AAB T4 Lämmöt seilaa (apuja kaivataan)?
Valvoja: ffp jäsenet
AAB T4 Lämmöt seilaa (apuja kaivataan)?
AAB T4:uun tehtiin kansiremppa (koneremppa), tämän jälkeen lämmöt tahtoo seilata, toisinaan pysyy nätisti niin kuin ennen remppaa, eli nätissä ajossa viisarin alle 90C ja kaasu auki viisarin yli 90C. Toisinaan taas viisari on selkeästi yli 90C ja täyskuormalla kiipeä siiten selkeästi seuraavalle pikkuviivalle ja vähän yli josta se vois sitten tippua taas reilusti alle 90C viivan, aina seuraavalle pikkuviivalle asti. Ennen ei lämpö noussut vaikka autobaanalla veti loso auki vaikka kuinka kauan.
Olen myös laittanut adaptereilla ulkoiset lämpömittarit kiinni ylä ja alavesiletkuun. Kun viisari näyttää 90C on lämpö ylä letkussa 92-95C kun kiipeää seuraavalle viivalle niin 102-105C.
Se mitä ihmettelen on tuo vaeltaminen ja hieman kova lämpö. Kun vesi kulkee jäähdyttäjän läpi tippuu lämpötila n 50-60C eli kyllä siellä olisi kylmää tarjolla. Koitin sekä vanhalla wahlerin termarilla sekä uudella orkikksella (joka lienee sama), tulos aivan sama.
Vaihdettuja uusia osia:
-Kansi, nokkka + kilkkeet
-männät
-kk-laakerit
-orkkis termari
-uusi vahatermari jäähy-verhoissa (verhot toimivat moitteetta)
-jakopää vesipumppuineen
-väärinänvaimennin
-uusi pahvi
Vaihdoin vielä kansipahvinkin uudestaan ettei vaan olisi mennyt ekaksi tdi:n joka sopii paikalleen mutta on kammion kohdalla väärän muotoinen. Eipä ollut siitäkään.
Painetta ei milelestäni tule liikaa paisariin tule ja kaikki toimii normaalisti. Letkut sen verran kovat kun kilon paineelle pitäisi.
Olisiko ideoita tai vinkkejä mitä koittaisin seuraavaksi?
Olen myös laittanut adaptereilla ulkoiset lämpömittarit kiinni ylä ja alavesiletkuun. Kun viisari näyttää 90C on lämpö ylä letkussa 92-95C kun kiipeää seuraavalle viivalle niin 102-105C.
Se mitä ihmettelen on tuo vaeltaminen ja hieman kova lämpö. Kun vesi kulkee jäähdyttäjän läpi tippuu lämpötila n 50-60C eli kyllä siellä olisi kylmää tarjolla. Koitin sekä vanhalla wahlerin termarilla sekä uudella orkikksella (joka lienee sama), tulos aivan sama.
Vaihdettuja uusia osia:
-Kansi, nokkka + kilkkeet
-männät
-kk-laakerit
-orkkis termari
-uusi vahatermari jäähy-verhoissa (verhot toimivat moitteetta)
-jakopää vesipumppuineen
-väärinänvaimennin
-uusi pahvi
Vaihdoin vielä kansipahvinkin uudestaan ettei vaan olisi mennyt ekaksi tdi:n joka sopii paikalleen mutta on kammion kohdalla väärän muotoinen. Eipä ollut siitäkään.
Painetta ei milelestäni tule liikaa paisariin tule ja kaikki toimii normaalisti. Letkut sen verran kovat kun kilon paineelle pitäisi.
Olisiko ideoita tai vinkkejä mitä koittaisin seuraavaksi?
-
- -
- Viestit: 54
- Liittynyt: 3.11.2004 18:07
Taistelin samojen lämpötilojen 1.9 ja 2.4 kanssa.
Ensin yhteinen molemmissa autoissa oli mittaristo vika (polttoainetta tankki täynnä lämmöt näytti oikein ja tyhjä niin lämpömittari näytti yli 100).
Tarkasta lisäpumpun toimivuus akulta suoraan virtaa napoihin +ja-, jos pyörii niin vika voi olla lämpötila haistajassa (nelinapanen löytyy läheltä laturia ylävesiletkussa).
Tästä tulis niin pitkä juttu että ilta ei riittäis kirjoittaa.
Koita saada lisäpumppu toimimaan ensiksi, auttaa jo paljon.
Tee kesäksi toiseen termariin reikä että toimii kesähelteillä varmasti (huonosti avautuu).
Ota kesäksi pois kaihtimien termari ja jätä aukiasentoon kaihtimet (talveksi sitten kiinni).
Ensin yhteinen molemmissa autoissa oli mittaristo vika (polttoainetta tankki täynnä lämmöt näytti oikein ja tyhjä niin lämpömittari näytti yli 100).
Tarkasta lisäpumpun toimivuus akulta suoraan virtaa napoihin +ja-, jos pyörii niin vika voi olla lämpötila haistajassa (nelinapanen löytyy läheltä laturia ylävesiletkussa).
Tästä tulis niin pitkä juttu että ilta ei riittäis kirjoittaa.
Koita saada lisäpumppu toimimaan ensiksi, auttaa jo paljon.
Tee kesäksi toiseen termariin reikä että toimii kesähelteillä varmasti (huonosti avautuu).
Ota kesäksi pois kaihtimien termari ja jätä aukiasentoon kaihtimet (talveksi sitten kiinni).
lisäpumppu toimii.
Kaihtimet toimivat täsyin, ajossa täsyin auki startatessa kiinni.
Edellisellä termarilla toimi täysin vaikka olisi laskenut baanaa 130-140 km/h vaikka kuinka pitkään, ei nostanut lämpöjä pätkääkään.
Jos vikaa myös mittaristossa, niin onko se nelipinninen "lutikka" jonka juotokset mittaristossa eivät aina kytke? Vai mitä tuolle kannattaisi tehdä, polttoainemittari nimittäin seilaa myös välillä?
Tosin mulla lisämittareilla todettu että lämpö on oikeasti suunnilleen niin kuin lämpömittari näyttää.
Kaihtimet toimivat täsyin, ajossa täsyin auki startatessa kiinni.
Edellisellä termarilla toimi täysin vaikka olisi laskenut baanaa 130-140 km/h vaikka kuinka pitkään, ei nostanut lämpöjä pätkääkään.
Jos vikaa myös mittaristossa, niin onko se nelipinninen "lutikka" jonka juotokset mittaristossa eivät aina kytke? Vai mitä tuolle kannattaisi tehdä, polttoainemittari nimittäin seilaa myös välillä?
Tosin mulla lisämittareilla todettu että lämpö on oikeasti suunnilleen niin kuin lämpömittari näyttää.
Lämpötila-anturihan sitä ohjaa. Lämpeneekö se aina tarpeeksi? Se toimii tarvittaessa. (mun mielestä ei aina). Eli, jos se suoralla kytkennällä toimii, voipi vika olla anturissa. Volkkareihin pitää pistää nesteet HITAASTI kaataen, lämppärin letkussta ilmausruuvi auki. Kerran oli kakkakopan paisarinkorkissa tiiviste huonosti, niin vaihdettiin termari ja vesipumppukin, tiivisteen pyörittelemisellä olis selvinny:).
Silloin, kun mulla oli noita AAB:ta, niin niissä nousi aina lämmöt lämpimällä ilmalla lähelle punasta motarilla. Sit kun vähän rauhotteli, niin lämmöt pysy tasan siinä "vakiossa". En muista enää minkälainen mittari siinä oli, mut vissiin se oli siinä 90 asteessa. Eikös ne nesteet paineen alla kiehu vasta noin 112 asteessa, vai kuinka?
Onko nyt kuiten niin, että lämppäri pukkaa hyttiin lämmintä? Jos ei, niin laske nesteet pois ja kaada ne sinne todella rauhallisesti. AAB:ssa on se ilmausruuvi siinä lämppärin letkussa. Avaa se. Volkkarit on niin pirun "ronkelia" tuon nesteitten laiton kanssa. Ne osaa teetättää. Muistaako kukaan, onko termostaatin asennolla jotain merkitystä? Tarkoitan siis, että oliko siinä joku tietty asento jostain merkistä tms.
Kyllä lykkää lämmintä todella hyvin. Tammer-dieselin erittäin kokenut asentaja on käynyt auton läpi ja myös nesteet laittanut asiallisesti, tosin voisi ne laskea pois ja valuttaa uudestaan sisään.
Termarissa ei ole merkkiä ja senkin jo tarkastin että on kunnolla paikallaan.
Edit: BTW onko sillä mitään eroa onko käytössä vanhanmallin musta paisarinkorkki tai uudenmallinen sininen?
Termarissa ei ole merkkiä ja senkin jo tarkastin että on kunnolla paikallaan.
Edit: BTW onko sillä mitään eroa onko käytössä vanhanmallin musta paisarinkorkki tai uudenmallinen sininen?
Viimeksi muokannut paerikss, 14.4.2007 0:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mielenkiintoista, eipä ole vielä syytäkään löytynyt.
Tuli vielä pari mahdollista aiheuttajaa mieleen, eli halkeama lohkossa tai tarvike-vesipumppu joka on kiinni alkuperäisellä paksulla tiivisteellä eikä näin mene tarpeeksi syvälle.
Täytyy vielä lyödä adapterit vesiletkuihin ja mittailla lämpöjä.
Mitä muuten joutuu purkamaan jotta pääsee mittariston lutikkaan käsiksi? Kuinka iso homma tuo on? Mittarissa ei ole rundaria vaan kello. Sattuisko kellään olemaan räjäytyskuvaa?
Tuli vielä pari mahdollista aiheuttajaa mieleen, eli halkeama lohkossa tai tarvike-vesipumppu joka on kiinni alkuperäisellä paksulla tiivisteellä eikä näin mene tarpeeksi syvälle.
Täytyy vielä lyödä adapterit vesiletkuihin ja mittailla lämpöjä.
Mitä muuten joutuu purkamaan jotta pääsee mittariston lutikkaan käsiksi? Kuinka iso homma tuo on? Mittarissa ei ole rundaria vaan kello. Sattuisko kellään olemaan räjäytyskuvaa?
Itselleni jatkaen :) Muistin väärin, ei 2.4 voikkaan laittaa vesipumppua väärin, 1.9:ssä voi (jos laittaa alkuperäisellä paksulla metallitiivisteellä tarvikepumpun johon kuuluisi ohut pahvinen).
Lutikka (mittarin vaimennin) ostettu, antaisiko joku vinkkiä mitä kaikkea täytyy purkaa jotta tuo mittaristo irtoaa?
Ratti
vivut
mittaristonkehys
nopeusmittarin vaijeri poikki liitoksesta konehuoneen puolelta
vaijeri irti mittarin takaa
virtaliittimet irti
mutta mitä sitten, miten saan tuon lutikan näkyviin?
Lutikka (mittarin vaimennin) ostettu, antaisiko joku vinkkiä mitä kaikkea täytyy purkaa jotta tuo mittaristo irtoaa?
Ratti
vivut
mittaristonkehys
nopeusmittarin vaijeri poikki liitoksesta konehuoneen puolelta
vaijeri irti mittarin takaa
virtaliittimet irti
mutta mitä sitten, miten saan tuon lutikan näkyviin?
Lämpö-ja polttoainemittarin jalat "kosketuspinnat", jotka menee painaen mittariston takaosaan ne pitää varmistaa purkamalla myös se mittariston takaosa.
Ei lisäpumppu pyöri kuin yli 100 asteen lämmöistä jos ylävesiletkun lämpökatkaisin toimii oikein, ensin avautuu vesitermari sitten puhaltimien katkaisin ja jos nämä ei riitä niin sitten lisäpumppu.
Kuva kertois enemmän kuin tuhat sanaa.
Ei lisäpumppu pyöri kuin yli 100 asteen lämmöistä jos ylävesiletkun lämpökatkaisin toimii oikein, ensin avautuu vesitermari sitten puhaltimien katkaisin ja jos nämä ei riitä niin sitten lisäpumppu.
Kuva kertois enemmän kuin tuhat sanaa.
Lutikka (mittarin vaimennin) ostettu, antaisiko joku vinkkiä mitä kaikkea täytyy purkaa jotta tuo mittaristo irtoaa?
Ratti
vivut
mittaristonkehys
nopeusmittarin vaijeri poikki liitoksesta konehuoneen puolelta
vaijeri irti mittarin takaa
virtaliittimet irti
mutta mitä sitten, miten saan tuon lutikan näkyviin?
Jos siis meinaat sitä pientä mustaa komponenttia, joka aiheuttaa niitä lämpö- ja polttoainemittari -oireita, niin ota varvikello/kello irti, niin e on siellä takana. Mittariston lasi tietysti ensin irti, se on kahdella ruuvilla kiinni. Se pikkukomponentti on sitten ristipääruuvilla siellä kii.
Lutikka vaihdettu, ei ollut todellaakaan paha homma. Ensiksi meinas vaan unohtua kaasuvaijerin katkaisu (liitoksesta).
Helppo oli myös mittarit irroittaa ja sitä myöten takakansikin.
Lutikan jalasta ole kolme juotosta hieman ratkennut, eli kylmäjuotosta oli. Lutikka oli pienempi ja oudossa asennossa, ruuvi puristi sitä aivan liian alaviistoon.
Vetelin wellerillä liitokset kuntoon ja uuden lutian paikalleen.
Jo loppui huojunta.
Lämmöt edelleenkin hieman liian korkeat kuormittaessa, syykin luultavsti löytyi. Ajettiin auto oikein lämpimäksi (ysikmpin viivalta seuraavalle n 110C) ja nopeasti parkkiin. Eipä lähteneen flektit ollenkaan käyntiin. Napakka kopautus flketinanturiin ja flektit heräsivät, käyvät ihan vain pikkuhetken eivätkä välttämättä lähde enää uudestaan käyntiin. Käynti mielestäni paljon ponnettomampaa kuin ennen. Tasaista 100 km/h kun esim ajaa ei ole ongelmaa. Uusi anturi täytyy hankkia ja vaihtaa, toivottavasti ratkeaa silä. Vaihdan samalla kaikki kolme lämpötila-anturia. Kaitpa nuo flketit sitten aika lailla auttavat.
edit: vahatermari toimii nyt hienosti, verhot aukeavat kokonaan ja samaten sulkeutuvat.
Helppo oli myös mittarit irroittaa ja sitä myöten takakansikin.
Lutikan jalasta ole kolme juotosta hieman ratkennut, eli kylmäjuotosta oli. Lutikka oli pienempi ja oudossa asennossa, ruuvi puristi sitä aivan liian alaviistoon.
Vetelin wellerillä liitokset kuntoon ja uuden lutian paikalleen.
Jo loppui huojunta.
Lämmöt edelleenkin hieman liian korkeat kuormittaessa, syykin luultavsti löytyi. Ajettiin auto oikein lämpimäksi (ysikmpin viivalta seuraavalle n 110C) ja nopeasti parkkiin. Eipä lähteneen flektit ollenkaan käyntiin. Napakka kopautus flketinanturiin ja flektit heräsivät, käyvät ihan vain pikkuhetken eivätkä välttämättä lähde enää uudestaan käyntiin. Käynti mielestäni paljon ponnettomampaa kuin ennen. Tasaista 100 km/h kun esim ajaa ei ole ongelmaa. Uusi anturi täytyy hankkia ja vaihtaa, toivottavasti ratkeaa silä. Vaihdan samalla kaikki kolme lämpötila-anturia. Kaitpa nuo flketit sitten aika lailla auttavat.
edit: vahatermari toimii nyt hienosti, verhot aukeavat kokonaan ja samaten sulkeutuvat.
Ei, kyllä ne kunnossa oli. Siinä on etupellissä 50 ja 80 sekä lokarissa 50. Putsasin puhdistusaineella ja vetelin vielä kontaktispraytä suojaamaan.
Onhan joissan johtosarjoissakin ollut vikaa, mennyt hiekkaa tjms ja hinkannut johtoja. Ohjausboxiin ei esim pääse käsiksi vag-comilla tai auto-comilla. Mitenkäs tuon mittaisi parhaiten?
Onhan joissan johtosarjoissakin ollut vikaa, mennyt hiekkaa tjms ja hinkannut johtoja. Ohjausboxiin ei esim pääse käsiksi vag-comilla tai auto-comilla. Mitenkäs tuon mittaisi parhaiten?
Itse tein edelliseen porteriin kylmästi vaan pakkosyötön kun flektit temppuilivat. Eli vedin siis anturin yli piuhat ja katkaisija väliin. Täten voi vaikka ennakoida isoja mäkiä kuumalla kelillä niin ei pääse lämmöt seilaamaan. Toimii toki myös edelleen anturilla, mutta onpahan varalta, jos näyttää viisari vaarallsiia lukemia. Tämä vain sen vuoksi, että kyrsii vieläkin se yli 1000 € kansiremppa...
^ Itse tein tuon systeemin manuaaliseksi ensimmäiseen T4:n kaihtimiin. Kesäksi kokonaan auki ja talvella molemmat kiinni tai toinen auki. Ulkokehästä kääntämällähän se aukenee ja sulkeutuu.
Varo sitten trp.freak ettet mene roplaamaan niitä verhoja kun kone on kuuma. Voi lähteä sormenpäät kun flekti päättää lähteä käyntiin...
Varo sitten trp.freak ettet mene roplaamaan niitä verhoja kun kone on kuuma. Voi lähteä sormenpäät kun flekti päättää lähteä käyntiin...
juu ei auenneet milliäkään, kun kävin ajaa koneen lämpimäksi. eli manuaalisesti ne pitää aukaista. se termari on vissiin se jousipalikka siinä flektien välissä... parilla ruuvilla kiinni...
edit: vissiin sen takia kumminki lämpee aika hitaasti tuo kone, koska mulla on se takatilan lämmitin, putket menee auton alla pätkän verran...
edit: vissiin sen takia kumminki lämpee aika hitaasti tuo kone, koska mulla on se takatilan lämmitin, putket menee auton alla pätkän verran...
juu. pahvia maskin eteen/taakse mullakin olisi kaivannut, mutta luulen että edellinen omistaja on ottanut vw merkin pois tuosta maskista, että ilmavirta menisi paremmin syyläriin, tuon lämmön nousun takia. tai iteksee pudonnut, mut epäilen... tänään ei jaksa termarin kans ruveta rimpuileen, meni tuon maton kanssa niin kauan,mitä hyttiin laitoin...
edit:pakufoorumista voi käydä ihmettelees tätä matkailuauto projektia tavaratila osiosta, jos jotain kiinnostaa...
edit:pakufoorumista voi käydä ihmettelees tätä matkailuauto projektia tavaratila osiosta, jos jotain kiinnostaa...
Viimeksi muokannut trp.freak, 22.4.2007 21:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kylläpä lutikan vaihto tasoitti mittarin liikkeitä, kyllä kannatti (Jos joku haluua jeesiä vaihtamisen kanssa niin YV:tä saa laittaa).
Ajoin aamuyöstä 150km eikä juuri vaeltanut enää.
Kysymys:
Voinko irroittaa flektinanturin ja yhdistää hyppylangalla pinnit liittimessä ja koittaa että pyöriikö flektit?
Jos ei niin missä vika voisi olla sulakkeet on ok. Johtosarja? Missä on flektin ohjuriyksikkö vai onko sellaista ?
Onko flektissä useampia nopeuksia?
Kädet syvällä taskuissa ja huuli soikeana saa taas kuikuilla pellin alla :)
Ajoin aamuyöstä 150km eikä juuri vaeltanut enää.
Kysymys:
Voinko irroittaa flektinanturin ja yhdistää hyppylangalla pinnit liittimessä ja koittaa että pyöriikö flektit?
Jos ei niin missä vika voisi olla sulakkeet on ok. Johtosarja? Missä on flektin ohjuriyksikkö vai onko sellaista ?
Onko flektissä useampia nopeuksia?
Kädet syvällä taskuissa ja huuli soikeana saa taas kuikuilla pellin alla :)
Ihan asialliselta vaikutti siis.
By the way ostakaa joku mun portteri pois saa uudet anturit kaikki vielä kaupanpäälle :)
vaihtoja saa tarjota :)
http://www.nettiauto.com/1225362
By the way ostakaa joku mun portteri pois saa uudet anturit kaikki vielä kaupanpäälle :)
vaihtoja saa tarjota :)
http://www.nettiauto.com/1225362
Saako sanoa p****le...
Lämpötila-anturit vaihdettu sekä termari (flektin anturi oli tullut väärä, noh siitä tuli 100km extra ajoa). Nyt pysyy melkein aisoissa lämmöt, mutta kovassa kuormiruksessa nousee vieläkin. Ottaa muuta kohtuu helposti 150 mittariin ja menee enemmänkin, syöttö ja ennakko aika kohdillaan (isommat suuttimet). Ei päässyt TDI caravelle pakoon :)
Laitoin kaksi lämpömittaria, toisen alavesi- ja toisen ylävesiletkuun. Näin oli helppo verrata lämpötiloja orkkismittarin kanssa.
Kun vesi yläletkussa on 99C on se alavesiletkussa 55C eli ei se vaan jaksa kiertää, saakelin tarvikepumput.
Seuraavaksi orkkispumppu tilalle niin eiköhän se siitä. Kävin kaverin tallin-nurkan kasat läpi ja onneksi löyty AAB orkkispumppu, kun sen vie niin marmoritiskiltä uusi 65e ,ilman orginaalivaihdokkia 157e...
Sitten ei yhtään vanhaa osaa olekkaan enää...
Lämpötila-anturit vaihdettu sekä termari (flektin anturi oli tullut väärä, noh siitä tuli 100km extra ajoa). Nyt pysyy melkein aisoissa lämmöt, mutta kovassa kuormiruksessa nousee vieläkin. Ottaa muuta kohtuu helposti 150 mittariin ja menee enemmänkin, syöttö ja ennakko aika kohdillaan (isommat suuttimet). Ei päässyt TDI caravelle pakoon :)
Laitoin kaksi lämpömittaria, toisen alavesi- ja toisen ylävesiletkuun. Näin oli helppo verrata lämpötiloja orkkismittarin kanssa.
Kun vesi yläletkussa on 99C on se alavesiletkussa 55C eli ei se vaan jaksa kiertää, saakelin tarvikepumput.
Seuraavaksi orkkispumppu tilalle niin eiköhän se siitä. Kävin kaverin tallin-nurkan kasat läpi ja onneksi löyty AAB orkkispumppu, kun sen vie niin marmoritiskiltä uusi 65e ,ilman orginaalivaihdokkia 157e...
Sitten ei yhtään vanhaa osaa olekkaan enää...
Noniin jakopää taas auki ja tarvikepumppu poistettu. Kun vertaa orkkista tarvikkeeseen ovat huomiot seuraavat:
Tarvikkeessa verrattuna orkikkseen:
-Vesipyörän halkaisija 2.3mm pienempi
-akselin ja pyörän syvyys n 1mm lyhyempi (takaseinästä ja valuprofiileista)
-siiven mitta n 2.2mm lyhyempi
-siiven nousukulma pienempi
Toivotaan että tuolla on merkitystä.
Tarvikkeessa verrattuna orkikkseen:
-Vesipyörän halkaisija 2.3mm pienempi
-akselin ja pyörän syvyys n 1mm lyhyempi (takaseinästä ja valuprofiileista)
-siiven mitta n 2.2mm lyhyempi
-siiven nousukulma pienempi
Toivotaan että tuolla on merkitystä.
Itsekin tänään irrottelin mittariston, kun polttoainemittari vaelteli itsekseen nollan ja täyden välillä. TV -korjjajan napakka isku kojetauluun korjasi vian vain hetkeksi.
Purkaminen on simppeliä ja samalla viiksipaketti tulee huollettua, kun se on irrallaan. Mittarin pleksin irrotuksen jälkeen vasen ja oikea mittari irtoavat ihan vetämällä. Nopeusmittarikin kannattaa irrottaa, niin saa piirilevyn huollettua.
Lutikka kannattaa siis irrottaa ja taittaa jalkoja niin, että kontaktiin jää jännitys. Omassani oli piirilevyllä sen näköistä sulfatoitumista, että ruskuttelin piirilevylle WD40:stä ja harjasin hammasharjalla. Kuivasin liiat pois talouspaperilla.
Nyt eivät mittarit vaeltele.
Purkaminen on simppeliä ja samalla viiksipaketti tulee huollettua, kun se on irrallaan. Mittarin pleksin irrotuksen jälkeen vasen ja oikea mittari irtoavat ihan vetämällä. Nopeusmittarikin kannattaa irrottaa, niin saa piirilevyn huollettua.
Lutikka kannattaa siis irrottaa ja taittaa jalkoja niin, että kontaktiin jää jännitys. Omassani oli piirilevyllä sen näköistä sulfatoitumista, että ruskuttelin piirilevylle WD40:stä ja harjasin hammasharjalla. Kuivasin liiat pois talouspaperilla.
Nyt eivät mittarit vaeltele.
Noh, tyyppivika kaiketi: neljännesvuosisadan konsernin kulkineita käyttäneenä ensimmäinen, jossa on vain kosketushäiriötä. Useammasta on pimennyt koko regulaattori.
Hieman vaikuttaisi siltä, että kosketushäiriöt johtuvat mallin mittaristoon kondensoituvasta kosteudesta.
Komean valomodauksen on tämän yksilön mittaristoon joku ledifetissi jaksanut vääntää 8)
Hieman vaikuttaisi siltä, että kosketushäiriöt johtuvat mallin mittaristoon kondensoituvasta kosteudesta.
Komean valomodauksen on tämän yksilön mittaristoon joku ledifetissi jaksanut vääntää 8)
Nyt olisi pieni kysymys vedestä, tai sen puuttumisesta.
Olen havainnut että portteri hävittää jonkin verran vettä,
paisarin ylärajasta alarajaan noin kuukaudessa puolessatoista (ehkä n 3-5tkm). En ole onnistunut paikantamaan mitään vuotokohtaa missään.
En myöskään ole huomannut mitään merkkiä siitä että menisi koneeseen, en vesissä enkä öljyissä, en käynnistettäessä jne. Lämmintä tulee sisään hienosti.
Pientä painettahan letkuissa on mutta niinhän pitääkin. Paisari on hieman vaikea saada auki lämpimänä (ylipaine) sekä kylmänä (alipaine). Jos lämpimällä raottaa korkkia nousee vesimäärä mutta kylmettyä se on taas tipahtanut ennalleen. Näinhän sen kuuluukin tehdä.
Olen itse epäillyt kannen vesioksaa (muovinen jossa lämpötilananturit kiinni) mutta en siinäkään huomaa mitään kosteutta.
Olisko ideoita?
Kertaukseksi vielä, kansi ja pahvi ovat alle 10tkm ajetut. Kansi on ollut pari kertaa pois tuolla välillä ja uusi pahvi aina laitettu paikalleen (paksumpi).
Olen havainnut että portteri hävittää jonkin verran vettä,
paisarin ylärajasta alarajaan noin kuukaudessa puolessatoista (ehkä n 3-5tkm). En ole onnistunut paikantamaan mitään vuotokohtaa missään.
En myöskään ole huomannut mitään merkkiä siitä että menisi koneeseen, en vesissä enkä öljyissä, en käynnistettäessä jne. Lämmintä tulee sisään hienosti.
Pientä painettahan letkuissa on mutta niinhän pitääkin. Paisari on hieman vaikea saada auki lämpimänä (ylipaine) sekä kylmänä (alipaine). Jos lämpimällä raottaa korkkia nousee vesimäärä mutta kylmettyä se on taas tipahtanut ennalleen. Näinhän sen kuuluukin tehdä.
Olen itse epäillyt kannen vesioksaa (muovinen jossa lämpötilananturit kiinni) mutta en siinäkään huomaa mitään kosteutta.
Olisko ideoita?
Kertaukseksi vielä, kansi ja pahvi ovat alle 10tkm ajetut. Kansi on ollut pari kertaa pois tuolla välillä ja uusi pahvi aina laitettu paikalleen (paksumpi).
Ei ole löytynyt mitään valkaistunutta vuotokohtaa. Ajattelin jossain vaiheessa kaataa tuollaisen UV väriaineen ja ihmetellä tarkemmin.
Olen tehnyt sen havainnon että kun käyttää lämppäriä, eli vesihana auki häviää vesi nopeammin. Tosin en mitään vuotokohtaa ole letkuista, kennosta tai hanan seuduiltakaan paikallistanut. Onko näissä kennot alkanut yleensä vuotaa?
Mullahan käy kone aavistuksen lämpimänä kesällä, veikkaisin että sen vuoksi haihtuu. Kävin kuitenkin kovimmilla helteillä (30 varjossa) tuollaisen 350km motarilenkin josta puolet kunnon kuormalla, eipä hävinnyt tippaakaan. Vauhti oli reipasta. Viimeyönä kun ajelin kotiin 150km maantietä tipahti vesi jo selvästi paisarissa, vaikka lämmöt oli tasan 90C, mutta lämppäri oli toki käytössä.
Mullahan on myös tuo lisälämppäri joten letkuahan tuolla menee.
Miten tuon luulisi oireilevan jos koneeseen menee?
Kaikki letkut on ollut irti useamman kerran kun on vaihdettu kantta ja pahvia, jäähdytin ja kaikki anturit joten voihan sielläkin joku kämmi olla. Hämärintä juurikin se että tosinaan vie ja toisinaan taas ei?
Olen tehnyt sen havainnon että kun käyttää lämppäriä, eli vesihana auki häviää vesi nopeammin. Tosin en mitään vuotokohtaa ole letkuista, kennosta tai hanan seuduiltakaan paikallistanut. Onko näissä kennot alkanut yleensä vuotaa?
Mullahan käy kone aavistuksen lämpimänä kesällä, veikkaisin että sen vuoksi haihtuu. Kävin kuitenkin kovimmilla helteillä (30 varjossa) tuollaisen 350km motarilenkin josta puolet kunnon kuormalla, eipä hävinnyt tippaakaan. Vauhti oli reipasta. Viimeyönä kun ajelin kotiin 150km maantietä tipahti vesi jo selvästi paisarissa, vaikka lämmöt oli tasan 90C, mutta lämppäri oli toki käytössä.
Mullahan on myös tuo lisälämppäri joten letkuahan tuolla menee.
Miten tuon luulisi oireilevan jos koneeseen menee?
Kaikki letkut on ollut irti useamman kerran kun on vaihdettu kantta ja pahvia, jäähdytin ja kaikki anturit joten voihan sielläkin joku kämmi olla. Hämärintä juurikin se että tosinaan vie ja toisinaan taas ei?
Jatketaan vielä. Pyörähdin tuossa kylällä ja kun pääsin kotiin tsekkasin taas pellin alle, ja kas kas paisarista oli muutama pisara tullut. Jossain vaiheessa on tuo musta paisarin korkki vaihtunut uuteen siniseen. Sanovat että on sama, mutta tuntuu kädessä hieman erilaiselle, sininen "lonksuu" enemmän. Täytyy koittaa mustalla, ettei vaan olisi niin pienestä kiinni?
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa