G60 ja voimaa tarvittais! d...

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

ilu
-
Viestit: 231
Liittynyt: 20.8.2003 0:22

lainataan tätä kekustelua

ViestiKirjoittaja ilu » 6.12.2006 19:31

kysymys! mulla humpaa kaasu tuossa corradossa mikähän vaivaa? eli kun ajat ja löysäät kaasun niin kierokset nousee hiukan sitten laskee hiukan jumittaa hetkeksi johonki 1300 sit laskee 1000 ja sit menee normaaliksi tyhjäkäynniksi. auto ei tee kokoajan tätä. missä vika?

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 6.12.2006 21:44

Puhdista joutokäynninvakain. Se mötikkä siinä venttiilikopanpäällä. Laita vaikka yöksi bensaan uimaan. Rauhottunee tällä tavalla tuo seilailu.

[mortti]
-
Viestit: 334
Liittynyt: 11.9.2006 22:55

ViestiKirjoittaja [mortti] » 6.12.2006 22:09

Mulla on ton ISV:n kanssa laitettu suuntaisventtiili (takaiskuventtiili), ilmeisesti sitä ei siinä alunperin ole?
Venttiilin kuula on paiskonnu ISV pään KUVA lyttyyn, ja venttiili ei toimi oikeen enään. Onko uus ISV ainoo vaihtoehto, vai on tähän jotain patenttia?

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 6.12.2006 23:16

Osta Dopilta ni ei tarvi patentoida. Eiköhän siltä noita tallista muutama löydy.

ilu
-
Viestit: 231
Liittynyt: 20.8.2003 0:22

ViestiKirjoittaja ilu » 7.12.2006 2:57

olen puhdistanut tuota mutta ei auta. no kokeillaaas vielä

edit. ei häipyny humpaaminen pensassa uittamalla.

Demon
-
Viestit: 1397
Liittynyt: 10.12.2004 12:40

ViestiKirjoittaja Demon » 13.12.2006 15:12

Itellä seilaa kans passatissa tuo tyhjäkäynti. Sellasissa lukemissa kun 1000-2000 rpm. mitäs kaikkea sille ISV:lle kannattas koittaa tehä..? muutaku vaihtaa

TiPu
-
Viestit: 679
Liittynyt: 28.8.2003 18:28

ViestiKirjoittaja TiPu » 14.12.2006 7:48

Muuten, alkaiskohan ISV toimimaan paremmin jos vaihtaisi imusarjalle menevälle? Nythän se taitaa mennä läppäventtiilin alle..Kanadan Corrado sivuilla oli sellainen systeemi, topikissa alempana on vielä siistimpi asennuskuin tämä:
Kuva

Ja vielä linkki topikkiin:
http://www.corrado-club.ca/forum/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic&f=2&t=000794&p=

MXU
-
Viestit: 437
Liittynyt: 2.5.2005 23:04

ViestiKirjoittaja MXU » 14.12.2006 14:43

Ei se sen erikoisemmin ala toimimaan... Ahtoihin vaikutus on noin 0,02-0,03 baria ja vikatilanteissa moottorinohjaus laskee tuolla venttiilillä ahdot pois...

HelaKammo
-
Viestit: 1860
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja HelaKammo » 19.12.2006 9:12

Huomasin pistäneeni tämän väärään ketjuun:

Jos ahdot on heikot, niin kannattaa vaihtaa se moniurahihna, menohalut aivan eri luokkaa ja ahdot nousi koko kierrosalueella 0,2-0,3 bar ja maksimi palasi tuonne likemmäs baaria (ei Esson). Hiukan eri meininki kun tuon teki. Vanha hihna oli ajettu aika tarkkaan 30 tkm, näköjään se on liikaa, 20 olis sopiva vaihtoväli...

No tänne se kuuluu, että semmonen viri.

Vaihdoin kyllä samalla 230 tkm ajetun bensansuodattimenkin, ehkä se saattaa hiukan auttaa myös asiaa :-)

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 19.12.2006 23:03

Enkös minäkin tähän ketjuun jollekin sivulle laittanut millainen vaikutus oli hihnan uusimisella? Se on melkoinen, etenkin suuremmilla kierroksilla pidon huomaa.

Juvoica
-
Viestit: 10
Liittynyt: 30.6.2005 21:06

ViestiKirjoittaja Juvoica » 20.12.2006 23:22


jikes
-
Viestit: 70
Liittynyt: 7.9.2005 21:27

ViestiKirjoittaja jikes » 21.12.2006 1:51


Kerrohan meille mitäs tohon myllyyn on tehty?

HelaKammo
-
Viestit: 1860
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja HelaKammo » 21.12.2006 10:12

Jep, ja millaiset ahtolukemat on yms. Lapussa lukee 4v Corrado, eli onko siis 16V kansi?

TiPu
-
Viestit: 679
Liittynyt: 28.8.2003 18:28

ViestiKirjoittaja TiPu » 21.12.2006 10:46

Kuten myös, kiinnostaisi viripalikat noihin teholukemiin =)

Juvoica
-
Viestit: 10
Liittynyt: 30.6.2005 21:06

ViestiKirjoittaja Juvoica » 22.12.2006 1:08

vakio g60-kone höystettynä vv-suodatin, rallye-cooleri(170 käyrä), lastu, 68mm hihnapyörä, 4bar bensapaineensäädin, pakosarja ja 2,5 putkisto

ahto,seos-paperi tulee ensi vuoden puolella.
Seokset melkein mitä sattuu eli dona ja kumppanit on täysin oikeassa ruiskun suhteen ;)

TiPu
-
Viestit: 679
Liittynyt: 28.8.2003 18:28

ViestiKirjoittaja TiPu » 22.12.2006 9:05

Täh, meikäläisellä on samat palikat lukuunottamatta bensapaineensäädintä ja pakosarjaa (vakiopakosarja)..onko lastu Dopilta vai muualta? Nyt muka sytytyksen takia persheppatuntuma on n.120hv, kele. :[

HelaKammo
-
Viestit: 1860
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja HelaKammo » 22.12.2006 9:35

Paljonko esim. ahtopaine on ko. koneessa? Kuulostaa aika terhakalta tekniikalta, jos ottaa huomioon vaikkapa MikaJ:n panostukset aikaisemmin, tosin siinähän taisi cooleri olla vakio, pyörä oli kait pienempikin, sytkää viilattu aikaisemmalle yms, silti jäi 200 hp hujakoille.

Tuohon lappun on jotenkin vaikeahko uskoa, mutta kait se on ok, huima suoritus tuollaisilla palikoilla, kun nokkakin on vakio!

Juvoica
-
Viestit: 10
Liittynyt: 30.6.2005 21:06

ViestiKirjoittaja Juvoica » 22.12.2006 10:05

Helakammo: Unohdin mainita että tuossakin on sytytys eri kuin vakio. Sama kuin mikaj:llä eli 16. Ahtopaine on ennen rajottajalle menoa 1.3 bar..
MikaJ:hän sai myös 220/300 käsittääkseni viimoisilla modauksilla.

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 22.12.2006 16:53

Kuulostaa kyllä aika kovalta tulokselta tuolla viritysasteella? Eiköhän melkein kaikissa foorumin Corroissa ole lähes vastaavat palikat ja kukaan muu ei ole päässyt lähellekään tuota. MikaJ:llä oli vielä 65 mm hihnapyöräkin kiinni ja ei silti tuollaisia lukemia saanut. Viimeistä modaustaan hän ei tainnut dynottaa edes.

MXU taisi dynottaa ihan reippaat lukemat, mutta himpun verran oli hänen autossa enempi muutoksiakin.

Ja millasia ahtopainelukemia muut ovat G-ahtimestaan saaneet? Mulla ahtaa 68 mm ahtopyörällä ja avarretulla ahtimella 1,0 baria @6000rpm. Ahtaa sen saman mitä huollonkin jälkeen. Eli mikä selittää nämä suuret erot ahdoissa kun toiset saavat 1,3-1,5 baria 68 mm ahdinpyörällä? Mittarista kiinni vai ovatko toiset ahtimet muka sitten niin paljon tehokkaampia?

Muistaakseni MXU:lla oli _uudessa_ avarretussa G-ahtimessaan ahdot 1,13 - 1,14 Baria, mitattuna teollisuuden tarkkuusmittarilla.

[mortti]
-
Viestit: 334
Liittynyt: 11.9.2006 22:55

ViestiKirjoittaja [mortti] » 22.12.2006 17:00

Mites g60 raato kestää, jos kävis kans dynossa. Tarkoitus ei ole höylätä säätöjä, vaan kalibroida persdyno ;) Mahtuuko -60 etupäällä rullille?

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 22.12.2006 17:06

Se riippuu dynosta miten hyvin se mahtuu rullille. Oma mahtui ainakin ihan hyvin -50 mm madalluksella. Mitä tarkoitat "miten raato kestää"? Käsitykseni mukaan rajoitin ei tee ahtimelle pahaa jos kaikki on vaan kunnossa.

Kolme vetäsyä pari vuotta sitten otettiin omalla autolla. Ihan käsille meni koko homma. Alkoi heti nakuttamaan, ei saanut tarpeeksi viileätä ilmaa cooleri penkissä. Ajossa ei ole nakuttanut. Kolmas veto sitten selkesti pienemmällä sytkän ennakolla ni sitten irtos ahtoputki ja moniura hihnakin luisti... Hihnan luistamisen huomasin vata kun uuden hihnan ostin ja ero oli ihan älytön. Samoin uusi hihnapyörä paransi vääntöä.
Viimeksi muokannut Levis, 23.12.2006 19:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 22.12.2006 22:38

Mulla oli vissiin jotain 60-80mm madalluksen luokkaa, ja perus Boschin dynolle vielä meni. Tosin iso etulippa oli maassa kiinni hyvin, mutta eipä se tuosta itseensä ota.

Tosiaan viimeisintä dynotusta en tehnyt ahdinrempan/modauksen/65mm pyörän asennuksen jälkeen (70mm pyörällä se 197hp viimeisin lappu) olisi ollut eri lukemat. Kunnon laitteistoilla tehdyillä suorituskykytesteillä voisi päätellä jotain 220hp/300Nm:n lukemista, mutta se on sitten spekulointia.

Hitto kun ei saanut koskaan aikaiseksi viritellä datalogia imupaineelle/lämmölle, mutta mulla oli joku 1.2-1.3bar muistaakseni viimeiseksi 65mm pyörällä rajoittajalla. Yläpään paine ei noussut paljoa, alapää nousi sen sijaa hyvin.

Juvoica
-
Viestit: 10
Liittynyt: 30.6.2005 21:06

ViestiKirjoittaja Juvoica » 23.12.2006 3:00

Levis: Hirveän monessa vehkeessä en ole nähnyt välijäähyttimen ja pakosarjan vaihtoa.. puhumattakaan että täällä olisi nähnyt dynolappuja niistä. Taitaa olla että mikaj ja jonkun toisen laput täällä on näkynyt joten harvassa on dynottajat! Puhetta täällä kyllä riittää jo sivunumeroista päätellen.

MXU
-
Viestit: 437
Liittynyt: 2.5.2005 23:04

ViestiKirjoittaja MXU » 23.12.2006 11:51

Suurin osa noista corradoista on vähäpäästöisiä eikä sitä periaatteessa voi silloin pahemmin virittää, laillisesti... Osa jättää suosiolla kertomatta mitä koneelle on tehty ettei katsastuksessa tule ikävää yllätystä.

[mortti]
-
Viestit: 334
Liittynyt: 11.9.2006 22:55

ViestiKirjoittaja [mortti] » 23.12.2006 17:00

Harvassa on dynottajat! Puhetta täällä kyllä riittää jo sivunumeroista päätellen.

Taitaa jäädä loppujenkin laput näkemättä, ja itsekin voisi vaan tyytyä lueskeluun just tämän takia. Peltoautoksi omaani vahailen, että se siittä.

ilu
-
Viestit: 231
Liittynyt: 20.8.2003 0:22

ViestiKirjoittaja ilu » 12.1.2007 18:28

mikähän tämä tyhjäkäynti moottori/anturi/vakain on oikealta nimeltään? mistä saa ja paljohan maksaa?
edit. eli ISV on nimi mutta mistähän kannattaa kysellä ja minkä hintanen uusi osa on?

edit2. tämä saatanan romu(auto) ei oo päivääkään sillain että se pelaisi moitteetta tai että ei jotain ylimääräistä ääntä ei jostaki kuuluisi eli elkää hyvät ihmiset ostako corradoa elkääkä g60 tekniikkaa sisältävää autoa =)
Viimeksi muokannut ilu, 13.1.2007 9:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Dopi
ffp jäsen
Viestit: 1036
Liittynyt: 18.7.2003 20:26
Viesti:

ViestiKirjoittaja Dopi » 12.1.2007 19:18

343e uutena, multa voi löytyä edullisempiakin yksilöitä käytettynä!

Warmaster
-
Viestit: 1770
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja Warmaster » 12.1.2007 21:42

minulta löytyy kanssa yksi ylimääräinen ISV ja toimiva(liikenteessä olevasta autosta otettu)
Privaa jos kiinnostaa.

Ja lopuksi Tulokset ratkaisee, selityksen katkaisee ;)

ilu
-
Viestit: 231
Liittynyt: 20.8.2003 0:22

ViestiKirjoittaja ilu » 19.1.2007 14:45

vaihdoin toisen isvn oireet pysyivät ja jopa tuli uusia humpaus oireita? mikähän muu voi aiheuttaa ne kuin tuo isv?

Tarviikohan ton isvn olla jotenkin oikeassa asennossa kun mulla on hajalla toi oikea kiinnike siitä nii se on niiten putkien varassa +hajonneen kiinnikkeen mutta samallailla kai se siinä killuu ku normaalistikki

ilu
-
Viestit: 231
Liittynyt: 20.8.2003 0:22

ViestiKirjoittaja ilu » 23.1.2007 17:54

osaakos kukaan sano mikäs multa irtosi kun toi nesteen lämpötilamittarin viisari näyttää suoraa ylöspäin. irtosiko maa johto jostain. mihin mittariston johtonippu on maadoitettu? sulakerrasia/pohjan taakse?

mika evesti
-
Viestit: 13
Liittynyt: 2.12.2005 19:54

ViestiKirjoittaja mika evesti » 21.2.2007 18:24

Lainaan hieman erään kirjailijan tekstiä.The 2-litre t4 engine has a tall block whit oil squirters and a long stroke 95.5mm crank,but 81mm bore.this will accept the standard immensenly reliable 1800 g60 head gasket whit no modifications.The distance between the cylinder bores is also wider than on an 82.5 2-liter,also aiding head gasket reliability. This long stroke unit will limit the rev range but ,as the g60 only revs to just over 6000rpm anyway,it`s not an issue.After this,the gas in the inlet manifold goes supersonic and the power suddenly drops off. The rods have enormous 24mm gudgeon pin,far larger than any other vw engine and ideal for the extra stresses of a supercharged unit.The extra weight of this big pin does not make itself felt at the revs it achieves.The standard low compression t4 pistons need decking by 2mm to get 8:1 compression for the superchanger to work best.The crank is very tough,as it is virtually the same as a diesel crank.The pulley end drive is the same as a normal 1800/2litre crank,so the cam belt is a normal 2-litre belt.When fitting this to a g60,an alternator bracket needs fabricating because of the extra height of the block,and the normal covers and breathers,etc.,need fitting from a t4 or "tall block". Toivottavasti tästä on jollekulle edes jotain iloa.

Benbudunen
-
Viestit: 136
Liittynyt: 13.9.2006 12:36

ViestiKirjoittaja Benbudunen » 21.3.2007 13:38

Minkä laisia putkistoja ootte laittanu corroon. Pitäs putkisto vääntää, oon aatellu kahdella vaimentimella. Keskelle yks läpivirtaava ja sit takapönttö.
Joten tuleeko liika äänekäs?

HelaKammo
-
Viestit: 1860
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja HelaKammo » 21.3.2007 13:51

Jos on katti, niin ei varmsti liian, katti näet vaimentaa melko paljon. Ilman kattia tuppaa ehkä pörisemään, joten saattaisin suositella kolmea pönttöä.

Benbudunen
-
Viestit: 136
Liittynyt: 13.9.2006 12:36

ViestiKirjoittaja Benbudunen » 21.3.2007 14:01

Kiitos vastauksesta.
Juu mul on katillinen, joten taidan tästä kipittää kauppaan ja hakea vaimentajat:)

ilu
-
Viestit: 231
Liittynyt: 20.8.2003 0:22

ViestiKirjoittaja ilu » 21.3.2007 22:25

Kaks vaimentajaa paikalleen. Itse en ainakaan alkaisi laittamaan vaan takapönttöä.

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 22.3.2007 10:06

Mulla oli melko kauankin pelkkä Remuksen takapönttö (katti paikallaan). Ei ne äänet mahdottomat olleet, ulospäin pahemmat, mutta ei ne hytissä minua häirinneet.

Ostin kuitenkin Simonssin rosterisen läpivirtausvaimentajan ja asensin sen, mutta ei se kyllä hintansa arvoisesti (n.100€) ääntä vaimentanut. Äkkiseltään en eroa edes huomaa. Remus hoiti sen verran mallikkaasti hommansa.

Aluksi mulla on pelkkä orkkis takavaimennin (keskimmäinen mätäni käsiin) ja äänet eivät olleet silläkään hirveät. Remuksen asennnus hiljensi ääniä jopa siitä, joka oli melkoinen yllätys.

Benbudunen
-
Viestit: 136
Liittynyt: 13.9.2006 12:36

ViestiKirjoittaja Benbudunen » 22.3.2007 10:18

Jeps.

Kävin hakemassa marteliuksen läpivirtaavan keskelle ja taakse marteliuksen tuplaulostulolla.
Saas nähdä kuinka pörisee kun saa auton valmiiks ja tielle:)

[mortti]
-
Viestit: 334
Liittynyt: 11.9.2006 22:55

ViestiKirjoittaja [mortti] » 22.3.2007 10:25

Onko marteliukset minkä hintasia? Putki tuohonkin täytyis tehdä 2,5" hapokkaasta, kun sitä tuossa on.

Jossain oli myös myös kartaanitunneliin sopivan vaimentimen mitat, mutta eihän niitä nyt taas löydy? Levis: sinäkö sen mittailit?

Benbudunen
-
Viestit: 136
Liittynyt: 13.9.2006 12:36

ViestiKirjoittaja Benbudunen » 22.3.2007 11:15


Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 22.3.2007 14:01

Niinpä... tuo simons oli muistaakseni 125mm ja sen kummallekkin puolelle jäi noin cm tyhjää.Joten ahdasta tulee.En nyt vaan muista oliko siinä suoja peltiä? jos oli niin sitten tuonkin voisi saada sovitettua.

JanneV kirjoitti ainakin tuollaista tähän topikkiin: http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic. ... &start=500[/code]

Jarno.v
-
Viestit: 218
Liittynyt: 6.9.2004 22:49

ViestiKirjoittaja Jarno.v » 23.3.2007 16:56

Sanokaapa mikä ihmeen cooleri tuossa on:
http://www.nettiauto.com/viewVehicle.php?id_car=1163398

Ainakin yhdessä kaverin golf g60 projektissa on semmonen koko keulan levyinen/korkuinen kenno. Kumpi on golffista?

Juice
ffp jäsen
Viestit: 5700
Liittynyt: 16.7.2003 22:51

ViestiKirjoittaja Juice » 23.3.2007 18:54

Golffinhan cooleri tuo on, sellaisen jossa on tehdasasenteinen ilmastointi. Tavallisessa on syylärin edessä iso cooleri ja Rallyessä vielä isompi.

Jarno.v
-
Viestit: 218
Liittynyt: 6.9.2004 22:49

ViestiKirjoittaja Jarno.v » 24.3.2007 8:27

Niinpä joo, ei ollu tullu vielä AC:lla olevia kakkiksia vastaan..

Benbudunen
-
Viestit: 136
Liittynyt: 13.9.2006 12:36

ViestiKirjoittaja Benbudunen » 24.3.2007 22:33

apuja bensanpaineensäätimen ostoon.
Eli auto g60 jossa kiinni:
68-ahdinpyörä
lastu
2,5" putkisto
isompi cooleri

Joten tartteeko hommata tehokkaampi paineensäädin ja jos pitää niin käykö aivan perus boschilainen?

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 25.3.2007 11:13

Riippuu aina yksilöstä, mutta bensanpaineennostolla ei paljoa tuottoa lisätä suuttimista.

Tärkein muistutus on että jos vaihdat bensanpainetta, niin pitää vaihtaa myös lastu.

Benbudunen
-
Viestit: 136
Liittynyt: 13.9.2006 12:36

ViestiKirjoittaja Benbudunen » 25.3.2007 11:22

Mulla on dopin lastu joten se varmaan riittää?

Jontsa
-
Viestit: 149
Liittynyt: 1.8.2003 18:07

ViestiKirjoittaja Jontsa » 25.3.2007 19:16

Sattuiskohan jostain löytymään kuvaa tosta rallyen coolerista. Oon aina luullut että toi golfin iso cooleri olis ollut sama kuin rallyen...

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 26.3.2007 10:19

Siis lastun pitää aina vastata koneen rakennetta, eli peruslastu on tehty vakiobensanpaineelle. Pitää vaihtaa sellainen softa mikä on tehty korotetulle bensanpaineelle, Dopin myymä peruslastu ei ole sellainen tietenkään. Varmasti saa hommattua sopivamman lastun vanhan tilalle. Menee vaan julman rikkaalle seokset silloin kun ei ole lambdakorjausta käytössä.

Benbudunen
-
Viestit: 136
Liittynyt: 13.9.2006 12:36

ViestiKirjoittaja Benbudunen » 26.3.2007 11:25

No nyt selveni asia..
Mites toi vakio paineensäädin et tuleeko päivät täyteen jossain vaiheessa että olisko hyvä vaihtaa joskus?

Dona
-
Viestit: 1687
Liittynyt: 24.7.2003 20:31

ViestiKirjoittaja Dona » 26.3.2007 15:53

Ehjää ei kannata koskaan korjata!
Kyllä sen sitten huomaa kun säädin on rikki ja tarvii vaihtaa.

Juvonen
-
Viestit: 1694
Liittynyt: 23.7.2003 14:15

ViestiKirjoittaja Juvonen » 26.3.2007 20:01

http://www.bahnbrenner.com/vw_audi/Plug___Play_Eproms/BBM_G60_Stage_III_Eprom.html

En tiedä olisko toi sit sopiva, vähä nihkeesti tietoo annettu. En tiedä lähettävätkö suomeen..

Benbudunen
-
Viestit: 136
Liittynyt: 13.9.2006 12:36

ViestiKirjoittaja Benbudunen » 27.3.2007 17:56

Lisää kysymyksiä..
Pitäs viikonloppuna vääntää putkisto corradoon katista taaksepäin, mutta en pääse viikolla auton luokse joten en tiedä minkä kokoinen supistaja pitäs ostaa katille. Joten jos joku muistaisi katin lähtöputken halkaisijan niin olis todella iso apu.

MXU
-
Viestit: 437
Liittynyt: 2.5.2005 23:04

ViestiKirjoittaja MXU » 27.3.2007 18:05

Kaks ja vartti. Jos tarvii tarkemmin niin käyn auton alla. (Se on montun päällä)

Benbudunen
-
Viestit: 136
Liittynyt: 13.9.2006 12:36

ViestiKirjoittaja Benbudunen » 27.3.2007 18:17

Tolla pärjää jo..Kiitoksia

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 28.3.2007 12:29

Katin putken päälllä käy kyllä 2,5". Itse laitoin sen siihen päälle, en katin putken sisään. Näin minä muistelisin.

SAmmyG
-
Viestit: 75
Liittynyt: 3.4.2007 20:51

virikansi g60:een

ViestiKirjoittaja SAmmyG » 12.4.2007 14:05

Iskin tuoreena foorumilaisena silmäni T.Hell:n myymään virikanteen. Kertoman mukaan jo muutaman kerran foorumilla ollut myynnissä.

Haluaisin g60:sta paljon tuntevilta ja virittäneiltä ihmisiltä mielipiteitä ja kommentteja, että miten tuommoisen kannen kanssa pitäis alkaa miettimään.

Kannen työstänyt foorumilainen oli avulias kertomaan kanteen tehdyistä työstöistä ja virtausmittauksetkin löytyivät.

Kansi on kevyesti portattu, vakioventtiileillä, vakio nokka-akselilla, virtauksia paranneltu (160hp). Yleensäkin laitettu oikein timmiin.

1)Miten perusvirit (lastu,rs-lähtö,68ap) omaava kone voisi suhtautua tommoseen kanteen? Ahdot tällä hetkellä 1bar.@600rpm

2)Mitä muita menee vaihtoon? Jotkut ovat epäilleet suuttimien riittävyyttä ja itse epäilen pakoputken virtaavuutta.

3)Digifantti ei varmaan kaipaa mitään erikoista..?

4)Corrani on automaattilaatikolla. Mahtaakohan laatikko kestää tehonnousuja, koska virtauspapereita kurkkaamalla ja päässälaskua suorittamalla tehokasvu perusvirien ja mahdollisen kannen kanssa on jo huomattava?

MikaJ-->avaa sanainen arkkusi :)

MXU
-
Viestit: 437
Liittynyt: 2.5.2005 23:04

ViestiKirjoittaja MXU » 12.4.2007 15:24

Hyvästä kannesta ei vakiolla imusarjalla saa täyttä hyötyä. Vakio pakosarja katille asti (kunhan loppu on vaihdettu isompaan) riittää pidemmälle kuin "vihreät" suuttimet antaa soppaa.

jikes
-
Viestit: 70
Liittynyt: 7.9.2005 21:27

ViestiKirjoittaja jikes » 12.4.2007 18:24

Tässä näitä viritys juttuja kahelessa on tullut mieleen että mihinköhän asti vakio männät kestää? Kun on ollut tässä mietinässä jos laitas mega sqruittia ja nostas vähän puristuksia. Tietysti kansi muokatas + toista imusarjaa. Mitähän tuo kone vaatis että sieltä semosen 240-260hp sais irti?

Juvonen
-
Viestit: 1694
Liittynyt: 23.7.2003 14:15

ViestiKirjoittaja Juvonen » 12.4.2007 20:10

Kai ne vakiomännät alkaa olee aika kovilla tossa vaiheessa. Pikkasen nakutusta ja naps :) Mega+suorasytkä+kunnon anturit ja portattu kans niin luulis jo tossa vaiheessa irtoovan se 250hp moottoritehoa...

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 12.4.2007 21:53

Aina paha sanoa teoriatasolla, kumminkin kaikki virikoneet ovat vahvasti yksilöitä. Mutta vastaillaan nyt yleistämällä jotain.

1: Todella paha sanoa miten todellinen virtaus muuttuu sylinteriin/pois pelkällä kannen vaihdolla, pitäisi laittaa virtauspenkkiin. Mutta olettaisin että ei tule juurikaan muuttumaan.

2: Jos nyt sanotaan että vaihdat sen imusarjankin ja pakoputken, niin kaiken järjen mukaan loppuu suuttimet kesken.

3: Kaipaa uuden ohjelmoinnin (tosin ykköskohdan olettamuksen mukaan ei vaadi). Imho, ei kannata. Laita vaikka se Mega.

4: Tehot eivät riko laatikkoasi, vääntö sen rikkoo. Tosin vääntöäkin on jo roimasti enemmän kuin vakiossa. Ei pienintäkään tietoa automaatin kestosta.


Mulla loppui vihreistä suuttimista kama kesken kun oli vielä täysin vakiokansi/imusarja/pakosarja/välijäähy.

260hp tehoa irti, vaatii sitten oikeasti jo todella paljon tekemistä G60 ahtimella. Vaikka itse aloitin tekemään tuollaista, en kyllä suosittele kenellekkään 8v kannella. Melkein sanoisin että pistät siihen 20vt koneen ja siihen G60ahtimen kylkeen, tulee todennäköisesti halvimmalla. Ei ikinä Juvosen listaamilla osilla irtoa 250hp vauhtipyörästä.

jikes
-
Viestit: 70
Liittynyt: 7.9.2005 21:27

ViestiKirjoittaja jikes » 12.4.2007 22:12

Mikaj lainaten:"Melkein sanoisin että pistät siihen 20vt koneen ja siihen G60ahtimen kylkeen, tulee todennäköisesti halvimmalla."

Ohan tuo tietysti PALJON viisampi homma mutta kun sitä rajoitaa semoinen vähäsen kun vähäpäästöisyys. Tai ainakin minun mielestä se on pienoinen este ja samalla sinne vois laittaa ihan turbonkin.Kun tota pg vois virittää sillein että menis leimasta läpi.Yks vaihto ehto tietysti ois että iskis suoraan 1,8t20v myllyn sinne keulille.

Juvonen
-
Viestit: 1694
Liittynyt: 23.7.2003 14:15

ViestiKirjoittaja Juvonen » 12.4.2007 23:04

Jenkit on kyllä hifistelly PG koneeseen 16v ja 20v kansia, että siitä vaa koittelee katsarin teräväkatseisuutta :)))) Enpä huomannu että kukaan olisi maininnut tätä linkkiä aikaisemmin, vwvortex foorumin g60 osasto..

MTR-84
-
Viestit: 482
Liittynyt: 30.7.2003 19:52

ViestiKirjoittaja MTR-84 » 21.4.2007 19:38

Sattuiskohan jostain löytymään kuvaa tosta rallyen coolerista. Oon aina luullut että toi golfin iso cooleri olis ollut sama kuin rallyen...




siinä olisi kuva coolerista



lisää coolereita

vwfani
-
Viestit: 124
Liittynyt: 4.7.2004 19:47

ViestiKirjoittaja vwfani » 27.4.2007 16:08

Mikä vika mahtaa olla, kun tasaisella kaasulla hyytyy ja hetken hyytymisen jälkeen lähee kiihtymään?

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 28.4.2007 11:35

Tuossa aiemmin tällä sivulla oli jotain puhetta jo putkista, mutta onko kellään kokemusta BSR:n putkesta. Doc Power näyttäisi myyvän sitä vajaaseen 500e hintaan.
Millainenkohan tuo putki olisi? Kuvan perusteella näyttäisi olevan kolmella vaimentajalla. Muitakin hyviä tuon hintaluokan putkia saa ehdottaa.

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 29.4.2007 0:40


Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 29.4.2007 10:39

Kas, jostain kumman syystä en tuota searchilla löytänyt. Kiitoksia.
Vähän kyllä epäilyttää tuo kannake/kannakekumi asia kun kerta on joillain alkanut laskea ja kolista tuo putki.
Mitenhän on tuo saksanmaan tarjonta noissa putkissa. Löytyykö sieltä järkevään hintaa myyvää paikkaa joka toimittaisi putkia myös suomeen? Vai täytyykö tässä tyytyä kotimaan tarjontaan.

HelaKammo
-
Viestit: 1860
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja HelaKammo » 29.4.2007 11:00

Itse olen tosiaan taistellut tuon kolinan kanssa, nyt meni koko talvi kolisematta, mutta taas taitaa olla kumit löysällä, kun putki kolisee jos takana joku kyydissä tai kontissa kuormaa. Vika on enemmin kumeissa kun putkessa, eli nuo perus tarviketavarat alkaa roikkua pikkuhiljaa.

Ihan ok putki, hiukan ehkä meluinen, mutta makuasia, Doc:lla sanoivat, että osa ottaa yhden vaimentimen pois, kun on liian hijaisia.

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 29.4.2007 11:28

Joo, siis niistä kumeistahan se kolina johtuu. Samaa ongelmaa on ollut mulla tuon golfin kanssa. Siinä simonsin putki ja kumit tahtoo aina venyä ja kolina alkaa. Tosin tarvikekumit ei meinaa kestää sitäkään mitä putken mukana tulleet vaan ne jopa katkeilee. Millähän tuon kumien venymis ongelman ratkaisisi? Onkohan mistään saatavana jäykempiä kannatinkumeja jotka jo suosiolla heti alussa laittaisi kiinni? Tuohon kumien kestävyyteenhän vaikuttaa aikalailla tuo putken paino, joten onko toi BSR:n putki sitten kovikin painava?

T.Hell
-
Viestit: 579
Liittynyt: 11.3.2005 9:02

ViestiKirjoittaja T.Hell » 29.4.2007 16:47

Jos ei itse viitti ruveta kannakkeita muokkaamaan, niin tuolta voisi löytyä jonkinlainen apu: http://www.powerflex.co.uk/exhaust.asp

Tuskin ainakaan kovin äkkiä alkaa venymään.

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 29.4.2007 17:39

Hmm, noi powerflexin kannakkeet vois olla kokeilemisen arvoisia.
Oliskohan nämä tai nämä passeleita ton BSR:n putken kanssa.
Ainakin silmämääräisesti näyttävät samankokoisilta.
Vois kokeilla noita tuohon golfin putkeen ensin ja jos toimivat siinä niin sit, kunhan vaihtaa putken tuohon corradoon niin laittaa suosiolla heti noi sinnekin.

samu88
-
Viestit: 10
Liittynyt: 16.3.2007 18:24

ViestiKirjoittaja samu88 » 2.5.2007 10:56

elikkä.. mulla on nyt putkisto katilta taaksepäin vaihettu,lastu,68 ahdinpyörä ja cooleri vaihettu.. mutta ihmettelin sitä kun se cooleri on konehuoneessa ylöspäin..?
mielessä olis hommata keulalle vähän isompi kun on aika hepposen olonen se...
ja sitten vielä että kun ei tunnu lähtevän mihinkää..? kyllähän se vielä 2:lla sutii vähäsen kiihytyksessä että onko sit tottunut.. 8)

MTR-84
-
Viestit: 482
Liittynyt: 30.7.2003 19:52

ViestiKirjoittaja MTR-84 » 10.5.2007 21:13

Onko tietoa meneekö 170 ast. käyrä corraadoon jossa on ilmastointi? näyttää vaan melko ahtaalta.. tarviiko G60:n välttämättä cooleria eli jos vetäisi ahto putket suoraan ahtimelta imusarjalle? tietty siihen väliin voisi jonkun coolerin väsätä vähän nii ku Kuva

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 11.5.2007 10:44

170 asteen käyrässähän on ilmeisesti ideana saada ahtoputki jäähdyttimen etupuolelle? Itse en vaan löytänyt mitään rakoa mistä sen siihen vetäisi. Valaisimen ja jäähdyttimen välissä kulkevat ilmastoinnin putket ja omassa autossa siinä ei ainakaan ollut tilaa ahtoputkelle.

Tarvii välijäähyn G60.

MTR-84
-
Viestit: 482
Liittynyt: 30.7.2003 19:52

ViestiKirjoittaja MTR-84 » 11.5.2007 17:20

170 asteen käyrässähän on ilmeisesti ideana saada ahtoputki jäähdyttimen etupuolelle?


Joo kyllä se on idea :)
Tuo tuli vain mieleen ei oikein tunnu sopivan se käyrä..

Kait siihen saa jonkinlaisen putken värkättyä.

samu88
-
Viestit: 10
Liittynyt: 16.3.2007 18:24

ViestiKirjoittaja samu88 » 11.5.2007 17:26

mulla on just samanlainen "cooleri".. :)

MTR-84
-
Viestit: 482
Liittynyt: 30.7.2003 19:52

ViestiKirjoittaja MTR-84 » 15.5.2007 18:09

No tuli sitten käytyä huollattamassa ahdin laitilassa. heh oli tarkoitus ostaa vain jarrut mutta sitte tarttui mukaan lastu, nokka-akseli, takavalot, puskuri ym.. :) Ahtimesta tuli vielä Käyttökelpoinen, vaikka olihan siellä pientä kulumisen merkkiä.

Mutta sitte asiaan.. mites tollainen spinterin cooleri menee ilmastoituun corroon? onko joku laittanut? joutuuko rälläköimään paljon tilaa sille? ahtoputket pitää varmaan vetää alkuperäistä reittiä, ei ainakaan mulla sovi syylärin ja umpion välistä.

karvaisuus
-
Viestit: 10
Liittynyt: 22.5.2007 16:23

ViestiKirjoittaja karvaisuus » 23.5.2007 21:53

Voisko joku kertoo tietämättömälle mitä maksaa hyvä cooleri g60:iin kun orkkis on niin haukuttu kuumina kesäpäivinä?!?!

Juvonen
-
Viestit: 1694
Liittynyt: 23.7.2003 14:15

ViestiKirjoittaja Juvonen » 23.5.2007 23:04

Kahel huntil irtoo jo tarpeeks isoja. Tai emminä tiiä mikä on tarpeeks iso, mutta isohkoja.

karvaisuus
-
Viestit: 10
Liittynyt: 22.5.2007 16:23

ViestiKirjoittaja karvaisuus » 24.5.2007 13:42

Pistäiskö joku linkkiä johkin "coolerisivulle"?! ja kuinka helppo toi vaihto on? istuuko suoraan?

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 24.5.2007 15:45

"isomman" coolerin vaihto Corradoon ei todellakaan ole helppoa, koko putkitus ja kiinnikkeet sekä lisätila pitää tehdä. Alkuperäinen ei lastutehoilla ole vielä mikään hirveän ahdistava tekijä, imho.

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 24.5.2007 16:25

^Kyllä ainakin omassa autossa huomaa heti tehojen häviämistä, kun lämpötila nousee ns. helteen puolelle. Ihan erilaiset tehot kesäiltoina kuin päivisin.

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 24.5.2007 16:53

Itse en huomannut mitään isoa eroa, en edes tehopenkissä vaikka vähän "keinotekoisesti lämmitettiin". Mutta yksilöitä kaikki virikoneet, niin tekniikaltaan kuin säädöiltäänkin. Yksi helppo selitys ainakin olisi hieman liian iso sytkäennakko, kuumilla keleillä joutuu ottamaan yhden askeleen takaisinpäin hillitäkseen nakutusta. Itse hain sytkäennakot optimiin tehojen kannalta, eli siihen kohtaan kun tehot nousivat lopetettiin ennakon lisääminen, eikä tehojen häviämistä kuuminakaan päivinä ollut huomattavissa persdynolla.

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 25.5.2007 15:56

Mulla on se legendaarinen 16 astetta (vai olikos se 15?) tai ehkä hiukka vähempikin sytytysennakkoa.

SAmmyG
-
Viestit: 75
Liittynyt: 3.4.2007 20:51

ViestiKirjoittaja SAmmyG » 25.5.2007 17:48

Mites sen sytytyksen säädön kanssa oikeen ne merkit menee? Strobolla kun katsoo, niin mihin "merkkiin" verrataan?
Merkkinä koneessa on ilmeisesti viiva, mutta mitäs ne "nypykät" on mitä näkyy, kun selaa asteiden määrää lampulla?

Onko nypykät jotain astemääriä, vai joutuuko sen ennakon arvioimaan siitä merkkiviivasta, kun asteikkoa ei ole ollenkaan?

Vai olenko kovastikkin pihalla koko säädöstä?

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 25.5.2007 18:35

Ei ole asteikko vauhtipyörässä, pitää arvioida jos vakiosta haluaa poiketa.

Raato
-
Viestit: 147
Liittynyt: 23.7.2003 15:52

ViestiKirjoittaja Raato » 27.5.2007 9:47

Ei sitä arvioimalla kannata laittaa. Se isompi ennakko pitää säätää säädettävällä ajoituslampulla. Eli sellainen ajoituslamppu pitää olla mihin voi säätää haluamansa ennakon asteina.

SAmmyG
-
Viestit: 75
Liittynyt: 3.4.2007 20:51

ViestiKirjoittaja SAmmyG » 27.5.2007 15:16

Lamppuun säädetään haluttu ennakko ja sen jälkeen virranjakajasta veivataan merkkiviiva kohdilleen?
Ottaen tietenkin huomioon, että viivan kohdalla on sen vakio 6(-7) astetta. Näinollen lamppuun säädetään asteita 10 ja viiva tarkistunaukon kohdalle? Tällä tulisi ennakko sen 16 astetta?

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 28.5.2007 21:50

No en siis tarkoittanutkaan että yhtään muuta keinoa ei ole kuin arvio. Mutta jos se perus srobolamppu ajoituslamppu löytyy vaan, niin ei ole mahdotonta sitä arvioidakaan, kunhan järkeä käyttää.

MXU:han taisi mitata vauhtipyöränsä ja laskea etäisyydet kehältä eri asteille. Tais vielä merkatakin niitä kehään?

MXU
-
Viestit: 437
Liittynyt: 2.5.2005 23:04

ViestiKirjoittaja MXU » 30.5.2007 20:25

Joo. Mittasin tarkan yläkuolokohdan (mittakellolla tasan sentti ennen ja jälkeen yläkuolokohdan ja sitten vauhtipyörältä puolitti mitan) ja merkkasin sen vauhtipyörään ja sitten stanssasin asteikon siitä eteenpäin. Vauhtipyörän alkuperäinen merkki heitti muistaakseni pari astetta...

Tämä toimii niin pitkään kun sitä vauhtipyörää ei tarvi irroittaa, sit täytyy taas tarkastaa merkit.

_Late_
-
Viestit: 13
Liittynyt: 13.5.2007 17:24

ViestiKirjoittaja _Late_ » 31.5.2007 21:40

Voisiko joku vielä varmistaa että tuossa vauhtipyörän merkissä on jo valmiina se noin 6 astetta ennakkoa. Eli lampulla jos laitan ennakon nollaan niin siellä on ennakkoa se 6.. kö?

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 2.6.2007 23:06

On siellä erikseen se oikea sytytysennakko merkittynä.

MTR-84
-
Viestit: 482
Liittynyt: 30.7.2003 19:52

ViestiKirjoittaja MTR-84 » 4.6.2007 21:28

Laitoin sitte tänne ku on jo tätä viritystä tehty jo täällä :)

Eli käykö S2/S4(2.2 20VT) veivit + männät suoraan PG:n lohkoon/kampuraan? pitäs männän renkaat vaihtaa ja ajattelin että laittais samalla vähän paremmat sisukalut jos joskus rupeaa oikein virittämään :)

Warmaster
-
Viestit: 1770
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja Warmaster » 5.6.2007 10:56

Ei käy. Tai käy mutta ne sinne lohkoon ja kampuraa mutta on liian pitkät.
PG 136mm kanki ja S2 144mm

Västi
-
Viestit: 759
Liittynyt: 31.8.2003 14:56

ViestiKirjoittaja Västi » 5.6.2007 17:00

Ja sitten PG kanki ei käy S2 mäntään, kun tappi on 2mm liian suuri...

MTR-84
-
Viestit: 482
Liittynyt: 30.7.2003 19:52

ViestiKirjoittaja MTR-84 » 5.6.2007 18:08

No sepä siitä sitte, taidan vaihtaa vain männänrenkaat ja alakerran laakerit.
Laakereiden jälkeen pitää vissiin ajaa vähän "sisäänajoa" mutta kuin paljon ja millaisella ajotyylillä?

pk
-
Viestit: 449
Liittynyt: 23.7.2003 11:53

ViestiKirjoittaja pk » 5.6.2007 23:19

Eli käykö S2/S4(2.2 20VT) veivit + männät suoraan PG:n lohkoon/kampuraan? pitäs männän renkaat vaihtaa ja ajattelin että laittais samalla vähän paremmat sisukalut jos joskus rupeaa oikein virittämään :)



Siis tuossahan omasta mielestä kysyttiin että käykö S4:sen kanki+mäntä PG:n lohkoon+kampiakseliin. Käy(melkein), onhan tuota samaa yhdistelmää 16v turboihinkin budjetilla laiteltu ja sama isku/lohkon korkeus on kummassakin lohkossa. Puristussuhde/palotilan malli onkin sitten eri asia, mutta kyllä ne sinne menee. Sitä en muista että kummassa on suurempi palotila kannessa 8v vai 16v, eli tuleeko noilla männillä liian suuri puristussuhde(eli laen sorvausta) vai liian pieni(alle vakio puristus) Yleinsä nuo pg:n lohkot on vaan niin paskoja/kuluneita(vaikka olis aikuisten oikeesti esim. 170tkm ajettu), että sinne on hieman turhaa stanukoon mäntää laittaa kun porausta vailla on.

Omassa corradossa PG:n mäntiä on tuolla digifartin rulettiruiskulla tähän mennessä sulanut 3kpl... Lohkoja myös jonkin verran tuon ilmion takia tullu vaihdettua, nimimerkillä ei vakio mäntiä/digifarttia enää.

HelaKammo
-
Viestit: 1860
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja HelaKammo » 6.6.2007 9:21

Mitäs muuuta PK sulla siellä koneessa on? Ei kuulosta ihan tavalliselta, että mäntiä ja lohkoja vaihdellaan.

Mikä tekee tuosta sen heikomman kun muut, kankisuhdeko aiheuttaa männän kautta sylinterille rasitusta vaiko mitä?

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 6.6.2007 10:00

^Eikös se kankisuhde juuri niitä laakereitakin alakerrasta rasita niin miksei myös sylinteriä.

Samout
-
Viestit: 933
Liittynyt: 23.7.2003 15:09

ViestiKirjoittaja Samout » 6.6.2007 15:18

Yllättävän selkeästi muuten huomaa tuon PG:n lohkon kuluneisuuden kun vertaa suht saman verran ajettuun toiseen lohkoon. Itsellä on ylimääräisenä yksi noin 200tkm ajettu PG:n lohko ja se oli ainakin selvästi kuluneempi kuin lähes tuplasti ajettu KR:n lohko.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 34 vierailijaa