Kuinka tämän nyt aloittaisi. Autona siis Passat variant 2001 96kw 5v AWX, jolla nyt ajettuna 200tkm. Täys long life huoltohistoria 130tkm. 130-160tkm 10tkm välein öljynvaihto, 160-200 15tkm välein öljynvaihto. 160-200tkm minä omistajana.
Rupesin epäilemään kannentiiviste vikaa, kun nestettä rupesi häviämään koneesta. Selviä vuoto jälkiä oli ainoastaan paisuntasäiliön alapuolella. Nestemäärä jäi noin minimin kohdalle. Seuraavaksi rupesin kuunteleemaan kuplien kohinaa sisällä, sitten kokeilin konehuoneen puolelta letkuja, jotka olivat tosi kovat.
Tässä vaiheessa päätin, varata korjaamolle ajan.
Mitään muuta erikoista en huomannut auton toiminnassa.
Vein auton korjaamolle, josta soitettiin täältä löytyi "vähän" ylimääräistä (ajattelin, että kansi kierossa). Ei sentään vaan nokka-akselissa näkyy naarmuja, venttiilin nostimet kuluneet loppuun ja samoin myös liuskat. (liukulaakerointi?)
Korjaamo lähetti kannen koneistamoon, jossa kannen korjaus tehtiin. Koneistamosta tuli vielä tieto venttiilienohjarien uusimisesta. Ja sitten tietty ISO läjä tiivisteitä ja ruuveja.
Samalla vaihdettiin ainakin hehkutulppia, ohjarinkumit, lämpöanturi, moniurahihnankiristin, ilmatputsari (aivan tukossa), öljyt, öljynsuodatin. Eivät olleet huollossa vaihtaneet ilmansuodatinta, vaikka olin siitä maksanut. Moniuranhihnankiristä eivät olleet vaihtaneet jakopää rempassa.
Kaikelle tälle kertyi hintaa 3000€. Se on edullista ajaa dieselillä ;D
Tässä on joku tehnyt saman remontin, mutta hänellä oli jo merkkejä viasta. Eli luultavasti tuossa vaiheessa olisin huomannut, että jotain vikaa on koneessa.
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=62 ... 6588ad55cd
Passat AWX kansipahvi ja kansiremontti
Valvoja: ffp jäsenet
Ei käit tuon remontin pitäisi maksaa tehtynäkään yli 1500 euroa kun kannentiivisteen vaihto koneistuksineen on n.700-900 euroa. Tietty jos merkkiliikkeeseen on erehtynyt viemään niin sitten on eri juttu ;)
Jakopää menee samalla vaivalla kuin muu purku ja kasaus + jakopään osien hinta eikä hehkut, nostajat, ohjurit ja laakeriliuskat nyt niin paljoa maksa.
Jakopää menee samalla vaivalla kuin muu purku ja kasaus + jakopään osien hinta eikä hehkut, nostajat, ohjurit ja laakeriliuskat nyt niin paljoa maksa.
Kyllä nuille osille hintaa kertyy kun rupeaa ostamaan. Ite kannentiiviste ei maksa kun 36€ mutta siihen kun laittaa kannenpultit, venttiilin kumit, jakopäänhihna sarjan, muutaman hihnankiristäjän ja vähän muuta kuluvaa osaa niin äkkiä rupeaa maksamaan. Itellä 170tkm ajettu AJM eikä tarvinnu vielä nokkaa, ohjureita eikä venttiileitä vaihtaa. Laakeriliuskoissa oli jo kulumaa mutta käänsin toisin päin ja hihnanpäähän yhden parin uusia liuskoja.
Tässä olisi 3 kuvaa, jotka on otettu venttiilin-nostemesta ja liuskasta.
Sen verran on vielä "pientä" vauriota, että ei voinut huomata ajossa. Tuossa nostimessa on kuoppa keskellä. En ole vielä mittaillut, mutta uskoisin nokka-akselin olevan kulunut vähän vinoon. Silmämääräisesti nokka-akseli oli mennyt vähän naarmuille.
Hankala saada hyvää kuvaa ;)
http://kapsi.fi/~hilleri/Auto/Auto001.jpg
http://kapsi.fi/~hilleri/Auto/Auto002.jpg
http://kapsi.fi/~hilleri/Auto/Auto003.jpg
Sen verran on vielä "pientä" vauriota, että ei voinut huomata ajossa. Tuossa nostimessa on kuoppa keskellä. En ole vielä mittaillut, mutta uskoisin nokka-akselin olevan kulunut vähän vinoon. Silmämääräisesti nokka-akseli oli mennyt vähän naarmuille.
Hankala saada hyvää kuvaa ;)
http://kapsi.fi/~hilleri/Auto/Auto001.jpg
http://kapsi.fi/~hilleri/Auto/Auto002.jpg
http://kapsi.fi/~hilleri/Auto/Auto003.jpg
Siis nyt on pakko todeta että enemmän pumppareita avanneena nuo laakeriliuskat ovat vielä kuin uudet ja aivan tarpeetonta vaihtaa vielä seuraavaan 300tkm:ään.
Paininkupeissa on ollut teko/laatuvikoja ja kun kaikki tuoreemmat 8v vw dieselit käyttävät (ainakin 1.9D,TD,TDI,PD-TDI ja vastaavat 2.5l koneet) fyysisiltä mitoiltaan samoja paininkuppeja, joissa tähän asti on ollut sama valmistajan numero itse osassa.
Niin oletettavaa siis on että sattuma korjaa satoa.
Tuliko alkuperäiset vai tarvikeosat tilalle?
Tuo 3000e kuulostaa aika suolaiselle..
Esimerkki teetetystä työstä:
Plaanaus 50e
Ohjarit+vaihto 100e
Täydellinen tiivistesarja yläpää 150e
Kansipultit+pumpparin pultit 100e (muita ei tarvitse vaihtaa, vaikka varaosamyyjä ne mielellään myykin)
Nokkasarja sisältäen paininkupit 320e
Jakopään sarja (hihna+rullat+vesipumppu) 150e
Tässä osat ja koneistustyöt ilman alennuksia. Tekee noin 870e.
Ja työtä 70e tunti * 16h =1120e
Jatkossa suosittelen käyttämään ainakin toista putiikkia sillä nyt joku lähtee bahamalle myhäillen rentoutumaan..
Paininkupeissa on ollut teko/laatuvikoja ja kun kaikki tuoreemmat 8v vw dieselit käyttävät (ainakin 1.9D,TD,TDI,PD-TDI ja vastaavat 2.5l koneet) fyysisiltä mitoiltaan samoja paininkuppeja, joissa tähän asti on ollut sama valmistajan numero itse osassa.
Niin oletettavaa siis on että sattuma korjaa satoa.
Tuliko alkuperäiset vai tarvikeosat tilalle?
Tuo 3000e kuulostaa aika suolaiselle..
Esimerkki teetetystä työstä:
Plaanaus 50e
Ohjarit+vaihto 100e
Täydellinen tiivistesarja yläpää 150e
Kansipultit+pumpparin pultit 100e (muita ei tarvitse vaihtaa, vaikka varaosamyyjä ne mielellään myykin)
Nokkasarja sisältäen paininkupit 320e
Jakopään sarja (hihna+rullat+vesipumppu) 150e
Tässä osat ja koneistustyöt ilman alennuksia. Tekee noin 870e.
Ja työtä 70e tunti * 16h =1120e
Jatkossa suosittelen käyttämään ainakin toista putiikkia sillä nyt joku lähtee bahamalle myhäillen rentoutumaan..
Täytyy sanoa, että remontti tuli täysin yllätyksenä en ollut huomannut mitään erikoista.
Kulutus lukemat 25km työmatka suunta plus normi ajot päälle oli 5.8-6.5l/100km. Pienin kulutus, johon pääsin oli 5.3 ja 7.5 on ollut isoin ainut yli 7l kulutus. Tankkaan yleensä valon sytyttyä ja lasken kulutuksen.
Kulutus lukemat 25km työmatka suunta plus normi ajot päälle oli 5.8-6.5l/100km. Pienin kulutus, johon pääsin oli 5.3 ja 7.5 on ollut isoin ainut yli 7l kulutus. Tankkaan yleensä valon sytyttyä ja lasken kulutuksen.
Eli vikaa voisi epäillä suuresta polttoaineen kulutuksesta? Itellä vie sekalaisessa ajossa alta 5l/100 km, kun serkun 230 tkm ajettu 1,9 PD vie rapiat 6l/100 km? Omalla olen saanut 6l kulutuksia lähinnä kärryn vedossa, en muuten. voisi viikonloppuna kuikuilla venakopan alle - onko välissä massa vai kumitiiviste?
-
- -
- Viestit: 25
- Liittynyt: 23.7.2003 12:31
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 7 vierailijaa