VW Golf IV 96kw 4motion menossa merkkihuoltoon
Valvoja: ffp jäsenet
VW Golf IV 96kw 4motion menossa merkkihuoltoon
Longlife huolto ja sitten valitin outoa käryämistä kylmänä sekä ylimäääräistä savutusta kylmänä ja kuumana. Haisee todella kärylle pitkän aikaa kylmänä. Lämpöisenä normaalit hajut :)
Oli samalla 96kw ASZ myllyllä kesällä toinen Golffi ja se ei tolleen käryttänyt ja savuttanut. Siinä tosin oli ahtopaineissa ongelmia ettei ihan suoraan voi verrata ajossa savutusta.
Tämä siis pöläyttää myös kun polkaisee kaasua ohituksessa jne vaikkei rajusti polkaisikaan.
En ihan varma ole mitä huoltoneuvoja meinas kun sanoi heti että käy liian laihalla, huomaskohan se että oli TDI eikä bensamylly....oli kyllä huoltokirja nenän edessä.
Mutta joo kulutus ihan ok eli sen 6-6.5l/100km ei vie liioin öljyä sallittua enempää. Nyt 30tkm jälkeen puolessavälissä mittaaluetta. Kilsoja 155tkm.
Katsstuksessa oli savutus 1.60 (max sallittu 3) ja se on kyllä selkeesti enemmän mitä mulla noita TDI autoja on ollut.
Toinen oire on ravistus sillointällöin tyhjäkäynnillä ja raskaasti vedettäessä (iso vaihde tai peräkärry jne) resonanssin kera.
Näkee nyt liittyykö molemmat samaan asiaan. Virityksiä ei ole sikälikuin tiedän. Muilla tälläisiä huomioita ko. myllystä ?
Täytyy sanoa et seuraavaan autoon ei olis vielä edes varaa kun aiemmin riitti ilmastointi, nyt pitää väh 130hv PD, 4wd ja webasto lisäksi. Tajuton setti kesät talvet.
Janneh
Oli samalla 96kw ASZ myllyllä kesällä toinen Golffi ja se ei tolleen käryttänyt ja savuttanut. Siinä tosin oli ahtopaineissa ongelmia ettei ihan suoraan voi verrata ajossa savutusta.
Tämä siis pöläyttää myös kun polkaisee kaasua ohituksessa jne vaikkei rajusti polkaisikaan.
En ihan varma ole mitä huoltoneuvoja meinas kun sanoi heti että käy liian laihalla, huomaskohan se että oli TDI eikä bensamylly....oli kyllä huoltokirja nenän edessä.
Mutta joo kulutus ihan ok eli sen 6-6.5l/100km ei vie liioin öljyä sallittua enempää. Nyt 30tkm jälkeen puolessavälissä mittaaluetta. Kilsoja 155tkm.
Katsstuksessa oli savutus 1.60 (max sallittu 3) ja se on kyllä selkeesti enemmän mitä mulla noita TDI autoja on ollut.
Toinen oire on ravistus sillointällöin tyhjäkäynnillä ja raskaasti vedettäessä (iso vaihde tai peräkärry jne) resonanssin kera.
Näkee nyt liittyykö molemmat samaan asiaan. Virityksiä ei ole sikälikuin tiedän. Muilla tälläisiä huomioita ko. myllystä ?
Täytyy sanoa et seuraavaan autoon ei olis vielä edes varaa kun aiemmin riitti ilmastointi, nyt pitää väh 130hv PD, 4wd ja webasto lisäksi. Tajuton setti kesät talvet.
Janneh
"Toinen oire on ravistus sillointällöin tyhjäkäynnillä ja raskaasti vedettäessä (iso vaihde tai peräkärry jne) resonanssin kera."
Hep täällä sama ongelma, auto golf variant TDIPD 96kw "2WD :-(".
Olen ihmetellyt asiaa...on sellainen "pehmeä" värinä esim 110km/h 6 vaihde, vakkari päällä - loiva ylämäki. Asiasta huomautin huollossa, mutteivät asialle osanneet mitään tehdä. Lähinnä tuo tuntuu sellaiselta ärsyttävältä perseenhytkytyskoneelta tuolloin. Olen ajanut autolla 60tkm -> 120tkm ja sama asia aina päällä, kesät talvet, kokeiltu 2 eri 15" talvirenkailla, 15" ja 17 " kesärenkailla, sama juttu. Tämä siksi, että tuntuu sellaiselta renkaan aiheuttamalta. Jos polkaisee kytkimen, niin värinä lakkaa.
Olen myös huomannut joskus yllättäen tyhjäkäynnilla saman tuntuisen ilmiön esim liikennevaloissa - mutta vain hyvin harvoin...
Selvitä mikä vikana ja kerro mullekin :-). Värinä on säilynyt ihen ennallaan mielestäni, joten tuskin kannattaa olla kovin huolissaankaan. Alussa oltin, että jotain on hajoamassa.[/quote]
Hep täällä sama ongelma, auto golf variant TDIPD 96kw "2WD :-(".
Olen ihmetellyt asiaa...on sellainen "pehmeä" värinä esim 110km/h 6 vaihde, vakkari päällä - loiva ylämäki. Asiasta huomautin huollossa, mutteivät asialle osanneet mitään tehdä. Lähinnä tuo tuntuu sellaiselta ärsyttävältä perseenhytkytyskoneelta tuolloin. Olen ajanut autolla 60tkm -> 120tkm ja sama asia aina päällä, kesät talvet, kokeiltu 2 eri 15" talvirenkailla, 15" ja 17 " kesärenkailla, sama juttu. Tämä siksi, että tuntuu sellaiselta renkaan aiheuttamalta. Jos polkaisee kytkimen, niin värinä lakkaa.
Olen myös huomannut joskus yllättäen tyhjäkäynnilla saman tuntuisen ilmiön esim liikennevaloissa - mutta vain hyvin harvoin...
Selvitä mikä vikana ja kerro mullekin :-). Värinä on säilynyt ihen ennallaan mielestäni, joten tuskin kannattaa olla kovin huolissaankaan. Alussa oltin, että jotain on hajoamassa.[/quote]
No lakkaako se kaksoimassa pyörimästä kun kytkimen painaa ? Kyselin aiemmin täällä "diagnoosia" kaksoismassasta ja mikä se ylipäätään on mutta tuntuu olevan sellainen mystinen musta-aukko :)
Rolle:vanha gubbe omistanut, on se tietysti mahdollista mutta en heti uskoisi. Auto kyllä lähtee ihan mukavasti.
tjvirta: onko sulla tietoa omasi modauksesta eli onko ecua ohjelmoitu uusiksi ?
Perskele kun löytäs sen jonkun puolalaisen jampan softan jolla voi ohjelmoida ecua uusiksi, ois kätevä kokeilla eri virityksiä ja sit palauttaa vakion halutessaan.
Rolle:vanha gubbe omistanut, on se tietysti mahdollista mutta en heti uskoisi. Auto kyllä lähtee ihan mukavasti.
tjvirta: onko sulla tietoa omasi modauksesta eli onko ecua ohjelmoitu uusiksi ?
Perskele kun löytäs sen jonkun puolalaisen jampan softan jolla voi ohjelmoida ecua uusiksi, ois kätevä kokeilla eri virityksiä ja sit palauttaa vakion halutessaan.
Vakio 130hp 4Motion savuttaa 0.5 260tkm taulussa..
Jos siellä on kaikki ehjää mekaniikka ja anturipuolella niin on ohjelma mallia jotain muuta kuin vakio ja aika "pöllyttävä" sellainen.
Minäkin laitan ääneni tuon vauhtipyörän suuntaan.. Ei se ole hyväksi vedätellä millään alle 2000kierroksella kaasu auki ja jotain +350nm pelissä
Kasoismassa ei lakkaa pyörimästä kytkintä painettaessa, koska se on vauhtipyörä ja kampiakselissa pulteilla kiinni. Silloin kun kaksoismassa antautuu niin sopivilla kierroksilla se alkaa rynkyttelemään itsekseen sekä vedossakin huomattavasti helpommin kuin ehjänä.
Jos siellä on kaikki ehjää mekaniikka ja anturipuolella niin on ohjelma mallia jotain muuta kuin vakio ja aika "pöllyttävä" sellainen.
Minäkin laitan ääneni tuon vauhtipyörän suuntaan.. Ei se ole hyväksi vedätellä millään alle 2000kierroksella kaasu auki ja jotain +350nm pelissä
Kasoismassa ei lakkaa pyörimästä kytkintä painettaessa, koska se on vauhtipyörä ja kampiakselissa pulteilla kiinni. Silloin kun kaksoismassa antautuu niin sopivilla kierroksilla se alkaa rynkyttelemään itsekseen sekä vedossakin huomattavasti helpommin kuin ehjänä.
-
- -
- Viestit: 693
- Liittynyt: 27.2.2005 20:51
- Viesti:
kaksoismassa vauhtipyörä on käytännössä kaksi osainen vauhtipyörä jossa kehät on jousitettu toisiinsa nähden ja kytkin levy on jousittamaton (ainakin joissain malleissa).
Eli kun kaksois massa vauhtiksesta alkavat jouset hiipumaan, niin siitä aiheutuu rynkytystä.
Kaksois massa vauhtiksen jouset alkavat pohjaamaan jollain tietyllä momenttimäärällä ja pikkukierroksilla hieman herkemmin koska kampiakselin momentti määrä on pulssikasta jolloin jouset tekevät edestakaista liikettä ja vauhtipyörän inertia saa per pussi paremman vauhdin pohjaamista ajatellen.
Isoilla kierroksilla momentti tulee tasaisemmin ja pohjaamista ei välttämättä edes huomaa.
Ecussa on hemmetin monta karttaa joita voi muutella, se ei ole ihan niin yksinkertaista että lisätään syöttöjä johonkin tauluun.. tai tavallaan on mutta pitää tietää mihin tauluun =)
Kyllähän noita softia saa ostettua..
Eli kun kaksois massa vauhtiksesta alkavat jouset hiipumaan, niin siitä aiheutuu rynkytystä.
Kaksois massa vauhtiksen jouset alkavat pohjaamaan jollain tietyllä momenttimäärällä ja pikkukierroksilla hieman herkemmin koska kampiakselin momentti määrä on pulssikasta jolloin jouset tekevät edestakaista liikettä ja vauhtipyörän inertia saa per pussi paremman vauhdin pohjaamista ajatellen.
Isoilla kierroksilla momentti tulee tasaisemmin ja pohjaamista ei välttämättä edes huomaa.
Ecussa on hemmetin monta karttaa joita voi muutella, se ei ole ihan niin yksinkertaista että lisätään syöttöjä johonkin tauluun.. tai tavallaan on mutta pitää tietää mihin tauluun =)
Kyllähän noita softia saa ostettua..
Oireet sopii kyllä justiin ja nyt valottui jo aikahyvin tuo kaksoimassan toiminta.
Kannattais varmaan samalla aukaisulla uusia kytkin myös. Missäs tommonen kannattaa teettää ja saako osat muutakuin "laakkoselta" ?
Onko siinä jotain mahdollisia spesiaalijippoja vai voiko ne osat vaan paiskata paikoilleen jos innostuis lootan irrottaan itse... ?
Kattotaan nyt tänän merkkihuollon diagnoosi kuitenkin :)
EDIT:
Kiva, sieltähän se tuli sitten eli 950e kytkin+vauhtipyörä ja 380e työt eli liki puoltoistatonnia.
Onko vaihtoehtoja (lähinnä osille) vai ainoastaan merkkiliike ? Sillä sais 2v takuun toisaalta...
Hassua että eivät voi todeta (tai suostu ainakaan?) että onko orkkisohjelmoinnit ecussa vaiko ei. Ois nyt luullu et osais kertoa miks auto savuttaa...
Kannattais varmaan samalla aukaisulla uusia kytkin myös. Missäs tommonen kannattaa teettää ja saako osat muutakuin "laakkoselta" ?
Onko siinä jotain mahdollisia spesiaalijippoja vai voiko ne osat vaan paiskata paikoilleen jos innostuis lootan irrottaan itse... ?
Kattotaan nyt tänän merkkihuollon diagnoosi kuitenkin :)
EDIT:
Kiva, sieltähän se tuli sitten eli 950e kytkin+vauhtipyörä ja 380e työt eli liki puoltoistatonnia.
Onko vaihtoehtoja (lähinnä osille) vai ainoastaan merkkiliike ? Sillä sais 2v takuun toisaalta...
Hassua että eivät voi todeta (tai suostu ainakaan?) että onko orkkisohjelmoinnit ecussa vaiko ei. Ois nyt luullu et osais kertoa miks auto savuttaa...
valeo kehittäny semmosen paketin näihin autoihin joissa kaksoismassavauhtipyörä. tulee kiinteä vauhtipyörä tilalle ja kytkinlevyssä on joku hilpe joka toimii vastaavalla tavalla kuin tuo kaksoismassavauhtipyörä. just tänään luin tosta kahan lehestä.
ja on kestävämpi kuin tuo orkkis.. testattu 210hv ja 450nm jossakin kilpailuissa..:)
eli kannattaa kysyä esim. näistä broman groupin varaosaliikkeistä tai vastaavista mitkä myy kahan tavaraa..
ja on kestävämpi kuin tuo orkkis.. testattu 210hv ja 450nm jossakin kilpailuissa..:)
eli kannattaa kysyä esim. näistä broman groupin varaosaliikkeistä tai vastaavista mitkä myy kahan tavaraa..
-
- -
- Viestit: 31
- Liittynyt: 23.10.2006 21:10
kuulostaa halvalta jos siis kytkin ja vauhtipyörä alle 500€, sehän se pahiten rajoittaa tota lastutusta.
Miten muuten, onko täällä viisaampia, mulla on sellasta materiaalia jossa kuvitettu kaksoismassavauthtipyörä ja siinä öljyntäyttöaukko, eli pitäisikö tota huoltaa vai onko ne öljyt siellä koko eliniän? Tässä on lähinnä kyse niistä malleista joissa planeettapyörästövälitykset, eli uudempia, oletan että näitä käytetään juuri pd koneissa?
Miten muuten, onko täällä viisaampia, mulla on sellasta materiaalia jossa kuvitettu kaksoismassavauthtipyörä ja siinä öljyntäyttöaukko, eli pitäisikö tota huoltaa vai onko ne öljyt siellä koko eliniän? Tässä on lähinnä kyse niistä malleista joissa planeettapyörästövälitykset, eli uudempia, oletan että näitä käytetään juuri pd koneissa?
-
- -
- Viestit: 31
- Liittynyt: 23.10.2006 21:10
Täälläkin ravistelee....
Tuo alta 500 paketti kiinnostais täälläkin,mul passatis 74kw pumpparikone avb koodiltaan ja oireilee varsinkin kylmänä joutuu oikee "kikkaileen"kytkimen kans.prkl noita romuja.alta 200 kuitenkin ajettu,onko joku tuohon laitellu sitä kiinteetä pyörää auto on 5v laatikolla.kiitoksia jo etukäteen.
Siis tuo olis nyt sitten kiinteällä vauhtiksella?
Mahtaiskohan joku "tykimpi asetelma" sopia tuohon vai paljonkohan se väännönkesto tosiaan on.. semmoinen 530+nm pitäis olla ainakin että kannattaa lähteä vaihtamaan nykyistä..
Aihion (Sachs) sain aikanaan alle 600eurolla sis. uusi vauhtis, levy asetelma joista levy tehtiin uusiksi jousitetulla kesköllä, ja asetelmaksi sachs race engineeringin tuote.. täytyy varmaan joku 2Kn tiltoni hankkia seuraavaksi, nyt kun löytyi the äijä joka tekee laatikkoon justiinsa semmoset rojut kun haluaa.. 5kpl sarja minimi..
Mahtaiskohan joku "tykimpi asetelma" sopia tuohon vai paljonkohan se väännönkesto tosiaan on.. semmoinen 530+nm pitäis olla ainakin että kannattaa lähteä vaihtamaan nykyistä..
Aihion (Sachs) sain aikanaan alle 600eurolla sis. uusi vauhtis, levy asetelma joista levy tehtiin uusiksi jousitetulla kesköllä, ja asetelmaksi sachs race engineeringin tuote.. täytyy varmaan joku 2Kn tiltoni hankkia seuraavaksi, nyt kun löytyi the äijä joka tekee laatikkoon justiinsa semmoset rojut kun haluaa.. 5kpl sarja minimi..
Näillä hiluilla pitäs kytkimen pitää Reilu 550nm
BY: NSUman
Vauhtipyöränä: alunperin 228mm kiinteä, johon tehty uusi reikäjako 240mm asetelmalle
Asetelma: Audi S2 (3B moottori) 240mm, vag 035 141 118 X, SACHS 3082 919 001
Levy : Audi S2 (3B moottori) 240mm, vag 034 141 032 M, SACHS 1862 625 001
Kiinteä vauhtipyörä, alunperin 228mm kytkimelle (ehkä ABK koneesta)
Ja n ää hilut menee pitkittäis koneseen, etu ja neli vetoiseen AFN koneiseen ja vastaaviin
Tässä Lisätietoa kyseisestä operaatiosta
BY: NSUman
Vauhtipyöränä: alunperin 228mm kiinteä, johon tehty uusi reikäjako 240mm asetelmalle
Asetelma: Audi S2 (3B moottori) 240mm, vag 035 141 118 X, SACHS 3082 919 001
Levy : Audi S2 (3B moottori) 240mm, vag 034 141 032 M, SACHS 1862 625 001
Kiinteä vauhtipyörä, alunperin 228mm kytkimelle (ehkä ABK koneesta)
Ja n ää hilut menee pitkittäis koneseen, etu ja neli vetoiseen AFN koneiseen ja vastaaviin
Tässä Lisätietoa kyseisestä operaatiosta
No nyt täytyy sanoa, että en ole aivan varma mistä koneesta tuo vauhtipyörä on. Kiekosta kun ei löytynyt osanumeroa vaikka kuinka etsi.
Mutta tuollasta vauhtipyörää on ollut 1,8 - 2,0 bensakoneessa esim. Audi 80 ja vahva veikkaus on että samaa löytyy myös alkupään (pitkittäin!) TDI koneista joissa 228mm kytkin.
S2 audin asetelma ja levy osuu vauhtipyörään kun tekee vaan uuden pulttijaon joka luonnollisesti tuossa 240mm kytkinpaketissa on suurempi. Se just ja just sopii tuohon vauhtipyörään. Uudet reijät siis kiinntyspulteille ja keskitystapeille.
Vauhtipyörän pinta kannattaa myös sorvata/koneistaa suoraksi jos vaan mahdollista. Samalla uudelle levylle voi tehdä 0,5 - 1mm syvennyksen jolloin asetelman puristus paranee ja paketti ainakin pitää.
Tuossa pari kuvaa vauhtipyörästä:

Mutta tuollasta vauhtipyörää on ollut 1,8 - 2,0 bensakoneessa esim. Audi 80 ja vahva veikkaus on että samaa löytyy myös alkupään (pitkittäin!) TDI koneista joissa 228mm kytkin.
S2 audin asetelma ja levy osuu vauhtipyörään kun tekee vaan uuden pulttijaon joka luonnollisesti tuossa 240mm kytkinpaketissa on suurempi. Se just ja just sopii tuohon vauhtipyörään. Uudet reijät siis kiinntyspulteille ja keskitystapeille.
Vauhtipyörän pinta kannattaa myös sorvata/koneistaa suoraksi jos vaan mahdollista. Samalla uudelle levylle voi tehdä 0,5 - 1mm syvennyksen jolloin asetelman puristus paranee ja paketti ainakin pitää.
Tuossa pari kuvaa vauhtipyörästä:
Viimeksi muokannut NSUman, 12.1.2007 22:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ois nyt luullu et osais kertoa miks auto savuttaa...
Haisee todella kärylle pitkän aikaa kylmänä. Lämpöisenä normaalit hajut :)
Tuleeko käryn haju pakoputkesta vai eberin pakoputkesta? Minulla oli ankara käry kylmänä kun eberin pakari poltti sisälokasuojaan reikää.
Jos ei ole eberiä/webastoa niin sitten unohda.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 13 vierailijaa