Polo G40 -92

Projektit, joissa oikeasti tapahtuu jotain, eikä vain suunnitella ja haaveilla.

Valvoja: ffp jäsenet

PikkuG
-
Viestit: 166
Liittynyt: 28.7.2003 7:03

Polo G40 -92

ViestiKirjoittaja PikkuG » 14.12.2006 11:51

Kyseessä oleva auto haettiin Suomeen elokuussa 2003 ja sillä ajeltiin melko normaaleja ajoja "perheen" käyttöautona. Helmikuussa 2005 myin auton eteenpäin nimeltämainitsemattomasta syystä, mutta nyt marraskuussa 2006 ostin auton takaisin samalta kaverilta kenelle sen myin. Kauppa oli hyvin onnistunut ja hinta mielestäni sopusuhtainen. Nyt autosta olisi tarkoitus rakentaa maltillisesti henkilökohtaiseen ratakäyttöön/kesäautoksi soveltuva, koska varsinaisena käyttöautona toimii Golf. Suunnitelmia on vaikka mitä, mutta järjen/rahan/säännösten sallimissa rajoissa edetään.
Lähtökohta:
Kuva

Autossa tällähetkellä:
-vakio 1,3l G40 (PY-kone) 113hv/150Nm, kilometrejä 215Tkm
-ahdin huollettu 5/2004 ja 5/2006
-vuoden vanha Lowtecin 40/40 alustasarja takana korkeudensäädöllä (hyllystä löytyy FK:n 60/40 jouset)
-vuoden vanha JOM:n DTM takavaimennin
-katalysaattori korvattu suoralla putkella
-vanteina tällä hetkellä jotkut 6x14" siniseksi maalatut (!?!) viisipuolavanteet
-renkaina puolivuotta vanhat Toyo Proxess T1R 195/45-14"
-alustaan vaihdettu tukivarsia ja puslia ison rahan edestä
-yms. jotain pientä

Warmaster
-
Viestit: 1770
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja Warmaster » 14.12.2006 11:58

ei enää mitään :)
Viimeksi muokannut Warmaster, 14.12.2006 12:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

EscMk3
-
Viestit: 2140
Liittynyt: 30.1.2006 17:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja EscMk3 » 14.12.2006 12:04

nyt autosta olisi tarkoitus rakentaa maltillisesti henkilökohtaiseen ratakäyttöön/kesäautoksi soveltuva, koska varsinaisena käyttöautona toimii Golf. Suunnitelmia on vaikka mitä, mutta järjen/rahan/säännösten sallimissa rajoissa edetään.

kyllähän tuossa on suunnitelmaa...

PikkuG
-
Viestit: 166
Liittynyt: 28.7.2003 7:03

ViestiKirjoittaja PikkuG » 14.12.2006 12:04

Eli sitä varsinaista projektia kaipaatte:
-Katalysaattorin tilalle tehty putki sopii hienosti paikalleen ja on helppo irroittaa ja vaihtaa katalysaattori takaisin. Lambdalle on oma "mutterinsa". Kulkupuoli ehkä muuttui, ehkä ei, mistä sitä tietää mutta ainakin äänet ovat korvia huumaavat vielä kun tuo takavaimenninkaan ei ole sieltä hiljaisimmasta päästä. Eikös se mennyt niin että mitä kovempi ääni sen enemmän tehoja?

-Alkuperäisten takarumpujarrujen tilalle vaihdoin viime viikonloppuna Mk2 Golf GTI:n jarrulevyt, satulat, palat, navat ja käsijarruvaijerit. Homma täysin bolt-on, jopa käsijarruvaijeri sopi heittämällä (asiaa ehkä auttoi että ne osat olivat jo joskus asennettu Polon taka-akseliin). Osien kiilloitus, pohjamaalaus sinkillä, pintamaali mustalla, käsijarrun käyttöakselien rasvanippojen asennus ja jarrusatuloiden tiivisteiden uusiminen + tietysti rasvaus ja kuparitahnat. Toimii kiitettävästi ja näyttää hyvälle :), mutta koska levyt ja palat ei vielä oikein ehtineet sopeutumaan toisiinsa tai sitten männät säätämättä niin esim. käsijarrulla ei saa pyöriä lukkoon. Miten tarkkoja ne jarrut ovat siitä jarrusatulan männän säädöstä? Onko niissä joku itsesäätyvä mekanismi?

Kuvaa:
Takajarrulevyt

Lisää kuvia ja projektikuvia (osa kännykällä otettuja) osoitteessa:
http://alehto.spaces.live.com/photos/
Viimeksi muokannut PikkuG, 5.8.2007 12:06. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

PikkuG
-
Viestit: 166
Liittynyt: 28.7.2003 7:03

ViestiKirjoittaja PikkuG » 14.12.2006 13:37

Ja jatkosuunnitelmista, jos niitä nyt saa ilman todisteita täällä vielä esittää ;):

-Ajotietokone tulossa nykyisen digitaalikello-näytön tilalle. Ensimmäinen ostokseni ebaysta, mutta ei paljoa maksanutkaan jos osoittautuu sudeksi (kaveri kovin väittää että on alkuperäinen lisävaruste, mutta en oikein usko että vuonna 1994 olisi Poloon saanut tuollaista värkkiä). Jos se sattuisi Suomeen saakka eksymään niin asennus tuleekin olemaan sitten 6 sivuisen ja 48 kuvaisen Beschreibungin kanssa melko mielenkiintoista. Kaveri kyllä ilmoitti pankkitietonsa, mutta IBAN-koodi oli puutteellinen ja nyt se ei vastaa mikä on oikea koodi että saisin maksettua. Kaverilla ilmeisesti monta MFA:ta kun näytti olevan taas myynnissä...mahtaako tästä mitään tulla?

-Etujarrut ovat tulleet tiensä päähän, levyt ja palat aivan loppu. Nyt jos koskaan olisi hyvä päivittää etujarrut 256mm:ksi. Olisiko kellään kyseisiä jarrusettejä ylimääräisinä, tarvitsisin ainoastaan levyt, satulat ja palat. Kiinnikeraudat löytyisi tuolta:
salzmann.de
tai sitten jos jollain olisi vastaavat kiinnitysraudat Poloon 239mm --> 256mm jarruille? Siellä Spaces/photos/projekti on kuvaa Polon etupyörännavasta ja vertailun vuoksi Passatista. Riittäkö pääsylinterillä enää potkua (alkuperäinen 20,64mm) noitten kaikkien levyjarrujen ohjaamiseen vai pitääkö sekin vaihtaa isompaan (22mm Golf GTI 16v vm. -89-91)?

-Vanteiksi etsitään Borbet T, RSL, RH Cup, Steffan Cup taijokumuuvastaava kokoa 7x14" ET 20-25 ja 8x14" ET 20-25.

-Koneremppa
Viimeksi muokannut PikkuG, 5.8.2007 19:12. Yhteensä muokattu 6 kertaa.

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 14.12.2006 13:48

280mm jarrulevyt eivät mahdu 14" vanteen sisään.

Demon
-
Viestit: 1397
Liittynyt: 10.12.2004 12:40

ViestiKirjoittaja Demon » 14.12.2006 16:50

Juu ei tuu mahtumaan. G60 koneellisissakin on vakiona 15" pyörylät.

ookoo
-
Viestit: 114
Liittynyt: 20.7.2005 9:14

ViestiKirjoittaja ookoo » 14.12.2006 21:36

Sait kuitenkin suomen puolelta polon ettei tarvinnu Saksaan lähteä :)

Älä osta borbetin T:tä koska ittelle tulossa poloon sellaiset ens kesäksi, löytyy siis jo tallista :)

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 14.12.2006 21:38

Kyllä ne 280mm laikat mahtuu 14" vanteeseen "pienellä" työllä. Kuten tässäkin tapauksessa kerrotaan. Satulaa koneistaa.

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 15.12.2006 6:57

Tietysti jos alkaa osille laikkaa näyttämään, mutta heittämällä ei siis mahdu 14" vanteen sisään.

PikkuG
-
Viestit: 166
Liittynyt: 28.7.2003 7:03

ViestiKirjoittaja PikkuG » 15.12.2006 8:34

Ok, uskotaan ettei 280mm levyt mahdu 14" vanteen sisälle, mitään laikattuja en laita. Joten kysymys on nyt modattu koskemaan 256mm levyjä, josko joltain sellaiset löytyisi? Ebayn kaveri lähetti oikean IBAN -koodin, mutta jotenkin hän ei ole mikään kauhea sanaseppo, vähän jännittää heittää 30e "johonkin", mutta otetaan se riski.

ookoo: Jep, löysin vanhan Poloni joten se oli ostettava heti takaisin. Saksasta tuli yhtä jo kuolattua ja matkaa suunniteltua, mutta onneksi kävi näin. Et sitten myynytkään Poloasi eniten tarjonneelle isoveljellesi? Elä pelkää, vaikka tulisikin samat vanteet niin silti ei kumpikaan omisteta mitään tusina-autoja... (ja renkaiksi ainoat oikeat 195/45-14")

ookoo
-
Viestit: 114
Liittynyt: 20.7.2005 9:14

ViestiKirjoittaja ookoo » 15.12.2006 10:10

Sekin kauppa meni puihin, voisin jopa sanoa että onneksi, niin mainio peli tuo on :)

Eipä näistä tusinatavaraa saa sitten millään, on aika aliarvostettu malli... Toisaalta onneksi, erottuu edes vähän joukosta :)

Jatka rakentelua samaan malliin, hyvä siitä tulee.

ville s
-
Viestit: 379
Liittynyt: 25.7.2003 8:03

ViestiKirjoittaja ville s » 15.12.2006 10:25

ostitko tuolta polos? http://automobiili.fi/autoeurope/index. ... anguage=FI

tuolla oli myynnis sellainen sini vanteinen g40. kävin sit silloin liikkeen avajais päivänä kattomas oli kyl sopivan hintanen.

