miks ei caddy käynnisty?

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

caddy mään
-
Viestit: 76
Liittynyt: 1.9.2006 18:13

miks ei caddy käynnisty?

ViestiKirjoittaja caddy mään » 9.10.2006 21:06

tein caddyyn kans remontin ja nyt kone on kasassa mutta ei vaan käynnisty!kansi oli yli puolivuotta irti joten onhan siellä suutinputkissa ilmaa mutta mites sen sais sieltä pois? ja onko tuo yleistä että kun laittaa nokan ja alakerran kohilleen niin pumppu heittää puolihammasta joko aikaselleen tai myöhemmälle? nyt pumppu on puoli hammasta aikasemmallaan .. kumpi ois parempi? aikasella vai myöhäsellä? apuuaaaa!!! auttakaa nyt joku ja äkkiä

Salmi
-
Viestit: 995
Liittynyt: 4.9.2005 12:45

ViestiKirjoittaja Salmi » 9.10.2006 21:29

Laita se pumppu kohilleen niin saattaa käynnistyäkkin, jos heittää edes sen puoli hammasta niin ei lähe välttämättä käyntiin, ja vaikka lähtiskin niin ei käy hyvin..

Trompi
-
Viestit: 753
Liittynyt: 13.12.2004 14:21
Viesti:

ViestiKirjoittaja Trompi » 9.10.2006 21:40

Nokka-akselin pyörä on "kelluva" eli siellä ei ole kiilaa. Nokka-akselin pyörä löysätään, ja nokka lukitaan kanteen 4mm liuskalla.
Pumppu lukitaan tapilla ja hihna laitetaan kiinni, viimeisenä tiukataan nokka-akselin pyörä.

caddy mään
-
Viestit: 76
Liittynyt: 1.9.2006 18:13

ViestiKirjoittaja caddy mään » 9.10.2006 21:45

nokkapyörä on just sillä kohalla missä se on ollutkin mutta tuo motonetin remmi tuntuu olevan jotenkin omituinen kun ei sitä jakoa meinaa saada millään kohilleen.

eci
-
Viestit: 47
Liittynyt: 14.4.2005 1:26

ViestiKirjoittaja eci » 9.10.2006 22:20

mitenkäs se pumpun ajotus? sitähän voi siinä käännellä koko pumppua.
Siis jos on pumppu ollu irti niin ajotus on melko varmaan metässä.

edit: sitten jotku pumpun hihnapyörät on sellasia että sen saa laitettua 180 astetta pieleen huomaamatta.

caddy mään
-
Viestit: 76
Liittynyt: 1.9.2006 18:13

ViestiKirjoittaja caddy mään » 9.10.2006 22:27

pumppu ei ole ollu irti mutta se on mahdollista että joku on pyöritelly sitä pumppua kun remmi on ollu irti!pumpun rungossa on merkki ja pyörässä on merkki että nekun laittaa kohilleen niin eikösen luulis olevan kohillaan`?

caddy mään
-
Viestit: 76
Liittynyt: 1.9.2006 18:13

ViestiKirjoittaja caddy mään » 9.10.2006 22:40

kun starttailtiin sitä autoa niin putkesta tuli semmosta palamattoman diisselin katkua ja kone pyörii jotenkin vaikeasti vähän niinkun se potkis takaisin!!toivottavasti täällä on joku viisas joka osaa sanoa mikä sitä vaivaa!

JariN
-
Viestit: 1879
Liittynyt: 28.7.2003 7:42

ViestiKirjoittaja JariN » 9.10.2006 22:54

Laitat ne ajotusmerkit kohilleen, sit löysäät suutinputket suttimien päistä ja starttaat kunnes putkien liitoksista tulee polttonestettä. Putket kiinni ja käyntiin.
Toimii jos ei oo missään vikaa.

Arde
-
Viestit: 116
Liittynyt: 14.11.2005 2:05

ViestiKirjoittaja Arde » 10.10.2006 0:06

Kahtoppas että eihän ole siinä remontin tiimellyksessä palanu se hehkujen sulake.Ittellä käväs kansirempan yhteydes se moka.Startatessa puski vaan savua niin perkeleesti.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 10.10.2006 7:37

Pari-kolme kertaa olen tuollaiseen hihnan vaihtanut. Kun laittaa nokka-akselin lukkoon raudalla ja kun pumpun merkit on suurinpiirtein kohillaan, ei pitäisi ongelmia tulla. Pumpun pyörä kannattaa lukita isolla tapilla, sillä siinä on jännitystä. Ei se kovin tarkkaa ole, aina on sattunut kohilleen tuolla mentelmällä.

Jos linjastossa on ilmaa, käynnistymistä haittaa se, että hehkutettuun järjestelmään pitäisi saada polttoaine-ilmaseosta, mutta jos tulee vain ilmaa, systeemi ehtii jäähtyä ja käy niin, että vain yskii eikä käynnisty. Kuumana kesäpäivänä ilmaus olisi helpompaa, kun ei tarvi välittää hehkusta.
Ilma lähtee putkista kyllä, kun jaksaa pyörittää konetta, vielä parempi, jos käynnistyy -heikostikin. Kyllähän se käyntiin lähtee ennen pitkää, vaikka ei hehkuta ja putkissa on ilmaa -voi vain akusta loppua hönkä.
Polttoaineputkien löysäys on kuitenkin aina varma konsti.

caddy mään
-
Viestit: 76
Liittynyt: 1.9.2006 18:13

ViestiKirjoittaja caddy mään » 10.10.2006 17:29

mitä virkaa sillä pienellä jousipalautus liikkeellä on siinä pumpun nokkapyörässä?eli sillä pienellä palautus liikkeellä... pitääkö se ottaa huomioon kun laittaa pumpun merkkiä kohilleen??

caddy mään
-
Viestit: 76
Liittynyt: 1.9.2006 18:13

ViestiKirjoittaja caddy mään » 10.10.2006 17:32

eikä se lähe edes starttipilotilla käyntiin... perkl..

