Outo ääni vaihdelaatikosta Audi 80:ssä
Valvoja: ffp jäsenet
Outo ääni vaihdelaatikosta Audi 80:ssä
Vasemmalta edestä on kuulunut jurnuttavaa ja ruksuttavaa ääntä hiljaisessa- ja maantienopeudessa. Pyöränlaakerit on vaihdettu ja murroksetkin ovat OK. Tänään kun tutkittiin vasenta sisempää murrosta, niin huomattiin että se laatikossa oleva laippa, johon vetarissa oleva laippa kiinnitetään, on hieman väljän oloinen. Elikkä siinä on välystä sivuttaissuunnassa. Tämä tuskin on normaalia? Lisäksi kuulosteltiin, että se ääni kuuluisi sieltä laipan lähettyviltä. Ääni rupesi kuulumaan heti, kun veto oli päällä. Mikähän siellä sitten voisi olla hajallaan? Vaihteistoöljy on tarkistettu -> OK.
Kuva löytyy täältä :
http://mikhauta.pp.fi/muut/laatikko.jpg
Laakerit ovat siinä numerot 9 ja 11.
Ps. mulla on ylimääräinen toimiva laatikko.
http://mikhauta.pp.fi/muut/laatikko.jpg
Laakerit ovat siinä numerot 9 ja 11.
Ps. mulla on ylimääräinen toimiva laatikko.
Kiitoksia! Nyt jo vähän selveni asia. Tosin remppa vaikuttaa melkosen laajalle. Mikäli nuo laakerit ovat ne vialliset, niin pääsisköhän niihin käsiksi irrottamalla osan 8 vai pitääkö koko laatikko irrottaa ja avata?
Tuntuu kyllä, että sielä laatikossa on muutakin vikaa. Välillä vaikuttaa siltä, että kolmonen ja nelonen ei mene kunnolla päälle...kierrokset nousee mutta mitään ei tapahdu. Näin käy yleensä kiihdyttäessä. Kytkin on kunnossa.
Tuntuu kyllä, että sielä laatikossa on muutakin vikaa. Välillä vaikuttaa siltä, että kolmonen ja nelonen ei mene kunnolla päälle...kierrokset nousee mutta mitään ei tapahdu. Näin käy yleensä kiihdyttäessä. Kytkin on kunnossa.
Ei ole kovin työläs homma. Vetarit irti laatikosta, laipat irti laatikosta. Kansi irti ja tasauspyörästo lähtee sitten pois edestä. Ulkokoolit lähtee naputtelemalla irti ja itse laakeri ulosvetäjällä. 32B Passatin laatikkoon ostin nuo laakerit huoltoasemalta...
Helppo homma nosturilla/montun päällä ja laatikkoa ei tarvi irroittaa.
Helppo homma nosturilla/montun päällä ja laatikkoa ei tarvi irroittaa.
Tässä vielä ne laakerien koot, varaosanumerot ja suuntaa-antavat hinnat.
11 = koko 41 * 68 * 17,6 varaosanumero 113 517 185D hinta 23€
9 = koko 41,2 * 73,4 * 19,5 varaosanumero 016 409 123 hinta 43€
Noi mitat pätee sitten laatikoihin AKS, ALR,AMR,AKL,AKM ja AKN, eli 4 ja 5 -vaihteiset manuaalilaatikot.
11 = koko 41 * 68 * 17,6 varaosanumero 113 517 185D hinta 23€
9 = koko 41,2 * 73,4 * 19,5 varaosanumero 016 409 123 hinta 43€
Noi mitat pätee sitten laatikoihin AKS, ALR,AMR,AKL,AKM ja AKN, eli 4 ja 5 -vaihteiset manuaalilaatikot.
Sama vika vuosi sitten. Hiljeni poski ja pinion laakereiden vaihdon jälkeen, mutta edelleen pitää pientä rutinaa moottorijarrutuksessa. Ei noin vanhaa taida saada täysin hiljaiseksi. http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic. ... highlight=
Kaverilla ajettu 450 tkm ja sama homma. Oman laatikon kilsoista en tiedä.
Kannattaa tosiaan varmaan ensin vaihtaa ne poskilaakerit, jos onnistuu irroittamatta laatikkoa. Jos irroitat laatikon, niin suosittelisin samalla noiden pinion laakereiden vaihtoa vaikka maksaavat alkuperäisosina hunajaa. En löytänyt vastaavia kokoja viime kesänä muualta kuin VAG tiskiltä.
Tulihan se muutaman satasen maksamaan, mutta eipä se vaihtolaatikkokaan uusi ole.
Kaverilla ajettu 450 tkm ja sama homma. Oman laatikon kilsoista en tiedä.
Kannattaa tosiaan varmaan ensin vaihtaa ne poskilaakerit, jos onnistuu irroittamatta laatikkoa. Jos irroitat laatikon, niin suosittelisin samalla noiden pinion laakereiden vaihtoa vaikka maksaavat alkuperäisosina hunajaa. En löytänyt vastaavia kokoja viime kesänä muualta kuin VAG tiskiltä.
Tulihan se muutaman satasen maksamaan, mutta eipä se vaihtolaatikkokaan uusi ole.
Kävin eilen kyselemässä paikalliselta VW:ltä tästä loota-asiasta ja huoltoneuvoja sano, että tasauspyörästöä täytyy säätää samalla kun nuo laakerit vaihtaa. Eli helpoiten onnistuu, kun ottaa koko laatikon irti. No eipä sitten sen pidemmälle selittänyt, kun kävi asian muutenkin nopsaan läpi. Suositteli että kyselisin purkuosalaatikkoa. Mutta mikä tuolta tasauspyörästöstä sitten pitää säätää kohdalleen?
Eikai tässä muukaan auta, kun ois urhattava taas yks viikonloppu tähän urakkaan. Jospa siihen vaihtais vaan nuo laakerit (mikäli nyt ovat rikki) ja sit myis pois koko kanootin hyvällä omallatunnolla ;) No joo...
Tuossa räjäytyskuvassa ei ollut tiivistettä tuon kannen takana, mihin tulee ne vetaripaipat kiinni. Onko siinä ylipäänsä mitään tiivistettä?
Onkos tuossa Passatissa kone pitkittäin, kuten Audissa ja varmaan sama laatikkokin on?
Tuossa räjäytyskuvassa ei ollut tiivistettä tuon kannen takana, mihin tulee ne vetaripaipat kiinni. Onko siinä ylipäänsä mitään tiivistettä?
Ei ole kovin työläs homma. Vetarit irti laatikosta, laipat irti laatikosta. Kansi irti ja tasauspyörästo lähtee sitten pois edestä. Ulkokoolit lähtee naputtelemalla irti ja itse laakeri ulosvetäjällä. 32B Passatin laatikkoon ostin nuo laakerit huoltoasemalta...
Helppo homma nosturilla/montun päällä ja laatikkoa ei tarvi irroittaa.
Onkos tuossa Passatissa kone pitkittäin, kuten Audissa ja varmaan sama laatikkokin on?
Tuossa räjäytyskuvassa ei ollut tiivistettä tuon kannen takana, mihin tulee ne vetaripaipat kiinni. Onko siinä ylipäänsä mitään tiivistettä?
Ilmeisesti ei, mutta tuossa kuvassa on merkitty tiivisteliima (osa 21)
Epäilen hieman, että mahtuuko tasauspyörästö tulemaan pois, ilman että vaihteistoa irroittaa.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa