihto ja lastu varmaankin olisi heti edessä jos tuollainen tulee hommattua Siinä lienee parasta kääntyä tuonne Laitilan suuntaan.
Tietysti muitakin vinkkejä voi antaa siitä mitä noista kannattaa tarkastaa ostaessa.
Jos siinä katselemassasi yksilössä on ajotietokone, niin saat jonkinlaista osviittaa ahtimen kunnosta ajotietokoneen kautta tarkastamalla ahtopaineet.
1. Laita virrat autoon
2. Laita MFA (ajotietokone) asentoon 2
3. Paina MFA:n nappi pohjaan (pidä pohjassa)
4. Samalla kun em. nappi on pohjassa, virrat pois ja takaisin päälle
5. Nappi yhä pohjassa, käynnistys
6. Löysää nappi ja paina KERRAN
Nyt pitäisi näkyä ahtopaine tyhjäkäynnillä. Lukema voi olla 0-255 välillä tai näyttää paineen "normaali ilmanpaine" + ahtopaine (bareissa). Mikäli on toi ensimmäinen, niin lukeman pitäisi tyhjäkäynnillä liikkua n. 70-100 välissä. Kun vedätetään moottoria 4. tai 5. vaihteella juuri rajoittimen tuntumaan (radalla tietysti ;), pitäisi lukeman olla muistaakseni jotain 220-230 (tai noin 1800 (bar) kuten em.) välillä ollakseen ok.
"Normaalikuntoinen", virittämätön (lue ei pienempää ahdinpyörää/lastua) G60-ahdin ahtaa semmoiset 0,8bar.
Sitten kannattaa katsoa ettei ahtimen ylemmässä "kammiossa" ole öljyä reilusti. tämä on isojen poikien mukaan merkki rikkinäisestä ahtimesta.
"USA EURO Hg(#'s of boost/vacuum) Comments
15 200 -23.7
55 400 -17.8
90 600 -11.9
127 800 -5.9
148 1000 0 (Atmosphere- ala no boost, charger is bypassed)
172 1200 2.9 psi (Your charger is dead or big boost leak)
192 1400 5.8 psi (Your charger is about dead or big boost leak)
211 1600 8.7 psi (Your charger needs new apex strips or big boost leak)
228 1800 11.6 psi (Great for stock pulley, Probably needs new apex strips if 68mm pulley)
242 2000 14.5 psi (Great for 68mm pulley on stock charger)
255 2200 17.4 psi (Great for 68mm pulley on heavily ported charger, hold on to your ass fast!!)
255 and up folks need to be careful with fueling, as the programming maps end at about 242 on the ecu Dynotuning, and air/fuel/egt gauge, and custom chip recommended"
http://www.the-corrado.net/forum/viewto ... e7ef4f8703
Ps. pahoittelen pitkästä linkistä, mutta kun ei osaa, niin ei osaa :D
Ps.2 niin ja tuulilasi asennettuna Rovaniemellä maksaa 200e (sävylasi)
1. Laita virrat autoon
2. Laita MFA (ajotietokone) asentoon 2
3. Paina MFA:n nappi pohjaan (pidä pohjassa)
4. Samalla kun em. nappi on pohjassa, virrat pois ja takaisin päälle
5. Nappi yhä pohjassa, käynnistys
6. Löysää nappi ja paina KERRAN
Nyt pitäisi näkyä ahtopaine tyhjäkäynnillä. Lukema voi olla 0-255 välillä tai näyttää paineen "normaali ilmanpaine" + ahtopaine (bareissa). Mikäli on toi ensimmäinen, niin lukeman pitäisi tyhjäkäynnillä liikkua n. 70-100 välissä. Kun vedätetään moottoria 4. tai 5. vaihteella juuri rajoittimen tuntumaan (radalla tietysti ;), pitäisi lukeman olla muistaakseni jotain 220-230 (tai noin 1800 (bar) kuten em.) välillä ollakseen ok.
"Normaalikuntoinen", virittämätön (lue ei pienempää ahdinpyörää/lastua) G60-ahdin ahtaa semmoiset 0,8bar.
Sitten kannattaa katsoa ettei ahtimen ylemmässä "kammiossa" ole öljyä reilusti. tämä on isojen poikien mukaan merkki rikkinäisestä ahtimesta.
"USA EURO Hg(#'s of boost/vacuum) Comments
15 200 -23.7
55 400 -17.8
90 600 -11.9
127 800 -5.9
148 1000 0 (Atmosphere- ala no boost, charger is bypassed)
172 1200 2.9 psi (Your charger is dead or big boost leak)
192 1400 5.8 psi (Your charger is about dead or big boost leak)
211 1600 8.7 psi (Your charger needs new apex strips or big boost leak)
228 1800 11.6 psi (Great for stock pulley, Probably needs new apex strips if 68mm pulley)
242 2000 14.5 psi (Great for 68mm pulley on stock charger)
255 2200 17.4 psi (Great for 68mm pulley on heavily ported charger, hold on to your ass fast!!)
255 and up folks need to be careful with fueling, as the programming maps end at about 242 on the ecu Dynotuning, and air/fuel/egt gauge, and custom chip recommended"
http://www.the-corrado.net/forum/viewto ... e7ef4f8703
Ps. pahoittelen pitkästä linkistä, mutta kun ei osaa, niin ei osaa :D
Ps.2 niin ja tuulilasi asennettuna Rovaniemellä maksaa 200e (sävylasi)
Kävin tuossa koeajamassa yhtä yksilöä ja koetin tuota ajotietokone hommaa, mutta en nyt oikeen tiedä minkä lukeman sieltä sain ulos. Käynnistäessä lukema oli tyhjäkäynnillä jotain 750 ja siinä hiljalleen ajellessa mitä tuli seurattua hyppi siinä maks. 880 paikkeilla. Ei oikein tunnosta järkeviltä nuo luvut... Ei hirveästi tullut sillä vedätettyä vaan ihan rauhakseen ajelin mutta sen verran kuitenkin koitin että kohtuu pirteältä tuntui. Jos nyt tuohon yksilöön päädyn niin täytyy varmaan se ahdin varmuuden vuoksi huoltaa, kun ei mitään siihen viittaavaan kuiteista tai huoltokirjasta löytynyt.
Nuo lukemat siis täysin vakiolla? Lastu, ahdinpyörä ja uusi moniurahihna olisi valmiina odottamassa mutta taidanpa jättää laittamatta ettei kiusata ahdinta kokonaan hajalle niillä :(
EDIT: sen verran kävin vielä kokeilemassa että 212 oli suurin lukeman minkä sain.. kakkos vaihteella se.
EDIT: sen verran kävin vielä kokeilemassa että 212 oli suurin lukeman minkä sain.. kakkos vaihteella se.
Viimeksi muokannut PeetuX, 12.4.2007 16:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kuinkas tiheeseen tuota ahdinta kannattaa huollattaa. Onko olemassa esim, jotain kilometri määrää huoltoväliksi? vaiko ihan tapauskohtaisesti??? Omalla ahtimella ajettu nyt n. 15000km huollon jälkeen. Laitilasta tuohon on kuulemma huollettu ahdin vaihdettu. Samalla tuohon kuulemma on vaihdettu leveämpi hammashihna. Mitäs vaikutusta sillä on?
Viimeksi muokannut Eemeli, 12.4.2007 20:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Leveämpi hihna tuo turvaa, eikä pomppaa niin helposti ja riko siten ahdinta, eikä myöskään veny yhtä nopeaan. Lisäksi sen ahtimen jakohihnan rasitus kasvaa pienellä ahdinpyörällä normaalista, joten ihan hyvä se on.
Huoltoväliksi kait sanotaan 50-60 tkm, pikkuhihna (sinun tapauksessasi leveä) puolet tiuhemmin, mutta monesti taitavat olla vielä 200 tkm kohdilla jopa alkuperäisiä kummatkin. 15 tkm on vasta reilu öljynvaihtoväli, eipä sillä välillä kannata 300€ remppaa tehdä. Mitään virallisia en ole löytänyt. Tuo pikkuhihna on se avain, jos se napsahtaa, niin jälki on ikävää.
PS. Minulla on leveä hammashihna, valitettavasti saamattomuutta se on ollut hyllyssä jo 1,5 vuotta, eipä paljon turvaa... :-)
Huoltoväliksi kait sanotaan 50-60 tkm, pikkuhihna (sinun tapauksessasi leveä) puolet tiuhemmin, mutta monesti taitavat olla vielä 200 tkm kohdilla jopa alkuperäisiä kummatkin. 15 tkm on vasta reilu öljynvaihtoväli, eipä sillä välillä kannata 300€ remppaa tehdä. Mitään virallisia en ole löytänyt. Tuo pikkuhihna on se avain, jos se napsahtaa, niin jälki on ikävää.
PS. Minulla on leveä hammashihna, valitettavasti saamattomuutta se on ollut hyllyssä jo 1,5 vuotta, eipä paljon turvaa... :-)
Juu, tässä voi sitten nähtävästi ihan luottavaisin mielin lastua ja ahdinpyörän vaihtoa suunnitella.
Siellä on sitten kankkuniemen kylänraittia vingutettu rystyset valkoisena kun on ahtoja testailtu...
