Hyvä akku? Kokemuksia/vinkkejä kaivataan!!

Kaikki auto ja liikenne jutustelut joita varten ei ole omaa kanavaa...

Valvoja: ffp jäsenet

GTi-Perttu
-
Viestit: 2556
Liittynyt: 3.9.2005 13:59

Hyvä akku? Kokemuksia/vinkkejä kaivataan!!

ViestiKirjoittaja GTi-Perttu » 9.11.2006 8:39

Juu, eli nyt pitäs saada kunnon akku tohon neloskoppaan! Autossa on Webasto, joten se pienin mahdollinen ei käy!

Mikä mahdollisimman iso akku tonne vakiopaikalle mahtuis? Löytyiskö esim. Optimalta mitään järkevää akkua Webastokäyttöön??

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 9.11.2006 8:45

Optimalta ei todellakaan löydy akkua. Turhan hypetetty akku muutenkin, siinä ei ole mitään muuta hyvää kuin suuri virranantokyky ja ottokyky kokoisekseen. Mittailet maksimimitat mikä sinne mahtuu, ja sitten akkuliikkeeseen kysymään että millainen tiukkaan puristettu tehokas akku sinne mahtuu.

Zapin akut ovat olleet erittäin luotettavia ainakin isommassa koossa, takuuvaihdot on kaverin korjaamolla loppunut melkein kokonaan kun vaihtoivat Vartasta tuohon.

Iso-Jaska
-
Viestit: 1784
Liittynyt: 23.7.2003 11:02

ViestiKirjoittaja Iso-Jaska » 9.11.2006 8:46

Viime talvena kovein pakkasten aikaan hankin Varta Blue Dynamic, 80 Ah ja hyvin on riittänyt virta käyttää webastoa ja puhallusta useammankin kerran päivässä vähällä ajolla. En sano, että olis paras tai toiseksikaan, mutta toiminu niinkuin akun pitää.

Henkka K
-
Viestit: 119
Liittynyt: 28.7.2003 7:44

ViestiKirjoittaja Henkka K » 9.11.2006 9:04

Itselle pistettiin Tranen paksulevyakku Golffiin. Kauppias sanoi tranen olevan vartaa parempi vaihtoehto eberi-käytössä. Saas nähdä oliko pelkkää myyntipuhetta...

hiksi
-
Viestit: 301
Liittynyt: 8.8.2005 19:06

ViestiKirjoittaja hiksi » 9.11.2006 9:08

Zapille ääni kans täältä!

Itellä on kahdessa autossa zappi, muijalla zappi ja viä isäukollaki on aut.. eikun siis toyotassansa zappi. Halpa ja kyllä tuntuu pelaavan, webastoo ei oo kyl missään näistä autoista. (akut: 2*64Ah, 52Ah ja 45Ah).

GTi-Perttu
-
Viestit: 2556
Liittynyt: 3.9.2005 13:59

ViestiKirjoittaja GTi-Perttu » 9.11.2006 9:24

Varta Blue Dynamic, 80 Ah


Mitä tommonen kustantaa?

itkonen
-
Viestit: 847
Liittynyt: 28.7.2003 12:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja itkonen » 9.11.2006 10:05

Ground Zeron akkuja ovat Webastomiehet kehuneet kovasti.

Iso-Jaska
-
Viestit: 1784
Liittynyt: 23.7.2003 11:02

ViestiKirjoittaja Iso-Jaska » 9.11.2006 10:09

Quote:
Varta Blue Dynamic, 80 Ah



Mitä tommonen kustantaa?


84€ jäi paikallisessa liikkeessä hinnaksi, lähtöjä oli 127€

edittiä: oli muuten 74 Ah

Mikko S.
-
Viestit: 2206
Liittynyt: 14.12.2003 11:53

ViestiKirjoittaja Mikko S. » 9.11.2006 11:35

Exide X-treme on myös toimiva.eikä maksa kun 80e...

axel
-
Viestit: 341
Liittynyt: 2.8.2003 1:01

ViestiKirjoittaja axel » 9.11.2006 11:45

Ääni täältä Vartalle

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 9.11.2006 11:47

TM 18/2006:

62Ah akkutestikkeli

8,8 Trane 56219 SMF
8,5 Banner P6205
8,5 Exide X-TRA 46400
8,3 Energie Gold
8,3 Faam Top Silver 12V 60L22
8,3 Hella Power 131
8,0 Bosch Silver 6PN
8,0 Varta Blue dynamic High
7,8 Freedom BE06220
7,8 Hankook Kalsium 936-56219
7,5 Bonn 562 19
7,3 Zap Plus Calsium 62 Ah
6,8 Biltema SMF 80-2621
Viimeksi muokannut H. Jormalainen, 9.11.2006 11:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Babar
-
Viestit: 2730
Liittynyt: 23.7.2003 14:35

ViestiKirjoittaja Babar » 9.11.2006 11:48

TM testasi akkuja numerossa 18/2006. Testistä voi saada jotain suntaa akuista.

http://www.tekniikanmaailma.fi/arkisto/ ... id=1746056

Edit:Jormalainen ehti kertoa saman 1 min aikaisemmin. :)

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 9.11.2006 11:55

Ja naputtelin varmaan vartin :)

Mikhauta
-
Viestit: 3845
Liittynyt: 23.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja Mikhauta » 9.11.2006 12:09

Yllätyin tuosta Exiden menestyksestä, olen luullut että se ns. huono merkki.

GTi-Perttu
-
Viestit: 2556
Liittynyt: 3.9.2005 13:59

ViestiKirjoittaja GTi-Perttu » 9.11.2006 12:27

Dodii! Tännehän on tullu tekstiä ihan kiitettävästi! Jopa niin hyvin, ettei tiedä enää, et minkä akun laittais! :)

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 9.11.2006 12:38

Noissa oli muuten melkoisia hintaeroja, kalleimmat yli satasen ja halvimmat noin 60e. Lisäksi Webaston kanssa oleellista lienee hyvä varakapasitetti ja virranottokyky, jolloin auto lähtee käyntiin tyhjälläkin akulla ja latautuu nopeasti. Kannattaa melkein lukaista testi ja katsoa, mitkä ominaisuudet milläkin olivat hyviä.

Tosinmillä tahansa noista kärkiakuista pärjännee, ei niissä niin isoja eroja ollut. Boschinongelma oli laatuvaihtelut, mutta muilla ainakin kaksi testattua yksilöä toimivat suunnilleen samalla tavalla.

Lisäksi kannattaa huomioida, että testissä olivat 62Ah mallit. Pienemmät ja isommat eivät enää ole suoraan vertailukelpoisia näihin tuloksiin :)

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 9.11.2006 12:47

Yllätyin tuosta Exiden menestyksestä, olen luullut että se ns. huono merkki.
Eikös Exide oo aina ollu parhaimpia akkuja?

Varakapasiteetti [min]:

99 Energie
94 Varta
92 Faam
90 Exide
89 Banner
86 Hankook
85 Trane
80 Bonn
78 Bosch
77 Freedom
76 Zap
75 Hella
67 Biltema

TM kirjoitti:Mittaus tehtiin SAE-normin mittausta mukaillen siten, että akkuja purettiin 25 A virralla, kunes jännite laski 9,5 volttiin. Tämä purkuaika mitattiin, jolloin saatiin muodostettua arvosana akun varakapasiteetille

J-M Koopikka
-
Viestit: 671
Liittynyt: 5.8.2003 20:57

ViestiKirjoittaja J-M Koopikka » 9.11.2006 13:24

Tuossa testissä ei vissiin otettu huomioon, että kuinka ikä vaikuttaa. Itellä ollu vartaa ja boschia. Varta oli aikasta järee ~100ah kompostorissa, ja ehti olla vain 2 vuotta. Mutta tuona aikna ei näyttäny hiipuvan. Mutta entisessä couepessa oli ~65ah Bosch ja se oli edellisen auton ajoilta ja ikää oli myydessä akulla yli 5 vuotta, eikä vieläkään osoittanu merkkejä suuremmin hiipumisesta. Joskus talvella yli 20 asteen pakkasessa ei pystynyt starttaileen yli 15 minuuttia :D, kun coupella oli vähän käyntiongelmia imuvuotojen takia.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 9.11.2006 13:27

Käyttöikää ei järkevästi pystykään testaamaan kun käyttöolosuhteet eri käyttäjillä on niin erilaiset.

MikaL
-
Viestit: 224
Liittynyt: 29.7.2003 22:30

ViestiKirjoittaja MikaL » 9.11.2006 13:54

Mulla on tuossa Gti:ssä eberi ja akku on Varta Blue Dynamic 100Ah/760A. Isohan se on kuin synti mutta hyvin on kestänyt ja poppilaitteiden kanssa myös hyvä.

HelaKammo
-
Viestit: 1860
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja HelaKammo » 9.11.2006 15:06

Itse ostan uudeksi akuksi Vartan sinisen, edellinen on kestänyt sekalaista käyttöä noin 8 vuotta ja edelleen se puksuttaa kesäkiesissä. Välillä on päässyt tyhjiinkin, että tuskin ihan uuden voimissa, mutta hiton kestävä "perusakku". Pari sellaista musta-keltaista ihan ok:n näköistä akkua tosin on mennyt itsellä aika nopsaan, kun on vain kesäkäytössä. Talvisin ovat irrallisenakin tyhjentyneet itsekseen, en tiedä miksi, vastaavaa ei Vartalla käynyt, outoa.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 9.11.2006 15:14

Ei kannata verrata kahdeksan vuoden takaista akkumallia uuteen malliin.

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 9.11.2006 19:21

Vartan akkuja on meidän autoissa ollut (tuttu akkukauppias). Kannattaa mitata kuinka suuri akku paikalle mahtuu ja huom! vertailkaan ampeerilukuja ja starttivirtaa, eroja on. Akkuahan kuluttaa myös ajomatkat.

[mortti]
-
Viestit: 334
Liittynyt: 11.9.2006 22:55

ViestiKirjoittaja [mortti] » 9.11.2006 19:29

Itellä nyt corradossa Steco Plus, ennen oli exide excell, joka päätti olla ottamatta virtaa vastaan. Cromassa nyt samanlainen exide, ja puutumista havaittavissa vaikka on vaan vuoden vanha :/

GTi 4
-
Viestit: 354
Liittynyt: 26.2.2005 16:54

ViestiKirjoittaja GTi 4 » 9.11.2006 20:08

Mulla on gti (iv) :ssä Exiden hyytelöakku, ei ole vielä loppunut vaikka messuilla paripäivääkin soitellut (ei nyt ihan putkeen), ja lataa tunnissa täyteen.

stopsi
-
Viestit: 153
Liittynyt: 22.2.2005 14:57

ViestiKirjoittaja stopsi » 9.11.2006 20:18

Banner Uni Bull (Bannerin paras malli, parempi mm. kuin tuo TM:n vertailussa ollut Power Bull)

80Ah malli on pienikokoinen, mahtui entisen 64Ah Bosch Silverin tilalle. Kutakuinkin saman kokoinen. Maksoi 79e Oulun kärkkäisellä.

Myyjän mukaan 30% parempi kylmäkäynnistysvirta kuin tavallisissa akuissa.

Deut
-
Viestit: 71
Liittynyt: 25.9.2006 19:04

ViestiKirjoittaja Deut » 9.11.2006 20:19

Tänään hain ite tollasen Zap Plus Calsium 62 Ah akun. Myyjä kehu, et on paljon myyty ja ei ainakaan ollut hinnalla pilattu, 49e!

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 9.11.2006 20:48

On pitkälti tuuristakin kiinni millaisen akun saa, itselläni joku halpa "Lightning Power" ollut jo suunnilleen 8 vuotta ja vieläkin toimii. Autossa on vasta toinen akku, edellinen oli alkuperäinen :)

Osa varsinkin Korealaisista akuista on osoittautunut todella hyviksi. Tuon omani valmistusmaasta ei ole tietoa. Tosin tiedän näitäkin hajonneen pari kappaletta parissa vuodessa, tosin olivat traktorikäytössä.

leevi
-
Viestit: 1048
Liittynyt: 24.7.2003 16:39

ViestiKirjoittaja leevi » 9.11.2006 22:20

ja Hellan akut on Vartan valmistamia, kuten taitaa olla myös AD-autopaikankin akut.

GTi 4
-
Viestit: 354
Liittynyt: 26.2.2005 16:54

ViestiKirjoittaja GTi 4 » 9.11.2006 22:47

Hyytelöakku ei jäädy... Viime talvena oli joku 30 raatia pakkasta, kone oli umpijäässää eikä ees luvannut, mutta pyöritti ihan normaalisti.Kuumailmapuhaltimella lämpöö imusarjaan ja sit starttas.

GTi-Perttu
-
Viestit: 2556
Liittynyt: 3.9.2005 13:59

ViestiKirjoittaja GTi-Perttu » 9.11.2006 22:49

Kyllä se valinta kallistu nyt ton Vartan 80ah Blue dynamic akkuun. Mahtuu nipin napin tonne konehuoneeseen! Hintaa jäi karvan alle 90€. Jospa se ajais asiansa! :)

Kiitos kaikille vinkeistä!

Janssoni
-
Viestit: 212
Liittynyt: 11.5.2005 21:03

ViestiKirjoittaja Janssoni » 13.11.2006 16:36

Ostin 95Ah:n vartan ultra dynamic agm akun viime talvena. Kyllä tdi pyörii niinku tulpaton mopo oli pakkasta minkä verran tahansa. Kallis oli mutta oon ollu kyllä tyytyväinen, ei tarvi miettiä että lähteekö vai ei.

Leskinen
-
Viestit: 1385
Liittynyt: 25.2.2005 12:01

ViestiKirjoittaja Leskinen » 13.11.2006 19:20

2x 74 Ah Bosch Silvereitä on ollu tuossa laviskassa ja KUORMITTAJIA ON! ja pelaa.. Ei sitten kertaakaan ole ollut virtapulaa ja aina on autettu talvisin naapureita liikkeelle :D

GTi-Perttu
-
Viestit: 2556
Liittynyt: 3.9.2005 13:59

ViestiKirjoittaja GTi-Perttu » 13.11.2006 19:28

Boshin silvereistä kans itellä hyviä kokemuksia! Kakkiksessa ja Caddyssä on semmoset. Golffissa 55ah ja caddyssä 65ah.

Peke
-
Viestit: 1750
Liittynyt: 27.7.2003 13:02
Viesti:

ViestiKirjoittaja Peke » 13.11.2006 23:08

Kyllä Exidet on noissa käyttöautoissa olleet ihan eri toimivia kuin muut akut mitä on ollu. Optima kait pitäs Evoon laittaa, kylläkin Ground Zeron akku alkoi kiinnostaa...Kellään kokemuksia?

-_Joke_-
-
Viestit: 789
Liittynyt: 23.7.2003 15:47
Viesti:

ViestiKirjoittaja -_Joke_- » 14.11.2006 12:43

Mulla on optiman yellow top. Ostin tuossa elokuussa ja HTS:ssä kestikin päivän pyörittää videoita...mutta nyt pakkasten tultua tapahtui jotain mystistä. Nimittäin auto seisoi kolme päivää niin aamulla sanoi vain deu deu deuuuh...oletin että tuossa akussa pitäisi riittää jenkua, mutta johonkin vain virrat katosi...nyt sitten taas latauksen jälkeen on toiminut. En tiedä voisiko tuo johtua esim. verrattain lyhyestä työajosta (aamuisin ja iltaisin 10 km) ja ei ehdi tuossa ladata, vai veikö virrat esim. sisävalo vai voiko akku purkaa itseään esim. jos napojen väli on täynnä lunta...kunnon lumimyräkkä oli juuri ennen tuota tapausta.

andeRS
-
Viestit: 604
Liittynyt: 23.7.2003 20:41

ViestiKirjoittaja andeRS » 14.11.2006 14:14

Omalla kohalla Exiden (2kpl) akut olleet ainoita paskoja minkä kanssa ollut ongelmia. Ei voi kyllä suositella.

GTi-Perttu
-
Viestit: 2556
Liittynyt: 3.9.2005 13:59

ViestiKirjoittaja GTi-Perttu » 14.11.2006 15:58

^Tällä hetkellä Jettassa Exiden 75ah akku ja toistaseks kaikki hyvin! Saa nähä mikä on tilanne sitte ku on pakkasta se 25-30-astetta.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 14.11.2006 16:22

Exidejä ja käyttöolosuhteita on monenlaisia, ei noita kannata suoraan vertailla varsinkaan pelkän merkin perusteella.

Edit: Exideltä tälläkin hetkellä seuraavat tyypit:
- Excell
- Power Start
- X-Tra
- x-Treme

Tuomas
admin
Viestit: 6966
Liittynyt: 16.7.2003 18:09
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tuomas » 14.11.2006 16:46

Tuon Exide X-Tremen kokemukset kiinnostais jos jollakin löytyy konepellin alta? Etenkin jos on Webasto/Eber käytössä moista.

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 14.11.2006 17:52

Kaverilla meni kans 2 exiden akkua takuuseen kun hajosivat.

Mikko S.
-
Viestit: 2206
Liittynyt: 14.12.2003 11:53

ViestiKirjoittaja Mikko S. » 14.11.2006 20:14

Mulla oli X-treme eikä ollut valittamista.Hyvin pyöritti kilowatin hifejäkin.:)

Tuomas
admin
Viestit: 6966
Liittynyt: 16.7.2003 18:09
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tuomas » 15.11.2006 12:49

Exide X-Treme tuli sit ostettua.. Parin vuoden takuu, 77Ah ja maksoi pienen auton verran.

GTi-Perttu
-
Viestit: 2556
Liittynyt: 3.9.2005 13:59

ViestiKirjoittaja GTi-Perttu » 15.11.2006 15:05

^Eli?? :)

Mikko S.
-
Viestit: 2206
Liittynyt: 14.12.2003 11:53

ViestiKirjoittaja Mikko S. » 15.11.2006 20:03

taitaa olla jotain 80-90e luokkaa...ite maksoin 66ah x-tremestä 79e.

Nythän tuli just uus X-treme2 joka pitäis olla vielä parempi.

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 16.11.2006 9:41

Mulla on optiman yellow top. Ostin tuossa elokuussa ja HTS:ssä kestikin päivän pyörittää videoita...mutta nyt pakkasten tultua tapahtui jotain mystistä. Nimittäin auto seisoi kolme päivää niin aamulla sanoi vain deu deu deuuuh...


Erittäin normaalia, mitä on duunissa testattu niin kuuluu täysin akun ominaisuuksiin. Pakkasessa ei ainakaan meidän työkoneita saatu käyntiin kylmällä akulla. Homma korostuu varsinkin jos siinä on pienikin purkautiminen kun seisoo.

GTi-Perttu
-
Viestit: 2556
Liittynyt: 3.9.2005 13:59

ViestiKirjoittaja GTi-Perttu » 16.11.2006 12:49

Rupee vaikuttamaan siltä etten ikään laita Optimaa! ;)

Peke
-
Viestit: 1750
Liittynyt: 27.7.2003 13:02
Viesti:

ViestiKirjoittaja Peke » 16.11.2006 15:07

Sama täällä, vaikka hyviä kokemuksia itsellä siitä onkin. Nyt kokeilen varmaan Ground Zeron akkua...

Curtis
-
Viestit: 116
Liittynyt: 9.10.2003 14:40

ViestiKirjoittaja Curtis » 16.11.2006 16:54

Onhan optimalla muitakin malleja kuin se keltainen, joka ymmärtääkseni on ns. poppiakku joka kestää pitkiä purkuaikoja. Starttiakuksi löytyy punainen joka taas antaa suuren käynnistysvirran.

Defeat
-
Viestit: 2056
Liittynyt: 27.7.2003 17:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja Defeat » 16.11.2006 17:45

kestää pitkiä purkuaikoja

Kestää syväpurkua, eli tyhjäksi purkamista.
Pitkiä purkuaikoja antaa akun suuri kapasiteetti, eli ampeeritunnit, joita taas ei Optimassa kovinkaan paljon ole.

Joonas
-
Viestit: 291
Liittynyt: 15.8.2004 23:36

ViestiKirjoittaja Joonas » 16.11.2006 18:03

Boraan laitatin webaston syksyllä ja samalla vaihdatin orkkisakun uuteen ja sinne sullottiin Exiden X-treme 100 Ah, ja hyvin on kyllä pelittäny vaikka webastoa käyttäis kuinka. Myyjä suositteli silloin tuota, sanoi että vartan sininen sarja ei olisi kovinkaan hyvä webasto (ja nimenomaan webasto, ei siis eberi) käytössä, tiedä sitten mikä on erona. Mutta suosittelen, tosin maksoi jonkun 130€ ja oli tiukalla mahtumisen kanssa

Krisse
-
Viestit: 458
Liittynyt: 21.9.2003 19:33

ViestiKirjoittaja Krisse » 16.11.2006 19:35

Tossa alkupäässä hehkutettiin zapin akkuja, niin voin kertoa ainakin sen että sitä halvinta mallia ei kannata ostaa.. ei kyl antanu paljon paskaakaan webastokäytössä virtaa. Mut zapiltahan löytyy kyl niitä pikkusen parempiakin malleja jotka saattaa toimia ok.

-_Joke_-
-
Viestit: 789
Liittynyt: 23.7.2003 15:47
Viesti:

ViestiKirjoittaja -_Joke_- » 17.11.2006 11:12

MikaJ kirjoitti:
-_Joke_- kirjoitti:Mulla on optiman yellow top. Ostin tuossa elokuussa ja HTS:ssä kestikin päivän pyörittää videoita...mutta nyt pakkasten tultua tapahtui jotain mystistä. Nimittäin auto seisoi kolme päivää niin aamulla sanoi vain deu deu deuuuh...


Erittäin normaalia, mitä on duunissa testattu niin kuuluu täysin akun ominaisuuksiin. Pakkasessa ei ainakaan meidän työkoneita saatu käyntiin kylmällä akulla. Homma korostuu varsinkin jos siinä on pienikin purkautiminen kun seisoo.


No voihan vilttihattu...pitääpä seurailla talven mittaan, jos tekee uudestaan niin vaihtoon menee :)

-_Joke_-
-
Viestit: 789
Liittynyt: 23.7.2003 15:47
Viesti:

ViestiKirjoittaja -_Joke_- » 14.2.2007 12:20

Jep...nyt tuo "uuden karhea" optima on tehnyt temput muutaman kerran tälle talvea...systemaattisesti siten että auto on seisonut kaksi päivää pakkasessa, ei edes mallaa startata. Vastaavasti jos seisoo kaksi päivää lämpimässä (+10) tallissa, niin ei mitään ongelmaa. Yhden vuorokauden kestää seisottaa pakkasessa niin vielä lähtee...mittasin vuotovirran, joka oli 119mA. Se on ehkä hieman yläkanttiin, mutta toisaalta autosähkömiäs sanoi että 200mA on vielä siedettävissä rajoissa...Mitäpä olette mieltä, pitäiskö alkaa järkkäämään uutta akkua takuuseen vai vaihtaa kokonaan merkkiä (esim. Exiden vastaava) vai mitä? Itse alan kallistua tuon exiden vastaavan puoleen, mutta se taitaa olla 50Ah...Optima on 55Ah ja alkuperäinen akku taitaa olla 60Ah, liekö tuolla suurta merkitystä?

jar-sk-i
-
Viestit: 40
Liittynyt: 21.1.2007 13:16

ViestiKirjoittaja jar-sk-i » 14.2.2007 12:43

hankookki kesti jopa pari kuukautta.

Volkkarijermu
-
Viestit: 2953
Liittynyt: 23.7.2003 21:31
Viesti:

ViestiKirjoittaja Volkkarijermu » 14.2.2007 12:58

Ei muutaku Trane paikoilleen ja huRRR!! Pistin pari vuotta olleen vartan pois ja 71Ah/680A Tranen tilalle ja kyllä pyörittää kylmänkankeeta konettakin ku tyhjää vaan.

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 14.2.2007 15:08

Luulisin että aika turhaa hakea takuuseen uutta, koska toimii juuri niinkuin pitää, homma ei muuttune sen uuden Optiman kanssa mihinkään. Sitä ei vain ole tehty normaaliin autokäyttöön.

Amppeeritunneilla ei juurikaan väliä vaikka olisi 40Ah, kunhan kylmäkäynnistysvirta on riittävä. Tämä siis jos ei autossa ole webastoa, tai muuten jouduta käyttämään sähköjä ilman että auto käy. Itselläkin oli vuoden päivät ässässä laadukas 37Ah akku, ilman pienenintäkään murhetta.

jerrij
-
Viestit: 1232
Liittynyt: 24.7.2003 0:45

ViestiKirjoittaja jerrij » 14.2.2007 16:48

Mulla on Ground Zeron hyytelöakku ollu kuukauden päivät tosi hyvä akku.

-_Joke_-
-
Viestit: 789
Liittynyt: 23.7.2003 15:47
Viesti:

ViestiKirjoittaja -_Joke_- » 14.2.2007 17:50

Otinpa nyt kokeeksi sitten Exide Maxxima Deep Cyclen...

GTi-Perttu
-
Viestit: 2556
Liittynyt: 3.9.2005 13:59

ViestiKirjoittaja GTi-Perttu » 14.2.2007 21:20

Golfiin vielä ostamatta akku, mutta Transportteriin tuli laitettua 100ah Bosch silver. Hintaa oli 120€. Menee heittämällä Portteriin. Ei ole ollu ongelmia virran piisaamisen kans.

Golfin kans tilanne ei ookkaan niin yksinkertanen. Siellä ku ei oo tilaa paljon paskan vertaa kunnon akulle. Takaluukkuun?? =)

-_Joke_-
-
Viestit: 789
Liittynyt: 23.7.2003 15:47
Viesti:

ViestiKirjoittaja -_Joke_- » 15.2.2007 10:30

Jep...Audissa kävi myös tilat ahtaaksi Exiden kanssa eilen illalla. Exidessä on myös navat "väärinpäin" kuten on Optimassakin, joten akku pitää laittaa väärinpäin paikalleen...erona tosin vain se että Optimassa navat ovat keskempänä akkua kuin Exidessä. Senpä vuoksi johdot "soi" kun ähertää akunkenkiä kiinni...lisäksi Exide on kriittiset 5mm korkeampi kuin Optima, joten akkukenkä kaikkine johtoineen ei kunnolla mahdu kun vastaa tuulilasin alareunan muoviin ja vaarana myös akkukenkien osuminen konepeltiin. Optimassa käytin kiinnikeenä akun yli menevää metallipantaa, mutta Exiden kanssa tämäkään ei käynyt, koska juuri keskellä akkua on extrana kierreliitännät virroille ja maille. Päätin sitten jättää Exiden omaan arvoonsa...pitää hakea hieman helpommin asennettava ja mahtuva akku.

jsahlman
-
Viestit: 832
Liittynyt: 23.7.2003 15:55
Viesti:

ViestiKirjoittaja jsahlman » 15.2.2007 11:08

Ala vaan hommaamaan uutta Optimaa takuuseen. Tai ota joku muu akku tilalle.

Itsellä Yellow Top teki samaa. Eka talven toimi ihan moitteettomasti. Tänä talvena Audilla vähemmän ajoa eli enemmän seisomista niin ei aluksi enää 2 viikon seisomisen jälkeen lähtenyt käyntiin. Huom syksyllä siis.
Nyt pakkasten alussa se seisonta aika rajoittui viikkoon niin ei enää käyntiin.
Viimeinen pisara oli ettei enää 4 päivän tallissa seisomisen jälkeen käyntiin. Ja talli on sentään lämmin :D

No takuisiin uusi. Alkoivat selvittää sitä et meneekö takuuseen. Selvittävät vieläkin :D

Jos ei mene niin vien takaisin liikkeeseen ja ostan vittuillessani jonkun normi akun tilalle. Ne sentäs kestääkin pitempään kuin 2 vuotta :)

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 15.2.2007 11:14

Eikös Exideäkin saa useammilla napojen asettelulla?

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 15.2.2007 11:26

Ja johtotavaraa liittimineen saa myös kaupasta...

-_Joke_-
-
Viestit: 789
Liittynyt: 23.7.2003 15:47
Viesti:

ViestiKirjoittaja -_Joke_- » 16.2.2007 10:44

Vein eilen tuon Exiden takaisin kauppaan...tuota exideä saa muutamalla eri tavalla navoitettuna. Optiman kanssa olen tehnyt periaatepäätöksen että en samanlaista ota noin "normikäyttöön", kuullut sieltä sun täältä että niiden kanssa on hieman ollut ongelmia normikäytössä...pitää ensi viikolla käydä kattelemassa uutta akkua. Johtojen jatkamisen yms. liittimien ja kenkien kanssa en oikeastaan jaksa alkaa rimpuilemaan...Takuun kanssa ei ole tule ongelmia, myyjä on tuttu luottomies :)

GTi-Perttu
-
Viestit: 2556
Liittynyt: 3.9.2005 13:59

ViestiKirjoittaja GTi-Perttu » 16.2.2007 23:42

Ku luen tätä alottamaani topiccia, en tosiaankaan ymmärrä Optiman akkujen älytöntä mainetta ja ylistystä!

Mistä moinen on saanu alkunsa??

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 17.2.2007 1:19

Niiden erikoisista ominaisuuksista. Siitä sitten kaikki päättelee että se on hyvä talviakkuna :)

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 17.2.2007 2:43

Jep, kaikki on varmasti saanut hifituunaajien hypetyksestä. Siinä hommassahan se on ihan omiaan, mutta en ole vielä keksinyt juuri muuta käyttöä sille akulle.

Aku_81
-
Viestit: 388
Liittynyt: 13.9.2004 22:29

ViestiKirjoittaja Aku_81 » 17.2.2007 9:45

Eikös Exideäkin saa useammilla napojen asettelulla?


Saa ja jos on viitseliäs myyjä niin se käy kurkkaamassa konepellin alle ainakin pienimmissä liikkeissä niin ei tarttee tehdä sitten turhaa työtä kummankaan. Ois myyty miullekin väärillä napojen asettelulla akku jos en ois tiskillä huomannu, oli just vikopäin plussa ja miinus. Ainakin exidessä tuntuu olevan miinus-napa pienempi kun ratsunin vakioakussa, ei nimittäin kiristy kunnolla. Exiden heavy duty 100ah:n syksyllä ostin,, hyvin lähtee talvikelissäkin käymään.

malfean
-
Viestit: 305
Liittynyt: 9.7.2004 12:13

ViestiKirjoittaja malfean » 17.2.2007 12:02

Mulla ollu nyt pari vuotta kakkosautossa optima yellow top, ja ei ole mitään
huonoa sanottaa. Golffi seisoo aina muutamia päiviä ilman lämmitystä jne,
eikä siinä tuolla akulla ole missään vaiheessa ollut ongelmaa.

Noissa on ihan tarkoituksella eri värit, koska ovat tehty eri tarkoituksiin.
En yhtään ihmettele jos työkoneet ei käynnisty talvella yellow topeilla.

Yellow top on "hifistely" akku eli kestää purkamista ja antaa virtaa pitkään,
Red top "startti" akku, eli riittää potkua käynnistämään traktoreita. Blue top
johonkin muuhun.

Optima korvasi alunperin vanhan skodan perinteisen akun, mutta myydessä
heitin sen tohon golffiin. Eli minulta ääni optimalle.

Exiden geeli akusta ei kokemusta... Olisi kiva kuulla kuitenkin.

Edit: Niin ja Optiman ylistys johtuu lähinnä siitä että olivat ekoja geeli-akkuja...

itkonen
-
Viestit: 847
Liittynyt: 28.7.2003 12:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja itkonen » 17.2.2007 12:35

Jep, kaikki on varmasti saanut hifituunaajien hypetyksestä. Siinä hommassahan se on ihan omiaan, mutta en ole vielä keksinyt juuri muuta käyttöä sille akulle.

Ei ole siinäkään hommassa todellakaan parhaimpia. Nimimerkillä kaksi meni puolen vuoden sisään, punainen ja keltainen. Maxxima oli jo paljon parempi ja GZ:n akku on vielä siitä pykälä ylöspäin.

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 18.2.2007 5:57

Kyllä kumma on jos ei traktori lähde keltaisella optimalla talvella käyntiin, 19litrainen Cumminskin lähtee pakkasesta moisella käyntiin (tietenkin 2kpl akkuja kun on 24v järjestelmä). Punaisessa tosiaan on vielä enemmän virranantokykyä, mutta ongelmana että sehän ei kestänyt isompaa purkamista.

Jos autossa ei ole juuri mitään kuormaa seisoessa odottamassa seuraavaa käyttökertaa, on ihan hyvät edellytykset kuukaudenkin päästä saada käyntiin. Nykyautoissa vaan tuppaa olemaan kohtuullisen rajut kulutukset virrattomanakin.

Voi hyvinkin olla että hifikäyttöönkään tuo ei enää ole hyvä kuin muut, kun ei moisia ole tullut enää harrasteltua kymmeneen vuoteen.

piiSami
-
Viestit: 59
Liittynyt: 16.9.2006 12:41

ViestiKirjoittaja piiSami » 21.2.2007 20:29

-_Joke_-: Turha se kai exiden akkua on manata jos ostaa akun joka on vääränkokoinen ja vieläpä navat väärin. Jos ei liike osaa auton merkillä ja mallilla antaa sopivaa akkua niin sitten voi ihan mitata akun ja katsoa miten ne navat siellä on.

Itsellä exide ja hyvin on pelannut. (ostaessa sanoin auton merkin ja mallin ja sopiva tuli)

Zemial
-
Viestit: 1561
Liittynyt: 23.7.2003 19:53

ViestiKirjoittaja Zemial » 21.2.2007 20:50

Ilmavolkkarissa on tullut todettua se, että exiden halvemmat ja pienemmät mallit eivät ainakaan kestä tärinää yhtään tippaa. Tuo on sellainen kokovartalovibra tuo laite ja jo vanhan moottorin aikoihin tuolla tuli pari exideä rikottua ihan vain ajelemalla (moottori ja vaihteisto suoraan kiinni pohjalevyssä rauta raudassa ilman kumeja ja siihen pultattu viereen akku metallipannalla).. tapahtui vaan täydellinen hyytyminen niissä.

LeeNa
-
Viestit: 76
Liittynyt: 28.2.2006 11:18

ViestiKirjoittaja LeeNa » 22.2.2007 10:38

piiSami: Itse en ainakaan huomannut että -_Joke_- olisi Exiden akkua haukkunut...Mainitsi vain, ettei mahtunut olemaan siellä.

Ja kyllä, Exide on hyvä akku :D

-_Joke_-
-
Viestit: 789
Liittynyt: 23.7.2003 15:47
Viesti:

ViestiKirjoittaja -_Joke_- » 22.2.2007 11:57

Jep...tarkoitus ei ollut haukkua akkua eikä sitä myynyttä liikettä. Hainkin vain optiman yellow topille korviketta, eli tuollaista syväpurkausakkua jossa olisi vieläpä kohtuullinen käynnistysvirta, eli akku oli ihan oma valinta. Periaatteessa tuossa exidessä on navoitus samoin päin kuin optimassa...ei siinä mitään, mutta napojen sijoittelun ja pienen kokoeron vuoksi sen kanssa tuli ongelmia. Aika monessa kohtaa joutunut hieman soveltamaan, mm. optiman akun asennuksessa, enkä siis välttämättä hakenutkaan bolt-on ratkaisua...tuli vain todettua että exiden tapauksessa olisi joutunut säveltämään niin paljon että päätin antaa olla. Noh, akku on kannettu takaisin ja nyt paikalleen menossa exiden x-treme joka taatusti menee vakiopaikkaan ja vakio kiinnikkeisiin...tosin jouduin luopumaan syväpurkaus ja kuiva-akku ominaisuuksista sopivuuden kustannuksella...eli normiakku menossa paikalleen. Mitä nyt noita akkuja sepittänyt, niin näkyy olevan vähän siten että hyviä poppikäytön vaatimia syväpurkaus ja napapiirin vaatimia kylmäkäynnistys ominaisuuksia ei oikein tahdo löytää samassa paketissa...

speedster
-
Viestit: 506
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja speedster » 9.10.2007 14:35

Nostetaan akkukeskustelua kun pakkasukko tuntuu kohta krapulastaan selviävän...

Nykyisen autoni olen ostanut helmikuussa, paikoillaan on Vartan sininen akku jonka iästä ei ole tietoa. Nyt arvuuttelen akun kestävyyttä tulevaa talvea ajatellen, diesel kun jonkun verran pakkaskäynnistyksessä virtaa haukkaa.

Kokemuksia varaosaliikkeiden akkutestereistä? Kannattaako "pekka perusautoilijan" ostaa itselleen akkutesteriä vai laittaako samoin tein sen n.80 euroa tiskiin ja kantaa uuden akun paikoilleen? Voiko akkuaan viedä johonkin testattavaksi vai maksaako vaivaa?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 9.10.2007 16:17

Akkuliikkeet testaa akkuja ja useimmiten olen selvinnyt ilmaiseksi vaikka en ole akkua sitten sieltä ostanut.

Se testeri on sen verran kallis ettei kannata ostaa jos viiden vuoden välein vaihtaa akkua.

Hesus
-
Viestit: 11
Liittynyt: 8.9.2005 16:38

ViestiKirjoittaja Hesus » 9.10.2007 17:01

Itellä on todella hyviä kokemuksia Exiden Maxxima DC:stä. Halpahan se ei ole mutta halpa ja hyvä harvoin kohtaa.. Täysin huoltovapaa spiraalikenno akku.

Ike
-
Viestit: 3225
Liittynyt: 7.11.2003 17:00

ViestiKirjoittaja Ike » 11.10.2007 1:21

Viimetalvena tuli tuonne II kopan keulille Banner nostettua, ja pakko myöntää, että kokemukset ovat olleet pelkästään positiivisia!

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 11.10.2007 1:30

Kaikki akut on hyviä vielä vuoden vanhoina :)

Katoitko mitä sen kylmäkäynnistysvirraksi luvataan? Omani valkkasin sen perusteella kun Exide Ultrassa oli siihen aikaan huomattavasti suurempi kylmäkäynnistysvirta kun muissa (tavis)akuissa.

Ei mitkään auton hintaiset lieriö-spiraali-fjonga -akut olleet niin kiinnostavia vaikka olisivat luultavasti tarjonneet joitain kymmeniä ampeereja enemmän kylmäkäynnistysvirtaa, kun tuon sai 64 € ja muistaakseni 72 Ah.

Ike
-
Viestit: 3225
Liittynyt: 7.11.2003 17:00

ViestiKirjoittaja Ike » 11.10.2007 1:41

^ Edelllistalvena, kun miettii yhtään pidemmälle... :)

Banner siis 80A (700EN) tuplanapainen ja poikkeuksellisen raa-alla käytöllä ;)

-samalta nokalta on vuosien varrella lähtenyt 2 Optiman Yellow Toppia, Bosch, pari Vartan Blue:ta ja joku 105A (750EN?) Vartalainen myös....

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 11.10.2007 13:08

Osittain on tuuristakin kiinni, millaisen akun saa. Mulla on ollut Golfin nokalla jo noin 8 vuotta ollut "Lightning Power" -merkkinen halpisakku ja hyvin starttaa edelleen.

Viime talvena olin jo ostamassa uutta kun tuo kylmällä pyörittää hieman nihkeästi, hyvin on kuitenkin selvitty tähän päivään asti ja luultavasti mennään tämäkin talvi. Käyttö tosin ei ole erityisen raskasta, aika harvoin tarvitsee pakkasesta lämmittämättä startata.

Golfin kans tilanne ei ookkaan niin yksinkertanen. Siellä ku ei oo tilaa paljon paskan vertaa kunnon akulle. Takaluukkuun?? =)
Mihin korimalliin? Kakkosessahan tilaa on pituussuunnassa lähes rajattomasti ja myös leveyssuunnassa jos pidikettä alkaa säätämään. SIis akun pituus- ja leveyssuunnassa.

GTi-Perttu
-
Viestit: 2556
Liittynyt: 3.9.2005 13:59

ViestiKirjoittaja GTi-Perttu » 11.10.2007 18:50

Neloskoppaan.

Juu, kaikissa autoissa pitäis olla samanverran akulle tilaa, ku kakkiksessa!

SAmmyG
-
Viestit: 75
Liittynyt: 3.4.2007 20:51

ViestiKirjoittaja SAmmyG » 12.10.2007 14:47

Itsellä on nyt pari kuukautta vanha Exide X-treme2:n 72 ah

Semmoisen hauskan systeemin huomasin , että kerran oli jäänyt parkit päälle pitkäksi aikaa ja akku oli aika siippi. Ei lähtenyt käyntiin. Herne meni nenään, ja painuin mäelle. Tulin takas usean tunnin jälkeen ja pirssi lähtikin käyntiin ?!?

Enempää kyseisen akun kokemuksia ei ole, joten vaikea sanoa. Talvi/talvet sen näyttää. Polttoainelämmitintä autossa tosin ei ole, mutta hieman voimakkaampaa haifaita tulen asentelemaan..toivottavasti siis.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 12.10.2007 22:00

Tulin takas usean tunnin jälkeen ja pirssi lähtikin käyntiin ?!?
Ihan normaalia lyijyakun käytöstä, tuota kutsutaan varakapasiteetiksi esim. TM:n akkutesteissä.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 13.10.2007 1:21

Itse olen luullut että se on akun elpymistä kun sitä ei kuormiteta. Mutta se onkin mobiililaitteista...

Volkkarismi on sairaus
-
Viestit: 115
Liittynyt: 3.11.2006 0:31

ViestiKirjoittaja Volkkarismi on sairaus » 13.10.2007 2:22

Itellä Varta heitti Ventossa toimimasta 3 vuoden käytön jälkeen, vaikka oli lohkolämmitin. Menin sitten akkukauppaan ja pyysin akkua, joka pistää kiisselin käyntiin vaikka seisois viikon pakkasessa ilman lämmitystä. No myyjä myi mulle Exiden 74 Ah akun ja alko toimimaan. Kaks talvea Ventossa ja nykyään samainen akku V6:ssa toista talvea ja hyvin on pärähtäny joka aamu pakkasessa ku pakkasessa, vaikkei siinä ole tuota lohkolämmitintä. Hinta vajaa 100 € ja kahen vuoden takuu, ei paha.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 13.10.2007 4:45

On se satanenkin aika kova hinta, kun voi olettaa, että sama akku on joskus pari vuotta sitten ollut parikymppiä halvempi. Tämä on ainakin Vartassa ollut hintakehitys.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 13.10.2007 10:42

Itse olen luullut että se on akun elpymistä kun sitä ei kuormiteta. Mutta se onkin mobiililaitteista...
Kaipa se samaa asiaa tarkoittaa, mutta nimitys on erilainen.

Aje
-
Viestit: 240
Liittynyt: 27.5.2006 13:45
Viesti:

ViestiKirjoittaja Aje » 23.10.2007 7:17

Nyt viikonloppuna hyytyi reilu vuosi sitten ostettu Bosch:in Silver, tuota Tdi:tä sillä on starttailtu. Tosin kilometrejä on tullut 67t. Kiikutin sen Motonettiin mistä ostettu (kahden vuoden takuu), jäi sinne ihmeteltäväksi. Epäilen että jos ja kun siitä yhtään irtoaa henkeä niin takuusta on turha kuvitella saavansa mitään.

Tilalle tuli Banner PowerBull tms., ainakin ekat pyöräytykset pelannut hyvin.

VariantR
-
Viestit: 625
Liittynyt: 26.1.2005 7:43

ViestiKirjoittaja VariantR » 27.10.2007 20:51

Meillä on ventossa tollanen X-treme akku 77amp ja ei voi kun kehua hyvä akku ! suosittelen lämpimästi.

Volkkarismi on sairaus
-
Viestit: 115
Liittynyt: 3.11.2006 0:31

ViestiKirjoittaja Volkkarismi on sairaus » 3.11.2007 0:55

Alko täälläki taas pakkaset ja vielä Audi käynnistyy. Ilmottelen ku loppuu bohorssi, ottaen huomioon parkissa aina soivat popit sekä 2x100/90 H4 ja 4x100W H1 keulalla... Jos akku murtuu, se on akun vika, mutta jos ei, niin tein elämäni kaupat. =)

Arto S
-
Viestit: 793
Liittynyt: 29.4.2007 20:14

ViestiKirjoittaja Arto S » 3.11.2007 12:48

Joo, ensimmäisiä kertoja tänä vuonna pakkasesta (-2 astetta) Golperoista starttasin ja eikö vaan lähtenyt juuri ja juuri käyntiin. En sitten tiedä purkiko kylmä akun vai mitä, toissa päivänä oli viimeks ajettu ja sen jälkeen ei autoon ole koskettu. Muulloin on lähtenyt aina todella hyvin kylmänä käyntiin. Akkuna toimii 55 Ah:n Hankookki.. Täytyy kokeilla jos tuolla selviäisi vielä :)

miketti
-
Viestit: 190
Liittynyt: 25.11.2004 22:27

ViestiKirjoittaja miketti » 5.11.2007 13:10

Osta suosiolla uus akku, itse kävin hakemassa uuden kun oli samoja oireita.

Teemu M
-
Viestit: 1964
Liittynyt: 12.12.2003 12:44

ViestiKirjoittaja Teemu M » 19.11.2007 8:58

Mikäs akku ois hyvä, kun kriteereinä ois kevyt, pieni koko ja että sen sais asentaa auton sisälle? Kylmäkäynnistysominaisuuksia ei tarvita, eikä poppikoneita ole.

Marko T
-
Viestit: 80
Liittynyt: 21.2.2007 10:34

ViestiKirjoittaja Marko T » 19.11.2007 15:48

Tuohon profiilin passattiin pitäisi akku vaihtaa. Banner Power Bull 74Ah on varmaan sellainen millä toimeen tulee? Eberi on autossa akulle lisärasitusta tuomassa. Motonetissä näytti olevan 109 euroa. Onko halvemmalla tullut turun seudulla jossain vastaan?

M.H.
-
Viestit: 289
Liittynyt: 20.11.2003 0:41

ViestiKirjoittaja M.H. » 23.11.2007 20:05

Bannerin Power Bull akku on ainakin C4 koppasessa Audissa kestänyt jo yli kaksi vuotta, vaikka välissä on ehtinyt tapahtua (eri syistä) lähemmäs parikymmentä syväpurkausta (tai lähelle sitä menneitä). Jaksaa pyörittää hyvin starttia. *kopkop* :) Eli oli siis hyvä ostos.

Golffari90
-
Viestit: 138
Liittynyt: 30.8.2007 23:05

ViestiKirjoittaja Golffari90 » 26.11.2007 22:26

Tervehdys kaikille!

Pitäs vissii uutta akkua ruveta suunnittelee kolffii ku nykynen purkaa ihtesä vähä turhan nopiaan. Exide Maxxima 900dc ois harkinnassa. Lähinnä vaan mietityttää tuon soveltuvuus dieselissä ja kaupunkipimppiksessä jossa autoa joutuu käynnisteleen useasti illan aikana, varsinkin sitten jos meinaa vähä jämäkämpää poppivehkeitä laittaa. Elikkä onko kenelläkää tietoa tuosta akusta dieselmoottori käytössä?

betamax
-
Viestit: 261
Liittynyt: 29.4.2007 20:50

ViestiKirjoittaja betamax » 28.11.2007 17:25

Ostin tommosen 70Ah Varta Ultra Dynamic AGM akun. Eli samaa teknologiaa kuin Optima Yellowtop. Tuntuu kyllä pyörittävän tosi ilosesti starttia ainakin vielä näillä pakkasilla (parhaimmillaan -8). Vanha akku oli tosin saanut jo hieman siipeensä muutaman syväpurkauksen takia. Poppivehkeet ja eberikin löytyy eli virtaa kuluu.

Mutta jos oikee lyhyttä ajoa ja paljo popittaa ja/tai käyttää webastoa jne nii pakko ladata akkua ei muuten millää pysy täynnä. Ittellä vähä helpottaa toi 15km matka kaupungille täältä syrjästä nii ehtii akku vähä latautua ja muutenkin melko paljo tulee ajettua.


Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 14 vierailijaa