Passat AWX kansipahvi ja kansiremontti

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

Hilleri
-
Viestit: 10
Liittynyt: 9.1.2007 10:30

Passat AWX kansipahvi ja kansiremontti

ViestiKirjoittaja Hilleri » 12.1.2007 10:58

Kuinka tämän nyt aloittaisi. Autona siis Passat variant 2001 96kw 5v AWX, jolla nyt ajettuna 200tkm. Täys long life huoltohistoria 130tkm. 130-160tkm 10tkm välein öljynvaihto, 160-200 15tkm välein öljynvaihto. 160-200tkm minä omistajana.

Rupesin epäilemään kannentiiviste vikaa, kun nestettä rupesi häviämään koneesta. Selviä vuoto jälkiä oli ainoastaan paisuntasäiliön alapuolella. Nestemäärä jäi noin minimin kohdalle. Seuraavaksi rupesin kuunteleemaan kuplien kohinaa sisällä, sitten kokeilin konehuoneen puolelta letkuja, jotka olivat tosi kovat.

Tässä vaiheessa päätin, varata korjaamolle ajan.

Mitään muuta erikoista en huomannut auton toiminnassa.

Vein auton korjaamolle, josta soitettiin täältä löytyi "vähän" ylimääräistä (ajattelin, että kansi kierossa). Ei sentään vaan nokka-akselissa näkyy naarmuja, venttiilin nostimet kuluneet loppuun ja samoin myös liuskat. (liukulaakerointi?)

Korjaamo lähetti kannen koneistamoon, jossa kannen korjaus tehtiin. Koneistamosta tuli vielä tieto venttiilienohjarien uusimisesta. Ja sitten tietty ISO läjä tiivisteitä ja ruuveja.

Samalla vaihdettiin ainakin hehkutulppia, ohjarinkumit, lämpöanturi, moniurahihnankiristin, ilmatputsari (aivan tukossa), öljyt, öljynsuodatin. Eivät olleet huollossa vaihtaneet ilmansuodatinta, vaikka olin siitä maksanut. Moniuranhihnankiristä eivät olleet vaihtaneet jakopää rempassa.

Kaikelle tälle kertyi hintaa 3000€. Se on edullista ajaa dieselillä ;D

Tässä on joku tehnyt saman remontin, mutta hänellä oli jo merkkejä viasta. Eli luultavasti tuossa vaiheessa olisin huomannut, että jotain vikaa on koneessa.
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=62 ... 6588ad55cd

Maikki
-
Viestit: 1074
Liittynyt: 23.7.2003 10:59

ViestiKirjoittaja Maikki » 12.1.2007 13:17

Ei käit tuon remontin pitäisi maksaa tehtynäkään yli 1500 euroa kun kannentiivisteen vaihto koneistuksineen on n.700-900 euroa. Tietty jos merkkiliikkeeseen on erehtynyt viemään niin sitten on eri juttu ;)

Jakopää menee samalla vaivalla kuin muu purku ja kasaus + jakopään osien hinta eikä hehkut, nostajat, ohjurit ja laakeriliuskat nyt niin paljoa maksa.

Hilleri
-
Viestit: 10
Liittynyt: 9.1.2007 10:30

ViestiKirjoittaja Hilleri » 12.1.2007 14:07

Mut kun uusittiin kaikki kuluvat osat niin siinä on osilla jo hinta tuon 1500€. 20H työtäkään ei ole aivan ilmasta. Ja ei ole teetetty merkkiliikkeessä.

jo nokka, nostimet ja liuskat maksaa tingittynä 1000€.

Makkonen
-
Viestit: 281
Liittynyt: 28.7.2003 18:19

ViestiKirjoittaja Makkonen » 12.1.2007 23:37

Kyllä nuille osille hintaa kertyy kun rupeaa ostamaan. Ite kannentiiviste ei maksa kun 36€ mutta siihen kun laittaa kannenpultit, venttiilin kumit, jakopäänhihna sarjan, muutaman hihnankiristäjän ja vähän muuta kuluvaa osaa niin äkkiä rupeaa maksamaan. Itellä 170tkm ajettu AJM eikä tarvinnu vielä nokkaa, ohjureita eikä venttiileitä vaihtaa. Laakeriliuskoissa oli jo kulumaa mutta käänsin toisin päin ja hihnanpäähän yhden parin uusia liuskoja.

Hilleri
-
Viestit: 10
Liittynyt: 9.1.2007 10:30

ViestiKirjoittaja Hilleri » 14.1.2007 14:50

Tässä olisi 3 kuvaa, jotka on otettu venttiilin-nostemesta ja liuskasta.

Sen verran on vielä "pientä" vauriota, että ei voinut huomata ajossa. Tuossa nostimessa on kuoppa keskellä. En ole vielä mittaillut, mutta uskoisin nokka-akselin olevan kulunut vähän vinoon. Silmämääräisesti nokka-akseli oli mennyt vähän naarmuille.

Hankala saada hyvää kuvaa ;)

http://kapsi.fi/~hilleri/Auto/Auto001.jpg
http://kapsi.fi/~hilleri/Auto/Auto002.jpg
http://kapsi.fi/~hilleri/Auto/Auto003.jpg

LTR
-
Viestit: 823
Liittynyt: 22.9.2004 12:57

ViestiKirjoittaja LTR » 14.1.2007 17:06

Siis nyt on pakko todeta että enemmän pumppareita avanneena nuo laakeriliuskat ovat vielä kuin uudet ja aivan tarpeetonta vaihtaa vielä seuraavaan 300tkm:ään.

Paininkupeissa on ollut teko/laatuvikoja ja kun kaikki tuoreemmat 8v vw dieselit käyttävät (ainakin 1.9D,TD,TDI,PD-TDI ja vastaavat 2.5l koneet) fyysisiltä mitoiltaan samoja paininkuppeja, joissa tähän asti on ollut sama valmistajan numero itse osassa.
Niin oletettavaa siis on että sattuma korjaa satoa.

Tuliko alkuperäiset vai tarvikeosat tilalle?

Tuo 3000e kuulostaa aika suolaiselle..

Esimerkki teetetystä työstä:

Plaanaus 50e
Ohjarit+vaihto 100e
Täydellinen tiivistesarja yläpää 150e
Kansipultit+pumpparin pultit 100e (muita ei tarvitse vaihtaa, vaikka varaosamyyjä ne mielellään myykin)
Nokkasarja sisältäen paininkupit 320e
Jakopään sarja (hihna+rullat+vesipumppu) 150e
Tässä osat ja koneistustyöt ilman alennuksia. Tekee noin 870e.

Ja työtä 70e tunti * 16h =1120e

Jatkossa suosittelen käyttämään ainakin toista putiikkia sillä nyt joku lähtee bahamalle myhäillen rentoutumaan..

tuppu
-
Viestit: 27
Liittynyt: 4.10.2004 19:18

ViestiKirjoittaja tuppu » 14.1.2007 17:19

Voiko olla mahdollista, että tuossa Hillerin autossa on jossain vaiheessa käytetty väärän tyyppistä öljyä, siis sellaista joka ei sovi pumppusuutin moottoreille? Monet on väittänyt, jos käyttää pumpparissa ei-pumppusuutin öljyä, nokka-aksila ei siitä oiken tykkää pidemmän päälle.

Hilleri
-
Viestit: 10
Liittynyt: 9.1.2007 10:30

ViestiKirjoittaja Hilleri » 14.1.2007 18:56

Alkuperäiset osat laitettiin tilalle. Tiivisteet oli victor reinz.

Koneistamosta tuli 450€, 1000€ korjaamolta ja 1500€ meni kaikkiin osiin ja nesteisiin. Nokka oli kallis yli 700€ ovh.

kahe
-
Viestit: 71
Liittynyt: 25.7.2004 22:38

ViestiKirjoittaja kahe » 16.1.2007 8:45

Hilleri: Pitikö kone yhtään enempää ääntä kuin nyt korjattuna?

Omasta alan epäileen jotain samanlaista, kuin ukormin ja sun tapauksessa. Kone pitää hieman kovempaa nakutusta nykyään ja kulutus on ollut aina suurempaa kuin muilla. Mittarissa 122tkm ja kone on AVF.

Hilleri
-
Viestit: 10
Liittynyt: 9.1.2007 10:30

ViestiKirjoittaja Hilleri » 16.1.2007 12:16

Täytyy sanoa, että remontti tuli täysin yllätyksenä en ollut huomannut mitään erikoista.

Kulutus lukemat 25km työmatka suunta plus normi ajot päälle oli 5.8-6.5l/100km. Pienin kulutus, johon pääsin oli 5.3 ja 7.5 on ollut isoin ainut yli 7l kulutus. Tankkaan yleensä valon sytyttyä ja lasken kulutuksen.

Pasaatti
-
Viestit: 1424
Liittynyt: 26.1.2005 22:12

ViestiKirjoittaja Pasaatti » 16.1.2007 12:57

Eli vikaa voisi epäillä suuresta polttoaineen kulutuksesta? Itellä vie sekalaisessa ajossa alta 5l/100 km, kun serkun 230 tkm ajettu 1,9 PD vie rapiat 6l/100 km? Omalla olen saanut 6l kulutuksia lähinnä kärryn vedossa, en muuten. voisi viikonloppuna kuikuilla venakopan alle - onko välissä massa vai kumitiiviste?

McBonehill
-
Viestit: 25
Liittynyt: 23.7.2003 12:31

ViestiKirjoittaja McBonehill » 16.1.2007 14:10

Pumppusuutinkoneelle on tyypillistä jakajapumpullisia suuremmat kulutuslukemat...

Hilleri
-
Viestit: 10
Liittynyt: 9.1.2007 10:30

ViestiKirjoittaja Hilleri » 16.1.2007 14:34

Kulutus 4,6 5,7 7,7

Tuossa taitaa olla tehtaan speksit, joten istuu juuri tuohon 5,7 sekalaisessa ajossa. Kun se 25 km ei ole mitään tasaista nopeutta. Ramppeja ja liikenne valoja.

Taisi olla Bensa primeralla juuri samalla tavalla, että meni vähän yli yhdistetyn kulutuksen vuoden keskiarvo.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot] ja 15 vierailijaa