Kellään muuten mitään tietoa mitä ne muut lukemat ovat mitä MFA:sta saa esille kun tuon saman kikkailun tekee millä ahtopaineet saa näkyviin. Itsellä ainakin saa 7 eri lukemaa näkymään joista 2 on nuo ahtopaineet. Matkamittarin tilalle vaihtuu tuo luku 1-7 kun sieltä viiksenpäästä kelailee.
sen verran kävin vielä kokeilemassa että 212 oli suurin lukeman minkä sain.. kakkos vaihteella se.
Siellä on sitten kankkuniemen kylänraittia vingutettu rystyset valkoisena kun on ahtoja testailtu...
Kellään muuten mitään tietoa mitä ne muut lukemat ovat mitä MFA:sta saa esille kun tuon saman kikkailun tekee millä ahtopaineet saa näkyviin. Itsellä ainakin saa 7 eri lukemaa näkymään joista 2 on nuo ahtopaineet. Matkamittarin tilalle vaihtuu tuo luku 1-7 kun sieltä viiksenpäästä kelailee.
SAmmyG kirjoitti:Jos ahdot tallella, ei tarvii huoltaa. Jostain on jäänyt mieleen, että toi 100k ois hyvä huoltoväli.
Myös ahtimen stefat pitää katsoa, etteivät vuoda. Jos vuotaa, niin vaara koko vehkeen laukeamiseen kasvaa vain ajan kanssa.
Onkohan ahtimen huoltaminen itse vaikea homma? Ja miten paljon autoa pitää purkaa jotta ahtimen saa nostettua pois, yritin etsiä ohjetta vähän joka paikasta mutta mistään ei löytynyt huolto-ohjetta.
Ahdin toki maksaa, mutta purkuosia sentään on, koska tekniikka ei ole mitään todella harvinaista. Corrado on niin tavallinen Golf/Vento/Passat, että ei osien saamisessa ei todellakaan ole ongelmaa ja suomesta saa purkuosana peltiä ja muuta.
Ahtimen saa huollettua varmaan itsekin ja irti purkaminen on todella helppoa, muutama kuusio, hihna ja pari öljyputkea. Ahtimen avaamisesta ja huoltamisesta on monessa paikkaa ollut ohjeita, joskus täälläkin iso kuvasarja. Huolto maksaa perus osineen sen muutaman satkun, eli itse ei aina kannata alkaa tekemään. Jos menee VW:ltä kysymään melkein mitä vain, niin aina se maksaa. Huolto-osia ei ahtimeen edes myydä VW:llä, vaan ne pitää itse ostaa, valmistaja myy vain ja ainoastaan uusia.
30 tkm ja ei kyllä huollolla ole kiire, jos ahtoa on, niin vaihda pikkuhihna.
Ahtimen saa huollettua varmaan itsekin ja irti purkaminen on todella helppoa, muutama kuusio, hihna ja pari öljyputkea. Ahtimen avaamisesta ja huoltamisesta on monessa paikkaa ollut ohjeita, joskus täälläkin iso kuvasarja. Huolto maksaa perus osineen sen muutaman satkun, eli itse ei aina kannata alkaa tekemään. Jos menee VW:ltä kysymään melkein mitä vain, niin aina se maksaa. Huolto-osia ei ahtimeen edes myydä VW:llä, vaan ne pitää itse ostaa, valmistaja myy vain ja ainoastaan uusia.
30 tkm ja ei kyllä huollolla ole kiire, jos ahtoa on, niin vaihda pikkuhihna.
Jatketaan taas tänne vähän kyselyä ahtimesta :)
Eli onko ahtimella erikseen hihna joka pyörittää kampiakselia vai joutuuko jakopäänhihnan irroittamaan, kun olen aikeissa vaihtaa pienemmän ahdinpyörän ja lastun, tasaisemman ja laajemman tehoalueen saamiseksi.
Jos jakopäänhihna pitää irroittaa löytyisiköhän jostain mahdollisesti ohjeita ajoitukseen? (Merkit kuulemma joissain tapauksissa vaikeita tulkita)
Eli onko ahtimella erikseen hihna joka pyörittää kampiakselia vai joutuuko jakopäänhihnan irroittamaan, kun olen aikeissa vaihtaa pienemmän ahdinpyörän ja lastun, tasaisemman ja laajemman tehoalueen saamiseksi.
Jos jakopäänhihna pitää irroittaa löytyisiköhän jostain mahdollisesti ohjeita ajoitukseen? (Merkit kuulemma joissain tapauksissa vaikeita tulkita)
Oletko varma että katselit ahtopaineita. Sieltä kun löytyy vaikka mitä muutakin lukemaa. muistaakseni jotain 7 erilaista, mitä sitten lieneekään. Vissiin ainakin kierrokset ja sen hetkinen kulutus ym. Siitä viiksen napistahan niitä voi vaihdella.
