1.8T moottorin rakentamista.

Projektit, joissa oikeasti tapahtuu jotain, eikä vain suunnitella ja haaveilla.

Valvoja: ffp jäsenet

Murre
-
Viestit: 1761
Liittynyt: 23.7.2003 10:31

1.8T moottorin rakentamista.

ViestiKirjoittaja Murre » 24.3.2007 18:30

Lähtökohtana oli piristää auton omaa moottoria hiukan, uudelleen ohjelmoida ja vaihtaa kytkintä jne jne..

Aluksi ostettiin vähän ajettu (n. 2tkm) GT2871-R ahdin, ATP-pakosarja, 3" downpipe ja vähän muuta rompetta.
Nämä yllä mainitut osat myytiin pois 17.07.2007 ja alkoi heti korvaavien osien etsintä!


Mutta..

Suunnitelmat muuttuivat ja oli aika etsiä vähän ajettu 1.8T moottori, sekä vaihdelaatikko, koska ei haluttu sittenkään tehdä muutoksia vakio moottorille.
Jos sille joskus vielä tarvetta ilmenee?
Koska uusi projekti moottori tulee kokemaan seuraavat muutokset ajan myötä:


Uusi ahdin, pakosarja etsinnässä ;D

-Teräspunos vesi ja öljyletkut ahtimelle.
-3" RST Downpipe (teetetään uudelleen)
-3" Kemira metallikatalysaattori.
-3" RST Catback kahdella vaimentimella.
-Samco silikoni+ RST/Alumiini ahto ja imuputket.
-Siemens DECA 006 630ml suuttimet.
-Audi S3 iso ilmamassamittari.
-APEXI Dual Funel 'kuiva' vapaavirtaussuodatin.
-TURBOTEC custom softa (Karala)/ Tatech moottorinohjaus ?
-1.8 20V vapaastihengittävän koneen nokka-akselit.
-Dahlback racing imusarja.
-Sachs PCS paineasetelma ja kova sintteri kytkinlevy. Muutetaan todennäköisesti jousitettuun, koska tuli vääränlainen levy!
-1-massa vauhtipyörä, PO-Metalli.
-Ross- männät ja männän renkaat, 8,5:1 puristus suhde ja 81,5mm.
-Kiertokanget, PO-Metalli ja ARP-pultit.
-Dahlback Racing by-pass venttiili

-Kiertokangen- ja kampiakselin laakerit??
-Tarvittavat tasapainoitukset
-Kannen porttaus.
-yms yms..mitä nyt en muistanut ulkoa..
-Jarrupäivitys =)
-Quaife/Peloquins lukko laatikkoon.


Pidemmän haun tuloksena löytyi Seat Leon 1.8T (AUQ) 180hv moottori apulaitteineen ja 6-vaihteinen (02M) vaihdelaatikko.
Kyseisillä osilla oli ajettu vain 15tkm, joten aika uuden karheita päältä ja sisältä ;)

Ja suoraan moottorin kimppuun ja aloitetaan purkutyöt :)

Laatikko irroitettuna ja jää odottelemaan purkamista uuden lukon asentamista varten. Quaife tai Peloquins, tämä on vielä ratkaisematta, että kumpi laitetaan?

Kansi irroitettuna. Vanhat männät tulevat tekemään tilaa uusille ;)
Kansi lähetetään Kansiviritys J.Kosuselle Kuopioon.
Lohkon vanhat romut irroitettuna pöydällä sulassa sovussa. Kampiakseli odottaa tapainoitukseen lähtöä.

Vertailtiin hiukan uusia ja vanhoja osia keskenään ;)
Uusi PO-Metalli kiertokangi/Ross mäntä ja vanha OEM kiertokanki, sekä mäntä ;) Nam...

Uusi PO-Metalli 1-massa- ja vanha OEM 2-massavauhtipyörä rinnan.
Uutta ja vanhaa kytkin osaa rinnan.
Koko limppu kasassa =)

Päivitellään lisää, tässä nyt alustavasti infoa ;)

E:Tietoja muutettu 23.10.2007
Viimeksi muokannut Murre, 23.10.2007 7:29. Yhteensä muokattu 19 kertaa.

leppala
-
Viestit: 114
Liittynyt: 22.1.2005 20:14

ViestiKirjoittaja leppala » 24.3.2007 18:37

Rupeaa näyttämään hyvältä!
Tuleeko ihan normi 1.8 noilla veiveillä ja männillä, vai stroukataanko?
Jos saa vielä kysellä veivi/mäntä yhdistelmän hintaa?

Murre
-
Viestit: 1761
Liittynyt: 23.7.2003 10:31

ViestiKirjoittaja Murre » 24.3.2007 18:40

0,5 ylikokoon ...

Hinnat oli sopivat, joten jääköön ne kertomatta!

E: Lisäsin puuttuvia tietoja..

Dona
-
Viestit: 1687
Liittynyt: 24.7.2003 20:31

ViestiKirjoittaja Dona » 24.3.2007 18:49

Pakosarja saa miinuksen. Aavistelen sun tehotavotetta ja taitaa toi sarja olla heikoin lenkki.
Raatikaisen coolerikin on siinä ja siinä... Koko saattaa pelastaa tässä tapauksessa.
Paljonko köyhdyit tosta vauhtipyörästä ja paljon limppu painaa?

Kaikinpuolin hyvää rompetta oot menny ostamaan :)

Murre
-
Viestit: 1761
Liittynyt: 23.7.2003 10:31

ViestiKirjoittaja Murre » 24.3.2007 19:06

Pakosarja saa miinuksen. Aavistelen sun tehotavotetta ja taitaa toi sarja olla heikoin lenkki.

Pakosarjaa on kehoiteltu kyllä vaihtamaan..Joten se on osittain etsinnän alla.

Raatikaisen coolerikin on siinä ja siinä... Koko saattaa pelastaa tässä tapauksessa.

Jos ei piisaa, niin sitten vaihdetaan...Mutta kokeillaan nyt ensin tuolla, että mikä on tulos!
Paljonko köyhdyit tosta vauhtipyörästä ja paljon limppu painaa?

Painoa en ole vielä mitannut! Mutta mitataan, kun vain ehditään.
Hinnoista en mielellään kertoisi.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 24.3.2007 19:09

Onko noissa hinnoissa jotain salaista vai ujostuttaako vain?

Saattaisi muita rakentamista harkitsevia kiinnostaa mitä mikäkin maksaa ettei aina tarvitsisi joka osan hintaa ravistaa hihasta kun suunnitelmia väsää...

Murre
-
Viestit: 1761
Liittynyt: 23.7.2003 10:31

ViestiKirjoittaja Murre » 24.3.2007 19:21

Dona...EN osaa sanoa kappale hintaa, jos tilaa yksittäisinä kappaleina.
Pasi kertoo kyllä hinnan itse!
Mutta saimme edullisesti jokatapauksessa!

Onko se H.Jormalainen nyt tyytyväinen ?

Päivän hinnat saa jokainen myös itse tietoonsa, kun ottaa puhelimen käteensä ja soittaa!

leinoan
-
Viestit: 756
Liittynyt: 2.4.2004 21:13

ViestiKirjoittaja leinoan » 24.3.2007 19:23

^Hmm...pelkää,että vaimo käy lukemassa postauksia?

Murre
-
Viestit: 1761
Liittynyt: 23.7.2003 10:31

ViestiKirjoittaja Murre » 24.3.2007 19:23

^Vaimo on vieressä lukemassa postauksia, joten... =)

Ville R
-
Viestit: 1225
Liittynyt: 23.7.2003 15:34

ViestiKirjoittaja Ville R » 24.3.2007 19:27

Mitä sillä hinnalla on väliä, kallis harrastus tämä on muutenkin. Toisaalta, hinta on aika henkilökohtainen asia, se voi herättää kateutta jos saa suhteilla halvalla tavaraa, tai kaikenmaailman "kavereita" jotka haluaa kanssa samaan hintaan tavaraa.

Ny loppui offtopic, komeita tavaroita vaikken paljoa noista ymmärräkään

Murre
-
Viestit: 1761
Liittynyt: 23.7.2003 10:31

ViestiKirjoittaja Murre » 24.3.2007 19:30

Mitä sillä hinnalla on väliä, kallis harrastus tämä on muutenkin. Toisaalta, hinta on aika henkilökohtainen asia, se voi herättää kateutta jos saa suhteilla halvalla tavaraa, tai kaikenmaailman "kavereita" jotka haluaa kanssa samaan hintaan tavaraa.


Kiitos Ville R, tätä minä niinkuin ajoin takaa!
Oli hinta mikä hyvänsä, niin kallis harrastus tämä on jokatapauksessa.

Joten palataan alkuperäiseen asiaan, Kiitos!
Viimeksi muokannut Murre, 25.3.2007 5:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Ampenaattori
-
Viestit: 360
Liittynyt: 5.3.2004 22:51

ViestiKirjoittaja Ampenaattori » 24.3.2007 19:43

Ootko kysyny/miettiny MTM:n 2 litran konversion hiluja? Tahtoo tuo moottoritilavuus jäädä tulpaks näissä miehekkäissä ahdin päivityksissä. Sais hönkää koko rekisteriin ja auto ois huomattavasti ajettavampi. Toki tuo 6 lovinen loota korjaa tilannetta huomattavasti, saa pidettyä vermeet hereillä.

Murre
-
Viestit: 1761
Liittynyt: 23.7.2003 10:31

ViestiKirjoittaja Murre » 24.3.2007 19:45

^Eipä ole tullut kysyttä/mietittyä!

eskimo
-
Viestit: 326
Liittynyt: 20.2.2005 0:40

ViestiKirjoittaja eskimo » 24.3.2007 19:51

Mitä tuohon tilavuuteen tulee niin vagineista en tiedä, mutta japanialaisista on otettu ja otetaan kyllä ihan kiitettäviä lukemia ja vielä ajettavia(vaikkakin olisi kyseessä 1.8l). Tiedän, että on tapauksia mitkä eivät ole kestäneet, mutta on myös päinvastaisiakin. Ei sillä, 2l konversio kuulostaa hyvältä.

Ampenaattori
-
Viestit: 360
Liittynyt: 5.3.2004 22:51

ViestiKirjoittaja Ampenaattori » 24.3.2007 19:55

Sillä vaan ajattelin kun sinulla nuo veivit ja mukit kerran meni jo vaihtoon, niin oisko se tehny kuinka paljon ekstraa, että ois ottanu setin missä tulee pitempi iskuinen kampura...
Aika rimpulan näköiset nuo vakio veivit verrattauna päivitys kamaan :D

Edit: Kummalla pakopuolen a/r:llä tuo ahdin?

pipo_esa
-
Viestit: 1803
Liittynyt: 7.8.2003 8:24

ViestiKirjoittaja pipo_esa » 24.3.2007 19:57

Voi kampiakselin vaihtaminen olla hieman myöhäistä kun kerran männät ja kanget on jo hommattu, tai no, myy kanget pois ja ostaa lyhyemmät :D

Eikös tuohon käy ihan kaikki 92.8 iskuiset kampiakselit? Vai onko jotakin erikoista
Ei kyllä silloin vielä olla kahdessa litrassa, porausta milli lisää.

Ampenaattori
-
Viestit: 360
Liittynyt: 5.3.2004 22:51

ViestiKirjoittaja Ampenaattori » 24.3.2007 20:00

Niin olen antanut itseni ymmärtää että MTM:n setissä sekä iskua että halkaisijaa kasvatettu.

Murre
-
Viestit: 1761
Liittynyt: 23.7.2003 10:31

ViestiKirjoittaja Murre » 24.3.2007 20:23

Ampenaattori:
Sillä vaan ajattelin kun sinulla nuo veivit ja mukit kerran meni jo vaihtoon, niin oisko se tehny kuinka paljon ekstraa, että ois ottanu setin missä tulee pitempi iskuinen kampura...
Aika rimpulan näköiset nuo vakio veivit verrattauna päivitys kamaan :D

Edit: Kummalla pakopuolen a/r:llä tuo ahdin?


Tuota kampuraa en ole edes ajatellut vaihtaa...Oishan sekin ollut silloin jo mahdollista!

Joo...Niillä vakio veiveillä varmaan jokin riisitauti? =)
Nyt en muista, mutta tais olla a/r 64.. Tarvii tarkastaa, kun ei muista :(

pipo_esa:
Voi kampiakselin vaihtaminen olla hieman myöhäistä kun kerran männät ja kanget on jo hommattu, tai no, myy kanget pois ja ostaa lyhyemmät :D


Niin, eihän se kankien pois myynti koskaan pois suljettu ole.

Murre
-
Viestit: 1761
Liittynyt: 23.7.2003 10:31

ViestiKirjoittaja Murre » 24.3.2007 20:25

Niin olen antanut itseni ymmärtää että MTM:n setissä sekä iskua että halkaisijaa kasvatettu.


Mikä tuossa muuten se iskunpituus sitten on, entä poraus?

pipo_esa
-
Viestit: 1803
Liittynyt: 7.8.2003 8:24

ViestiKirjoittaja pipo_esa » 24.3.2007 20:31

Veikkaan 82.5 x 92.8

GirlGolfer
-
Viestit: 177
Liittynyt: 7.8.2003 19:09

ViestiKirjoittaja GirlGolfer » 24.3.2007 20:40

Pakosarja saa miinuksen. Aavistelen sun tehotavotetta ja taitaa toi sarja olla heikoin lenkki.
Raatikaisen coolerikin on siinä ja siinä... Koko saattaa pelastaa tässä tapauksessa.


Voi olla hullua kysellä tätä, mut mikä sanoo että tuo cooleri on "siinä ja siinä" ??

Huippu projekti tuloo, ei muuta kuin peukkuja !!!

Murre
-
Viestit: 1761
Liittynyt: 23.7.2003 10:31

ViestiKirjoittaja Murre » 24.3.2007 20:41

^ ;)

PabloNeruda
-
Viestit: 1542
Liittynyt: 15.10.2005 11:12

ViestiKirjoittaja PabloNeruda » 24.3.2007 20:50

Nyt täytyy tähän väliin antaa isot plussat Murrelle. Tässä taanoin oli vastaavan tyylinen viritysprojekti näillä sivuilla, joissa kerrottiin mitä on tulossa ja lupailtiin kovasti penkkituloksia. No jotenkin jäi silti siitä topicista tyhjä olo ja kuviakaan ei ollut paskan vertaa (muuta kuin muutama epäselvä).

Tässä taas tuli alusta asti kuvaa, joten siitä plussat. Mitään en oikein virittämisestä tiedä, mutta kuulostaa ihan mielenkiintoiselta projektilta ja tulen kyllä tätä seuraamaan innolla. Minkäs motti tuo on / mihin tulossa? Menikö ohi vai etkö oo kertonut?

Ampenaattori
-
Viestit: 360
Liittynyt: 5.3.2004 22:51

ViestiKirjoittaja Ampenaattori » 24.3.2007 20:50

Onko minkäänlaisia tehotavoitteita? Tuo lienee 28 perheen suurin turssi? Jos tuo on 64:sella pakopesällä niin saakohan tuota pakopuolen hengitystä viilattua erillisellä hukkaportilla paremmaksi? Lähtökin ois pakosatsissa valmiina. 86:sella hengitys ois parempi mutta herääminen tonnin ylempää.

Edit:
GirlGolfer: Mikäs ahdin sun ajokissa on? Moneen kertaan artikkelin luin mutta muisti pätkii...

pipo_esa
-
Viestit: 1803
Liittynyt: 7.8.2003 8:24

ViestiKirjoittaja pipo_esa » 24.3.2007 20:57

Viisipyttyisestä on tuolla ahtimella jarrutettu luokkaa 450 hv.

Voi olla mielenkiintoista vaparin nokkien ajoitus, joutuuko nokkien välistä ajoitusta muuttaa paljonkin että kone imee tarpeeksi ilmaa. Eikös näihin saa myös säädettävää ketjupyörää?

Dona
-
Viestit: 1687
Liittynyt: 24.7.2003 20:31

ViestiKirjoittaja Dona » 24.3.2007 20:59

GirlGolfer: samankokoiset coolerit antavat eri imulämpöjä...
Pipo-esa: teettää imunokan vakiorattaasta säädettävän. Ei montaa kymppiä maksa.

Murre
-
Viestit: 1761
Liittynyt: 23.7.2003 10:31

ViestiKirjoittaja Murre » 24.3.2007 21:06

PabloNeruda:
Nyt täytyy tähän väliin antaa isot plussat Murrelle. Tässä taanoin oli vastaavan tyylinen viritysprojekti näillä sivuilla, joissa kerrottiin mitä on tulossa ja lupailtiin kovasti penkkituloksia. No jotenkin jäi silti siitä topicista tyhjä olo ja kuviakaan ei ollut paskan vertaa (muuta kuin muutama epäselvä).

Tässä taas tuli alusta asti kuvaa, joten siitä plussat. Mitään en oikein virittämisestä tiedä, mutta kuulostaa ihan mielenkiintoiselta projektilta ja tulen kyllä tätä seuraamaan innolla. Minkäs motti tuo on / mihin tulossa? Menikö ohi vai etkö oo kertonut?


Kiitos, yritetään pitää päivityksiä hanakasti päiväntasalla.
Ja tämä projekti viedään loppuun saakka!

Sitä mihinkä moottori tulee, en ole vielä kertonut ;)

Ampenaattori:
Onko minkäänlaisia tehotavoitteita? Tuo lienee 28 perheen suurin turssi? Jos tuo on 64:sella pakopesällä niin saakohan tuota pakopuolen hengitystä viilattua erillisellä hukkaportilla paremmaksi? Lähtökin ois pakosatsissa valmiina. 86:sella hengitys ois parempi mutta herääminen tonnin ylempää.

Tuossa on integroitu hukkaportti, mutta kaippa sen saisi myös toteutettua erilliselläkin? EN ole ottanut asiasta selvää! Juu lähtöhän on valmiina..

Tarjolla oli 86:n a/r myös, mutta valitsin 64:n, koska se herää aikaisemin!

Murre
-
Viestit: 1761
Liittynyt: 23.7.2003 10:31

ViestiKirjoittaja Murre » 24.3.2007 21:09

Dona:
teettää imunokan vakiorattaasta säädettävän. Ei montaa kymppiä maksa.
Missä noita voi teettää/kenellä?
Tai kuka myy?

Ampenaattori
-
Viestit: 360
Liittynyt: 5.3.2004 22:51

ViestiKirjoittaja Ampenaattori » 24.3.2007 21:11

EN ole ottanut asiasta selvää


En minäkään, sillä minä sulta sitä kysyinkin :D

Murre
-
Viestit: 1761
Liittynyt: 23.7.2003 10:31

ViestiKirjoittaja Murre » 24.3.2007 21:12

En minäkään, sillä minä sulta sitä kysyinkin :D

Otan selvää tulevalla viikolla, kun pitää tilata muutakin tavaraa ;)

Dona
-
Viestit: 1687
Liittynyt: 24.7.2003 20:31

ViestiKirjoittaja Dona » 24.3.2007 21:13

Toki voit laittaa erillisen portin, jos ahtopaine alkaa ryömimään ylöspäin kuormittaessa moottoria. Tai isonnat jo nyt valmiiks sitä vakioporttia. Ei ainakaan mene hukkaan vaivannäkö... Mulla voi olla omassa sama ongelma, mut se selvinnee, kun pääsee eka testaamaan.

Murre: laitoin sulle privaa siitä rattaasta...

GirlGolfer
-
Viestit: 177
Liittynyt: 7.8.2003 19:09

ViestiKirjoittaja GirlGolfer » 24.3.2007 21:15

GirlGolfer: samankokoiset coolerit antavat eri imulämpöjä...

Mut lyön pääni pantiksi, että tuo cooleri riittää/toimii varmasti tuolla ahtimella !

GirlGolfer: Mikäs ahdin sun ajokissa on? Moneen kertaan artikkelin luin mutta muisti pätkii...

Vakio tietysti, sehän on laitonta vaihdella niitä !!

:D

Dona
-
Viestit: 1687
Liittynyt: 24.7.2003 20:31

ViestiKirjoittaja Dona » 24.3.2007 21:17

^emmää oo väittänykkään ettei riittäis, mut pojat on noita coolereita vertaillu ja mittaillu imulämpöjä. On vaan aika suuria eroja noissa. Toi murren cooleri on kyl aika reilun kokonen...
Viimeksi muokannut Dona, 24.3.2007 21:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Ampenaattori
-
Viestit: 360
Liittynyt: 5.3.2004 22:51

ViestiKirjoittaja Ampenaattori » 24.3.2007 21:18

No on siinä K03 kovilla jos sen teholukeman edes muistan oikein :D

GirlGolfer
-
Viestit: 177
Liittynyt: 7.8.2003 19:09

ViestiKirjoittaja GirlGolfer » 24.3.2007 21:30

^emmää oo väittänykkään ettei riittäis, mut pojat on noita coolereita vertaillu ja mittaillu imulämpöjä. On vaan aika suuria eroja noissa. Toi murren cooleri on kyl aika reilun kokonen...


OK. Juu kyl tuos Murrella riittää kokoa ;)
Ois kans mukava ihan mielenkiinnosta testailla/mittailla eri coolereita.

No on siinä K03 kovilla jos sen teholukeman edes muistan oikein :D

Välillä vähän punottaa ;)

Mut siis, takaisin murren prokkikseen. ;)

Juice
ffp jäsen
Viestit: 5700
Liittynyt: 16.7.2003 22:51

ViestiKirjoittaja Juice » 24.3.2007 22:22

Jos lompakko kestää niin siitä mörkömoottorille alakertaa ;)

Ampenaattori
-
Viestit: 360
Liittynyt: 5.3.2004 22:51

ViestiKirjoittaja Ampenaattori » 25.3.2007 0:46

Näyttihän tuolla Juicen linkissä olevan 2l koneitakin melkein puolet halvemmalla. Mutta jos kerran 2.2 on tarjolla niin semmonen ehdottomasti :p

Dubsonic
-
Viestit: 2280
Liittynyt: 12.8.2003 12:22

ViestiKirjoittaja Dubsonic » 25.3.2007 2:21

hieno projekti. tätä tule seurattua innolla koska itellä tulevaisuudessa suunnitteilla jotain samantapaista.

Murre
-
Viestit: 1761
Liittynyt: 23.7.2003 10:31

ViestiKirjoittaja Murre » 25.3.2007 5:24

Voi perhana sun kanssas Juice, eihän tästä pääse enään edes nukkumaan, kun noiden perään jää kuolaamaan ;)

Niin vannoin meneväni nukkumaan, kun töistä pääsin pois =)

Murre
-
Viestit: 1761
Liittynyt: 23.7.2003 10:31

ViestiKirjoittaja Murre » 25.3.2007 5:27

Juice:
Ehkä sit joskus tulevaisuudessa seuraavaan projektiin osia tuolta ;)

Murre
-
Viestit: 1761
Liittynyt: 23.7.2003 10:31

ViestiKirjoittaja Murre » 25.3.2007 6:02

Veikkaan 82.5 x 92.8


Missäs koneissa/malleissa tuota pidempi iskuista kampiakselia on tarjolla?
Kuinka paljon lyhyemmät veivit tuossa tulisi sitten olla kyseisen kampiakselin kanssa?

Dona
-
Viestit: 1687
Liittynyt: 24.7.2003 20:31

ViestiKirjoittaja Dona » 25.3.2007 11:16

Riippuu tietty männän lakikorkeudesta... Mut karkeesti kunka paljon pisempi iskunen kampura, niin sen verran lyhempi veivi. Mut tää kampikulma kannattaa pitää mielessä varsinkin kun rakennetaan jotain muuta kuin 2000r/min kiertävää maamoottoria...

Joksa
-
Viestit: 389
Liittynyt: 15.8.2003 14:57

ViestiKirjoittaja Joksa » 25.3.2007 12:26

/2

Ampenaattori
-
Viestit: 360
Liittynyt: 5.3.2004 22:51

ViestiKirjoittaja Ampenaattori » 25.3.2007 13:46

Tuosta pakosarjasta vielä. Mikä tuossa ATP:n satsissa on huonoa kun kerran kehottavat vaihtamaan? Ei poikittaismoottorisen konehuoneeseen käärmeenpesäsarjaa saa oikein mahtumaan. Vai onko kestävyyden kannalta ollu ongelmia noissa sarjoissa?

Antsa
-
Viestit: 1420
Liittynyt: 4.10.2003 22:27

ViestiKirjoittaja Antsa » 25.3.2007 14:07

jos kestossa on huonoa niin onko parempi jos hitsaa ite tommosen?

Murre
-
Viestit: 1761
Liittynyt: 23.7.2003 10:31

ViestiKirjoittaja Murre » 25.3.2007 14:35

Ei poikittaismoottorisen konehuoneeseen käärmeenpesäsarjaa saa oikein mahtumaan.

Kyllähän tuonne poikittais koneeseen on myynnissä ihan valmiita käärmeenpesiä, mutta sitä tilaa ei paljoa kyllä ole :)

jos kestossa on huonoa niin onko parempi jos hitsaa ite tommosen?

Itsellä tuohon ei ole mahdollisuutta :( Eikä edes huvita lähtee yrittämään tuolla nurkassa makaavalla Kempin Miggerillä...

Murre
-
Viestit: 1761
Liittynyt: 23.7.2003 10:31

ViestiKirjoittaja Murre » 25.3.2007 15:15

Laitoin muutaman kuvan lisää pakosarjasta tuonne ylös, jos niitä joku haluaa katsella.

Ahtimesta infoa.

Murre
-
Viestit: 1761
Liittynyt: 23.7.2003 10:31

ViestiKirjoittaja Murre » 25.3.2007 17:42

Kysymys...Jos tuon ahtimen kompurakotelon kiillottaa, niin miten sen kiillon kanssa käy ajan kuluessa...Meinaan onhan siellä lämpöäkin!
Vai pitäisko vain antaa olla?

makee
-
Viestit: 81
Liittynyt: 4.2.2004 17:01

ViestiKirjoittaja makee » 25.3.2007 17:58

Tuosta pakosarjasta vielä. Mikä tuossa ATP:n satsissa on huonoa kun kerran kehottavat vaihtamaan? Ei poikittaismoottorisen konehuoneeseen käärmeenpesäsarjaa saa oikein mahtumaan. Vai onko kestävyyden kannalta ollu ongelmia noissa sarjoissa?


ATP:n valupakosarja kyllä kestää. Ei halkeile ku muistaa vaan tehdä turbolle tuen! Virtausominaisuuksiltaan se ei vaan oo ihan paras mahdollinen. 350hv sillä tulee kivuttomasti.

Tuossa pakosarja.

Kuva

RiXaa
-
Viestit: 493
Liittynyt: 9.2.2007 17:28

ViestiKirjoittaja RiXaa » 25.3.2007 18:41

Mukava käärmeenpesä

Dubsonic
-
Viestit: 2280
Liittynyt: 12.8.2003 12:22

ViestiKirjoittaja Dubsonic » 25.3.2007 20:07

mistäs tommosen pakosarjan saa

Dona
-
Viestit: 1687
Liittynyt: 24.7.2003 20:31

ViestiKirjoittaja Dona » 25.3.2007 20:33

Tekemällä ite ;)

j_u_k_i
-
Viestit: 530
Liittynyt: 23.7.2003 8:10

ViestiKirjoittaja j_u_k_i » 25.3.2007 20:49

Mistäs materiaalista Makeen pakosarja on tehty, 304?

veeärkutonen
-
Viestit: 40
Liittynyt: 25.3.2004 20:03

ViestiKirjoittaja veeärkutonen » 26.3.2007 7:27

Onpas tehty laadukkaasti. eikä oo minkää eilisen teeren pojan tekemä. sen verran hienot saumat on.

Murre
-
Viestit: 1761
Liittynyt: 23.7.2003 10:31

ViestiKirjoittaja Murre » 26.3.2007 7:40

Tuossa Raatikaisen cooleri Myyty pois!
Viimeksi muokannut Murre, 26.5.2007 19:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

RiXaa
-
Viestit: 493
Liittynyt: 9.2.2007 17:28

ViestiKirjoittaja RiXaa » 26.3.2007 20:41

Kookas on... Kohta pääset jo testailee..:D

Murre
-
Viestit: 1761
Liittynyt: 23.7.2003 10:31

ViestiKirjoittaja Murre » 27.3.2007 9:17

^Tuo kuva ei ole minun autosta, mutta cooleri on sama ;)
Yllä oleva kuva on makee:n autosta =)

Tuohon pakettiin heräsi myös kiinnostus, jos vaikka vielä vaihtais nuo kamat...? ;)

http://www.goapr.com/VW/products/stage3plus_trans.html

Murre
-
Viestit: 1761
Liittynyt: 23.7.2003 10:31

ViestiKirjoittaja Murre » 27.3.2007 12:00

Muutamat osat laitettu myyntiin, jos vaikka vaihtuisi...Uusista osista neuvotellaan ;)

Projekti edelleen jatkuu...Infotaan heti, kun mahdollista =)

Murre
-
Viestit: 1761
Liittynyt: 23.7.2003 10:31

ViestiKirjoittaja Murre » 27.3.2007 13:48

Onko kellään tietoa, että mitä eroa tuolla APR:n paketissa tulevalla GT28RS ahtimella toiseen samanlaiseen malliin...? Jotain sille on kuitenkin tehty??

Ampenaattori
-
Viestit: 360
Liittynyt: 5.3.2004 22:51

ViestiKirjoittaja Ampenaattori » 27.3.2007 15:43

Millä perusteella siinä eroa on? Ainoa mikä pistää silmään, niin se on tuolla GT28R tyyppisellä kompurapesällä missä on laipat sekä imu että paine puolella, ja hukkiksen kellon jalka on vähän erinäkönen. Kosmeettisia eroja.

Joksa
-
Viestit: 389
Liittynyt: 15.8.2003 14:57

ViestiKirjoittaja Joksa » 27.3.2007 17:40

tossa videossahan ne aika hyvin selittele muutoksia versus hyllykamaan.

Ampenaattori
-
Viestit: 360
Liittynyt: 5.3.2004 22:51

ViestiKirjoittaja Ampenaattori » 27.3.2007 18:25

No niimpäs näytti olevan. Kompura puolella koneistus että se niitten imutötterö käy sinne ja hukkiksen kello että ne saa manipuloitua ahtopainetta. Liekkö sitten jää magneettiventtiili ohjaus kokonaan pois, tiedä häntä. Mukavahan tommonen setti ois laittaa kun kaikki osat käy heittämällä.

T.V.S
-
Viestit: 57
Liittynyt: 13.11.2004 11:41

ViestiKirjoittaja T.V.S » 29.3.2007 14:28

Hyvä satsi toi apr on.Itse olen aijanut 70tkm apr stage3 sella.

Murre
-
Viestit: 1761
Liittynyt: 23.7.2003 10:31

ViestiKirjoittaja Murre » 3.4.2007 11:26

Onko kellään kokemusta tuosta kovasta sintteri levystä, että miten sen kanssa ajaminen onnistuu?

T.V.S: Sait privaa :)

NSUman
-
Viestit: 403
Liittynyt: 1.8.2003 15:38

ViestiKirjoittaja NSUman » 3.4.2007 23:33

Suosittelen jousitettua levyä.
Itse en tykännyt 1-massa vp + kiinteä levy yhdistelmästä. Ja tuossa levy oli ihan normaalli massalevy. Piti ikävää tärinää/jurinaa väännättäessä, varsinkin pienemmillä kierroksilla. Sitten tyhjäkäynnillä vaihdelaatikosta kuului vaihde vapaalla, kytkinpoljin ylhäällä, epämääräistä kilkatusta.
Jurinat, värinät, kilkatukset yms. hävisivät kun vaihtoi jousitetun kytkinlevyn. Ja on paljon mielekkäämpi ajaa.
Nämä kokemukset pitkittäiskone + torsen 4wd ympäristöstä.

Murre
-
Viestit: 1761
Liittynyt: 23.7.2003 10:31

ViestiKirjoittaja Murre » 11.4.2007 12:35

Kankia muutetaan sen verran PO-Metalilla, että yläpään silmukkaa suurennetaan 20-> 22mm, koska männissä olikin 22mm tappi :)

Seuraavaksi lohko lähtee koneistamolle.

Teme76
-
Viestit: 34
Liittynyt: 10.8.2003 10:56

ViestiKirjoittaja Teme76 » 13.4.2007 13:22

Mitähän tuo edellä mainittu MTM:n 1.8T->2.0T konversio kustantaa/sisältää?

Tarkoitus olisi etsiä kesällä saksasta A4 B6 1.8TQ mahdollisesti vaikka konevikaisena ja rakennella tekniikka syksyn/talven aikana.

Tietysti heti saa laittaa myös kytkimen ja turbon vaihtolistalle.

Mikäs turbo noissa B6:ssa on vakiona - k03s? Riittääkö se miten pitkälle? Millaisia tehoja tuosta irtoaisi esim k04:lla ahdettuna?

okkim
-
Viestit: 244
Liittynyt: 30.9.2004 9:30

ViestiKirjoittaja okkim » 13.4.2007 14:22

Hienoa nähdä tälläisia projekteja! :)

Mites kannenpultit, laitatko ARPit tai muut "paremmat" kuin vakiot?

Murre
-
Viestit: 1761
Liittynyt: 23.7.2003 10:31

ViestiKirjoittaja Murre » 13.4.2007 14:49

^Kiitos Mikko =)

Vakiot vaihtuu johonkin muuhun...Esim. ARP yms..!

EreZ
-
Viestit: 48
Liittynyt: 23.9.2004 12:17

ViestiKirjoittaja EreZ » 15.4.2007 2:08

Täälläkin alkaisi valmistumaan jotain vastaavaa... http://img470.imageshack.us/my.php?image=07042007160ch8.jpg

Tuskin sun kannattaa kannenpulteista alkaa maksaan 300$ jos meinaat apr:n satsin laittaa, menee varmaan vielä ihan vakio pulteilla.

Murre
-
Viestit: 1761
Liittynyt: 23.7.2003 10:31

ViestiKirjoittaja Murre » 15.4.2007 4:47

^
Aikas hyvän näköistä ;)

Murre
-
Viestit: 1761
Liittynyt: 23.7.2003 10:31

ViestiKirjoittaja Murre » 17.4.2007 20:10

Nonniiin! Cooleri vaihtoi omistajaa ja nyt uutta tilalle ;)

tallaaja
uusi tulokas
Viestit: 2
Liittynyt: 12.4.2007 23:11

ViestiKirjoittaja tallaaja » 19.4.2007 21:38

tämä menee aivan virittelyn vierestä mutt ajattelin kysäistä kun täällä näköjään ollaan perillä 1.8t moottorista, joten osaako kukaan kertoa miksi täristää tyhjäkäynnillä? vw liikkeessä ei löytänyt vikaa :/ myönsivät kyllä että täristää

Murre
-
Viestit: 1761
Liittynyt: 23.7.2003 10:31

ViestiKirjoittaja Murre » 19.4.2007 23:14

Onko moottorin/laatikon tuennat kunnossa? Onko vakio puslilla, vai jollain uretaanisilla vastaavilla?

Mulla ainakin nuo PowerFlexin puslat teki tuon ratissa tuntuvan täristyksen tyhjäkäynnillä...Laakkosen pikahuollon pojat sanoivat, että "Tässä on kyllä nyt jotain vikaa, kun tää täristää kuin diisseli.." ;D

Murre
-
Viestit: 1761
Liittynyt: 23.7.2003 10:31

ViestiKirjoittaja Murre » 25.4.2007 23:13

Dodiin! Kampiakseli ja vauhtipyörä saapuivat tasapainoituksesta :)

Lohko on koneistettu uusille männille, odotellaan vaan että saisi noutaa pois koneistamosta!

E: Kiitos tästä eräälle kaverille, joka pyörii foorumilla. Toivottavasti metyyli maistuu ;)

gryger
-
Viestit: 628
Liittynyt: 6.5.2005 12:39

Liekkirenkaat

ViestiKirjoittaja gryger » 26.4.2007 17:14

Koneprojekti ja pisteet kotiin;)

Laitatko terästiivisteen vai liekkirenkaat?

Murre
-
Viestit: 1761
Liittynyt: 23.7.2003 10:31

ViestiKirjoittaja Murre » 26.4.2007 18:26

Laitatko terästiivisteen vai liekkirenkaat?


Ihan vakio kannentiivisteellä pitäisi pärjätä..

Murre
-
Viestit: 1761
Liittynyt: 23.7.2003 10:31

ViestiKirjoittaja Murre » 27.4.2007 7:49

Mitäs laakereita jengi on käyttäny näissä viritetyissä 1.8T moottoreissa uusien kiertokankien kanssa? Vakio laakereista on sanottu, että kestää. Sit taas on sanottu, että mieluummin vaikka s2:n laakeri/vakiota vahvemmat!

Kampiakselin runkolaakeritkin tietysti uusitaan, joten sama ongelma tässäkin!

Tässä alkaa mennä jo ihan sekaisin näissä laakeri valinnoissa :(

Ja mieluummin faktaa, eikä ylimääräistä mutu-tietoutta!

Murre
-
Viestit: 1761
Liittynyt: 23.7.2003 10:31

ViestiKirjoittaja Murre » 27.4.2007 16:34

Lohko saapui tänään koneistuksesta mäntien kera!
Sekä veivit tuli myös uudelleen koneistuksesta=> yläpään silmukkaa suurennettiin 20millistä 22milliin :)

Seuraavaksi laakerien metsästykseen :)

EreZ
-
Viestit: 48
Liittynyt: 23.9.2004 12:17

ViestiKirjoittaja EreZ » 27.4.2007 23:24

Mää laitoin glycon laakerit. tuskimpa s2:n laakerit on sen paremmat ku 1.8t:n ellei jopa samaa tavaraa.

Leinonen
-
Viestit: 60
Liittynyt: 24.7.2003 16:12

ViestiKirjoittaja Leinonen » 28.4.2007 21:43

RS2 laakerit on paremmat. Niitä olen kuullut käytettävän paljon.

Dona
-
Viestit: 1687
Liittynyt: 24.7.2003 20:31

ViestiKirjoittaja Dona » 28.4.2007 22:33

Onks noissa edellä mainituissa etkan mukaan eroa?
Tossa on nyt yks moottori missä oli +80hp/syl ja vakio tarvikelaakereilla 7000km eikä minkään näköstä jälkeä. Eiköhän sulla ihan perus punametallilaakerit riitä kun vaan pidät öljyt puhtaana ja öljynpaineet kohillaan.

Murre
-
Viestit: 1761
Liittynyt: 23.7.2003 10:31

ViestiKirjoittaja Murre » 29.4.2007 5:11

Soittelin Laakkoselle ja siellä sanottiin esim kiertokangen vakio laakereita olevan montaa eri vaihtoehtoa!!
Mitähän noissa nuo värit merkkaavat? Esim musta, punainen ja keltainen??

Una
-
Viestit: 992
Liittynyt: 15.2.2004 16:58

ViestiKirjoittaja Una » 29.4.2007 8:30

Yleensä taitavat merkata noilla väreillä sen laakerin kokoa.. Taitaa löytyä omat tapauksiin joissa
-kiertokangen alapäätä on jouduttu suurentamaan pykälällä
-kampiakselin kaulaa on jouduttu pienentämään pykälällä
-kiertokangen alapäätä suurennettu JA kampiakselin kaulaa pienennetty
-käy vakiolaakeri.

jii_bee
-
Viestit: 2416
Liittynyt: 19.8.2003 21:00

ViestiKirjoittaja jii_bee » 29.4.2007 10:20

RS2:n kiertokangen laakereista ylempi on se vahvempi (osanumero 034105701B).
Alempi sama kuin missä tahansa 1.8 maamoottorissa.
Kuva (oikealla ne tanakammat luiskat)
Laakereiden osanumeroita joskus ihmetellessä hokasin että esim. ensimmäisissä
S3:ssa on vastaavat kuin RS2:ssa, myöhemmissä vuosimalleissa molemmat puoliskot ovat noita "tavis-liuskoja".
En muista missä vuosimallissa vaihtuvat.

audisti2
-
Viestit: 3
Liittynyt: 27.3.2007 10:15

ViestiKirjoittaja audisti2 » 29.4.2007 11:27

Parhaat mahdolliset laakerit tämmöisiin virimoottoreihin ovat ensisijaisesti TDI,HDI ym. dieselmoottoreihin kehitetyt SPUTTER-laakerit, joita saa myös bensakoneisiinkin. Sputter -googlaus selvittää valmistusmenetelmän ja kertoo miksi ne kestävät...

Warmaster
-
Viestit: 1770
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja Warmaster » 29.4.2007 12:20

No monikos noita vakiolaakereitakaan on tuhonnut? en ole kuullut vielä yhtäkään moottoria niitten takia tuhoutuneen, vika on huonossa voitelussa tai muualla yleensä.
Mulla on kovasti epäilys että s2, 1.8T ja Rs2 sekä ties kuinka moni muu, on tismalleen samat laakerit, materiaalia myöten.

Varman päälle tottakai kovia virimotteja tehdessä kannattaa ottaa mutta onko sen arvoista maksaa mahdollisesti samasta laakerista ylihintaa..

Murre
-
Viestit: 1761
Liittynyt: 23.7.2003 10:31

ViestiKirjoittaja Murre » 29.4.2007 23:08

Mitähän noissa nuo värit merkkaavat? Esim musta, punainen ja keltainen??
Osaako tähän kysymykseen kukaan vastata oikeata vastausta?

Murre
-
Viestit: 1761
Liittynyt: 23.7.2003 10:31

ViestiKirjoittaja Murre » 29.4.2007 23:59

Viikonlopun aikana saapui muutama tuote varastoon ;)

Dahlback Racing by-passventtiili saapui Ruotsista!

Sekä muutama kappale Samcon tuotteita myös, mutta osa jäi jälkitoimitukseen!

Una
-
Viestit: 992
Liittynyt: 15.2.2004 16:58

ViestiKirjoittaja Una » 30.4.2007 8:39

Quote:
Mitähän noissa nuo värit merkkaavat? Esim musta, punainen ja keltainen??
Osaako tähän kysymykseen kukaan vastata oikeata vastausta?


Johan minä siihen vastasin :o Ainakin yleisellä tasolla, värien tarkat merkitykset selvinnee jostain kyseisen moottorin korjaamo-ohjekirjasta tms materiaalista mitä niiltä pitäisi merkkihuollosta löytyä..

Murre
-
Viestit: 1761
Liittynyt: 23.7.2003 10:31

ViestiKirjoittaja Murre » 2.5.2007 19:17

Laakeri asia kunnossa...

Kansi lähti tänään pajalle ;)

Murre
-
Viestit: 1761
Liittynyt: 23.7.2003 10:31

ViestiKirjoittaja Murre » 8.5.2007 23:50

Ajankulukseni punnitisin hiukan muutamia osia, käytössä oleva vaaka on tarkkuudeltaan 2g ja merkiltään Refcon Ref-Meter! Ja vakaa käytetään kylmäaineiden punnituksiin järjestelmien täytöissä...
Joten tarkempia lukemia ei ollut mahdollista juuri nyt saada, mutta nämäkin antavat suuntaa.

Jokainen saa itse katsoa kuvista suuntaa antavat painolukemat! (Huom. Tarkkuus 2grammaa!!)

Kiertokanki, PO-Metalli (Kaikki 4kpl olivat samanpainoisia!)

Kaikki kiertokanget yhteensä.

Ross mäntä+hilut

Uusi mäntä ja kiertokanki

Vanha mäntä ja kiertokanki

1-massavauhtipyörä, PO-Metalli

Vauhtipyörä, kytkinlevy ja paineasetelma+pultit vaa-alla!

4-lapainen sintterilevy, Sachs

Paineasetelma, Sachs

Niin ja tulihan sitä haalittua Pro-Mo:lta muutama lisähilu jo valmiiksi varastoon ;) Yksi jäi vielä jälkitoimitukseen..

Murre
-
Viestit: 1761
Liittynyt: 23.7.2003 10:31

ViestiKirjoittaja Murre » 9.5.2007 8:56

Noista liekkirenkaista tuli kysymys, että missä vaiheessa nuo alkaa olemaan välttämättömät, kun moottoria aletaan vireistämään?
Koskaan niitä en ole aiemmin tarvinnut, joten siksi kysynkin!

jabajee
-
Viestit: 692
Liittynyt: 26.7.2004 18:36

ViestiKirjoittaja jabajee » 9.5.2007 15:34

^Ei kai siihen mitään selkeää vastausta tai rajaa ole. Varmaankin siinä vaiheessa kun normaalipahvi ei enää kestä :) Ja se mikä tamä raja on, niin on varmasti hyvin tapauskohtainen juttu.
Mitä jos ajattelisi niin, että onko jotain haittaa jos ne laittaa?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 9.5.2007 15:52

Noista liekkirenkaista heräsi uteliaisuus... Muistan viimeksi sellaiset nähneeni teininä jossain ralliescortissa.

Olikos se niin että ne koneistetaan kanteen ja ovat jotain kuparia tms.? Kestävät sitten erittäin paljon paremmin kuin tiiviste? Mihin niiden teho perustuu? Onko ne käytännössä ikuisia vai pitääkö niitäkin vaihdella?

Ja se kiinnostaa eniten että milloin on aika siirtyä liekkirenkaisiin?

jabajee
-
Viestit: 692
Liittynyt: 26.7.2004 18:36

ViestiKirjoittaja jabajee » 9.5.2007 16:03

^Kanteen? Kyllä ainakin ne mitä itse olen nähnyt on koneistettu lohkoon.
Eli sylinterin ympärille koneistettu ura ja siihen kuparinen rengas. Hehkutettua (löijättyä) kuparia. Näihinkin löytyy käsittääkseni mitoitusohjeita ja kaavoja, millä saa laskettua oikeanlaiset materiaalivahvuudet.

EDIT: Niin ja itse tehdyissä systeemeissä alkuperäisestä kansipahvista leikataan sitten liekkirenkaat pois.
Myös kuparilankaa olen kuullut liekkirenkaina käytettävän.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 9.5.2007 16:20

Jos alkuperäinen kannentiivistekin sinne laitetaan niin on varmaankin erittäin tarkkaa että liekkirengas on yhtä paksu kuin tiiviste?

Murre
-
Viestit: 1761
Liittynyt: 23.7.2003 10:31

ViestiKirjoittaja Murre » 9.5.2007 16:42

Tää liekkirengas juttu on mulle ihan uutta avaruutta :-P
Mutta lohkoon sen tiedän laitettavan ja kansipahvista leikataan samalta kohtaa tavaraa pois!

htn
-
Viestit: 273
Liittynyt: 24.7.2003 14:47

ViestiKirjoittaja htn » 9.5.2007 22:33

Makaroonimaalta saa myös paffia missä on liekkirenkaat itsessään, eikä tarvitse koneistaa uria lohkoon...

linkkiä:
http://www.ralli.net/rnet/modules.php?n ... 6&de=32916

Kyllä se raja alkuperäinen tiivisteen pitävyydessä tulee varsinkin kilpakäytössä vastaan aika äkkiä, tosin riippuu mjoottorin rakenteesta enemmän kuin paljon.

Murre
-
Viestit: 1761
Liittynyt: 23.7.2003 10:31

ViestiKirjoittaja Murre » 9.5.2007 23:09

Nonniin! Sain otettua vielä muutaman kuvan lisää osista vertailuksi!
Ja jälleen käytössä oli samainen Refco:n vaaka! Jossa tarkkuus se 2g..

Vanha vauhtipyörä, kytkinlevy ja paineasetelma yhdessä nipussa. Jota voi verrata uusiin osiin :)

Vanha 2-massa vauhtipyörä vs. uusi 1-massa vauhtipyörä ;)

Lohkostakin sain räpsästyä kuvan, kun se tuli koneistamosta =)

Kyllä taas pikku hiljaa pääse asiat etenemään..


Palaa sivulle “Projektiosasto”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 16 vierailijaa