AAB T4 Lämmöt seilaa (apuja kaivataan)?

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

paerikss
-
Viestit: 471
Liittynyt: 4.9.2003 20:34
Viesti:

AAB T4 Lämmöt seilaa (apuja kaivataan)?

ViestiKirjoittaja paerikss » 11.4.2007 17:24

AAB T4:uun tehtiin kansiremppa (koneremppa), tämän jälkeen lämmöt tahtoo seilata, toisinaan pysyy nätisti niin kuin ennen remppaa, eli nätissä ajossa viisarin alle 90C ja kaasu auki viisarin yli 90C. Toisinaan taas viisari on selkeästi yli 90C ja täyskuormalla kiipeä siiten selkeästi seuraavalle pikkuviivalle ja vähän yli josta se vois sitten tippua taas reilusti alle 90C viivan, aina seuraavalle pikkuviivalle asti. Ennen ei lämpö noussut vaikka autobaanalla veti loso auki vaikka kuinka kauan.

Olen myös laittanut adaptereilla ulkoiset lämpömittarit kiinni ylä ja alavesiletkuun. Kun viisari näyttää 90C on lämpö ylä letkussa 92-95C kun kiipeää seuraavalle viivalle niin 102-105C.

Se mitä ihmettelen on tuo vaeltaminen ja hieman kova lämpö. Kun vesi kulkee jäähdyttäjän läpi tippuu lämpötila n 50-60C eli kyllä siellä olisi kylmää tarjolla. Koitin sekä vanhalla wahlerin termarilla sekä uudella orkikksella (joka lienee sama), tulos aivan sama.

Vaihdettuja uusia osia:

-Kansi, nokkka + kilkkeet
-männät
-kk-laakerit
-orkkis termari
-uusi vahatermari jäähy-verhoissa (verhot toimivat moitteetta)
-jakopää vesipumppuineen
-väärinänvaimennin
-uusi pahvi

Vaihdoin vielä kansipahvinkin uudestaan ettei vaan olisi mennyt ekaksi tdi:n joka sopii paikalleen mutta on kammion kohdalla väärän muotoinen. Eipä ollut siitäkään.

Painetta ei milelestäni tule liikaa paisariin tule ja kaikki toimii normaalisti. Letkut sen verran kovat kun kilon paineelle pitäisi.

Olisiko ideoita tai vinkkejä mitä koittaisin seuraavaksi?

saastuttaja
-
Viestit: 54
Liittynyt: 3.11.2004 18:07

ViestiKirjoittaja saastuttaja » 11.4.2007 17:37

Voisko olla ilmaa järjestelmässä? Joitakin autoja on tosi vaikea ilmata.

paerikss
-
Viestit: 471
Liittynyt: 4.9.2003 20:34
Viesti:

ViestiKirjoittaja paerikss » 11.4.2007 20:11

Mahdollista, mutta en usko.

Vaihdoin vanhan paisarinkorkin (musta) uuteen siniseen, mutta tuo nyt voi mitenkään vaikuttaa?

Vaikuttaako tuossa lämpötiananturit mitenkään tuohon, muuta kuin mittariin? Jos olis sökö. Siinä on flektille ja mittarille, mutta onkos siinä pumpulle jotain signaalia?

paerikss
-
Viestit: 471
Liittynyt: 4.9.2003 20:34
Viesti:

ViestiKirjoittaja paerikss » 12.4.2007 18:38

Pyöriikö tuo sähköinen vesipumppu ainoastaan silloin kun auto on sammutettu?

Mites nuo anturit menevät? Kannessa oleva on lämpömittarin sekä sähköisen pumpun anturi? Jäähdyttäjän yläreunassa on flektin anturi ja kolmas anturi antaa pumpulle signaalin ennakkoa varten?

sa
-
Viestit: 1333
Liittynyt: 5.12.2006 12:10

ViestiKirjoittaja sa » 12.4.2007 19:56

Taistelin samojen lämpötilojen 1.9 ja 2.4 kanssa.
Ensin yhteinen molemmissa autoissa oli mittaristo vika (polttoainetta tankki täynnä lämmöt näytti oikein ja tyhjä niin lämpömittari näytti yli 100).
Tarkasta lisäpumpun toimivuus akulta suoraan virtaa napoihin +ja-, jos pyörii niin vika voi olla lämpötila haistajassa (nelinapanen löytyy läheltä laturia ylävesiletkussa).

Tästä tulis niin pitkä juttu että ilta ei riittäis kirjoittaa.
Koita saada lisäpumppu toimimaan ensiksi, auttaa jo paljon.
Tee kesäksi toiseen termariin reikä että toimii kesähelteillä varmasti (huonosti avautuu).
Ota kesäksi pois kaihtimien termari ja jätä aukiasentoon kaihtimet (talveksi sitten kiinni).

paerikss
-
Viestit: 471
Liittynyt: 4.9.2003 20:34
Viesti:

ViestiKirjoittaja paerikss » 12.4.2007 20:07

lisäpumppu toimii.

Kaihtimet toimivat täsyin, ajossa täsyin auki startatessa kiinni.

Edellisellä termarilla toimi täysin vaikka olisi laskenut baanaa 130-140 km/h vaikka kuinka pitkään, ei nostanut lämpöjä pätkääkään.

Jos vikaa myös mittaristossa, niin onko se nelipinninen "lutikka" jonka juotokset mittaristossa eivät aina kytke? Vai mitä tuolle kannattaisi tehdä, polttoainemittari nimittäin seilaa myös välillä?

Tosin mulla lisämittareilla todettu että lämpö on oikeasti suunnilleen niin kuin lämpömittari näyttää.

sa
-
Viestit: 1333
Liittynyt: 5.12.2006 12:10

ViestiKirjoittaja sa » 12.4.2007 20:59

Lutikka ja sen jalat ei saa kunnon kosketusta (puristin niitä vastakappaleita ja joutuu purkamaan sen takaosankin että pääsee niihin käsiksi) toinen mittaristo muuttui uuden veroiseksi ja toiseen jäi pientä epätarkkuutta, joka voi johtua myös siitä ylävesiletkussa olevasta lämpötilahaistajasta.

sa
-
Viestit: 1333
Liittynyt: 5.12.2006 12:10

ViestiKirjoittaja sa » 12.4.2007 21:19

Joutuu purkamaan (mittariston takaosan) ei lutikkaa.

paerikss
-
Viestit: 471
Liittynyt: 4.9.2003 20:34
Viesti:

ViestiKirjoittaja paerikss » 12.4.2007 22:28

Thanks,

täytyy jossain vaiheessa innostua ja purkaa mittaristo. Ensiksi kuitenkin anturi vaihtoon.

paerikss
-
Viestit: 471
Liittynyt: 4.9.2003 20:34
Viesti:

ViestiKirjoittaja paerikss » 13.4.2007 18:24

Nyt olin hieman aasi... sisätilan flekti oli jäänyt päälle ja luulin sitä sähkövesipumpun ääneksi.

Kuuleeko tuon sähköisen vesipumpun äänen kun auto on sammuksissa? Ajoin lämpimäksi kunnolla ja sammutin, mitään ei kuulunut?

janneja
-
Viestit: 189
Liittynyt: 30.12.2004 18:48

ViestiKirjoittaja janneja » 13.4.2007 19:34

kyllä kuulee, ja se on siellä alavesiletkussa aika keskellä keulaa

paerikss
-
Viestit: 471
Liittynyt: 4.9.2003 20:34
Viesti:

ViestiKirjoittaja paerikss » 13.4.2007 20:14

Kysytään vielä tyhmiä, käykö se aina sammuttamisen jälkeen, jos moottori lämmennyt tarpeeksi? Myös siis tässä turbottomassa lahnassa?

Vika lienee sitten lämpötila anturissa jos tuon ohi-viralla testaa toimivaksi?

janneja
-
Viestit: 189
Liittynyt: 30.12.2004 18:48

ViestiKirjoittaja janneja » 13.4.2007 20:58

Lämpötila-anturihan sitä ohjaa. Lämpeneekö se aina tarpeeksi? Se toimii tarvittaessa. (mun mielestä ei aina). Eli, jos se suoralla kytkennällä toimii, voipi vika olla anturissa. Volkkareihin pitää pistää nesteet HITAASTI kaataen, lämppärin letkussta ilmausruuvi auki. Kerran oli kakkakopan paisarinkorkissa tiiviste huonosti, niin vaihdettiin termari ja vesipumppukin, tiivisteen pyörittelemisellä olis selvinny:).

paerikss
-
Viestit: 471
Liittynyt: 4.9.2003 20:34
Viesti:

ViestiKirjoittaja paerikss » 13.4.2007 21:16

kiitos infosta!

Taidan vaihtaa lämpötilananturin varmuuden vuoksi, ei paljo tässä konkursissa paina. Täytyypä käydä motarilla vähän pyöräyttämässä ja tsekata pyöriikö sen jälkeen.

sa
-
Viestit: 1333
Liittynyt: 5.12.2006 12:10

ViestiKirjoittaja sa » 13.4.2007 21:36

Vaihda varalta lämpökytkinanturi letkuun (motonetin hinta 18,90e 102/115 astetta, ja vielä kuumempia kytkimiä oli myynnissä).
1.9D pumppu sirisi kesäisin aina sammuttamisen jälkeen, mutta 2.4D ei ääniä ole kuulunut (pitäisi varmaa alkaa tutkimaan).

paerikss
-
Viestit: 471
Liittynyt: 4.9.2003 20:34
Viesti:

ViestiKirjoittaja paerikss » 13.4.2007 21:52

Motariajon jälkeen olen kerran tuon sisinän kuullut (vielä en ehtinyt, mutta 5 kun lähden tösitä kotiin 142km niin eiköhän se siinä lämpene niin näkee sirittääkö. Onko tuo lämpökytkin-anturi se mikä on alavesiletkussa?

janneja
-
Viestit: 189
Liittynyt: 30.12.2004 18:48

ViestiKirjoittaja janneja » 13.4.2007 21:53

Silloin, kun mulla oli noita AAB:ta, niin niissä nousi aina lämmöt lämpimällä ilmalla lähelle punasta motarilla. Sit kun vähän rauhotteli, niin lämmöt pysy tasan siinä "vakiossa". En muista enää minkälainen mittari siinä oli, mut vissiin se oli siinä 90 asteessa. Eikös ne nesteet paineen alla kiehu vasta noin 112 asteessa, vai kuinka?

paerikss
-
Viestit: 471
Liittynyt: 4.9.2003 20:34
Viesti:

ViestiKirjoittaja paerikss » 13.4.2007 22:14

Se onkin mielenkiintoista kun ennen koneremonttia ei lämmöt nousseet vaikka olis vetäny 100km baanaa kaasu auki.

Kyllähän ylävesiletkun lämmöt pitää olla reilusti 110 ennekuin ongelmaa alkaa. 102-105 menee vielä ihan hyvin.

janneja
-
Viestit: 189
Liittynyt: 30.12.2004 18:48

ViestiKirjoittaja janneja » 13.4.2007 22:23

Onko nyt kuiten niin, että lämppäri pukkaa hyttiin lämmintä? Jos ei, niin laske nesteet pois ja kaada ne sinne todella rauhallisesti. AAB:ssa on se ilmausruuvi siinä lämppärin letkussa. Avaa se. Volkkarit on niin pirun "ronkelia" tuon nesteitten laiton kanssa. Ne osaa teetättää. Muistaako kukaan, onko termostaatin asennolla jotain merkitystä? Tarkoitan siis, että oliko siinä joku tietty asento jostain merkistä tms.

paerikss
-
Viestit: 471
Liittynyt: 4.9.2003 20:34
Viesti:

ViestiKirjoittaja paerikss » 13.4.2007 22:37

Kyllä lykkää lämmintä todella hyvin. Tammer-dieselin erittäin kokenut asentaja on käynyt auton läpi ja myös nesteet laittanut asiallisesti, tosin voisi ne laskea pois ja valuttaa uudestaan sisään.

Termarissa ei ole merkkiä ja senkin jo tarkastin että on kunnolla paikallaan.

Edit: BTW onko sillä mitään eroa onko käytössä vanhanmallin musta paisarinkorkki tai uudenmallinen sininen?
Viimeksi muokannut paerikss, 14.4.2007 0:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

janneja
-
Viestit: 189
Liittynyt: 30.12.2004 18:48

ViestiKirjoittaja janneja » 14.4.2007 0:30

Mielestäni ei ole mitääm eroa. Pääasia, että se toimii. Jos jollakin on parempaa tietoa, niin korjatkoon.

paerikss
-
Viestit: 471
Liittynyt: 4.9.2003 20:34
Viesti:

ViestiKirjoittaja paerikss » 17.4.2007 10:27

Mielenkiintoista, eipä ole vielä syytäkään löytynyt.

Tuli vielä pari mahdollista aiheuttajaa mieleen, eli halkeama lohkossa tai tarvike-vesipumppu joka on kiinni alkuperäisellä paksulla tiivisteellä eikä näin mene tarpeeksi syvälle.

Täytyy vielä lyödä adapterit vesiletkuihin ja mittailla lämpöjä.

Mitä muuten joutuu purkamaan jotta pääsee mittariston lutikkaan käsiksi? Kuinka iso homma tuo on? Mittarissa ei ole rundaria vaan kello. Sattuisko kellään olemaan räjäytyskuvaa?

paerikss
-
Viestit: 471
Liittynyt: 4.9.2003 20:34
Viesti:

ViestiKirjoittaja paerikss » 17.4.2007 15:06

Itselleni jatkaen :) Muistin väärin, ei 2.4 voikkaan laittaa vesipumppua väärin, 1.9:ssä voi (jos laittaa alkuperäisellä paksulla metallitiivisteellä tarvikepumpun johon kuuluisi ohut pahvinen).

Lutikka (mittarin vaimennin) ostettu, antaisiko joku vinkkiä mitä kaikkea täytyy purkaa jotta tuo mittaristo irtoaa?

Ratti
vivut
mittaristonkehys
nopeusmittarin vaijeri poikki liitoksesta konehuoneen puolelta
vaijeri irti mittarin takaa
virtaliittimet irti

mutta mitä sitten, miten saan tuon lutikan näkyviin?

janneja
-
Viestit: 189
Liittynyt: 30.12.2004 18:48

ViestiKirjoittaja janneja » 17.4.2007 17:22

muistaakseni sitten tarvit vain ristipäämeisselin mittariston purkamiseen. Ei vaadi mitään erityistaitoja, ja homma selviää kyllä kun saat sen mittariston käsiis.

sa
-
Viestit: 1333
Liittynyt: 5.12.2006 12:10

ViestiKirjoittaja sa » 17.4.2007 20:24

Lämpö-ja polttoainemittarin jalat "kosketuspinnat", jotka menee painaen mittariston takaosaan ne pitää varmistaa purkamalla myös se mittariston takaosa.

Ei lisäpumppu pyöri kuin yli 100 asteen lämmöistä jos ylävesiletkun lämpökatkaisin toimii oikein, ensin avautuu vesitermari sitten puhaltimien katkaisin ja jos nämä ei riitä niin sitten lisäpumppu.

Kuva kertois enemmän kuin tuhat sanaa.

Petteri
-
Viestit: 1344
Liittynyt: 1.1.2004 15:46
Viesti:

ViestiKirjoittaja Petteri » 17.4.2007 23:30

Lutikka (mittarin vaimennin) ostettu, antaisiko joku vinkkiä mitä kaikkea täytyy purkaa jotta tuo mittaristo irtoaa?

Ratti
vivut
mittaristonkehys
nopeusmittarin vaijeri poikki liitoksesta konehuoneen puolelta
vaijeri irti mittarin takaa
virtaliittimet irti

mutta mitä sitten, miten saan tuon lutikan näkyviin?


Jos siis meinaat sitä pientä mustaa komponenttia, joka aiheuttaa niitä lämpö- ja polttoainemittari -oireita, niin ota varvikello/kello irti, niin e on siellä takana. Mittariston lasi tietysti ensin irti, se on kahdella ruuvilla kiinni. Se pikkukomponentti on sitten ristipääruuvilla siellä kii.

paerikss
-
Viestit: 471
Liittynyt: 4.9.2003 20:34
Viesti:

ViestiKirjoittaja paerikss » 18.4.2007 11:31

Täytyy huomenna irroittaa. Tarkkuuskolvi onkin tuossa vieressä jo odottamassa. Ajattelin ottaa tosiaan auki sekä etu että taka-osan ettei tarvitsisi moneen kertaan aukoa.

kiitos neuvoista!

sa
-
Viestit: 1333
Liittynyt: 5.12.2006 12:10

ViestiKirjoittaja sa » 18.4.2007 18:21


paerikss
-
Viestit: 471
Liittynyt: 4.9.2003 20:34
Viesti:

ViestiKirjoittaja paerikss » 19.4.2007 19:37

Lutikka vaihdettu, ei ollut todellaakaan paha homma. Ensiksi meinas vaan unohtua kaasuvaijerin katkaisu (liitoksesta).

Helppo oli myös mittarit irroittaa ja sitä myöten takakansikin.

Lutikan jalasta ole kolme juotosta hieman ratkennut, eli kylmäjuotosta oli. Lutikka oli pienempi ja oudossa asennossa, ruuvi puristi sitä aivan liian alaviistoon.

Vetelin wellerillä liitokset kuntoon ja uuden lutian paikalleen.

Jo loppui huojunta.

Lämmöt edelleenkin hieman liian korkeat kuormittaessa, syykin luultavsti löytyi. Ajettiin auto oikein lämpimäksi (ysikmpin viivalta seuraavalle n 110C) ja nopeasti parkkiin. Eipä lähteneen flektit ollenkaan käyntiin. Napakka kopautus flketinanturiin ja flektit heräsivät, käyvät ihan vain pikkuhetken eivätkä välttämättä lähde enää uudestaan käyntiin. Käynti mielestäni paljon ponnettomampaa kuin ennen. Tasaista 100 km/h kun esim ajaa ei ole ongelmaa. Uusi anturi täytyy hankkia ja vaihtaa, toivottavasti ratkeaa silä. Vaihdan samalla kaikki kolme lämpötila-anturia. Kaitpa nuo flketit sitten aika lailla auttavat.

edit: vahatermari toimii nyt hienosti, verhot aukeavat kokonaan ja samaten sulkeutuvat.

sa
-
Viestit: 1333
Liittynyt: 5.12.2006 12:10

ViestiKirjoittaja sa » 19.4.2007 20:53

Tarkasta ne isot sulakkeet (50-80A), voivat olla ovelasti poikki tai hapettuneet (akun lähellä rasiassa 2kpl). Minun auton puhaltimet oikkuili niiden takia.

paerikss
-
Viestit: 471
Liittynyt: 4.9.2003 20:34
Viesti:

ViestiKirjoittaja paerikss » 19.4.2007 21:02

Täytyykin heti tarkistaa. Huomasitko heti lämmöistä etteivät flektit käy?

paerikss
-
Viestit: 471
Liittynyt: 4.9.2003 20:34
Viesti:

ViestiKirjoittaja paerikss » 19.4.2007 21:26

Ei, kyllä ne kunnossa oli. Siinä on etupellissä 50 ja 80 sekä lokarissa 50. Putsasin puhdistusaineella ja vetelin vielä kontaktispraytä suojaamaan.

Onhan joissan johtosarjoissakin ollut vikaa, mennyt hiekkaa tjms ja hinkannut johtoja. Ohjausboxiin ei esim pääse käsiksi vag-comilla tai auto-comilla. Mitenkäs tuon mittaisi parhaiten?

Petteri
-
Viestit: 1344
Liittynyt: 1.1.2004 15:46
Viesti:

ViestiKirjoittaja Petteri » 20.4.2007 0:24

Itse tein edelliseen porteriin kylmästi vaan pakkosyötön kun flektit temppuilivat. Eli vedin siis anturin yli piuhat ja katkaisija väliin. Täten voi vaikka ennakoida isoja mäkiä kuumalla kelillä niin ei pääse lämmöt seilaamaan. Toimii toki myös edelleen anturilla, mutta onpahan varalta, jos näyttää viisari vaarallsiia lukemia. Tämä vain sen vuoksi, että kyrsii vieläkin se yli 1000 € kansiremppa...

paerikss
-
Viestit: 471
Liittynyt: 4.9.2003 20:34
Viesti:

ViestiKirjoittaja paerikss » 20.4.2007 3:50

Tässä by the way muutama kuva miltä näyttää kun jakopään kiila halkeaa ajossa ja hammastus menee aavistuksen pieleen. Ei sinänsä niin harmittaisi, mutta kun kansiremontista ja jakopääremontista oli 100km (olis pitänyt suosiosta vaihtaa se värinänvaimenninkin)...


Kuva

Kuva

Kuva[/quote]

Petteri
-
Viestit: 1344
Liittynyt: 1.1.2004 15:46
Viesti:

ViestiKirjoittaja Petteri » 20.4.2007 9:02

Jänskän muotoiset palotilat :-D

paerikss
-
Viestit: 471
Liittynyt: 4.9.2003 20:34
Viesti:

ViestiKirjoittaja paerikss » 20.4.2007 19:04

Melko komiat on juu :)

Eipä saanut lämpö-anturia, ei ollut Turussa eikä Tampereella eikä edes Ruotsissa joten Saksantilaukseen meni. Otin samantien kaikki kolme anturia sekä termarin, pikkuisen päälle satasen marmoritiskiltä.

trp.freak
-
Viestit: 496
Liittynyt: 6.10.2006 18:26

ViestiKirjoittaja trp.freak » 20.4.2007 21:35

tietääkö joku, mistä alkaen se sähköinen vesipumppu tuli porteriin? mulla flektit joskus herää, mut sen pumpun hurinaa ei kuulu. paris aikasemmassa kuului aina ajon jälkeen, talvellakin, eikä lämmöt olleet edes korkealla.

paerikss
-
Viestit: 471
Liittynyt: 4.9.2003 20:34
Viesti:

ViestiKirjoittaja paerikss » 20.4.2007 21:53

mulla on 11/95 käyttöönotto ja pumppu ainakin löytyy, niin pitäis varmaan sullakin ainakin olla.

janneja
-
Viestit: 189
Liittynyt: 30.12.2004 18:48

ViestiKirjoittaja janneja » 20.4.2007 23:06

Jos nyt viittisit kattoo sen alavesiletkun:)

trp.freak
-
Viestit: 496
Liittynyt: 6.10.2006 18:26

ViestiKirjoittaja trp.freak » 20.4.2007 23:23

no juu... ainkaan se ei sit toimi.. prkl. mulla on kans tuota lämmön nousua ja laskua. pakkasella ei meinaa nousta koneen lämmöt millää ja lämpimällä vähän liikaakin.

paerikss
-
Viestit: 471
Liittynyt: 4.9.2003 20:34
Viesti:

ViestiKirjoittaja paerikss » 20.4.2007 23:40

Toimiiko sun vahatermari?

trp.freak
-
Viestit: 496
Liittynyt: 6.10.2006 18:26

ViestiKirjoittaja trp.freak » 20.4.2007 23:43

vahatermari? mikä? :)

paerikss
-
Viestit: 471
Liittynyt: 4.9.2003 20:34
Viesti:

ViestiKirjoittaja paerikss » 20.4.2007 23:48

Se mikä avaa ja sulkee flektien takana olevia verhoja? Näkyy siinä flektien välissä. Kylmällä kiinni ja lämpimällä auki jotta ilma virtaa paremmin. Siirtää muovista kehää flektin takana jossa nuo lamellit ovat.

132e maksaa uusi

trp.freak
-
Viestit: 496
Liittynyt: 6.10.2006 18:26

ViestiKirjoittaja trp.freak » 20.4.2007 23:52

pitää kyl huomenna tutkia asia, ei aavistustakaa. oikeastaan tiennytkään moisesta.

sa
-
Viestit: 1333
Liittynyt: 5.12.2006 12:10

ViestiKirjoittaja sa » 22.4.2007 16:05

Ota kesäksi pois kaihtimien termari ja jätä aukiasentoon kaihtimet (talveksi sitten kiinni).

Moni polttanut kannentiivisteen "turhuuden" takia, kaksi ruuvia irti ja koko paketti pois, ja sitten toimii varmasti.

Petteri
-
Viestit: 1344
Liittynyt: 1.1.2004 15:46
Viesti:

ViestiKirjoittaja Petteri » 22.4.2007 16:25

^ Itse tein tuon systeemin manuaaliseksi ensimmäiseen T4:n kaihtimiin. Kesäksi kokonaan auki ja talvella molemmat kiinni tai toinen auki. Ulkokehästä kääntämällähän se aukenee ja sulkeutuu.

Varo sitten trp.freak ettet mene roplaamaan niitä verhoja kun kone on kuuma. Voi lähteä sormenpäät kun flekti päättää lähteä käyntiin...

trp.freak
-
Viestit: 496
Liittynyt: 6.10.2006 18:26

ViestiKirjoittaja trp.freak » 22.4.2007 18:11

juu pitänee ottaa akunkenkä irti...

edit: mitkä ruuvit otit irti?

paerikss
-
Viestit: 471
Liittynyt: 4.9.2003 20:34
Viesti:

ViestiKirjoittaja paerikss » 22.4.2007 19:45

Itsellä kävi hieman läheltäpititilanne kun flektit lähti käymään keskenkaiken.

Termarin toimintaa voi hyvin testata föönillä (tjms), ottaa sen irti ja lämittää föönillä ja katsoo liikerataa.

trp.freak
-
Viestit: 496
Liittynyt: 6.10.2006 18:26

ViestiKirjoittaja trp.freak » 22.4.2007 20:03

elikkä ku ajon jälkeen vedän parkkiin, pitäiskö sen kaihtimen olla auki? ku on kumminki suht kuuma kone, lämpömittari n. klo 10:ssä kun tulee maantieltä.

edit, ei niitä käsin aukaise kehiä vääntämällä tai menee jotain rikki...

paerikss
-
Viestit: 471
Liittynyt: 4.9.2003 20:34
Viesti:

ViestiKirjoittaja paerikss » 22.4.2007 20:27

Kyllä ne reippaan ajon jälkeen kuuluisi olla n. 80 asteen kulmassa.

Kyllä niitä käsin kääntää, mutta se termari on vaan pirun vahva, eli irroita ensiksi termari irti, sitten kehät liikkuu kevyesti kun käännät ja hieman nostat samalla.

Sitä termaria irralaankaan ihan noinvaan vedä ulos.

trp.freak
-
Viestit: 496
Liittynyt: 6.10.2006 18:26

ViestiKirjoittaja trp.freak » 22.4.2007 20:45

juu ei auenneet milliäkään, kun kävin ajaa koneen lämpimäksi. eli manuaalisesti ne pitää aukaista. se termari on vissiin se jousipalikka siinä flektien välissä... parilla ruuvilla kiinni...

edit: vissiin sen takia kumminki lämpee aika hitaasti tuo kone, koska mulla on se takatilan lämmitin, putket menee auton alla pätkän verran...

paerikss
-
Viestit: 471
Liittynyt: 4.9.2003 20:34
Viesti:

ViestiKirjoittaja paerikss » 22.4.2007 20:54

Juurikin se osa.

Mulla on sama lisälämppäri. Soisi tuossa melkein olevan hana että saisi pois häiritsemästä kiertoa. Kansirempan jälkeen on alkanut lämpiämään nopeammin, tosin eihän tuo AAB mikään lämpöpakkaus ole ainakaan talvella, keulasuojaa olisi mulla ainakin kaivannut.

trp.freak
-
Viestit: 496
Liittynyt: 6.10.2006 18:26

ViestiKirjoittaja trp.freak » 22.4.2007 21:08

juu. pahvia maskin eteen/taakse mullakin olisi kaivannut, mutta luulen että edellinen omistaja on ottanut vw merkin pois tuosta maskista, että ilmavirta menisi paremmin syyläriin, tuon lämmön nousun takia. tai iteksee pudonnut, mut epäilen... tänään ei jaksa termarin kans ruveta rimpuileen, meni tuon maton kanssa niin kauan,mitä hyttiin laitoin...

edit:pakufoorumista voi käydä ihmettelees tätä matkailuauto projektia tavaratila osiosta, jos jotain kiinnostaa...
Viimeksi muokannut trp.freak, 22.4.2007 21:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

sa
-
Viestit: 1333
Liittynyt: 5.12.2006 12:10

ViestiKirjoittaja sa » 22.4.2007 21:11

Kesäksi pois koko systeemi ja kaihtimet auki, talvella ei ylikuumene.

Termarit hoitaa sen veden lämmön (alavesiletkussa) ei väliä vaikka lämpiää tavarakonttikin (vesitermari aukenee ensiksi).

trp.freak
-
Viestit: 496
Liittynyt: 6.10.2006 18:26

ViestiKirjoittaja trp.freak » 23.4.2007 19:45

no niin, nyt otin termarin irti ja huomenna työmatkalla näkee tuloksen. toinen kaihdin aukes ihan nätisti käsin, toista piti ottaa kii aika tosissaan...

Petteri
-
Viestit: 1344
Liittynyt: 1.1.2004 15:46
Viesti:

ViestiKirjoittaja Petteri » 23.4.2007 20:24

Villi arvaukseni on, että vaikuttaa aika julmetusti :D

paerikss
-
Viestit: 471
Liittynyt: 4.9.2003 20:34
Viesti:

ViestiKirjoittaja paerikss » 23.4.2007 21:12

Kylläpä lutikan vaihto tasoitti mittarin liikkeitä, kyllä kannatti (Jos joku haluua jeesiä vaihtamisen kanssa niin YV:tä saa laittaa).

Ajoin aamuyöstä 150km eikä juuri vaeltanut enää.

Kysymys:

Voinko irroittaa flektinanturin ja yhdistää hyppylangalla pinnit liittimessä ja koittaa että pyöriikö flektit?

Jos ei niin missä vika voisi olla sulakkeet on ok. Johtosarja? Missä on flektin ohjuriyksikkö vai onko sellaista ?

Onko flektissä useampia nopeuksia?

Kädet syvällä taskuissa ja huuli soikeana saa taas kuikuilla pellin alla :)

sa
-
Viestit: 1333
Liittynyt: 5.12.2006 12:10

ViestiKirjoittaja sa » 23.4.2007 21:57

Kyllä voi, se ohjaa relettä joka on siinä sulakerasian vieressä (isokokoinen ja kahdet eri johtoniput lähtee molemmille puhaltimille, kaksi eri puhallin käynistystä).

Petteri
-
Viestit: 1344
Liittynyt: 1.1.2004 15:46
Viesti:

ViestiKirjoittaja Petteri » 24.4.2007 8:25

Voit yhdistää ja kuten jo jossain edellä sanoin, niin voit tehdä samantien myös "paniikkinapin" ohjaamoon ottamalla langat anturin ohi ja pistämällä katkaisijan väliin. Eli jos lämmöt jostain kumman syystä nousevat, niin kabiinista saa flektin päälle katkaisijalla.

trp.freak
-
Viestit: 496
Liittynyt: 6.10.2006 18:26

ViestiKirjoittaja trp.freak » 24.4.2007 19:47

Villi arvaukseni on, että vaikuttaa aika julmetusti :D


jep, tulin vaasasta kotiin urku auki (60km) ja lämmöt pysyi normaalissa.. aamulla ei tahtonu C :n päältä nousta pois kun oli viileempää.

edit: onkojollain hajua tuosta varaosavarastosta lempäälässä...mietin et tilaan pakarin sieltä...

paerikss
-
Viestit: 471
Liittynyt: 4.9.2003 20:34
Viesti:

ViestiKirjoittaja paerikss » 26.4.2007 0:31

Meinaatko tätä:

Varaosavarasto,
varaosavarasto1, 37500 Lempäälä

Jos meinaat, niin tietääkseni ei ole mitään käynti-osoitta vaan ihan postimyyntiliike. Asialla hieman varttuneempaa väkeä, mitään sen ihmeempää en ole kuullut. Asun saman postinumeron alueella itse.

trp.freak
-
Viestit: 496
Liittynyt: 6.10.2006 18:26

ViestiKirjoittaja trp.freak » 26.4.2007 16:55

juu sitä, tilasin sieltä pakarin, ihan asialliselta tuntui hemmo. juu ei mikään teinari ollut. samantien vastasi sähköpostiinkin. 4 vkoa toimitusaika...

paerikss
-
Viestit: 471
Liittynyt: 4.9.2003 20:34
Viesti:

ViestiKirjoittaja paerikss » 26.4.2007 20:11

Ihan asialliselta vaikutti siis.

By the way ostakaa joku mun portteri pois saa uudet anturit kaikki vielä kaupanpäälle :)

vaihtoja saa tarjota :)

http://www.nettiauto.com/1225362

trp.freak
-
Viestit: 496
Liittynyt: 6.10.2006 18:26

ViestiKirjoittaja trp.freak » 26.4.2007 20:42

kerron sit kun putki on mulla kotona :) siihen asti muuten olen kyl aika pessimistinen.
miksi tuon myyt? mä en tarvis siitä muutaku vähä tilpehöörejä... karjarauta...takaspoileri... sellasta :) maalauskin kelpais.

paerikss
-
Viestit: 471
Liittynyt: 4.9.2003 20:34
Viesti:

ViestiKirjoittaja paerikss » 26.4.2007 22:00

Hermot menee ;) Ei vaan, ostan pienemmän tillalle, mulle riittäis hyvin Jumpy tai Caddy. Melkein aina liikkuu tyhjänä ja kilsoja tulee aika paljon kuitenkin. Vaimon olis mukavampi myös ajella.

edit: Raaski tuota autoa myydä varmaankaan, haussa nyt varaosa-auto, tarjota saa!

paerikss
-
Viestit: 471
Liittynyt: 4.9.2003 20:34
Viesti:

ViestiKirjoittaja paerikss » 30.4.2007 1:37

Onko moottorinohjausboksi akun takana rintapellissä? En pääse millään käsiksi 2x2 pistokkeen kautta, koitettu vag-com, auto-com ja geniscan. Lienee johtosarjassa jotain häikkää.

paerikss
-
Viestit: 471
Liittynyt: 4.9.2003 20:34
Viesti:

ViestiKirjoittaja paerikss » 3.5.2007 22:14

Saako sanoa p****le...

Lämpötila-anturit vaihdettu sekä termari (flektin anturi oli tullut väärä, noh siitä tuli 100km extra ajoa). Nyt pysyy melkein aisoissa lämmöt, mutta kovassa kuormiruksessa nousee vieläkin. Ottaa muuta kohtuu helposti 150 mittariin ja menee enemmänkin, syöttö ja ennakko aika kohdillaan (isommat suuttimet). Ei päässyt TDI caravelle pakoon :)

Laitoin kaksi lämpömittaria, toisen alavesi- ja toisen ylävesiletkuun. Näin oli helppo verrata lämpötiloja orkkismittarin kanssa.

Kun vesi yläletkussa on 99C on se alavesiletkussa 55C eli ei se vaan jaksa kiertää, saakelin tarvikepumput.

Seuraavaksi orkkispumppu tilalle niin eiköhän se siitä. Kävin kaverin tallin-nurkan kasat läpi ja onneksi löyty AAB orkkispumppu, kun sen vie niin marmoritiskiltä uusi 65e ,ilman orginaalivaihdokkia 157e...

Sitten ei yhtään vanhaa osaa olekkaan enää...

trp.freak
-
Viestit: 496
Liittynyt: 6.10.2006 18:26

ViestiKirjoittaja trp.freak » 4.5.2007 10:50

ja mä saan vain 145km/h irti... 140 ehjällä pakoputkella.

sa
-
Viestit: 1333
Liittynyt: 5.12.2006 12:10

ViestiKirjoittaja sa » 4.5.2007 20:25

Vaihda alle 90 asteen termari, alavesiletku ei lämpeä jos termostaatti ei avaudu.

Normaalilta vaikuttaa, ylävesiletkut lämpeää ensiksi.

paerikss
-
Viestit: 471
Liittynyt: 4.9.2003 20:34
Viesti:

ViestiKirjoittaja paerikss » 4.5.2007 21:40

Termari on orkkis 87C termari (toinen uusi orkkis).

Kyllä alavesiletku lämpiää kuormituksessa, hiljaisessa ajossa on alle lämpömittarin skaalan eli 40C ja oikein kovassa kuormituksessa jää inasen alle 60C (ulkoinen mittari adaptreilla alavesiletkussa).

paerikss
-
Viestit: 471
Liittynyt: 4.9.2003 20:34
Viesti:

ViestiKirjoittaja paerikss » 16.5.2007 21:49

Noniin jakopää taas auki ja tarvikepumppu poistettu. Kun vertaa orkkista tarvikkeeseen ovat huomiot seuraavat:

Tarvikkeessa verrattuna orkikkseen:

-Vesipyörän halkaisija 2.3mm pienempi
-akselin ja pyörän syvyys n 1mm lyhyempi (takaseinästä ja valuprofiileista)
-siiven mitta n 2.2mm lyhyempi
-siiven nousukulma pienempi

Toivotaan että tuolla on merkitystä.

paerikss
-
Viestit: 471
Liittynyt: 4.9.2003 20:34
Viesti:

ViestiKirjoittaja paerikss » 20.5.2007 22:43

Jakopää nipussa, vesipumppu paikallaan. Ikinä ei ole kulkenut näin pirteästi (niinkuin nyt vapari voi), taitaa ennakot olla kohdallaan.

Lämpö-ongelma ei kuitenkaan poistunut, eli huomenna käyn hakemassa uuden jäähdyttäjän. Sitten ei olekkaan enää vanhoja osia ollenkaan.

Syö miestä...

paerikss
-
Viestit: 471
Liittynyt: 4.9.2003 20:34
Viesti:

ViestiKirjoittaja paerikss » 23.5.2007 18:42

Jäähdyttäjä vaihdettu. Nyt toimii jo melko normaalisti. Ei vanhakaan kyllä tukossa ollut.

Ei nouse enää ysikympin yläpuolella olevaa pikkuviiva korkeammalle vaikka kuinka polkee, sitä väliä liikuskelee, lienee ihan normaalia (mittari on mallia viivat ei asteita merkattuna).

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 14.6.2007 14:48

Itsekin tänään irrottelin mittariston, kun polttoainemittari vaelteli itsekseen nollan ja täyden välillä. TV -korjjajan napakka isku kojetauluun korjasi vian vain hetkeksi.

Purkaminen on simppeliä ja samalla viiksipaketti tulee huollettua, kun se on irrallaan. Mittarin pleksin irrotuksen jälkeen vasen ja oikea mittari irtoavat ihan vetämällä. Nopeusmittarikin kannattaa irrottaa, niin saa piirilevyn huollettua.

Lutikka kannattaa siis irrottaa ja taittaa jalkoja niin, että kontaktiin jää jännitys. Omassani oli piirilevyllä sen näköistä sulfatoitumista, että ruskuttelin piirilevylle WD40:stä ja harjasin hammasharjalla. Kuivasin liiat pois talouspaperilla.

Nyt eivät mittarit vaeltele.

Petteri
-
Viestit: 1344
Liittynyt: 1.1.2004 15:46
Viesti:

ViestiKirjoittaja Petteri » 14.6.2007 15:05

^ Aika tuttua puuhaa useamman portterin kanssa teityin väliajoin...

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 14.6.2007 15:10

Noh, tyyppivika kaiketi: neljännesvuosisadan konsernin kulkineita käyttäneenä ensimmäinen, jossa on vain kosketushäiriötä. Useammasta on pimennyt koko regulaattori.
Hieman vaikuttaisi siltä, että kosketushäiriöt johtuvat mallin mittaristoon kondensoituvasta kosteudesta.
Komean valomodauksen on tämän yksilön mittaristoon joku ledifetissi jaksanut vääntää 8)

Petteri
-
Viestit: 1344
Liittynyt: 1.1.2004 15:46
Viesti:

ViestiKirjoittaja Petteri » 14.6.2007 15:29

Komean valomodauksen on tämän yksilön mittaristoon joku ledifetissi jaksanut vääntää 8)


Hahaa! Tais olla vieläpä tehty semmosella kolvilla, jonka pään paksuus lähentelee peukalon paksuutta :-D

Mutta se mikä siinä on ihmeellisintä, niin se toimii :-D

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 14.6.2007 15:48

Varoin kyllä koskemasta "asennukseen" mittariston fiksauksen aikana 8) Tosiaan, valaistus on varsin onnistunut. Voisi olettaa, että ei tarvitse kovin usein vaihdella "polttimoitakaan".

paerikss
-
Viestit: 471
Liittynyt: 4.9.2003 20:34
Viesti:

ViestiKirjoittaja paerikss » 22.8.2007 11:30

Nyt olisi pieni kysymys vedestä, tai sen puuttumisesta.

Olen havainnut että portteri hävittää jonkin verran vettä,
paisarin ylärajasta alarajaan noin kuukaudessa puolessatoista (ehkä n 3-5tkm). En ole onnistunut paikantamaan mitään vuotokohtaa missään.

En myöskään ole huomannut mitään merkkiä siitä että menisi koneeseen, en vesissä enkä öljyissä, en käynnistettäessä jne. Lämmintä tulee sisään hienosti.

Pientä painettahan letkuissa on mutta niinhän pitääkin. Paisari on hieman vaikea saada auki lämpimänä (ylipaine) sekä kylmänä (alipaine). Jos lämpimällä raottaa korkkia nousee vesimäärä mutta kylmettyä se on taas tipahtanut ennalleen. Näinhän sen kuuluukin tehdä.

Olen itse epäillyt kannen vesioksaa (muovinen jossa lämpötilananturit kiinni) mutta en siinäkään huomaa mitään kosteutta.

Olisko ideoita?

Kertaukseksi vielä, kansi ja pahvi ovat alle 10tkm ajetut. Kansi on ollut pari kertaa pois tuolla välillä ja uusi pahvi aina laitettu paikalleen (paksumpi).

sa
-
Viestit: 1333
Liittynyt: 5.12.2006 12:10

ViestiKirjoittaja sa » 25.8.2007 13:06

Saman olen huomannut, jostain syystä ei pysy ylämerkissä mutta alamerkissä pysyy ja on muutkin samaa ilmiötä ihmetelleet (vuotokohdassa väri ilmoittaa vuodon kun vesi haihtuu pois).

paerikss
-
Viestit: 471
Liittynyt: 4.9.2003 20:34
Viesti:

ViestiKirjoittaja paerikss » 27.8.2007 17:32

Ei ole löytynyt mitään valkaistunutta vuotokohtaa. Ajattelin jossain vaiheessa kaataa tuollaisen UV väriaineen ja ihmetellä tarkemmin.

Olen tehnyt sen havainnon että kun käyttää lämppäriä, eli vesihana auki häviää vesi nopeammin. Tosin en mitään vuotokohtaa ole letkuista, kennosta tai hanan seuduiltakaan paikallistanut. Onko näissä kennot alkanut yleensä vuotaa?

Mullahan käy kone aavistuksen lämpimänä kesällä, veikkaisin että sen vuoksi haihtuu. Kävin kuitenkin kovimmilla helteillä (30 varjossa) tuollaisen 350km motarilenkin josta puolet kunnon kuormalla, eipä hävinnyt tippaakaan. Vauhti oli reipasta. Viimeyönä kun ajelin kotiin 150km maantietä tipahti vesi jo selvästi paisarissa, vaikka lämmöt oli tasan 90C, mutta lämppäri oli toki käytössä.

Mullahan on myös tuo lisälämppäri joten letkuahan tuolla menee.

Miten tuon luulisi oireilevan jos koneeseen menee?

Kaikki letkut on ollut irti useamman kerran kun on vaihdettu kantta ja pahvia, jäähdytin ja kaikki anturit joten voihan sielläkin joku kämmi olla. Hämärintä juurikin se että tosinaan vie ja toisinaan taas ei?

paerikss
-
Viestit: 471
Liittynyt: 4.9.2003 20:34
Viesti:

ViestiKirjoittaja paerikss » 28.8.2007 11:07

Jatketaan vielä. Pyörähdin tuossa kylällä ja kun pääsin kotiin tsekkasin taas pellin alle, ja kas kas paisarista oli muutama pisara tullut. Jossain vaiheessa on tuo musta paisarin korkki vaihtunut uuteen siniseen. Sanovat että on sama, mutta tuntuu kädessä hieman erilaiselle, sininen "lonksuu" enemmän. Täytyy koittaa mustalla, ettei vaan olisi niin pienestä kiinni?


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 12 vierailijaa