1. Laita virrat autoon
2. Laita MFA (ajotietokone) asentoon 2
3. Paina MFA:n nappi pohjaan (pidä pohjassa)
4. Samalla kun em. nappi on pohjassa, virrat pois ja takaisin päälle
5. Nappi yhä pohjassa, käynnistys
6. Löysää nappi ja paina KERRAN
Eli siis tuon tehtyä sieltä löytyy kaikennäköistä muutakin lukemaa, ei pelkästään ne ahtopaineet.
1. Laita virrat autoon
2. Laita MFA (ajotietokone) asentoon 2
3. Paina MFA:n nappi pohjaan (pidä pohjassa)
4. Samalla kun em. nappi on pohjassa, virrat pois ja takaisin päälle
5. Nappi yhä pohjassa, käynnistys
6. Löysää nappi ja paina KERRAN
Eli siis tuon tehtyä sieltä löytyy kaikennäköistä muutakin lukemaa, ei pelkästään ne ahtopaineet.
Jatketaan tänne taas "ongelmien" selvitystä.. Eli kun pellin alla on http://s192.photobucket.com/albums/z159 ... 140101.jpg tommonen härpäke joka alkaa vinkumaan muutama minuutti auton sammutuksesta.. Välillä vinkuna loppuu heti mutta välillä se ei tunnu loppuvan ollenkaan. Mikä ko. laite on ja miten vinkunan saa korjattua? (Sekä kuluttaako laite virtoja, eli jos laite vinkuu pihassa koko illan niin syökö se akun)
Mikähän tuo on,itsellä ei kyllä tuollaista ole. Ku ei oikei kuvasta hahmottanu missäpäin huonetta tuo majailee.Toinen kuva,selventää sijaintia. =D
näyttäisi äkkiseltään maailman (ehkäpä) huonoimmalta FSE/malpass bensanpaineensäätimeltä. ;) BP säädin se siis on mutta merkistä ei ole varmuutta.
Kysytäänpä myös tässä että mikä mahtaa olla sen "jakopään" tarkoitus siinä ahtimessa? Mitä se pieni ratas pyörittää?
Ja taitaa olla ahtimen huolto edessä, ei ahda kuin 0.6bar (irtomittari, en ole koittanu tuota ajotietokonekikkaa) ja on sentään 68mm ahdinpyörä.. :/
Kysytäänpä myös tässä että mikä mahtaa olla sen "jakopään" tarkoitus siinä ahtimessa? Mitä se pieni ratas pyörittää?
Ja taitaa olla ahtimen huolto edessä, ei ahda kuin 0.6bar (irtomittari, en ole koittanu tuota ajotietokonekikkaa) ja on sentään 68mm ahdinpyörä.. :/
Niin siis sulla ilmeisesti näyttää se ne ahtopaineet ihan bareissa, ei tuolla hemmetin asteikolla 0-255.
Eipä sillä tyhjäkäynnillä katselemalla mitään oikein saa irti niistä paineista. Käy ajamassa (suljetulla alueella tietenkin) isoilla vaihteilla rajoittimen tuntumaan ja katsele sit mitä se mittari näyttää. Se siis näyttää normi ilmanpaineen (n. 1bar) + ahtopaineet. Tuo 370 on siis reippaasti alle normi ilmanpaineen, eli ei kerro yhtikäs mitään.
Jos taas höpisen puutaheinää niin joku viksumpi voipi kopauttaa kepillä munille....
Eipä sillä tyhjäkäynnillä katselemalla mitään oikein saa irti niistä paineista. Käy ajamassa (suljetulla alueella tietenkin) isoilla vaihteilla rajoittimen tuntumaan ja katsele sit mitä se mittari näyttää. Se siis näyttää normi ilmanpaineen (n. 1bar) + ahtopaineet. Tuo 370 on siis reippaasti alle normi ilmanpaineen, eli ei kerro yhtikäs mitään.
Jos taas höpisen puutaheinää niin joku viksumpi voipi kopauttaa kepillä munille....
370 on alipainetta imusarjassa ja ihan normaalin oloinen lukema, mutta ahdot saa vasta vedättämällä jarrua vasten tai sitten vaikka kolmosella sinne maksimiin. 0 on -1 bar arvo (jota ei toki koskaan sinne voi saada, 1000 on suurinpiirtein arvo joka on kun imusarjassa on "ilmanpaine", yli tonnin taas on ylipainetta. Arvo pitäis saada sinne 1700 kieppeille terveellä ahtimella, viritellyllä 1900 asti, 2000 on jo aika hyvä tulos.
Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 44 vierailijaa