1.8T moottorin rakentamista.
Valvoja: ffp jäsenet
1.8T moottorin rakentamista.
Lähtökohtana oli piristää auton omaa moottoria hiukan, uudelleen ohjelmoida ja vaihtaa kytkintä jne jne..
Aluksi ostettiin vähän ajettu (n. 2tkm) GT2871-R ahdin, ATP-pakosarja, 3" downpipe ja vähän muuta rompetta.
Nämä yllä mainitut osat myytiin pois 17.07.2007 ja alkoi heti korvaavien osien etsintä!
Mutta..
Suunnitelmat muuttuivat ja oli aika etsiä vähän ajettu 1.8T moottori, sekä vaihdelaatikko, koska ei haluttu sittenkään tehdä muutoksia vakio moottorille.
Jos sille joskus vielä tarvetta ilmenee?
Koska uusi projekti moottori tulee kokemaan seuraavat muutokset ajan myötä:
Uusi ahdin, pakosarja etsinnässä ;D
-Teräspunos vesi ja öljyletkut ahtimelle.
-3" RST Downpipe (teetetään uudelleen)
-3" Kemira metallikatalysaattori.
-3" RST Catback kahdella vaimentimella.
-Samco silikoni+ RST/Alumiini ahto ja imuputket.
-Siemens DECA 006 630ml suuttimet.
-Audi S3 iso ilmamassamittari.
-APEXI Dual Funel 'kuiva' vapaavirtaussuodatin.
-TURBOTEC custom softa (Karala)/ Tatech moottorinohjaus ?
-1.8 20V vapaastihengittävän koneen nokka-akselit.
-Dahlback racing imusarja.
-Sachs PCS paineasetelma ja kova sintteri kytkinlevy. Muutetaan todennäköisesti jousitettuun, koska tuli vääränlainen levy!
-1-massa vauhtipyörä, PO-Metalli.
-Ross- männät ja männän renkaat, 8,5:1 puristus suhde ja 81,5mm.
-Kiertokanget, PO-Metalli ja ARP-pultit.
-Dahlback Racing by-pass venttiili
-Kiertokangen- ja kampiakselin laakerit??
-Tarvittavat tasapainoitukset
-Kannen porttaus.
-yms yms..mitä nyt en muistanut ulkoa..
-Jarrupäivitys =)
-Quaife/Peloquins lukko laatikkoon.
Pidemmän haun tuloksena löytyi Seat Leon 1.8T (AUQ) 180hv moottori apulaitteineen ja 6-vaihteinen (02M) vaihdelaatikko.
Kyseisillä osilla oli ajettu vain 15tkm, joten aika uuden karheita päältä ja sisältä ;)
Ja suoraan moottorin kimppuun ja aloitetaan purkutyöt :)
Laatikko irroitettuna ja jää odottelemaan purkamista uuden lukon asentamista varten. Quaife tai Peloquins, tämä on vielä ratkaisematta, että kumpi laitetaan?
Kansi irroitettuna. Vanhat männät tulevat tekemään tilaa uusille ;)
Kansi lähetetään Kansiviritys J.Kosuselle Kuopioon.
Lohkon vanhat romut irroitettuna pöydällä sulassa sovussa. Kampiakseli odottaa tapainoitukseen lähtöä.
Vertailtiin hiukan uusia ja vanhoja osia keskenään ;)
Uusi PO-Metalli kiertokangi/Ross mäntä ja vanha OEM kiertokanki, sekä mäntä ;) Nam...
Uusi PO-Metalli 1-massa- ja vanha OEM 2-massavauhtipyörä rinnan.
Uutta ja vanhaa kytkin osaa rinnan.
Koko limppu kasassa =)
Päivitellään lisää, tässä nyt alustavasti infoa ;)
E:Tietoja muutettu 23.10.2007
Aluksi ostettiin vähän ajettu (n. 2tkm) GT2871-R ahdin, ATP-pakosarja, 3" downpipe ja vähän muuta rompetta.
Nämä yllä mainitut osat myytiin pois 17.07.2007 ja alkoi heti korvaavien osien etsintä!
Mutta..
Suunnitelmat muuttuivat ja oli aika etsiä vähän ajettu 1.8T moottori, sekä vaihdelaatikko, koska ei haluttu sittenkään tehdä muutoksia vakio moottorille.
Jos sille joskus vielä tarvetta ilmenee?
Koska uusi projekti moottori tulee kokemaan seuraavat muutokset ajan myötä:
Uusi ahdin, pakosarja etsinnässä ;D
-Teräspunos vesi ja öljyletkut ahtimelle.
-3" RST Downpipe (teetetään uudelleen)
-3" Kemira metallikatalysaattori.
-3" RST Catback kahdella vaimentimella.
-Samco silikoni+ RST/Alumiini ahto ja imuputket.
-Siemens DECA 006 630ml suuttimet.
-Audi S3 iso ilmamassamittari.
-APEXI Dual Funel 'kuiva' vapaavirtaussuodatin.
-TURBOTEC custom softa (Karala)/ Tatech moottorinohjaus ?
-1.8 20V vapaastihengittävän koneen nokka-akselit.
-Dahlback racing imusarja.
-Sachs PCS paineasetelma ja kova sintteri kytkinlevy. Muutetaan todennäköisesti jousitettuun, koska tuli vääränlainen levy!
-1-massa vauhtipyörä, PO-Metalli.
-Ross- männät ja männän renkaat, 8,5:1 puristus suhde ja 81,5mm.
-Kiertokanget, PO-Metalli ja ARP-pultit.
-Dahlback Racing by-pass venttiili
-Kiertokangen- ja kampiakselin laakerit??
-Tarvittavat tasapainoitukset
-Kannen porttaus.
-yms yms..mitä nyt en muistanut ulkoa..
-Jarrupäivitys =)
-Quaife/Peloquins lukko laatikkoon.
Pidemmän haun tuloksena löytyi Seat Leon 1.8T (AUQ) 180hv moottori apulaitteineen ja 6-vaihteinen (02M) vaihdelaatikko.
Kyseisillä osilla oli ajettu vain 15tkm, joten aika uuden karheita päältä ja sisältä ;)
Ja suoraan moottorin kimppuun ja aloitetaan purkutyöt :)
Laatikko irroitettuna ja jää odottelemaan purkamista uuden lukon asentamista varten. Quaife tai Peloquins, tämä on vielä ratkaisematta, että kumpi laitetaan?
Kansi irroitettuna. Vanhat männät tulevat tekemään tilaa uusille ;)
Kansi lähetetään Kansiviritys J.Kosuselle Kuopioon.
Lohkon vanhat romut irroitettuna pöydällä sulassa sovussa. Kampiakseli odottaa tapainoitukseen lähtöä.
Vertailtiin hiukan uusia ja vanhoja osia keskenään ;)
Uusi PO-Metalli kiertokangi/Ross mäntä ja vanha OEM kiertokanki, sekä mäntä ;) Nam...
Uusi PO-Metalli 1-massa- ja vanha OEM 2-massavauhtipyörä rinnan.
Uutta ja vanhaa kytkin osaa rinnan.
Koko limppu kasassa =)
Päivitellään lisää, tässä nyt alustavasti infoa ;)
E:Tietoja muutettu 23.10.2007
Viimeksi muokannut Murre, 23.10.2007 7:29. Yhteensä muokattu 19 kertaa.
Pakosarja saa miinuksen. Aavistelen sun tehotavotetta ja taitaa toi sarja olla heikoin lenkki.
Pakosarjaa on kehoiteltu kyllä vaihtamaan..Joten se on osittain etsinnän alla.
Raatikaisen coolerikin on siinä ja siinä... Koko saattaa pelastaa tässä tapauksessa.
Jos ei piisaa, niin sitten vaihdetaan...Mutta kokeillaan nyt ensin tuolla, että mikä on tulos!
Paljonko köyhdyit tosta vauhtipyörästä ja paljon limppu painaa?
Painoa en ole vielä mitannut! Mutta mitataan, kun vain ehditään.
Hinnoista en mielellään kertoisi.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Mitä sillä hinnalla on väliä, kallis harrastus tämä on muutenkin. Toisaalta, hinta on aika henkilökohtainen asia, se voi herättää kateutta jos saa suhteilla halvalla tavaraa, tai kaikenmaailman "kavereita" jotka haluaa kanssa samaan hintaan tavaraa.
Ny loppui offtopic, komeita tavaroita vaikken paljoa noista ymmärräkään
Ny loppui offtopic, komeita tavaroita vaikken paljoa noista ymmärräkään
Mitä sillä hinnalla on väliä, kallis harrastus tämä on muutenkin. Toisaalta, hinta on aika henkilökohtainen asia, se voi herättää kateutta jos saa suhteilla halvalla tavaraa, tai kaikenmaailman "kavereita" jotka haluaa kanssa samaan hintaan tavaraa.
Kiitos Ville R, tätä minä niinkuin ajoin takaa!
Oli hinta mikä hyvänsä, niin kallis harrastus tämä on jokatapauksessa.
Joten palataan alkuperäiseen asiaan, Kiitos!
Viimeksi muokannut Murre, 25.3.2007 5:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- -
- Viestit: 360
- Liittynyt: 5.3.2004 22:51
Mitä tuohon tilavuuteen tulee niin vagineista en tiedä, mutta japanialaisista on otettu ja otetaan kyllä ihan kiitettäviä lukemia ja vielä ajettavia(vaikkakin olisi kyseessä 1.8l). Tiedän, että on tapauksia mitkä eivät ole kestäneet, mutta on myös päinvastaisiakin. Ei sillä, 2l konversio kuulostaa hyvältä.
-
- -
- Viestit: 360
- Liittynyt: 5.3.2004 22:51
-
- -
- Viestit: 360
- Liittynyt: 5.3.2004 22:51
Ampenaattori:
Tuota kampuraa en ole edes ajatellut vaihtaa...Oishan sekin ollut silloin jo mahdollista!
Joo...Niillä vakio veiveillä varmaan jokin riisitauti? =)
Nyt en muista, mutta tais olla a/r 64.. Tarvii tarkastaa, kun ei muista :(
pipo_esa:
Niin, eihän se kankien pois myynti koskaan pois suljettu ole.
Sillä vaan ajattelin kun sinulla nuo veivit ja mukit kerran meni jo vaihtoon, niin oisko se tehny kuinka paljon ekstraa, että ois ottanu setin missä tulee pitempi iskuinen kampura...
Aika rimpulan näköiset nuo vakio veivit verrattauna päivitys kamaan :D
Edit: Kummalla pakopuolen a/r:llä tuo ahdin?
Tuota kampuraa en ole edes ajatellut vaihtaa...Oishan sekin ollut silloin jo mahdollista!
Joo...Niillä vakio veiveillä varmaan jokin riisitauti? =)
Nyt en muista, mutta tais olla a/r 64.. Tarvii tarkastaa, kun ei muista :(
pipo_esa:
Voi kampiakselin vaihtaminen olla hieman myöhäistä kun kerran männät ja kanget on jo hommattu, tai no, myy kanget pois ja ostaa lyhyemmät :D
Niin, eihän se kankien pois myynti koskaan pois suljettu ole.
-
- -
- Viestit: 177
- Liittynyt: 7.8.2003 19:09
Pakosarja saa miinuksen. Aavistelen sun tehotavotetta ja taitaa toi sarja olla heikoin lenkki.
Raatikaisen coolerikin on siinä ja siinä... Koko saattaa pelastaa tässä tapauksessa.
Voi olla hullua kysellä tätä, mut mikä sanoo että tuo cooleri on "siinä ja siinä" ??
Huippu projekti tuloo, ei muuta kuin peukkuja !!!
-
- -
- Viestit: 1542
- Liittynyt: 15.10.2005 11:12
Nyt täytyy tähän väliin antaa isot plussat Murrelle. Tässä taanoin oli vastaavan tyylinen viritysprojekti näillä sivuilla, joissa kerrottiin mitä on tulossa ja lupailtiin kovasti penkkituloksia. No jotenkin jäi silti siitä topicista tyhjä olo ja kuviakaan ei ollut paskan vertaa (muuta kuin muutama epäselvä).
Tässä taas tuli alusta asti kuvaa, joten siitä plussat. Mitään en oikein virittämisestä tiedä, mutta kuulostaa ihan mielenkiintoiselta projektilta ja tulen kyllä tätä seuraamaan innolla. Minkäs motti tuo on / mihin tulossa? Menikö ohi vai etkö oo kertonut?
Tässä taas tuli alusta asti kuvaa, joten siitä plussat. Mitään en oikein virittämisestä tiedä, mutta kuulostaa ihan mielenkiintoiselta projektilta ja tulen kyllä tätä seuraamaan innolla. Minkäs motti tuo on / mihin tulossa? Menikö ohi vai etkö oo kertonut?
-
- -
- Viestit: 360
- Liittynyt: 5.3.2004 22:51
Onko minkäänlaisia tehotavoitteita? Tuo lienee 28 perheen suurin turssi? Jos tuo on 64:sella pakopesällä niin saakohan tuota pakopuolen hengitystä viilattua erillisellä hukkaportilla paremmaksi? Lähtökin ois pakosatsissa valmiina. 86:sella hengitys ois parempi mutta herääminen tonnin ylempää.
Edit:
GirlGolfer: Mikäs ahdin sun ajokissa on? Moneen kertaan artikkelin luin mutta muisti pätkii...
Edit:
GirlGolfer: Mikäs ahdin sun ajokissa on? Moneen kertaan artikkelin luin mutta muisti pätkii...
PabloNeruda:
Kiitos, yritetään pitää päivityksiä hanakasti päiväntasalla.
Ja tämä projekti viedään loppuun saakka!
Sitä mihinkä moottori tulee, en ole vielä kertonut ;)
Ampenaattori:
Tuossa on integroitu hukkaportti, mutta kaippa sen saisi myös toteutettua erilliselläkin? EN ole ottanut asiasta selvää! Juu lähtöhän on valmiina..
Tarjolla oli 86:n a/r myös, mutta valitsin 64:n, koska se herää aikaisemin!
Nyt täytyy tähän väliin antaa isot plussat Murrelle. Tässä taanoin oli vastaavan tyylinen viritysprojekti näillä sivuilla, joissa kerrottiin mitä on tulossa ja lupailtiin kovasti penkkituloksia. No jotenkin jäi silti siitä topicista tyhjä olo ja kuviakaan ei ollut paskan vertaa (muuta kuin muutama epäselvä).
Tässä taas tuli alusta asti kuvaa, joten siitä plussat. Mitään en oikein virittämisestä tiedä, mutta kuulostaa ihan mielenkiintoiselta projektilta ja tulen kyllä tätä seuraamaan innolla. Minkäs motti tuo on / mihin tulossa? Menikö ohi vai etkö oo kertonut?
Kiitos, yritetään pitää päivityksiä hanakasti päiväntasalla.
Ja tämä projekti viedään loppuun saakka!
Sitä mihinkä moottori tulee, en ole vielä kertonut ;)
Ampenaattori:
Onko minkäänlaisia tehotavoitteita? Tuo lienee 28 perheen suurin turssi? Jos tuo on 64:sella pakopesällä niin saakohan tuota pakopuolen hengitystä viilattua erillisellä hukkaportilla paremmaksi? Lähtökin ois pakosatsissa valmiina. 86:sella hengitys ois parempi mutta herääminen tonnin ylempää.
Tuossa on integroitu hukkaportti, mutta kaippa sen saisi myös toteutettua erilliselläkin? EN ole ottanut asiasta selvää! Juu lähtöhän on valmiina..
Tarjolla oli 86:n a/r myös, mutta valitsin 64:n, koska se herää aikaisemin!
-
- -
- Viestit: 360
- Liittynyt: 5.3.2004 22:51
Toki voit laittaa erillisen portin, jos ahtopaine alkaa ryömimään ylöspäin kuormittaessa moottoria. Tai isonnat jo nyt valmiiks sitä vakioporttia. Ei ainakaan mene hukkaan vaivannäkö... Mulla voi olla omassa sama ongelma, mut se selvinnee, kun pääsee eka testaamaan.
Murre: laitoin sulle privaa siitä rattaasta...
Murre: laitoin sulle privaa siitä rattaasta...
-
- -
- Viestit: 177
- Liittynyt: 7.8.2003 19:09
^emmää oo väittänykkään ettei riittäis, mut pojat on noita coolereita vertaillu ja mittaillu imulämpöjä. On vaan aika suuria eroja noissa. Toi murren cooleri on kyl aika reilun kokonen...
Viimeksi muokannut Dona, 24.3.2007 21:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- -
- Viestit: 360
- Liittynyt: 5.3.2004 22:51
-
- -
- Viestit: 177
- Liittynyt: 7.8.2003 19:09
^emmää oo väittänykkään ettei riittäis, mut pojat on noita coolereita vertaillu ja mittaillu imulämpöjä. On vaan aika suuria eroja noissa. Toi murren cooleri on kyl aika reilun kokonen...
OK. Juu kyl tuos Murrella riittää kokoa ;)
Ois kans mukava ihan mielenkiinnosta testailla/mittailla eri coolereita.
No on siinä K03 kovilla jos sen teholukeman edes muistan oikein :D
Välillä vähän punottaa ;)
Mut siis, takaisin murren prokkikseen. ;)
-
- -
- Viestit: 360
- Liittynyt: 5.3.2004 22:51
-
- -
- Viestit: 360
- Liittynyt: 5.3.2004 22:51
Ei poikittaismoottorisen konehuoneeseen käärmeenpesäsarjaa saa oikein mahtumaan.
Kyllähän tuonne poikittais koneeseen on myynnissä ihan valmiita käärmeenpesiä, mutta sitä tilaa ei paljoa kyllä ole :)
jos kestossa on huonoa niin onko parempi jos hitsaa ite tommosen?
Itsellä tuohon ei ole mahdollisuutta :( Eikä edes huvita lähtee yrittämään tuolla nurkassa makaavalla Kempin Miggerillä...
Laitoin muutaman kuvan lisää pakosarjasta tuonne ylös, jos niitä joku haluaa katsella.
Ahtimesta infoa.
Ahtimesta infoa.
Tuosta pakosarjasta vielä. Mikä tuossa ATP:n satsissa on huonoa kun kerran kehottavat vaihtamaan? Ei poikittaismoottorisen konehuoneeseen käärmeenpesäsarjaa saa oikein mahtumaan. Vai onko kestävyyden kannalta ollu ongelmia noissa sarjoissa?
ATP:n valupakosarja kyllä kestää. Ei halkeile ku muistaa vaan tehdä turbolle tuen! Virtausominaisuuksiltaan se ei vaan oo ihan paras mahdollinen. 350hv sillä tulee kivuttomasti.
Tuossa pakosarja.

-
- -
- Viestit: 40
- Liittynyt: 25.3.2004 20:03
Tuossa Raatikaisen cooleri Myyty pois!
Viimeksi muokannut Murre, 26.5.2007 19:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
^Tuo kuva ei ole minun autosta, mutta cooleri on sama ;)
Yllä oleva kuva on makee:n autosta =)
Tuohon pakettiin heräsi myös kiinnostus, jos vaikka vielä vaihtais nuo kamat...? ;)
http://www.goapr.com/VW/products/stage3plus_trans.html
Yllä oleva kuva on makee:n autosta =)
Tuohon pakettiin heräsi myös kiinnostus, jos vaikka vielä vaihtais nuo kamat...? ;)
http://www.goapr.com/VW/products/stage3plus_trans.html
-
- -
- Viestit: 360
- Liittynyt: 5.3.2004 22:51
-
- -
- Viestit: 360
- Liittynyt: 5.3.2004 22:51
Suosittelen jousitettua levyä.
Itse en tykännyt 1-massa vp + kiinteä levy yhdistelmästä. Ja tuossa levy oli ihan normaalli massalevy. Piti ikävää tärinää/jurinaa väännättäessä, varsinkin pienemmillä kierroksilla. Sitten tyhjäkäynnillä vaihdelaatikosta kuului vaihde vapaalla, kytkinpoljin ylhäällä, epämääräistä kilkatusta.
Jurinat, värinät, kilkatukset yms. hävisivät kun vaihtoi jousitetun kytkinlevyn. Ja on paljon mielekkäämpi ajaa.
Nämä kokemukset pitkittäiskone + torsen 4wd ympäristöstä.
Itse en tykännyt 1-massa vp + kiinteä levy yhdistelmästä. Ja tuossa levy oli ihan normaalli massalevy. Piti ikävää tärinää/jurinaa väännättäessä, varsinkin pienemmillä kierroksilla. Sitten tyhjäkäynnillä vaihdelaatikosta kuului vaihde vapaalla, kytkinpoljin ylhäällä, epämääräistä kilkatusta.
Jurinat, värinät, kilkatukset yms. hävisivät kun vaihtoi jousitetun kytkinlevyn. Ja on paljon mielekkäämpi ajaa.
Nämä kokemukset pitkittäiskone + torsen 4wd ympäristöstä.
Mitähän tuo edellä mainittu MTM:n 1.8T->2.0T konversio kustantaa/sisältää?
Tarkoitus olisi etsiä kesällä saksasta A4 B6 1.8TQ mahdollisesti vaikka konevikaisena ja rakennella tekniikka syksyn/talven aikana.
Tietysti heti saa laittaa myös kytkimen ja turbon vaihtolistalle.
Mikäs turbo noissa B6:ssa on vakiona - k03s? Riittääkö se miten pitkälle? Millaisia tehoja tuosta irtoaisi esim k04:lla ahdettuna?
Tarkoitus olisi etsiä kesällä saksasta A4 B6 1.8TQ mahdollisesti vaikka konevikaisena ja rakennella tekniikka syksyn/talven aikana.
Tietysti heti saa laittaa myös kytkimen ja turbon vaihtolistalle.
Mikäs turbo noissa B6:ssa on vakiona - k03s? Riittääkö se miten pitkälle? Millaisia tehoja tuosta irtoaisi esim k04:lla ahdettuna?
Täälläkin alkaisi valmistumaan jotain vastaavaa... http://img470.imageshack.us/my.php?image=07042007160ch8.jpg
Tuskin sun kannattaa kannenpulteista alkaa maksaan 300$ jos meinaat apr:n satsin laittaa, menee varmaan vielä ihan vakio pulteilla.
Tuskin sun kannattaa kannenpulteista alkaa maksaan 300$ jos meinaat apr:n satsin laittaa, menee varmaan vielä ihan vakio pulteilla.
Onko moottorin/laatikon tuennat kunnossa? Onko vakio puslilla, vai jollain uretaanisilla vastaavilla?
Mulla ainakin nuo PowerFlexin puslat teki tuon ratissa tuntuvan täristyksen tyhjäkäynnillä...Laakkosen pikahuollon pojat sanoivat, että "Tässä on kyllä nyt jotain vikaa, kun tää täristää kuin diisseli.." ;D
Mulla ainakin nuo PowerFlexin puslat teki tuon ratissa tuntuvan täristyksen tyhjäkäynnillä...Laakkosen pikahuollon pojat sanoivat, että "Tässä on kyllä nyt jotain vikaa, kun tää täristää kuin diisseli.." ;D
Liekkirenkaat
Koneprojekti ja pisteet kotiin;)
Laitatko terästiivisteen vai liekkirenkaat?
Laitatko terästiivisteen vai liekkirenkaat?
Mitäs laakereita jengi on käyttäny näissä viritetyissä 1.8T moottoreissa uusien kiertokankien kanssa? Vakio laakereista on sanottu, että kestää. Sit taas on sanottu, että mieluummin vaikka s2:n laakeri/vakiota vahvemmat!
Kampiakselin runkolaakeritkin tietysti uusitaan, joten sama ongelma tässäkin!
Tässä alkaa mennä jo ihan sekaisin näissä laakeri valinnoissa :(
Ja mieluummin faktaa, eikä ylimääräistä mutu-tietoutta!
Kampiakselin runkolaakeritkin tietysti uusitaan, joten sama ongelma tässäkin!
Tässä alkaa mennä jo ihan sekaisin näissä laakeri valinnoissa :(
Ja mieluummin faktaa, eikä ylimääräistä mutu-tietoutta!
Yleensä taitavat merkata noilla väreillä sen laakerin kokoa.. Taitaa löytyä omat tapauksiin joissa
-kiertokangen alapäätä on jouduttu suurentamaan pykälällä
-kampiakselin kaulaa on jouduttu pienentämään pykälällä
-kiertokangen alapäätä suurennettu JA kampiakselin kaulaa pienennetty
-käy vakiolaakeri.
-kiertokangen alapäätä on jouduttu suurentamaan pykälällä
-kampiakselin kaulaa on jouduttu pienentämään pykälällä
-kiertokangen alapäätä suurennettu JA kampiakselin kaulaa pienennetty
-käy vakiolaakeri.
RS2:n kiertokangen laakereista ylempi on se vahvempi (osanumero 034105701B).
Alempi sama kuin missä tahansa 1.8 maamoottorissa.
Kuva (oikealla ne tanakammat luiskat)
Laakereiden osanumeroita joskus ihmetellessä hokasin että esim. ensimmäisissä
S3:ssa on vastaavat kuin RS2:ssa, myöhemmissä vuosimalleissa molemmat puoliskot ovat noita "tavis-liuskoja".
En muista missä vuosimallissa vaihtuvat.
Alempi sama kuin missä tahansa 1.8 maamoottorissa.
Kuva (oikealla ne tanakammat luiskat)
Laakereiden osanumeroita joskus ihmetellessä hokasin että esim. ensimmäisissä
S3:ssa on vastaavat kuin RS2:ssa, myöhemmissä vuosimalleissa molemmat puoliskot ovat noita "tavis-liuskoja".
En muista missä vuosimallissa vaihtuvat.
No monikos noita vakiolaakereitakaan on tuhonnut? en ole kuullut vielä yhtäkään moottoria niitten takia tuhoutuneen, vika on huonossa voitelussa tai muualla yleensä.
Mulla on kovasti epäilys että s2, 1.8T ja Rs2 sekä ties kuinka moni muu, on tismalleen samat laakerit, materiaalia myöten.
Varman päälle tottakai kovia virimotteja tehdessä kannattaa ottaa mutta onko sen arvoista maksaa mahdollisesti samasta laakerista ylihintaa..
Mulla on kovasti epäilys että s2, 1.8T ja Rs2 sekä ties kuinka moni muu, on tismalleen samat laakerit, materiaalia myöten.
Varman päälle tottakai kovia virimotteja tehdessä kannattaa ottaa mutta onko sen arvoista maksaa mahdollisesti samasta laakerista ylihintaa..
Viikonlopun aikana saapui muutama tuote varastoon ;)
Dahlback Racing by-passventtiili saapui Ruotsista!
Sekä muutama kappale Samcon tuotteita myös, mutta osa jäi jälkitoimitukseen!
Dahlback Racing by-passventtiili saapui Ruotsista!
Sekä muutama kappale Samcon tuotteita myös, mutta osa jäi jälkitoimitukseen!
Quote:
Mitähän noissa nuo värit merkkaavat? Esim musta, punainen ja keltainen??
Osaako tähän kysymykseen kukaan vastata oikeata vastausta?
Johan minä siihen vastasin :o Ainakin yleisellä tasolla, värien tarkat merkitykset selvinnee jostain kyseisen moottorin korjaamo-ohjekirjasta tms materiaalista mitä niiltä pitäisi merkkihuollosta löytyä..
Ajankulukseni punnitisin hiukan muutamia osia, käytössä oleva vaaka on tarkkuudeltaan 2g ja merkiltään Refcon Ref-Meter! Ja vakaa käytetään kylmäaineiden punnituksiin järjestelmien täytöissä...
Joten tarkempia lukemia ei ollut mahdollista juuri nyt saada, mutta nämäkin antavat suuntaa.
Jokainen saa itse katsoa kuvista suuntaa antavat painolukemat! (Huom. Tarkkuus 2grammaa!!)
Kiertokanki, PO-Metalli (Kaikki 4kpl olivat samanpainoisia!)
Kaikki kiertokanget yhteensä.
Ross mäntä+hilut
Uusi mäntä ja kiertokanki
Vanha mäntä ja kiertokanki
1-massavauhtipyörä, PO-Metalli
Vauhtipyörä, kytkinlevy ja paineasetelma+pultit vaa-alla!
4-lapainen sintterilevy, Sachs
Paineasetelma, Sachs
Niin ja tulihan sitä haalittua Pro-Mo:lta muutama lisähilu jo valmiiksi varastoon ;) Yksi jäi vielä jälkitoimitukseen..
Joten tarkempia lukemia ei ollut mahdollista juuri nyt saada, mutta nämäkin antavat suuntaa.
Jokainen saa itse katsoa kuvista suuntaa antavat painolukemat! (Huom. Tarkkuus 2grammaa!!)
Kiertokanki, PO-Metalli (Kaikki 4kpl olivat samanpainoisia!)
Kaikki kiertokanget yhteensä.
Ross mäntä+hilut
Uusi mäntä ja kiertokanki
Vanha mäntä ja kiertokanki
1-massavauhtipyörä, PO-Metalli
Vauhtipyörä, kytkinlevy ja paineasetelma+pultit vaa-alla!
4-lapainen sintterilevy, Sachs
Paineasetelma, Sachs
Niin ja tulihan sitä haalittua Pro-Mo:lta muutama lisähilu jo valmiiksi varastoon ;) Yksi jäi vielä jälkitoimitukseen..
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Noista liekkirenkaista heräsi uteliaisuus... Muistan viimeksi sellaiset nähneeni teininä jossain ralliescortissa.
Olikos se niin että ne koneistetaan kanteen ja ovat jotain kuparia tms.? Kestävät sitten erittäin paljon paremmin kuin tiiviste? Mihin niiden teho perustuu? Onko ne käytännössä ikuisia vai pitääkö niitäkin vaihdella?
Ja se kiinnostaa eniten että milloin on aika siirtyä liekkirenkaisiin?
Olikos se niin että ne koneistetaan kanteen ja ovat jotain kuparia tms.? Kestävät sitten erittäin paljon paremmin kuin tiiviste? Mihin niiden teho perustuu? Onko ne käytännössä ikuisia vai pitääkö niitäkin vaihdella?
Ja se kiinnostaa eniten että milloin on aika siirtyä liekkirenkaisiin?
^Kanteen? Kyllä ainakin ne mitä itse olen nähnyt on koneistettu lohkoon.
Eli sylinterin ympärille koneistettu ura ja siihen kuparinen rengas. Hehkutettua (löijättyä) kuparia. Näihinkin löytyy käsittääkseni mitoitusohjeita ja kaavoja, millä saa laskettua oikeanlaiset materiaalivahvuudet.
EDIT: Niin ja itse tehdyissä systeemeissä alkuperäisestä kansipahvista leikataan sitten liekkirenkaat pois.
Myös kuparilankaa olen kuullut liekkirenkaina käytettävän.
Eli sylinterin ympärille koneistettu ura ja siihen kuparinen rengas. Hehkutettua (löijättyä) kuparia. Näihinkin löytyy käsittääkseni mitoitusohjeita ja kaavoja, millä saa laskettua oikeanlaiset materiaalivahvuudet.
EDIT: Niin ja itse tehdyissä systeemeissä alkuperäisestä kansipahvista leikataan sitten liekkirenkaat pois.
Myös kuparilankaa olen kuullut liekkirenkaina käytettävän.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Makaroonimaalta saa myös paffia missä on liekkirenkaat itsessään, eikä tarvitse koneistaa uria lohkoon...
linkkiä:
http://www.ralli.net/rnet/modules.php?n ... 6&de=32916
Kyllä se raja alkuperäinen tiivisteen pitävyydessä tulee varsinkin kilpakäytössä vastaan aika äkkiä, tosin riippuu mjoottorin rakenteesta enemmän kuin paljon.
linkkiä:
http://www.ralli.net/rnet/modules.php?n ... 6&de=32916
Kyllä se raja alkuperäinen tiivisteen pitävyydessä tulee varsinkin kilpakäytössä vastaan aika äkkiä, tosin riippuu mjoottorin rakenteesta enemmän kuin paljon.
Nonniin! Sain otettua vielä muutaman kuvan lisää osista vertailuksi!
Ja jälleen käytössä oli samainen Refco:n vaaka! Jossa tarkkuus se 2g..
Vanha vauhtipyörä, kytkinlevy ja paineasetelma yhdessä nipussa. Jota voi verrata uusiin osiin :)
Vanha 2-massa vauhtipyörä vs. uusi 1-massa vauhtipyörä ;)
Lohkostakin sain räpsästyä kuvan, kun se tuli koneistamosta =)
Kyllä taas pikku hiljaa pääse asiat etenemään..
Ja jälleen käytössä oli samainen Refco:n vaaka! Jossa tarkkuus se 2g..
Vanha vauhtipyörä, kytkinlevy ja paineasetelma yhdessä nipussa. Jota voi verrata uusiin osiin :)
Vanha 2-massa vauhtipyörä vs. uusi 1-massa vauhtipyörä ;)
Lohkostakin sain räpsästyä kuvan, kun se tuli koneistamosta =)
Kyllä taas pikku hiljaa pääse asiat etenemään..
Palaa sivulle “Projektiosasto”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 15 vierailijaa