Hyvä akku? Kokemuksia/vinkkejä kaivataan!!
Valvoja: ffp jäsenet
-
- -
- Viestit: 2556
- Liittynyt: 3.9.2005 13:59
Hyvä akku? Kokemuksia/vinkkejä kaivataan!!
Juu, eli nyt pitäs saada kunnon akku tohon neloskoppaan! Autossa on Webasto, joten se pienin mahdollinen ei käy!
Mikä mahdollisimman iso akku tonne vakiopaikalle mahtuis? Löytyiskö esim. Optimalta mitään järkevää akkua Webastokäyttöön??
Mikä mahdollisimman iso akku tonne vakiopaikalle mahtuis? Löytyiskö esim. Optimalta mitään järkevää akkua Webastokäyttöön??
Optimalta ei todellakaan löydy akkua. Turhan hypetetty akku muutenkin, siinä ei ole mitään muuta hyvää kuin suuri virranantokyky ja ottokyky kokoisekseen. Mittailet maksimimitat mikä sinne mahtuu, ja sitten akkuliikkeeseen kysymään että millainen tiukkaan puristettu tehokas akku sinne mahtuu.
Zapin akut ovat olleet erittäin luotettavia ainakin isommassa koossa, takuuvaihdot on kaverin korjaamolla loppunut melkein kokonaan kun vaihtoivat Vartasta tuohon.
Zapin akut ovat olleet erittäin luotettavia ainakin isommassa koossa, takuuvaihdot on kaverin korjaamolla loppunut melkein kokonaan kun vaihtoivat Vartasta tuohon.
-
- -
- Viestit: 2556
- Liittynyt: 3.9.2005 13:59
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
TM 18/2006:
62Ah akkutestikkeli
8,8 Trane 56219 SMF
8,5 Banner P6205
8,5 Exide X-TRA 46400
8,3 Energie Gold
8,3 Faam Top Silver 12V 60L22
8,3 Hella Power 131
8,0 Bosch Silver 6PN
8,0 Varta Blue dynamic High
7,8 Freedom BE06220
7,8 Hankook Kalsium 936-56219
7,5 Bonn 562 19
7,3 Zap Plus Calsium 62 Ah
6,8 Biltema SMF 80-2621
62Ah akkutestikkeli
8,8 Trane 56219 SMF
8,5 Banner P6205
8,5 Exide X-TRA 46400
8,3 Energie Gold
8,3 Faam Top Silver 12V 60L22
8,3 Hella Power 131
8,0 Bosch Silver 6PN
8,0 Varta Blue dynamic High
7,8 Freedom BE06220
7,8 Hankook Kalsium 936-56219
7,5 Bonn 562 19
7,3 Zap Plus Calsium 62 Ah
6,8 Biltema SMF 80-2621
Viimeksi muokannut H. Jormalainen, 9.11.2006 11:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
TM testasi akkuja numerossa 18/2006. Testistä voi saada jotain suntaa akuista.
http://www.tekniikanmaailma.fi/arkisto/ ... id=1746056
Edit:Jormalainen ehti kertoa saman 1 min aikaisemmin. :)
http://www.tekniikanmaailma.fi/arkisto/ ... id=1746056
Edit:Jormalainen ehti kertoa saman 1 min aikaisemmin. :)
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 2556
- Liittynyt: 3.9.2005 13:59
Noissa oli muuten melkoisia hintaeroja, kalleimmat yli satasen ja halvimmat noin 60e. Lisäksi Webaston kanssa oleellista lienee hyvä varakapasitetti ja virranottokyky, jolloin auto lähtee käyntiin tyhjälläkin akulla ja latautuu nopeasti. Kannattaa melkein lukaista testi ja katsoa, mitkä ominaisuudet milläkin olivat hyviä.
Tosinmillä tahansa noista kärkiakuista pärjännee, ei niissä niin isoja eroja ollut. Boschinongelma oli laatuvaihtelut, mutta muilla ainakin kaksi testattua yksilöä toimivat suunnilleen samalla tavalla.
Lisäksi kannattaa huomioida, että testissä olivat 62Ah mallit. Pienemmät ja isommat eivät enää ole suoraan vertailukelpoisia näihin tuloksiin :)
Tosinmillä tahansa noista kärkiakuista pärjännee, ei niissä niin isoja eroja ollut. Boschinongelma oli laatuvaihtelut, mutta muilla ainakin kaksi testattua yksilöä toimivat suunnilleen samalla tavalla.
Lisäksi kannattaa huomioida, että testissä olivat 62Ah mallit. Pienemmät ja isommat eivät enää ole suoraan vertailukelpoisia näihin tuloksiin :)
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Eikös Exide oo aina ollu parhaimpia akkuja?Yllätyin tuosta Exiden menestyksestä, olen luullut että se ns. huono merkki.
Varakapasiteetti [min]:
99 Energie
94 Varta
92 Faam
90 Exide
89 Banner
86 Hankook
85 Trane
80 Bonn
78 Bosch
77 Freedom
76 Zap
75 Hella
67 Biltema
TM kirjoitti:Mittaus tehtiin SAE-normin mittausta mukaillen siten, että akkuja purettiin 25 A virralla, kunes jännite laski 9,5 volttiin. Tämä purkuaika mitattiin, jolloin saatiin muodostettua arvosana akun varakapasiteetille
-
- -
- Viestit: 671
- Liittynyt: 5.8.2003 20:57
Tuossa testissä ei vissiin otettu huomioon, että kuinka ikä vaikuttaa. Itellä ollu vartaa ja boschia. Varta oli aikasta järee ~100ah kompostorissa, ja ehti olla vain 2 vuotta. Mutta tuona aikna ei näyttäny hiipuvan. Mutta entisessä couepessa oli ~65ah Bosch ja se oli edellisen auton ajoilta ja ikää oli myydessä akulla yli 5 vuotta, eikä vieläkään osoittanu merkkejä suuremmin hiipumisesta. Joskus talvella yli 20 asteen pakkasessa ei pystynyt starttaileen yli 15 minuuttia :D, kun coupella oli vähän käyntiongelmia imuvuotojen takia.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Itse ostan uudeksi akuksi Vartan sinisen, edellinen on kestänyt sekalaista käyttöä noin 8 vuotta ja edelleen se puksuttaa kesäkiesissä. Välillä on päässyt tyhjiinkin, että tuskin ihan uuden voimissa, mutta hiton kestävä "perusakku". Pari sellaista musta-keltaista ihan ok:n näköistä akkua tosin on mennyt itsellä aika nopsaan, kun on vain kesäkäytössä. Talvisin ovat irrallisenakin tyhjentyneet itsekseen, en tiedä miksi, vastaavaa ei Vartalla käynyt, outoa.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Banner Uni Bull (Bannerin paras malli, parempi mm. kuin tuo TM:n vertailussa ollut Power Bull)
80Ah malli on pienikokoinen, mahtui entisen 64Ah Bosch Silverin tilalle. Kutakuinkin saman kokoinen. Maksoi 79e Oulun kärkkäisellä.
Myyjän mukaan 30% parempi kylmäkäynnistysvirta kuin tavallisissa akuissa.
80Ah malli on pienikokoinen, mahtui entisen 64Ah Bosch Silverin tilalle. Kutakuinkin saman kokoinen. Maksoi 79e Oulun kärkkäisellä.
Myyjän mukaan 30% parempi kylmäkäynnistysvirta kuin tavallisissa akuissa.
On pitkälti tuuristakin kiinni millaisen akun saa, itselläni joku halpa "Lightning Power" ollut jo suunnilleen 8 vuotta ja vieläkin toimii. Autossa on vasta toinen akku, edellinen oli alkuperäinen :)
Osa varsinkin Korealaisista akuista on osoittautunut todella hyviksi. Tuon omani valmistusmaasta ei ole tietoa. Tosin tiedän näitäkin hajonneen pari kappaletta parissa vuodessa, tosin olivat traktorikäytössä.
Osa varsinkin Korealaisista akuista on osoittautunut todella hyviksi. Tuon omani valmistusmaasta ei ole tietoa. Tosin tiedän näitäkin hajonneen pari kappaletta parissa vuodessa, tosin olivat traktorikäytössä.
-
- -
- Viestit: 2556
- Liittynyt: 3.9.2005 13:59
-
- -
- Viestit: 2556
- Liittynyt: 3.9.2005 13:59
Mulla on optiman yellow top. Ostin tuossa elokuussa ja HTS:ssä kestikin päivän pyörittää videoita...mutta nyt pakkasten tultua tapahtui jotain mystistä. Nimittäin auto seisoi kolme päivää niin aamulla sanoi vain deu deu deuuuh...oletin että tuossa akussa pitäisi riittää jenkua, mutta johonkin vain virrat katosi...nyt sitten taas latauksen jälkeen on toiminut. En tiedä voisiko tuo johtua esim. verrattain lyhyestä työajosta (aamuisin ja iltaisin 10 km) ja ei ehdi tuossa ladata, vai veikö virrat esim. sisävalo vai voiko akku purkaa itseään esim. jos napojen väli on täynnä lunta...kunnon lumimyräkkä oli juuri ennen tuota tapausta.
-
- -
- Viestit: 2556
- Liittynyt: 3.9.2005 13:59
Mulla on optiman yellow top. Ostin tuossa elokuussa ja HTS:ssä kestikin päivän pyörittää videoita...mutta nyt pakkasten tultua tapahtui jotain mystistä. Nimittäin auto seisoi kolme päivää niin aamulla sanoi vain deu deu deuuuh...
Erittäin normaalia, mitä on duunissa testattu niin kuuluu täysin akun ominaisuuksiin. Pakkasessa ei ainakaan meidän työkoneita saatu käyntiin kylmällä akulla. Homma korostuu varsinkin jos siinä on pienikin purkautiminen kun seisoo.
-
- -
- Viestit: 2556
- Liittynyt: 3.9.2005 13:59
Boraan laitatin webaston syksyllä ja samalla vaihdatin orkkisakun uuteen ja sinne sullottiin Exiden X-treme 100 Ah, ja hyvin on kyllä pelittäny vaikka webastoa käyttäis kuinka. Myyjä suositteli silloin tuota, sanoi että vartan sininen sarja ei olisi kovinkaan hyvä webasto (ja nimenomaan webasto, ei siis eberi) käytössä, tiedä sitten mikä on erona. Mutta suosittelen, tosin maksoi jonkun 130€ ja oli tiukalla mahtumisen kanssa
MikaJ kirjoitti:-_Joke_- kirjoitti:Mulla on optiman yellow top. Ostin tuossa elokuussa ja HTS:ssä kestikin päivän pyörittää videoita...mutta nyt pakkasten tultua tapahtui jotain mystistä. Nimittäin auto seisoi kolme päivää niin aamulla sanoi vain deu deu deuuuh...
Erittäin normaalia, mitä on duunissa testattu niin kuuluu täysin akun ominaisuuksiin. Pakkasessa ei ainakaan meidän työkoneita saatu käyntiin kylmällä akulla. Homma korostuu varsinkin jos siinä on pienikin purkautiminen kun seisoo.
No voihan vilttihattu...pitääpä seurailla talven mittaan, jos tekee uudestaan niin vaihtoon menee :)
Jep...nyt tuo "uuden karhea" optima on tehnyt temput muutaman kerran tälle talvea...systemaattisesti siten että auto on seisonut kaksi päivää pakkasessa, ei edes mallaa startata. Vastaavasti jos seisoo kaksi päivää lämpimässä (+10) tallissa, niin ei mitään ongelmaa. Yhden vuorokauden kestää seisottaa pakkasessa niin vielä lähtee...mittasin vuotovirran, joka oli 119mA. Se on ehkä hieman yläkanttiin, mutta toisaalta autosähkömiäs sanoi että 200mA on vielä siedettävissä rajoissa...Mitäpä olette mieltä, pitäiskö alkaa järkkäämään uutta akkua takuuseen vai vaihtaa kokonaan merkkiä (esim. Exiden vastaava) vai mitä? Itse alan kallistua tuon exiden vastaavan puoleen, mutta se taitaa olla 50Ah...Optima on 55Ah ja alkuperäinen akku taitaa olla 60Ah, liekö tuolla suurta merkitystä?
-
- -
- Viestit: 2953
- Liittynyt: 23.7.2003 21:31
- Viesti:
Luulisin että aika turhaa hakea takuuseen uutta, koska toimii juuri niinkuin pitää, homma ei muuttune sen uuden Optiman kanssa mihinkään. Sitä ei vain ole tehty normaaliin autokäyttöön.
Amppeeritunneilla ei juurikaan väliä vaikka olisi 40Ah, kunhan kylmäkäynnistysvirta on riittävä. Tämä siis jos ei autossa ole webastoa, tai muuten jouduta käyttämään sähköjä ilman että auto käy. Itselläkin oli vuoden päivät ässässä laadukas 37Ah akku, ilman pienenintäkään murhetta.
Amppeeritunneilla ei juurikaan väliä vaikka olisi 40Ah, kunhan kylmäkäynnistysvirta on riittävä. Tämä siis jos ei autossa ole webastoa, tai muuten jouduta käyttämään sähköjä ilman että auto käy. Itselläkin oli vuoden päivät ässässä laadukas 37Ah akku, ilman pienenintäkään murhetta.
-
- -
- Viestit: 2556
- Liittynyt: 3.9.2005 13:59
Golfiin vielä ostamatta akku, mutta Transportteriin tuli laitettua 100ah Bosch silver. Hintaa oli 120€. Menee heittämällä Portteriin. Ei ole ollu ongelmia virran piisaamisen kans.
Golfin kans tilanne ei ookkaan niin yksinkertanen. Siellä ku ei oo tilaa paljon paskan vertaa kunnon akulle. Takaluukkuun?? =)
Golfin kans tilanne ei ookkaan niin yksinkertanen. Siellä ku ei oo tilaa paljon paskan vertaa kunnon akulle. Takaluukkuun?? =)
Jep...Audissa kävi myös tilat ahtaaksi Exiden kanssa eilen illalla. Exidessä on myös navat "väärinpäin" kuten on Optimassakin, joten akku pitää laittaa väärinpäin paikalleen...erona tosin vain se että Optimassa navat ovat keskempänä akkua kuin Exidessä. Senpä vuoksi johdot "soi" kun ähertää akunkenkiä kiinni...lisäksi Exide on kriittiset 5mm korkeampi kuin Optima, joten akkukenkä kaikkine johtoineen ei kunnolla mahdu kun vastaa tuulilasin alareunan muoviin ja vaarana myös akkukenkien osuminen konepeltiin. Optimassa käytin kiinnikeenä akun yli menevää metallipantaa, mutta Exiden kanssa tämäkään ei käynyt, koska juuri keskellä akkua on extrana kierreliitännät virroille ja maille. Päätin sitten jättää Exiden omaan arvoonsa...pitää hakea hieman helpommin asennettava ja mahtuva akku.
Ala vaan hommaamaan uutta Optimaa takuuseen. Tai ota joku muu akku tilalle.
Itsellä Yellow Top teki samaa. Eka talven toimi ihan moitteettomasti. Tänä talvena Audilla vähemmän ajoa eli enemmän seisomista niin ei aluksi enää 2 viikon seisomisen jälkeen lähtenyt käyntiin. Huom syksyllä siis.
Nyt pakkasten alussa se seisonta aika rajoittui viikkoon niin ei enää käyntiin.
Viimeinen pisara oli ettei enää 4 päivän tallissa seisomisen jälkeen käyntiin. Ja talli on sentään lämmin :D
No takuisiin uusi. Alkoivat selvittää sitä et meneekö takuuseen. Selvittävät vieläkin :D
Jos ei mene niin vien takaisin liikkeeseen ja ostan vittuillessani jonkun normi akun tilalle. Ne sentäs kestääkin pitempään kuin 2 vuotta :)
Itsellä Yellow Top teki samaa. Eka talven toimi ihan moitteettomasti. Tänä talvena Audilla vähemmän ajoa eli enemmän seisomista niin ei aluksi enää 2 viikon seisomisen jälkeen lähtenyt käyntiin. Huom syksyllä siis.
Nyt pakkasten alussa se seisonta aika rajoittui viikkoon niin ei enää käyntiin.
Viimeinen pisara oli ettei enää 4 päivän tallissa seisomisen jälkeen käyntiin. Ja talli on sentään lämmin :D
No takuisiin uusi. Alkoivat selvittää sitä et meneekö takuuseen. Selvittävät vieläkin :D
Jos ei mene niin vien takaisin liikkeeseen ja ostan vittuillessani jonkun normi akun tilalle. Ne sentäs kestääkin pitempään kuin 2 vuotta :)
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Vein eilen tuon Exiden takaisin kauppaan...tuota exideä saa muutamalla eri tavalla navoitettuna. Optiman kanssa olen tehnyt periaatepäätöksen että en samanlaista ota noin "normikäyttöön", kuullut sieltä sun täältä että niiden kanssa on hieman ollut ongelmia normikäytössä...pitää ensi viikolla käydä kattelemassa uutta akkua. Johtojen jatkamisen yms. liittimien ja kenkien kanssa en oikeastaan jaksa alkaa rimpuilemaan...Takuun kanssa ei ole tule ongelmia, myyjä on tuttu luottomies :)
-
- -
- Viestit: 2556
- Liittynyt: 3.9.2005 13:59
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Eikös Exideäkin saa useammilla napojen asettelulla?
Saa ja jos on viitseliäs myyjä niin se käy kurkkaamassa konepellin alle ainakin pienimmissä liikkeissä niin ei tarttee tehdä sitten turhaa työtä kummankaan. Ois myyty miullekin väärillä napojen asettelulla akku jos en ois tiskillä huomannu, oli just vikopäin plussa ja miinus. Ainakin exidessä tuntuu olevan miinus-napa pienempi kun ratsunin vakioakussa, ei nimittäin kiristy kunnolla. Exiden heavy duty 100ah:n syksyllä ostin,, hyvin lähtee talvikelissäkin käymään.
Mulla ollu nyt pari vuotta kakkosautossa optima yellow top, ja ei ole mitään
huonoa sanottaa. Golffi seisoo aina muutamia päiviä ilman lämmitystä jne,
eikä siinä tuolla akulla ole missään vaiheessa ollut ongelmaa.
Noissa on ihan tarkoituksella eri värit, koska ovat tehty eri tarkoituksiin.
En yhtään ihmettele jos työkoneet ei käynnisty talvella yellow topeilla.
Yellow top on "hifistely" akku eli kestää purkamista ja antaa virtaa pitkään,
Red top "startti" akku, eli riittää potkua käynnistämään traktoreita. Blue top
johonkin muuhun.
Optima korvasi alunperin vanhan skodan perinteisen akun, mutta myydessä
heitin sen tohon golffiin. Eli minulta ääni optimalle.
Exiden geeli akusta ei kokemusta... Olisi kiva kuulla kuitenkin.
Edit: Niin ja Optiman ylistys johtuu lähinnä siitä että olivat ekoja geeli-akkuja...
huonoa sanottaa. Golffi seisoo aina muutamia päiviä ilman lämmitystä jne,
eikä siinä tuolla akulla ole missään vaiheessa ollut ongelmaa.
Noissa on ihan tarkoituksella eri värit, koska ovat tehty eri tarkoituksiin.
En yhtään ihmettele jos työkoneet ei käynnisty talvella yellow topeilla.
Yellow top on "hifistely" akku eli kestää purkamista ja antaa virtaa pitkään,
Red top "startti" akku, eli riittää potkua käynnistämään traktoreita. Blue top
johonkin muuhun.
Optima korvasi alunperin vanhan skodan perinteisen akun, mutta myydessä
heitin sen tohon golffiin. Eli minulta ääni optimalle.
Exiden geeli akusta ei kokemusta... Olisi kiva kuulla kuitenkin.
Edit: Niin ja Optiman ylistys johtuu lähinnä siitä että olivat ekoja geeli-akkuja...
Jep, kaikki on varmasti saanut hifituunaajien hypetyksestä. Siinä hommassahan se on ihan omiaan, mutta en ole vielä keksinyt juuri muuta käyttöä sille akulle.
Ei ole siinäkään hommassa todellakaan parhaimpia. Nimimerkillä kaksi meni puolen vuoden sisään, punainen ja keltainen. Maxxima oli jo paljon parempi ja GZ:n akku on vielä siitä pykälä ylöspäin.
Kyllä kumma on jos ei traktori lähde keltaisella optimalla talvella käyntiin, 19litrainen Cumminskin lähtee pakkasesta moisella käyntiin (tietenkin 2kpl akkuja kun on 24v järjestelmä). Punaisessa tosiaan on vielä enemmän virranantokykyä, mutta ongelmana että sehän ei kestänyt isompaa purkamista.
Jos autossa ei ole juuri mitään kuormaa seisoessa odottamassa seuraavaa käyttökertaa, on ihan hyvät edellytykset kuukaudenkin päästä saada käyntiin. Nykyautoissa vaan tuppaa olemaan kohtuullisen rajut kulutukset virrattomanakin.
Voi hyvinkin olla että hifikäyttöönkään tuo ei enää ole hyvä kuin muut, kun ei moisia ole tullut enää harrasteltua kymmeneen vuoteen.
Jos autossa ei ole juuri mitään kuormaa seisoessa odottamassa seuraavaa käyttökertaa, on ihan hyvät edellytykset kuukaudenkin päästä saada käyntiin. Nykyautoissa vaan tuppaa olemaan kohtuullisen rajut kulutukset virrattomanakin.
Voi hyvinkin olla että hifikäyttöönkään tuo ei enää ole hyvä kuin muut, kun ei moisia ole tullut enää harrasteltua kymmeneen vuoteen.
-_Joke_-: Turha se kai exiden akkua on manata jos ostaa akun joka on vääränkokoinen ja vieläpä navat väärin. Jos ei liike osaa auton merkillä ja mallilla antaa sopivaa akkua niin sitten voi ihan mitata akun ja katsoa miten ne navat siellä on.
Itsellä exide ja hyvin on pelannut. (ostaessa sanoin auton merkin ja mallin ja sopiva tuli)
Itsellä exide ja hyvin on pelannut. (ostaessa sanoin auton merkin ja mallin ja sopiva tuli)
Ilmavolkkarissa on tullut todettua se, että exiden halvemmat ja pienemmät mallit eivät ainakaan kestä tärinää yhtään tippaa. Tuo on sellainen kokovartalovibra tuo laite ja jo vanhan moottorin aikoihin tuolla tuli pari exideä rikottua ihan vain ajelemalla (moottori ja vaihteisto suoraan kiinni pohjalevyssä rauta raudassa ilman kumeja ja siihen pultattu viereen akku metallipannalla).. tapahtui vaan täydellinen hyytyminen niissä.
Jep...tarkoitus ei ollut haukkua akkua eikä sitä myynyttä liikettä. Hainkin vain optiman yellow topille korviketta, eli tuollaista syväpurkausakkua jossa olisi vieläpä kohtuullinen käynnistysvirta, eli akku oli ihan oma valinta. Periaatteessa tuossa exidessä on navoitus samoin päin kuin optimassa...ei siinä mitään, mutta napojen sijoittelun ja pienen kokoeron vuoksi sen kanssa tuli ongelmia. Aika monessa kohtaa joutunut hieman soveltamaan, mm. optiman akun asennuksessa, enkä siis välttämättä hakenutkaan bolt-on ratkaisua...tuli vain todettua että exiden tapauksessa olisi joutunut säveltämään niin paljon että päätin antaa olla. Noh, akku on kannettu takaisin ja nyt paikalleen menossa exiden x-treme joka taatusti menee vakiopaikkaan ja vakio kiinnikkeisiin...tosin jouduin luopumaan syväpurkaus ja kuiva-akku ominaisuuksista sopivuuden kustannuksella...eli normiakku menossa paikalleen. Mitä nyt noita akkuja sepittänyt, niin näkyy olevan vähän siten että hyviä poppikäytön vaatimia syväpurkaus ja napapiirin vaatimia kylmäkäynnistys ominaisuuksia ei oikein tahdo löytää samassa paketissa...
Nostetaan akkukeskustelua kun pakkasukko tuntuu kohta krapulastaan selviävän...
Nykyisen autoni olen ostanut helmikuussa, paikoillaan on Vartan sininen akku jonka iästä ei ole tietoa. Nyt arvuuttelen akun kestävyyttä tulevaa talvea ajatellen, diesel kun jonkun verran pakkaskäynnistyksessä virtaa haukkaa.
Kokemuksia varaosaliikkeiden akkutestereistä? Kannattaako "pekka perusautoilijan" ostaa itselleen akkutesteriä vai laittaako samoin tein sen n.80 euroa tiskiin ja kantaa uuden akun paikoilleen? Voiko akkuaan viedä johonkin testattavaksi vai maksaako vaivaa?
Nykyisen autoni olen ostanut helmikuussa, paikoillaan on Vartan sininen akku jonka iästä ei ole tietoa. Nyt arvuuttelen akun kestävyyttä tulevaa talvea ajatellen, diesel kun jonkun verran pakkaskäynnistyksessä virtaa haukkaa.
Kokemuksia varaosaliikkeiden akkutestereistä? Kannattaako "pekka perusautoilijan" ostaa itselleen akkutesteriä vai laittaako samoin tein sen n.80 euroa tiskiin ja kantaa uuden akun paikoilleen? Voiko akkuaan viedä johonkin testattavaksi vai maksaako vaivaa?
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Kaikki akut on hyviä vielä vuoden vanhoina :)
Katoitko mitä sen kylmäkäynnistysvirraksi luvataan? Omani valkkasin sen perusteella kun Exide Ultrassa oli siihen aikaan huomattavasti suurempi kylmäkäynnistysvirta kun muissa (tavis)akuissa.
Ei mitkään auton hintaiset lieriö-spiraali-fjonga -akut olleet niin kiinnostavia vaikka olisivat luultavasti tarjonneet joitain kymmeniä ampeereja enemmän kylmäkäynnistysvirtaa, kun tuon sai 64 € ja muistaakseni 72 Ah.
Katoitko mitä sen kylmäkäynnistysvirraksi luvataan? Omani valkkasin sen perusteella kun Exide Ultrassa oli siihen aikaan huomattavasti suurempi kylmäkäynnistysvirta kun muissa (tavis)akuissa.
Ei mitkään auton hintaiset lieriö-spiraali-fjonga -akut olleet niin kiinnostavia vaikka olisivat luultavasti tarjonneet joitain kymmeniä ampeereja enemmän kylmäkäynnistysvirtaa, kun tuon sai 64 € ja muistaakseni 72 Ah.
Osittain on tuuristakin kiinni, millaisen akun saa. Mulla on ollut Golfin nokalla jo noin 8 vuotta ollut "Lightning Power" -merkkinen halpisakku ja hyvin starttaa edelleen.
Viime talvena olin jo ostamassa uutta kun tuo kylmällä pyörittää hieman nihkeästi, hyvin on kuitenkin selvitty tähän päivään asti ja luultavasti mennään tämäkin talvi. Käyttö tosin ei ole erityisen raskasta, aika harvoin tarvitsee pakkasesta lämmittämättä startata.
Viime talvena olin jo ostamassa uutta kun tuo kylmällä pyörittää hieman nihkeästi, hyvin on kuitenkin selvitty tähän päivään asti ja luultavasti mennään tämäkin talvi. Käyttö tosin ei ole erityisen raskasta, aika harvoin tarvitsee pakkasesta lämmittämättä startata.
Mihin korimalliin? Kakkosessahan tilaa on pituussuunnassa lähes rajattomasti ja myös leveyssuunnassa jos pidikettä alkaa säätämään. SIis akun pituus- ja leveyssuunnassa.Golfin kans tilanne ei ookkaan niin yksinkertanen. Siellä ku ei oo tilaa paljon paskan vertaa kunnon akulle. Takaluukkuun?? =)
-
- -
- Viestit: 2556
- Liittynyt: 3.9.2005 13:59
Itsellä on nyt pari kuukautta vanha Exide X-treme2:n 72 ah
Semmoisen hauskan systeemin huomasin , että kerran oli jäänyt parkit päälle pitkäksi aikaa ja akku oli aika siippi. Ei lähtenyt käyntiin. Herne meni nenään, ja painuin mäelle. Tulin takas usean tunnin jälkeen ja pirssi lähtikin käyntiin ?!?
Enempää kyseisen akun kokemuksia ei ole, joten vaikea sanoa. Talvi/talvet sen näyttää. Polttoainelämmitintä autossa tosin ei ole, mutta hieman voimakkaampaa haifaita tulen asentelemaan..toivottavasti siis.
Semmoisen hauskan systeemin huomasin , että kerran oli jäänyt parkit päälle pitkäksi aikaa ja akku oli aika siippi. Ei lähtenyt käyntiin. Herne meni nenään, ja painuin mäelle. Tulin takas usean tunnin jälkeen ja pirssi lähtikin käyntiin ?!?
Enempää kyseisen akun kokemuksia ei ole, joten vaikea sanoa. Talvi/talvet sen näyttää. Polttoainelämmitintä autossa tosin ei ole, mutta hieman voimakkaampaa haifaita tulen asentelemaan..toivottavasti siis.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 115
- Liittynyt: 3.11.2006 0:31
Itellä Varta heitti Ventossa toimimasta 3 vuoden käytön jälkeen, vaikka oli lohkolämmitin. Menin sitten akkukauppaan ja pyysin akkua, joka pistää kiisselin käyntiin vaikka seisois viikon pakkasessa ilman lämmitystä. No myyjä myi mulle Exiden 74 Ah akun ja alko toimimaan. Kaks talvea Ventossa ja nykyään samainen akku V6:ssa toista talvea ja hyvin on pärähtäny joka aamu pakkasessa ku pakkasessa, vaikkei siinä ole tuota lohkolämmitintä. Hinta vajaa 100 € ja kahen vuoden takuu, ei paha.
Nyt viikonloppuna hyytyi reilu vuosi sitten ostettu Bosch:in Silver, tuota Tdi:tä sillä on starttailtu. Tosin kilometrejä on tullut 67t. Kiikutin sen Motonettiin mistä ostettu (kahden vuoden takuu), jäi sinne ihmeteltäväksi. Epäilen että jos ja kun siitä yhtään irtoaa henkeä niin takuusta on turha kuvitella saavansa mitään.
Tilalle tuli Banner PowerBull tms., ainakin ekat pyöräytykset pelannut hyvin.
Tilalle tuli Banner PowerBull tms., ainakin ekat pyöräytykset pelannut hyvin.
-
- -
- Viestit: 115
- Liittynyt: 3.11.2006 0:31
Joo, ensimmäisiä kertoja tänä vuonna pakkasesta (-2 astetta) Golperoista starttasin ja eikö vaan lähtenyt juuri ja juuri käyntiin. En sitten tiedä purkiko kylmä akun vai mitä, toissa päivänä oli viimeks ajettu ja sen jälkeen ei autoon ole koskettu. Muulloin on lähtenyt aina todella hyvin kylmänä käyntiin. Akkuna toimii 55 Ah:n Hankookki.. Täytyy kokeilla jos tuolla selviäisi vielä :)
-
- -
- Viestit: 138
- Liittynyt: 30.8.2007 23:05
Tervehdys kaikille!
Pitäs vissii uutta akkua ruveta suunnittelee kolffii ku nykynen purkaa ihtesä vähä turhan nopiaan. Exide Maxxima 900dc ois harkinnassa. Lähinnä vaan mietityttää tuon soveltuvuus dieselissä ja kaupunkipimppiksessä jossa autoa joutuu käynnisteleen useasti illan aikana, varsinkin sitten jos meinaa vähä jämäkämpää poppivehkeitä laittaa. Elikkä onko kenelläkää tietoa tuosta akusta dieselmoottori käytössä?
Pitäs vissii uutta akkua ruveta suunnittelee kolffii ku nykynen purkaa ihtesä vähä turhan nopiaan. Exide Maxxima 900dc ois harkinnassa. Lähinnä vaan mietityttää tuon soveltuvuus dieselissä ja kaupunkipimppiksessä jossa autoa joutuu käynnisteleen useasti illan aikana, varsinkin sitten jos meinaa vähä jämäkämpää poppivehkeitä laittaa. Elikkä onko kenelläkää tietoa tuosta akusta dieselmoottori käytössä?
Ostin tommosen 70Ah Varta Ultra Dynamic AGM akun. Eli samaa teknologiaa kuin Optima Yellowtop. Tuntuu kyllä pyörittävän tosi ilosesti starttia ainakin vielä näillä pakkasilla (parhaimmillaan -8). Vanha akku oli tosin saanut jo hieman siipeensä muutaman syväpurkauksen takia. Poppivehkeet ja eberikin löytyy eli virtaa kuluu.
Mutta jos oikee lyhyttä ajoa ja paljo popittaa ja/tai käyttää webastoa jne nii pakko ladata akkua ei muuten millää pysy täynnä. Ittellä vähä helpottaa toi 15km matka kaupungille täältä syrjästä nii ehtii akku vähä latautua ja muutenkin melko paljo tulee ajettua.
Mutta jos oikee lyhyttä ajoa ja paljo popittaa ja/tai käyttää webastoa jne nii pakko ladata akkua ei muuten millää pysy täynnä. Ittellä vähä helpottaa toi 15km matka kaupungille täältä syrjästä nii ehtii akku vähä latautua ja muutenkin melko paljo tulee ajettua.
Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa