Corradon tuulilasista ja ahtimesta.

Kaikki auto ja liikenne jutustelut joita varten ei ole omaa kanavaa...

Valvoja: ffp jäsenet

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

Corradon tuulilasista ja ahtimesta.

ViestiKirjoittaja Eemeli » 2.4.2007 19:28

Eli alkanut tässä himottaa tollanen G60 Corrado kovasti ja yhtä tuossa kävinkin katsomassa. Missähän hintaluokissa pyörii noiden tuuliasit töineen?
Ja onko mitään vinkkejä millä saisi edes jonkilaista käsitystä tuosta ahtimen kunnosta näin niinkuin pintapuolisesti? Vai onko ainoa tapa kunnon selvittämiseksi sen avaaminen? Ja missä kilometreissä noita yleensä joutuu huoltamaan? Ahdinpyörän vaihto ja lastu varmaankin olisi heti edessä jos tuollainen tulee hommattua Siinä lienee parasta kääntyä tuonne Laitilan suuntaan.
Tietysti muitakin vinkkejä voi antaa siitä mitä noista kannattaa tarkastaa ostaessa.

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 2.4.2007 19:38

itse huollattaisin sen ahtimen joka tapauksessa jos ei pitäviä dokumenttejä ole edelliskerrasta.

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 2.4.2007 19:44

Juu, huolto varmaan tulee kyseeseen joka tapauksessa. Mutta se lähinnä "pelottaa" että entä jos ahdin on jo siinä kunnossa että huoltokaan ei auta...

Kasetti
-
Viestit: 235
Liittynyt: 25.7.2005 20:13

ViestiKirjoittaja Kasetti » 2.4.2007 21:46

Jos siinä katselemassasi yksilössä on ajotietokone, niin saat jonkinlaista osviittaa ahtimen kunnosta ajotietokoneen kautta tarkastamalla ahtopaineet.

1. Laita virrat autoon
2. Laita MFA (ajotietokone) asentoon 2
3. Paina MFA:n nappi pohjaan (pidä pohjassa)
4. Samalla kun em. nappi on pohjassa, virrat pois ja takaisin päälle
5. Nappi yhä pohjassa, käynnistys
6. Löysää nappi ja paina KERRAN

Nyt pitäisi näkyä ahtopaine tyhjäkäynnillä. Lukema voi olla 0-255 välillä tai näyttää paineen "normaali ilmanpaine" + ahtopaine (bareissa). Mikäli on toi ensimmäinen, niin lukeman pitäisi tyhjäkäynnillä liikkua n. 70-100 välissä. Kun vedätetään moottoria 4. tai 5. vaihteella juuri rajoittimen tuntumaan (radalla tietysti ;), pitäisi lukeman olla muistaakseni jotain 220-230 (tai noin 1800 (bar) kuten em.) välillä ollakseen ok.

"Normaalikuntoinen", virittämätön (lue ei pienempää ahdinpyörää/lastua) G60-ahdin ahtaa semmoiset 0,8bar.

Sitten kannattaa katsoa ettei ahtimen ylemmässä "kammiossa" ole öljyä reilusti. tämä on isojen poikien mukaan merkki rikkinäisestä ahtimesta.

"USA EURO Hg(#'s of boost/vacuum) Comments
15 200 -23.7
55 400 -17.8
90 600 -11.9
127 800 -5.9
148 1000 0 (Atmosphere- ala no boost, charger is bypassed)
172 1200 2.9 psi (Your charger is dead or big boost leak)
192 1400 5.8 psi (Your charger is about dead or big boost leak)
211 1600 8.7 psi (Your charger needs new apex strips or big boost leak)
228 1800 11.6 psi (Great for stock pulley, Probably needs new apex strips if 68mm pulley)
242 2000 14.5 psi (Great for 68mm pulley on stock charger)
255 2200 17.4 psi (Great for 68mm pulley on heavily ported charger, hold on to your ass fast!!)

255 and up folks need to be careful with fueling, as the programming maps end at about 242 on the ecu Dynotuning, and air/fuel/egt gauge, and custom chip recommended"

http://www.the-corrado.net/forum/viewto ... e7ef4f8703

Ps. pahoittelen pitkästä linkistä, mutta kun ei osaa, niin ei osaa :D

Ps.2 niin ja tuulilasi asennettuna Rovaniemellä maksaa 200e (sävylasi)

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 3.4.2007 17:09

Juu, kyllä siinä ajotietokone oli joten tuosta varmaan on hyötyä. Kiitosta vaan. Voisi käydä koeajamassa ja samalla vilkaista hieman noita ahtoja. 200e tuntumassa arvelinkin noiden lasin hintojen pyörivän. Vois vielä kävästä kysäsemässä parista eri paikkaa päivän hinnan tolle tuulilasin vaihdolle.

Enliz
-
Viestit: 313
Liittynyt: 12.8.2003 22:53

ViestiKirjoittaja Enliz » 3.4.2007 18:30

Ex kulkineeseen vaihdettiin lasi omalla pajalla. Lasi alennuksilla oli n. 150e + muovilistat n 70e.. (Oli syytä vaihtaa kun vanha otti pois listat olivat joka kohdasta sen verran hapettunu ja haljenneet) tiivisteen hintaa en muista..

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 4.4.2007 19:09

Kävin tuossa koeajamassa yhtä yksilöä ja koetin tuota ajotietokone hommaa, mutta en nyt oikeen tiedä minkä lukeman sieltä sain ulos. Käynnistäessä lukema oli tyhjäkäynnillä jotain 750 ja siinä hiljalleen ajellessa mitä tuli seurattua hyppi siinä maks. 880 paikkeilla. Ei oikein tunnosta järkeviltä nuo luvut... Ei hirveästi tullut sillä vedätettyä vaan ihan rauhakseen ajelin mutta sen verran kuitenkin koitin että kohtuu pirteältä tuntui. Jos nyt tuohon yksilöön päädyn niin täytyy varmaan se ahdin varmuuden vuoksi huoltaa, kun ei mitään siihen viittaavaan kuiteista tai huoltokirjasta löytynyt.

PeetuX
-
Viestit: 16
Liittynyt: 25.7.2006 2:45

ViestiKirjoittaja PeetuX » 11.4.2007 19:00

Itsellä sain pienillä vaihteilla (1&2&3) nousemaan maksimissaan lukuun 206. Isommilla en päässyt kierrättämään tarpeeksi. Eli jos tuon korkeammalle ei nouse niin huolto ilmeisesti olisi paikallaan :)

Kasetti
-
Viestit: 235
Liittynyt: 25.7.2005 20:13

ViestiKirjoittaja Kasetti » 11.4.2007 19:13

Jeps. siltä se vähän vaikuttais. toki kannattaa tarkastaa ettei moniurahihna luista. se nimittäin aiheuttaa luonnollisesti ahdon vähenemistä. itellä paukahtaa heti jo 3800rpm:n kohalla 248 ja nopiaa siinä 5000rpm päällä on jo tapissa (eli 255) :D

Kulkee ihan kivasti.

PeetuX
-
Viestit: 16
Liittynyt: 25.7.2006 2:45

ViestiKirjoittaja PeetuX » 11.4.2007 19:33

Nuo lukemat siis täysin vakiolla? Lastu, ahdinpyörä ja uusi moniurahihna olisi valmiina odottamassa mutta taidanpa jättää laittamatta ettei kiusata ahdinta kokonaan hajalle niillä :(

EDIT: sen verran kävin vielä kokeilemassa että 212 oli suurin lukeman minkä sain.. kakkos vaihteella se.
Viimeksi muokannut PeetuX, 12.4.2007 16:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Kasetti
-
Viestit: 235
Liittynyt: 25.7.2005 20:13

ViestiKirjoittaja Kasetti » 11.4.2007 22:15

No onhan tuohon laitettu ns. "perusvermeet". 68ap ja lastu sekä laitettu ennakkoa vähän...

Mutta en tiedä sitten miten tarkka toi ajotietokone on siihen lukemaanhan voi vaikuttaa alipaineletkuston kuntokin rankasti. paras olis jos sais suoraan mittarilla mitattua...