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 10.10.2006 18:57

Velipojalla on Valmetti vm. 1960. Yleensä lähtee pakkasellakin käymään, kun tarpeeksi jauhaa, mutta kun tuuppaa kuumailmapuhaltimella imurööristä ilmaa kanavistoon, käyntiinlähtö on todella pikainen.

eci
-
Viestit: 47
Liittynyt: 14.4.2005 1:26

ViestiKirjoittaja eci » 11.10.2006 10:59

Kannattaa ihan kokeilla löysätä ne pumpun kiinnitykset ja käännellä sitä hieman aina välissä startaten.
Tällä konstilla ite selvisin ja sanotaan että olin kokeillu ensin kaikki mahdolliset ja mahdottomat pumpunpyörän asennot mm. hammas eteen, hammas jälkeen ja 180 pieleen.
Se kone ei käynnisty jos on hampaankin pielessä. Mulla tosin oli ongelma se ,että lähti käyntiin mutta kävi huonosti.
Olin sitten ihan omin pikku kätösin laittanu sen pumpun johonki satunnaiseen asentoon epähuomiossa ja siinä se.

Tuskin siellä pumpussa liikaa ilmaa on jos kerran dieseli haisee putkesta.

Edit: kuinkas vanhat naftat on tankissa?

caddy mään
-
Viestit: 76
Liittynyt: 1.9.2006 18:13

ViestiKirjoittaja caddy mään » 12.10.2006 15:45

tänään lisäsin 15 litraa dieseliä tankkiin kun ajattelin että siellä on niin vähän ettei se jaksa imeä sitä. mutta ei auttanut,jakomerkit sain tänään kohille ja silti ei lähtenyt... on niin lähellä se käynnistyminen mutta sitten loppuu virta. perkl...
täytyy varmaan kohta kokeilla sitä hinaamalla käyntiin

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 12.10.2006 16:09

Jos ei lähde pyörittämällä, ei lähde hinaamallakaan, koska sylinteriin pitää saada riittävästi palopainetta/lämpöä joko pyörittämällä pitkään tai hehkuttamalla.

caddy mään
-
Viestit: 76
Liittynyt: 1.9.2006 18:13

ViestiKirjoittaja caddy mään » 12.10.2006 22:15

kuinka herkästi nuo hehkut palaa kun pääsi tuo hehkulinjan kuparikisko osumaan runkoon niin että hehkun pääsulake paloi poikki? voiko hehkut hajota niin helposti???

Putko
-
Viestit: 1564
Liittynyt: 1.8.2004 18:23
Viesti:

ViestiKirjoittaja Putko » 12.10.2006 23:25

Ei ne hehkut siitä mihinkään hajoa

diese-listi
-
Viestit: 494
Liittynyt: 2.7.2004 3:59

ViestiKirjoittaja diese-listi » 12.10.2006 23:43

Jos ei tässä topikissa käynyt vielä ilmi nii kerrotaan ne "tarkat" ajoituksen säädöt.

-Nokka-akselin ura kannen tason mukaisesti
-Syöttöpumpun hihnapyörässä 14mm reikä ja rattaan alla samankokoinen johon tappi
-Kampiakseli vauhtipyörän puolelta kahden sileän pinnan välillä olevan uran kohdalle

Mut jos pumppu käytetty irti niin sitte tarvii heittokellolla säätää.. Saa kyllä korvakuulolla suht kohdalleen...

tuxo
-
Viestit: 131
Liittynyt: 8.2.2006 15:39
Viesti:

ViestiKirjoittaja tuxo » 13.10.2006 14:08

Syöttöpumpun hihnapyörää on AAZ:ssa kahta mallia, toiseen sopii tuo iso pultti pumpun "etupuolelle" hihnapyörän reijästä läpi. tähän malliin säädetään ajoitus pumppua kääntämällä

Toinen malli taas on sellainen että keskemmällä hihnapyörää on pieni ura suoraan ylöspäin, mihin sopii esim. ruuvi tai naula. ajoitus säädetään tässä hihnapyörää kääntämällä pumpun akselin suhteen.

caddy mään
-
Viestit: 76
Liittynyt: 1.9.2006 18:13

ViestiKirjoittaja caddy mään » 13.10.2006 15:39

lukitsin sen pumpun rattaan nyt uutta remmiä asentaessa semmosella tapilla ja merkki näyttäis olevan noin puolihammasta aikasellaan! miten sen tietää onko se pumpun ajotus kohillaan vai ei? mikä helpoin konsti tarkistaa?

Trompi
-
Viestit: 753
Liittynyt: 13.12.2004 14:21
Viesti:

ViestiKirjoittaja Trompi » 13.10.2006 21:33

Irroita nyt se nokka pyörä vapaaksi ja KIRISTÄ hihna paikalleen, sitten kiristät nokkapyörän, pyörität konetta kierroksen, ja sitten katsot merkit uudelleen.
Sen jälkeen pumpun säätö sinne 0.7-1.0mm nostolle.....


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 12 vierailijaa