PikkuG
-
Viestit: 166
Liittynyt: 28.7.2003 7:03

ViestiKirjoittaja PikkuG » 15.12.2006 10:40

Alunperin ostin sen Braunschweigista, Saksasta vuonna 2003. Nyt toisella kertaa jouduin hakemaan sen juurikin tuon liikkeen hallista (kaikkine hienoine sinisine vanteineen, yök!). Mut ei se ollut sen liikkeen kirjoilla, vaan se sama sälli kenelle Polon viime talvena myi toi sen "talvisäilytykseen" appiukkonsa juuri avettuun autoliikkeeseen ja hintakin oli laitettu sen verran ylös ettei menisi kaupaksi. Kaveri heltyi puhelimessa myymään auton takaisin minulle kun oli painavat syyt, mutta paikan päällä kun papereita kirjoiteltiin niin hän oli jo selvästi katumapäällä. Mutta raha se on mikä meitä kaikkia liikuttaa, tosin en tosiaankaan maksanut siitä sellaisia summia mitä hintalapussa luki.

Update: rahat siirretty nyt sakemannin tilille ja kuittikopio lähetetty spostilla hänelle. Mutta tuskin pistää pakettia tulemaan ennenkuin rahat näkyy hänen tilillään, jos sittenkään...

PikkuG
-
Viestit: 166
Liittynyt: 28.7.2003 7:03

ViestiKirjoittaja PikkuG » 18.12.2006 9:53

Kaasuläppämodaus 15.12.2006:

Virtausten parantamiseksi (tiedä siitä sitten) ja varsinkin kaasupolkimen herkkyyden (--> kierrosherkkyyden) parantamiseksi poistin Polon kaasuläpästä ylimääräiset kilkkeet. Pahoittelen huonoja kuvia (1,3Mpix kamerakänny ilman salamaa). Kaasuläppä auki kartiopalojen kanssa:
Kartiopalat paikoillaan
Kartiopalat poistettuna:
Kartiopalat
Kaasuläppä auki ilman kartiopaloja:
Kartiopalat poistettuna

Kartiopalat oli helppo irroittaa ja kaasuläppään jääneet 4 reikää sulkea poppareilla, paremmankin (ja ilmavirtaa vastustamattomamman) tavan voisi keksiä. Muutos ei vaikuttanut juurikaan yläkierroksilla, mutta alapäähän tuli selvää herkkyyttä. Liikkeellelähdöt vaikka liikennevaloista eivät ole enää mitään "pehmoisia" ja kaasupolkimen virka muuttui vähän niinkuin on-off kapineeksi.

UPDATE 20.12.06: Nyt selvisi etujarrusysteemit. Suoraan Polon jarrujen tilalle sopii Scirocco 16V:n etujarrusatulat kokoa 256x20mm. Niissä kun on sama satulan "kehdon" kiinnityspulttien väli 75mm kuin Polossa. Muissa 256x20mm jarruissa onkin tuo pulttien väli 95mm eli vaatisi muutospalojen tilaamisen Saksasta. Nyt siis pitäisi löytää Scirocco 16V:n etujarrusatuloiden "kehdot", osanumero 853615125. Etujarrusatulat, levyt ja palat voikin ottaa jonkun muun vaggineen 256x20mm jarruista. Onko nuo Sciroccon jarrut kovinkin harvinaisia/haluttuja? Ajotietokoneesta ei mitään uutta, rahojen luulis jo olevan Sakemannin tilillä, mutta onko se laittanut sen paketin postiin vai ei...
Viimeksi muokannut PikkuG, 5.8.2007 12:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

MikaK
-
Viestit: 225
Liittynyt: 23.7.2003 17:13

ViestiKirjoittaja MikaK » 23.12.2006 18:33

^Hyvä että tuokin selvisi itse kans ajatellut noita jarruja kun ne pitää muutenkin tuossa omassa projektissa vaihtaa tietää vähän minkä mallin jarrusatuloita etsii.

Joksa
-
Viestit: 389
Liittynyt: 15.8.2003 14:57

ViestiKirjoittaja Joksa » 27.12.2006 20:01

Onko nuo Sciroccon jarrut kovinkin harvinaisia/haluttuja?


Itse ainakin löysin helpommin Coupe GT -audin etusatulat (tulivat Mk1 Golfiin).

PikkuG
-
Viestit: 166
Liittynyt: 28.7.2003 7:03

ViestiKirjoittaja PikkuG » 5.1.2007 13:26

Joulun pyhinä tuli tuo vuotava pakosarjan tiiviste vaihdettua (pörisi kylmänä inhottavasti korvaan). Oli aika ryytyneet kaikki pultit (tuskin koskaan olleet auki), joten viidestä pinnapultista kaksi meni poikki. Pakosarjan pujottamiseksi pois piti laaderi irroittaa yläkorvastaan ja kääntää ulospäin. Marmoritiski oli suljettuna joulun aatonaattona (on se niin väärin), joten piti tarvikeliikkeestä ostaa vakio-Polon pakosarjan tiiviste. Siinä pienemmät pakoaukkojen reiät eikä sellaista liekkirengasta kuin alkuperäisessä, mutta kai se siellä nyt jonkun aikaa pysyy. Pakosarjan ja tuliputken välinen peltitiiviste myös täysin erilainen kuin vakio-Polossa, joten jäi uusimatta. Nyt ei pörise ja onpahan kaikki uudet pinnapultit ja messinkimutterit!

Ajotietokoneen paketti tuli 14 päivän kuluttua rahojen siirtämisestä sakemannin tilille, melko hidasta siis. No, siellähän oli ainoastaan yksi CD-ROM sisältäen h***n tarkat ohjeet miten Golffin ajotietokeen saa modattua Poloon kuvineen päivineen. PIENI pettymys! Viisi vuotta Saksaa lukeneena luulin ymmärtäväni mitä myyjä oli myymässä, mutta ei...

Etujarrut olin löytävinäni yhdeltä rompparilta. Mainostivat Scirocco 16V:n etujarrusatuloita. Kyselin vähän tietoja ja rupesi epäilyttämään. Rompparin pojat sovittivat jarrut johonkin löytämänsä Polo 86C:n napaan ja totesivat että vakio-Sciroccon jarruthan ne ovat, siis 239x20mm. Se siitä sitten! Eli haku jatkuu: Scirocco 16V:n tai Audi Coupe GT:n etujarrut tai sitten muutospala jarrusatulan kiinnikkeelle (pulttiväli 75mm-->95mm) ja Mk2 Golf GTI:n 256x20mm etujarrut.

Noita jarruosia metsästellessä pitäisi aloittaa jo koneremontin suunnittelu. Mitä kaikkea pitäisi ottaa huomioon ja muistaa ostaa/tilata?
-Missä Turun seudulla kannattaa teettää kannen kanavien avarrus ja kansiremontti?
-Miten toteaa venttiilit vaihtokelpoisiksi, ovat kuitenkin melko kalliita uusittaviksi?
-Nostajat menee kaikki vaihtoon, nakuttaa kuumana. Onneksi vain 8 kappaletta eikä 16! Mistä kannattaa ostaa?
-Minkälainen kannentiiviste (diesel)?
-Riittääkö pelkkien kiertokangen laakerien (liuskat) vaihto vai kannattaako kampiakselin laakerit uusia myös?
-Entä onko joku vaihtanut kotitallillaan G-ahtimen laakerit (mitä työkaluja vaatii)?
-Jos ei tarvitse porata sylintereitä niin riittääkö pelkkä hoonaus ja männänrenkaiden vaihto? Kilometrejä koneessa 215Tkm.
-Jakoremmi vesipumppuineen vaihdettu 150Tkm:ssa, mutta pitäisikö pelata varman päälle?

jik
-
Viestit: 148
Liittynyt: 23.7.2003 22:38

ViestiKirjoittaja jik » 5.1.2007 14:03

Varmaan v-wauhtipisteessä onnistuu tuo kansiremppa. Akselintie 7. Miksei muuallakin...Hintatasosta ei mitään hajua.

PikkuG
-
Viestit: 166
Liittynyt: 28.7.2003 7:03

ViestiKirjoittaja PikkuG » 21.1.2007 10:44

Tuli muutto eteen Tampereelle! Joten tuo koneremontti saa odottaa niin kauan että saan auton siirrettyä Ruskon teollisuusalueelta katsomaani vuokrahalliin/verstaaseen (kimppatalliin mahtuisi vielä ehkä 1 auto/pyörä, wink-wink!!). Etujarrujen päivitys isommiksi pitäisi suorittaa nyt ensin, kiitokset perseeseen potkimisesta PolskiG40:selle. Kun niitä Scirocco 16V:n tai Audi Coupe GT:n jarrusatuloita ei löydy ihan joka nurkalta, niin päätin tehdä jarrusatuloiden muutosadapterit, kiitokset PasiT:lle ideasta. Tollaiset polttopoika teki, reiät ja seevauksen tein itse, ja sopiihan ne Polon pyörännapaan:

Adapterirauta

Adapteriin pitää tehdä vielä toiset kierteelliset reiät Golffin jarrusatulan kiinnittämistä varten, joten vaatii sovittelua oikeiden jarruosien kanssa. Näyttäis vähän siltä että vm 8.88-91 Golf GTI 16V:n etujarrujakaan ei ole helppo löytää, siis kokoa 256x20mm, pienempiä kyllä löytyy mutta sitten ne ovat samat kuin G40:ssä. Tuosta omasta vm -96 Golf GT:stä ajattelin seuraavaksi ottaa etujarrut sovitettavaksi Poloon, siinä kun on 256x20mm levyt 4x100mm jaolla.

Kysymys kuuluukin: miten paljon mk3 ja mk2 Golffin 256x20mm jarrut eroavat toisistaan?

Jarrusatulat samat, jarrulevyt samat, vaan se satulan liukukannake on eri. Eli siitä liukukannakkeen erilaisuudesta johtuen "jarrujen ET" on eri vai onko peräti pyörännavan pultinreikien väli myös eri (mk2:ssa 95mm)? Tuntuu että noita mk3:sen jarruja löytyis helpommin, Golffista, Passatista yms. ja nyt kun tuon adapterin kanssa on lähdetty liikenteeseen, niin saman tien sovittaisi sinne mk3:sen jarrut. Entä miten montaa versiota 256x20mm jarrulevystä löytyy kun pitäisi se ET saada sopivaksi Polon napaan?

No, siinähän nuo selviävät kun purkaa Golffista ja Polosta jarrut pois, sovittaa Golffin jarrut Poloon ja sitten taas kasaa kaikki takaisin oikeille paikoilleen, yksinkertaista mutta totta!
Viimeksi muokannut PikkuG, 5.8.2007 12:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

PikkuG
-
Viestit: 166
Liittynyt: 28.7.2003 7:03

ViestiKirjoittaja PikkuG » 13.3.2007 20:49

Päivitystä tännekin! Vihdoinkin piinaava jarruongelma ratkennut. Monien mutkien kautta päädyin ostamaan Corrado 16V:n etujarrusatulat kokeilumielessä. Satulat oli tarkoitus asentaa Polon olka-akseliin adapterirautojen avulla, mutta tieteellisten mittausten perusteella tajusin, että jarrulevy tulee ottamaan kiinni adapterirautaan. Mallina adaptereihin toimi G1:seen sopivat adapterit, mutta näemmä Polon ja G1:sen olka-akselin ja pyörännavan mitat erilaiset. Ongelmasta selviäisi jos ohentaisi adaptereita 3mm, mutta silloin niiden paksuudeksi jäisi 5mm, mikä on mielestäni liian heikko kohta jarruissa. Joten pitkällisen metsästyksen jälkeen löysin 5-sylinterisen vm. -86 Audi Coupen etujarrusatulat Rovaniemeltä, tyypiltään ne ovat "harvinaiset" - 75mm reikävälillä olevat 256x20mm jarrulevylle sopivat. Kuvassa ylhäällä Audi Coupen ja alla Corrado 16V:n etujarrusatulat:
Audi Coupe vs. Corrado 16V

Näitä Rovaniemen ihmeitä piti käydä sovittamassa Poloon, ja sinnehän ne menivät heittämällä, jarrulevyn sovituksen ajaksi otin omasta Golffistani:
Isot jarrut sovituksessa
Seuraavaksi satuloiden puhdistus ja maalaus, jarrulevyjen ja palojen hankinta ja sitten kasaus. Saksan poikien mukaan jarrupääsylinteri pitää vaihtaa isommaksi 22mm:ksi, muuten näillä isoilla etulevyjarruilla ja takalevyjarruilla jarrupolkimen liikerataan tulee 3cm lisää.

Nyt olisi ylimääräisenä Corrado 16V:n etujarrusatulat ja niihin sopivia adapterirautoja, käsittääkseni sopivat helposti Mk1 Golffin etujarrupäivitykseen 256x20mm levyillä. Semmosta!
Viimeksi muokannut PikkuG, 5.8.2007 12:11. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

PikkuG
-
Viestit: 166
Liittynyt: 28.7.2003 7:03

ViestiKirjoittaja PikkuG » 23.4.2007 20:05

Pääsiäisen aikana tuli vaihdettua koneeseen hydrauliset venttiilinnostajat. Kone raksutti aika reippaasti kun railakkaan moottoritierupeaman jälkeen pudotti tyhjäkäynnille. Samassa olisi voinut vaihtaa venttiilinvarrenkumit, mutta se olisi vaatinut erikoistyökaluja sylinterinkannen olessa paikallaan (kuva puretusta kannesta: kansi). Eli täydellinen koneremontti vaihtuikin pieneen kulutusosien vaihtoon ja öljynvaihtoon, näillä eväillä pitää sitten pärjätä kesän riennoissa.

Audin etujarrut on nyt kunnostettu. Monen tunnin rapsuttelun jälkeen vedin pohjamaaliksi sinkkimaalia muutaman kerroksen (kuvatus pohjamaalista: jarrusatulat). Pintamaaliksi kiiltävää mustaa, matching colors takajarrujen kanssa. Jarrulevyiksi haaveilen Zimmermanin rei'itettyjä levyjä 256x20mm, mutta mistä niitä saa ja mihin hintaan? Jarrupaloiksi myös jotkut fiksummat, ehdotuksia? Asennuksen yhteydessä pitää jarrupääsylinteri päivittää myös halkaisijaltaan 22mm:ksi, Motonetista näytti saavan 49e hintaan, onko minkä laatuinen?

PikkuG
-
Viestit: 166
Liittynyt: 28.7.2003 7:03

ViestiKirjoittaja PikkuG » 21.5.2007 13:07

Polosta tuli kertaheitolla käyttöauto, kun piti antaa Golffi joksikin aikaa äitimuorille lainaksi (meni myymään omansa ja etsii nyt Mini Cooperia). Hyvin Polon kanssa on pärjännyt vaikka koko talven olikin seisonnassa, mitä nyt pakoputki meinasi pudota ensimmäisellä reissulla. Kiikalan VWOpeniin lähdin lauantaina Alastaron sijasta ja tein mielestäni oikean valinnan. Sopivan leppoisa meininki ja tulipahan vedettyä naamataulu punaiseksi ilman viinaa. Pari repäisyä tuli tehtyä, ei tuota viitsi enempää kiusata. Jälkimmäisellä vedolla tulokseksi:

ET:16,350s Nopeus:137,04km/h Reaktio:1,090s 60ft:2,572s 330ft:6,936s 660ft:9,763s 990ft:13,599s

Joku viisas voi noista ajoista varmaan päätellä jotain, lähinnä oliko lähtö onnistunut jne., mutta itselle riitti saada referenssiksi mustaa valkoisella tulevaisuutta ajatellen. Ihqujen sinisten vanteiden tilalle on nyt viimeinkin tulossa asiaan kuuluvat rinkulat. Ebaysta huudetut ja jo maksetutkin Steffanin BCW:t kokoa 7x14" ET15 ja 8x14" ET 15 kolahtavat toivottavasti postilaatikkoon lähitulevaisuudessa. Renkaiksi vaihdetaan tällä hetkellä alla olevat Toyon 195/45-14" kumit, vanteiden 'pitäisi' sopia linjakkaasti lokasuojanreunaan nähden, mutta ihmetellään lisää kun ovat alla!

jamku
-
Viestit: 789
Liittynyt: 29.9.2003 16:53
Viesti:

ViestiKirjoittaja jamku » 21.5.2007 13:35

vannevalinta kuulostaa hyvältä. tässä korimallissa on kyllä jotain viehätystä.. ja kun vielä ahdintekniikalla niin ei voi sanoa kuin nam.

MikaK
-
Viestit: 225
Liittynyt: 23.7.2003 17:13

ViestiKirjoittaja MikaK » 21.5.2007 13:50

Hyvältä kuullostaa kuvia sitten kun on vanteet alla

zero
ffp jäsen
Viestit: 2100
Liittynyt: 19.8.2003 17:11

ViestiKirjoittaja zero » 21.5.2007 14:25

Tulee aika hieno kokonaisuus. Oletko jo hävittänyt noi G40 orkkis etusatulat.. nimim. 'vois olla ostohalukkuutta'

Johny Kidd
-
Viestit: 95
Liittynyt: 20.9.2005 14:14

ViestiKirjoittaja Johny Kidd » 21.5.2007 15:25

Siisti varmasti tulossa uusilla kiekoilla. Tulipahan tuota openissa katseltua ja tampereen motarilla perävaloja :)

PikkuG
-
Viestit: 166
Liittynyt: 28.7.2003 7:03

ViestiKirjoittaja PikkuG » 21.5.2007 17:07

Kiitokset, toivotaan että ebayn kauppa todella onnistuu ja vanteet tulevat perille. Zero: En ole vielä vaihtanut etujarruja, pitää varmistua että todellakin mahtuvat Steffanín vanteiden kanssa. Lisäksi puuttuu (rahaa&) kunnon jarrulevyt, kunnon jarrupalat ja isompi jarrupääsylinteri. Kesän aikana...palataan satulakaupoille sitten. Sensei: Naminami-siniset-vanteet täristää inhottavasti motarinopeudessa.

ookoo
-
Viestit: 114
Liittynyt: 20.7.2005 9:14

ViestiKirjoittaja ookoo » 21.5.2007 17:26

Hyvinhän tuo varttimaili meni, itellä pololla oli reaktio 0,9927, 60ft 2,7674, aika 16,7631 ja loppunopeus 134,7283, eli joko sulla on nopeampi polo tai sitten mä en vain yksinkertaisesti osaa ajaa :)

PikkuG
-
Viestit: 166
Liittynyt: 28.7.2003 7:03

ViestiKirjoittaja PikkuG » 12.6.2007 23:04

Vanteet tulivat ongelmitta ja melko nopeastikin perille, ei mitään yllätyksiä kunnon tai suoruuden suhteen. Sopivat alle ilman spacereita ja renkaan kuvio pysyy lokasuojan reunan sisällä, joten katsastus pitäisi onnistua. Ainakaan vielä eivät ottaneet pahoja osumia lokasuojankaariin, mutta levityshommiin tässä taitaa päästä jos meinaa vehkeet pitää ehjinä. Onnistunut renkaiden asennus Tampereella Ristinarkun Renkaassa, kiitokset heille! Vanteet ovat siis Steffan BCW 7x14" ET 15 ja 8x14" ET 15, renkaina Toyo Proxess T1R 195/45-14.
Eka vannekuva
Viimeksi muokannut PikkuG, 5.8.2007 12:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Karban
-
Viestit: 130
Liittynyt: 15.9.2003 13:47

ViestiKirjoittaja Karban » 12.6.2007 23:31

Onko tossa muuten joskus lukenut takasivulasissa Häkkinen väärin kirjoitettuna...?

PikkuG
-
Viestit: 166
Liittynyt: 28.7.2003 7:03

ViestiKirjoittaja PikkuG » 3.7.2007 22:04

^eipä ole mitään tarroja ollut eikä tule. Vapaasti ulkomaanpoikia lainaten: no speakers, no bodykits, no bullshit.

Kokeilumielessä tuli iskettyä vakion 75mm ahdinpyörän tilalle 65mm ja lastu. Kiitokset sponsoroinnista PolskiG40:selle. Ahtopaineet nousivat vakion 0,65 barista aina 0,9 bariin saakka. Alakierrosvääntöä mukavasti lisää ja äänet muuttuivat vieläkin paremmiksi. Persdyno nyt tietysti väittää mitä väittää, mutta jospa tuolla setillä kävisi jossain varttimaililla niin saisi mustaa valkoisella.

Samassa remontissa vaihdoin vaihdelaatikon öljyt Redlinen MT-90:siin, ei mitään merkittävää muutosta, mutta jos ne vähentäisivät vaihdelaatikon kuumentumista kovassa ajossa. Takalokasuojankaaria tuli myös mäiskittyä kunnon kokoisella moskalla, joten takarenkaat eivät enää ota niin herkästi kiinni kaareen. Siinäpä ne tärkeimmät, kovaa ajoa vaan jatkossakin...

PikkuG
-
Viestit: 166
Liittynyt: 28.7.2003 7:03

ViestiKirjoittaja PikkuG » 5.8.2007 12:31

Tilannekuva 1.8.2007

Vähän listaa tapahtuneista muutoksista autossa ensimmäisen postauksen jälkeen:
-Etujarrusatulat Audi Coupesta, 256x20mm, Aten uritetut jarrulevyt.
-Takalevyjarrut Mk2 Golf Gti:stä.
-Katalysaattori korvattu tilapäisesti suoralla putkella.
-Kaasuläpän virtauksia parannettu.
-Vanteet Steffan BCW:t edessä 7x14" ET 15 ja takana 8x14" ET 15, renkaat 195/45-14
-65mm ahdinpyörä ja VW4Ever (alias PoloTurbo) lastu.

Vielä kun saisi tuolla setillä parkaistua varttimailiajan niin voisi levollisin mielin pistää Polon talveksi naftaliiniin. Postauksien kuvia muutettu linkeiksi ja jatkossa kuvat otetaan ihka aidolla digikameralla.

Lisää kuvia:
MSN Spaces

Edittiä: MikaK: se on tankoa, ulkohalkaisija jotain 14-15mm, päiden hitsausliitoksen kohdalta paksumpi.
Viimeksi muokannut PikkuG, 19.4.2010 21:23. Yhteensä muokattu 10 kertaa.

MikaK
-
Viestit: 225
Liittynyt: 23.7.2003 17:13

ViestiKirjoittaja MikaK » 5.8.2007 13:34

Hyvältä näyttää! Minkä paksuinen vakaaja tuossa g40 taka-akselissa on?

PikkuG
-
Viestit: 166
Liittynyt: 28.7.2003 7:03

ViestiKirjoittaja PikkuG » 22.8.2007 17:09

Alastaron kiihdytyspäivillä tuli vedettyä pikaisesti pari vetoa, oli meinaan tonttu olo kaikkien niiden jenkkirautojen keskellä. Jälkimmäisellä vedolla tulokseksi:
ET:16,025s Loppunopeus:142,64km/h Reaktio:0,535s 60ft:2,646s 330ft:6,979s 660ft:10,456s

Eli viritys on onnistunut kun ei tehot ainakaan vähentyneet. Kiilahihnojen luiston kanssa saa tapella ja tällä hetkellä kuluneet hihnat pitävät älytöntä vinkunaa, ihan kuin olisi turbo pellin alla.

PikkuG
-
Viestit: 166
Liittynyt: 28.7.2003 7:03

ViestiKirjoittaja PikkuG » 8.10.2007 15:03

Ajokausi jatkuu vaan, tarkoitus pöristellä niin kauan kuin kesäkumeilla pystyy. Katsastusta silmälläpitäen piti tehdä pientä remonttia:
-Kiilahihnat (2kpl) piti vaihtaa uusiin, vanhat olivat kuluneet n. 2mm kapeammiksi, joten ei edes kiristämällä saanut hihnoihin pitoa. Taas ahtaa 0,9bar loppuun asti!
-Katalysaattori takaisin paikoilleen, ei mainittavaa muutosta käyntiääneen.
-Käsijarrun säätöä, hankala saada molemmat puolet pitämään tasaisesti, ilmeisesti Polon käsijarruvaijerit sen verran erilaiset kuin Golffissa että eivät oikein sovi ristiin.
-Hanttarin puolen ulomman vetonivelen suojakumi piti vaihtaa. Nivelen puhdistus, uudet vaseliinit ja uusi suojakumi päälle, taas menee monta vuotta.
-Tuulilasissa oli pitkä halkeama kuskin näkökentässä, meni vaihtoon. Tiivisteellisen tuulilasin vaihdosta ohjeistusta seuraavassa:

Vanhan tuulilasin saa irti painamalla jaloilla sisäpuolelta, vaatii melko paljon voimaa joten halkeaa melko varmasti. Korissa olevan tiivisteuran puhdistus ja mahdollisten ruostevaurioiden korjaus. Vanhankin tiivisteen voi käyttää uudestaan, mutta minä uusin tiivisteen samalla. Lasitiiviste venytetään uuden tuulilasin ympärille ja varmistetaan että istuu kunnolla. Tiivisteellisen tuulilasin asennukseen sopiva "asennusnaru" on 5-7mm paksua, vahvaa narua, vähän niin kuin lipputangon/lipun narut. Naru pujotetaan lasitiivisteessä olevaan sisämmäiseen uraan siten, että katkos tulee lasin alareunaan ja narut ovat 10cm ristissä. Tiivisteen voiteluun käy esim. suihkutettava lasinpesuvaahto, helpottaa narun vetämistä pois ahtaasta raosta. Lasi asennetaan mahdollisimman tasaisesti ja keskelle korin tuulilasiuraan. Lasia painetaan tasaisesti alaspäin ja varmistetaan että lasi ei pääse liikkumaan ylöspäin, jolloin lasin yläreuna ei enää ole korin tiivisteurassa. "Asennusnarun" poisvetäminen aloitetaan siis alhaalta keskeltä toiseen suuntaan, varmistetaan että tiivisteen "huuli" tosiaankin nousee korin tiivisteuran yli. Vedetään naru lasin alareunan ja toisen sivun matkalta pois, jonka jälkeen vaihdetaan narua. Vedetään toinen naru lasin alareunan ja toisen sivun matkalta pois, jolloin on enää yläreuna jäljellä. Yläreunaa pitää painaa sisään- ja alaspäin samalla kun vedetään loppu naru pois tiivisteurasta vuorotellen kummastakin päästä . Lopuksi lasia voi vielä taputella kämmenellä, jolloin se hakeutuu oikeaan paikkaansa. Tarkista vielä, että tiivisteen kaikki "huulet" ovat oikeilla paikoillaan.

EDIT: Ilmeisesti kelpo ohjeet kun ei kukaan vielä kommentoinut :)
EDIT2: Vuosikatsastus suoritettu onnistuneesti, vanteet, renkaat, jarrut ja takapönttö kaikki laillisia. Korkeudesta tuli hieman sanomista kun otti nosturiin kiinni.

VR6PASSAT
-
Viestit: 31
Liittynyt: 24.11.2005 2:04

ViestiKirjoittaja VR6PASSAT » 15.11.2007 17:57

Taisit pikkusen kaahata tuossa joku aika sitten(niin vähän mäkin). En pysyny perässä. Jäi kaiveleen että mikä pirun laite se oli, ja nyt löyty. Melkonen raketti sulla siinä. =)

PikkuG
-
Viestit: 166
Liittynyt: 28.7.2003 7:03

ViestiKirjoittaja PikkuG » 21.11.2007 16:39

^VR6PASSAT: En myönnä mitään, saattoihan se olla joku toinen musta G40. Missähän päin sitä on tullut taas ajeltua?

Koneremonttia pääsin aloittelemaan suunnitelmien mukaan ja ensimmäiseksi nostettiin kone keulilta. Monien eriäväisten mielipiteiden jälkeen nostin kuitenkin pelkän lohkon yläkautta pois, vaihdelaatikon jäädessä paikalleen. Lohko kiinni Bilteman 49e:n telineeseen ja vôila:
Kone pois

Sylinterinkansi pois ja alla odotti erittäin positiivinen yllätys, sylinterien yläpäissä hieman karstaa, mutta ei merkittävää "pykälää". Kaikki männät saman näköisiä ja värisiä, samoin kuin sylinterinkansi ja ventiillit. Sylinterien seinämissä näkyy vielä selvästi alkuperäinen ristiinhoonaus:
Sylinteri

Pitäiskö tuo nyt sitten hoonata vai vain puhdistaa karstat yläreunasta? Alakertaa en vielä purkanut, mutta tuskin sielläkään mitään yllätyksiä on. Männänrenkaat, kiertokankien laakeriliuskat, kampiakselin laakeriliuskat ja tiivisteet, siinäpä ne tärkeimmät lohkoon uusittavat osat, sylinterinkansi on vielä pohdinnan alla. Vai mitä mieltä olette, haussa siis noin 150hp kestävä kone?

VR6PASSAT
-
Viestit: 31
Liittynyt: 24.11.2005 2:04

ViestiKirjoittaja VR6PASSAT » 21.11.2007 17:35

Niin jos noita mustia g40:siä on enemmän. Saattaahan sekin olla. Kekkosentiellä lietsun valoista menit ylöjärvellepäin. Ilta oli jo pitkällä, ehkä klo22-23? Mutta mitäpä siittä. Kirpeä laite toi polo. =) Pakko myöntää.

PikkuG
-
Viestit: 166
Liittynyt: 28.7.2003 7:03

ViestiKirjoittaja PikkuG » 30.11.2007 15:49

Osien metsästys on alkanut. Marmoritiskiltä kyselin suoraan osapaketin hintaa, kaikki koneremonttiin tarvittavat ja muutamia "turhakkeita" (mm. jakohihnakotelon muovipohja). Paketille tuli hintaa yhteensä 1250e, joten en tilannut, ainakaan kaikkea.

Mistä kannattaa ostaa koneen tiivisteet, mikä on laadukas merkki? Mistä kannattaa ostaa moottorin laakerit, männänrenkaat, mitä merkkiä pitäisi olla? Tampereen tai Turun seudulta.

Saksasta tuli ostettua isompi imusarja 3F-koneesta (menee kylläkin PolskiG40:sen autoon), käyttämätön "Orginal VW Teile" öljypumppu ja Sorg Motorsportin käytetty rosteripakosarja.

Juvonen
-
Viestit: 1694
Liittynyt: 23.7.2003 14:15

ViestiKirjoittaja Juvonen » 4.12.2007 20:16

Dopilta varmaan tai itse olen viimeaikoina ostellu tuolta Special Importista Riihimäeltä kamaa kun sattuu oleen lähellä ja sieltä ihan hyvin saa corroo ainaki osaa :). Tosin tiiä sit kui paljo tos G40 koneessa on uniikimpaa osaa... Tommone sivukin kuin http://www.pitstopdevelopments.com/ on tullut vastaan, sieltä saattas saada.

zero
ffp jäsen
Viestit: 2100
Liittynyt: 19.8.2003 17:11

ViestiKirjoittaja zero » 5.12.2007 9:22

Tilataanko täältä tiivistesarjat:
http://www.g-laderseite.de/eshop/produc ... ucts_id=95
En ole kyllä kysellyt mistään, et millä hinnalla saa Suomesta vastaavan setin.

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 5.12.2007 9:52

Ehdottomasti viet lohkon koneistamoon hoonattavaksi, niin saat taas pyöreät sylinterit ja ohivuodot vähenee. Sylinterihän kuluu aina hieman soikeaksi.

PikkuG
-
Viestit: 166
Liittynyt: 28.7.2003 7:03

ViestiKirjoittaja PikkuG » 30.1.2008 19:11

Koneen alakerta nipussa! Sylintereissä oli soikeutta 0,01mm ja yläreunassa oli 0,02mm pykälää. Kaikki kampiakselin laakerikaulat naarmuttomat ja mitoissaan. Kiertokangen laakeriliuskoissa selvää kulumaa. Muovikassilinen koneen osia Tammer-dieselistä alle 200e. Hoonamalla sylinterit ja uusilla männänrenkailla (Göetze) päästiin hyvään lopputulokseen. Runkolaakerit ja kiertokangen laakerit (Glyco) vaihdettu uusiin sekä öljypumppu vaihdettu uuteen (VW). Lohko väärinpäin

Sylinterinkansi on seuraavaksi työn alla. Kanavista pitäisi saada valupurseet pois ja kanavat voisi kiillottaa. Uudet ohjurit ja venttiilinvarren kumit, venttiilien kiillotus ja hionta. Moottorikoneistamolla kaikki tuo maksaa 300-500e, joten oletteko tehneet kokonaan/osittain itse? Mitä erikoistyökaluja vaatii? Millaista työkalua kannattaa käyttää kanavien kiillottamiseen?

Lehtilä
ffp jäsen
Viestit: 5032
Liittynyt: 17.7.2003 23:35

ViestiKirjoittaja Lehtilä » 31.1.2008 1:32

Paineilmavinku ja erilaisia kovametallijyrsimiä (pikateräskin käynee) kannen kairaamiseen.
Hiomakivet saattaa mennä tukkoon alumiinista. Lopuksi sellainen karhunkieli/hiomapaperijuttu joka tulee karalla vinkuun.

Joskus kanavat kuulapuhalletaan kevyesti tai hapotetaan mataksi polttoaineen pisaroitumsieksi mutta tässä tapauksessa kun on ruiskuvehje kyseessä niin mahdollisimman sileät ja juoheat kanavat lienevät ihan jees..

Perus purseen poistot, kiillotukset sekä kanavien kohdistukset voi tehdä hyvin itsekin mutta jos enemmän meinaa kantta kaivaa, niin antaisin ammattilaisen tehtäväksi, ettei mene vituiksi koko homma. Virtauspenkki on oiva apu kannen työstössä.
Kannattaa muistaa että iso kanava ei aina ole hyvin virtaava vaan saattaa virrata jopa alkuperäistä huonommin..
Tietty vaparit ovat tarkempia virtauksistaan mutta ei ahdettuun koneeseenkaan huonosti virtaavia kanavia kannata väkisin tehdä.

Aki-76
-
Viestit: 484
Liittynyt: 4.5.2005 15:21

ViestiKirjoittaja Aki-76 » 31.1.2008 13:37

Jos ei oo aiempaa kokemusta/taitoa tuon kannen kairaamiseksi niin kannattaa luottaa ammattilaisen apuun,koska siitä saa hyvin helposti vakiota huonomman.Tosin tässäkin pitää muistaa ett mitä haetaan koska tuosta polon vakio kannesta menee n. 150 hv edestä kyll ilmaa läpi hieman alle kilon ahdoilla.Moni muu paikka siellä tulee ensin vastaan...

PikkuG
-
Viestit: 166
Liittynyt: 28.7.2003 7:03

ViestiKirjoittaja PikkuG » 1.2.2008 16:36

Ammattilaisen/kokeneen apuun tässä juuri turvataankin kun teiltä asiaa tiedustelen. Totta on sekin että 150 heppaan kansi riittäisi vakiona, mutta kun sen tietää että nälkä kasvaa syödessä. Varsinaisesta kairaamisesta ei ole kyse, vaan valupurseiden tasoittamisesta ja kanavien kiilloittamisesta. Saksan pojilta kuultuna ilmeisesti imupuoli tuossa kannessa ensimmäisenä rupeaa ahdistamaan. Kyljissä ja "perällä" valupurseet: Imukanava

Jos ei kunnon syytä ja kunnon työkaluja löydy, saattaa olla että kansiremontti jää venttiilinvarren kumien vaihtoon. Onko tarvetta venttiilin ohjurien vaihtamiseen, onnistuuko "kotikonstein"?

EDIT: Kumit saa vaihdettua kotikonstein kun kansikin on irrallaan lohkosta. Mutta entäs ne ohjurit?
Viimeksi muokannut PikkuG, 1.2.2008 18:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Lehtilä
ffp jäsen
Viestit: 5032
Liittynyt: 17.7.2003 23:35

ViestiKirjoittaja Lehtilä » 1.2.2008 16:46

Ohjurin kumien vaihto onnistuu kyllä kotikonstein, mutta vaatinee joitain erikoistyökaluja mm kammen, jolla saa jousta painettua lukkopalojen irroitusta varten..

Myös sellainen työkali on näppärä, jolla saa sylinteriin paineen, ettei venttili putoa alas operaation aikana. Vanhasta tulpasta voipi ottaa kierreosan, hitsata siihen pienen putken pätkän ja toiseen päähään pikaliitin. Sitten ruuvataan putki tulpan reikään ja kompurasta paine päälle..

Viki
-
Viestit: 5
Liittynyt: 19.11.2007 21:03

ViestiKirjoittaja Viki » 14.2.2008 17:41

Tuosta imukanavien kiillottamisesta tiedän seuraavaa:

Kanavat kuulapuhalettaan karheaksi turbulenssin vuoksi. Kun kanava on kiillotettu, kanavan ja ilmanvirtauksen rajapintaan alkaa väkisinkin syntymään pyörteilyä. SIlloin kun kanava on puhallettu 'mattapintaiseksi', pyörteilyä kyllä tapahtuu joka neliömillimetrillä mutta se on hallitumpaa, ts. sitä onkin tasaisesti joka kohdassa. Kanavan kiillotuksessa kun ei päästä koskaan 100% lopputulokseen, jossain on kiiltävämpää jossain karkeampaa = hallitseaton turbulenssi.

Kuva

Näin ainakin 2-tahtisissa, eiköhän se samaan lakiin perustu 4-tahtisenkin ilman kulkeminen.

-Ville-

PikkuG
-
Viestit: 166
Liittynyt: 28.7.2003 7:03

ViestiKirjoittaja PikkuG » 18.2.2008 17:44

Kiitokset neuvoista, joiden tuloksena syntyi seuraavaa:
Pakokanavasta puhdistettu karstat:
Ennen
Pakokanava kiillotuksen jälkeen:
Jälkeen

Imukanavissa jälki on vastaavantasoista, eli kiiltävää. Lasikuulapuhallukseen ei varmaankaan ryhdytä, poikii vain lisää hommia (ohjureiden poisto+vaihto, seetien koneistus) ja ahdetussa ruiskukoneessa vähemmän vaikuttava seikka. Onnistuuko mattapinnan tekeminen jollain hapolla (esim. muurahaishappoa kokeiltu alumiinivanteisiin)? Karhunkielikin soveltuu varmaan imukanavien "mattaamiseen"?

Ainetta ei mistään kohtaa poistettu tarpeettomasti, mutta kiinnostaisi vielä kovertaa seetin alapuolista aluetta paremmin virtaavaksi. Melko terävä kulma seetin alareunan ja kanavan yhtymäkohdassa. Pitäisikö tuota pykälää saada tasaisemmaksi?
Imukanavan seeti

Viki
-
Viestit: 5
Liittynyt: 19.11.2007 21:03

ViestiKirjoittaja Viki » 20.2.2008 20:29

Pikkupullo väkevää suolahappoa ja puuvartisia pitkiä pumpulipuikkoja apteekista.

En ole koskaan mattaamiseen kokeillut, mutta ainakin se syö ainakin männän jäänteitä sylinteriputksta, miks ei mattaiskin.

zero
ffp jäsen
Viestit: 2100
Liittynyt: 19.8.2003 17:11

ViestiKirjoittaja zero » 20.2.2008 22:48

Hyvältä näyttääääh... Kesän kyytejä odotellessa :D

PikkuG
-
Viestit: 166
Liittynyt: 28.7.2003 7:03

ViestiKirjoittaja PikkuG » 17.3.2008 21:42

Venttiilit hiotaan ja seetit koneistetaan, kannesta otetaan 0,1mm lastu. Uusia osia tipahtelee postilaatikkoon: kannenpultit, metallinen kannentiiviste, 68mm rautainen ahdinpyörä, ahtimen pikkuhammashihna ja Schrickin 252/276 asteinen nokka-akseli

Kultainen tavoite on ottaa ensisavut pääsiäislomalla, on sentään 4 päivää aikaa kasata sylinterinkansi, koota kone ja nostaa se auton keulille. Minkälaiset sisäänajoöljyt pitäisi olla, 5W-40? Voiko jäähdytysnesteeksi laittaa sitä uudempaa punaista G12plussaa, vai onko se tarkoitettu pelkästään alumiinikoneille? Jäähdytysjärjestelmä olisi nyt huuhdeltu niin ei sekoittuisi vanhoihin nesteisiin?
Viimeksi muokannut PikkuG, 26.3.2008 19:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

justus
ffp jäsen
Viestit: 2532
Liittynyt: 18.7.2003 15:40

ViestiKirjoittaja justus » 17.3.2008 22:27

Olempa kuullut että ihan ensikäynnistyksessä on käytetty mineraaliöljyä ikäänkuin testimielessä varmistamaan kaiken toiminnan ja toimimaan ikäänkuin pesuaineena jonka jälkeen vaihdettu paremmat liemet.

PikkuG
-
Viestit: 166
Liittynyt: 28.7.2003 7:03

ViestiKirjoittaja PikkuG » 26.3.2008 19:36

Mämmin syönnin ohessa tuli pääsiäislomalla laitettua Polo tulille. Sylinterinkannesta ja venttiileistä tuli kuin uudet. Kannen koneistuksen jälkeen venttiilien läppäys käsipelillä sekä venttiilivarrenkumien vaihto, sitten alkoikin jo kasaaminen. Nokka-akseli vaihtui samalla, asteita löytyy enemmän ja imunostoa 1mm enemmän, pakonosto on sama, vanha vs. uusi.
Kovin tyhjältä näyttää Polon konehuone kun pelkkä lohko on nostettuna keulille, kliks. Mutta parin päivän kuluttua näytti jo sopivan ahtaalta, kliks. Ensimmäiset "kirmailut" kiiltävillä keväthangilla tehtiin tietysti ilman konepeltiä ja kesärenkain. Sisäänajoöljyiksi laitoin "halvemmat" Mobilit ja jäähdytysnesteeksi punaisen G12:n, sisäänajoa 1000km?

Koneeseen tuli paljon uutta palikkaa, mutta budjetti pysyi silti 700e:ssa, tarkemmat tiedot alla:
-Sylintereiden hoonaus (DIY)
-Männänrengassarja (Göetze) 62,3e
-Kampiakselin ja kiertokankien laakerit (Glyco) 70e
-Lohkon täydellinen tiivistesarja (Göetze) 33,9e
-Öljypumppu (VW) 80e
-Sylinterinkannen plaanaus 0,1mm
-Venttiilien ja seetien koneistus+hionta
-Venttiilivarrenkumit (Topran) 8e
-Metallinen kannentiiviste (Victor Reinz) 45e
-252/276 asteinen nokka-akseli (Schrick) 265e
-Jakohihna (Gates) 17,8e
-Sylinterinkannenpultit (Göetze) 20e
-Imusarjan ja pakosarjan tiivisteet, venttiilikopan tiiviste (tarvikkeita) 11,1e
-Ahtimeen uusi jakohihna (Gates) ja 68mm hihnapyörä (G-Laderseite) 12+49e
-Vapaavirtaussuodatin alkuperäisen ilmansuodattimen tilalle (K&N)
-VW4ever Stage 2 lastu 49e

Kiitokset neuvoista kaikille osallistuneille, nähdään joissain kesän riennoissa!

PikkuG
-
Viestit: 166
Liittynyt: 28.7.2003 7:03

ViestiKirjoittaja PikkuG » 31.8.2008 11:04

Päivitetääs tätä hieman, lisäsin myös ylempään postaukseen osien hinnat. Koneremontin jälkeen tuli ajeltua sisäänajo, vaihdettua öljyt yms. Autolla on ajeltu nyt koko kesä ja kilometrejä kertynyt 6000km, kerran käyty radalla (SonR:ssä Botniaringillä) ja kerran käyty kiihdyttämässä varttimaililla (eilen Speed Day:ssa Räyskälässä). Perinteinen onnistunut remontti+viritys kun varttimailiaika HUONONI.

ET:16,617s Loppunopeus:145,51km/h Reaktio:1,200s 60ft:2,707s 330ft:7.166s 660ft:10,779s 990ft:13,862s

Voisiko huono aika johtua ratojen erosta (Kiikala, Alastaro, Räyskälä) vai menikö viritys tosiaan niin käteen. Loppunopeus on noussut, joten onko se edes hyvä asia? Tezetin peltipakosarja ja Bastuckin rosteriputkisto hakusessa, maksavat molemmat vaan 600e/kpl.

xite
-
Viestit: 1412
Liittynyt: 14.3.2004 19:16

ViestiKirjoittaja xite » 31.8.2008 12:47

No räksylässähän meni aika "reiluun" ylämäkeen se strippi. Alastarolla ja kiikalassa kuitenkin suht` "kutisuora" rata. Vaikuttaaa tuo ainakin jotain.

TiPu
-
Viestit: 679
Liittynyt: 28.8.2003 18:28

ViestiKirjoittaja TiPu » 31.8.2008 13:50

Joo, rata oli aluksi "korkkaamaton" eli kaikenlaista paskaa siellä täällä. Tosiaan en tajunnutkaan että ylämäkeenhän se menee, yhden mopokin keuli pahasti siinä mäen huipulla. Itsekin sain huonot ajat mutta loppunopeus oli parantunut 7km/h... Eikun Kiikalaan ens toukokuussa ;)

samza
ffp jäsen
Viestit: 1617
Liittynyt: 29.5.2004 15:40
Viesti:

ViestiKirjoittaja samza » 31.8.2008 13:55

joo ylämäkihän siinä oli jonkunmoinen, tais ne pari vakiokuplaa joutua heittämään pienempää pesään että nousivat mäelle :D

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 31.8.2008 15:48

Huonomman varttimailiajan selittää tosiaankin tuo radan ylämäkiosuus ja joissakin määrin huono pito/irtohiekka. Mitä tulee loppunopeuteen, vasen kaista näytti mielestäni noin 7km/h totuutta enemmän mutta oikeanpuoleinen rata näytti kyllä kokolailla oikein.

PikkuG
-
Viestit: 166
Liittynyt: 28.7.2003 7:03

ViestiKirjoittaja PikkuG » 1.9.2008 20:37

Jepjep, aikakortissa oli kuusi vetoa joista kaksi vasemmalla radalla ja niiden loppunopeus juurikin 6-7km/h parempia kuin oikean puoleisen radan loppunopeudet. Pääsiskö tänä syksynä vielä kokeilemaan johonkin luotisuoralle radalle?

PikkuG
-
Viestit: 166
Liittynyt: 28.7.2003 7:03

ViestiKirjoittaja PikkuG » 16.12.2008 20:21

Tilannepäivitystä 12/2008:
Ajokausi jatkui koko kesärengaskauden, eli marraskuun loppuun asti. Katsastukseen piti tehdä vähän takajarruremonttia ja asentaa katalysaattori väliaikaisesti, läpi meni laakista. Kun kerran konttorilla olin, niin tein väliaikaisen liikennekäytöstä poiston ja ajoin Polon talvilevolle autohalliin.

Joululahjaostoksia on aina kiva tehdä, varsinkin itselle. Ebaysta löytyi Bastuckin 63mm rosteriputkisto, 76mm suora ulostulo. Etuvaimennin, Resonaattori, Takavaimennin. Talven aikana olisi tarkoitus ainakin asentaa tämä putkisto, yritän ottaa kuvia asennuksesta ja videota äänistä. Vielä on hakusessa G40:seen sopiva rosteripakosarja. Ahtimen laakerit ovat varmaan alkuperäiset (230Tkm), pitäisikö vaihtaa? Samalla vaihtaisi tiivisteet ja tekisi kevyen RS-modin.

Hyvät joulut!

Jii-Koo
-
Viestit: 121
Liittynyt: 3.2.2008 15:41

ViestiKirjoittaja Jii-Koo » 23.12.2008 14:33

Asiallinen Polo. Mistä muuten hommasit noi Steffanin vanteet? Itekkin saman valmistajan vanteita katellu, mutta saatavuus tuntuu olevan aika heikkoa.

hb81
-
Viestit: 1748
Liittynyt: 31.8.2003 17:41
Viesti:

ViestiKirjoittaja hb81 » 23.12.2008 16:51

Osta mk4 polon ralli kaaret halvalla.
Pikku rälläköinti hitsaus toimenpiteillä saa helvetin hyvät kaaret =)
Hakusanalla omp löytyy mun myynti ilmoitus.

PikkuG
-
Viestit: 166
Liittynyt: 28.7.2003 7:03

ViestiKirjoittaja PikkuG » 5.4.2009 22:07

Kesä saa tulla!
Kuva
Molemmat pestyinä ja vahattuina kesärenkaissaan.

Poloon tuli talven aikana ainoastaan Bastuckin rosteriputkisto, äänet vain kovenivat naapurien iloksi. Ulostuloa varten piti takapuskuriin tehdä kolo, muuten sopivuus hyvä.Bastuck Polossa

PikkuG
-
Viestit: 166
Liittynyt: 28.7.2003 7:03

ViestiKirjoittaja PikkuG » 29.5.2009 22:16

Yepyep, pari alkukesän reissua vasta takana ja vehkeet on jo paskana!

Botniaringillä tuli käytyä SoR:ssa, siellä 3 kertaa 5 kierroksen setit. Viime viikonloppuna Kiikalan VW Openissa tuli kiihdyteltyä 6 vetoa, paras aika 16,102s@142,57km/h. Eilen sitten huomasin, että auto käy tyhjäkäyntiä vain kolmella ja kiihdytettäessä paukuttaa putkeen.

Tänään sitten epäilykset varmistuivat, puristuspainemittauksissa 1 ja 2 sylinterissä 10bar, mutta 3 ja 4 sylinterissä vain 5 baria. Eikö tuo ole aika selvä sylinterinkannen tiivisteen palaminen? Vai mitä muuta ylläreitä sieltä voi löytyä, reikä männässä, palanut venttiili? Edellistalven koneremontissa laitoin metallisen kannentiivisteen lisätehon toivossa, mutta ilmeisesti se ei ollutkaan tarkoitettu nilkka suorana ajamiseen. Vakio kannentiiviste on 1,75mm paksu ja tuo metallinen 0,5mm, tuleehan siitä lisäpuristuksia...

Voiko autolla ajaa 150km tallille, vai pitäisikö suosiolla hinata? Kulkee se vajaapyttyisenäkin vielä ihan riittävästi. Semmosia...vertaistukiryhmän apua tarvitaan.

PikkuG
-
Viestit: 166
Liittynyt: 28.7.2003 7:03

ViestiKirjoittaja PikkuG » 2.6.2009 22:17

Kannentiiviste
Syypää löytynyt, metallinen kannentiiviste palanut 3 ja 4 sylinterin välistä, muutkin välit heikossa kunnossa. Kannessa on samassa kohtaa tämän näköinen kupru. Kantta voisi näyttää jossain koneistamossa, kai siitä pitää taas ottaa lastu pois. Häihälän moottorikoneistamo Sarankulmassa?

Projektikertomuksena sylinterikannen irroittaminen 86C Polosta:
-VIrranjakaja ja tulpanjohdot irti
-Ilmanputsarikotelo ja jakoremmikotelon kansi irti
-Kaasuläppäkotelo ja imuletku(t) irti
-Imusarjan kiinnitysruuvit irti, imusarja voi jäädä konehuoneeseen
-Termostaattikotelon pultit löysälle sylinterinkannesta, nesteiden valuttelua, termostaattikotelo voi jäädä konehuoneeseen.
-Pakosarjan ja tuliputken välinen liitos auki, pakosarjan voi jättää kiinni sylinterinkanteen
-Venttiilikoppa irti
-Pyöritä kone yläkuolokohtaan
-Jakoremmi ja remmin hihnapyörä irti, jakoremmikotelon pohjan ruuvit irti
-Löysätään nokka-akselin laakeripukkeja tasaisesti kunnes nokka-akselin voi nostaa pois
-Sylinterinkannen pulttien löysäys vastakkaisessa järjestyksessä kuin kiristys
-Sylinterinkansi nostetaan pois
Viimeksi muokannut PikkuG, 19.4.2010 21:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

PolskiG40
-
Viestit: 78
Liittynyt: 23.7.2003 22:28

ViestiKirjoittaja PolskiG40 » 4.6.2009 9:07

Onneksi vika oli vaan tiivisteessä.
Kuinka paljon kilometrejä ehti tuolle tiivisteelle kertyä?
Saa nähdä kestääkö mulla samanlainen tiiviste yhtään kauemmin, tai no onhan se jo paikallaan ollut kauemmin, mutta kilometrejä ei vielä ole kertynyt yhtään..

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 4.6.2009 15:42

Aika jännä että Reinzi antautui noin? Ettei olisi ollut sanomista kannen/lohkon plaanauksessa tai kiristyksessä?

PikkuG
-
Viestit: 166
Liittynyt: 28.7.2003 7:03

ViestiKirjoittaja PikkuG » 4.6.2009 17:08

Samaa tässä on mietitty. Kansi oli plaanattu, mutta lohko oli vain puhdistettu perusteellisesti. Kiristysmomenttina käytettiin polon arvoja: 40Nm+60Nm+90ast+90ast. Olisiko pitänyt käyttää jotain muita momentteja, tiivistehän oli tarkoitettu johonkin 1,4-16V koneeseen? Tiiviste ei vuotanut ulospäin eikä vesi ja öljy mennyt sekaisin. Kesti se puolitoista kesää, kilometrejä alle 10Tkm.

Tiisseli
-
Viestit: 91
Liittynyt: 2.3.2008 17:35

ViestiKirjoittaja Tiisseli » 5.6.2009 7:13

Kannentiivisteen mukana tulee aina oikeat kiristysohjeet sille tiivisteelle. PY koneessa on ihan oma kansitiivisteensä, jota ei käytetä missään muussa kuin ko. koneessa, Reinz 61-28505-00.

PikkuG
-
Viestit: 166
Liittynyt: 28.7.2003 7:03

ViestiKirjoittaja PikkuG » 5.6.2009 8:41

PolskiG40 selvittelee kuumeisesti kiristysmomenttia metallitiivisteelle, jos vaikka ehtisi vielä pelastamaan oman koneensa lisäkiristyksellä. Metallitiivisteen tilasin G-Laderseitelta linkki, eli tosi race-tuning-settiä piti olla. Samaisen sivuston foorumilla oli kyllä aika kaksijakoiset kokemukset tuosta tiivisteestä, joillain oli kestänyt vain vuoden, toisilla jo neljättä vuotta.

Uusi kannentiiviste on "Orginal Teile" Laakkoselta, maksaa maltaita ja tilataan saksasta juurikin koska PY:ssa on omanlaisensa tiiviste, 030103383R. Kansi on koneistamolla ja tiivisteet pitäisi saada ensiviikolla, paketti kasaan ja kovaa ajoa.

tikkku
-
Viestit: 179
Liittynyt: 9.9.2005 23:53

ViestiKirjoittaja tikkku » 28.7.2009 0:12

isoin vaikutus varmasti on portaitten poisto ja seetien seudun tasoittelu :) ja venttileistä pykälät pois samalla, eli ennen pitopintaa löytyy yleensä itselautasesta "millin" pykälä..
muista myös pakopuolelta portaat pois pakosarjaan nähden..

PikkuG
-
Viestit: 166
Liittynyt: 28.7.2003 7:03

ViestiKirjoittaja PikkuG » 28.8.2009 22:31

^totanoin, en ajatellut enää venttiileihin koskea, mutta ihan hyvä vinkki varmaan.

Tuli vaihdettua Polon alustaan G-Laderseiten puslasarja "Racingkit 2", joka sisälsi puslat etuvakaajaan, alatukivarsiin ja taka-akseliin.
Remontti meni jotakuinkin näin: Keula pukeille ja kallistuksenvakaajan korihelat irti. Kallistuksenvakaajan päistä mutterit irti ja koko vakaajatanko lähtee irti eteenpäin vetämällä. Seuraavaksi molemmat alatukivarret irti, ruuvipenkissä puristamalla vanhat kumiset puslat pois ja uudet muovipuslat paikalleen. Alatukivarsi ja vakaajan korihelat, G40:ssä alatukivarren sisempi nivel on pallonivel eikä kuminen kuten vakio-poloissa. Vanhat vakaajan kumiset korihelat olivat jo kuluneet joten vakaaja pääsi liikkumaan sivusuunnassa ja auto veteli kiihdytyksissä. Uusissa vakaajan koriheloissa oli reikä epäkeskeisesti joten etupyörien caster-kulma muuttui sekä niissä oli erilliset lukituskappaleet estämään vakaajatangon liikkumista sivusuunnassa. Yhteiskuva vakaajan puslista. Kasaus päinvastaisessa järjestyksessä, osat sopivat hyvin paikalleen.

Taka-akselin puslat vaihtuivat nostamalla takapää pukeille ja irroittamalla taka-akselin kiinnityspultit, jolloin akseli jää iskareiden varaan roikkumaan Ja kyllä ne pultit sieltä mahtuvat ulos ilman korikannakkeen irroittamista vaikka ahtaalta näyttääkin. Vanha pusla puristetiin pois ulosvetäjällä ja uusi työnnettiin takaisin ulosvetäjällä. Lopuksi taka-akseli takaisin ja pultit kiinni.

Ajo(epä)mukavuus muuttui tällaisessa kivireessä taatusti parempaan suuntaan, vetelyt kiihdytyksissä vähentyivät ja mutka-ajosta tuli tarkempaa. Äänet eivät koventuneet eikä alustaan tullut kovuutta lisää. Taka-akseli tosin tärähtää tuntuvammin terävistä reunoista ajettaessa. Näillä mennään!

edit: kuvia vaihdettu/lisätty
Viimeksi muokannut PikkuG, 6.9.2009 13:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

jii_bee
-
Viestit: 2416
Liittynyt: 19.8.2003 21:00

ViestiKirjoittaja jii_bee » 28.8.2009 23:04

Ajattelin kommentoida aihetta ohjauksen puoltaminen, mutta ongelmaan taisikin löytyä ratkaisu... :)

PikkuG
-
Viestit: 166
Liittynyt: 28.7.2003 7:03

ViestiKirjoittaja PikkuG » 6.9.2009 13:45

Tarkkasilmäiselle jii_bee:lle kiitokset, ongelma on nyt korjattu. Vakaajan puslat tuli laitettua ensin väärinpäin, jolloin etupyörät siirtyivät taaemmas eli caster-kulma pieneni. Ohjaus ei keskittänyt ja puolsi vasemmalle vaikka aurauskulma oli nollassa. Puslien kääntämisellä caster-kulma kasvoi ja nyt kulkee kuin juna!

oldskoolv8
-
Viestit: 74
Liittynyt: 24.8.2007 8:18

ViestiKirjoittaja oldskoolv8 » 8.9.2009 12:37

Eipä taida syypää tuoohon tiivistevaurioon olla itse tiivisteessä. jos edes suurinpiirtein oikein kiristetty niin väittäisin että nakutus tuon on tehnyt. Onko tämä käynyt lastutuksien/virityksien yms jälkeen/välissä kertaakaan penkissä?

PikkuG
-
Viestit: 166
Liittynyt: 28.7.2003 7:03

ViestiKirjoittaja PikkuG » 8.9.2009 22:57

^Hyvä huomio, eihän tätä ole koskaan penkitetty. Käytetty aina 98E:tä. Lastu on ok tuolle setupille. Sytytys on laitettu vanhoihin merkkeihin, koska hihnapyörän vastamerkki on poikki. Perusennakko pitäisi pystyä mittaamaan/säätämään jollain muullakin keinolla? Bensanpainesäädin on vakio 3bar, pitäisikö olla enemmän? Mikä muu voisi vaikuttaa nakutukseen?

Tomster
-
Viestit: 43
Liittynyt: 16.4.2009 22:34

ViestiKirjoittaja Tomster » 18.10.2009 0:11

Kokemukset G-Laderseite:stä? Ajatuksissa tilata omaan Poloon toi sama puslasarja. Minkälaiset toimitusajat ja kulut oli?

Juuso.S
-
Viestit: 366
Liittynyt: 25.9.2009 22:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja Juuso.S » 18.10.2009 17:24

Täältä varmaan ois hyvä kysellä ja tehä vähän tausta tutkimusta jos joku jaksais vähän valasta mulle? Eli olis vähä mielessä hakea tommonen saksasta en kesänä. Mitähän mahtaa tulla veroja? Ja minkälaisia tehoja näistä on otettu semmosella pienellä kutittamisella, pienempää hihnapyörää, vapaampaa putkistoa voiko tämmöseen tehä ns RSR lähtöä jota käytetään g60? ja sitten lopuks että kestääkö tekniikka kuinka paljon lisätehoja vahvistamattomana?

PikkuG
-
Viestit: 166
Liittynyt: 28.7.2003 7:03

ViestiKirjoittaja PikkuG » 18.10.2009 19:24

Tomster: Kokemukset G-Laderseitesta hyvät, kaksi kertaa olen tilannut sieltä 200-300 euron edestä tavaraa. Itse olen maksanut PayPal:illa, mutta onnistuu myös ulkomaan tilisiirtona. Puslasarjan toimituskulut 8,5e ja toimitusaika 7-10 päivää.
Juusou: Mulle tuli vuonna 2003 veroja 780e, jotka tämän vuoden "verotarkastuksen" jälkeen olivat 320e. Pikkuvireillä jotain 120-130hp, hiukan enemmän viritettynä 150-160hp. Jos sekään ei riitä niin pitää jo vaihtaa G60 ahdin tai turbo. Mitään RS-lähtöä tällaiseen ei saa. Kaiken saa rikki...

Kanssa-autoilija päätti vaihtaa kaistaa Polon etukulmaan, joten nyt on etulokasuoja kasassa, lamppua ja vilkkua paskana yms. Vastapuolen vakuutus korvaa, mutta miten paljon ja koska, sitä odotellessa...V**uttaa
Viimeksi muokannut PikkuG, 19.10.2009 8:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

zero
ffp jäsen
Viestit: 2100
Liittynyt: 19.8.2003 17:11

ViestiKirjoittaja zero » 18.10.2009 23:13

Voihan prkl...Kyllähän se maksaa kokonaan kuntoon, laakkoselle vaan ja uutta osaa paikalleen ;). Varmaan tuli ahtimeenkin jotain vikaa ja tehdasuusi pitää tilata?
Mut siis tuostahan kun on helppo esittää netin kautta sen harvinaisuus ja arvo,myös Saksan markkinoillakin kun Suomesta ei löydy mitään myytävänä edes. Ja sunkin auto on sen verran nätissä kunnossa... Laita siihen (vielä!) äänekkämpi putkisto ja sellainen vaparisuodatin et mörisee..eihän tuota muuten kukaan peilissä huomaa (vaika tuskin varmaan on vilkaissutkaan..).

PikkuG
-
Viestit: 166
Liittynyt: 28.7.2003 7:03

ViestiKirjoittaja PikkuG » 24.11.2009 13:43

Kaikki hyvin, loppu hyvin!
Vakuutustarkastaja oli myötämielinen korjaukselle ja kolarivauriot korjattiin vastapuolen piikkin Kolarix:ssa Tampereella, asiallista toimintaa ja ymmärsivät vanhan polonromun päälle.
Ennen
Jälkeen
Kolmatta viikkoa remontissa kesti kun alkuperäisosat tuli saksasta. Hintaa remontille reilut pari tonnia (tarkkaa summaa en nähnyt), mutta aika kipurajoilla ilmeisesti mentiin. Uusiksi meni: lokasuoja, puskurin takana oleva tukipalkki, alatukivarsi, kallistuksenvakaajan korikiinnike, vilkku ja sumuvalo. Maalia sai päällensä: lokasuoja, lukkopelti, maskilista ja etu/takapuskurien alaosat. Ajoin auton suoraan korjaamolta autohalliin talviseisontaan suojaan pahalta maailmalta, uskaltaako tuolla enää edes ajella...

zero
ffp jäsen
Viestit: 2100
Liittynyt: 19.8.2003 17:11

ViestiKirjoittaja zero » 24.11.2009 15:25

Oikeus voitti ;)

PikkuG
-
Viestit: 166
Liittynyt: 28.7.2003 7:03

ViestiKirjoittaja PikkuG » 25.3.2010 12:38

Talven aikana löysin ebaysta juuri sopivan pakosarjan, eli Powersprintin Gr.A rosteripakosarja, johon on hitsattu Materialmord:n 100cpi:n katalysaattori ja lambdamutteri, kaupan päälle tuli lämpöeristenauhat: Powersprint

Asennusta varten piti purkaa vanha pakosarja, ahdin, ahtoputkistoa ja jäähdyttimen flekti, likipitäen kaikki moottorin etupuolelta pois. Sen jälkeen uusi pakosarja sujahti yläkautta kääntelyn, vääntelyn ja pienen väkivallan jälkeen paikoilleen. Moottorin kannakerautaa piti vähän muokata jotta 1. sylinterin putki mahtui ohi, ylös nouseva "sarvi" on yksi ahtimen kiinnityspisteistä. Pakosarjan laipasta puuttuu ahtimen "T-kappaleelle" kiinnitysrauta, mutta sellainen väsätään viimeiseksi, tuotekehittely on kesken. Ja jottei homma olisi liian plug-and-play niin eihän pakosarjan ulostulo sovi suoraan Bastuckin putkistolle, erikokoiset liitokset. Sopivaa niveljoustoa etsittiin ensin suomesta, mutta ebaysta tämäkin piti tilata. Eli Powersprintin rosterinen niveljousto 60mm sisä- ja ulkohalkaisijalla, josta toinen puolisko jää käyttämättä. Nyt pitäisi vielä katkaista Bastuckin putkistosta tuo "supisteosa" ja sovitella tilalle niveljousto.

Polttelee jo kovasti päräyttää vehkeet käymään ja kuulla pakosarjan+putkiston sulosointuja, naapurien iloksi taas varmasti äänet koventuneet. Ennen kesälaitumille karkaamista pitäisi uusia eturenkaat, vaihtaa kuumemmat tulpat (Boschin W4DPO) viimekesäisen kannentiivisteen palamisen pelossa ja käydä katsastussedälle näyttämässä.

PikkuG
-
Viestit: 166
Liittynyt: 28.7.2003 7:03

ViestiKirjoittaja PikkuG » 19.4.2010 21:35

Niveljousto asennettuna
Pakoputkesta piti katkaista pala pois ja tilalle toinen puolikas niveljoustosta, paikallinen ilmastointiasennusfirma pistehitsasi sen kiinni-eikä vuoda.
Uudet eturenkaat tuli ajallaan ja katsastuskin meni hyvin. Päästöt oli ensin vähän koholla mutta katsari pumppaili kaasua että saatiin katalysaattori kuumaksi, oli hallissa hiukan meteliä. Leima tuli ja nyt tätä kesäautoilua on tullut harrastettua jo reilun viikon ajan. [/img]

esanssi88
-
Viestit: 404
Liittynyt: 22.4.2006 18:01
Viesti:

ViestiKirjoittaja esanssi88 » 21.4.2010 17:12

Taisit olla tällä yksi päivä Raholan vianorilla käymässä? Itse siellä opiskelun ohessa pyörin niin tuli ihasteltua laitosta :) Ei noitakaan turhan usein näe.
Silloin taisin olla serkun bemarilla liikkeellä niin ei kehdannut puheillekkaan tulla :D


Palaa sivulle “Projektiosasto”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa