1.9 tdi (avf) savutus ja käynnistys ongelmaa

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

Ari P
-
Viestit: 28
Liittynyt: 30.1.2007 16:38

1.9 tdi (avf) savutus ja käynnistys ongelmaa

ViestiKirjoittaja Ari P » 27.4.2007 21:33

Elikkäs auto on 1.9tdi pd passat vm.2002.

Ongelmina on huono käyntiinlähtö varsinkin kun auto on pidemmän aikaa seisonut (yön yli), joutuu "sahaamaan" todella pitkään käyntiin, aivan kuin joutuisi ilmaamaan järjestelmän, sitten ku auto viimein suostuu käynnistymään se käy nätisti.

Lisäksi auto on alkanut savuttamaan paikallaan ollessa esim. valoissa ja liikkeelle lähdöissä, ajaessa huomattavaa savutusta ei esiinny. Savu on tummaa/harmaata, haisee dieselille ja tämä vika ei ole jatkuva. Öljyä auto ei hävitä liiemmin.

Olen vaihtanut/tehnyt autoon:

- hehkutulpat
- pa-suodattimen (myös kiinnityspultin o-renkaan)
- tandempumpun
- alipaineletkut
- ilmanputsarin
- maffin
- öljyt+ suodattimen

- kaikki letkut konehuoneen puolelta tutkittu vuotojen varalta
- imusarja, turbo yms. putsattu karstasta
- egr laipattu ja alipaineletku tulpattu
- vag-com ei anna vikakoodeja ja arvot muutenkin ok.


Autossa on vedot tallella, eli sen puoleen ei ongelmaa ole mutta toi starttaus ja todella reilu savutus alkaa jo ahdistamaan..... :)


Olisin kiitollinen kaikista neuvoista millä auto saatais taas iskuun.
Viimeksi muokannut Ari P, 29.4.2007 1:01. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

TDIfreak
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 28.7.2003 13:49
Viesti:

ViestiKirjoittaja TDIfreak » 27.4.2007 22:09

Tarkista vielä nokka-akselin ajoitus VAG-COMilla. En muista oliko se Gr. 3 tai 4, oikeanpuoleisin lukema. Saa olla -3 ja +3 välillä.

Ari P
-
Viestit: 28
Liittynyt: 30.1.2007 16:38

ViestiKirjoittaja Ari P » 27.4.2007 22:35

Oli kohdillaan, ainakin vielä alkuviikosta..

Autoon on myös vaihdettu kansipahvi, venttiilivarrenkumit yms tarpeelliseksi katsottu 6tkm sitten.

Myös tehoboxi löytyy, ei vaikutusta vaikka irroitin.

Maffilta kun ottaa piuhan irti häipyy savutus ja tehot, käynnistymiseen ei vaikutusta.

Ahtoletkut on myös käyty läpi.

Pumppusuutinten johtosarjan liittimet tarkastettu (heiluteltu ja varmistettu kontakti)

Auto on alkanut oireilla ~1000km sitten

Nokka-akselissa ei havaittavaa kulumista....

LTR
-
Viestit: 823
Liittynyt: 22.9.2004 12:57

ViestiKirjoittaja LTR » 27.4.2007 23:10

Onko tankissa sisällä oleva sähköinen siirtopumppu ja ne letkut mitä tankissa sisällä risteilee tarkistettu? On irtoillut pikaliittimiä tankista sisältä, sumpun(missä pumppu on) yksisuunta ollut täynnä moskaa ja vuotanut, hajonnut. Konehuoneen yksisuuntia mennyt rikki että seisoessaan ilmaa tankkiinpäin jne.

Tai sit sulla on fram tai joku motonetin löpösuodatin joka vuotaa sisältä tai alle.. tämmönenkin tuli vastaan..

Olethan laittanut läpinäkyvää letkua väliin että startatessa näet ilman määrän putkistossa?

Ari P
-
Viestit: 28
Liittynyt: 30.1.2007 16:38

ViestiKirjoittaja Ari P » 28.4.2007 1:05

Täytyypä huomenna tarkistaa ne tankin letkut, konehuoneen takaiskut on testattu (jos niitä tarkoitit).

Huomasin tossa et ahtimen ja pakosarjan välisestä liitoksesta kusee dieseliä pihalle asti aina kun alkaa savuttaan..

Tandempumpussakin oli jotain mätää koska auto sammuu nyt uudella pumpulla "pehmeämmin" tyhjäkäynti tasottui ja jarruista tuli huomattavasti tunnokkaammat.


Suodatin muuten on fram, niin oli edellinenki joka pelasi tähän asti hyvin. Annoin auton olla 8h parkissa ja aukaisin suodattimen kannen, oli ihan täynnä.

TDIfreak
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 28.7.2003 13:49
Viesti:

ViestiKirjoittaja TDIfreak » 28.4.2007 9:10

Kuulostaa siltä että joku tai jotkin suuttimet ruiskuttaa tosi myöhään ja nafta tulee palamatta läpi.

Ari P
-
Viestit: 28
Liittynyt: 30.1.2007 16:38

ViestiKirjoittaja Ari P » 28.4.2007 9:56

sitä minäki oon miettinyt.

Miksei se ole jatkuva vika kumminkaan???

Aluksi ajattelin että jostain pääsee ilmaa järjestelmään ja palamishäiriöt johtuu siitä, vaan enpäs tiedä enään...

Mittailtiin muutama viikko sitten lasermittarilla pakosarjan lämpöjä niin 1. pytty lämpenee selvästi muita hitaammin, vag-com taas on antanut muutaman satunnaisen kerran 2. pytyn pumpparin korjausarvoksi -3 pintaan (raja tais olla -2.8-2.8) Yleensä arvot on 0-0.3 sisällä.
1. pytyn suutin on vaihdettu 8tkm sitten, silloin tuli vikakoodi, nykimistä, ravistusta ja vikavalo.

Tänä aamuna taas 4 n. 10s starttausta ennen kun syttyi.
Eberin käytöllä ei vaikutusta asiaan ja hehkurele naksahtaa.
Auto kyllä hörähtää ensimmäisellä ja joskus jopa jää käyntiin, varsinkin jos ollut keula alaspäin parkissa.

Savutus alkaa viimeistään silloin kun kiihdytät rivakasti valoista ja pysähdyt seuraavan kerran.

Tankissa olevalla polttoaine määrällä ei ole vaikutusta.

Kaikki anturit antavat järkeviä arvoja sekä kylmänä ja kuumana.

Ari P
-
Viestit: 28
Liittynyt: 30.1.2007 16:38

ViestiKirjoittaja Ari P » 28.4.2007 19:45

Huomasin että öljymäärä lisääntyy hiljakseen...

Voisikos jumiva öljyrengas aiheuttaa tällaista...??

TDIfreak
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 28.7.2003 13:49
Viesti:

ViestiKirjoittaja TDIfreak » 28.4.2007 20:06

Naftaako sinne öljyn sekaan menee?

Ari P
-
Viestit: 28
Liittynyt: 30.1.2007 16:38

ViestiKirjoittaja Ari P » 28.4.2007 20:31

Naftaapa hyvinkin, täytyy nyt vielä seurata tilannetta...
Nestettä ei hävitä yhtään.

Tohon on tosiaan muutama tuhat kilsaa sitten vaihdettu kansipahvi, tehty jakoremppa yms, voisikos olla että olisivat huollossa onnistuneet sössimään senkin...?

nimim. Meinas olla hyvin kallis pahvin vaihto......

TDIfreak
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 28.7.2003 13:49
Viesti:

ViestiKirjoittaja TDIfreak » 28.4.2007 23:07

Tässä juuri jollain meni kansirempan yhteydessä tandempumpun akseli 180 astetta väärinpäin ja kohta oli pumpun kansi halki ja löpöä öljyn seassa. Hajosi kyllä aika äkkiä ja kuuluvasti.

Tuskin suuttimien+sylinterien kautta niin paljoa pääsee öljyn sekaan polttoainetta että alkaisi pinta nousta. Luulisi että koneen toiminta olisi silloin jo tosi huonoa. Vaan paha mennä näin ruudun takaa varmaksi mitään sanomaan.

Ari P
-
Viestit: 28
Liittynyt: 30.1.2007 16:38

ViestiKirjoittaja Ari P » 29.4.2007 0:57

Miten tuon voi tarkistaa että akseli on oikeassa asennossa?

Pumppu on vaihdettu eilen, otin vaan vanhan irti ja pistin uuden paikalleen....

Sehän tässä onkin kummallista että auto pelaa täysin normaalisti, nykimistä tai ylimääräisiä ääniä ei ole, mut käyntiin saa sahata ku vanhaa sunnya ja savutus on jotain aivan järjetöntä...

Viat oireilee päivä päivältä pahemmin, ei kai tässä auta ku ajella ja odottaa et joku paikka hajoaa lopullisesti, ja varmaan tulee kalliiksi...

Voiko karsta väärissä paikoissa aiheuttaa tällaista?? (karstoja on muistettu välillä polttaa)
Kannattaako tankkiin ja koneeseen laittaa jotkin puhdistus aineet, jos se vaikka auttaisi?

Muistaakseni imusarjan paineet ja maf arvot oli korkeat pyyntöön nähden vag-comilla, täytyy vielä tarkistaa noi. (johtuisko boxista)

Oltzu
-
Viestit: 174
Liittynyt: 21.9.2003 20:08

ViestiKirjoittaja Oltzu » 29.4.2007 9:28



Tässä juuri jollain meni kansirempan yhteydessä tandempumpun akseli 180 astetta väärinpäin ja kohta oli pumpun kansi halki ja löpöä öljyn seassa. Hajosi kyllä aika äkkiä ja kuuluvasti.

Tuskin suuttimien+sylinterien kautta niin paljoa pääsee öljyn sekaan polttoainetta että alkaisi pinta nousta. Luulisi että koneen toiminta olisi silloin jo tosi huonoa. Vaan paha mennä näin ruudun takaa varmaksi mitään sanomaan.


Minullahan siinä noin pääsi käymään. Se hahlo siinä nokka-akselin päässä ei ole ihan keskellä, jotenka ei ole merkityksetöntä mihin asentoon pumpun akseli menee. Oli lohkaissut tapin siitä pumpun päästä ja kiilannut lohjenneen tapin nokan päädyn ja kannenväliin. Samalla oli mennyt pumpun akseli väljäksi ja työnti naftaa öljyn sekaan. Itselläni naftaa oli öljyn seassa noin 5 litraa ja kone ihme kyllä kävi vielä (60-120km/h meni tuolloin 5.9sek!!!). No lopulta kihnuttava ääni pumpun seudulta sai hälytyskellot soimaan. Nyt menee vaihtoon nokka-akseli, paininkupit, tandempumppu, kannentiiviste ja pultit, ehkä turbon laakeritkin. Öljypohjassa oli myöskin alumiinin ja metallin kappaleita. Sylinteriputket on onneksi virheettömät.

Oireena oli se, että sai startata jonkunaikaa kunnes käynnistyi ja epävakaa tyhjäkäynti. Alipaineet seilasivat 0.3-0.6 bar välillä. Sitten tietysti se epämiellyttävä kihnutus pumpun seudulta.

Ari P
-
Viestit: 28
Liittynyt: 30.1.2007 16:38

ViestiKirjoittaja Ari P » 29.4.2007 13:23

Ei kai pumpun pitäisi mennä silloin edes paikalleen kunnolla...??
Eikä kyllä kuulu pumpun läheltä mitään ylimääräistä ääntä.

Täytyy mitata puristukset tänään, jos sieltä tulisi lisävalaistusta asiaan..

Ari P
-
Viestit: 28
Liittynyt: 30.1.2007 16:38

ViestiKirjoittaja Ari P » 29.4.2007 14:54

Yhdellä kaverilla oli ollut bemarinsa kanssa samankaltaista ongelmaa ja syyksi oli paljastunut se sähköinen siirtopumppu, oli vaan kulunut niin sohloksi.

Miten tuon kunnon voisi tarkistaa ja miten sinne pääsee helpoiten käsiksi??
Löytyykö tavaratilan pohjalta luukku??

LTR
-
Viestit: 823
Liittynyt: 22.9.2004 12:57

ViestiKirjoittaja LTR » 29.4.2007 19:01

Sedan vai farmari?

Molemmissa on joko penkin tai takaluukun äänieristeiden alla luukku josta pääsee käsiksi.

Mutta jos sulla menee löpöä öljyn sekaan ja tandemi on ehjä niin pumppusuuttimet on asennettu perseelleen/vanhoilla tiivisteillä. Siellä on semmonen 8-12 bar painetta pumppareille niin vuodon ei taritse olla edes iso kun sitä jo tulee..

Korjaamolle noottia että nyt menee löpöä öljyn sekaan ja katsoo mitä he vastaavat.
Koska tandemin lisäksi nuo suuttinrungon ja kannen väliset tiivisteet ovat ainoa mahdollinen paikka mikäli koneessa on ehjä alakerta.

Lisäksi tuo löpö-öljy tappaa tuommosen dieselin kyllä sitten niin vauhdilla ettei koneesta saa edes verkonpainoa parin tonnin päästä. Kaikista laakeripinnoista on "pinta" rikki.

Noita siirtopumpun releitä ja pumppuja myös on hajonnut kyllä eli tarkistus lienee paikallaan.Kuten jo aikaisemmin sanoin, se sumppu jossa pumppu on kannattaa myös tarkistaa.

Oltzu
-
Viestit: 174
Liittynyt: 21.9.2003 20:08

ViestiKirjoittaja Oltzu » 29.4.2007 21:03

Paljonkos muuten maksaa nuo pumppusuuttimien tiivistesarjat? Josko vaihtaisi ne tiivisteet samalla kun kone on nyt auki.

Ari P
-
Viestit: 28
Liittynyt: 30.1.2007 16:38

ViestiKirjoittaja Ari P » 30.4.2007 0:04

Farkkuhan se on.

Alkaa näyttää että löysin kun löysinkin vuodon polttoaine letkusta konehuoneesta... Aamulla täytyy käydä ostaan letkua ja vaihdan samalla sen takaiskun vielä, katsotaan jos se sillä alkais rokkaan.

En voi olla 100% varma että onko öljymäärä lisääntynyt vai onko tullut huollossa ylitäyttöä, seuraan nyt tilannetta. Laskin öljyä puol litraa vähemmäksi ja ainakin öljy oli ihan ok oloista..

Tutkailin sitä vanhaa tandempumppua niin eikös se akselin pää ole keskittävä, eli ei olisi merkitystä mihin asentoon akselin laittaa...??

Tuli annettua korjaamolle kansirempan vihdoin valmistuttua kyllä sen verta noottia heidän toiminnasta että meni varmaan viikko ennen kun verenpaineet tasaantui... :)

LTR
-
Viestit: 823
Liittynyt: 22.9.2004 12:57

ViestiKirjoittaja LTR » 30.4.2007 11:08

Volkkarilla tiivisteet maksaa ilman alea ~30e/suutin ja jostain dieselihuollosta ehkä sen 30e kaikki kuparit+ ne 12 o-rinkulaa, jos niitä neljää ei lasketa jotka ovat siellä jousen päässä ja pitävät kenties sitä tappia paikoillaan..

Muista sitten heittokellolla säätää keinut paikoilleen, jos otat suuttimet auki.

Oltzu
-
Viestit: 174
Liittynyt: 21.9.2003 20:08

ViestiKirjoittaja Oltzu » 30.4.2007 11:40

Kiitokset LTR vinkistä- Tiivisteet olivat sökönä, etenkin ne punaiset O-renkaat. Siinä pytyssä, mistä meni pakonokka, niin tiivisteet olivat kaikkein huonommassa kunnossa. Naftaa mennyt öljyn sekaan siis pumpun kautta sekä suuttimista. Oppia ikä kaikki...

Ari P
-
Viestit: 28
Liittynyt: 30.1.2007 16:38

ViestiKirjoittaja Ari P » 30.4.2007 12:42

Eipäs korjaantunut ainakaan savutus...

Täytyy alkaa keskittyyn sinne tankin puolelle, kunhan ensin on vappu juhlittu... :)

LTR
-
Viestit: 823
Liittynyt: 22.9.2004 12:57

ViestiKirjoittaja LTR » 30.4.2007 14:34

Siis savuttaako se kokoajan vai vaan kylmänä/kuumana? ja vieläkin sinistä/harmaata?

Ari P
-
Viestit: 28
Liittynyt: 30.1.2007 16:38

ViestiKirjoittaja Ari P » 30.4.2007 15:19

Eli savuttaa paikallaan ollessa ja liikkeelle lähdöissä, koneen lämpötilalla ei merkitystä...
Ajaessa ei ainakaan huomattavaa savutusta ole..

Savu on sinistä/harmaata ja haisee dieselille.


Nyt kävin äskettäin ajelemassa n.40km todella rauhallisesti niin eipä savuttanu missään vaiheessa...

Jokseenki outoa...

Ari P
-
Viestit: 28
Liittynyt: 30.1.2007 16:38

ViestiKirjoittaja Ari P » 30.4.2007 22:58

No nyt se viimein antoi sen vikavalon, eli esp:n merkkivalo syttyi ajaessa..
Aamulla ollaan taas viisaampia...

mikmoila
-
Viestit: 108
Liittynyt: 12.5.2004 13:29

ViestiKirjoittaja mikmoila » 30.4.2007 23:18

MAF:fi rikki, se taitaa sähkökaasullisissa antaa ESP:lle vikaa.

Edit: MAF:ihan oli jo uusittu kun opettelee tarkemmin lukemaan.

LTR
-
Viestit: 823
Liittynyt: 22.9.2004 12:57

ViestiKirjoittaja LTR » 1.5.2007 12:00

Sinistä/harmaata tulee dieseleistä silloin kun ajoitus on myöhäisellä ja haisee dieselille kun ei pala kunnolla. Esim jakajapumpullisessa kun laittaa pumpun hampaan myöhäselle saa juuri tämän efektin aikaan.

Jokos olet mitannut puristuspaineet? Entäs nokan tarkistus?

Ilma järjestelmässähän siirtää myös ajoitusta myöhäiselle koska ilma painuu kasaan ja näin ollen suutin ei aukeakkaan oikeaan aikaan.

Onko korjaamo säätänyt pumpparit varmasti oikein remontin yhteydessä?

ghousti
-
Viestit: 134
Liittynyt: 14.8.2005 18:18

ViestiKirjoittaja ghousti » 1.5.2007 17:10

omassa tdi leonissa(asv) samoja ongelmia.
viikonloppuna pääsee katsomaan onko ajotus myöhäsellä, joka luultavammin on.
kumma homma, ei tarvii kun muutaman tunnin auto seisoa parkissa niin ei meinaa käyntiin lähteä. just tuolleen pitkään starttaa yms.
mut sit ku on ollu pari tuntia piuhan päässä , lähtee ihan mukisematta käyntiin.

Ari P
-
Viestit: 28
Liittynyt: 30.1.2007 16:38

ViestiKirjoittaja Ari P » 1.5.2007 17:54

Nokka on tarkastettu silmämääräisesti ja oli ok.

Voihan se uusi maffikin olla sökö, mut antaa kumminkin ok arvoja..

Eilisen illan auto pelasi moitteettomasti, nyt äsken lähti käyntiin hyvin mutta savuttaa jonkin verran.

Nyt on vaan kantoside kädessä ainakin seuraavat 3 viikkoa, joten hidastaa toimintaa aika lailla....

Täytyy tutkia se sähköinen siirtopumppu ja ne tankin letkut, jahka tässä palautuu työkykyiseksi.

Yleismies
-
Viestit: 4
Liittynyt: 28.12.2006 19:35

Käyntiinlähtöongelma

ViestiKirjoittaja Yleismies » 2.5.2007 0:09

Tätä juttua kun lueskelin niin alkoi kuulostamaan tutuille oireille. Itsellä AVF (A4Q), syttyy käymään miltei heti käynnistettäessä mutta jokin pytyistä ei ole heti 100:lla mukana, hetken aikaa rynkyttää ja tekee savumerkkiä, kunnes tokenee n. 10 s sisällä.

Olisiko hyviä ehdotuksia mistä vikaa voisi yirttää paikallistaa. Vika ilmenee ainoastaan kylmällä koneella, jos käyttää webastoa, ongelmaa ei ilmene. Vikakoodeja ei pukkaa. En tiedä liittyykä ongelmaan, mutta auto on varsin perso löpölle, edes nyt ilmojen lämmettyä en ole päässyt alle 7l/100, tavella vie keskimäärin 7.5.

Ettei nokat ? Pitäisi tuntua heikkona kulkuna, itsestäni kulkee sen mikä pitääkin, mutta enpä ole mitattuna.

Ari P
-
Viestit: 28
Liittynyt: 30.1.2007 16:38

ViestiKirjoittaja Ari P » 2.5.2007 23:12

Tuli ne vikakoodit luettua, yllätys oli suuri kun ei sieltä mitään löytynytkään...

Tänään ollu taas aika vaivalloista saada autoa (ja myös itseä) käyntiin ja savuttanutkin on reilusti..

ghousti
-
Viestit: 134
Liittynyt: 14.8.2005 18:18

ViestiKirjoittaja ghousti » 5.5.2007 18:06

tänään tuli vag-comilla katottua tdi timing, ei ollu ees kartalla :D no saatiin sentään kohilleen naputeltua. vastaa kaasuunkin ihan eri tavalla

Hese
-
Viestit: 409
Liittynyt: 23.7.2003 8:24

ViestiKirjoittaja Hese » 14.5.2007 9:45

Minullakin avf -03 yskäsee käynnistettäessä kun lämpötila on ollut yöllä nollan korvilla. Ajettu 75t. Itse mietin lämpötila-anturia tai pa suodatinta. Vaihdoin talvellä pelkän suodattimen ja uudet tiivisteet jäi ovilokeroon.

VAG-Comilla en ole saanut aikaiseksi ihmetellä lämpötiloja tai ajoitusta.

Ari P
-
Viestit: 28
Liittynyt: 30.1.2007 16:38

ViestiKirjoittaja Ari P » 14.5.2007 12:43

Sen verta oon huomannu lisää et kylmänä on epätasainen tyhjäkäynti, kierrokset aika tasan 800, eli vois auttaa jos hiukan nostaa tyhjäkäyntiä..

Auto kyllä toimii kuin unelma kunhan muistaa yöksi parkkeerata keula alaspäin eikä revittele ja täydellä tankilla en ole myöskään huomannut ongelmia, eli kyllä se vika näyttäis olevan siellä tankin puolella....

Käsi on edelleen paskana, jahka se kuntoutuu niin pääsee tutkimaan vikaa lisää..

mv
-
Viestit: 167
Liittynyt: 25.7.2003 13:35

ViestiKirjoittaja mv » 14.5.2007 16:57

Jos kerran nokka alaspäin lähtee peremmin käyntiin niin silloinhan se viittais ilmavuotoon polttoainejärjestelmässä. Vuodon ei tarvitse olla iso niin valuttaa aineen pidemmän seisomisen jälkeen tankkiin. Tämä selittäisi pitkän startin.

Vuoto ei välttämättä ole näkyvällä paikalla, ja ulkoista vuotoa ei ole. Vuoto voi olla sylinterikannen sisäinen.

TerZi1982
-
Viestit: 1631
Liittynyt: 1.3.2004 0:17
Viesti:

ViestiKirjoittaja TerZi1982 » 14.5.2007 18:00

useimmin syypää on polttoainesuodatin/liitos kannattaa kokeilla se vaihtaa...

Ari P
-
Viestit: 28
Liittynyt: 30.1.2007 16:38

ViestiKirjoittaja Ari P » 23.5.2007 12:45

No niin, palataanpa tähänkin ongelmaan välllä kun alkaa pystyä jotain jo tekemäänkin.

Missäs tuolla sijaitsee takaiskut? En ole löytänyt kun yhden, siitä suodattimelta tandempumpulle menevässä letkussa.

Siinä sumpussa oleva takaisku tuntuis pelaavan

Täytyy nyt vaihtaa se suodatin ja o-rengas vielä kertaalleeen.

Sellaisen olen huomannut että auton seistessä pitempään kun pistää virrat päälle kuuluu tankista sellainen 2-3sek ääni kuin se sylkäisi löpöt tankkiin ja ääni ei tosiaan ole mikään normaali ääni pumpulta... Ja tätäkään ei tapahdu jos auto on ollut keula alaspäin parkissa..

Löpöä ei sitten kumminkaan mene öljyn sekaan, oli ilmeisesti muutaman desin ylitäytöstä kyse.

juhanasario
uusi tulokas
Viestit: 1
Liittynyt: 6.7.2012 17:17

savutus ja käynnistysongelma

ViestiKirjoittaja juhanasario » 6.7.2012 17:26

selvisikö tämä Ari P:n ongelma koskaan? itellä on nyt samat ongelmat -02 atd koneessa. öljy lisääntyy, savuttaa niin maan perkeleesti, käyntiinlähtö on takkuillu..

t0103562
-
Viestit: 8
Liittynyt: 28.2.2012 21:18

ViestiKirjoittaja t0103562 » 9.1.2013 20:53

Vaikuttaa vähän kuolleelta tämä aihe, mutta itsellä Touran vuosimallia 2007 alkoi tekemään nyt parina päivänä aivan vastaavia oireita.Huomasin eilen töistä lähdettyä heti käynnistyksen jälkeen selvää tehottomuutta ja luulin parkkipaikalla auton jo kerran sammuneen mutta kyllä se vaivoin vielä kävi. Katsoin kulutusmittaria (hetkellinen) ja se näytti lukuja 38 - 53 L / 100 km. Eli kulutus luokkaa helvetillinen. Jatkoin matkaa ja noin minuutin ajon aikana kulutuslukemat muuttuivat "normaaleiksi".
Tänään ennen töistä lähtöä ajattelin että jos se on käynyt vain vähällä öljyllä, niin yllätys oli suuri kun siellä oli mielestäni enemmän öljyä (+joku muu, mikä?) kuin koskaan olen sinne laittanut. Auto on aina haissut öljylle käydessään, ja kolme pumppusuutinta on vaihdettu takuuseen. Eli joko se tandem-pumppu tekee nyt viimein kuolemaa tai sitten nuo suuttimet on asennettu perseelleen ja ne vuotaa tiivisteistä. Oli miten oli, ei hyvältä näytä. Mikä mahtaa olla tuollaisen huoltotyön takuuaika? Varmaankin jotain 6kk luokkaa. Kun viimeisin suutin on vaihdettu noin 9kk sitten.

Janski78
-
Viestit: 55
Liittynyt: 29.12.2012 9:24

ViestiKirjoittaja Janski78 » 9.1.2013 22:14

Jossain vaiheessa VW-autolla oli takuuaika 2 vuotta ainakin jakoremmissä.
Soittelet kyseiseen liiteriin ja kuulostelet asiaa. Sillä lailla ainakin selviää parhaiten.

Gorro
-
Viestit: 391
Liittynyt: 20.6.2006 14:52

ViestiKirjoittaja Gorro » 13.1.2013 14:14

AVF koneen käynnistysongelma topiccia lainaten omassa vm -02:ssa pidemmän (+100km) ajon jälkeen vähän aikaa parkissa seisomisen jälkeen (~5min) saa sahata yli 5 sek. ja pumpata kaasua että jaksaa käynnistyä vaivalloisesti.
Onko muilla vastaavasta kokemuksia? PA-suodin vaihdettu vuoden keväällä (kai). Kylmänä ei siis ongelmaa.

Toni K
-
Viestit: 114
Liittynyt: 22.1.2007 18:45

ViestiKirjoittaja Toni K » 14.1.2013 15:43

Saako tuohon pumppuun tiivistesarjaa vai joutuuko uusia koko pumpum?
Omassa Golfisa (ARL) näkyy hikoilleen pumppu diisseliä ja sammuttaessa haisee diisseli välillä. Käyntiinkin lähtökin välillä takkuista. Varsinkin kylmemmällä kelillä.

a7071
-
Viestit: 126
Liittynyt: 20.6.2005 14:21

ViestiKirjoittaja a7071 » 23.1.2013 18:26

Itsellä samat oireet alkoivat n. 1 kk sitten:

- saa sahata käyntiin pitkään,
- epätasainen käynti, varsinkin kylmänä,
- runsas harmaa savutus,
- lopuksi eivät tyhjäkäyntikierrokset laskeneet lämpimällä moottorilla alle 1600

Syy:

Rikkoontunut suutin ja 3 sammunutta hehkutulppaa.

Uusi suutin, suuttimien johtosarjat ja uudet hehkut.

Taas toimii. Päästömittaus meni läpi, niukasti tosin.

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 23.1.2013 19:56

AVF koneen käynnistysongelma topiccia lainaten omassa vm -02:ssa pidemmän (+100km) ajon jälkeen vähän aikaa parkissa seisomisen jälkeen (~5min) saa sahata yli 5 sek. ja pumpata kaasua että jaksaa käynnistyä vaivalloisesti.


Softan ominaisuus. Poistuu korjaamalla ohjelmaa tai nostamalla starttikierroksia ( yleensä uusimalla startti ja/tai akku ). Suositteluni toki tuohon ensinnämainittuun, mutta kannattaa toki muistaa että useissa virisoftissa tätä "ominaisuutta" ei ole vaivauduttu poistamaan.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 20 vierailijaa