1.6TD hyytyi ,missä vika

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

eci
-
Viestit: 47
Liittynyt: 14.4.2005 1:26

1.6TD hyytyi ,missä vika

ViestiKirjoittaja eci » 18.12.2005 23:07

Juu eli 1.6TD jetta sammui noin 15km ajon jälkeen eikä tykännyt lähteä käyntiin. Hetken päästä kuitenkin lähti. n. 10m ajoa ja taas. Tyhjäkäynnillä pääsi kaverin pihaan jonne jäi lepäämään. Kone siis lähtee käyntiin ja käy tyhjää mutta jos kaasua antaa niin sammuu. Ilmeisesti siis ei saa tarpeeksi ainetta.

pa-suodattimen tyhjensin ja sulatin jäät pois, ei vaikutusta.
Eli missähän mahtaisi olla vika? Pumppu on tuollainen missä on tuo ahdonalainen syöttö. Vuotoja ei myöskään näy.

Huomasin myös että koneen sammuessa pumpusta kuului outoa kurlutusta.

Loppu viikosta pääsen jälleen käsiksi autoon, joten nyt tarvitaan ideoita mistä lähteä vikaa etsimään.

Kiitoksia etukäteen.

Jetman
-
Viestit: 866
Liittynyt: 24.7.2003 17:09
Viesti:

ViestiKirjoittaja Jetman » 19.12.2005 12:08

Ota mukaan uus suodatin kun meet ihmettelemään.

tatse
-
Viestit: 7
Liittynyt: 16.12.2004 18:29

ViestiKirjoittaja tatse » 19.12.2005 12:31

Ettei vaan olis kesälaatu naftaa tankissa, ja päässyt jäätymään.

eci
-
Viestit: 47
Liittynyt: 14.4.2005 1:26

ViestiKirjoittaja eci » 19.12.2005 14:58

juu tuo suodatin tuli itelläkin mieleen. ja talvilaatua on ollut jo jonkin aikaa tankissa eli useampi tankillinen. mahdollisuuksiahan tietysti on että on jotain roskaa tankissa joka tukkisi ottoputken aina kun pumppu haluaa enemmän ainetta.

rrock
-
Viestit: 161
Liittynyt: 23.7.2003 10:06
Viesti:

ViestiKirjoittaja rrock » 19.12.2005 17:07

Samanlaisia oireita ilmeni, kun laitoin jonkun harakiri-tehtaan tekemän suodattimen. Osta hyvä suodatin ja lorauta diesel satasta tankkiin.

eci
-
Viestit: 47
Liittynyt: 14.4.2005 1:26

ViestiKirjoittaja eci » 22.12.2005 22:11

no niin . tänään vaihdoin uuden suodattimen ja laitoin tankkiin jotain diesel jäänesto juttua joka nostaa setaani lukua. ei niin minkäänlaista apua. edelleen lähtee käyntiin ja käy tyhjää hienosti mutta ei pysy käynnissä jos antaa kaasua. kokeilin antaa reippaammin kaasua niin rykii putkeen oikein kunnolla ja sitte sammuu. voisko olla kansi halki tai jotain vastaavaa. ainakin oli jotain sekunda pakkasnestettä ku jäähilettä oli paisuntasäiliössä. vielä en ole saanut kotiin hinattua vehjestä mutta ehkä huomenna. tuleeko kellään mieleen mikä em. oireita voisi aiheuttaa?

Mastodontti
-
Viestit: 90
Liittynyt: 28.4.2004 20:06

ViestiKirjoittaja Mastodontti » 23.12.2005 8:39

Mulla teki saman tossa hiljan, kun pääsi tankki liian tyhjäksi, johtuen anturista eli tankki on jo tyhjä kun mittari vasta menee punaselle. No en saanut jettaa miltei ollenkaan käymään vaikka tankkiin laittoi lisää ainetta. Alkuun käynnistyi hyvin ja kävi hetken aina tyhjäkäyntiä mutta kierroksia ei kestänyt. Lopulta kun se kanssa pitempään temppuili, ei syttynyt tulille enää olleenkaan ja lopulta virta loppui akusta.

Kuvittelin kans putsarin olevan tukossa ja uutta tilalle --> ei apua. Hinattiin pitkä tovi, mutta ei käyntiin. Lopulta sitten imaisin letkusta ainetta putsarin läpi, letku lettuun ja äkkiä kiinni pumppuun, starttaus ja heti käyntiin. Siitä lähtien toiminut moitteetta, tosin tankkia en ole aivan tyhjäksi arvannut ajaa ettei vika uusi..

Nyt kun jetta käy, niin koko ajan menee siinä kirkkaassa paluuletkussa naftan mukana ilmaa, mutta vuotoja en ole löytänyt mistään, enkä viitsi nyt ruveta etsimäänkään, kun pumppu mennee vaihtoon muista syistä parin viikon päästä, katsotaan silloin löytyykö mitään apua...

eci
-
Viestit: 47
Liittynyt: 14.4.2005 1:26

ViestiKirjoittaja eci » 30.12.2005 12:34

ongelma ratkesi mutta vika ei varsinaisesti selvinny. laitoin diesel kannun repsikan jalkatilaan ja siitä letkut suoraan pumppuun ni toimi ku ei mitään vikaa ois koskaan ollukkaan , sitte laitoin uudet letkun pätkät konehuoneeseen ja nyt toimii niinku aina enneki. ilmeisesti mulle on myyty kesälaatua, mutta luulis -10 pakkasilla lukevan pumpussa et jos siinä on jotain kesälaatua...

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 30.12.2005 12:56

Missä se oli juttua että viitisen litraa kesälaatua talvilaadun seassa nostaa hyytymisrajan johonkin -5 °C paikkeille.

Eli onkos voinu ollu paljonkin kesälaatua pohjalla?

TDiGO
-
Viestit: 103
Liittynyt: 27.9.2004 14:01

ViestiKirjoittaja TDiGO » 30.12.2005 14:24

Kesälaadun samepiste -5 C. suodatettavuus on -15 C.. Ainaki nesteen löpössä.

rrock
-
Viestit: 161
Liittynyt: 23.7.2003 10:06
Viesti:

ViestiKirjoittaja rrock » 30.12.2005 14:24

Mulla on aina kesälaatua tankissa, eikä ikinä ole auto alkanut köhimään. Ainakin Nesteen kesälaadulle ilmoitetaan pakkasen kestoa -15 astetta, mikä riittää, tai ainakin tähän asti on riittänyt näillä leveysasteilla. Varmuuden vuoksi mukana kuitenkin kulkee diesel 100:sta pullollinen.

edit. Nopeat ehtivät ensin.

eci
-
Viestit: 47
Liittynyt: 14.4.2005 1:26

ViestiKirjoittaja eci » 31.12.2005 16:51

tietääkös joku semmosesta kun oli kokeilu vaiheessa kirkkaat letkut tossa pumpussa ja paluuputkessa meni tosi paljon kuplia kun anto kaasua. siis lähes vaahtoa oli se tankille palaava tavara et onko ihan normaalia?

edit: ja oli tankki lähes tyhjä ennen tätä tankkausta että ei ainakaan ennen ollu kesälaatua merkittävää määrää

Mastodontti
-
Viestit: 90
Liittynyt: 28.4.2004 20:06

ViestiKirjoittaja Mastodontti » 3.1.2006 8:02

tietääkös joku semmosesta kun oli kokeilu vaiheessa kirkkaat letkut tossa pumpussa ja paluuputkessa meni tosi paljon kuplia kun anto kaasua. siis lähes vaahtoa oli se tankille palaava tavara et onko ihan normaalia?


Eiköhän noissa ole kaikissa kirkasta letkua se paluu pumpulta suodattimelle jo ihan vakiona?? Ainakin mulla ollut kaikissa viidessä jetassa samanlainen letku ja kovin on orkkiksen näköinen.

eci
-
Viestit: 47
Liittynyt: 14.4.2005 1:26

ViestiKirjoittaja eci » 3.1.2006 13:08

tjaa mulla on ollu tollasta mustaa kudosvahvisteista letkua kolmessa jetassa mut näihin onkin vaihettu dieselkoneet jälkikäteen ettei varmaan orkkisletkuja juurikaan oo.

Blue_vw
-
Viestit: 305
Liittynyt: 23.7.2003 16:06

ViestiKirjoittaja Blue_vw » 4.1.2006 12:28

Itsellä oli samanlainen vika omassa golffissa, pariinkin otteeseen. Kun on vaihtanut polttoaineanturin (sen mikä mittaa jäljellä olevan löpön) kontiin niin on vika korjaantunut. Siellä on yksi O-rengas mikä itsellä on kummallakin kerralla ollut syynä, kun tankki kuivuu alle viimeisen neljänneksen niin vetää ilmaa sieltä välistä.

Mastodontti
-
Viestit: 90
Liittynyt: 28.4.2004 20:06

ViestiKirjoittaja Mastodontti » 4.1.2006 12:40

Ei auttanut mulla ainakaan edes se, mielessä kävi kyllä ekana ja anturi on nyt vaihdettu kahteen kertaan, ilman apua...

Jukkiz-
-
Viestit: 79
Liittynyt: 5.10.2004 18:01

ViestiKirjoittaja Jukkiz- » 6.1.2007 15:28

Lainataas vähän tätä topicia..
Eli 1,6td hyytyi..Auto alkoi lykkäämään sinistä n.200km ennen hyytymistä, lämpösenäkin. Tulin risteykseen kierrokset laski alle n.2000rpm. Samalla syttyi öljyvalo ja summeri huutaan ja auto sammui, eikä enään lähtenyt käymään. Öljyä koneessa oli melkein ylärajassa. Polttoainetta saa, letkut eivät vuoda ja mustaa lykkää putkesta kun yrittää startata. Niin ja ihan talvilaatua on tankissa.

Miksu.
-
Viestit: 1248
Liittynyt: 6.9.2004 10:03

ViestiKirjoittaja Miksu. » 6.1.2007 15:43

Ajoitko ton 200km yhteen putkkeen,, päästäppä koneesta öljyt ulos haistelee miltä se haisee,, no öljyn paineethan sieltä on todennäköisesti karannu, Esim mäntähalki,kansihalki, kansipahvi levinny

Jukkiz-
-
Viestit: 79
Liittynyt: 5.10.2004 18:01

ViestiKirjoittaja Jukkiz- » 6.1.2007 15:48

No öljykorkin ja ventiilikopan välistä nyt ainakin on tullu ulos ja tietenkin pakoputken kautta :) Kone ei siis pitäny mitään ihmeempiä kolinoita ennen hyytymistä. Ja pölly mitä putkesta tulee kun yrittää startata niin haisee sellaiselle "kirpeälle", eikä sellaiselle kun diesel yleensä

En ajanu putkeen, n.50km pätkissä ajoin

eci
-
Viestit: 47
Liittynyt: 14.4.2005 1:26

ViestiKirjoittaja eci » 6.1.2007 16:43

Tutulta kuulostaa eli veikkaan että öljypumppu on sökö tai sitä pyörittävän apuakselin laakeri. Sitä myöten sitten kiertokangenlaakerit myös todennäköisesti menneet. Saattaa olla tietysti turbokin väljä.

Jukkiz-
-
Viestit: 79
Liittynyt: 5.10.2004 18:01

ViestiKirjoittaja Jukkiz- » 6.1.2007 16:58

Kone pyörii kyllä ihan hyvin kun starttaa, eikä rohise. Mutta voiko silti olla noi laakerit? Tosin eipä paljoa kiinnosta alkaa availeen konetta.

eci
-
Viestit: 47
Liittynyt: 14.4.2005 1:26

ViestiKirjoittaja eci » 6.1.2007 18:06

Mulla oli kk:n laakerit menny ihan olemattomiin jotkut ja tulin silti ajamalla kotiin, että ei siitä välttämättä niin ihmeellisiä ääniä kuulu kun vois luulla. Lähinnä vaan siitä voi päätellä että kun öljynpaineet häipyy ja laakereille lakkaa tulemasta voitelua niin eipä ne kauheesti pyöritystä vaadi kun alkavat kulua ihan tosissaan.

edit: kk:n laakerien vaihtoon menee sellanen 1-2h että ei oo mikään mahdoton urakka.

Jukkiz-
-
Viestit: 79
Liittynyt: 5.10.2004 18:01

ViestiKirjoittaja Jukkiz- » 6.1.2007 18:17

Nojoo, ne laakerit on aikas pieni laitettava kohde tuossa autossa :) Eli varmaan kilvet pois ja purkuun..


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 16 vierailijaa