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 12.4.2007 18:38

Kuinkas tiheeseen tuota ahdinta kannattaa huollattaa. Onko olemassa esim, jotain kilometri määrää huoltoväliksi? vaiko ihan tapauskohtaisesti??? Omalla ahtimella ajettu nyt n. 15000km huollon jälkeen. Laitilasta tuohon on kuulemma huollettu ahdin vaihdettu. Samalla tuohon kuulemma on vaihdettu leveämpi hammashihna. Mitäs vaikutusta sillä on?
Viimeksi muokannut Eemeli, 12.4.2007 20:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

HelaKammo
-
Viestit: 1860
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja HelaKammo » 12.4.2007 19:22

Leveämpi hihna tuo turvaa, eikä pomppaa niin helposti ja riko siten ahdinta, eikä myöskään veny yhtä nopeaan. Lisäksi sen ahtimen jakohihnan rasitus kasvaa pienellä ahdinpyörällä normaalista, joten ihan hyvä se on.

Huoltoväliksi kait sanotaan 50-60 tkm, pikkuhihna (sinun tapauksessasi leveä) puolet tiuhemmin, mutta monesti taitavat olla vielä 200 tkm kohdilla jopa alkuperäisiä kummatkin. 15 tkm on vasta reilu öljynvaihtoväli, eipä sillä välillä kannata 300€ remppaa tehdä. Mitään virallisia en ole löytänyt. Tuo pikkuhihna on se avain, jos se napsahtaa, niin jälki on ikävää.

PS. Minulla on leveä hammashihna, valitettavasti saamattomuutta se on ollut hyllyssä jo 1,5 vuotta, eipä paljon turvaa... :-)

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 12.4.2007 20:36

Juu, tässä voi sitten nähtävästi ihan luottavaisin mielin lastua ja ahdinpyörän vaihtoa suunnitella.

sen verran kävin vielä kokeilemassa että 212 oli suurin lukeman minkä sain.. kakkos vaihteella se.

Siellä on sitten kankkuniemen kylänraittia vingutettu rystyset valkoisena kun on ahtoja testailtu...

Kellään muuten mitään tietoa mitä ne muut lukemat ovat mitä MFA:sta saa esille kun tuon saman kikkailun tekee millä ahtopaineet saa näkyviin. Itsellä ainakin saa 7 eri lukemaa näkymään joista 2 on nuo ahtopaineet. Matkamittarin tilalle vaihtuu tuo luku 1-7 kun sieltä viiksenpäästä kelailee.

PeetuX
-
Viestit: 16
Liittynyt: 25.7.2006 2:45

ViestiKirjoittaja PeetuX » 12.4.2007 22:33

Siellä on sitten kankkuniemen kylänraittia vingutettu rystyset valkoisena kun on ahtoja testailtu...


Maantiellä joten eipä tullut edes ylinopeutta ajettua juuri..

motu
-
Viestit: 76
Liittynyt: 30.7.2007 11:16

ViestiKirjoittaja motu » 30.7.2007 16:06

Lainaan vähän tätä topikkia eli: Mikä olisi hyvä G60 ahdinhuollon väli. Edellinen ahdinhuolto on tehty noin 30tkm sitten, joten onko jo aika uudelle vai kestääkö vielä odottaa?

Auton hain eilen ja nopealla läpikatselulla ei ainakaan puske öljyä läpi mistään.

SAmmyG
-
Viestit: 75
Liittynyt: 3.4.2007 20:51

ViestiKirjoittaja SAmmyG » 30.7.2007 17:11

Jos ahdot tallella, ei tarvii huoltaa. Jostain on jäänyt mieleen, että toi 100k ois hyvä huoltoväli.
Myös ahtimen stefat pitää katsoa, etteivät vuoda. Jos vuotaa, niin vaara koko vehkeen laukeamiseen kasvaa vain ajan kanssa.

motu
-
Viestit: 76
Liittynyt: 30.7.2007 11:16

ViestiKirjoittaja motu » 30.7.2007 19:53

SAmmyG kirjoitti:Jos ahdot tallella, ei tarvii huoltaa. Jostain on jäänyt mieleen, että toi 100k ois hyvä huoltoväli.
Myös ahtimen stefat pitää katsoa, etteivät vuoda. Jos vuotaa, niin vaara koko vehkeen laukeamiseen kasvaa vain ajan kanssa.


Onkohan ahtimen huoltaminen itse vaikea homma? Ja miten paljon autoa pitää purkaa jotta ahtimen saa nostettua pois, yritin etsiä ohjetta vähän joka paikasta mutta mistään ei löytynyt huolto-ohjetta.

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 30.7.2007 20:37

kaverilla oli tässä taannoin g60 kone ja siinä tais olla jotain 200tkm mittarissa ja hommasi uuden ahtimen kysy eka pörhöltä niin oliko hintaa 4700€ jos oikein muistan ja tokasi että terve ja tilasi muualta ja sai paljon halvemmalla... että hienoa noiden erikoisten autojen kanssa ;)

HelaKammo
-
Viestit: 1860
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja HelaKammo » 30.7.2007 21:18

Ahdin toki maksaa, mutta purkuosia sentään on, koska tekniikka ei ole mitään todella harvinaista. Corrado on niin tavallinen Golf/Vento/Passat, että ei osien saamisessa ei todellakaan ole ongelmaa ja suomesta saa purkuosana peltiä ja muuta.

Ahtimen saa huollettua varmaan itsekin ja irti purkaminen on todella helppoa, muutama kuusio, hihna ja pari öljyputkea. Ahtimen avaamisesta ja huoltamisesta on monessa paikkaa ollut ohjeita, joskus täälläkin iso kuvasarja. Huolto maksaa perus osineen sen muutaman satkun, eli itse ei aina kannata alkaa tekemään. Jos menee VW:ltä kysymään melkein mitä vain, niin aina se maksaa. Huolto-osia ei ahtimeen edes myydä VW:llä, vaan ne pitää itse ostaa, valmistaja myy vain ja ainoastaan uusia.

30 tkm ja ei kyllä huollolla ole kiire, jos ahtoa on, niin vaihda pikkuhihna.

motu
-
Viestit: 76
Liittynyt: 30.7.2007 11:16

ViestiKirjoittaja motu » 1.8.2007 14:56

Jatketaan taas tänne vähän kyselyä ahtimesta :)

Eli onko ahtimella erikseen hihna joka pyörittää kampiakselia vai joutuuko jakopäänhihnan irroittamaan, kun olen aikeissa vaihtaa pienemmän ahdinpyörän ja lastun, tasaisemman ja laajemman tehoalueen saamiseksi.

Jos jakopäänhihna pitää irroittaa löytyisiköhän jostain mahdollisesti ohjeita ajoitukseen? (Merkit kuulemma joissain tapauksissa vaikeita tulkita)

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 1.8.2007 15:15

Niin siis ahdinta pyörittää sama hihna mikä laturiakin. Eli jakopäähän sun siis ei tarvitse koskea. Ohjaustehostimen hihnan joutut ottamaan, pois että saat lyhyemmän moniurahihnan sinne vaihdettua.

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 1.8.2007 17:59

^^pitäiskös se konepelti aukaista ennemmin kuin tietokone? =D

Itse kerran kokeilin tuota ahtopainetta tsiigailla tuolta mittaristosta mutta siellä lukemia muistaakseni väliltä 2000-4000. Mitäs hemmettiä ne on vai enkö vain osaa? =D

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 1.8.2007 18:45

Oletko varma että katselit ahtopaineita. Sieltä kun löytyy vaikka mitä muutakin lukemaa. muistaakseni jotain 7 erilaista, mitä sitten lieneekään. Vissiin ainakin kierrokset ja sen hetkinen kulutus ym. Siitä viiksen napistahan niitä voi vaihdella.

1. Laita virrat autoon
2. Laita MFA (ajotietokone) asentoon 2
3. Paina MFA:n nappi pohjaan (pidä pohjassa)
4. Samalla kun em. nappi on pohjassa, virrat pois ja takaisin päälle
5. Nappi yhä pohjassa, käynnistys
6. Löysää nappi ja paina KERRAN

Eli siis tuon tehtyä sieltä löytyy kaikennäköistä muutakin lukemaa, ei pelkästään ne ahtopaineet.

motu
-
Viestit: 76
Liittynyt: 30.7.2007 11:16

ViestiKirjoittaja motu » 15.8.2007 16:21

Jatketaan tänne taas "ongelmien" selvitystä.. Eli kun pellin alla on http://s192.photobucket.com/albums/z159 ... 140101.jpg tommonen härpäke joka alkaa vinkumaan muutama minuutti auton sammutuksesta.. Välillä vinkuna loppuu heti mutta välillä se ei tunnu loppuvan ollenkaan. Mikä ko. laite on ja miten vinkunan saa korjattua? (Sekä kuluttaako laite virtoja, eli jos laite vinkuu pihassa koko illan niin syökö se akun)

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 15.8.2007 17:42

Mikähän tuo on,itsellä ei kyllä tuollaista ole. Ku ei oikei kuvasta hahmottanu missäpäin huonetta tuo majailee.Toinen kuva,selventää sijaintia. =D

jikes
-
Viestit: 70
Liittynyt: 7.9.2005 21:27

ViestiKirjoittaja jikes » 15.8.2007 18:29

Onkohan tuo säädetävä bensanpaineen säädin? Näytäs vaan vähän semoselta.Tosin voin olla väärässäkin mutta veikaisin. Iteläkään ei nimitin ole tomosta.

Ter0
-
Viestit: 26
Liittynyt: 7.11.2004 13:49

ViestiKirjoittaja Ter0 » 17.8.2007 13:24

näyttäisi äkkiseltään maailman (ehkäpä) huonoimmalta FSE/malpass bensanpaineensäätimeltä. ;) BP säädin se siis on mutta merkistä ei ole varmuutta.

Kysytäänpä myös tässä että mikä mahtaa olla sen "jakopään" tarkoitus siinä ahtimessa? Mitä se pieni ratas pyörittää?

Ja taitaa olla ahtimen huolto edessä, ei ahda kuin 0.6bar (irtomittari, en ole koittanu tuota ajotietokonekikkaa) ja on sentään 68mm ahdinpyörä.. :/

HelaKammo
-
Viestit: 1860
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja HelaKammo » 17.8.2007 14:03

Pieni hihna on se joka pitää sisällä olevan epäkeskon liikkeessä, jos katkeaa, niin koko ahdin menee käytännössä päreiksi.

motu
-
Viestit: 76
Liittynyt: 30.7.2007 11:16

ViestiKirjoittaja motu » 18.8.2007 13:25

Tsekkasin pelistä ahdot topikin alussa olevien ohjeiden mukaan ja tyhjäkäynnillä sain arvoksi noin 370.

Edellisen omistajan mukaan ahtoja on nostettu hiukan. Näyttääkö mittari oikein ja ahtoja on nostettu vai onko ahtimessa jokin päin persettä?

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 18.8.2007 13:45

Niin siis sulla ilmeisesti näyttää se ne ahtopaineet ihan bareissa, ei tuolla hemmetin asteikolla 0-255.
Eipä sillä tyhjäkäynnillä katselemalla mitään oikein saa irti niistä paineista. Käy ajamassa (suljetulla alueella tietenkin) isoilla vaihteilla rajoittimen tuntumaan ja katsele sit mitä se mittari näyttää. Se siis näyttää normi ilmanpaineen (n. 1bar) + ahtopaineet. Tuo 370 on siis reippaasti alle normi ilmanpaineen, eli ei kerro yhtikäs mitään.

Jos taas höpisen puutaheinää niin joku viksumpi voipi kopauttaa kepillä munille....

HelaKammo
-
Viestit: 1860
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja HelaKammo » 18.8.2007 15:12

370 on alipainetta imusarjassa ja ihan normaalin oloinen lukema, mutta ahdot saa vasta vedättämällä jarrua vasten tai sitten vaikka kolmosella sinne maksimiin. 0 on -1 bar arvo (jota ei toki koskaan sinne voi saada, 1000 on suurinpiirtein arvo joka on kun imusarjassa on "ilmanpaine", yli tonnin taas on ylipainetta. Arvo pitäis saada sinne 1700 kieppeille terveellä ahtimella, viritellyllä 1900 asti, 2000 on jo aika hyvä tulos.


Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 34 vierailijaa