Outo ääni vaihdelaatikosta Audi 80:ssä

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Rode
-
Viestit: 200
Liittynyt: 6.8.2003 14:48

Outo ääni vaihdelaatikosta Audi 80:ssä

ViestiKirjoittaja Rode » 12.11.2006 18:37

Vasemmalta edestä on kuulunut jurnuttavaa ja ruksuttavaa ääntä hiljaisessa- ja maantienopeudessa. Pyöränlaakerit on vaihdettu ja murroksetkin ovat OK. Tänään kun tutkittiin vasenta sisempää murrosta, niin huomattiin että se laatikossa oleva laippa, johon vetarissa oleva laippa kiinnitetään, on hieman väljän oloinen. Elikkä siinä on välystä sivuttaissuunnassa. Tämä tuskin on normaalia? Lisäksi kuulosteltiin, että se ääni kuuluisi sieltä laipan lähettyviltä. Ääni rupesi kuulumaan heti, kun veto oli päällä. Mikähän siellä sitten voisi olla hajallaan? Vaihteistoöljy on tarkistettu -> OK.

Mikhauta
-
Viestit: 3845
Liittynyt: 23.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja Mikhauta » 12.11.2006 20:55

Poskilaakerit voisi tarkistaa.

Rode
-
Viestit: 200
Liittynyt: 6.8.2003 14:48

ViestiKirjoittaja Rode » 12.11.2006 21:39

Onko se laakeri kiinni siinä laipassa? Mikä sen virallinen nimi sitten onkaan. Jostain tartteis kyl saada räjäytyskuva, niin näkis tarkalleen sen rakenteen. Niin ja noita laatikon osia tuskin saa varaosaliikkeistä...

Mikhauta
-
Viestit: 3845
Liittynyt: 23.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja Mikhauta » 13.11.2006 10:31

Kuva löytyy täältä :
http://mikhauta.pp.fi/muut/laatikko.jpg
Laakerit ovat siinä numerot 9 ja 11.

Ps. mulla on ylimääräinen toimiva laatikko.

Rode
-
Viestit: 200
Liittynyt: 6.8.2003 14:48

ViestiKirjoittaja Rode » 13.11.2006 11:48

Kiitoksia! Nyt jo vähän selveni asia. Tosin remppa vaikuttaa melkosen laajalle. Mikäli nuo laakerit ovat ne vialliset, niin pääsisköhän niihin käsiksi irrottamalla osan 8 vai pitääkö koko laatikko irrottaa ja avata?

Tuntuu kyllä, että sielä laatikossa on muutakin vikaa. Välillä vaikuttaa siltä, että kolmonen ja nelonen ei mene kunnolla päälle...kierrokset nousee mutta mitään ei tapahdu. Näin käy yleensä kiihdyttäessä. Kytkin on kunnossa.

Mikhauta
-
Viestit: 3845
Liittynyt: 23.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja Mikhauta » 13.11.2006 12:02

Uskoisin niin että tuon ison kannen irroituksen jälkeen, koko toi tasauspyörästö mahtuu tulemaan pois. Eli laakeri 9 olisi helpompi vaihtaa kuin toi 11.

MJF
-
Viestit: 1434
Liittynyt: 27.7.2003 23:17

ViestiKirjoittaja MJF » 13.11.2006 15:47

Ei ole kovin työläs homma. Vetarit irti laatikosta, laipat irti laatikosta. Kansi irti ja tasauspyörästo lähtee sitten pois edestä. Ulkokoolit lähtee naputtelemalla irti ja itse laakeri ulosvetäjällä. 32B Passatin laatikkoon ostin nuo laakerit huoltoasemalta...
Helppo homma nosturilla/montun päällä ja laatikkoa ei tarvi irroittaa.

Mikhauta
-
Viestit: 3845
Liittynyt: 23.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja Mikhauta » 13.11.2006 16:11

Tässä vielä ne laakerien koot, varaosanumerot ja suuntaa-antavat hinnat.

11 = koko 41 * 68 * 17,6 varaosanumero 113 517 185D hinta 23€
9 = koko 41,2 * 73,4 * 19,5 varaosanumero 016 409 123 hinta 43€

Noi mitat pätee sitten laatikoihin AKS, ALR,AMR,AKL,AKM ja AKN, eli 4 ja 5 -vaihteiset manuaalilaatikot.

Rode
-
Viestit: 200
Liittynyt: 6.8.2003 14:48

ViestiKirjoittaja Rode » 13.11.2006 20:59

On kyl semmonen tunne, että jos nyt ryhtyy tähän remppaan, niin sieltä uumenista saattaa löytyä yhtä sun toista fiksaamista. Ja rempan hinta sen kun nousee ;) Oisko veikkauksia kuinka kauan tämmösellä Audin laatikolla ajaa, ennenkun rupee reistaamaan? Nyt alkaa olla vähän vaille 300tkm mittarissa.

Mikhauta
-
Viestit: 3845
Liittynyt: 23.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja Mikhauta » 13.11.2006 21:15

Mun ex-audilla oli ajettu 470tkm, eikä siitä kuulunut vaihdelaatikosta mitään ylimääräisiä ääniä.

Donner
-
Viestit: 17
Liittynyt: 9.5.2005 23:50

ViestiKirjoittaja Donner » 14.11.2006 0:11

Sama vika vuosi sitten. Hiljeni poski ja pinion laakereiden vaihdon jälkeen, mutta edelleen pitää pientä rutinaa moottorijarrutuksessa. Ei noin vanhaa taida saada täysin hiljaiseksi. http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic. ... highlight=

Kaverilla ajettu 450 tkm ja sama homma. Oman laatikon kilsoista en tiedä.

Kannattaa tosiaan varmaan ensin vaihtaa ne poskilaakerit, jos onnistuu irroittamatta laatikkoa. Jos irroitat laatikon, niin suosittelisin samalla noiden pinion laakereiden vaihtoa vaikka maksaavat alkuperäisosina hunajaa. En löytänyt vastaavia kokoja viime kesänä muualta kuin VAG tiskiltä.

Tulihan se muutaman satasen maksamaan, mutta eipä se vaihtolaatikkokaan uusi ole.

Rode
-
Viestit: 200
Liittynyt: 6.8.2003 14:48

ViestiKirjoittaja Rode » 14.11.2006 9:06

Kävin eilen kyselemässä paikalliselta VW:ltä tästä loota-asiasta ja huoltoneuvoja sano, että tasauspyörästöä täytyy säätää samalla kun nuo laakerit vaihtaa. Eli helpoiten onnistuu, kun ottaa koko laatikon irti. No eipä sitten sen pidemmälle selittänyt, kun kävi asian muutenkin nopsaan läpi. Suositteli että kyselisin purkuosalaatikkoa. Mutta mikä tuolta tasauspyörästöstä sitten pitää säätää kohdalleen?

Mikhauta
-
Viestit: 3845
Liittynyt: 23.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja Mikhauta » 14.11.2006 10:05

Kuvassa osat 10 ja 12 ovat säätölevyjä, joilla säädetään sopivä välys tasauspyörästön ulkorattaalle.

Donner
-
Viestit: 17
Liittynyt: 9.5.2005 23:50

ViestiKirjoittaja Donner » 14.11.2006 14:09

Mulla tuo rutina moottorijarrutuksessa (ei kuitenkaan millään tapaa häiritsevä) johtuu varmaan siitä, että ei ole tuo tasauspyörästön säätö kohdallaan. Tämä on todellakin vain arvaus. Saaneeko noita kuluneessa laatikossa sitten koskaan kohdalleen(?)

Rode
-
Viestit: 200
Liittynyt: 6.8.2003 14:48

ViestiKirjoittaja Rode » 16.11.2006 20:26

11 = koko 41 * 68 * 17,6 varaosanumero 113 517 185D hinta 23€
9 = koko 41,2 * 73,4 * 19,5 varaosanumero 016 409 123 hinta 43€


Onko nuo "marmoritiskin" varaosanumeroita ja hintoja?? Entäpä osa nro 9, Wolkkarin tyyppi väitti ettei se ole laakeri kun käytiin läpi räjäytyskuvaa.

Mikhauta
-
Viestit: 3845
Liittynyt: 23.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja Mikhauta » 16.11.2006 22:02

Niitähän ne on, eli 9 ja 11 on "Taper roller bearing"

Rode
-
Viestit: 200
Liittynyt: 6.8.2003 14:48

ViestiKirjoittaja Rode » 17.11.2006 10:05

Eikai tässä muukaan auta, kun ois urhattava taas yks viikonloppu tähän urakkaan. Jospa siihen vaihtais vaan nuo laakerit (mikäli nyt ovat rikki) ja sit myis pois koko kanootin hyvällä omallatunnolla ;) No joo...
Tuossa räjäytyskuvassa ei ollut tiivistettä tuon kannen takana, mihin tulee ne vetaripaipat kiinni. Onko siinä ylipäänsä mitään tiivistettä?
Ei ole kovin työläs homma. Vetarit irti laatikosta, laipat irti laatikosta. Kansi irti ja tasauspyörästo lähtee sitten pois edestä. Ulkokoolit lähtee naputtelemalla irti ja itse laakeri ulosvetäjällä. 32B Passatin laatikkoon ostin nuo laakerit huoltoasemalta...
Helppo homma nosturilla/montun päällä ja laatikkoa ei tarvi irroittaa.

Onkos tuossa Passatissa kone pitkittäin, kuten Audissa ja varmaan sama laatikkokin on?

Mikhauta
-
Viestit: 3845
Liittynyt: 23.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja Mikhauta » 17.11.2006 10:28

Tuossa räjäytyskuvassa ei ollut tiivistettä tuon kannen takana, mihin tulee ne vetaripaipat kiinni. Onko siinä ylipäänsä mitään tiivistettä?

Ilmeisesti ei, mutta tuossa kuvassa on merkitty tiivisteliima (osa 21)
Epäilen hieman, että mahtuuko tasauspyörästö tulemaan pois, ilman että vaihteistoa irroittaa.

MJF
-
Viestit: 1434
Liittynyt: 27.7.2003 23:17

ViestiKirjoittaja MJF » 17.11.2006 10:48

Passatissa on kone pitkittäin ja pitkälti samanlainen laatikko. Tuo laatikko oli eka korimallin Passatissa ja siinä ainakin mahtui tasauspyörästö tulemaan pois. En tiedä sitten kuin paljon ahtaammin on Audi tehty, mutta tuskin on ongelmaa.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 8 vierailijaa