1z TDI, nypyttelee lämpimänä (pumpun säätöä..?)
Valvoja: ffp jäsenet
1z TDI, nypyttelee lämpimänä (pumpun säätöä..?)
Ajokilla ajettu 265tkm, EGR lienee ollut käytössä tuon verran. - Nyt kuitenkin EGR on tukittu..
Kuumalla moottorilla nykii satunnaisesti. Usein kevyesti kiihdyttäessä. Ei tee jatkuvasti. Lisäksi kun vika ilmenee, moottorin käyntiääni muuttuu karkeammaksi? Kaveri veikkasi että pumpun ajoitus muuttuisi jostain syystä? Ei kuulemma kerro koko totuutta se että jos ajoitus on OK joutokäynnillä.
Kulkee muuten hyvin ja käynnistyy kylmänä hyvin. PA-suodatin vaihdettu.
Vikakoodit ja ajoitus tsekattu, ajoitus OK. (Ohjearvon yläpäässä)
- Vikakoodeja muistissa kierroslukutunnistin, ilmamassamittari, joku pa-puolen venttiili. Koodit poistettu (ei kuitenkaan tullut kirjotettua muistiin prkle). Vikakoodeja ei koeajon jälkeen tullut. Vaikka oiretta saatiin päälle.
Vinkkejä mitä kannattaa tsekata?
Kuumalla moottorilla nykii satunnaisesti. Usein kevyesti kiihdyttäessä. Ei tee jatkuvasti. Lisäksi kun vika ilmenee, moottorin käyntiääni muuttuu karkeammaksi? Kaveri veikkasi että pumpun ajoitus muuttuisi jostain syystä? Ei kuulemma kerro koko totuutta se että jos ajoitus on OK joutokäynnillä.
Kulkee muuten hyvin ja käynnistyy kylmänä hyvin. PA-suodatin vaihdettu.
Vikakoodit ja ajoitus tsekattu, ajoitus OK. (Ohjearvon yläpäässä)
- Vikakoodeja muistissa kierroslukutunnistin, ilmamassamittari, joku pa-puolen venttiili. Koodit poistettu (ei kuitenkaan tullut kirjotettua muistiin prkle). Vikakoodeja ei koeajon jälkeen tullut. Vaikka oiretta saatiin päälle.
Vinkkejä mitä kannattaa tsekata?
Viimeksi muokannut weasel, 7.3.2007 23:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
ei sille oo tehtävissä mitään:) Kypsy tilanteeseen:) Ite taistellu samanmoisen vian kanssa jo puoli vuotta ja joka paikka käyty läpi! Todella tympeä vika ja hermot menee.
Sen verran tiukkamielinen koetan olla, että vaihdellaan vaikka koko moottori jos sen vaatii:)
Tänään verstaalla vaihdeltiin Öljyt ja Motor Flush käsittely samantien ennen uusia ölppiä. Ja samalla vaivalla paiskasin tankkiin tommosen Kent:n Cleaner nesteen. Ja ajelin vähän pienemmillä pykälillä... Ja niin, tulipa imusarjakin putsattua paskasta. Ja kerran kun alkuun pääsi, niin laittelin uudet paluuletkut suuttimien välille ja noi pienet paineletkut samalla uusiksi ahtopuolelle.
Ja antaapa tuo vikakoodiakin sittenkin, autodatan koodi 00550; Suihkutussäädön avausventtiili. Syyksi AutoData ehdottelee seuraavia:
-3. suuttimen neulannostotunnistin
-ajoitus solenoidi
-syöttöpumpun ajoitus
Testailin tuossa taas.. maantiellä yms. toimii vallan mainiosti ja käyntiääni on pehmeä kuten pitääkin, lämmöt tällöin mittarin mukaan noin 85 C.
Reipasta ajoa.. Lämmöt 90 C päälle, samalla moottorin käyntiääni muuttuu naputtavammaksi, ja esim. pysähdyttäessä ja kun nuuhkaisee pakokaasuja, tuoksu on mallia "raakaa naftaa..".
-Olisiko se syötön ajoitus pielessä sittenkin?
Kysymys kuuluukin, miksi ajoitus on OK kun moottori on lämmin (Diagnostiikan
mukaan 82C) ja kun lämmöt kohoaa sen 90 C yläpuolelle, nuo oireet ilmenee.
LÄMPÖTILA kun tuntuu selkeästi asiaan vaikuttavan;
- Joku Lämpötilatunnistin kusee ja saa jollain tapaa ajoituksen sekaisin?
- Voiko noi neulaventtiilit yms tökkiä VAIN tuon maagisen 90 C ylöpuolella?
- Moottorin käyntiäänen muutos viittaisi ajoitukseen ainakin meitin olemattoman moottorituntemuksen perusteella. - Mielipiteitä?
En kehdannut vanhaa enää editoita.. Pitänee huomenissa tsekata tuo Jakopää muilta osin. Kuten tuo kampi-akselin pultti.
Tuo moottorinlämmön vaikutus vain mietityttää. Ja silloin kun "vika" on päällä, niin mielestäni myös kulku on laiskempaa.
Mikä tuo pumpun ennakonsäädin on? Uusittava osa? Hmm, kalliskin?
Tuo moottorinlämmön vaikutus vain mietityttää. Ja silloin kun "vika" on päällä, niin mielestäni myös kulku on laiskempaa.
Mikä tuo pumpun ennakonsäädin on? Uusittava osa? Hmm, kalliskin?
Toi nykiminen kyllä viittaa 3.suuttimeen. (koneen lämmetessä suutin lämpiää ja anturointi alkaa pätkiä.?)
Edit. kun vika alkaa tulla päälle, niin nappaa se 3.suuttimen johto irti ja käy koeajolla.
Miten tuon johdon irroituksen tulisi vaikuttaa?
Katselin tuossa Etkaa inan.. Ikävän hintaisia nuo 3. suuttimet. Ei viitsisi hurjan paljoa nk. hakuammuntaa osien osalta tehdä. (Käytettyjäkään lie vähänlaisesti tarjolla testiin.)
Tosiaan, tuon vian ollessa päällä, myös käyntiääni tosiaan muuttuu sellaiseksi kovemmaksi.. ja peli tuntuu inan laiskemmalta.
Ennakot IHAN pielessä. Aikaisessa ja rankasti. Säädellään huomenna.. saas nähä onnistuuko.
edit: Kuulin tuossa huhua ABC:n baarissa että syöttöpumpussa olisi sähköinenkin säätö? Vag Com:lla pääseekö käsiksi? Jos pääsee niin miten tulisi säädellä....?
Entäs mitä muita arvoja tuolla VAG COM:lla voi puukottaa? Ajokissa on ilm. joskus ollut EVRY tms viritelmä.. Tuli vain mieleen jos Gunther on säädellyt muutenkin ominpäin...?
edit: Kuulin tuossa huhua ABC:n baarissa että syöttöpumpussa olisi sähköinenkin säätö? Vag Com:lla pääseekö käsiksi? Jos pääsee niin miten tulisi säädellä....?
Entäs mitä muita arvoja tuolla VAG COM:lla voi puukottaa? Ajokissa on ilm. joskus ollut EVRY tms viritelmä.. Tuli vain mieleen jos Gunther on säädellyt muutenkin ominpäin...?
Kyllä se ajoitus pitää mekaanisesti laittaa kohdalleen, eli lukema noin 50 on hyvä, siinä keskiviivan paikkeilla siis.
VAG-COMlla saa koko ajoituskartan siirrettyä plusmiinus viisi astetta. Voihan sillä kokeilla saako esim. kulutusta pienenemään jos siirtää asteen tai pari suuntaan tai toiseen. On vaan osoittautunut, että tehtaan jäljiltä toimii hyvin jopa isoilla suuttimilla, eli tarvetta ajoituksen rukkailuun ei paljoa ole.
Syöttöä saa vähän passailtua ja tyhjäkäynnin kierroslukua, ei sillä muuta pysty muuttelemaan.
VAG-COMlla saa koko ajoituskartan siirrettyä plusmiinus viisi astetta. Voihan sillä kokeilla saako esim. kulutusta pienenemään jos siirtää asteen tai pari suuntaan tai toiseen. On vaan osoittautunut, että tehtaan jäljiltä toimii hyvin jopa isoilla suuttimilla, eli tarvetta ajoituksen rukkailuun ei paljoa ole.
Syöttöä saa vähän passailtua ja tyhjäkäynnin kierroslukua, ei sillä muuta pysty muuttelemaan.
Noniin. Tänään tuli jokunen tunti tutkailtua.. No, tulipa ainakin jarrulevyt+palat uusittua ihan huvikseen samalla.
1. Jakopää tsekattu päälisin puolin, ajoitusmerkit kohillaan..
2. Ajoitus kylmänä oli nyt aisoissa, http://netti.nic.fi/~tq200/temp/vagcom/ajoitus_kylm%e4n%e4.jpg
3. Ajoitus kuumana;
http://netti.nic.fi/~tq200/temp/vagcom/ajoitus%20l%e4mmin.jpg
Välillä ajoitus kuitenkin oli IHAN kuusessa, jonka kyllä selkeästi kuuli käyntiäänessäkin.
- Tehottomuutta ja karheaa käyntiääntä esiintyi kuumana. Moottori välillä käy hienosti, välillä karheasti. Eilen Razurin kanssa kun tsekattiin ajoitus, käynti todella naputtavaa ja ajoitus ei mahtunut edes asteikolle. Molemmissa case:ssa vikakoodina 00550.
4. 3. suuttimen johto irti, käyntiääni mielestäni inan siistimpi kautta kierrosalueen, kulku parempaa, antaa luonnollisesti koodin "00542 - Needle lift Sensor (G80) 05-00 - Input Open", EI kuitenkaan anna samaan aikaan tuota aiemmin tutuksi tullutta 00550:aa.
5. Käppyrää tuo 3. suuttimen johto irti; http://netti.nic.fi/~tq200/temp/vagcom/group4_ei_g80.jpg
Ja samantapainen käppyrä tuo 3. suuttimen johto kiinni;
http://netti.nic.fi/~tq200/temp/vagcom/group4_.jpg
Pari muuta screenshottia: http://netti.nic.fi/~tq200/temp/vagcom/
Oiskohan noista apuja Guruille?
1. Jakopää tsekattu päälisin puolin, ajoitusmerkit kohillaan..
2. Ajoitus kylmänä oli nyt aisoissa, http://netti.nic.fi/~tq200/temp/vagcom/ajoitus_kylm%e4n%e4.jpg
3. Ajoitus kuumana;
http://netti.nic.fi/~tq200/temp/vagcom/ajoitus%20l%e4mmin.jpg
Välillä ajoitus kuitenkin oli IHAN kuusessa, jonka kyllä selkeästi kuuli käyntiäänessäkin.
- Tehottomuutta ja karheaa käyntiääntä esiintyi kuumana. Moottori välillä käy hienosti, välillä karheasti. Eilen Razurin kanssa kun tsekattiin ajoitus, käynti todella naputtavaa ja ajoitus ei mahtunut edes asteikolle. Molemmissa case:ssa vikakoodina 00550.
4. 3. suuttimen johto irti, käyntiääni mielestäni inan siistimpi kautta kierrosalueen, kulku parempaa, antaa luonnollisesti koodin "00542 - Needle lift Sensor (G80) 05-00 - Input Open", EI kuitenkaan anna samaan aikaan tuota aiemmin tutuksi tullutta 00550:aa.
5. Käppyrää tuo 3. suuttimen johto irti; http://netti.nic.fi/~tq200/temp/vagcom/group4_ei_g80.jpg
Ja samantapainen käppyrä tuo 3. suuttimen johto kiinni;
http://netti.nic.fi/~tq200/temp/vagcom/group4_.jpg
Pari muuta screenshottia: http://netti.nic.fi/~tq200/temp/vagcom/
Oiskohan noista apuja Guruille?
Itellä kanssa tuntuu että tuo lämpötila vaikuttaa jotenki tuohon nykytykseen! Voisikohan Ecussa olla jotakin joka aiheuttaisi tuommosta? Omaan autoon oon vaihtanut kaikki suuttimet,myös 3s suutin, polttoaineen lämpötila-anturin, ruiskutuspumpun(ajoitettu ammattilaisen toimesta oikeisiin arvoihin), kampiakselin asentotunnistimen, maffin, kaikki n75 pikkuletkut, imuilman lämpötunnistimen mutta silti nykyttää? Ei tuo kottero kulekkaan kun 120km/h vaikka kuinka yrittää hinkuttaa? Vikakoodien luku ei onnistunut viime yrittämällä kun ei saanut yhteyttä.Ecu on ainut mitä ei oo vaihdettu joten voisikohan se vika olla siinä? Voisiko turbo aiheuttaa mitään omituista nykimistä? Monesti kun ahtopaineet nousee 0,9 niin seurauksena tulee semmonen rynkäytys että tuntuu kuin konehuoneesta kävelisi sisuskalut kartanolle.Kylmänä myös tyhjäkäynti huutaa aika korkealla.
Jos vaivat "parantuivat" suuttimen johdon irrotuksella, niin sieltäpäin se vika taitaa löytyä; suuttimen anturi, johdot/liitokset tai voihan se ecukin siellä hullutella.
Ennakosäätimen toimintaa voi ainakin jossain määrin testailla irrottamalla sen johdon. Käyntiääni muuttuu mielenkiintoiseksi, varsinkin kierroksilla. :)
Ennakosäätimen toimintaa voi ainakin jossain määrin testailla irrottamalla sen johdon. Käyntiääni muuttuu mielenkiintoiseksi, varsinkin kierroksilla. :)
Kappas, 3s suuttimen vaihto ei korjannut ihan kaikkea. Kaupungissa ajellessa toimi vallan mainiosti pari päivää. Mutta pitkä ajelu motarilla sai ongelmat taas esille.
Nykiminen katosi, mutta ennakot vaeltelee(?). Hassua. Eli ihan ajon aikana kulkupuoli muuttuu.. ja tuon ennakon mielestäni kuulee käyntiäänestäkin.
Pari kertaa katsellut tuota pumppua, ja mielestäni pumppu (letkut?) on aavistuksen kosteat. Eli hitto soikoon, vuotelisko joku letkun liitos (kuumana) inan tjt.. Tsekkaillaan. Ideoita edelleen vastaan otetaan..
Nykiminen katosi, mutta ennakot vaeltelee(?). Hassua. Eli ihan ajon aikana kulkupuoli muuttuu.. ja tuon ennakon mielestäni kuulee käyntiäänestäkin.
Pari kertaa katsellut tuota pumppua, ja mielestäni pumppu (letkut?) on aavistuksen kosteat. Eli hitto soikoon, vuotelisko joku letkun liitos (kuumana) inan tjt.. Tsekkaillaan. Ideoita edelleen vastaan otetaan..
Taitaa olla pumpun vaihto edessä jos ennakkoa on välillä tyhjäkäynnillä 17 astetta (jonka kyllä tosiaan käyntiäänestäkin kuulee) ja välillä normaalit 0-2 astetta.
Käy joskus Hämeen Dieselissä arvuuttamassa tai jos jostain löytyisi sopivan mallinen toimiva pumppu jota kokeilla. Mikä on pumpun osanumero 028... jotain varmaankin?
Käy joskus Hämeen Dieselissä arvuuttamassa tai jos jostain löytyisi sopivan mallinen toimiva pumppu jota kokeilla. Mikä on pumpun osanumero 028... jotain varmaankin?
Jees.. Tuon tosiaan kuulee, ja melkein sitä paskemmin käy, mitä kuumempi moottori. Ja tuntuu ettei kulje mihinkään, ajoittain sekin saattaa muuttua ja alkaa yhtäkkiä vetämään lähes normaalisti.
ETKA:n mukaan pumppu lienee 028 130 115 NX (ko. kulkine siis automaatti ja vm. -95) jolle tarjoaa toista nroa joka ilm. sama kuin manuaalivaihteisessa, 8c-S-200-000.
Eipä tuo ihmettelemällä taida parantua. Ei vain itsellenikään tule muuta mieleen kuin pumppu. Hippasen arvokasta hakuammuntaa vain silti.. Jostain pitäisi saada ehjä pumppu, suoranaisesti ei innostaisi 1000-1500e pumpun hankinta. Ideoita mitä tässä kannattaisi tehdä? Uusi pumppu kaupasta? Noita pumppuja ilm. on eri numeroillakin, eri vm. kulkineissa.. Ja saako tuon vaihdeltua itse vai vaatiiko jotain säätöjä yms? Miten ajonestot? Ja tuo automaattivaihteisto..? (jos oma pumppu automaatille?)
ETKA:n mukaan pumppu lienee 028 130 115 NX (ko. kulkine siis automaatti ja vm. -95) jolle tarjoaa toista nroa joka ilm. sama kuin manuaalivaihteisessa, 8c-S-200-000.
Eipä tuo ihmettelemällä taida parantua. Ei vain itsellenikään tule muuta mieleen kuin pumppu. Hippasen arvokasta hakuammuntaa vain silti.. Jostain pitäisi saada ehjä pumppu, suoranaisesti ei innostaisi 1000-1500e pumpun hankinta. Ideoita mitä tässä kannattaisi tehdä? Uusi pumppu kaupasta? Noita pumppuja ilm. on eri numeroillakin, eri vm. kulkineissa.. Ja saako tuon vaihdeltua itse vai vaatiiko jotain säätöjä yms? Miten ajonestot? Ja tuo automaattivaihteisto..? (jos oma pumppu automaatille?)
samaa tuttua 05500 tai tuo mikä aikaisemminkin. Pitää kokeilla vielä 3s suutin irti reipas moottoritie lenkki.. Tässä kaupungissa toimi tosiaan ihan normaalisti, nyt pitempi ajo motarilla sai vian taas esille.
Eilen illalla myöhään vika päällä, ja oli nyt aamullakin kun kylmänä laitoin auton tulille. Käynnistyi kuin palmun alta..
Eilen illalla myöhään vika päällä, ja oli nyt aamullakin kun kylmänä laitoin auton tulille. Käynnistyi kuin palmun alta..
Pitänee tutkia mitä tuon kanssa tekee. Koko pumppu jostain melkein olisi paras ratkaisu. Ennakonsäätö solenoidi kuulemma päälle 200e, ja pumpun purkamiseen ym. Menee useita tunteja. a 50-70e niin se päälle tonnin kunnostetettu pumppu kuulostaa edulliselta. Jos ei satu käytettyä ja ehjää pumppua järki hintaan saavan. Vinkit käytetyn pumpun löytämiseksi otetaan vastaan..
Pa kulutus myös ollut muuten korkea, luokkaa 7-8 l /100km. Mun mielestä kova lukema vaikka onkin automaatti?
Se, että tuo ongelma loisti päivän -pari poissaolollaan kaupungissa ajellessa kummastuttaa.
Pa kulutus myös ollut muuten korkea, luokkaa 7-8 l /100km. Mun mielestä kova lukema vaikka onkin automaatti?
Se, että tuo ongelma loisti päivän -pari poissaolollaan kaupungissa ajellessa kummastuttaa.
Ei kai tuossa nyt olisi huonokaan idea laittaa polttoaineen sekaan jotain puhdistavaa/voitelevaa lisäainetta. Se ennakonsäädin on nimittäin pumpun sisällä polttoainekylvyssä ja voisi vetristyä moisesta. Säätimen mekaaninen osa on mäntä pumppuun koneistetussa sylinterissä ja männän toisella puolella on jousi ja toisella puolella pumpun sisällä vallitseva paine, jota solenoidi säätelee 0-10 bar välillä. Tuo mäntä siellä todennäköisesti tahmoo, tietysti voi vika olla solenoidissakin. Varmaan joku dieselpaja osaisi antaa parempaa vinkkiä.
Ei kai tuossa nyt olisi huonokaan idea laittaa polttoaineen sekaan jotain puhdistavaa/voitelevaa lisäainetta. Se ennakonsäädin on nimittäin pumpun sisällä polttoainekylvyssä ja voisi vetristyä moisesta.
Molemmat tehty. Tankillinen ajeltu jo ina 2t ölppää seassa.
Tänään taas koominen efekti kun otti suoriltaan 3s suuttimen (joka siis vaihdettu toimivasta) johdon irti. Ennakot normit samantien..
Justiin noin palautu ennakot normaaliksi liittimen irrottamalla yhdessä audissa jossa oli ECU rikki. Mutta siinä ei koskaan käyntiääni tai vedot juorunneet että pumpussa olisi mitään häikkää. Meni vaan vikatilaan kun mukamas ennakot oli pielessä. ECUn vaihtamalla tuli kerrasta kuntoon.
Ootko kokeillut ihan jotain kaupallista lisäainetta polttoaineen sekaan? En nyt jaksa selata topicia läpi.
Ootko kokeillut ihan jotain kaupallista lisäainetta polttoaineen sekaan? En nyt jaksa selata topicia läpi.
Kent:n ainetta koitettu. Hmm.. ECU houkuttaisi kokeilla. Onko hajua miten eroaa Vw & Audi ja manuaali vs. automaatti?
Meitin 200 20v:nABS:ssää taannoin kiusasi satunnaiset ongelmat.. ja mm. ilman laturia abs toimi normisti. Vika oli ECU:ssa.. päälisin puolin ko. ECU kunnossa, konkatktkin vaihdeltiin. eli vika ilm. regulaattoreissa tms..
Meitin 200 20v:nABS:ssää taannoin kiusasi satunnaiset ongelmat.. ja mm. ilman laturia abs toimi normisti. Vika oli ECU:ssa.. päälisin puolin ko. ECU kunnossa, konkatktkin vaihdeltiin. eli vika ilm. regulaattoreissa tms..
00550 - Start of Injection Regulation
17-10 - Control Difference - Intermittent
Tuota se tosiaan herjaa. Silloin kun normisti 3.suutin oli kiinni, niin osan aikaa toimi ihan normaalisi ja kulkupuolikin oli kunnossa. Vika päällä "käy kuin wanha zetor" eikä kulje mihinkään. Ja pakokasu haisee raa'alle naftalle..
Hmm, saisikohan ECU:a testiin mistään. Vai pitäisikö rohkeana vaihdella se pumppu.
Syöttöpumpun sopivuuksia
028 130 109 JX (Bosch 0 460 404 995) valmistenumeroon R-128400 saakka
- 028 130 115 NX (Bosch 0 460 404 992 tai 983) siitä eteenpäin) Mulla siis tuo uudempi, vanhempi olisi tarjolla..
Osaako raati sanoa kannattaako kokeilla? Mitä eroja noissa yleensäkään on, samanlaisessa autossa kerran olleita ovat.
- 028 130 115 NX (Bosch 0 460 404 992 tai 983) siitä eteenpäin) Mulla siis tuo uudempi, vanhempi olisi tarjolla..
Osaako raati sanoa kannattaako kokeilla? Mitä eroja noissa yleensäkään on, samanlaisessa autossa kerran olleita ovat.
Illan prokkiksena oli tuon Solenoid valven (ennakonsäädin?) vaihto.
http://netti.nic.fi/~tq200/temp/solenoid_valve.jpg
Gunther ilmeisesti joskus juotellut tuota johtoa, purkkaviritys oli siis pettänyt.. kutistesukan sisällä koko johto, ei tullut edes aiemmin mieleenkään tuollainen vika.
Toivotaanpa että Case Closed:)
http://netti.nic.fi/~tq200/temp/solenoid_valve.jpg
Gunther ilmeisesti joskus juotellut tuota johtoa, purkkaviritys oli siis pettänyt.. kutistesukan sisällä koko johto, ei tullut edes aiemmin mieleenkään tuollainen vika.
Toivotaanpa että Case Closed:)
-
- -
- Viestit: 21
- Liittynyt: 5.9.2007 19:57
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 19 vierailijaa